Miten suhtautua miehen valehteluun?

Capriella

Olen miettinyt koko päivän, että miten suhtautuisin siihen, että mieheni valehtelee asioista joista ei kaiken järjen mukaan ole mitään valehtelemista. Hän valehtelee omasta menneisyydestään esimerkiksi siitä, että kuinka kauan on ollut jonkun naisen kanssa yhdessä välillä hän sanoo, että on ollut exänsä kanssa 2 vuotta ja sitten se muutaman viikon jälkeen viideksi vuodeksi. Viime viikonloppuna hän myös sanoi, että hänellä on ehkä toinekin lapsi, mutta hän ei ole ihan varma siitä, koska hänen exänsä oli väittänyt, että se on hänen, mutta oli kuitenkin jättänyt mieheni heti sen sanottuaan. Tuosta on aikaa kuulemma yli 10 vuotta eikä naisesta ole sen koommin kuulunut. Mieheni on myös valehdellut siitä missä on asunut vaikka vanhaan osoitteeseen tulleet laskut kyllä todistavat miehen asuneen eri paikkakunnalla vaikka on väittänyt, ettei ole ikinä asunut muualla kuin siellä missä nyt asuu.

Muuten mieheni on tosi ihana ja olemme olleet yhdessä 2vuotta, mutta arveluttaa tuo valehtelu. Mitä hän mahtaa esimerkiksi vuoden päästä paljastaa. Minulle on ollut aina tärkeää, että toinen on rehellinen ja olenkin miettinyt ihan periaatteideni vuoksi jättää mieheni, mutta toisaalta taas tuntuu, että se olisi liiioittelua.

137

31591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkuri..

Älä tuollaiseen iilimatoon aikaasi tuhlaa.

• Miehistenmies

Tyhmäksi en viitsi sinua kutsua kun se ei kuulu hyveisiini (eikä paheisiinkaan). Mutta pistää miettimään, että vielä täällä kyselet, miten pitäisi suhtautua. Toisin sanoen saatat olla tekemisissä jonkun "auervaaran" kanssa joka reikkuu hetken jokaisen naisensa kanssa, käyttää heitä taloudellisesti hyväkseen, jättää taaksensa maksuja, muksuja ja velkoja. Sinä olet tilapäinen turvasatama ja sinisilmäisyyttäsi pidät sataman auki joka päivä. Siis huh ja puh. Jos suhde on tuossa vaiheessa että kaikkea uutta paljastuu sitä mukaa kun paljastuu, ei kannata sinunkaan enää peiliin vilkaista jos tuota elämää katsot läpi sormiesi. Läpi sellaisten sormien jotka on huljutettu kuravellissä.

• ei-se-haittaa

niinpä. se sun mies kai mytomaanikko=mielikuvitusvalehtelija, mutta ei se varmaan haittaa,becouse elämässä liikaakin ystäviä yms. jos hyvä nussimaan eikä esm haise pahalle, niin kannattaa pitää sitä kyrpää. ei vaihtaen parane... onnea anna sen puhuu paskaa, eise muutakaan osaa, hyvä näin...

• Huhu...

Elin tollaisen miehen kanssa 9 vuotta, 4 vuotta naimisissa. En tässä aio kertoa omista esimerkistäni, mutta muistan kun mieheni serkku sanoi, "voisitko mitenkään vaikuttaa sen miehen "valehteluun, mielikuvitukseen..what ever?" (Sain vakutuksen siitä, etten ollut ainoa jota oli huomannut).Yritin parhaani huomattamalla tiettyjä asioita... Ei muutoksia, eli ja luulen että elää edelleen (kertomatta nyt tässä mistä tiedän). No, selvisi jo, että olemme eronneet; osittain näistä syystä, koska loppujen lopuksi minun luottamus häneen meni kokonaan, en jaksanut enää. Voisin mahdollisesti auttaa sua enemmän, ainakin kertoa enemmän, mutta en halua netissä kertoa kaikki yksityiskohdat. Mutta jos kivenisku muuttuu 10 centin kokoisesta 2 euron kokoiseksi muutamilla puhelulla (sorri, oli markka-aikaa silloin ja en valitettavasti enää muista pennien ja markkoijen kokoa, sen takia nyt improvosoin), niin meillä on jotain yhteistä. Korjaan, uskon todella että olen kokenut samaa...

• Nimetön

ON TODELLA HELPPOA SELVITTÄÄ VIESTISSÄ OLLEET VALHEET. PELKÄSTÄÄN PUHELIMELLA SAAT SELVILLE MONTA ASIAA, JOITA SITTEN VOIT LISÄSELVITTÄÄ. SINULLE JÄÄ AINIAAKSI EPÄILY TOISEN REHELLISYYDESTÄ, JOS JÄTÄT ASIAT SELVITTÄMÄTTÄ ENNEN VÄLIEN RIKKOUTUMISTA. VÄLINNE OVAT JO KOKENEET SUUREN EPÄLUOTTAMUKSEN JA TÄSTÄ SELVIÄMINEN ON VALTAVAN VAIKEAA. VOIMIA!

• stupido

No joo aivan tosi ihku ihanalta mieheltä vaikuttaa?!?
      Ei tiedä missä on asunut ja kenen kanssa ollut ja milloin. Et siis tiedä mitä valehtelee vai puhuuko ikinä totta? Taitaa teidän suhde perustua ihan kaikelle muulle kuin rehellisyydelle ja luottamukselle...

• radiant

oli se narsisti tai nilkki tai mikä vaan mut ainaki se on patologinen valehtelija

• titaaniP

No eipä näytä välittävän susta tippaakaan.Ja vielä mietit.Ei voi olla totta,voiko joku olla noin höynäytettävissä?

• ap.

..mutta just nuo ihmetyttääkin nuo jutut, koska hän ei ole sellainen valehtelija sika-tyyppi. Tuntuis jotenkin hirveeltä, että suhde kaatuis pelkästään noiden juttujen takia vaikka toki ne ei miltään mukavilta tunnukaan ja ei enää tiedä mihin pitäisi uskoa. Jotenki tuntuis vaan helpommalta, että unohtais koko asian ja antais asioiden mennä omalla painollaan, mutta toisaalta se olis vaan hetken lohtu jos tulevaisuudessa mies jäis taas kiinni valheesta. Kahden vuoden tiiviin seurustelun jälkeen on vaan vaikea lähtä suhteesta jossa kaikki on muuten ollut kuta kuinkin hyvin. Nyt vaan koko ajan mielessä pyörii, että tunteeko toista ollenkaan, että onko kaikki ollu vaan valhetta.

• vähän sama jama
        ap. kirjoitti:

..mutta just nuo ihmetyttääkin nuo jutut, koska hän ei ole sellainen valehtelija sika-tyyppi. Tuntuis jotenkin hirveeltä, että suhde kaatuis pelkästään noiden juttujen takia vaikka toki ne ei miltään mukavilta tunnukaan ja ei enää tiedä mihin pitäisi uskoa. Jotenki tuntuis vaan helpommalta, että unohtais koko asian ja antais asioiden mennä omalla painollaan, mutta toisaalta se olis vaan hetken lohtu jos tulevaisuudessa mies jäis taas kiinni valheesta. Kahden vuoden tiiviin seurustelun jälkeen on vaan vaikea lähtä suhteesta jossa kaikki on muuten ollut kuta kuinkin hyvin. Nyt vaan koko ajan mielessä pyörii, että tunteeko toista ollenkaan, että onko kaikki ollu vaan valhetta.

Sinuna ottaisin järkikullan käteeni ja uskoisin intuitioosi - ja tuon miehen tapauksessa selviin faktoihin - siitä, ettei mieheen ole luottamista.
        Itse aina ajattelen, että jos ihminen herkästi valehtelee pienissä asioissa, hän pystyy siihen isommissakin ja tärkeissä asioissa. No nuo miehesi latelemat valheet eivät olekaan pieniä... Ikinä en itse pystyisi tuohon mieheen luottamaan. Pettäminen ei ole hänestä takuulla sen kummemmin väärin kuin valehtelukaan. Ota ihmeessä esille itsearvostuksesi. Tiedät itsekin, että tulet vielä katumaan katkerasti, jos jäät hänen luokseen.

Tämä on varoitus ja muista, ettet nyt ainakaan lapsia mene hankkimaan kanssaan. Kokemuksesta tiedän, ettei yksinhuoltajuus ole herkkua...

• anna mennä!
        ap. kirjoitti:

Me emme tunne edes itseämme, saati toista ihmistä olkoon kuinka läheinen hyvänsä. Kukaan meistä ei ole täydellinen, jokaisella meillä on puutteemme ja ansiomme. Jos olet hänen kanssaan onnellinen, teillä on hyvä olla toistenne kanssa niin hyvä!

Ainoa asia joka jotain merkitsee on minkälaisen merkityksen annat tuolle hänen ominaisuudelleen tai mitä siitä voit oppia? Katso myös itseäsi rehellisesti, yleensä ne piirteet jotka toisessa vaivaavat löytyvät myös itsestä. Ehkä te täydennätte toisianne siinä rehellisyydessäkin? Elämä on matka jossa opimme kanssa ihmisiltä ja toivottavasti myös tuntemaan itsemme, se on parisuhteessakin tärkeintä!

• liian kiltti
        ap. kirjoitti:

mietit varmaan nyt kuina rakas hän sinulle on ettet voi edes harkita jättäväsi häntä.. ja liipa laapa mitä muuta mutta jos sinä olisit tehnyt hänelle noin niin luuletko että olisit edelleen hänen kanssaan.. itse henk.koht en ehkä kestäisi että puoliso valehtelee kaiken aikaa ja jopa lapsesta.. kertoo jo jotain ihmisen kypsyydestä ja ihan nuorikaan hän ei taida olla jos 10v sitten syntynyt EHKÄ lapsi.. mieti nyt mitä tulevaisuus on hänen kanssaan ku nyt jo tuollaista, ja jos sinä salaat jotain nii mitä tuleman pitää, hui.. mutta omapa on elämäsi ja "onnesi"

• ap. kirjoitti:

Eikö miestäsi kiinnosta hänen omat lapset? Eikö hän halua maksaa elatusapua lapsille, jotka hän on saattanut tähän maailmaan?

Mikä tarve hänellä on peitellä/valehdella menneisyydestään / vanhoista osoitteistaan?

Voitko kunnioittaa miestä, joka yrittää luikerrella eroon vastuustaan omia lapsiaan kohtaan?

Luottamus on kaikkien suhteiden ytimessä. Mikään suhde ei toimi ilman luottamusta. Tulet sen huomaamaan.

• ap.
        lontoon_tyylit kirjoitti:

Eikö miestäsi kiinnosta hänen omat lapset? Eikö hän halua maksaa elatusapua lapsille, jotka hän on saattanut tähän maailmaan?

Mikä tarve hänellä on peitellä/valehdella menneisyydestään / vanhoista osoitteistaan?

Voitko kunnioittaa miestä, joka yrittää luikerrella eroon vastuustaan omia lapsiaan kohtaan?

Luottamus on kaikkien suhteiden ytimessä. Mikään suhde ei toimi ilman luottamusta. Tulet sen huomaamaan.

omat lapset. Hän on yhden lapsen yh-iskä, mutta hän ei tiedä oliko se lapsi 10 vuotta sitten hänen vaikka nainen oli väittänyt niin, mutta tähän päivään mennessä ei ikinä ole tuosta naisesta kuulunut mitään eikä ole vastannut viesteihin tai puheluihin.

Ei minua henk.kohtaisesti kiinnosta miehen entiset, mutta mielestäni kuitenkin yllämainitusta asiasta olisi pitänyt mainita. Muutenkin jotenkin miehen menneisyys on hieman hämärä ja olen itse onkinut tietooni asioita siitä kyselemällä miehen kavereilta, mutta jotain salattavaa miehelläni on vaikka muuta väittääkin.

• totuuteen......

Olisitko luottamuksen arvoinen?

• Heikki? Petteri? Ismo?

Tiedätkö jo varmasti miehen OIKEAN nimen? Ettei vain nimikin olisi jotain ihan muuta. En tajua valehtelua. En varsinkaan tuollaisista asioista. Tiedätkö missä miehesi on töissä? Tiedätkö VARMASTI? Ettei vain olisi joku kaksoisagentti tai joku muu vankikarkuri.

• irmeeli

Oletko sä sanonut hänelle et "viimeks väitit muuuta kun asiasta puhuttiin?" tai jotain sellaista? sinuna kysyisin ja juttelisin asiasta. tiedän kyllä ihmisen joka valehtelee ihan ihmeellisiä juttuja ja uskoo niihin aivan 100%prosenttisesti. tällainen ihminen on patologinen valehtelija...

kantsii nyt kuitenkin jutella. aikuisia ihmisiä kai olette, ette mitään teinejä enää varmaankaan. valehteleeko se sit kännissä vai ihan selevinpäin?

• eräs vaan ...

Mulle tulee eräs kaverini mieleen tuosta kuvauksesta. Jätkä pyöritti koko ajan kierroksessa 4-5 eri naista, vehtaili kaikkien kanssa yhtä aikaa ja valehteli kaikille ummet ja lammet. Lopulta ei enää itsekään pysynyt kärryllä mitä oli selittänyt yhdelle ja mitä toiselle. Rupesi tulemaan tuollaisia "olin sen kanssa kaksi vuotta - etkös kertonut aiemmin että viisi vuotta?" tyylisiä munauksia. Puhumattakaan siitä milloin oli työvuorossa tai missä kaveriporukassa viime viikonlopun - samalla kun oli jäpimässä erästä toista naista siitä katraastaan.

Kaikkein hulluinta asiassa on että vaikka tyyppi lopulta paloi kaikille naisille temppusistaan, niin lopulta kuitenkin yksi heistä otti jätkästä miehen itselleen.
      (Pakko sanoa että en ymmärrä sitä naista...)

• narskuhan se

Hän on narsisti. Lähde ennenkuin on myöhäistä. Lue lisää huolella: www.narsistienuhrientuki.info

• samaa

Jätä se! Itse elin tuommoisen miehen kanssa 3 vuotta, oli sitten naimisissa ja silleen. Älä luota, ei todellakaan ole sen arvoista. Voi olla että itse uskoo tarinoihinsa tai sitten ei, mutta pointti on se että ansaitset paremman miehen!

• mieltä
        samaa kirjoitti:

Jätä se! Itse elin tuommoisen miehen kanssa 3 vuotta, oli sitten naimisissa ja silleen. Älä luota, ei todellakaan ole sen arvoista. Voi olla että itse uskoo tarinoihinsa tai sitten ei, mutta pointti on se että ansaitset paremman miehen!

mulla tuli kans mieleen se narsisti,jonka kans olen elänyt joskus,sehän elää ihan siinä pelkkien valheiden maailmassa!

• ...........

Mun eksäni oli täysin sairas narsisti ja valehteli vastaavista asioista. Siis sellaisista asioista joista ei kyllä ollut mitään tarvetta tai syytä valehdella, mm. eksistään.

• Nimetön

Meillä on pääministeri, joka valehtelee kokonaiselle kansakunnalle ja ihan hovioikeuden päätöksen perustelujen mukaan se on ihan ok. Eli puolisosi ihan ok!

• mul on mies

joka ei varmasti valehtele, jätä se!

• tiedetään

Jos suhde lähtee heti väärälle polulle ei siitä tuu mitään vaikka kuinka haluaisi! Miehesi on näköjään aina valehdellut ja sitä se tulee tekemään elämänsä loppuun asti..Sen huomaa siitä jos ei pysty edes näitä menneitä asioita kertomaan oikeasti!
      Löydät varmasti sinua varten olevan miehen joka kunnioittaa sinua olemalla rehellinen. Voi hyvin!

• J86_

"Lie is a tool of the weak"

• Menkkameerit

Saisinpa minäkin maistaa tuon valehtelevan ja petollisen luuserin läheisyyttä. Sokeasti uskoisin valheen valheiden päälle, tukisin ja hoivaisin häntä. kannustaisin valehtelemaan lisää. Sellaista todellista miestä ei voi päästää käsistään. Sinähän jäisit aivan yksin. Sillä olet henkisesti todellakin heikko, anteeksi ny vaan. Kannattaa jatkaa seuraavat 20 vuotta. Sittenhän sinunkin elämäsi on ohitse parhaiden päivien osalta.

• ghjuyt

Jos on esim.alkoholistin lapsi niin se valehtelee aina.Sille on lapsesta asti opetettu sellanen tyyli ja siitä ei pääse ikään.Hän on ehkä syytön...

• herättää

Itse en yleensäkään tajua miksi pitää valehdella enkä siedä sitä toiselta.

Neuvona että turhaan kulutat päätäsi siihen että mietit miksi hän sanoo exäänsä koskevia asioita erilailla, mutta ymmärrän kyllä että se alkaa epäilyttämään pidemmän päälle, koska saatat alkaa miettimään mitä hän valehtelee muuta sinulle.

Paras on kysyä asia suoraan ja jos hommat senkun jatkuu niin sitten miettiä!koska tuo liika stressaaminen toisen takia, ei ole hyväksi parisuhteelle eikä itsellesi. Tsemppiä!!!

• monesta

syystä; Muuten vain, säästääkseen toista liian kovalta totuudelta, säästääkseen itseään, saavuttaakseen jotain, kostoksi...

• kazcarm

valehtelu on sairaus KUN se muuttuuu jokapäiväiseksi, millään ei olekkaan mitään järkeä!
      nim. olin 6vuotta patologisen valehtelijan kanssa :( lähde niin kauan kuin voit !!

• mörököllitär

juu, patologinen valehtelu liittyy usein myös narsismiin, mies on pelimies, pyörittelee ja manipuloi muita tarpeidensa mukaan.

• valehtelijan uhri minäkin
        mörököllitär kirjoitti:

juu, patologinen valehtelu liittyy usein myös narsismiin, mies on pelimies, pyörittelee ja manipuloi muita tarpeidensa mukaan.

Eipä kuulu puolustuspuheenvuoroa valehtelijalta.vois itse kertoa mistä on oikein kysymys.minä elin 7v.ja lapsiakin 2kpl piilovalehtelijan kanssa.se osas naamioida valheensa niin hyvin ja kääntää ne päälleni aivan uskomattomalla tavalla. ja jos osuin liiaksi oikeaan eli ahdistin nurkkaan valheineen, alkoi nyrkki puhua. ensin hajotti seiniä sitten aina vaan lähemmäs,kunnes viimeinen iski silmälasit päästä.siihen loppu se piina... sitä on alkuun niin ihastunut ettei osaa kuin ihailla(ensimm. 2v.)sitten alkaa todellisuus pikkuhiljaa valjeta eikä tahdo uskoa ja lapsikin tulossa.sitten miettii mitä itse tehnyt väärin ja yrittää hyvittää, mutta mitään hyvitystä tai anteeksipyyntöä ei sieltä tipu.päinvastoin syytöksiä ja koko asian kieltämistä.isänsä satuili myös ja oli tissuttelija, et niin kai on että alkoholistiperheessä oikea ja väärä hakusessa..älä tuhlaa aikaasi tyyppiin ellei se ole valmis myöntämään sairautensa ja hakeutumaan terapiaan!mun elämä on nyt pakollista yh-elämää ja raskasta on, sillä suku ei pidä yhteyttä, kun menin paljastamaan kultapojun ominaispiirteitä.lapset saa käydä isänsä kanssa eikä kivaa, sillä en tiedä miten he vaikuttavat lapsiini.joskus on minunkin saatava levätä,että jaksaisin.

• ei tietenkään
        valehtelijan uhri minäkin kirjoitti:

Eipä kuulu puolustuspuheenvuoroa valehtelijalta.vois itse kertoa mistä on oikein kysymys.minä elin 7v.ja lapsiakin 2kpl piilovalehtelijan kanssa.se osas naamioida valheensa niin hyvin ja kääntää ne päälleni aivan uskomattomalla tavalla. ja jos osuin liiaksi oikeaan eli ahdistin nurkkaan valheineen, alkoi nyrkki puhua. ensin hajotti seiniä sitten aina vaan lähemmäs,kunnes viimeinen iski silmälasit päästä.siihen loppu se piina... sitä on alkuun niin ihastunut ettei osaa kuin ihailla(ensimm. 2v.)sitten alkaa todellisuus pikkuhiljaa valjeta eikä tahdo uskoa ja lapsikin tulossa.sitten miettii mitä itse tehnyt väärin ja yrittää hyvittää, mutta mitään hyvitystä tai anteeksipyyntöä ei sieltä tipu.päinvastoin syytöksiä ja koko asian kieltämistä.isänsä satuili myös ja oli tissuttelija, et niin kai on että alkoholistiperheessä oikea ja väärä hakusessa..älä tuhlaa aikaasi tyyppiin ellei se ole valmis myöntämään sairautensa ja hakeutumaan terapiaan!mun elämä on nyt pakollista yh-elämää ja raskasta on, sillä suku ei pidä yhteyttä, kun menin paljastamaan kultapojun ominaispiirteitä.lapset saa käydä isänsä kanssa eikä kivaa, sillä en tiedä miten he vaikuttavat lapsiini.joskus on minunkin saatava levätä,että jaksaisin.

itse myönnä koskaan valehdelleensa, vaan syyttää vain muita. :) Kaikki valehtelee, toiset enemmän ja toiset vähemmän, sitä on turha kieltää. Jotkut ovat taitavampia eivätkä jää siitä kiinni.

• varma että

muistat hänen kertomat jutut oikein tai ettet ole käsittänyt jotain väärin. Tai ehkä hänellä on lipsahtanut jokin asia väärin, mutta ei ole tarkoituksella valehdellut. Kannattaisi ottaa asia puheeksi jos vaivaa, eikä syyttää ilman kunnon todisteita.

• ap.

"muistat hänen kertomat jutut oikein tai ettet ole käsittänyt jotain väärin. Tai ehkä hänellä on lipsahtanut jokin asia väärin, mutta ei ole tarkoituksella valehdellut. Kannattaisi ottaa asia puheeksi jos vaivaa, eikä syyttää ilman kunnon todisteita."

Että muistan jutut oikein, mutta jos alan sitten puhumaan siitä tyyliin et "hei sä sanoit viimeksi ihan eri tavalla" niin mies sanoo, että ei ku sä muistat väärin tai mitä sä selität. Hän on aina puolustuskannalla, että yleensä siitä tulee vaan riita jos yrittää kysellä, koska minä kuulemma syyttelen ja keksin kaikkia. Itse asiassa minä olen aina hänen mielestään valhehtelija.

• eukko valehtelee
        ap. kirjoitti:

"muistat hänen kertomat jutut oikein tai ettet ole käsittänyt jotain väärin. Tai ehkä hänellä on lipsahtanut jokin asia väärin, mutta ei ole tarkoituksella valehdellut. Kannattaisi ottaa asia puheeksi jos vaivaa, eikä syyttää ilman kunnon todisteita."

Että muistan jutut oikein, mutta jos alan sitten puhumaan siitä tyyliin et "hei sä sanoit viimeksi ihan eri tavalla" niin mies sanoo, että ei ku sä muistat väärin tai mitä sä selität. Hän on aina puolustuskannalla, että yleensä siitä tulee vaan riita jos yrittää kysellä, koska minä kuulemma syyttelen ja keksin kaikkia. Itse asiassa minä olen aina hänen mielestään valhehtelija.

Se on tosiaan rasittavaa välillä, vaikka tiedät olevasi oikeassa ja toinen ei millään myönnä olevansa väärässä. Lopulta kun tilanne on toisella aivan epätoivoinen, hän vielä kääntää asian johonkin muuhun. Olen useamman vuoden kestänyt sitä, alkuaikoina tartuin epäkohtiin ja valehteluun todella tiukasti ja tuntuu, että tilanne on helpottanut tai sitten olen vaan turtunut asioihin, tietysti miehen on helpompi sanoa naiselle (yleensä). Mikäli itse olet onnellinen niin sinun kannattaa asiasta puhua ja vaatia muutosta, mikäli se ei onnistu kannattaa harkita eroamista, teillähän ei ollut lapsia?

• tutulta

Sain juuri eilen tietää että meidänkin suhteemme on ollut pelkkää valehtelua alusta loppuun asti, vaikkei salaisuuksia pitänyt olla...

• kaikkuli

naiset olette tollasessa suhteessa.. Ottakaa ja lähtekää . >On huono asia myös omalle itsetunnllenne .. ette pysyt luottamaan kehenkään enään .

• mutina

Jättääkö mies hänen kertomien valheittensa puolesta, koska et ole varma, puhuuko miehesi valheita myös muista asioistaan?

Vai jatkaa suhteessa, missä et tiedä elääkö puolisosi reaalielämässä vai fiktiossa.

Hänellä mahdollisesti jotain häpeää kohtaan osoitetta, mistä käännytetyt postit tulevat.

Oletko käynyt katsomassa osoitteessa mainittua taloa?

Mahdollisesti mies on tehnyt henkilökohtaisen konkurssin, eikä halua sitä mainostaa.
      Mahdollisesti hänen ex asuu siellä?

Siis onko miehesi ex sanonut miehelläsi olevan myös toinen lapsi vai onko mies väittänyt exänsä sanoneen, että miehellä on myös toinen lapsi?
      Ja sitten kadonnut taivaan tuuliin?

• piituu___500

voit elää tollasen mkiehen kanssa kysyny vaan . Milloin pettää sinua seuraavaksi valehetelun jälkeen sitäkö odotat. Löytyy parempiakin miehiä .
      Jos hän pönkittää itsetuntoaan . Minä lähtisin vetämään.. Mitä odotat ..

• Virya

Kertoo sen, mikä kulloinkin tilanteeseen sopii.

• pitku________________258

ei ole kiinni maakunnasta miksi valehdelaann oletko noin törppö .. Joka maakunnassa on ihmisä jotka valehtelevat. Myös sitten voi sanoa että hämäläinen on niin hidas että sillä kestää saada orgasmi 50 minuttia . Toi on törkeää kirjoittaa että kun oot sieltä niin valehdellaan miksi yleistät. Paljon oppimista sinullakin .

• Virya
        pitku________________258 kirjoitti:

ei ole kiinni maakunnasta miksi valehdelaann oletko noin törppö .. Joka maakunnassa on ihmisä jotka valehtelevat. Myös sitten voi sanoa että hämäläinen on niin hidas että sillä kestää saada orgasmi 50 minuttia . Toi on törkeää kirjoittaa että kun oot sieltä niin valehdellaan miksi yleistät. Paljon oppimista sinullakin .

Tuli mieleen yksi savolainen tuosta ilmaisusta. Kyllä, olen jo oppinut, että kaikkialta löytyy valehtelevia ihmisiä. Ja olen oppinut senkin, että savolaisilla näyttäisi olevan perinnöllinen taipumus kertoa asiat aina tilanteen ja tarpeen mukaan, vaikkei valehteluun olisi mitään järkevää syytäkään. Ja tällaisesta patologiasta oli juuri tässä aloituksessa kysymys.

Mua ei kiinnosta hämäläisten orgasmit. Se on heidän oma ongelmansa tuleeko tänään vai huomenna. Ja tuohon asiaan taitaa muutenkin vaikuttaa enemmän korvien- kuin jalkojenväli...

• kaikki ei vaan ymmärrä huum...
        Virya kirjoitti:

Tuli mieleen yksi savolainen tuosta ilmaisusta. Kyllä, olen jo oppinut, että kaikkialta löytyy valehtelevia ihmisiä. Ja olen oppinut senkin, että savolaisilla näyttäisi olevan perinnöllinen taipumus kertoa asiat aina tilanteen ja tarpeen mukaan, vaikkei valehteluun olisi mitään järkevää syytäkään. Ja tällaisesta patologiasta oli juuri tässä aloituksessa kysymys.

Mua ei kiinnosta hämäläisten orgasmit. Se on heidän oma ongelmansa tuleeko tänään vai huomenna. Ja tuohon asiaan taitaa muutenkin vaikuttaa enemmän korvien- kuin jalkojenväli...

Valehtelu voi olla hieman väärä ilmaisu, mutta asia oli oikein!

• cute4sks

niin että miehesi ja sinun välille ei ole vielä syntynyt täysinäistä luottamusta? ehkä miehesi testailee, että mitä voi kertoa sinulle, ja mitä ei. hän pelkää reaktiotasi. sinun ehkä tulisi keskustella hänen kanssaan, kertoa että sinuun voi luottaa ja että et pelkää kuulla kamaliakaan asioita, mikäli siihen pystyt.

• ystävä..

juokse ja lujaa pakoon.Ne asiat ovat vain esimakua siitä mitä tuleman pitää...paljon on vielä salaisuuksia kätkettynä..

• ja sitten vaan

Käsi ylös jotka ovat olleet onnellisesti väh. 10 vuotta kimpassa. Aurinko paistaa jokapäivä, ja huomionosoitukset ovat arkipäivää, ja joka päivä odotatte malttamattomana, että pääsis äkkiä rakkaansa kainaloon, kun hän kuitenkin on niin, hyvä, kunnollinen, rehellnen, ja sielujen kumppanuus laulaa laulaa niin korkealta samaa virttä että ikkunat on vaarassa särkyä pelkästä onnesta. Olkaa sitten rehellisiä :)

• valehteluun

itselläni on kokemusta samasta. Vaimoni valehtelee tuon tuostakin, ja mitä typerrimmistä asioista ja syistä. en ymmärrä alkuunkaan miksi hän ei voi minulle totuutta kertoa kun se ei kuitenkaa hetkauttaisi minua mitenkään, haluaisin vain tietää totuuden ja tuntea puolisoni. Olemme nyt olleet yhdessä neljä vuotta, ja sinä ainaka on käynyt selväksi monta kummallista asiaa... Kyllä niitäkin valheita on ollut, että välillä on ollut eksästään erossa vuoden välillä viisi vuotta, ennen kuin me aloimme seurustella, ja se ei ole vielä minullekaan selvinny että olivatko he oikeasti kihloissa vai eivätkö...
      toisaalta kun nuo valheet ovat niin olemattoman tyhmiä, ku niillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa miten paljon välillämme on rakkautta. Välillä vaan niin kovasti pelkään, että jos onkin jokin kauheus, minkä olemassa olosta en tiedä mitään, mihin kaikkeen hän kykeneekään, jos valehtelu rakkaimmalleen käy kuin hengittäminen... mutta sitten taas ajattelen hänen huonoa itsetuntoaan ja kaikkea miten elämä on häntä kohdellut. mutta voinko olla niistäkään asioista varma kun en niitä ole ollut omin silmin näkemässä. on rankkaa, kun joutuu aina puntaroimaan, mikä voisi olla totta ja mikä ei. vai onko hän vain niin pirun hyvä manipuloimaan minua???

• ETKÖ YMMÄRRÄ!

Selvästi yrittää päästä sinusta eroon... Että lähtisit koska ei osaa puhumalla sinua jätää... Tuttua puuhaa.... Kokenut.

• Maija Poppanen

Ainakin mies on huono valehtelija, mikäli menneisyys muuttuu vähän väliä. Tai hän sairastaa jonkin sortin parsoonallisuushäiriötä ja muistaa itsekin menneisyytensä joka päivä toisin. No, ehkei kuitenkaan... Yleensä vaisto kuitenkin kertoo aika paljon ja rehellisen tyypin tunnistaa helposti. Rakkauden huumassa tai yksin jäämisen pelossa tosin saattaa uskoa toisen kertomiin hölmöihinkin valheisiin, vaikka totuus olisi ilmiselvä tai sitten kuvittelee ikään kuin suojelevansa itseään sulkemalla silmänsä. Mutta ainakin olet jo avannut ne.

Ehkäpä miehelle voisi ihan suoraan sanoa, että hänen kertomuksensa ovat niin kummallisia, ettet luota häneen ja lähdet, mikäli hän ei ole rehellinen. Ja sitten tosiaan lähteä, jos siltä näyttää, eikä jäädä keikkumaan noin ailahtelevaiseen veneeseen. Mutta helppohan sitä tosiaan on muita neuvoa :)

Oma aviomieheni ei ole juuri entisistä suhteistaan kertonut, kun taas eräs entinen seurustelukumppani hölötti kaikkien entisten ystävättäriensä kanssa suoritetut seksuaaliset yksityiskohdatkin. Todennäköisesti hän on juorunnut näin jälkeenpäin minustakin. Pidän itse ensimmäistä vaihtoehtoa parempana elikkä suhteellista yksityisasioiden pitämistä ihan omina, mutta esimerkiksi tuon mahdollisen lapsen olemassaolo sentään kuuluu ihan perusasioihin. Ja tuo osoiteasia vasta oudolta kuulostaa...

• voin kertoa...

...että exäni, joka sairastaa skitsofreniaa, käyttäytyi noin!!! Kun kysyin miksi hän valehteli, niin hän sanoi, että ei tiedä...

• ..kuuluu, eli varmaan valehtelu ja tarinoiden sepittäminen ei tuohon lopu..patologinen tapaus..mieti kannattaako suhdetta jatkaa..ole rehellinen itsellesi..Tsemppiä.

• kab54

Näitä vastauksia. Sinuna sanoisin miten olet ajatellut tehdä jos ei reilusti asiat keskustelemalla selviä, joten ei muuta kuin kissa pöydälle reippasti.

• Selvänäkijöitä

paljon liikkeellä ilmeisesti.

• jkvm

Itselläni oli aivan samanlainen mies.. Pikkuhiljaa alkoi paljastua jotain valheita, aika pieniä tosin, mutta kuitenkin! Ja kuten arvata saattaa niin niinhän siinä kävi, että salattavaa sillä miehellä oli ja paljon! Vielä vuoden jälkeen erosta saan kuulla miten asiat oikeasti olivat..
      Ei voi kuin ihmetellä, miten joku jaksaa valehdella.. pienistäkin asioista. On henkisesti todella raskasta elää valehtelevan ihmisen kanssa! Nykyään tuntuu oudolta nähdä mukavia ja rehellisiä ystävieni miehiä, onko sellaisia tosiaan? :) Harmittaa, että luottamus on mennyt miehiin. En halua enää koskaan tuntea sellaista tuskaa päivästä toiseen..
      Suosittelen, että mietit tarkkaan. :)

• frouva

Meidän frouva se kans jaksaa. On jaksanut jo yli 40 vuotta, aina menneisyys muuttuu.
        Parantumaton tauti se on. Turha on odottaa parempaa tulevaisuudessakaan.

• pikkuasioita

niin valehtelee myös isommissa asioissa. Minulla oli samanlainen avovaimo. Pikkuhiljaa huomasí että tuli ilmi asioita jotka eivät pitäneetkään paikkaansa. Oli selvää valehtelua menneisyydestään. Oli ollut itseään tupla ikäisiä miesystäviä vaikka minulle kertoi heidän olevan vain "bisneskumppaneita". Oli lypsänyt niiltä liiat rahat pois. Oli muutellut usein eri paikkakunnille, useita miessuhteita, jne. Selityksenä kaikkeen vain ensimmäinen väkivaltainen mies joka kuulema vainoaa. Jätti vain kertomatta että oli ollut useita poikaystäviä sen jälkeen jotka oli lypsänyt rahoistaan ja sen jälkeen häipynyt. Suhteemme aikana kärähti toisesta miehestä jota oli vuoden tapaillut selkäni takana, sekin paljastui kun olivat riitaantuneet ja mies itse minulle soitti. Selitys oli että vain juttuseuraa oli halunnut, joo vuoden ajan salassa ja salaisia tapaamisia. Yritettiin selvittää asia. No sitten taas 1,5 vuotta meni kun aina oli jotain menoa.. No uusi mieshän se oli löytynyt ja sen matkaan. Tosin onni ei kestänyt kahtakaan vuotta kun taas lennosta vaihtoi miestä ja paikkakuntaa. Aivan mahdoton ämmä, ei mitään tolkkua käytöksessä. Äiti ihminenkin periaatteessa, käytännössä ei mitään äidillisiä ominaisuuksia eikä tekoja tai näyttöä. Juoksentelee vain ympäri Suomea suhteista toisiin, lapset ei onneksi hänellä. Kaukana kannattaa pysyä, oli mies tai nainen näillä ominaisuuksilla.

• a.k.j

emännän ex-ukko valehtelee jatkuvasti ja haittaa niin meidän suhdetta.
      valehtelee lapsilleen minusta kaikkea ja lapsiparat on tuhannen säpäleinä mitä uskoa.
      vaikea elää suhdetta kun toinen valehtelee siinä lähellä jatkuvasti on saanut muunmuassa naiseni suvun vihaamaan minua...
      tiedän et tämän miehen pitäis syödä lääkkeitään mut ei syö ja mielisaurairaus on koko homman takana...mut kun kukkaan ei usko mitä minäkään puhun kun tämä yksi prkl on saanut vuosia olla ja rellestää ...mut toisaalta turhaan tänne puhun pitäis mennä ja piestä tämä isäntä...mut siinä koko juttuhan menis vikkaan jos yrittäis hullulle hakata viisautta päähän ei onnistuis...eli turhaa sekin olis...kuten kaikki väkivalta yleensä...turhauttaa...

• valheista jää aina kiinni

hän lienee patologinen valehtelija tai narsistinen ihminen..jotkut eivät voi itselleen mitään jotkut elävät ihan omien valheiden mukaan , koska heille se on aivan totta..minä en henk.koht.katselisi epärehellistä ihmistä vaan koivukuja olisi edessä...mutta jokainen itse päättää mitä hyväksyy toiselta ihmiseltä itseään kohdeltavan.

• Tiityy

Ajattele pidemmän päälle, vuosia eteen päin mitä se voisi olla jos vielä aiot jatkaa: mitä jos lompakostasi katoaa rahat, tililtä yms. myös, syytätkö siitä miestäsi? Vaikka olisit itse unohtanut rahat käyttäneesi. Tällä tarkoitan sitä, että tuleeko tulevaisuudessa syytettyä tyyppiä ihan suotta, ja toisaalta taas oma itsetunto ja arvo kärsii pidemmän päälle jos toinen, miehesi, onkin syypää ja saa syyn puhuttua niskaasi ihan syyttä suotta. Tuntuuko sinusta että syy on useammin sinussa, jos riitelette tms. jostain? Jos valehtelee, pystyy kai tekemään pahempaakin? Ainakin tulee mietittyä, että mihin kaikkeen se pystyy... Eipä käy kateeksi. Itse kyllä lopettaisin. ja lopetinkin, aikoinaan. Päätös on sinun. Voimia, mihin ikinä päädytkin.

• potkasta

vittuun koko jamppa..... sillä on korvien välissä häikkää...

• Marjatttta

Mielenkiintoinen aihe.
      Olen ollut yhdessä valehtelijan kanssa kohta 20 vuotta ja kaksi lastakin on.
      Hyvää asiassa on, että väkivalta ei kuulu suhteeseen.

Valehtelu johtunee vahvasta äidistä?
      Se on toki kotianalyysini. Ja myös meidän yhteinen analyysi asiaan.

Valheita tupsahtelee milloin mistäkin asiasta. Se on ikään kuin tapa.
      Mies ei ole voinut 0-24 vuoden välillä puhua totta tai jos on puhunut, on saanut tuta sen nahoissaan huutamisena ja haukkumisena.

Mene ja tiedä.

• sun syy

Mitä sinä tongit toisen menneisyyttä??

Anna miehen olla, keksi elämääsi sisältöä ettei tarvitse urkkia ja kyylätä.

Mies ansaitsee ehdottomasti fiksumman puolison!

• ap.

Tämän suhteen aikana minusta on tullut aivan liian kiltti. Siinä varmaan syy, että miksi kirjoitan tätä tänne enkä puhu miehelleni niin kuin olisin ennen tehnyt. Jotenkin tuntuu helpommalta antaa vaan asioiden olla. Aina kaikki riidat kuitenkin päättyy siihen, että minussa on se vika ja minä joudun pyytelemään anteeksi.

• Taudillekuva

tuon pahan narsismin varjoksi. Tilaa äkkiä aika psykoterapiaan tai mielenterveystoimistoon. Olet jo menettänyt elämäsi. Tai menettämäisilläsi. Eihän sinulla ressukalla ole rohkeutta edes erota.

• LopStopSluts

muijalle mitään. Sen kaaliin ei uppoa kuitenkaan. Antaa sen jatkaa tuota sairasta suhdettaan. Turhaan me kulutetaan omaa aikaamme täällä. mennään pirteämmille palstoille.

• Pölöpää

Itekkin luikauttelen välillä vaimolle pieniä ja vähän isompiakin valeita. hyvin se uskoo. ja mullekkin on aika sama mitä se mulle jauhaa. käyköön miehissä vaikka, mutta en mä yhteen naiseen kyllä ala tyytymään!

• narsismi on sairasta..

..ei ole montaa viikkoa kun itse tein sen..poistuin suhteesta joka osottautui kuplaksi..mikään ei pitänyt paikkaansa..jotenkin kirjoituksesi kuulosti tutulta,,ei "muisteta" suhteiden kestoa,ei entistä osoitetta..ei edes sitä milloin ero tuli voimaan..patologista valehtelua...hetkeäkään en ole poistumistani katunut enkä tule katumaan.

• ei kai vaan

Olen nyt itse muutaman viikon tapaillut miestä, joka ei muista mainitsemiasi asioita ja olenkin sitä kovasti ihmetellyt. Ei kai vaan sama mies kyseessä... no, näitä samanlaisia miehiä varmaan mahtuu tähän maahan montakin! Mutta nyt alkoi itseäkin jo enemmän mietityttämään mihin olen päätäni työntämässä, kun näitä kirjoituksia lukee.

• Nimetön
        ei kai vaan kirjoitti:

Olen nyt itse muutaman viikon tapaillut miestä, joka ei muista mainitsemiasi asioita ja olenkin sitä kovasti ihmetellyt. Ei kai vaan sama mies kyseessä... no, näitä samanlaisia miehiä varmaan mahtuu tähän maahan montakin! Mutta nyt alkoi itseäkin jo enemmän mietityttämään mihin olen päätäni työntämässä, kun näitä kirjoituksia lukee.

vain miehet aina valehtelee...ystävä...

• hyvä vinkki

Loppuu valehtelu kun isket jonkun hänellekin tutun miehen ja nussitte pariin kertaan. Kerrot asiasta, mutta perut tarinan. Vetoot toisen epärehellisyyteen.
      Loppuu valheet, tiedän kokemuksesta!

• :::::::::::::::::::::::::;

kunpa tekis ees mieli naida.............." heveletin uus asia! kunpa sais ja tekis eees mieli tai sattuis ees tappaus,joka sais sykäytttää pitkästä aikaa. oma ukko on joko runkkari tai homo...............!!!!!!!!!!!????

• sannuli

MIUN MIES VALEHTELEE LASKUJEN SUHTEEN JA JOUDUN MAKSAA KORKOJEN KERA. TOSI INHOTTAVAA! KERTOO MAKSANEENSA JA SIT LÖYTYY JOSTAIN ........... IKÄVÄÄ! HÄNELLÄ TODETTU MASENNUS JA VETOO,ETTÄ MUSTA TUNTUU PAHALTA KUN LASKUJA TULEE JA MINÄ KIIVASTUN. TOSIN KIIVASTUN,KUN NE LASKUT TULEE KORKOJEN KAA.
      OLEN JUTELLUT ASIAN KAA JA HOMMA TOIMI AJAN. NYT EN ENNEE TAIJA JAKSAA KUN SAMA TOISTUU JA OON KOHTA IHAN PULASSA. OMATKIN LASKUT JÄÄ KOHTA RÄSTIIN JA "KUSESSA" OON JA EN HALLUISS. OIKEESTI TOI VALEHTELU MÄTTÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!
      TUL ILMI MÄNNÄ VUOSIA SIT SATTUNA RÄSTI JA NYT ULOS OTOSSA............PASKA OLO! MINÄ EN AINAKAAN MAKSA.! HITTO KUIN OISIN TIENÄ KUN ..................

• olet törmännyt

narsistiin. Tuttavapiirissäni on muutamalla kokemuksia heistä ja heidän luonteeseensa on kuulunut nimenomaan tämä valehtelu. Siis ihan pienistäkin asioista. Ja sitten myös suuremmista, kuten lapsestaan.
        He elävät omaa elämäänsä, kehittävät itselleen ihan mielikuvitusjuttuja, kuvittelevat itsestään kaikkea. Hän tulee jossain vaiheessa tukahduttamaan itsetuntosi ja haluaa sinun vain ihailevan itseään. Näistä on jonkin verran puhuttukin. Narsistin nimi aikaisemmin ammattikielessä oli psykopaatti.

• :::::::::::::::::;
        olet törmännyt kirjoitti:

narsistiin. Tuttavapiirissäni on muutamalla kokemuksia heistä ja heidän luonteeseensa on kuulunut nimenomaan tämä valehtelu. Siis ihan pienistäkin asioista. Ja sitten myös suuremmista, kuten lapsestaan.
        He elävät omaa elämäänsä, kehittävät itselleen ihan mielikuvitusjuttuja, kuvittelevat itsestään kaikkea. Hän tulee jossain vaiheessa tukahduttamaan itsetuntosi ja haluaa sinun vain ihailevan itseään. Näistä on jonkin verran puhuttukin. Narsistin nimi aikaisemmin ammattikielessä oli psykopaatti.

aivan! rakkaani kuulostaa sellaiselta.
        en voi muuta sanoa.
        oispa kiva joskus tuumailla. elämä on!

• -Nainen valehtelee

Totta niinkuin narsistin ehdottomuus, oikeassa olemisesta.

Valehtelu on vielä pikkujuttu sen kaiken tekojen ja kuvitelmien ym vastuun sekä tekojensa kaataminen toisen syyksi.

Muistamattomuus sekä manipulatiivinen "ulkona" oleminen totuudesta on ehdottomasti kauhea toiminta tapa ja sen kohteeksi joutuu hyvin monessa parisuhteessa jompi kumpi osapuoli.

Kavaluus sekä petollisuus kulkee käsi kädessä sen piirteen kanssa. tätä peitellään monien naisten käytöksessä tunteikkuudella ja herkkyydellä.

Pikkutarkkuus ja kyttääminen mustasukkaisuudella höystettynä saa epäilevän täydellsien henkilön kaatamaan omat ja vieraat suhteet.

• on...

psykopaatti ja narsisti ja skitsofreenikko! Nyt äkkiä eroon siitä ennen kuin tuhoaa sinut! Äläkä missään nimessä yritäkään keskustella ongelmasta miehen kanssa, sillä sinähän hänen asiansa paremmin tiedät.

• minä tiedän

Lopeta. Olet saanut todisteita jo tarpeeksi. Et ole höperö tai harhaluuloinen, vaikka siltä itsestäsi saattaa tuntua kun kerrot miehellesi epäilyksistäsi. Et ikinä voi kunnioittaa häntä niin kuin parisuhde vaatii ja aina epäilys on mielessä. Lopettaminen on varmasti vaikeaa, koska miehellä on hyvätkin puolensa. Tuntuu raa'alta heittää pois myös kaikki kaunis. Talleta kauniit hetket muistoihisi. Olen ollut samassa tilanteessa ja periaatteellisen rehellisenä oli vihdoin pakko katsoa totuutta silmiin vaikka kirveli todella pahasti. Silmät avautuvat lopullisesti vasta pahimman ikävän hellitettyä.

• ..........:

niinpä mun pitäs kaiketi. olen aikas loppu asioitten suhteen. kaikki mun harteilla tän hiton masennuksen suhteen. joudun kaikkeni tän huusholllin suhteen. voimat loppuu!!!!!!!!!!!!toivottavasti ei! ?

• sannuli

missä mennään?

• hyvähaltiatarkummi

Jättäminen on aina viimeisin vaihtoehto. Sitä on mietittävä ja harkittava kauan.

Valehteleminen on kuitenkin suuri virhe. Koskaan ei saa valehdella - varsinkaan puolisolle!

Sano miehellesi, mitä ajattelet hänen jutuistaan. Kerro kaikki, mitä sisälläsi tunnet. Valehteleminen ei ehkä tunnu miehestäsi kovin suurelta asialta. Ehkä hän toivoo, että pitäisit hänestä enemmän, jos hän ei kerrokaan totuutta. Kysy, miksi hän valehtelee.

Eli ennen kuin turvaudut eroon - keskustele!

Liian moni pari päätyy eroon. On muistettava, ettei kukaan ole täydellinen. Jokainen suhde on yllätyksiä täynnä!

• masi

EI TODELLAKKAAN EKANA TUU ERO MIELEEN,MUT TOSI PAHAMIELI,KUN EI ASETU ELÄMÄMME TÄÄ. MULLA OIKEESTI PAHA OLLA JA TOIVON,ETTÄ MARKULLA PAREMPI. ELÄMÄ HEITTELEE!

• Ansku-89

joo no mun mielestä se kannattaa jättää, ties onko nimikään enään oikea, tai mikään muuakaan, siittä voi paljastua vaikka mitä

• flapparette

miehes ei valehtele raha-asioista päin naamaa. Ja pelaamisesta.

• paskaa suoltaa.

piti olla puolison? Onkin "minun mieheni" ? Mimmosii ämmii? Mimmosii huo.ii? Pikku juttuja.

• selvä.

NARSISTI ! Omaa itseään ajatteleva ja kuten joku tuolla jo mainitsi, en ihmettelisi jos vaikka onkin savolainen? Minäkin seurustelin kerran erään tuollaisen miehen kanssa, joka valehteli lapsistaan, joita sillä ei ees äitinsä mielestä ole olemassakaan ja asumisistaan. Joka sai mielihyvää siitä, kun sai minulle aiheutetuksi mielipahaa ja hän oli savolainen!

• sun ukkos

Sun ukkoshan on aivan selvästi mun yks sukulainen! Se valehteli jo edelliselle vaimolle, ja nyt on siis uusi kierroksessa. Ja edellinen liitto tais kariutua siihen, ku paljastu, että siellä tosiaan oli lapsi, josta vaimo ei tienny mitään. Että kivat yllärit sulle vaan, hei.

Niinpä niin... Mietihän vain ihan rauhassa, että mitä kaikkea sieltä vielä paljastuuksaan.

• selvä......

NARSISTI ! Omaa itseään ajatteleva ja kuten joku tuolla jo mainitsi, en ihmettelisi jos vaikka onkin savolainen? Minäkin seurustelin kerran erään tuollaisen miehen kanssa, joka valehteli lapsistaan, joita sillä ei ees äitinsä mielestä ole olemassakaan ja asumisistaan. Joka sai mielihyvää siitä, kun sai minulle aiheutetuksi mielipahaa ja hän oli savolainen!

(viesti ei näy?)

• uulg

Maa kuuluu metsän pomoille,
        ei homoille vinkuintiaaneille.
        Meille kaikki heti nyt,
        mä olen savossa syntynyt.

• Ymmärrän

Minä olen ollut naimisissa kymmeniä vuosia ja katunut syvästi kun en älynnyt lähteä. Minulla on narsistinen, valehteleva mies. Hänen mielestään minulla on kuulemma vain huono itsetunto. Vaikea minun nyt on lähteä. En viitsi rueta riitelemään olemattomista rahoista. Haaveilen siitä päivästä kun voitan lotossa hieman rahaa ja pääsen muuttamaan omaan asuntoon.

• savonlinnan santra

Ei kai sun puolison nimikirjaimet ole vaan J.N.?

• bflk

Etsi ensin parempi henkilö.
      Jätä sitten.

• O - Orvokki

Voisitko kuvitella, että te pystyisitte rakentamaan kestävän perustuksen parisuhteelle, ellet voi tietää mitkä peruskivistä ovat todellista graniittia ja mitkä pelkkiä kuplia? Muutaman kuplan vuoksi koko rakennelma voi sortua helposti - jo ennen ensimmäisiä syysmyrskyjä.

Mielestäni ilman rehellisyyttä ja luottamusta ei voi olla edes todellista ystävyyttä, siksi on vaikea ymmärtää kysymystäsi, johon vain sinä itse voit vastata. Lisäkysymys: Uskallatko olla itsellesi rehellinen?

• Nimetön

se on...en vain ole tavannut ihmistä joka ajattelesi niin...sydämellä

• hmmss

Suosittelisin jättämään miehen, ennenkuin paljastuu jotain pahempaa. Seurustelin itse miehen kanssa, jonka kertomukset eksien määristä ja seurustelu ajoista vaihteli koko ajan. Mies itse oli ihana, hellä ja huomaavainen, mutta hermostui aina kun puhe kääntyi näihin asioihin. Joskus hän sai "epätoivoisia" tekstareita "eksiltään." Parin vuoden seurustelun jälkeen hän heitti minut pihalle ilman mitään varoitusta. Hänellä oli kokoajan ollut toinen.

• ap.

On pistänyt tosissaan miettimään asioita ja suhteen laatua, kun on lukenut näitä vastauksia. Tunnen itseni aika tyhmäksi, kun olen kaksi vuotta jaksanut seurailla miehen valehtelua edellä jo mainituista asioista.

Monet olisivat varmasti jo jättäneet miehen minun tilanteessani, kun on muutenkin aiheuttanut pahaa mieltä teoillaan esimerkkinä lähikauppa reissut joihin on lähtenyt kaverinsa kanssa jossa on pitänyt mennä max. puol tuntia ja onkin kestänyt 5h ja mitään ei tietenkään ikinä näillä reissuilla ole voitu ilmoittaa, että menee kauemmin.

Ikinä tietenkään miehessä ei ole vikaa vaan aina on kaverin vika tai minä olen vain niin epäluuloinen/helposti suuttuva ym.

En ihmettele enää yhtään, että kaikki entiset ovat jättäneet miehen. Syystäkin jos on samoin heitä kohdellut. Miehen mukaan tietysti hänen exät ovat hulluja tai muuten vaan tyhmiä.

• birgit65

Ihminen joka valehtelee "pikkuasioista" valehtelee
      myös isoista.

• Huhu

taas kerran tuli tunne, että silloin 4 vuotta sitten tein oikean ratkaisun ja pyysin avioero (ainahan sitä miettii, teenkö oikein vain väärin...Jaksamista sinulle)

• älä ole ääliö

ÄLKÄÄ VIITTÖKÖ PUHUA PASKAA JA ILKEYKSIÄ KOKOAJAN, IDIOOTIT!

• elämänsankari

Hyviä miehiäkin on olemassa ja niin myös hekin ovat joutuneet kohtaamaan monenlaista paskaa elämässään.

Itselläni on ollut elämäni aikana useita tyttöystäviä ja olen viheltänyt suhteen totaalisesti poikki siinä kohtaa kun toinen on jäänyt kiinni valehtelusta, pettämisestä ym.. Kerran yllätin kihlattuni ex-puolisoni parhaan kaverini kanssa sängystä. Se oli tietysti järkytys. Järki voitti onneksi, mutta moni muu olisi ovella tehnyt eri päätöksen kuin minä.

Jos olisin nainen, niin en leikkisi miesten tunteilla. Tunteilla leikkiminen on vaarallista ja luusereiden hommaa. Kun kohdalle osuu kohtalo, niin siinä ei auta mikään. Se on kuitenkin jokaisen naisen oma ratkaisu jos haluaa leikkiä hengellään.

Aina ei ole kysymys vaan valehtelusta, vaan asialla on vakavampi puoli. Mitä on valheen takana, pettämistä ym. Tässä kohtaan mennään siihen, että jos vakisuhteessa ei ole käytetä kumia, niin toinen vaarantaa suhteessa kumppanin terveyden. Nyt tarkoita tässä HIV-tartuntaa.

Luusereita tähän maahan mahtuu, niin miehiä kuin naisiakin. Vältän sellasia ystäviä viimeiseen, myös miehiä, jotka varastavat, valehtelevat, kieroilevat ja pettävät. He eivät ole ystäviäni vaan loisia, jotka kituuttavat itseään ja muita.

Kiertäkää loiset kaukaa jos haluatte pitää mielenterveytenne!

• sirkutus

mielestäni parisuhteeseen ei kuulu valehteleminen.kestävälle perisuhteelle se on hyvin huono asia.tuli vaan tunne että ajan myöte suhde karituu jos heti alkuvaiheessa lähetään valheen tielle.rehellisyys maan perii näin minä tämän asian ajattelen

• älä ole ääliö

käytä "kättä" äläkä naist, niin on aina miellyttää.

• kokenut helvetin

voin sanoa että sanot miehellesi että nyt puhutaan asiat halki poikki pinoon.

Itselläni oli mies joka ei kertonut paljoakaan menneisyydestään...ja sitten alkoi luurangot tippua kaapeista...

siitä ei seurannut mitään hyvää...ensin ajattelin no ei se mitään että ei niitä salaisuuksia nyt niin hirveästi ole,mutta niitä vaan tuli koko aika enemmän ja enemmän...joten aloin ottaa asioista selvää...ja ne mitä selville sain ei todellakaan ollut sitä mitä halusin kuulla..

joten ota se ukkosi nyt samantien tenttaukseen,latelet sille ehdot.
      Ei suhde toimi hyvin jos salaisuuksia tulee ilmi,niinkin vakavia mitä teillä on tullut jo.'
      Sanot miehellesi että jollet kerro jätät hänet,ei suhteessa kannata olla jos toinen ei ole rehellinen.Vaikka kuinka toista rakastaisi!

• Huhu

olen aivan samaa mieltä: luurangot pois kaapista joskus se vaan vaati ammattiapua, jos toinen vaan siihen edes suostuisi.

• Per Saukko

Kaikkihan valehtelee. Ihminen on pelkkää petosta. Petkutamme toinen toisiamme kaupankäynnissä, parisuhteissa, työelämässä, politiikassa y.m.,y.m.

• samaan tyyliin

Jätä se ei tule kestämään.Mieheni on valehdellut koko meidän avioliittomme ajan jota on kuitenkin kestänyt aika monia vuosia.Mutta minun mieheni valehtelee erilaisista asioista kuin sinun.Nämä valheet mitä sinun miehesi valehtelee vaikuttaa sairaalta.Minun taas valehtelee siksi että.hän saavuttaa omat päämääränsä valehtelemalla.Olen tullut taitavaksi lukemaan häntä,joskus sanon heti että älä valehtele,joskus taas en edes jaksa sanoa mitään.En luota häneen enää alkuunkaan elän aivan kuin yksin.Jos rehellisyys puuttuu ei ole pohjaa mihin rakentaa.Minun mieheni valehteli että hänellä on yksi lapsi mutta oli neljä,ja jopa vaatii ymmärtämään häntä.Jos olet nuori jätä,voit löytää rehellisenkin.Rakkaus loppuu.

• Kokonaisen päivän...

Kyllä sinä olet tyhmä ja typerä.

• cat_on_fire

Siihen on syynsä, mikä se on, sitä minä en tiedä. Itse en kyllä sietäisi tuollaista, rajansa kaikella.

• että korvatkin heiluvat!

Neljäkymmentä vuotta elämää naisten kanssa on opettanut, ettei naisiin ole luottamista missään tilanteissa! Jopa omat tyttäreni alkoivat valehtelemaan isälleen kymmenvuotiaina!
      Nainen kun valehtelee, niin Hän uskoo itsekkin omiin valheisiinsa!
      Mietin joskus itsekkin, pitäisikö antaa samalla mitalla takaisin, eli puhua puuta-heinää? En sentään lähtenyt sille tielle ja hyvä niin! Eronneena, yksinäisenä sinkkuvaarina on erittäin mukavaa elellä.

• Heimo Korhonen H:ki

Sinus kannatta heti laittaa kantapäät yhteen ja lähteä ihan eri suuntaan kuin miehesi ! hän on jo vakavasti psyykkisesti sairas ihminen, jos olet järkevä jätät hänet heti ! jos olet tyhmä ihminen ja jäät vinkumaan rakkautta niin olet typerä ihminen, se muuttaa sinun elämäsi sitten helvetiksi ja tekee sinusta mielisairaan, sinun sairautesi etenee mitä kauvemmin olet yhteydessä tähän henkilöön. Ei tässä enempää ole selittämistä, simä joko uskot tai et usko, kerro joskus mitem juttusi päättyi.

• iahn onnellinen omillaan

ihmettelen miksi et kysy suoraan mitä paskaa se sulle latelee, Eikö parisuhteessa kuulu keskustella asioista. Miks sä odotat että joku muu tekee sun puolesta päätöksiä. Teet itse niinkuin parhaaksi näet. Turha odottaa kauheesti fiksuja kommentteja täältä kotipsygolipalstalta.
      Mä en täältä neuvoa kyselisi jos mulla olis jokin ongelma vaan ottasin härkää sarvista, Puhukaa ihmiset toisillenne!!!

• Oltsu.L

katsella eteenpäin eikä taaksepäin ja mikä tarve on kysellä toistensa menneisyydestä, kait te elätte tätäpäivää ja hiukan huomistakin.. ja eixne kesä suunnitelmatkin lähesty.

Ehkä hänellä on muistissa vikaa tai ei sit haluu kertoo menneisyyttään niinkuin se on, eikä siihen ole tarvistakaan.

Rakentakaa hyvä suhde hyvälle ilmapiirille, ei varjoille !

• Ilo47

Olemme yli 50 vuotiaita. Yhteistä varsin vakaata eloa takana 3 vuotta. Mies jäi pari viikkoa sitten toistamiseen kiinni valheesta. Ensikerralla sai puolen vuoden "katsotaan missä mennään" ajan. Lähti muka lomalle veljensä kanssa Pohjanmaalle. Raahasi mukaansa jopa monot kun aikoo hiihtää siellä. Paljastuikin, että oli exänsä luona Espanjassa. Exä oli jättänyt hänet puille paljaille ja lähtenyt asumaan Espanjaan ennen suhteemme alkua. Exä yli 60 vee. Tämä mieheni laittoi jopa valheellisen s-postin jossa kertoo tekevänsä lumitöitä hiki roiskuen. Erohan tästä tuli. Sen veraan ikää ja kokemusta on ettei kyllä kannata antaa valehtelijalle mahdollisuutta. Valehtelija, kun valehtelee aina uudestaan. Olisimmehan voineet yhdessä lähteä exänsä luokse jos asia olisi niin vilpitön kuin mitä mies kertoo.

• mkl92

Oma mieheni valehteli ihan kaikesta.Viiden vuoden aikana valehtelu vain paheni ja lopulta en voinut enää uskoa yhtään sanaakaan mitä se mulle sanoi.Epäilin ihan kaikkea.Niin siinä käy.Sekin on sairaus se valehtelu,kuulema.Ihan niinku alkoholismi.Jätin miehen ja nyt on ollut paljon helpompaa elää,kun ei tartte epäillä ja udella totuutta aina kaikesta.

• naisen kanssa joka oli

patologinen valehtelija.

En seurustele enää.

• jos vain yksi

niin miksi kaikkien pitäis mennä samaan ruotuun?jos hoitaa esm. sun vittuus hyvin niin pidä se esm panomiehenäs,sosilaalista höpötystä tässä city.ssä ihan liikaakin, siis puheen höbinää saat täyden annoksen muulatakin,se mies kunvalehtelee yhtenää,niin älä ainakaan mee kyselee sen entisestä elämästä,ajan hukkaa,joku pitkä-lyhyt-läski-laiha jne. se jätkä vaan valehtelee ja nussii eikä haise pahalle,hoida tosiaan vittuus ja ole onnelline,minulla ollut monta tyttöä,jotka valehdelleet melkeen heti kun avaneet suunsa,muutama ollut malli tai oma bändi, olen vaan nauranut,minua se ei haittaa jos kyyti on hyvää yms...

• p*skaa.............

Tapasin taannoin nuoren miehen, joka ihastui minuun kovasti. Tästä seurasi tapailuja ja lähennyimme.

Jotain hänessä kuitenkin on. En oikein osaa luottaa häneen. Olen puhunut suoraan ja pyytänyt häntäkin olemaan rehelline ja väittää sitä minulle kirkkain silmin. Mutta jokin saa minut epäilemään häntä.

Sainkin tietää, että oli tapaillut entistä tyttöystäväänsä.

On järkyttävää valehdella, kun sillä ei voita mitään. menettää vaan kasvonsa. ..voihan se olla joku sairaus..

Siinä luottamus sitten tuli todistettua, sitä ei ollut eikä tule.

• taidan olla väärällä palstalla

????

• have to

suck someoneelse`s cock you know,it`s the only way to keep yourself on control. Do it now or be quite rest of your life,think about it.

T: cocksucker

• Täynnä

Eihän tällaista sukupuoleen kohdistuvaa herjausta saa tänne kirjoitella, saati avauksiksi laittaa. TEEN ILMOITUKSEN!!! Senhän piti alunperin olla: miksi puoliso valehtelee???

• kukamissämilloin

minkä ikäinen miehesi on?

• katselin liian pitkään

vaikka olen mies mutta tee loppu!!! ei siitä teidän hommasta pitemmän päälle tule mitään jos toisella on tarvetta valehdella tyhjänpäiväisissä ja itsestään selvissä asioissa

• Vastaus siellä

Mene peilin eteen ja syy näkyy siellä......

Malka näkyy vain toisen silmässä, mieti sitä!

• kyselemällä

Niin me miehet voidaan kokea ahdistavana kyselyt vanhoista suhteista, olen itse kokenut ahdistavana kyselyt ko. asioista kun naiseni halusi ihan kaikki tietää, kenen kanssa olen ollut kuinka kauan koska suhde alkanut koska päättynyt missä olen käynyt syömässä tai tanssimassa kenenkin kanssa ja lausahdukset ei me sinne voida mennä kun olet ollut siellä sen ja sen kanssa. Sitten kun on johonkin menty niin ei voi ketään katsoa kun heti kysytään onko se sun vanhoja ja oletko pannut sitä: kerran eräs nainen vain hymyili minulle kun maksoin liput niin heti sain kuulla oletko sää totakin pannu kun se hymyili sulle.
      Eikö tämä jos mikä ole narsismia.
      Miehet kertokaa onko tämä tuttua teille je yleistä.

• Nimetön

hiukan tyhmä ja nainut itseäsi paremman...joten yritä kestää ja olla rehellinen...:)

• Nimetön

selvästi jotenkin epäluotettava...ja kaikkia asioita jotka on harmittomia ei kerrota...

• asiat
        Nimetön kirjoitti:

selvästi jotenkin epäluotettava...ja kaikkia asioita jotka on harmittomia ei kerrota...

on vanhoja ja menneitä ei niitä pidä kaivella, jokaisella on suhteita takana ja ei kaikki halua niitä muistella, miksi te naiset haluatte tietää mitä missä milloin.

• ööpä

Valitettavasti omakohtainen kokemukseni on ettei tuollainen käytös ainakaan lopu edes ajan myötä.
      Kummasti helpotti omaa olotilaa, kun lyötiin kantapäät yhteen ja lähdettiin eri suuntiin.
      Eipä tarvitse enää miettiä miksi toinen kertoo montaa eri versiota asioista tai jättää jotakin kertomatta, kun asiat kuitenkin tulevat ilmi jotain kautta.
      Sitä välillä ehti tulla sellainenkin olo, että toinen taitaa todella pitää tyhmänä, kun luulee, että kaikki erilaiset käänteet uskotaan.
      Kannattaa miettiä, haluaako kiusata niinkin hyvää kaveria kuin itseään toisen puheiden miettimisellä päivästä toiseen.

• tää on tätä--

Keskustelimme aikoinamme tulevan mieheni kanssa,mitä hyvä avioliitto pitää sisällään.Minä painotin ainoastaan sanaa:REHELLISYYS.Huonosti toteutui.Olen itse rehellinen.Luottamukseni häneen on karissut matkanvarrella nollaan.Tänään kuulin taas yhden valheen.Kaveripiirissä hyväksytään,yllytetään palturinpuhumiseen.Olen kuullut mieheni valehtelevan parhaille kavereilleenkin.Heh,katos poikaa:)

• Capriella

miehen entisistä suhteista, mutta hän kuitenkin kertoi, että ei minulla ole ikinä ollut mikään pakkomielle kaivella miehen menneisyyttä kuhan nyt perusjutut on tietenkin aina hyvä tietää. Niihinkään varmaan ei ole ollut puoleenkaan uskominen jos jälkeen päin miettii, mutta minkäs sille voi.

Nyt oon ottanut hieman etäisyyttä mieheen ja yrittänyt vähän kartoittaa suhteen hyviä ja huonoja puolia, että onko hyödyt vai haitat tästä suhteesta suuremmat. Vielä en tiedä vastausta siihen. Varsinkaan tämän viikonloppuinen puhelin keskustelu ei yhtään auttanut asiaa kun kyselin mieheltä asioista, että mikä niiden oikea laita on ja kun kerroin, että mitä minä muistan hänen sanoneen minulle hän suuttui ja sanoi minun olevan sairas valehtelija, että minun on pakko aina saada riita aikaan jostakin esim. keksimällä hänen valehdelleen. Eli keskustelu miehen kanssa on mahdotonta näistä asioista kun hän on heti puolustus kannalla minua vastaan.

• rasittunut aviovaimo...

Kohta tulee 30 v siitä,kun"liittouduin"miehen kanssa.Alkuun huomasin,että hän jätti paljon asioita kertomatta.Siitä syystä en voinut saada häntä kiinni valehtelusta.Uskoin että avioliitossa toimitaan suhteen sääntöjen mukaan rehellisesti.Tosin,ennen papin aamenta,eräs nainen kävi päälleni syyttäen minua pitkäaikaisen(10 v) kumppaninsa vohkimisesta.Heillä oli lapsikin pantu alulle,mutta oli tehnyt abortin.Mies pyysi minua kanssaan naimisiin.Eikä hänellä ollut kuulema mitään kertomista ex-suhteestaan.Silloin olisi pitänyt juosta ja lujaa.Menin naimisiin.Jätä mies,joka jo nyt valehtelee.Mieheni puhuu palturia mitättömistäkin asioista.Usein äimistelen,miksi tekee niin.Olen oppinut,etten luota hänen puheisinsa,en vaadi häneltä enää mitään,enkä odota suhteelta mitään.Silleen on nakit:)Pystytkö samaan?Näin asennoituen elämme tätänykyä sulassa sovussa.

• ei tarvitse sietää

ovesta vaan ulos!

• Johanna (19)

mielestäni on kiihottavaa jos mies valehtelee... sitten voidaan vähän kinastella ja päälle nautinnollista sovintoseksiä...

nam...

• Marjatta 44v.

Itsekin masturboin monesti työpaikan vessassa, jos joku valehtelee..

Kiihotun, kun huomaan jonkun valehtelevan minulle.

Miehenikin on jäänyt kiinni monesti pettämisestä, yrittää valehdella, mutta niin läpinäkyvästi että housuni kastuvat. Joudun kaivamaan dildot esiin.

Näin täällä Oulussa, miten siellä päin Suomea??

• tuttu tunne

Näin meilläkin 1-2 vuoden jälkeen alkoi epäilyt valehtelemisesta herätä kun mentiin sukuloimaan paikkaan josta hän oli kertonut muita kuin tosi tarinoita. Kunka HÄN oli ollut remontoimassa heidän asuntoaan jne. Todellisuudessa ei ollut käynyt edes joka huoneessa.
      Jatkoa seurasi mitä ihmeellisimmistä asiayhteyksistä. Nyt 5 vuoden kuluttua on selvinnyt ettei insinööri ole käynyt päivääkään ko. koulutusta. Putkassa ei ole ollut kuin yön väärinkäsityksen vuoksi. Todellisuudessa mm. pahoinpitelystä 3 vrk yhtämittaa. Työmatkat ym. ovat oleetkin todellisuudessa vieraissa käyntejä jopa niin että eräskin nainen luuli seurustelleensa 3 kk vapaan miehen kanssa....
      Mitähän sinun "suhteesi" pitääkään sisällään?

• westside

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      121
      7045
    2. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      55
      4767
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      74
      3734
    4. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      27
      2824
    5. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      32
      2478
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      22
      1936
    7. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      207
      1462
    8. Martinan prinsessahäät peruuntui

Seiska uutisoi Kauneus ja Terveyslehden artikkeliin perustuen mihin nämä häät kosahti.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      1254
    9. Vakavasti psyykkisesti sairas on pakkohoidossa - Ja asuu silti kotona

Miten käy, kun vakavasti psyykkisesti sairas "hoidetaan" kotona? Norjassa psyykkisesti sairaiden vuodepaikkojen määrä on
      41
      1063
    10. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      162
      911
    Aihe