Sanottavaa AA:sta

Alffa-Omega

Tuossa aikaisemmin Tietwawki teki aloituksen AA:sta. Tässä minun mielipiteeni kyseisestä toiminnasta.

Tässä AA-kerhon 12 askeleen ohjelma ja kritiikkini.

Lainaukset löytyvät; http://www.aa.fi/12a.html

>> 1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään. > 2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme. > 3.Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.> 4. Suoritimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun. > 5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle. > 6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet. > 7. Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme. > 8 Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
9 Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita. > 10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti. > 11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen. > 12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.

20

509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..olen samaa mieltä, puppua koko hela hoito.
      Itse kahden alkoholistin lapsena, ei voi muuta sanoa kun, että ei toimi tuo.

Äidin juominen loppui halvaantumiseen.
      Isän juominen kuolemaan.

Kyllä AA-kerho on riippuvuudesta seuraavaan riippuvuuteen siirtymistä. Hienoa kertoa kaikille, parannuin ja sitten tunnin raamattu saarna päälle.

• aakerholainen

Taitaa edellisillä kirjoittajilla olla itsellä tarvis kokeilla ko ohjelmaa...

• Varmaan ole
        aakerholainen kirjoitti:

Niillä tarvetta mutta mene sinä takaisin sinne sun piruntorjunta bunkkeriisi ja pysy siellä.

Aloittajalle Kiitos.
        On hyvä että joku tuo rehellisesti esille järjestöjen kusetus touhut.

• aakerholainen kirjoitti:

Minä en ole alkoholisti, enkä hihhuli. Miksi pitäisi mennä kuuntelemaan alkoholistien juttuja?
        Olen kuunnellut niitä ihan tarpeeksi..."En joisi, mutta kun.....diipa-daipa...voi voi".

• big_banggggg
        aakerholainen kirjoitti:

vasta tällä palstalla muutama päivä sitten sain tietää, että AA-kerho on todellisuudessa puhdasta huonossa asemassa olevien ihmisten törkeää hyväksikäyttöä.

Kaunis ajatus on auttaa alkoholisteja, muttei viemällä heiltä viimeistäkin itsekunnioitusta/itseluottamusta ja tuputtamalla jeesussatuja.

Itsekin olen tästä tiedosta tuohtunut ja ymmärrän, että miksi asiaa puidaan tällä palstalla nyt vielä toiseen kertaan.

Jos joku kritisoi AA-kerhon oppia, ei se tee hänestä alkoholistia.

Samalla logiikalla yritetään saada palstan ateisteista uskovaisia, jotka vain pelkäävät tms... Ihme hihhulointia välillä näkeekin.

• Mirka .....

""Kyseinen toiminta pitäisi lakkauttaa laittomana henkisenä pahoinpitelynä. ""

OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ.

KANNATAN MYÖS USKONNOILLE 21V IKÄRAJAA.

• Missukka

>>1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

• Tarkennan hieman.

Jokaisen ongelma on henkilökohtainen eikä kukaan toinen henkilö pysty muuttamaan tätä ongelmallista toimintamallia jos kyseinen henkilö ei itse halua tehdä muutosta.
        Kannustaminen ja tukeminen on ihan OK ja siitä saa hyvän mielen sekä kannustaja että kannustettava, mutta mitään konkreettista hyötyä siitä ei ole.
        Työn tämän ongelman ratkaisemiseksi joutuu tekemaan se henkilö joka kärsii ongelmasta, kukaan ei voi tehdä sitä hänen puolestaan.

Lähtökohtana on halu parantaa itseään ja päästä eroon ongelmasta, tämä on oltava lähtöisin siitä henkilöstä jolla on ongelma.
        Ongelmansa ratkaisemiseksi kyseisen henkilön on toimittava siitä lähtökohdasta että hän haluaa parantua ja toimittava sen muokaisesti.
        Tämä toiminta on aina lähtöisin kyseisestä henkilöstä jolla ongelma on eikä kukaan voi tehdä sitä kyseisen henkilön puolesta.

Vaikka kyseiset neuvot ja tukeminen tulisikin tämän henkilön itsensä ulkopuoleltä hänen on itsenäisesti tehtävä päätös siitä että hän toimii ohjeiden mukaisesti.
        Päätöksen ja lopputuloksen määrää siis aina se henkilö joka kärsii ongelmasta jä tästä syystä jokainen ongelmastaan irtautunut ihminen on vastuussa omasta ongelmattomasta elämästään.
        Hän on selvinnyt siis omin voimin.

>> Miksi kukaan sitten ylipäätään auttaa tai tukee toista, jos kukaan ei apua tai tukea tarvitse?

• Missukka
        Alffa-Omega kirjoitti:

Tarkennan hieman.

Jokaisen ongelma on henkilökohtainen eikä kukaan toinen henkilö pysty muuttamaan tätä ongelmallista toimintamallia jos kyseinen henkilö ei itse halua tehdä muutosta.
        Kannustaminen ja tukeminen on ihan OK ja siitä saa hyvän mielen sekä kannustaja että kannustettava, mutta mitään konkreettista hyötyä siitä ei ole.
        Työn tämän ongelman ratkaisemiseksi joutuu tekemaan se henkilö joka kärsii ongelmasta, kukaan ei voi tehdä sitä hänen puolestaan.

Lähtökohtana on halu parantaa itseään ja päästä eroon ongelmasta, tämä on oltava lähtöisin siitä henkilöstä jolla on ongelma.
        Ongelmansa ratkaisemiseksi kyseisen henkilön on toimittava siitä lähtökohdasta että hän haluaa parantua ja toimittava sen muokaisesti.
        Tämä toiminta on aina lähtöisin kyseisestä henkilöstä jolla ongelma on eikä kukaan voi tehdä sitä kyseisen henkilön puolesta.

Vaikka kyseiset neuvot ja tukeminen tulisikin tämän henkilön itsensä ulkopuoleltä hänen on itsenäisesti tehtävä päätös siitä että hän toimii ohjeiden mukaisesti.
        Päätöksen ja lopputuloksen määrää siis aina se henkilö joka kärsii ongelmasta jä tästä syystä jokainen ongelmastaan irtautunut ihminen on vastuussa omasta ongelmattomasta elämästään.
        Hän on selvinnyt siis omin voimin.

>> Miksi kukaan sitten ylipäätään auttaa tai tukee toista, jos kukaan ei apua tai tukea tarvitse?

Ymmärsin sanomasi juuri noin. En vain ole samaa mieltä. Mielestäni on tärkeätä pystyä myöntämään että on väärässä eikä itse jaksa eikä pysty korjaamaan tilannetta, vaan tarvitsee apua. Haluamaansa lopputulokseen päästäkseen luottaa tässä asiassa muihin enemmän kuin itseensä.

• Missukka kirjoitti:

Ymmärsin sanomasi juuri noin. En vain ole samaa mieltä. Mielestäni on tärkeätä pystyä myöntämään että on väärässä eikä itse jaksa eikä pysty korjaamaan tilannetta, vaan tarvitsee apua. Haluamaansa lopputulokseen päästäkseen luottaa tässä asiassa muihin enemmän kuin itseensä.

Minkä takia jonkun pitäisi alkaa ylettömään itsesääliin ja oman itsensä alentamiseen mistään syystä?

Ihmisten pitää ottaa vastuu teoistaan ja niiden seurauksista mutta myös siitä että he ovat selvinneet ongelmistaan.
        Muussa tapauksessa ongelma ei ole oikeasti ratkaistu.
        Jos kyseinen ihminen joka kärsii alkoholismista itse päätyy ratkaisuun joka parantaa hänen tilaansa niin hyvä niin. Jos taas käytäntö jolla hän pääsee eroon alkoholismista tulee hänen ulkopuoleltaan niin eipä siinäkään mitään.
        Kummassakin tapauksessa kyseinen henkilö on silti itse tekemässä sekä päätöksen siitä että hän haluaa paremman elämän tavan sekä siitä että hän myös toteuttaa sitä.

Jos taas ihmisen omaatuntoa alennetaan tasolle jossa hänen sanotaan olevan kykenemätön omien ongelmiensa hoitoon ja ongelma yritetään korvata yliluonnollisella taikauskolla niin siitä ei seuraa muutakuin lisää ongelmia.
        Entäpä sitten kun tämä ihminen jossain elämän tilanteessaan alkaa epäillä omia uskomuksiaan, tuskimpa hän karttaa pulloon tarttumista.
        Eikä pelko ole mikään vastaus jonkin asian torjumiselle, se on mielen vankilan rakentamista.

Jotta joku voi oikeasti kokea saavuttaneensa jotakin hänen on annettava saavuttaa se itse.
        Ainoastaan näin ongelmasta oikeasti päästään eroon ei ainoastaan peitetä sitä ehdollistamalla johonkin dogmaattiseen oppiin.

• Missukka
        Alffa-Omega kirjoitti:

Minkä takia jonkun pitäisi alkaa ylettömään itsesääliin ja oman itsensä alentamiseen mistään syystä?

Ihmisten pitää ottaa vastuu teoistaan ja niiden seurauksista mutta myös siitä että he ovat selvinneet ongelmistaan.
        Muussa tapauksessa ongelma ei ole oikeasti ratkaistu.
        Jos kyseinen ihminen joka kärsii alkoholismista itse päätyy ratkaisuun joka parantaa hänen tilaansa niin hyvä niin. Jos taas käytäntö jolla hän pääsee eroon alkoholismista tulee hänen ulkopuoleltaan niin eipä siinäkään mitään.
        Kummassakin tapauksessa kyseinen henkilö on silti itse tekemässä sekä päätöksen siitä että hän haluaa paremman elämän tavan sekä siitä että hän myös toteuttaa sitä.

Jos taas ihmisen omaatuntoa alennetaan tasolle jossa hänen sanotaan olevan kykenemätön omien ongelmiensa hoitoon ja ongelma yritetään korvata yliluonnollisella taikauskolla niin siitä ei seuraa muutakuin lisää ongelmia.
        Entäpä sitten kun tämä ihminen jossain elämän tilanteessaan alkaa epäillä omia uskomuksiaan, tuskimpa hän karttaa pulloon tarttumista.
        Eikä pelko ole mikään vastaus jonkin asian torjumiselle, se on mielen vankilan rakentamista.

Jotta joku voi oikeasti kokea saavuttaneensa jotakin hänen on annettava saavuttaa se itse.
        Ainoastaan näin ongelmasta oikeasti päästään eroon ei ainoastaan peitetä sitä ehdollistamalla johonkin dogmaattiseen oppiin.

"Minkä takia jonkun pitäisi alkaa ylettömään itsesääliin ja oman itsensä alentamiseen mistään syystä?"

Itsesääli ei vie eteenpäin, ei siihen tarvitse alkaa. Oman itsensä alentaminen on hyvä, koska silloin luopuu vanhoista uskomuksistaan ja kykenee ottamaan vastaan uudet terveellisemmät. "Itsensä alentamalla nujerrettu itsetunto" kyllä paranee kun oman elämän hallinta paranee.

"Jotta joku voi oikeasti kokea saavuttaneensa jotakin hänen on annettava saavuttaa se itse."

Mielestäni joku on tässä kokoajan raitistumassa, subjekti ja objekti samanaikaisesti. Jos saavutuksen iloa veisi milliäkään pois se, että siihen tarvitsi toisten ihmisten tukea, kuulostaa pahalta minun korvissani.

"ongelma yritetään korvata yliluonnollisella taikauskolla niin siitä ei seuraa muutakuin lisää ongelmia. Entäpä sitten kun tämä ihminen jossain elämän tilanteessaan alkaa epäillä omia uskomuksiaan, tuskimpa hän karttaa pulloon tarttumista."

Olisiko ihminen noin ulkoaohjautuva. En osaa sanoa.

• "Anteeksi pyytäminen henkilöltä jota on loukannut taikka jota on vahingoittanut on ainut anteeksipyyntö jolla on minkäänlaista merkitystä, ainut tapa jolla kyseinen henkilö voi aidosti katua omia toimiaan."

Liian vaikeaa. Sen sijasta että uskallettaisiin kohdata henkilö jota on loukattu, pyydellään anteeksi mielikuvitusolennolta ja täten vältytään vastuun ottamista itselle.

• Kyseessä ei myöskään ole pyynteetön toiminta, rukoileminen siis jonkin jumalallisen voiman anteeksiantoa.
        Kyseessä on myös pelko, ainankin kristinuskossa, siitä että toiminnallaan on loukannut Jumalaa ja täten menettänyt paratiisi paikkansa pilvilinnamaassa.

Rukoileminen onkin varsin itsekäs toiminta perustelu jossa anteeksiantoa pyydetään joltakin oletetulta korkeammalta voimalta itsensä pelastamiseksi.

• Alffa-Omega kirjoitti:

Kyseessä ei myöskään ole pyynteetön toiminta, rukoileminen siis jonkin jumalallisen voiman anteeksiantoa.
        Kyseessä on myös pelko, ainankin kristinuskossa, siitä että toiminnallaan on loukannut Jumalaa ja täten menettänyt paratiisi paikkansa pilvilinnamaassa.

Rukoileminen onkin varsin itsekäs toiminta perustelu jossa anteeksiantoa pyydetään joltakin oletetulta korkeammalta voimalta itsensä pelastamiseksi.

"Tiedän että murtauduin asuntoosi ja varastin kotiteatterisi saadakseni ostettua viinaa, mutta ei minun tarvitse sinulta pyytää anteeksi, jumala antoi jo minulle anteeksi."

• ajäsen
        Today kirjoitti:

"Tiedän että murtauduin asuntoosi ja varastin kotiteatterisi saadakseni ostettua viinaa, mutta ei minun tarvitse sinulta pyytää anteeksi, jumala antoi jo minulle anteeksi."

Kyllä näkee, ettei useimmat teistä kirjoittajista ole edes lukenut kyseistä ohjelmaa. Esim AA:n isoa kirjaa.
        Esimerkiksi ei se anteeksipyytäminen itseen? jää.

Tähän haluan selvennystä:
        "On hyvä että joku tuo rehellisesti esille järjestöjen kusetus touhut."

Ketä siellä kusetetaan ja miten, jos joku alkoholisti/väärinkäyttäjä lopettaa AA:n avulla niin kuka siitä kärsii????

• -anon-
        Alffa-Omega kirjoitti:

Kyseessä ei myöskään ole pyynteetön toiminta, rukoileminen siis jonkin jumalallisen voiman anteeksiantoa.

mistä puhutte.
        Jokainen elämän aikana tehty loukkaus on hyvitettävä, jos hyvitys ei aiheuta lisää pahaa,
        jokainen velka maksettava. Rikokset luonnollisesti hyvitetään, esim ostamalla uusi
        kotiteatteri, mieluummin vielä parempi kuin se vanha.

Lisäksi pyydetään anteeksi, mutta ei vaadita anteeksiantoa.

Tämän lisäksi voi pyytää omaa korkeinta voimaansa tekemään vaikka voltin tai antamaan anteeksi ;-)

• ajäsen kirjoitti:

Kyllä näkee, ettei useimmat teistä kirjoittajista ole edes lukenut kyseistä ohjelmaa. Esim AA:n isoa kirjaa.
        Esimerkiksi ei se anteeksipyytäminen itseen? jää.

Tähän haluan selvennystä:
        "On hyvä että joku tuo rehellisesti esille järjestöjen kusetus touhut."

Ketä siellä kusetetaan ja miten, jos joku alkoholisti/väärinkäyttäjä lopettaa AA:n avulla niin kuka siitä kärsii????

Se henkilö joka on lopettanut alkoholin käytön AA-ohjelman perusteella.

AA- ei anna mitään syytä lopettamiselle, ei ainuttakaan sellaista jota voitaisiin missään muodossa perustella.
        Koko toiminta perustuu sille että ihminen ehdollistetaan pois alkoholismista lupauksilla ja uhkailuilla jotka ovat peräisin uskonnollisesta dogmaattisuudesta.
        Ongelmana tässä on se että ehdollistaminen jollekkin toiminnalle ei ole ongelman ratkaisemista se on ongelman piilottamista.

Varsinkin kun mitään perusteluja taikka syitä uskoa kyseiseen oppiin ei oikeasti ole olemassa.

Uskon koska uskon koska uskon, ei ole perustelu miksi pitäisi uskoa johonkin ja ratkaisu joka on perustettu pohjalle joka on täysin perustelematon ei voi oikeasti korjata ongelmaa.

AA-kerho pyrkii ratkaisemaan alkoholiongelman piilottamalla sen harhakuvan taakse.
        Se on yksi pöyristyttävimmistä ja häikäilemättömimmistä ihmisten hyväksikäytön muodoista joissa ihmisten ahdistus käännetään häntä itseään vastaan pyrkimyksenä oman ideologisen ja opillisen dogman levittäminen.

• jäsenaa
        Alffa-Omega kirjoitti:

Se henkilö joka on lopettanut alkoholin käytön AA-ohjelman perusteella.

AA- ei anna mitään syytä lopettamiselle, ei ainuttakaan sellaista jota voitaisiin missään muodossa perustella.
        Koko toiminta perustuu sille että ihminen ehdollistetaan pois alkoholismista lupauksilla ja uhkailuilla jotka ovat peräisin uskonnollisesta dogmaattisuudesta.
        Ongelmana tässä on se että ehdollistaminen jollekkin toiminnalle ei ole ongelman ratkaisemista se on ongelman piilottamista.

Varsinkin kun mitään perusteluja taikka syitä uskoa kyseiseen oppiin ei oikeasti ole olemassa.

Uskon koska uskon koska uskon, ei ole perustelu miksi pitäisi uskoa johonkin ja ratkaisu joka on perustettu pohjalle joka on täysin perustelematon ei voi oikeasti korjata ongelmaa.

AA-kerho pyrkii ratkaisemaan alkoholiongelman piilottamalla sen harhakuvan taakse.
        Se on yksi pöyristyttävimmistä ja häikäilemättömimmistä ihmisten hyväksikäytön muodoista joissa ihmisten ahdistus käännetään häntä itseään vastaan pyrkimyksenä oman ideologisen ja opillisen dogman levittäminen.

Kyllä näkee ettei esim alfa-omegalla ole minkäänlaista käsitystä aa-ohjelmasta. Olisiko
        kysessä: "Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista ilmiö"
        Koska kukaan ei kärsi jos joku alkaa noudattamaan aa-ohjelmaa ja ratkaisee alkoholinkäyttöä koskevat ongelmat sen avulla.
        Koska kaikki askeleet pyrkivät nimenomaan ongelman ratkaisuun, ei sen kieltämiseen.

• Itse kulin ateistina AA-kerhon kokouksissa,mitään Alffa-Omegan valittamista asioista minulle ei tapahtunut, kukaan ei tyrkyttänyt tai yrittänyt aivopestä. Enkä tullut AA:ssa käyntieni aikana uskoon.

Ja avun raitistua sain Jumalata uskoon tultuani yritettyäni sitä ennen suunnilleen kaikki muut konstit.

• AA-kerhon toiminta kuitenkin lähtökohtaisesti perustuu noihin esittämiini kohtiin ja vaikka tuosta poistettaisiin kokonaan kaikki vertaukset jumaliin ja henkisiin voimiin niin minä vastustaisin koko ohjelmaa siitä huolimatta.

Ajatus siitä että jonkun pitäisi kertoa olevansa huono ja mitätön sekä kykenemätön omien ongelmiensa hoitamiseen on täysin mieletön, oli se sitten lähtöisin mistä tahansa.

>> Ja avun raitistua sain Jumalata uskoon tultuani yritettyäni sitä ennen suunnilleen kaikki muut konstit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      96
      3275
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      117
      2564
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1744
    5. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      147
      1690
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      76
      1570
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      90
      1513
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      104
      1446
    9. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      55
      1123
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      59
      1111
    Aihe