Säärikipu, veritulppako?

Jokuvain....

Kovaa, pistävää kipua sääressä. Lueskelin että olisi veritulpan oireita. Aiheuttaako tulppa aina turvotuksen? Sitä meinaan ei havaittavasti ole. Entäs onko se kosketusarka? Tämä on. Lisäksi en saa jalkaa polvesta suoraksi kun kipu tulee liian kovaksi jos yrittää suoristaa.

5

9317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slash11

Mulla kerran epäilivät veritulppaa,ja mulla oli pohje kipeänä,yleensä se on pohkeessa se alkava kipu,pohje menee myös kovaksi ja särky on kova,mutta jos epäilyttää käy tk:ssa,jos ne epäilee vähänkin niin ottavat kyllä taatusti tukoskokeen!siitä se selviää heti..

• sitten

aamulla ylösnoustessani minulla oli melko kovaa kipua polven alapuolella vasemman säären ulkoreunassa.

Kipu vaan paheni, mutta kärsin sitä parisen viikkoa ennenkuin tilasin akuuttiajan terveyskeskuksesta, koska rupesin epäilemään veritulppaa.

Otettiin verikoe, jonka tuloksen perusteella lääkäri lähetti minut TYKS:iin ultraäänitutkimukseen.
      Siellä sitten makasin käytävällä suoranaisessa tungoksessa tuntitolkulla.
      Otettiin lisää verikokeita ja lopulta pääsin ultraäänitutkimukseen, jonka perusteella kuitenkin selvisi, ettei kyseessä ole veritulppa.

Lääkäri kirjoitti Burana-reseptin ja lähetti illalla kotiin sen enempää tutkimatta.
      Särky oli silloin jo niin kovaa, että ilman apua en olisi selvinnyt autolle.

Minulla oli kuitenkin parin päivän kuluttua aika muihin tutkimuksiin Paimion sairaalaan, jossa pyysin päästä röntgenkuvaan.
      Näin tapahtui ja lopulta selvisi, että kyseessä oli pohjeluun murtuma.

Murtuma oli tullut yön aikana, enkä edes ollut tuntenut mitään äkillistä kipua.
      Selitin itse lääkäreille, että kyseessä oli ilm. pitkäaikaisen rasituksen, kipujakin oli toisinaan tuntunut, seuraus.
      Minulla oli ollut vuosia vakavia selkä- ja polvivaivoja ja olin rasittanut enemmän vasenta jalkaani.
      Lääkärit olivat samaa mieltä. Kyseessä oli rasitusmurtuma.
      Koska luu oli ihan hyvässä asennossa, mitään ei tarvinnut tehdä. Eli söin niitä Buranoita muutaman viikon edelleenkin kovaan kipuun.
      Pystyin kuitenkin liikkumaan esim. tavarataloissa kärryjen varassa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että TYKS:ssä olisi pitänyt ottaa röntgenkuva, koska kipu oli niin kova. Olisihan ainakin henkisesti helpottanut, jos olisin saanut tietää mikä kivun aiheutti.

Puoli vuotta sitten olin selän luudutusleikkauksessa ja siinä yhteydessä lääkäri vielä huomautti, että pohjeluussa on ollut murtuma, eli ei se ihan mitätön kuitenkaan ollut.

Vielä nykyisinkin sitä toisinaan särkee, jolloin aina pelkään uutta murtumaa.

Tarkoitan vaan, että ultraäänitutkimus on ensisijainen veritulpan poissulkemiseksi tai havaitsemiseksi.

Kuitenkin helposti otettava röntgenkuvakin voi olla aiheellinen, mikäli ultraäänitutkimuksessa ei ilmene mitään.

• tuli yhtä äkkiä

pohjelihas kipeäksi, kun laskeuduin tikaportailta takaperin. Se oli tosi kipeä, mutta terveyskeskukseen en päässyt, ei ollut enää päivystysaikoja. Ensin siinä pohkeessa ei näkynyt mitään, sitten se pikkuhiljaa turposi. Itse pelkäsin, että se olisi veritulppa. Pääsin sitten samana päivänä Mehiläiseen ja siellä ultrattiin pohje. Kyse oli massiivisesta lihasrevähtymästä. Söin sitten tulehduskipulääkkeitä ja kävelin hiljakseen. Aikaa myöten se sitten parani. Sen jälkeen kyllä aloin syömääm magnesiumtabletteja!

• Eilen todettu tulppa

Mulla todettiin eilen sääressä, pohkeen ja polven välillä laskimoveritukos. Kipua oli mulla etenkin öisin. Kipua oli muutaman päivän ajan, ennen kuin menin lääkäriin. Kipu vaihteli polvikivusta, pohkeen kipuun ja nilkkaakin särki. Turvotusta ei ollut, eli päälle päin jalka on normaali. Kipu oli erilaista, kuin esim. suonenveto tai kramppi. Ihan selvää kipua, jolle en keksinyt mitään syytä, kun en ollut satuttanutkaan jalkaa.

Lääkärissä otettiin verikokeet, joiden perusteella laitettiin ultraääneen, jossa löytyi tukos. Nyt aloitettu lääkitys. Mene ihmeessä lääkäriin. Jos on veritulppa, niin kyseessä on kuitenkin vakava sairaus, jolla voi hoitamattomana olla ikävät seuraukset!

• Eilen todettu tulppa

Siis tukos oli pohkeen ja polven välillä. Kipua koko säären alueella vaihtelevasti. Niin ja mulla ei ollut kosketusarka, mutta nuo oireet voivat vaihdella jonkin verran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe