kun Puolimatka sai nenilleen. Oliko joku teistä siellä?
"Risto Löf
Täydellinen satutunti, pelkkää propagandaa ja muunneltua totuutta, puhisi Kuopion yliopiston terveyssosiologian yliassistentti Markku Myllykangas vastaukseksi Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen professorin Tapio Puolimatkan näkemyksiin uskonnon ja tieteen suhteesta.
Puolimatkan ja Myllykankaan väittely tieteestä ja uskonnosta veti auditorion ääriään myöten täyteen Meditekniassa keskiviikkoiltana. Kuopion yliopiston ylioppilaskunnan kristittyjen ylioppilaiden järjestämässä tilaisuudessa tunteet nousivat pintaan niin yleisön kuin esiintyjien puolella.
Uskon sija tieteessä
– Tämähän on kuin uskonnollinen herätyskokous. Tulin tähän tilaisuuteen sen takia, että voisin pelastaa edes jonkun täydelliseltä pimeydeltä, Myllykangas puuskahti.
Puolimatka nousi julkisuuteen kirjoillaan Usko, tiede ja Raamattu sekä Usko, tiede ja evoluutio. Kirjojen kustantaja sai Skepsis-yhdistyksen vuoden 2008 Huuhaa-palkinnon ”näennäistieteen levittämisestä”. Kustantaja kiitti kunniasta ja kertoi palkinnon vain lisäävän kiinnostusta kirjoja kohtaan.
Kuopiossa Puolimatka tarjosi kolmen vartin esitelmän, jossa hän luennoi juutalais-kristillisestä uskonnosta modernin tieteen pohjana ja älykkään suunnittelun roolista maailmankaikkeuden perustana.
Puolimatka nivoi näkemyksensä tueksi nipun tieteen merkkihenkilöiden nimiä ja sitaatteja. Älykkään suunnittelun edustajiksi hän nimesi niin Sokrateen kuin Galileo Galilein, Johannes Keplerin ja Isaac Newtonin.
”Tieteen saastutusta”
– Uskonnon pohjalta on ymmärrettävää, että maailma on hienosäädetty. Teismi voi elää sovussa sen kanssa paremmin kuin ateismi. Se on argumentti Jumalan puolesta, Puolimatka sanoi.
Naturalistista tiedettä Puolimatka luonnehti sen sijaan ”ikivanhaksi uskomukseksi”.
– Ateismi pohjautuu tunneperäisiin mielikuviin. Meillä on mielikuva eettisestä, älyllisesti rohkeasta ajattelijasta, mutta ei ole älyllistä ja rohkeaa omaksua propagandaa.
Myllykankaan vastine sai osan yleisöstä naureskelemaan ja osan haukkomaan henkeään.
– Koko uskonto perustuu valheelle, Myllykangas paukutti avaukseksi.
Hänen mukaansa uskonto on vain yrittänyt jarruttaa tieteen kehitystä.
Vasta uskon vallasta vapautumisen jälkeen tiede on päässyt vauhtiin.
– Tiede tekee karhunpalveluksen, jos se sallii itselleen tällaisen saastutuksen, Myllykangas luonnehti Puolimatkan esitystä.
– Joka asiassa uskonto joutuu perääntymään tieteen edessä. Tiedeyhteisössä teologia on hirvitys, Myllykangas viittasi Itä-Suomen yliopiston kokoonpanoon.
Lämpimän yleisökeskustelun päälle juotiin pullakahvit. Seinustalla kaupattiin Puolimatkan kirjoja alennushintaan.
Vastapainoksi Myllykangas tarjosi omat kirjavinkkinsä, luonnollisesti ateismia."
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/tiedeväittely-kuumensi-tunteet/359220
Kuopiossa olisi ollut kiva olla paikalla
13
491
Vastaukset
- e.k.v_
Innolla odotan että tuo Puolipöljä joskus täällä päin olisi jorisemassa. On jo nauhuri varattuna että saa myöhemminkin nauraa.
- Kössönöm
ei taida saada mistään taltioituna. Harmi.
Olen joskus sinnitellyt cafe-raamatun ohjelman miltei puoliväliin saakka, kun tuo rohvessoori on siellä keskustelemassa, mutta ei kestä pinna loppuun asti.
- asiaäijä
Oli kerran aamu-tv:ssä sanomassa suorat sanat vaihtoehtohumpuukipuoskareista, ja olen nähnyt hänet kommentoimassa mm. yhteiskunnan liiallista medikalisaatiota vastaan. Asiatyyppi, joka sanoo suoraan niinkuin asiat ovat ilman turhia kiertelyitä.
- Pittsburgh
Minäkin arvostan Myllykangasta koska hän on rehellinen ja suorapuheinen. Oli melko kova aloitus siellä seminaarissa heti aluksi ilmoittaa uskonto valheeksi, monelle ei kantti riittäisi.
Arvostan suoraa rehellistä ihmistä vaikka onkin ateisti. Inhoan kiertelyä ja kaartelua yms.
on Skepsis ry:n tieteellisen neuvottelukunnan jäsen, joten en ihmettele, että hän tuskastuu tuollaisesta soopasta, mitä tämä Puolimatka esittää. Miten tällainen ihminen voi nykyaikana päästä opettamaan yliopistoon?
- Hanna
Evoluutioteoria ja usko elämän syntymiseen tyhjästä on monien mielestä tänäänkin "vain epämääräimen olettamus".
Usko Jumalaan on kuitenkin Pyhän Hengen aikaansaama totuus ja tiede saa sanoa asiasta, mitä tahansa. Voihan sitä tutkia, mutta sittenkin on tiedemiehiä, joille tiede ei sano viimeistä sanaa uskonkysymyksissä.
Itse en edes viitsi lukea Puolimatkan kirjoja enkä toistenkaan uskovaisten "tieteellisiä" teoksia - ne eivät vahvista uskoani Jumalaan, mutta ei vastaavasti ateistienkaan sepustukset horjuta vakaumustani. En yksinkertaisesti tarvitse moista ajan hukkaa!
Olisit mennyt sinne Kuopioon!- Pittsburgh
Hyvin sanottu! Pyhä Henki saa aikaan uskon eikä mikään tieteellisyys. Vannoutuneet ateistit eivät Puolimatkan kirjoista muutu miksikään.
- Kössönöm
Naurettava pellehän tuo Puolimatka on. Ei sen kummemman tasoinen "professori" kuin sinäkään. Samaa paskaa eri tuutista.
- Kuk regus susej
Eikö elämän syntyminen tyhjästä ole sekunda-ateistien ajatus, tehän luulette että elämä on jumalasta, mikä on tyhjää kunnes joku todistaa jumalan olemassaolon.
Ps. Sinä täällä vihollisten leirissä taas lietsot sotaa, niinkö? - kirjoituksessasi
*Evoluutioteoria ja usko elämän syntymiseen tyhjästä on monien mielestä tänäänkin "vain epämääräimen olettamus". *
Niin sen pitäsikin olla siksi että vain idiootit olettavat nykyään, että elämä olisi syntynyt tyhjästä. Nämä idiootit ovat usein hihhulikaveriensa olkiukkojen kohteeksi joutuneita hyväuskoisia.
Toinen oli otsikkosi, joka olisi pitänyt olla Puolimatkat ovat kaikkien painajaisia. - Hanna
Kössönöm kirjoitti:
Naurettava pellehän tuo Puolimatka on. Ei sen kummemman tasoinen "professori" kuin sinäkään. Samaa paskaa eri tuutista.
Sinunkin profesuurisi taitaa (samoin kuin itsenikin) olla tämän elämän osalta suoritettu. Ainakin paljon lukeneempi veijari tuo Puolimatka on. Ei taida itselläsikään mitään yliopistotutkintoja olla, vaikka näytteletkin melko tietävää. Enpä ole paljosta paitsi jäänyt, kun en aikoinani edes pyrkinyt yliopiston luentosaleihin. Katoavaista ja väliaikaista tuo tämän maailman köykäinen "viisaus". En ole koskaan pahemmin arvostanut enkä tule arvostamaankaan. Minun puolestani saavat höpistä ja väitellä ...Ja se, että uskon Jeesukseen Kristukseen elämäni Herrana ja Vapahtajana tekee minusta viisaan ja sitä en häpeä. Olen löytänyt elämäni päätarkoituksen ja siitä kannattaa puhua ja kertoa niin monelle kuin vain on mahdollista. En todella häpeä uskoani Jeesuskeen Kristukseen. Olen löytänyt kalleimman löydön ja aarteen ja olen tämän johdosta yksi maailman rikkaimista. Vaikka kaikki nykyinen tieteellinen tieto ja viisaus olisi päässäni, mikääm ei vie vertoja Jeesuksen tuntemiselle. Sanokoon kaikki maailman oppineet ja viisaat aivan mitä lystäävät.
- Kössönöm
Hanna kirjoitti:
Sinunkin profesuurisi taitaa (samoin kuin itsenikin) olla tämän elämän osalta suoritettu. Ainakin paljon lukeneempi veijari tuo Puolimatka on. Ei taida itselläsikään mitään yliopistotutkintoja olla, vaikka näytteletkin melko tietävää. Enpä ole paljosta paitsi jäänyt, kun en aikoinani edes pyrkinyt yliopiston luentosaleihin. Katoavaista ja väliaikaista tuo tämän maailman köykäinen "viisaus". En ole koskaan pahemmin arvostanut enkä tule arvostamaankaan. Minun puolestani saavat höpistä ja väitellä ...Ja se, että uskon Jeesukseen Kristukseen elämäni Herrana ja Vapahtajana tekee minusta viisaan ja sitä en häpeä. Olen löytänyt elämäni päätarkoituksen ja siitä kannattaa puhua ja kertoa niin monelle kuin vain on mahdollista. En todella häpeä uskoani Jeesuskeen Kristukseen. Olen löytänyt kalleimman löydön ja aarteen ja olen tämän johdosta yksi maailman rikkaimista. Vaikka kaikki nykyinen tieteellinen tieto ja viisaus olisi päässäni, mikääm ei vie vertoja Jeesuksen tuntemiselle. Sanokoon kaikki maailman oppineet ja viisaat aivan mitä lystäävät.
kun äijä tuollaista uskonpaskaa tuuttaa. No onneksi hän ei toimi lasten parissa, vaikka ikävä kyllä päiväkoteihin ja kouluihinkin noita hihuja riittää huolestuttavassa määrin.
En minä näyttele tietävää, vaan tiedän paljonkin asioista. Semmoista se on, kun on utelias, niin haluaa ottaa asioista selvää.
"Vaikka kaikki nykyinen tieteellinen tieto ja viisaus olisi päässäni..."
- Nii-i. Eipä ole sinulla tuollaista pelkoa.
- wanha teini
KASVATUSTIETEEN professori se onkin maailman suurin asiantuntija sanomaan mitään näihin kysymyksiin. 300-2100 vanhojen filosofien ja tieteilijöiden sanomiset eivät myöskään ole kovin pitäviä perusteluita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932168Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 861271
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311100Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men581048- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285910