Olen pikkuhiljaa siinä tilanteessa, että pitäisi alkaa miettiä opekoulutuksessa valintaa ET/uskonto välillä.
Omassa ryhmässäni on pari muutakin henkilöä, jotka varmasti mielellään ottaisivat ET:n, koska meistä ei ole kiva opettaa ainetta, jonka sisältöä pidämme täysin ihmisjärkeä loukkaavana ja suorastaan lapsille valehtelemisena. Asia olisi aivan eri jos raamattua käsiteltäisiin kirjallisuudessa ja kristinuskoa historiassa.
Ongelmana on se, että ainakin itse työllistyisin mielelläni maaseudulle ja pieneen kouluun. Onko mitään mahdollisuuksia päästä töihin isojen kaupunkien ulkopuolelle jos ei opeta uskontoa? Päätös omantunnon ja työllistymisen välillä on hankala.
Onko porukalla kokemuksia pienten kuntien ET-tilanteesta?
Uskonto ala-asteella.
8
362
Vastaukset
- Hemmo
Kyllä ainakin minulla on sellainen kuva, että pienemmilläkin paikkakunnilla opetetaan ET:a. Itse olen asunut noin 3000 asukkaan kunnassa Etelä-Suomessa ja kyllä siellä ET:a opetettiin ja opetetaan. Ei tietenkään välttämättä kaikista pienimmissä noin 20-30 oppilaan kouluissa, mutta kyllä varmaankin jo kun mennään johonkin 100 oppilaan tienoille. Omassa koulussani taisi olla joku 300 oppilasta.
Tietenkin on aina helpompaa mitä vanhempia haluat opettaa, koska käsittääkseni aivan pienimpien (1-2 lk.) opettajat vetävät heille lähes kaikki tunnit, jolloin ainakin aikaisemmin kaikki veisasivat ne samat virret uskonnontunneilla. Tosin nykyään vanhemmat osaavat vaatia kouluilta enemmän, joten kyllä siellä varmaan vedetään ET:a pienillekin. - cybo-ceronimo-cabriel-61
Ollaanko menossa siihen,että opettajat[kin] joutuvat miettimään sitä, mikä on ajan hengen mukaista opetusta, jotta saisivat varmasti paikan, ei kai nyt sentään?
Asioita voi opettaa niin monella tapaa, mutta opettajien omien käsitysten ja uskomusten paasaaminen olisi lailla estettävä, opetuksen tulee olla aina mahdollisimman neutraalia ja monipuolista.- Kössönöm
1.8.2003 asti. Silloin laki vasta muutettiin.
Eräs opettajatuttavani sanoi, että hänelle riitti vuoden työttömyys valmistumisen jälkeen, kun ei yksinkertaisesti päässyt töihin, jos ei kuulunut kirkkoon. Niinpä hän liittyi takaisin ihan työpaikan takia. Kun laki sitten muuttui, niin hän erosi uudestaan kirkosta.
Aikamoista touhua sekin on ollut. - cybo-ceronimo-cabriel-61
Kössönöm kirjoitti:
1.8.2003 asti. Silloin laki vasta muutettiin.
Eräs opettajatuttavani sanoi, että hänelle riitti vuoden työttömyys valmistumisen jälkeen, kun ei yksinkertaisesti päässyt töihin, jos ei kuulunut kirkkoon. Niinpä hän liittyi takaisin ihan työpaikan takia. Kun laki sitten muuttui, niin hän erosi uudestaan kirkosta.
Aikamoista touhua sekin on ollut.Anteeksi sivistymättömyyteni "1.8.2003 asti"-asiassa.
On tuo, siis todella käsittämätöntä, voihan campiina. - Kössönöm
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
Anteeksi sivistymättömyyteni "1.8.2003 asti"-asiassa.
On tuo, siis todella käsittämätöntä, voihan campiina.Kun luokanopettajan tehtäviinhän kuuluu opettaa kaikkia aineita, myös uskontoa, niin ennen katsottiin, että uskontoa ei voi opettaa, jos ei kuulu kirkkoon.
Mikä oli sinänsä ihan typerää, sillä opettajainkoulutuslaitoksessahan (vai mikä sen nimi nykyään on?) ne aineopinnot suoritetaan.
Kyllä on ollut paljon ihmettelemistä siinä, kuinka äskettäin vasta ovat asiat muuttuneet parempaan.
- Kössönöm
http://www.tamperelainen.fi/Paikallisuutiset/Paikalliset-kumppanit/Tampereen-Vapaa-ajattelijat/Elamankatsomustiedon-sivusto-www.et-opetus.fi-julkaistu
http://www.et-opetus.fi/
- Varmaan ainakin osaavat neuvoa mistä muualta voisi kysellä asiaa. - Tristar
meillä maallakin alkaa olla enemmän ja enemmän lapsia joiden vanhemmat ovat sen verran valveutuneita ettei lähi-idän mytologioita enää tarvitse lapsille totena opettaa :D
olen sitä mielipuolta ja sen vaikutelman alaisena itse että mistään et menetä jos suuntaudut järjellisemmälle koullutuskannalle. Jos pikkukylään työllistyy ja uskontoa siellä halutaan väen vängällä opettaa, löytyy kylältä pappi opettajaksi, vielä parempaahan tietysti olisi jos voisit hoitaa opetusken kuten parhaaksi näet. Sivistäen, ei tuputtaen.
*** - big_banggggg
"Käytännössä lähes jokaisesta, pienestäkin, kunnasta löytyy yli kolme uskontokuntiin kuulumatonta oppilasta, jolloin elämänkatsomustiedon opetus on lain mukaan pakko järjestää."
Tietoa löytyy monipuolisesti sivulta: http://et-opetus.fi/index.php/usein-kysyttyae
Tuolta peruskoulu - kohta 3. Siitä tuo alun lainaus.
Kun sivustoon perehtyy, tulee mielikuva, että ET-opettaja voi olla tulevaisuudessa jopa haluttua tavaraa. Lue itse lisää. (ainakin minun ehkä-tulevat lapseni osallistuvat ET-opetukseen, mikäli asia minusta on kiinni)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756