Pietarin saarna, Apt.2:14-36

PIETARIN PUHE
Apt. 2:14-36
--
Pietari astuu esiin muiden apostolien kanssa ja pitää pitkän saarnan (14).
Saarnan pääsisältö on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (23,24).
Pietarin puhe antaa meille hyvän kuvan vanhimmasta kristillisestä julistuksesta.

Ensiksi Pietari selittää paljon huomiota herättäneen kielilläpuhumisilmiön.
Ei ole kyse päihtymisestä, vaan kyseessä on Jumalan Israelille antaman lupauksen täyttymisestä; Pyhä Henki oli tuleva Jumalan kansaan, sekä suuriin että pieniin ”viimeisinä päivinä” (16-21).

Pietari muistuttaa maanmiehiään siitä, mitä he ovat tehneet Jeesukselle (23,36).
Hän ei vaikene tosiasioista (32).
Sitten Pietari kertoo, mitä Jumala on tehnyt Jeesukselle: Hänet, jonka Israel hylkäsi, Jumala on herättänyt kuolleista ja tehnyt ”Herraksi ja Kristukseksi” (36).

Jumala osoitti, että Jeesus ei ainostaan ole luvattu Messias, vaan myös ”Herra”.
Se tarkoittaa, että hän on Jumala, hänellä on oikeutetusti Jumalan nimi, joka on kaikkia nimiä korkeampi.
Tämä nimi oli niin pyhä, ettei hurskas juutalainen uskaltanut milloinkaan sitä lausua.

Inhimillisesti katsoen opetuslapset olivat poissa pelistä Jeesuksen teloituksen jälkeen. Kansan silmissä Jeesus oli osoittautunut vääräksi profeetaksi.

Mutta nyt oli tapahtunut kaksi asiaa; Jeesus oli noussut kuolleista ”minkä todistajia me kaikki olemme” (32) ja Pyhä Henki oli vuodatettu (33).

Pelokkaista opetuslapsista oli tullut nyt rohkeita ja voimallisia Jeesuksen todistajia. Tämän oli saanut aikaan ylösnousseen kohtaaminen ja Pyhä Henki. Tässä tehtävässään he tulivat kohtaamaan ankaraa vastustusta, uhkailua ja vainoa.
----------
--
2.
Sinä olet Henki Herran,
paras lahja Jeesuksen,
jonka lupasi hän kerran
ohjaajaksi omilleen,
lunastuksen sinetti,
toivon vahva ankkuri,
Sanan vahva todistaja,
lupauksen kirkastaja.

5.
Sinä tunnet ihmeet taivaan,
salaisuudet Jumalan.
Anon, taitamaton aivan,
että oikein vaellan.
Saata Herraa tuntemaan,
neuvojansa seuraamaan.
Sanan anna johtaa meitä
karttaaksemme synnin teitä.

(virsi 117:2,7)

15

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei missään vaatinut Pyhän Hengen tuntemista, vaan ainoastaan Isän ja Itsensä tuntemista? Eikä Jeesus milloinkaan sanonut olevansa yhtä PH;n kanssa samalla tavalla kuin Isän kanssa sanoi yhtä olevansa:

Joh. 17:3
      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka YKSIN olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Joh. 10:30
      "Minä ja Isä olemme yhtä."

Jeesus ei milloinkaan sanonut, että "minä ja Isä olemme yksi", vaan ainoastaan YHTÄ, joka on eri asia kuin olla YKSI.

• mielestäsi

Jeesuksen Henki, Jumalan Henki ja Pyhä Henki sama asia.

• Yks-tämmönen
        mielestäsi kirjoitti:

Jeesuksen Henki, Jumalan Henki ja Pyhä Henki sama asia.

nää Raamatun kohdat yhtään asiaa.

Ap. t. 16:7 
        Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä.

Matt. 3:16 
        Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

Luuk. 11:13 
        Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

• Ekivaari: "Eikä Jeesus milloinkaan sanonut olevansa yhtä PH;n kanssa samalla tavalla kuin Isän kanssa sanoi yhtä olevansa:...".
        --
        Jeesus sanoo Pyhästä Hengestä:

Joh. 13:20
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt".

Joh. 16:14-15
        16:14. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille".
        16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

• Yks-tämmönen kirjoitti:

nää Raamatun kohdat yhtään asiaa.

Ap. t. 16:7 
        Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä.

Matt. 3:16 
        Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

Luuk. 11:13 
        Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Onhan täällä ymmärtäväisiäkin ihmisiä.

• Yks-tämmönen
        Tapio522 kirjoitti:

Ekivaari: "Eikä Jeesus milloinkaan sanonut olevansa yhtä PH;n kanssa samalla tavalla kuin Isän kanssa sanoi yhtä olevansa:...".
        --

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt".

16:14. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille".
        16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

ne kaikki ovat. Sen tähden laitoin nuo kohdat

• Tapio522 kirjoitti:

Ekivaari: "Eikä Jeesus milloinkaan sanonut olevansa yhtä PH;n kanssa samalla tavalla kuin Isän kanssa sanoi yhtä olevansa:...".
        --

lähetetyn Jumalaksi?

Matt. 10:40
        "Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt."

Onko lähettäjä ja lähetetty YKSI ja sama?

Luuk. 10:16
        "Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."

Jeesus itse todisti ko. asiasta tällä tavalla:

Joh. 7:28
        "Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: »Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja ITSESTÄNI MINÄ EN OLE TULLUT, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.»"

Ymmärrän asian niin että kaikki muut ovat vain osatekijöitä jumaluudessa, paitsi ISÄ YKSIN ON YKSI ja on yhtä "kaikki kaikessa", eikä vain kolmessa.

• hirvas
        Tapio522 kirjoitti:

--

Jumalan voima, jota Isä käyttää suunnitelmiensa toteuttamisessa. Jeesuksen sai tuon voiman, kuten myös ne, joilla Jumala sen on anatanut.

• ekivaari kirjoitti:

lähetetyn Jumalaksi?

Matt. 10:40
        "Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt."

Onko lähettäjä ja lähetetty YKSI ja sama?

Luuk. 10:16
        "Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."

Jeesus itse todisti ko. asiasta tällä tavalla:

Joh. 7:28
        "Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: »Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja ITSESTÄNI MINÄ EN OLE TULLUT, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.»"

Ymmärrän asian niin että kaikki muut ovat vain osatekijöitä jumaluudessa, paitsi ISÄ YKSIN ON YKSI ja on yhtä "kaikki kaikessa", eikä vain kolmessa.

ekivaari: "Ymmärrän asian niin että kaikki muut ovat vain osatekijöitä jumaluudessa, paitsi ISÄ YKSIN ON YKSI"
        --
        Elikkä tarkoitat, että Jeesuskin on "osatekijä jumaluudessa"

Jeesus sanoo: "KAIKKI, mitä Isällä on, on minun;.." (Joh.16:15).
        Jeesuksella on KAIKKI valta, niin taivaassa kuin maan päälläkin (Joh.28:18).

Jeesus tai Pyhä Henki ei mielestäni ole mikään "osatekijä jumaluudessa".

Jos Jeesuksella on KAIKKI valta, niin miten se voisi tarkoittaa vain tiettyä osaa/määrää vallasta?

• hirvas
        Tapio522 kirjoitti:

ekivaari: "Ymmärrän asian niin että kaikki muut ovat vain osatekijöitä jumaluudessa, paitsi ISÄ YKSIN ON YKSI"
        --

Jos Jeesuksella on KAIKKI valta, niin miten se voisi tarkoittaa vain tiettyä osaa/määrää vallasta?

kaiken vallan Pojalleen, kun Hän lähetti Hänet suorittamaan tehtävää maan päälle?

Kenellä oli valta antaa valtaa Jeesukselle, jolla sitä muuten ei ollut?

• Tapio522 kirjoitti:

--

kaiken vallan ja voiman tehdä kaikkea sitä mitä Isä tahtoo, eikä mitä tahansa Pojan oman tahdon mukaan:

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 6:38
        "Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt."

Tämä osatekijä ilmenee esimerkiksi siinä, että Jumalan Pyhä Henki voi samanaikaisesti eripuolilla maailmaa tehdä vaikka miljoonisa ihmisissä erilaisia PH;lle tehtäväksi annettuja tehtäviä.

Kukin objekti voisi todistaa PH;n tehneen hänelle sitä tai tätä erilaista palvelua. Kukin niistä saattaa olla aivan erilainen toisistaan poiketen ja kukin niistä on yksi osatekijä PH;n tekemästä kokonaisuudesta maailman kaikkeudessa.

• hirvas kirjoitti:

kaiken vallan Pojalleen, kun Hän lähetti Hänet suorittamaan tehtävää maan päälle?

Kenellä oli valta antaa valtaa Jeesukselle, jolla sitä muuten ei ollut?

nykykristillisyys ei huomio ollenkaan Jeesuksen opettamaa Isän Jumalan hierarkiaa:

1. Kor. 4:7
        "Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?"

Kuka voi toista käskeä, toiselta ottaa ja antaa sekä määrätä etusijoja?

Matt. 20:23
        "Hän sanoi heille: »Minun maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla ja vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille minun Isäni on sen valmistanut»".

Kun Jeesus sanoi että hänelle on annettu kaikki valta, se tarkoittaa vain koko luomakuntaa, ei Isää, joka ei ole alistanut itseänsä kenenkään toisen valtaan;

1. Kor. 15:27
        "Sillä: »kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle». Mutta kun hän sanoo: »kaikki on alistettu», niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

Miksi nykykristillisyys tahtoo niin usein unohtaa juuri näiden jakeiden olemassaolon?

• hirvas
        ekivaari kirjoitti:

nykykristillisyys ei huomio ollenkaan Jeesuksen opettamaa Isän Jumalan hierarkiaa:

1. Kor. 4:7
        "Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?"

Kuka voi toista käskeä, toiselta ottaa ja antaa sekä määrätä etusijoja?

Matt. 20:23
        "Hän sanoi heille: »Minun maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla ja vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille minun Isäni on sen valmistanut»".

Kun Jeesus sanoi että hänelle on annettu kaikki valta, se tarkoittaa vain koko luomakuntaa, ei Isää, joka ei ole alistanut itseänsä kenenkään toisen valtaan;

1. Kor. 15:27
        "Sillä: »kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle». Mutta kun hän sanoo: »kaikki on alistettu», niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

Miksi nykykristillisyys tahtoo niin usein unohtaa juuri näiden jakeiden olemassaolon?

häpeä nykyisille kirkoille ja lahkoille, jos ne joutuisivat tunnustamaan opettaneensa keksittyä ihmisoppia sadoille miljoonille ihmisille.

Ne pitävät totuutta valheen vallassa.

• ekivaari kirjoitti:

kaiken vallan ja voiman tehdä kaikkea sitä mitä Isä tahtoo, eikä mitä tahansa Pojan oman tahdon mukaan:

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 6:38
        "Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt."

Tämä osatekijä ilmenee esimerkiksi siinä, että Jumalan Pyhä Henki voi samanaikaisesti eripuolilla maailmaa tehdä vaikka miljoonisa ihmisissä erilaisia PH;lle tehtäväksi annettuja tehtäviä.

Kukin objekti voisi todistaa PH;n tehneen hänelle sitä tai tätä erilaista palvelua. Kukin niistä saattaa olla aivan erilainen toisistaan poiketen ja kukin niistä on yksi osatekijä PH;n tekemästä kokonaisuudesta maailman kaikkeudessa.

Kristuksessa näemme Jumalan:
        ”Joka näkee minut, näkee lähettäjäni” (Joh. 12:45).

Opimme tuntemaan Jumalan ihmiseksi tulleen Jeesuksen Kristuksen kautta.
        "Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni"
        (Joh 14:7).

Kohtaamme Jeesuksen nimessä, hänen sanoissaan ja hänen sovituskuolemassaan Jumalan.

• Tapio522 kirjoitti:

Kristuksessa näemme Jumalan:
        ”Joka näkee minut, näkee lähettäjäni” (Joh. 12:45).

Opimme tuntemaan Jumalan ihmiseksi tulleen Jeesuksen Kristuksen kautta.
        "Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni"
        (Joh 14:7).

Kohtaamme Jeesuksen nimessä, hänen sanoissaan ja hänen sovituskuolemassaan Jumalan.

samaa mieltä. Ja olemme yhtä myös hänen kärsimyksissään sekä ylösnousemuksessan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3696
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3534
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2979
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2095
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1749
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1465
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1192
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe