Ateistin ajatuksia

Thronos

Suokaa anteeksi viestin huono rakenne... siihen on syynsä.

Aika tuttu ja usein kuultu tarina uskovaisilta - että "elämä oli tyhjää, sisimpäni oli kylmä, millään ei ollut tarkoitusta..." Ehkä tuollaisessa tilanteessa ihminen on tosiaankin altis suggestioille ja käännytykselle. Kun ei elämä tunnu hyvältä pitää keksiä se hyvä sinne. Ja keksitty hyvä alkaa tuntua oikealta hyvältä, varsinkin kun on muita siihen keksittyyn hyvään uskovia ympärillä.

Taannoin poistetussa ketjussa puhuin siitä muuntajakokeesta jonka kerran tein itselläni.

Aloin tieten tahtoen ajatella aina muuntajan tai korttelikaapin nähdessäni että ne ovat siinä minua varten ja suojelevat minua öin ja päivin. Ajattelin niin joka ikinen kerta kun näin jommankumman. Suggeroin tahallani itseni ajattelemaan suojelua ja hyvää aina kun näin niitä. Aloin kiinnittää huomiota niihin ja homasin miten paljon niitä olikaan - olin siis "suojassa" lähes joka paikassa. Korkeajännitelinjoja nähdessäni täytin mieleni kunnioituksella ja hartaudella niiden mahtavan voiman edessä. Siis tieten tahtoen koko ajan.

Ja ennenpitkää tosiaan kävi niin että kun näin muuntajan, korttelikaapin tai sähkölinjan, mieleeni tulvahti lämmin ja turvallinen olo. Olin "oppinut uskomaan". Kun totesin niin käyneen lopetin kokeiluni astetta viisaampana - näin helppoa on suggeroida itsensä mitä älyttömimpiin "totuuksiin".

Ja minä en edes ole helpoimpia suggeroitavia - en ole koskaan fanittanut ketään, en välitä muodista enkä trendeistä, en joudu hurmokseen konserteissa (vaan lähinnä kiusaannun muiden hysteriasta), en pidä tärkeänä olla aina niinkuin muut. Kuinka helppoa vastaava oppiminen siis onkaan ihmiselle, jolla se - ehkä kuvitteellinen - uskontogeeni on jo valmiiksi olemassa!

Minä iloitsen luonnon kauneudesta, kuten olen täällä ennenkin sanonut - aivan riippumatta siitä minkä seurausta luonto ja kaikki täällä on.

Kas kummaa kun minä ateisti pidän kaikista säistä; sumusta, loskasta ja räntäsateestakin. Minusta tuntuu aina mahtavalta kävellä ulkona, mahtavaa on sekin että yleensäkin pystyn kävelemään, että näen, kuulen, haista, maistan...
Iloitsen aisteistani ja kaikesta mitä ne minulle maailmasta kertovat joka hetki, aina.

Tarkkailen luonnon ilmiöitä ja samanaikaisesti nautin visuaalisesti ja luonnontieteellisesti, ja vielä tunteellisestikin, sillä elävän olennon näkeminen sykähdyttää aina minua - olipa se sitten tuttu varis tuossa kerrostalojen liepeillä tai hangessa vilahtava lumikko.

Enkä tarvitse tähän iloitsemiseen Jumalaa enkä uskoa - en edes sitä muuntajauskoa.

36

1084

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pittsburgh

Kirjoitit:

"Kas kummaa kun minä ateisti pidän kaikista säistä; sumusta, loskasta ja räntäsateestakin. Minusta tuntuu aina mahtavalta kävellä ulkona, mahtavaa on sekin että yleensäkin pystyn kävelemään, että näen, kuulen, haista, maistan...
      Iloitsen aisteistani ja kaikesta mitä ne minulle maailmasta kertovat joka hetki, aina.

Tarkkailen luonnon ilmiöitä ja samanaikaisesti nautin visuaalisesti ja luonnontieteellisesti, ja vielä tunteellisestikin, sillä elävän olennon näkeminen sykähdyttää aina minua - olipa se sitten tuttu varis tuossa kerrostalojen liepeillä tai hangessa vilahtava lumikko."

No jos kerran noin rakastat ja arvostat elämää mikset sitten usko Jumalaan?

• se....

Jeesus syönyt sun aivot?

• Huhahhhei

Lue koko tarina uudelleen, äläkä poimi siitä vain omiin tarkoituksiisi (niihinkin helvetin huonosti) sopivia pätkiä. Jos osaat... Mikä taitaa olla liikaa pyydetty ihmiseltä, joka saa elämänohjeita raamatusta. Et sinä sieltäkään poimi kuin ne kuuluisat rusinat.

• Thronos

Jos olet tosissasi niin paljastit juuri tärkeän seikan.

Luuletko että ne jotka eivät usko jumaliin eivät voi rakastaa ja arvostaa elämää? Miksi niin luulet?

Eikös ennemminkin niin että koska ei pidä tätä elämää vain pakollisena odotushuoneena varsinaiseen taivaan iloon pääsemistä odotellessa, vaan ainoana mitä meillä keneläkään on, niin sitä pitää erityisen arvokkaana?

Kyllä minä pystyn iloitsemaan ja nauttimaan asioista tietämättä mistä ne ovat alkuisin, ja niin pystyy varmasti moni muukin.

Kuten sanoin, en ole taipuvainen fanitukseen, joten en pidä asioita ihanina vain siksi että joku julkkis on tehnyt ne. Pidän niitä ihanina jos ne tuntuvat ihanilta - se riittää.

• aivankoira

Tuo on muuten totta! Hyvä teksti.

Minäkään en ymmärrä sitä, miksei muka voisi nauttia elämästä ilman, että uskoo johonkin korkeampaan voimaan. Ei minua haittaa vaikka sellaista ei olekaan. Pärjään näin mainiosti, ilman mitään pelkoa ja ahdistusta.

Tuo on niin mielenkiintoinen "kokeilu" että taidan kertoa siitä seuraavan kerran kun taas väittelen jonkun kanssa uskomisesta ja sensellaisista. Itsekin olen nimittäin huomannut ilmiön.

• cybo-ceronimo-cabriel-61

Pidätkö ajatteluasi nolla-toleranssina, johon me muut voimme verrata mielemme ja ajattelumme tasoja ja terveyttä?

Itsesuggestio-tekniikat voivat olla tehokkain keino tulevaisuudessa edetä aivojen ja ajattelun kartoittamisessa. Olet näköjään itsekin huomannut itsesuggestion voiman, joka voi oikeasti pidemmälle vietynä johtaa laajentuneeseen tajunnallisuuteen.

Itsensä-munaamisen-pelolla,tai minua-ei-rakasteta-pelon varjolla, siis käytännössä täällä sillä, että innokas fundaali-ateisti saattaa ajatelemattomuuttaan vikkelästi karjaista kommentin: "HIHULI NÄKYVISSÄ!!!! viitattaessa hiemankin erikoiseen, ei saisi estää avoimuutta.

• Thronos

...oli tavallaan vastaus aiempaan viestiin, siksi juuri pahoittelin huonoa rakennetta. Siinä aiemmassa viestissä kerrottiin että sen jälkeen kun eräs henkilö oli tullut uskoon, hän näki luonnon kauneuden ja osasi iloita siitä - että uskoon tulo oli siis syynä luonnosta iloitsemiseen.
        Halusin kertoa että luonnosta voi iloita myös sinällään, ajattelematta että se on Jumalan luoma ja vain siksi niin ihana. Ja että ateistinkin elämässä on kauneutta ja iloa.

Aloituksen ensimmäisessä osassa kuvailin kokeiluani: Ei se, että joku ihan oikeasti tuntuu joltakin, tarkoita että se olisi sitä. Vaikka muuntaja tuntuu seisovan turvallisena minua suojelemassa, se oikeasti on vain osa ihmisten rakentamaa sähkönsiirtojärjestelmää.

Siis ei se, että Jumalaan uskominen tuntuu hyvältä, ole todiste siitä että Jumala on oikeasti olemassa.

En pidä ajatteluani nolla-toleranssina (mitä se sitten tarkoittaneekaan). Tämä on keskustelupalsta ja minä kerroin omia ajatuksiani ja kokemuksiani. Muilla on jokaisella omansa, ja siitä se keskustelu juuri syntyy.

Viimeistä kappalettasi en ymmärrä ollenkaan.

Kun lyhennän sen perusajatukseensa, sanot että pelolla tai pelon varjolla ei saisi estää avoimuutta.

Olenko estänyt avoimuutta? Miten? Ja minkä pelkojen varjolla, voitko selventää ja viitata kirjoituksessani siihen kohtaan jossa teen niin.
        Minähän avoimesti kerroin miten altis minäkin olen itsesuggestiolle jos tahallani altistan itseni sille.

En huuda enkä karju elävässä elämässä enkä täällä netissä, enkä käytä sanaa hihhuli. Yritän yleensäkin välttää kaikenlaista nimittelyä.

Mikä on fundaali-ateisti?
        Voisitko kertoa kun en tiedä.

Thronos kirjoitti:

...oli tavallaan vastaus aiempaan viestiin, siksi juuri pahoittelin huonoa rakennetta. Siinä aiemmassa viestissä kerrottiin että sen jälkeen kun eräs henkilö oli tullut uskoon, hän näki luonnon kauneuden ja osasi iloita siitä - että uskoon tulo oli siis syynä luonnosta iloitsemiseen.
        Halusin kertoa että luonnosta voi iloita myös sinällään, ajattelematta että se on Jumalan luoma ja vain siksi niin ihana. Ja että ateistinkin elämässä on kauneutta ja iloa.

Aloituksen ensimmäisessä osassa kuvailin kokeiluani: Ei se, että joku ihan oikeasti tuntuu joltakin, tarkoita että se olisi sitä. Vaikka muuntaja tuntuu seisovan turvallisena minua suojelemassa, se oikeasti on vain osa ihmisten rakentamaa sähkönsiirtojärjestelmää.

Siis ei se, että Jumalaan uskominen tuntuu hyvältä, ole todiste siitä että Jumala on oikeasti olemassa.

En pidä ajatteluani nolla-toleranssina (mitä se sitten tarkoittaneekaan). Tämä on keskustelupalsta ja minä kerroin omia ajatuksiani ja kokemuksiani. Muilla on jokaisella omansa, ja siitä se keskustelu juuri syntyy.

Kun lyhennän sen perusajatukseensa, sanot että pelolla tai pelon varjolla ei saisi estää avoimuutta.

Olenko estänyt avoimuutta? Miten? Ja minkä pelkojen varjolla, voitko selventää ja viitata kirjoituksessani siihen kohtaan jossa teen niin.
        Minähän avoimesti kerroin miten altis minäkin olen itsesuggestiolle jos tahallani altistan itseni sille.

En huuda enkä karju elävässä elämässä enkä täällä netissä, enkä käytä sanaa hihhuli. Yritän yleensäkin välttää kaikenlaista nimittelyä.

//Viimeistä kappalettasi en ymmärrä ollenkaan.//

- Se loppu oli esimerkkinä siitä,kuinka ketä tahansa voi suggestoida yksinkertaisella viittauksella tuntemaan vaivautuneisuutta olossaan.
        Kuinka paljon helpompaa on ajatuksellisen epäonnistumisen pelossa, tai sen vuoksi tuntea, tai saada toinen tuntemaan niin,ettei enää ole uskallusta sanoa yhtään mitään missään.

Jumal-kuvat ovat saaneet aikaiseksi fundamentalisti-ateistit täydellisiksi peili-kuviksi fundali-uskovaisille ja se on hienoa se, vasta-voimat täydentävät toisiaan.

Tämä tila yksinkertaisuudessaan on ns.patti-tila, jossa ei toki ole itsessään mitään ongelmaa, jos syvemmät ajatusten virrat voivat virrata vapaasti patoutumatta älyn ja tunteen puutteen kivikoihin.

• Thronos
        cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:

//Viimeistä kappalettasi en ymmärrä ollenkaan.//

- Se loppu oli esimerkkinä siitä,kuinka ketä tahansa voi suggestoida yksinkertaisella viittauksella tuntemaan vaivautuneisuutta olossaan.
        Kuinka paljon helpompaa on ajatuksellisen epäonnistumisen pelossa, tai sen vuoksi tuntea, tai saada toinen tuntemaan niin,ettei enää ole uskallusta sanoa yhtään mitään missään.

Jumal-kuvat ovat saaneet aikaiseksi fundamentalisti-ateistit täydellisiksi peili-kuviksi fundali-uskovaisille ja se on hienoa se, vasta-voimat täydentävät toisiaan.

Tämä tila yksinkertaisuudessaan on ns.patti-tila, jossa ei toki ole itsessään mitään ongelmaa, jos syvemmät ajatusten virrat voivat virrata vapaasti patoutumatta älyn ja tunteen puutteen kivikoihin.

...ymmärtänyt oikein mitään koko viestistä.

Minä pyrin ymmärtämään uskovaisia ja yritän selittää omia tuntemuksiani niin että uskovaiset voisivat ymmärtää niitä. Minusta nimittely, haukkuminen ja törkeyksien latelu eivät auta mitään.

Muuntajakokeeni oli juuri yritys ymmärtää uskomista.
        "Ongelma" minulla on vain se etten voi tosissani uskoa asioihin joihin en usko - kuten esimerkiksi Jumalaan. Uskovaiseksi en siis voi enkä halua ryhtyä. En halua myöskään käännyttää uskovaisia, siksi kirjoittelen vain tällä palstalla jonka nimen pitäisi pelottaa ateimisille allergiset uskovaiset tiehensä.

Haluaisin lisätä keskinäistä ymmärrystä, ettei ateisteja pidettäisi nihilisteinä, tunteettomina ja moraalittomina petoina. Siksikin kirjoittelen täällä.

Olenko mielestäsi suggeroinut jonkun yksinkertaisella viittauksella tuntemaan vaivautuneisuutta olossaan? Miten?

Thronos kirjoitti:

...ymmärtänyt oikein mitään koko viestistä.

Minä pyrin ymmärtämään uskovaisia ja yritän selittää omia tuntemuksiani niin että uskovaiset voisivat ymmärtää niitä. Minusta nimittely, haukkuminen ja törkeyksien latelu eivät auta mitään.

Muuntajakokeeni oli juuri yritys ymmärtää uskomista.
        "Ongelma" minulla on vain se etten voi tosissani uskoa asioihin joihin en usko - kuten esimerkiksi Jumalaan. Uskovaiseksi en siis voi enkä halua ryhtyä. En halua myöskään käännyttää uskovaisia, siksi kirjoittelen vain tällä palstalla jonka nimen pitäisi pelottaa ateimisille allergiset uskovaiset tiehensä.

Haluaisin lisätä keskinäistä ymmärrystä, ettei ateisteja pidettäisi nihilisteinä, tunteettomina ja moraalittomina petoina. Siksikin kirjoittelen täällä.

Olenko mielestäsi suggeroinut jonkun yksinkertaisella viittauksella tuntemaan vaivautuneisuutta olossaan? Miten?

Et
        h a l u a
        ryhtyä uskovaksi, miksi sinä
        h a l u s i t
        ryhtyä ateistiksi?

Miten tunteesi ja hyvä olosi muuntajasi kanssa määrittelee ja on verrannollinen siihen, mitä uskova tuntee ja uskonnollinen kokemus syvimmillään on?

Et kai odota ymmärrystä heiltä, joiden vakaamus kestää vaikkapa vuosi-kymmeniä ihmisten halveksevia katseita ja suun pieksentää,vertaukselle,jossa muuntajasi markkeeraa sinulle uskovien pyhintä ja koko astelmasi uskovien pyhitys-elämöintiä?

• Thronos

Et
        h a l u a
        h a l u s i t
        ryhtyä ateistiksi?

Miten tunteesi ja hyvä olosi muuntajasi kanssa määrittelee ja on verrannollinen siihen, mitä uskova tuntee ja uskonnollinen kokemus syvimmillään on?

Et kai odota ymmärrystä heiltä, joiden vakaamus kestää vaikkapa vuosi-kymmeniä ihmisten halveksevia katseita ja suun pieksentää,vertaukselle,jossa muuntajasi markkeeraa sinulle uskovien pyhintä ja koko astelmasi uskovien pyhitys-elämöintiä?

...ateistiksi, olen ateisti koska en usko jumaliin. Ei siihen mitään ryhtymistä tarvita.

En halua uskovaksi sillä en ensinnäkään tunne siihen mitään tarvetta ja toiseksi en voisi elää epärehellistä elämää, väittäen uskovani johonkin joka on itsessään jo ristiriitaista ja epäuskottavaa ja pitää sisällään paljon sellaista mikä sotii minun oikeustajuani vastaan.

En tietenkään voikaan verrata omaa muuntajakokemustani uskonnolliseen kokemukseen syvimmillään kun ei minulla uskonnollisia kokemuksia ole ollut.
        Kun parin viikon leikkimielisellä kokeilullani aivan itsekseni jo sain aikaan fyysisiä tuntemuksia (ilahtuminen, spontaani hymy) niin voin vain kuvitella mitä saa aikaan vuosia kestävä suggestiolle altistuminen, yhteisöllisyys, juhlavat rakennukset, asut, rituaalit, musiikki ja yhteiskunnan monella tavalla antama tuki.

En todellakaan odota ymmärrystä uskovaisilta. Minähän tuolla kokeellani yritin ymmärtää teitä.

Vai vieraan naisen viettelyksiin sinä vertaat kirjoituksiani? Minä en erityisemmin edes pidä hunajasta, mieluummin juon "oman kaivoni raikasta juomaa" eli lähdevettä, pysyäksemme samassa raamatunkohdassa....

Thronos kirjoitti:

...ateistiksi, olen ateisti koska en usko jumaliin. Ei siihen mitään ryhtymistä tarvita.

En halua uskovaksi sillä en ensinnäkään tunne siihen mitään tarvetta ja toiseksi en voisi elää epärehellistä elämää, väittäen uskovani johonkin joka on itsessään jo ristiriitaista ja epäuskottavaa ja pitää sisällään paljon sellaista mikä sotii minun oikeustajuani vastaan.

En tietenkään voikaan verrata omaa muuntajakokemustani uskonnolliseen kokemukseen syvimmillään kun ei minulla uskonnollisia kokemuksia ole ollut.
        Kun parin viikon leikkimielisellä kokeilullani aivan itsekseni jo sain aikaan fyysisiä tuntemuksia (ilahtuminen, spontaani hymy) niin voin vain kuvitella mitä saa aikaan vuosia kestävä suggestiolle altistuminen, yhteisöllisyys, juhlavat rakennukset, asut, rituaalit, musiikki ja yhteiskunnan monella tavalla antama tuki.

En todellakaan odota ymmärrystä uskovaisilta. Minähän tuolla kokeellani yritin ymmärtää teitä.

Vai vieraan naisen viettelyksiin sinä vertaat kirjoituksiani? Minä en erityisemmin edes pidä hunajasta, mieluummin juon "oman kaivoni raikasta juomaa" eli lähdevettä, pysyäksemme samassa raamatunkohdassa....

Minä ymmärrän sinua ja itse-suggestion voimaa.

Raikas vesi onkin voitehista parahin, lähde-vesi varsinkin, Lahdessa tulee [lähes] sellaista kraanasta kuin kraanasta.

Tuo suggestion voima on "vuoria siirtävä", jos soveltuvuudet ja niiden mahdollisuudet sovittaa käytäntöön.

Eipä tässä muuta kun "roger" sulle vaan. :)

• oikein vaahtoaat.

Et
        h a l u a
        h a l u s i t
        ryhtyä ateistiksi?

Onko tuo joku kristin uskoon kuuluva yleinen tapa.

Ei sua mainittu kertaakaan tuossa muuntaja jutussa.
        Miksi otat itseesi?? OOOTKO TYYYHHMÄ????

oikein vaahtoaat. kirjoitti:

Onko tuo joku kristin uskoon kuuluva yleinen tapa.

Ei sua mainittu kertaakaan tuossa muuntaja jutussa.
        Miksi otat itseesi?? OOOTKO TYYYHHMÄ????

En mä tiedä?
        Ehkä mulla oli huono päivä?

ps.en mä mitään pahaa sillee :)

• Tähdenlento
        Thronos kirjoitti:

vielä jaksan ottaa kantaa, niin tämä kysymyksesi: "Mikä on fundaali-ateisti?"

herätti jotain aatosta päässäni, tosin tukeutuen teoriaan (siis jälleen kerran teoriaan), mutta joka minun mielestäni kuvaa hyvin elleipä jopa erinomaisesti, kyseessä olevan asian tilaa tai sitten ei. Koska käsite fundalismikin 'elää'/'on elänyt' kaiken aikaa.

Eli nyt lyhyesti 'Fundaali-ateisti'? Mikäli nyt rohkenen poiketa ihan omille poluilleni näiden muuntaja- ja henkarijuttujen seurauksena, niin voisiko kyseessä oleva käsite tarkoittaa tunnetta, siis ateistin tunnetta? Tunnetta siitä, että asiantila on näin, koska minä (=ateisti) tunnen näin?!

• Tähdenlento

Nyt kädellesi se kovasti mainostettu ateistin järki, please! Ja mikä ihmeen muuntaja -juttu? Jotain teknologiaa kait? Ja ei kukaan hihhuli viitsi edes ryhtyä kuvailemisesi kaltaisiin 'kokeisiin/kokeluihin', todellakaan!

Ainut järkevä toteamuksesi oli tässä:

>>..ja vielä tunteellisestikin, sillä elävän olennon näkeminen sykähdyttää aina minua

• Thronos

...kirjoittamassani ei ollut mielestäsi järkevää?

Minähän selitin sen muuntajajutun - ei teknologiaa vaan uskoa, etkö huomannut? Saman leimautumisen olisin saanut aikaan vaikka katajapensailla jos olisin yrittänyt.

Enkä uskokaan että kukaan uskovainen ryhtyisi tuollaiseen kokeeseen, vieläpä altistaen tahallaan itseään juuri siihen minkä kokee itselleen vieraaksi - uskominenhan kun sisältää juuri sen että ei suhtaudu asioihin puolueettomasti ja kokeillen vaan pitää sokeasti totena sitä mitä nyt sitten on päättänytkin pitää.

En nyt ihan noilla sanoilla kuvailisi elämänasennettani - harhailu ja paikkani etsiminen - sillä ne ovat tietyllä tavalla arvolatautuneita eivätkä sovi minuun. "Harhailu" kulostaa eksyneenä olemiselta ja "paikan etsiminen" olettaa että se tietty paikka on jossakin olemassa.

Sanoisin ennemmin että olen seikkailuiässä - vielä näin viisikymppisenäkin. Elämä on minulle suuri seikkailu - ei mikään tosi-tv -sarja vaan ihan oikea seikkailu. Enkä etsi "paikkaani" vaan olen kotonani missä vain, minun paikkani kun on siellä missä kulloinkin olen. Katsos kun kestän hyvin epävarmuutta, sitä mikä on ilmeisesti uskovaisille suuri kauhistus, enkä kaipaa kulisseja turvaseni.

• Tähdenlento
        Thronos kirjoitti:

...kirjoittamassani ei ollut mielestäsi järkevää?

Minähän selitin sen muuntajajutun - ei teknologiaa vaan uskoa, etkö huomannut? Saman leimautumisen olisin saanut aikaan vaikka katajapensailla jos olisin yrittänyt.

Enkä uskokaan että kukaan uskovainen ryhtyisi tuollaiseen kokeeseen, vieläpä altistaen tahallaan itseään juuri siihen minkä kokee itselleen vieraaksi - uskominenhan kun sisältää juuri sen että ei suhtaudu asioihin puolueettomasti ja kokeillen vaan pitää sokeasti totena sitä mitä nyt sitten on päättänytkin pitää.

En nyt ihan noilla sanoilla kuvailisi elämänasennettani - harhailu ja paikkani etsiminen - sillä ne ovat tietyllä tavalla arvolatautuneita eivätkä sovi minuun. "Harhailu" kulostaa eksyneenä olemiselta ja "paikan etsiminen" olettaa että se tietty paikka on jossakin olemassa.

Sanoisin ennemmin että olen seikkailuiässä - vielä näin viisikymppisenäkin. Elämä on minulle suuri seikkailu - ei mikään tosi-tv -sarja vaan ihan oikea seikkailu. Enkä etsi "paikkaani" vaan olen kotonani missä vain, minun paikkani kun on siellä missä kulloinkin olen. Katsos kun kestän hyvin epävarmuutta, sitä mikä on ilmeisesti uskovaisille suuri kauhistus, enkä kaipaa kulisseja turvaseni.

No oliko siinä Sinun mielestäsi jotain järkevää? Ja leimautuminen ja usko, ovatko ne kenties kytköksissä toisiinsa?

Ja lausut:

>>Enkä uskokaan että kukaan uskovainen ryhtyisi tuollaiseen kokeeseen, vieläpä altistaen tahallaan itseään juuri siihen minkä kokee itselleen vieraaksi>uskominenhan kun sisältää juuri sen että ei suhtaudu asioihin puolueettomasti ja kokeillen vaan pitää sokeasti totena sitä mitä nyt sitten on päättänytkin pitää.>"Harhailu" kulostaa eksyneenä olemiselta ja "paikan etsiminen" olettaa että se tietty paikka on jossakin olemassa.

• Thronos
        Tähdenlento kirjoitti:

No oliko siinä Sinun mielestäsi jotain järkevää? Ja leimautuminen ja usko, ovatko ne kenties kytköksissä toisiinsa?

Ja lausut:

>>Enkä uskokaan että kukaan uskovainen ryhtyisi tuollaiseen kokeeseen, vieläpä altistaen tahallaan itseään juuri siihen minkä kokee itselleen vieraaksi>uskominenhan kun sisältää juuri sen että ei suhtaudu asioihin puolueettomasti ja kokeillen vaan pitää sokeasti totena sitä mitä nyt sitten on päättänytkin pitää.>"Harhailu" kulostaa eksyneenä olemiselta ja "paikan etsiminen" olettaa että se tietty paikka on jossakin olemassa.

"No oliko siinä Sinun mielestäsi jotain järkevää?"

Kyllä minä ainakin yritän yleensä kirjoittaa järkevästi.

"Ja leimautuminen ja usko, ovatko ne kenties kytköksissä toisiinsa?"

Luulen että uskolla ja leimautumisella voi olla paljonkin tekemistä toistensa kanssa. Siihen viittaa jo sekin yliherkkä suhtautuminen, mikä monilla uskovaisilla on sanan "usko" käyttöön kaikissa yhteyksissä.

"Ei kyseessä ole mikään vieraaksi –kokemis juttu, vaan maalaisjärjen käyttö."

Puhu vain omasta puolestasi, kyllä se muuntajakokeilu oli minulle "vieraaksikokemisjuttu" silä koen itselleni vieraaksi uskoa että joku hahmo - muuntaja tai jumala - omaisi yliluonnollisia kykyjä ja seuraisi elämääni ja pystyisi jotenkin turvaamaan minua jollakin jumalallisella voimalla.

"Ja vaikken olekaan mikään perushihhuli, niin oikeasti minä olen jopa jollain tapaa ylpeä tästä uskostani, jonka kera olen koko tähänastisen elämäni elänyt. Koska ja koska vasta tämän kautta olen oppinut olemaan ’ihmisiksi’!"

Miten niin "vasta tämän kautta"? Jos olet aina ollut uskossa niin miten voit sanoa noin? Ethän voi tietää millainen olisit ollut jos et uskoisi?

Ja taas, ihan kertauksen vuoksi - kyllä ihminen voi olla ihmisiksi ilman uskontoakin. Varsinkin ilman uskontoa, mielestäni...

• Tähdenlento
        Thronos kirjoitti:

"No oliko siinä Sinun mielestäsi jotain järkevää?"

Kyllä minä ainakin yritän yleensä kirjoittaa järkevästi.

"Ja leimautuminen ja usko, ovatko ne kenties kytköksissä toisiinsa?"

Luulen että uskolla ja leimautumisella voi olla paljonkin tekemistä toistensa kanssa. Siihen viittaa jo sekin yliherkkä suhtautuminen, mikä monilla uskovaisilla on sanan "usko" käyttöön kaikissa yhteyksissä.

"Ei kyseessä ole mikään vieraaksi –kokemis juttu, vaan maalaisjärjen käyttö."

Puhu vain omasta puolestasi, kyllä se muuntajakokeilu oli minulle "vieraaksikokemisjuttu" silä koen itselleni vieraaksi uskoa että joku hahmo - muuntaja tai jumala - omaisi yliluonnollisia kykyjä ja seuraisi elämääni ja pystyisi jotenkin turvaamaan minua jollakin jumalallisella voimalla.

"Ja vaikken olekaan mikään perushihhuli, niin oikeasti minä olen jopa jollain tapaa ylpeä tästä uskostani, jonka kera olen koko tähänastisen elämäni elänyt. Koska ja koska vasta tämän kautta olen oppinut olemaan ’ihmisiksi’!"

Miten niin "vasta tämän kautta"? Jos olet aina ollut uskossa niin miten voit sanoa noin? Ethän voi tietää millainen olisit ollut jos et uskoisi?

Ja taas, ihan kertauksen vuoksi - kyllä ihminen voi olla ihmisiksi ilman uskontoakin. Varsinkin ilman uskontoa, mielestäni...

Tässä kohtaa vain minun järkeni jäi Sinun järkesi alle. Ja niinpä, usko ja leimautuminen, mietippäs nyt tätä lausumaasi! Ja tuo muuntaja –juttu edelleenkin (tosin en ehtinyt sitä sitten lukemaankaan) edelleenkin kummittelee mielessäsi? Muuntaja tai jumala?

ja kysyt:

>>Miten niin "vasta tämän kautta"? Jos olet aina ollut uskossa niin miten voit sanoa noin? Ethän voi tietää millainen olisit ollut jos et uskoisi?

• Thronos
        Tähdenlento kirjoitti:

Tässä kohtaa vain minun järkeni jäi Sinun järkesi alle. Ja niinpä, usko ja leimautuminen, mietippäs nyt tätä lausumaasi! Ja tuo muuntaja –juttu edelleenkin (tosin en ehtinyt sitä sitten lukemaankaan) edelleenkin kummittelee mielessäsi? Muuntaja tai jumala?

ja kysyt:

>>Miten niin "vasta tämän kautta"? Jos olet aina ollut uskossa niin miten voit sanoa noin? Ethän voi tietää millainen olisit ollut jos et uskoisi?

...mikä on ateistin raamattu?

En kysy mitään muuta, annan olla...

• Kuk regus susej

aikana lukenut jotain mitä olet ymmärtänyt ensi yrittämällä?

• Tähdenlento
        Kuk regus susej kirjoitti:

aikana lukenut jotain mitä olet ymmärtänyt ensi yrittämällä?

näin äkkiseltään vähän aikaa miettiä! Ja siis lukenut?

No toki selviä, itsestään selvyyksiä juttuja on: Älä tapa, rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, älä varasta, älä kadehdi lähimmäisesi omaisuutta jne.

Eli yllätys ja yllätys minulle itsellenikin, ainoita selkeitä kirjoitettuja ohjeita, jotka kertaheitolla ymmärsin! Sillä en minä kertalukemalla ymmärrä digin päivitysohjeita, en vähänkään erikoisempaa ruokaohjetta, tokkopa selviytyisin enää edes tämän päivän ajoneuvon kuljetukseen oikeuttavasta kirjallisen osion suorittamisesta jne. Puhumattakaan elämistämme ohjaavista 'maallisista laeista'!

Kelpasiko vastaukseni?

• Tähdenlento
        Thronos kirjoitti:

...mikä on ateistin raamattu?

En kysy mitään muuta, annan olla...

tämän ateistina tiedät, tai ainakin pitäisi tietää!

• Thronos
        Tähdenlento kirjoitti:

tämän ateistina tiedät, tai ainakin pitäisi tietää!

Mikähän se mielestäsi on?

• Kuk regus susej
        Tähdenlento kirjoitti:

näin äkkiseltään vähän aikaa miettiä! Ja siis lukenut?

No toki selviä, itsestään selvyyksiä juttuja on: Älä tapa, rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, älä varasta, älä kadehdi lähimmäisesi omaisuutta jne.

Eli yllätys ja yllätys minulle itsellenikin, ainoita selkeitä kirjoitettuja ohjeita, jotka kertaheitolla ymmärsin! Sillä en minä kertalukemalla ymmärrä digin päivitysohjeita, en vähänkään erikoisempaa ruokaohjetta, tokkopa selviytyisin enää edes tämän päivän ajoneuvon kuljetukseen oikeuttavasta kirjallisen osion suorittamisesta jne. Puhumattakaan elämistämme ohjaavista 'maallisista laeista'!

Kelpasiko vastaukseni?

Olet siis syntynyt 2000 vuotta liian myöhään, koska et ymmärrä mitään kerralla, jos se ei ole kirjoitettu yli 2000 vuotta sitten.
        Se selittää paljon.

• big_banggggg
        Thronos kirjoitti:

Mikähän se mielestäsi on?

Mikäs muu? Etkö tuota tiennyt? Ateistit ovat todellisuudessa muslimeja.

• Tähdenlento

Olet siis syntynyt 2000 vuotta liian myöhään, koska et ymmärrä mitään kerralla, jos se ei ole kirjoitettu yli 2000 vuotta sitten.
        Se selittää paljon.

ajanlasku nyt oikeasti menikään?

• Kuk regus susej

• Tähdenlento

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajanlasku#Erilaisia_ajanlaskutapoja

Minä käytän gregoriaanista ajanlaskua, eli, nyt on vuosi 2009 jaa.

Minä etenen hitaasti ja harkitusti. Olen tässä vasta menossa kohti hellenismiä, siis ateismin historiassa. Mutta sitten tämä Egypti, uskomuksissaan sekoittaa kaiken!

Joten minun pitänee nyt kyllä kyseenalaistaa kaikki, ajanlaskutkin!

• bubastis.tmi

eriväristen henkareiden kanssa salilla käydessäni. Odotin jännityksellä minkä värinen henkari kulloinkin oli kaapissani, niitä oli punaisia, valkoisia, mustia, metallisia ja puisia ja olin antanut mielessäni kaikille eri väreille merkityksen.

Kun päätin lopettaa hihhuloinnin henkareiden kanssa, kas kummaa, salille mennessäni pukukaapissa ei ollut yhtään henkaria, ei edes koukkua mihin takin ripustaa. Useista aneluista huolimatta vieruskaverit kieltäytyivät antamasta minulle henkaria. Olen ilmeisesti suututtanut henkarit tyystin. :D:D:D

• Thronos

Toivottavasti minä vain en ole suututtanut muuntajia - enkä suurjännitejohtoja...

Sellaista se on kun leikkii vakavilla asioilla :)

• Tähdenlento

kuvastaa tietynlaista neuroottisuutta! Ja olisit sitten tuonut vaan omat henkarisi mukanasi, jos kerta olit niitä vajaa.

Ps. Maalaisjärki on aina paikallaan!

• bubastis.tmi
        Tähdenlento kirjoitti:

kuvastaa tietynlaista neuroottisuutta! Ja olisit sitten tuonut vaan omat henkarisi mukanasi, jos kerta olit niitä vajaa.

Ps. Maalaisjärki on aina paikallaan!

Sulta taisi jäädä huomaamatta asian ironia? :D

Aivan samanlaista "neuroottisuutta" on mietiskellä mielikuvitusolentoja, kuten jumalaa ja enkeleitä.
        Henkarit sentään ovat todellisia.

Testini, kuten myöskin Thronoksen testi muuntajien kanssa osoittaa, että ihmisen oma mieli tekee temppunsa, oli kohde sitten jumala, muuntaja tai henkari.

Koeta meditoida sitä jonkun aikaa ja koe oivallus :D

• Tähdenlento
        bubastis.tmi kirjoitti:

Sulta taisi jäädä huomaamatta asian ironia? :D

Aivan samanlaista "neuroottisuutta" on mietiskellä mielikuvitusolentoja, kuten jumalaa ja enkeleitä.
        Henkarit sentään ovat todellisia.

Testini, kuten myöskin Thronoksen testi muuntajien kanssa osoittaa, että ihmisen oma mieli tekee temppunsa, oli kohde sitten jumala, muuntaja tai henkari.

Koeta meditoida sitä jonkun aikaa ja koe oivallus :D

näköjään uskomattomat lahjat! Minun mieltäni ei kyllä saa millään keinoin tekemään moisia temppuja. Temppuja, että uskoisin muuntajiin ja henkareihin. Tolkkunsa kaikella!

Tässä herääkin kysymys, että mitähän kaikkea ateistin päässä mahtaa liikkuakaan? Ja onkohan ateistin tasapaino järkkynyt?

Olikohan se Hra Muhonen, joka on lausunut: "Kun ihminen kulkee henkisen kehittymisen tietä, ilman että hän on sitoutunut mihinkään korkeampaan voimaan, avautuu hänelle rajattomat mahdollisuudet tutkia ja kehittää itseään kohti aina korkeampaa tietoisuutta".

Eli onkohan nämä muuntaja- ja henkarijutut nivottavissa yllä olevaan?

• Vähän niinkuin näin.

Elämä on elämisen arvoista elämän takia.
      Elämän tarkoitus on elämä ja tarkoituksen elämälle jokainen luo elämällä elämäänsä.

Tämä on minun perus periaatteeni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      113
      6975
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      107
      4727
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      55
      3981
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      13
      3344
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      685
      2035
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      234
      1420
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      1348
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      1283
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      52
      1277
    10. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      972
    Aihe