Jos tämä AA-asia on

Teotwawki

nyt loppuunkaluttu, niin keskustellaanko korkeammasta voimasta. Aloitin keskustelun eilen AA-liikkeestä, koska kävin itse siellä noin vuoden päivät säännöllisesti puolisoni painostuksesta, joten tiedän kyllä, mistä siellä puhutaan.

Minulle on jäänyt vain kovin epämääräinen kuva tästä korkeammasta voimasta, kun kukaan ei sitä ole minulle selittänyt. Täällä vieraillee näköjään kaksi Hannaa, joten en kaipaa kummankaan kommetteja, koska kilometrin pituisia jaarituksia en viitsi lukea.

7

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bubastis.tmi

että korkeampi voima on kateellinen, mustasukkainen, väkivaltainen ja kostava näkymätön henki, joka kiduttaa niitä, jotka eivät häneen usko. Korkeampaa voimaa on turha yrittää miellyttää koska se muuttaa mieltään sitä mukaa, kuin yrität olla samaa mieltä sen kanssa. Aina kun ihmiselle tapahtuu jotain todella hirveätä ja epäinhimmillistä, siitä sanotaan että korkeampi voima päätti tästä asiasta ja katsellaan vakavana piruparkaa...

• ulkopolitiikasta ja tsaari Putinista:-D))))))))))

• Itse kävin myös aikoinaan AA:ssa. Ja itsekkin osaksi vaimoni kehoituksesta. Minulle jäi kans hivenen epäselväksi se "korkeamman voiman" kohta. Itse ajattelin silloin, että siihen voi jokainen laittaa sen uskomuksensa mihin uskoo. Bytheway, en ollut silloin vielä uskossa kun kulin siellä.

• Kössönöm

jonka tapasin nuoruuden jälkeen vuosikausia myöhemmin, oli käynyt AA-kerhossa silloin viisi vuotta. Kyllä hän ainakin sanoi, että jumalasta siellä puhutaan. Hänen omasta uskostaan en kyllä tiedä, mutta en sitä udellutkaan.

• quo

AA-sta en osaa sanoa koska ei ole kokemusta muuta kuin puhelinsoiton verran.

Eräs työkaverini kertoi omia kokemulsiaan juomisesta ja oli useaan otteeseen ollut katkaisuhoisossa. Eräänä kauniina päivänä hän vain oivalsi että 'eihän minun tarvitse juoda' ja juominen pysähtyi siihen. Menetti kyllä kotinsa, vaimonsa, yrityksensä mutta säilyi hengissä ja alkoi rakentaa uutta elämää. Ilmeisesti onnistuen koska en olisi hänestä tiennyt jos ei olisi kertonut. Tuli myöhemmin uskoon ja kertoi siitäkin. Ei tyrkyttänyt ja kuuntelin.
      Tuota oivallusta varmaan AA:ssakin käyvät odottavat vaihtelevalla menestyksellä.

Käsitykseni on että ihmisessä piilee 'voimia' joista hän ei ole tietoinen eikä osaa niitä hyödyntää. Havahtduttuaan jonkun elämänkäänteen johdosta kuitenkin jaksaa elää eteenpäin. Näitä esimerkkejä löytyy sekä uskovista että ei uskovista.

Monella on jälkeenpäin häpeän tunne ja päästääkseen siitä tulee uskoon jossa nämä 'synnit' saa anteeksi. Toiset ehkä toteavat että kysymys on menneisyydestä jolle ei voi mitään muuta kuin jättää taakseen ja aloitaa alusta puhtaalta pöydältä. Molemmissa tapauksissa asiasta on otettu opiksi eikä sen anneta vaikeuttaa elämää vastaisuudessa.

On ihmisiä jotka eivät anna olosuhteiden lannistaa itseään vaan ponnistaa aina uudelleen. Hyvänä esimesrrkinä joskin tekaistusta tarinasta on Scarlett O´Hara romaanissa Tuulenviemää "kaikeasta huolimatta huomenna on uusi päivä"

Tässä uskova näkee jumalan voiman ja ateisti ihmisessä itsessään piilevän voiman. Onko sillä väliä kumminpäin?

• -anon-

Niin, käytännössä voisi sanoa että korvaa sana AA:n ohjelmassa Jumala sanalla omatunto ja opettele käyttämään sitä oikein.

• tuonpuoleinen (ei kirj.)

se mistä halusit keskustella, on asia jota kaikki eivät voi tai halua päästää sieluunsa.

Olen aavistanut tuon voiman läsnäolon riippumatta humalatilasta tms. mutta uskoisin että kaikki mikä tulevaisuudessa tapahtuu on planeetassa itsessään tapahtuvia muutostiloja, jossa me sen asukkaat olemme vain "vierailijoita".Tietysti totta on että
      luonnonkiertokulun kautta moni totuus löytyy, kuin elokuvista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      123
      5173
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3688
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1564
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1451
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1312
    9. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      30
      1299
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe