masennuslääkkeet

mentallyinvalid

Olen taas pitkästä aikaa alanut käydä psykologilla ja nyt hän on psykiatrin kanssa sitä mieltä että tarvitsen masennuslääkkeitä... Onko kenelläkään mitään suosituksia tietyistä lääkkeistä? Sain juuri reseptin Cipramex 10mg :een ja nyt luettuani keskusteluja kyseisestä lääkkeestä revin reseptin. Haittoja on enemmän kuin hyviä puolia ja useimmat voivat paremmin lopetettuaan sen käytön.
Onko siis kenelläkään kokemuksia? Kärsin unettomuudesta eli lääke ei saisi missään nimessä aiheuttaa päiväväsymystä enkä arvostaisi kauheasti kasvavaa ruokahaluakaan kun olen tällainen pikkupulla.
Lääkeaineallargioita ei ole.

4

1140

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki on

aina tapauskohtaista, se olisi voinut sopia sinulle vallan mainioisti.
      Voisin suositella jtkn joka on sopinut minulle hyvin, mutta turhaan, sitä kun ei tiedä miten se sinun kohdallasi sitten sopisi..
      Käytin kaksi vuotta 20 mg Cipralexia vuorokaudessa, sopi minulle todella hyvin. Kärsin unettomuudesta, otin lääkkeen iltaisin yötä vasten (sekin on yksilöllistä että väsyttääkö vai piristääkö lääke heti vai myöh.), se sopi minulle. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut ja painoakin sain hyvin pois noiden kahden käyttövuoden aikana, liki 30 kg, osasyy niiden kertymiseen oli edellinen lääkitys.
      Eli vain ja ainoastaan kokeilemalla asia selviää

• Ottia ja tuota

Mielialalääkkeiden sopivuus on _todella_ yksilöllistä. Kaikille ei tule kaikkia sivuoireita mitä luetteloista löytyy, eikä kokeilematta voi ikinä tietää mitä omalle kohdalle osuu.

Mikäli masennus on lievää, eli pääsee sängystä ylös, pystyy hoitamaan työnsä ja kotihommansa ja saa edes jotain nautintoa jostain harrastuksesta tms. niin sitten kyllä itse miettisin kaksi kertaa aloittaako mitään lääkitystä ylipäätään. Koska lääkkeitä (yleensä ns. SSRI-lääkkeitä) syödään todella pitkään, on vaikea sanoa paranevatko kaikki potilaat lääkkeiden vuoksi vaiko vain sen takia että ajan myötä masennus olisi muutenkin hellittänyt.

On sellaisiakin ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että kerran lääkkeille altistetut aivot eivät tule enää koskaan pärjäämään lääkkeittä, mutta toisaalta jos lääkkeistä EI tule mahdottomia sivuvaikutuksia, ei sekään elämä mitään huonoa välttämättä ole johon kuuluu elinikäinen lääkitys.

Pirullista mutta totta: tämän joutuu jokainen itse kohdallaan miettimään. Toki voi luottaa siihen mitä lääkäri sanoo, mutta eiväthän he elä potilaan elämää tai osaa ennustaa miten käy.

• kokemusta on...

Hei sinä,

olen itse ollut masennuslääkkeillä noin 1,2v - eri nimisiä (Mirtazapin, Sertralin... ja pari muuta). Oikean löytäminen on todella hakemista. Sinulle nouvoksi voisin sanoa. Älä kajoa Mirtazapiniin vaik sitä suositeltais (paino nousi 12 kg). Kokeile ihan uniapua ja katso pääsetkö sillä eteenpäin -> sitten hae muuta apua. Tällä hetkellä käyttämäni Sertralin 50mg ei myöskään ole paras mahdollinen, sivuoireita on huimaus, ripuli sattunaisesti ja nivelkivut.
      Onnea matkaan - taival on pitkä mutta hoida itsesi kuntoon. Tiedän kokemuksesta, mitä on käydä "pohjalla" mut älä jää sinne. Tsemppiä :)

• Mental lyinvaliD

kiitos. eka vastaus josta sain jotain hyödyllistä irti. kannattaako sunkaan syödä sitä mitä nyt syöt jos kerran siitä tulee huonoja sivuvaikutuksia? oletko koittanut lopettaa lääkityksen? söin jotain ihan ihme lääkettä noin 6kk eikä se tuntunu missään edes tripla annoksella joten lopetin eikä olo ollut yhtään erilainen paitsi että olin pirteempi. Sain myöhemmin selville että lääkkeet ei tehoa niin hyin kuin pitäisi koska mun valkosolut on koholla...niitä on melkeen liikaa. sen takia vaik kaikki muut perheessä tai luokalla olis kipeenä oon aina terve paitsi kuume tulee yleensä rankkana

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5020
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1580
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1159
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1073
    5. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1069
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      959
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      862
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      759
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      723
    Aihe