Kysymys niille, jotka eivät usko jumaliin

*jamie*

Kuinka moni teistä, jotka eivät usko jumalien olemassaoloon (sillä olenhan huomannut ettei palstalla vieraile pelkästään ateisteja) on huomannut esimerkiksi koulussa kokeneensa jonkin asteista syrjintää tai ainakin huomannut paheksuntaa muiden johdosta, jotka oletettavasti uskovat tuonpuoleiseen?

Itse huomasin viimeviikolla, kun sanoin etten usko jumaliin, että muut pitivät minua heti pahana ja moraalittomana ihmisenä. Tuntui aika pahalta, kun kuvittelin että uskovaiset ovat suvaitsevaista ja hyväntahtoista sakkia. Taisi mennä ihan toisinpäin. Ei uskominen vaikuta siihen, oletko vai etkö, hyvä ihminen.

20

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.k.v

Lukuisissa yhteyksissä on tullut esille kuinka ylimielisiä hihhulit ovat.

• Pittsburgh

Kirjoitit:

"Tuntui aika pahalta, kun kuvittelin että uskovaiset ovat suvaitsevaista ja hyväntahtoista sakkia."

Mistä tiedät että ne oli uskovaisia?

• ertert

"Mistä tiedät että ne oli uskovaisia? "

Veikkaisin, että asia on tullut samassa yhteydessä ilmi kuin aloittajan uskonnottomuuksin.

• *jamie*

Keskustelimme juuri seuraavan kesän kesätyöpaikoista ja he kertoivat menevänsä isosiksi rippileirille. Jotenkin vain tuli puhu myös siitä, millaista kullakin oli omalla leirillään... Eli tiesin siitä, että he olivat uskovaisia.

• Pittsburgh
        *jamie* kirjoitti:

Keskustelimme juuri seuraavan kesän kesätyöpaikoista ja he kertoivat menevänsä isosiksi rippileirille. Jotenkin vain tuli puhu myös siitä, millaista kullakin oli omalla leirillään... Eli tiesin siitä, että he olivat uskovaisia.

Ja sinustako rippileiri ja isoset ovat sama kuin uskovaisuus?

• *jamie*
        Pittsburgh kirjoitti:

Ja sinustako rippileiri ja isoset ovat sama kuin uskovaisuus?

Kyllä ne osaltaan liittyvät uskovaisen elämään. Mutta jos osaat olla avarakatseisempi ja kuvitella keskustelutilanteen, niin luulen että tulisit itsekin siihen tulokseen että olin porukassa jossa oli uskovaisia. En ymmärrä miksi kyselet tuollaisia. Taidat olla aika kapeakatseinen ihminen. Pitäisikö minun sitten kuvitella että rippileirit ja isoset kuuluvat vaikka sirkusammattilaisille tai mihin tahansa? En ole väittänyt että ne olisivat "sama kuin uskovaisuus".

• Pittsburgh
        *jamie* kirjoitti:

Kyllä ne osaltaan liittyvät uskovaisen elämään. Mutta jos osaat olla avarakatseisempi ja kuvitella keskustelutilanteen, niin luulen että tulisit itsekin siihen tulokseen että olin porukassa jossa oli uskovaisia. En ymmärrä miksi kyselet tuollaisia. Taidat olla aika kapeakatseinen ihminen. Pitäisikö minun sitten kuvitella että rippileirit ja isoset kuuluvat vaikka sirkusammattilaisille tai mihin tahansa? En ole väittänyt että ne olisivat "sama kuin uskovaisuus".

Suomen valtion kirkko ei ole uskovainen. Rippileiri opettaa että ihminen tulee uskoon vauvakasteessa. Sinäkin tiedät ateistina että tämä ei pidä paikkaansa. Itsekin tunnen pari ystävää jotka olivat kirkon ympyröissä ja luulin niitä ennen uskovaisiksi mutta kun tulin itse uskoon selvisi ettei ne olleet koskaan uskossa olleetkaan.

Kirkon ympyröissä nuoret vaan ovat olevinaan ja ovat "kristillisiä".

Kuitenkin uskoontulo eli uudestisyntyminen eli pelastus puuttuu.

• aivankoira
        Pittsburgh kirjoitti:

Suomen valtion kirkko ei ole uskovainen. Rippileiri opettaa että ihminen tulee uskoon vauvakasteessa. Sinäkin tiedät ateistina että tämä ei pidä paikkaansa. Itsekin tunnen pari ystävää jotka olivat kirkon ympyröissä ja luulin niitä ennen uskovaisiksi mutta kun tulin itse uskoon selvisi ettei ne olleet koskaan uskossa olleetkaan.

"Suomen valtion kirkko ei ole uskovainen....

...Kirkon ympyröissä nuoret vaan ovat olevinaan ja ovat "kristillisiä".

Kuitenkin uskoontulo eli uudestisyntyminen eli pelastus puuttuu..."

(Tuota jo kutsuisin oikein yleistyksien yleistykseksi...)

Mutta siis.. Itsekin olen huomannut tuon, että kristinuskoiset pitävät juuri ihan moraalittomana ja pahana henkilönä. Ei todellakaan ole kivaa että joku kuvittelee minun olevan rikollinen tai aina sekoilemassa esim. päihteiden kanssa. Suvaitsevvaisuus erilaisia ihmisiä kohtaan taitaa puuttua. Ikävää.

• ertert
        Pittsburgh kirjoitti:

"Kuitenkin uskoontulo eli uudestisyntyminen eli pelastus puuttuu."

Tähän juttuun ei nyt mitenkään liity se, mitä sinä pidät oikeina uskovina ja mitä et.

• Kuk regus susej
        Pittsburgh kirjoitti:

samaan lahkoon jumalanhullun kanssa, tiedätte molemmat henkilöitä tapaamatta heidän uskonsa aitouden.

• Noita sun
        Pittsburgh kirjoitti:

Omia kommentteja.
        Ei ihme että uskovaisia käy sääliksi.

Esim
        "Kirkon ympyröissä nuoret vaan ovat olevinaan ja ovat "kristillisiä".

Jos ne olisivat kuin sinä niin sitten ne vasta olisivat jotakin vai?
        Mene Kamelinulosteenjälkeläinen kotios pyytämään isiltäs piiskaa.

• Yeshuan_sukkahousumies

Uskisten vallanhimo on suuri.

Yääääääähh!

• ei kouluaikoina

moisia kokemuksia ollut, mutta tyttärelläni kyllä senkin edestä. Pitkäaikainen koulukiusaaminen sai päätöksen vasta oltuamme pakotetut vaihtamaan koulua, joka taas edellytti muuttoa pois silloisesta asunnosta toisen koulupiirin (vai kutsutaanko niitä tuolla nimellä...?) läheisyyteen.

Kiusaajat olivat paikkakunnallamme yleisen uskovaislahkon jäseniä, samoin luokanvalvoja ja vieläpä rehtorikin. Pääkiusaajaksi tyttäreni nimeämä tyttö jopa päin näköä kehui, kuinka hän saa kaiken anteeksi, vaikka tekisi mitä. Nauroi vain, kun asiasta yritettiin keskustella koulukuraattorin kanssa. Perhettään asia ei kiinnostanut sen vertaa, että olisivat kutsusta huolimatta vaivautuneet paikalle, puhelimessa vain todettiin, ettei "ole mahdollista, että xxxxxx kiusaisi ketään koskaan". Ja siihen piste.

Pieni otanta, myönnän, mutta muuta ei tarvita. Minun lapsistani ei koskaan, ei ikinä tule uskovaisia. Piste.

• >>>Itselläni ei kouluaikoina moisia kokemuksia ollut, mutta tyttärelläni kyllä senkin edestä. Pitkäaikainen koulukiusaaminen sai päätöksen vasta oltuamme pakotetut vaihtamaan koulua, joka taas edellytti muuttoa pois silloisesta asunnosta toisen koulupiirin (vai kutsutaanko niitä tuolla nimellä...?) läheisyyteen.

Kiusaajat olivat paikkakunnallamme yleisen uskovaislahkon jäseniä, samoin luokanvalvoja ja vieläpä rehtorikin. Pääkiusaajaksi tyttäreni nimeämä tyttö jopa päin näköä kehui, kuinka hän saa kaiken anteeksi, vaikka tekisi mitä. Nauroi vain, kun asiasta yritettiin keskustella koulukuraattorin kanssa. Perhettään asia ei kiinnostanut sen vertaa, että olisivat kutsusta huolimatta vaivautuneet paikalle, puhelimessa vain todettiin, ettei "ole mahdollista, että xxxxxx kiusaisi ketään koskaan". Ja siihen piste.

Pieni otanta, myönnän, mutta muuta ei tarvita. Minun lapsistani ei koskaan, ei ikinä tule uskovaisia. Piste.

• minäkin...
        Jumalanhullu kirjoitti:

>>>Itselläni ei kouluaikoina moisia kokemuksia ollut, mutta tyttärelläni kyllä senkin edestä. Pitkäaikainen koulukiusaaminen sai päätöksen vasta oltuamme pakotetut vaihtamaan koulua, joka taas edellytti muuttoa pois silloisesta asunnosta toisen koulupiirin (vai kutsutaanko niitä tuolla nimellä...?) läheisyyteen.

...etsiä raamatusta omiin tarkoituksiini sopivia pikku pätkiä? Saanko?

• sinulle...
        Jumalanhullu kirjoitti:

>>>Itselläni ei kouluaikoina moisia kokemuksia ollut, mutta tyttärelläni kyllä senkin edestä. Pitkäaikainen koulukiusaaminen sai päätöksen vasta oltuamme pakotetut vaihtamaan koulua, joka taas edellytti muuttoa pois silloisesta asunnosta toisen koulupiirin (vai kutsutaanko niitä tuolla nimellä...?) läheisyyteen.

ajatusteni vahvistamisesta. Lapsistani siis ei tule ikinä uskovia vain pelkästään sen takia, että te olette olleet heille täydellisiä kusipäitä, vaan myös siksi, että heistä on kasvanut omilla aivoillaan ajattelevia, tuntevia, kilttejä ja rauhallisia ihmisiä.

• ertert
        Jumalanhullu kirjoitti:

"Kristitityiksi Raamatun mukaan voidaan puhua vain uudestisyntymän kautta "heränneistä" ihmisistä. "

Sinun oikea/väärä uskova dilemmasi ei ole mitenkään merkityksellinen. Uskova on sellainen, joka pitää totena kristinuskon perusdogmeja ja haluaa seurata niitä. Kristinuskon kannalta sinä olet pelkkä fariseus (lakihenkinen).

• Kuk regus susej
        Jumalanhullu kirjoitti:

opetuslapsen, teillä molemmilla on yhtä naurettevat "oikea uskova" löpinät.

• minäkin... kirjoitti:

...etsiä raamatusta omiin tarkoituksiini sopivia pikku pätkiä? Saanko?

>>>>Saanko
        minäkin.....etsiä raamatusta omiin tarkoituksiini sopivia pikku pätkiä? Saanko?

• sivusta-ajattelija

Älä välitä typeryksistä.

Itsellenikin ovat persoonalliseen luojajumalaan uskojat ihan tosissaan väittäneet, ettei minulla voi olla moraalia, koska en usko jumaliin ( no joo, voin ehkä joskus hetken pyöritellä ajatusta jostain epätodennäköisestä yliluonnollisesta, mikä ei kuitenkaan välitä meistä paskaakaan ja millä ei siis ole paskankaan väliä.)

Ymmärrän, että joidenkin ihmisten aivot ovat vastaanottavaisempia uskomaan yliluonnolliseen ja jonkin ulkopuolisen voiman läsnäoloon erityisesti kun tätä vahvistetaan kasvatuksella. Mutta en käsitä, miten siihen niin usein tuntuu yhdistyvän sanoinkuvaamaton moraalinen ylimielisyys.

Muiden maailmankatsomus ei loukkaa minua. Uskokoon vaikka keijuihin jos siitä tulee hyvä olo - kunhan eivät oman keijuisminsa takia lähde puuttumaan toisten ihmisten ihmisoikeuksiin.

En käsitä miksi minun maailmankatsomukseni otetaan niin usein henkilökohtaisena loukkauksena. Minusta on jossain määrin loukkaavaa, että minua yritetään käännyttää - itse en ole niin kusipää että menisin kertomaan muille, että heidän maailmankatsomuksensa on väärä - elleivät he sen maailmankatsomuksen seurauksena ole estämässä tiedettä edistymästä tai tosiaan seiso ihmisoikeuksien tiellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3803
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      149
      3531
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      44
      2004
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1078
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      137
      1003
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      857
    Aihe