Eläimet ovat ateisteja

UskonnotonLähimmäinen

Todistakaa väitteeni vääräksi.

23

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...todistat?

Millä todistat väitteesi oikeaksi?

• vastaat...

kysymykseen kysymyksellä?

• ...kysymys
        vastaat... kirjoitti:

kysymykseen kysymyksellä?

No, miksipä en? Vastakysymys oli oikeastaan aika kattava vastaus tähän kysymykseen.

• niin?
        ...kysymys kirjoitti:

No, miksipä en? Vastakysymys oli oikeastaan aika kattava vastaus tähän kysymykseen.

Perustele väitteesi!

• ...niin...
        niin? kirjoitti:

Perustele väitteesi!

Mitäpä muuta tuohon aloitukseen olisi todennut...? Tietysti olisi voinut aloittaa pitkän filosofisen keskustelun.

Ja mitä siitä olisi seurannut? Ei yhtään mitään... Vain sanojen vaihtoa ilman, että kenestäkään olisi tullut yhtään sen viisaampaa tai enemmän tai vähemmän hurskasta.
        (Ja tällä hurskas -sanalla viittaan tässä yhteydessä siihen yhteen saonontaan.)

• Väittely menee niin, että joku esitää väitteen ja joku toinen vastaväitteen ja sitten aletaan perustella. Minä nyt oletan vastaväitteen ja perustelen oman väitteeni nyt alkuun sillä, että eläinten ei ole nähty palvovan tai uhraavaan jumalille.

• A.S.
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Väittely menee niin, että joku esitää väitteen ja joku toinen vastaväitteen ja sitten aletaan perustella. Minä nyt oletan vastaväitteen ja perustelen oman väitteeni nyt alkuun sillä, että eläinten ei ole nähty palvovan tai uhraavaan jumalille.

Jumalaan uskominen ei tarvitse uhraamista. Jumalaan uskominen voi olla koko ajan olemassa olevaa tietoisuutta.

Ja kukapa tietää, mitä linnut laulavat: laulavatko ylistystä Jumalalle?

Mutta joo, Jumalaan uskominen ehkä tarvitsee sellaista tietoisuutta, jota eläimillä ei välttämättä ole. Tosin; siinä tapauksessa eivät vaatisi korkeampaa tietoisuutta, että näkisivät joitain sellaisia asioita, joita tavallisilla silmillä ei näe.

• sivusta-ajattelija

Ateismin voi määritellä monella tapaa.

Jos ateismiksi riittää, että on uskonnoton, niin eläimet ovat ateisteja. Niillä ei ole kieltä, eikä siksi myöskään samanlaista abstraktia ajattelua kuin meillä. Joten ne eivät voi uskoa tai yrittää selittää maailmaansa.

Tosin aika vähän voidaan tietää sitten loppujen lopuksi eläinten ajattelusta. Ehkä jotkin kehittyneemmät lajit voisivat omata hyvin alkeellista taika-uskoa, eli niillä voisi olla järkeilyyn perustuvia virheellisiä käsityksiä syy-yhteyksistä (esmes apina voi yhdistää väärin jonkin puun ja leopardin jonka se kerran näki sen puun luona ja välttelee siksi ko. paikkaa.)

Jos ateismi sitten määritellään siten, että ollakseen ateisti pitää ihan ensiksikin tajuta olevansa olemassa ja sitten pystyä aktiivisesti pohtimaan syitä olemassaoloonsa ja tulla sitten siihen tulokseen, että tässä ei keijuja tarvittu. Tällöin eläimet eivät ole ateisteja.

Itse olen sitä mieltä, että ateismi on maailmankatsomus, eli eläimet eivät ole ateisteja.

Eläimet ovat uskonnottomia.

• Hemmo

Jos ateisti määritellään siten, että ateisti on ei-teisti, niin silloin eläimet ovat ateisteja, koska ei niillä ainakaan todistettavasti ole mitään teistisiä uskomuksia.

No ateismin voi kyllä määritellä monella tavalla ja eihän ateismia edes olisi ilman teismiä tai sitä ei olisi ainakaan määritelty.

• pippelihirviö

Kerran näin yhen kirahvin rukoilemassa Jeesusta!

• kirahvilla

vaikeaa olla polviasennossa.

• huh...

Ei sentään puhunut kielillä. Vai puhuiko?

• Peikkojen kaveri

Hain tuossa pari viikkoa kissan löytöeläintalolta. Ihan suloinen ja tavallisen oloinen kissa, joka osoitti estottomasti kiintymystä ja tottelevaisuutta minua kohtaan. Meillä oli entuudestaan kissa, joka on sopuisa, suvaitsevainen ja reipas oman tien kulkija. Tämä uusi kissa käytti kaiken hereilläoloaikansa talonväkeen vanhastaan kuuluvan kissan kyyläämiseen. Uusi kissa myös uhitteli yhtenään vanhalle kissalle, vaikka tämä oli sille jokseenkin välinpitämätön.

Epäilen, että tulokaskissa oli helluntalainen. Epäilyäni vahvistaa se, että kyyläämistaipumuksen lisäksi sen entinen omistaja oli ollut jonkinlainen "sosiaalitapaus", kuten poliisi oli sanonut kissaa löytöeläintalolle tuodessaan.

Jouduin palauttamaan kissan 10 päivän kokeilun jälkeen, kun se ei jättänyt vanhaa kissaamme rauhaan. Pelkäsin, että käännyttää hienoluonteisen vanhan kissamme helluntalaiseksi ja ilkeämieliseksi kyyläriksi.

• konna

otuksia, joille väärä kasvuympäristö tuo mukanaan pahoja ongelmia.

Kuvailit tuossa värikkääseen tapaasi tyypilliset helluntaikissan oireet:

- turvattomuuden ja riittämättömyyden tunne
        - aggressiivisuus muita luontokappaleita kohtaan
        - pyrkimys miellyttää ylempiään
        - kyylääminen.

Noin vakavat vammat kissan lapsuudessa vaativat koko kissan eliniän kestävää lääke- ja psykoterapiahoitoa, mikä tulee tietenkin kalliiksi. Se poliisi tiesi, mistä puhui. Omistaja oli varmaan "sosiaalitapaus".

Toivottavasti hänellä ei ollut omia lapsia:D

• Peikkojen kaveri
        konna kirjoitti:

- kyylääminen.

Noin vakavat vammat kissan lapsuudessa vaativat koko kissan eliniän kestävää lääke- ja psykoterapiahoitoa, mikä tulee tietenkin kalliiksi. Se poliisi tiesi, mistä puhui. Omistaja oli varmaan "sosiaalitapaus".

Kissan edellinen omistaja kuoli, ja hän oli todennäköisesti lapseton, koska lähin omainen, jolle kissoja oli tarjottu, oli sisar.

Kissalla oli siis kaveri, oma vuoden vanha pentu, jonka se hyväksyi. Tosin sitäkin kissa komensi kovin ottein. Hellarimasia piirteitä nekin, että oma perhe tärkein, muista niin väliä, ja "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee". Kissaparka oli kasvanut niin kieroon, että minulla ei ollut eväitä sen oikealle tielle ohjaamiseen. Joku ihminen saa siitä vielä suloisen kaverin, kunhan kukaan ei uhkaa sen asemaa valittuna. Maailmankaikkeuden keskipisteessä sen parhaat puolet pääsevät oikeuksiinsa ja ikävät piirteet katoavat.

• Peikkojen kaveri kirjoitti:

Kissan edellinen omistaja kuoli, ja hän oli todennäköisesti lapseton, koska lähin omainen, jolle kissoja oli tarjottu, oli sisar.

Kissalla oli siis kaveri, oma vuoden vanha pentu, jonka se hyväksyi. Tosin sitäkin kissa komensi kovin ottein. Hellarimasia piirteitä nekin, että oma perhe tärkein, muista niin väliä, ja "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee". Kissaparka oli kasvanut niin kieroon, että minulla ei ollut eväitä sen oikealle tielle ohjaamiseen. Joku ihminen saa siitä vielä suloisen kaverin, kunhan kukaan ei uhkaa sen asemaa valittuna. Maailmankaikkeuden keskipisteessä sen parhaat puolet pääsevät oikeuksiinsa ja ikävät piirteet katoavat.

Kissat ovat kyllä riittävän älykkäitä tajuamaan itsensä yksilöiksi. Mutta toisaalta voisin pikemminkin kuvitella kissan megalomaaniksi ja nostavansa itsensä jumalan asemaan. Tai no mehän on jo tehty se itse ;o)

• Kössönöm
        konna kirjoitti:

- kyylääminen.

mutta kerron kuitenkin, että minun kattini on tyypillinen ateisti. Tai no melkein, koska se tykkää kaikista ihmisistä, paitsi pienikokoisista jotka haluavat sitä ottaa vuoronperään syliin kimeästi kiljaisten: ai ku sä Karkki oot ihana...

Meillä on se ero, että minä en pidä kaikista ihmisistä, vaikka ateisti olenkin. Se taas johtuu siitä, että minulla on ihmisistä huonoja kokemuksia paljon enemmän, kuin Karkilla.

Sori sekavat juttuni, mutta olen lääkekuurilla. Seli seli joo.

Sekaannuin teidän keskusteluunne, mutta jotain asiaa minulla oli.

• Peikkojen kaveri
        Kössönöm kirjoitti:

mutta kerron kuitenkin, että minun kattini on tyypillinen ateisti. Tai no melkein, koska se tykkää kaikista ihmisistä, paitsi pienikokoisista jotka haluavat sitä ottaa vuoronperään syliin kimeästi kiljaisten: ai ku sä Karkki oot ihana...

Meillä on se ero, että minä en pidä kaikista ihmisistä, vaikka ateisti olenkin. Se taas johtuu siitä, että minulla on ihmisistä huonoja kokemuksia paljon enemmän, kuin Karkilla.

Sori sekavat juttuni, mutta olen lääkekuurilla. Seli seli joo.

Sekaannuin teidän keskusteluunne, mutta jotain asiaa minulla oli.

Muistat varmaan, että mä annoin naapurin kissan itselleni joululahjaksi. Naapurin äijä, se sikapeijooni, varasti kissansa kuukausi sitten ja vei uuteen osoitteeseensa parinkymmenen kilometrin päähän. Ettäs kehtas! Naapuri on ilmeisesti tuonut sen takaisin vanhalle talolleen, koska se kissa tupsahti äsken meille, ja nyt se nukkuu tuossa soffalla.

"Meillä on se ero, että minä en pidä kaikista ihmisistä, vaikka ateisti olenkin. Se taas johtuu siitä, että minulla on ihmisistä huonoja kokemuksia paljon enemmän, kuin Karkilla."

Mun yks kaveri sanoi, että eläimet eivät ole koskaan tehneet hänelle mitään väärää, mutta ihmiset ovat tehneet paljonkin. Siksi hän pitää enemmän eläimistä, kuin ihmisistä. Ihan loogista. Miksi pitäis valehdella ja olla tekopyhä.

• Peikkojen kaveri
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Kissat ovat kyllä riittävän älykkäitä tajuamaan itsensä yksilöiksi. Mutta toisaalta voisin pikemminkin kuvitella kissan megalomaaniksi ja nostavansa itsensä jumalan asemaan. Tai no mehän on jo tehty se itse ;o)

Meidän puolinorski tekee kaiket päivät kissan duuneja. Ei sillä ole aikaa ihailla itseään. Se on sitäpaitsi niin hilpeä, ettei se jaksa riidellä ja niin huippu hiirestäjä ja kiipeilijä, ettei vaadi palvelua.

• Kössönöm
        Peikkojen kaveri kirjoitti:

Muistat varmaan, että mä annoin naapurin kissan itselleni joululahjaksi. Naapurin äijä, se sikapeijooni, varasti kissansa kuukausi sitten ja vei uuteen osoitteeseensa parinkymmenen kilometrin päähän. Ettäs kehtas! Naapuri on ilmeisesti tuonut sen takaisin vanhalle talolleen, koska se kissa tupsahti äsken meille, ja nyt se nukkuu tuossa soffalla.

"Meillä on se ero, että minä en pidä kaikista ihmisistä, vaikka ateisti olenkin. Se taas johtuu siitä, että minulla on ihmisistä huonoja kokemuksia paljon enemmän, kuin Karkilla."

Mun yks kaveri sanoi, että eläimet eivät ole koskaan tehneet hänelle mitään väärää, mutta ihmiset ovat tehneet paljonkin. Siksi hän pitää enemmän eläimistä, kuin ihmisistä. Ihan loogista. Miksi pitäis valehdella ja olla tekopyhä.

en voi sanoa, että ihan selkeästi nyt tässä tilanteessa ajattelen, mutta oliko se naapurisi se, joka sitten pakeni kuprujaan jonnekin?

Minulle ei ole mikään eläin, ihmistä lukuunottamatta, tehnyt koskaan pahaa. Koiria olen joskus pelännyt, enkä hevosen lähelle uskalla mennä, mutta lapsuudenkodissani minulla oli oma nimikkolehmä. Sellainen lempeä ruskeasilmä.

• Peikkojen kaveri
        Kössönöm kirjoitti:

en voi sanoa, että ihan selkeästi nyt tässä tilanteessa ajattelen, mutta oliko se naapurisi se, joka sitten pakeni kuprujaan jonnekin?

Minulle ei ole mikään eläin, ihmistä lukuunottamatta, tehnyt koskaan pahaa. Koiria olen joskus pelännyt, enkä hevosen lähelle uskalla mennä, mutta lapsuudenkodissani minulla oli oma nimikkolehmä. Sellainen lempeä ruskeasilmä.

jota vastaan äijä se kuprujaan pakoon päässyt. Se häippäs maisemista, kun oli menettänyt kasvonsa ja omaisuutensa. Talo on myynnissä, mutta se ei käy kaupaksi, kun on vähän niin ja näin rakennettu.

• Peikkojen kaveri

jota vastaan äijä se kuprujaan pakoon päässyt. Se häippäs maisemista, kun oli menettänyt kasvonsa ja omaisuutensa. Talo on myynnissä, mutta se ei käy kaupaksi, kun on vähän niin ja näin rakennettu.

niin katoyllättäin kokonainen pätkä.

Siis sama, jota vastaan käymästäni sodasta kerroinkin sinulle. Ei se äijä se kuprujaan pakoon päässyt.

• Kössönöm

Nyt menen maate. Tähän viime toiveekseni vielä lausahdan, että toivottavasti Lilius & company joskus tajuaisvat, mitä on olla köyhä ja kipee. Ei kuulu aiheeseen, muuta on täällä Hannakin;)

Jos nämä tabut nyt jotain yllättäen auttavat, niin taidan kirjoitella täällä aamuyön itseni kanssa. Pitäis laulusanatkin keksiä. Ei ehdotuksia olis? Edes eka sana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe