70-luvun isot amerikkalaiset luksus autot.

Kaawio

Niin haluaisin vähän kuulla omistajien tai läheltä seuranneiden kokemuksia noista autoista mahtavimmista.
Mulla on ollut amerikanrautakuume lähes koko ikäni ,olen 43 vuotias ja yhtäkään ei ole vielä ollut ,mutta jonkin verran tutuilla kuitenkin,että makuun on päässyt.

Mua on aina kiehtonut iso koko ja ehkäpä laatikkomainenkin muotoilu ja tällä hetkellä mulla olis kolme mallia mielessä ylitse muiden:
Cadillac Eldorado n. 71'-75'avo ,Lincoln Continental MK IV n.72'-75' ja Chrysler New Yorker n.75'-77'.

Vaimollani ja minulla oli v.2000 hää-autona Jari Mäen omistama 74' -Lincoln ja täytyy sanoa ,että hienompaa kyytiä en ole koskaan saanut ,jos autoista puhutaan,hitto ,että siellä takapenkillä kelpasi istua,ei mitään turhia kitinöitä eikä natinoita ,ainoastaan tasainen humina ja menemisen meininki!Ja se yksilö oli kuin uusi ,aivan naurettavan vähän ajettu ,siitähän oli joskus V-8:ssa juttuakin.

Amerikassa tuollaiset autot ovat siinä 10 000 dollarin molemmin puolin ja niitä näkyy olevan paljon myynnissä koko ajan,onpahan niihin erikoistuneita liikkeitäkin ja heillä mahtavia nettisivuja.

Suomessa ei ole kovin suuri tarjonta ,mutta ilmeisesti aika vähällä seuraamisella minkä tahansa noista saisi ,joskus jopa nettiautostakin.Sen sijaan Ruotsissa tarjonta on jo huomattavasti suurempaa.

Mitäs sanotte ,nyt taitaisi olla oikea hetki ,ehkäpä viimeinenkin ,mitä bensan hintaan tulee,laittaa kunnon pirssi itselleen ?

Tuo viimeinen lausuntoni perustuu siihen kulutukseen ,joka väkisinkin on isoa ,mutta miten isoa ?
Nuo kolme esimerkkimallia lienevät samaa luokkaa kulutukseltaan ,kaikissahan taitaa se 440-kuutiotuumainen olla yleisin moottori ja olisi kiva kuulla ,että minkälaisia ne lukemat oikeasti ovat ,kun täällä meilläpäin vain arvellaan ,ettei ne alle 25 litran mee sataa kilometriä.
Entä mitä mieltä olette noiden ajo-ominaisuuksista ja muista käytännön asioista.

Lähimmäksi noita päässyt auto ,jolla minä olen ajanut ,oli 79'Cadillac Fleetwood ,sedan ,josta oli ajan hengen mukaan (90-luvun alku) tehty pick-up ,voi vittu mikä teko ja verotus-syistä ;Hyvä Suomi:-(( Takaluukun kansi oli siis poistettu ja veistelty jostain levystä lavan tapainen ja komeus peitetty melkein autonvärisellä pressulla.

Mutta hieno oli ajaa,hiljainen ja voimakas,vaihteisto vaihtoi kivuttomasti ja kaikinpuolin ok auto.

Kyllähän sitä joskus on tullut pomojen isoilla Bemareilla ja Mersuillakin ajettua ,mutta niissä vain ei ole mitään,siis minun mielestäni.

10

3835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköä.

Eldoradossa on se suurin 500, eli 8,2 L.
      Ota huomioon, että juuri 70-luvulla noiden moottoreiden tehoja pudotettiin. Onko teholla sitten jokin merkitys tuollaisissa "cruising-autoissa", on sitten omistajan mielihaluista kiinni.

Eldorado on etuvetoinen ja on kyllä hieno ajettava, eli tuosta joukosta pisteet Cadillacille.

• ostaan oman

maun mukaan, muuten menee pieleen.
        Minun mielestä jenkin pitää olla takavetoinen,
        vm72 ja vanhemmat, niin on koneessakin vielä jotain tehoa.
        Jos luulit autossasi olevan kaikki varusteet, et todennäköisesti ole ajanut Lincolnilla, sanoo mainoskin..
        Pari jättiä löytyy nettiautosta mainitsemallasi hintaluokalla ja pääset katsomaan paikan päälle.
        Vesiputous Chryslerit vähän halvempia, arvokkaan näköisiä nekin. Mulla Cady tippuis pois etuvedon takia..

• cadillac..........
        ostaan oman kirjoitti:

maun mukaan, muuten menee pieleen.
        Minun mielestä jenkin pitää olla takavetoinen,
        vm72 ja vanhemmat, niin on koneessakin vielä jotain tehoa.
        Jos luulit autossasi olevan kaikki varusteet, et todennäköisesti ole ajanut Lincolnilla, sanoo mainoskin..
        Pari jättiä löytyy nettiautosta mainitsemallasi hintaluokalla ja pääset katsomaan paikan päälle.
        Vesiputous Chryslerit vähän halvempia, arvokkaan näköisiä nekin. Mulla Cady tippuis pois etuvedon takia..

Avoauton voittanutta ei ole kesällä. Autot makuasioita.
        -muista, suomalainen on kateellinen hienon auton omistajalle, tämän tulet vielä huomaamaan. (naapurisi, kaverisi, tai ventovieras)

http://www.fhra.fi/

http://www.gm-cruisers.fi/

• cadillac.........
        cadillac.......... kirjoitti:

Avoauton voittanutta ei ole kesällä. Autot makuasioita.
        -muista, suomalainen on kateellinen hienon auton omistajalle, tämän tulet vielä huomaamaan. (naapurisi, kaverisi, tai ventovieras)

http://www.fhra.fi/

http://www.gm-cruisers.fi/

Jos polttoaneen kulutus on sinulle se tärkein asia harrastuksessa, älä osta jenkkiä.

Jos kesäautolla ajetaan muutamia tuhansia kilometrejä, kulutusta ei kannata/ EI saa laskea. Kaikki harrastus maksaa.

Sitten alkaa vasta palamaan rahaa, kun alat kilpailemaan autollasi.........

Ajoominaisuudet suomen nopeusrajoituksilla......... ei tarvitse edes puhua moisia. Saksan autobaanat ovat eri asia.

• Cadillac.
        cadillac......... kirjoitti:

Jos polttoaneen kulutus on sinulle se tärkein asia harrastuksessa, älä osta jenkkiä.

Jos kesäautolla ajetaan muutamia tuhansia kilometrejä, kulutusta ei kannata/ EI saa laskea. Kaikki harrastus maksaa.

Sitten alkaa vasta palamaan rahaa, kun alat kilpailemaan autollasi.........

Ajoominaisuudet suomen nopeusrajoituksilla......... ei tarvitse edes puhua moisia. Saksan autobaanat ovat eri asia.

"Ajoominaisuudet suomen nopeusrajoituksilla......... ei tarvitse edes puhua moisia. Saksan autobaanat ovat eri asia. "

Ei tarvitse puhua myöskään Saksan autobahnoista.
        Tuo ikäisen jenkin ajo-ominaisuudet eivät riitä "baanalle", mutta ajomukavuudesta voidaan puhua, on sitten kyseessä Suomen soratiet tai highwayt.

Tuosta joukosta tuo etuveto Eldo on paras ajomukavuudeltaan.

• näpit rasvassa

Kunnostelen tässä juuri -70 isoa avojenkkiä. Sähköpenkit oli pahemman kerran ruostunu jumiin, eikä sähkötkään toimineet.
      Katkaisimet sai nätisti purettua osiin ja ne oli helppo sitten putsata ja rasvoa. Samaten penkin mekanismit oli tehty raudasta, eikä pellistä, joten huolellisen puhdistamisen ja rasvomisen jälkeen ne toimivat taas moitteetta.
      Nämä ovat melko kiitollisia diy-ukolle harrastaa, kun tekniikka on simppeliä ja tukevaa tekoa.

• 75impala

Joskus tuollaista impalaa testasin. Repaleiset ikkunan tiivisteet, penkki väsähtänyt ja mölinä pakarit,mutta silti sillä olis voinu ajaa vaikka kuinka kauan.... Kunhan ei ihan serpentiini tielle eksy. Miettinytkin et ostais projektiksi tuollasen ja kunnostais eläkepäiviksi auton(15vuotta aikaa). 350moottoriin saa tehoa kohtuurahaan.

• AZ1

kyllä 79 vuoteen asti tehdyt ISOT on kivoimpia,
      vääntöä riittää,ei tartte POLKEA.
      79 "vitonen" nyt odottamassa asfalttia,oh yeah!

• Amerikasta vaan

Ihan nämä 70luvun lopun autot eivät vielä amerikassakaan ihan hirveissä hinnoissa niinkuin 50-60lukuset. Voipi löytää kohtuullisen muutamaan tonnii....Toki riskit isommat. Jos sulla sijoittaa se kymppitonni touhuun niin saat hyvän mistä vaan. Nettiautossa 3900e 70lukunen hieno tax free mopar(projekti) ja sit löytyy 25tonnin buick electra 225.

• viimeiseen
        Amerikasta vaan kirjoitti:

Ihan nämä 70luvun lopun autot eivät vielä amerikassakaan ihan hirveissä hinnoissa niinkuin 50-60lukuset. Voipi löytää kohtuullisen muutamaan tonnii....Toki riskit isommat. Jos sulla sijoittaa se kymppitonni touhuun niin saat hyvän mistä vaan. Nettiautossa 3900e 70lukunen hieno tax free mopar(projekti) ja sit löytyy 25tonnin buick electra 225.

asti välttää itärannikon(EC) autoja,siis jenkeistä jos tuo,ne on niin märäntyneitä ja voi
        olla lohkotkin halki,samaa keliä pohjoisessa kuin
        meillä suomessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      910
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      807
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe