Turun hovioikeus on tuominnut 34-vuotiaalle ulkomaalaissyntyiselle helsinkiläismiehelle kunnianloukkauksesta 10 päiväsakkoa eli 60 euroa maksettavaa. Ylinopeussakot saanut mies nimitteli sakotustilanteessa poliiseja rasisteiksi ja nämä vaativat huutajalle rangaistusta. Raaseporin käräjäoikeus kuitenkin hylkäsi syytteen näytön puuttuessa.
Afrikkalaissyntyinen mies ajoi elokuussa 2004 Tammisaaressa poliisin ratsiaan ja poliisit kirjoittivat miehelle sakot. Maksumääräyksen kouraansa saanut autoilija raivostui ja alkoi huutaa poliiseja rasisteiksi. Hän vaati saada nähdä ylinopeuslukemat tutkasta, mutta poliisi kieltäytyi näyttämästä.
Poliisien mukaan tutkan lukemia ei määräysten mukaan tarvitse näyttää sakotettavalle.
Poliisit kokivat huutelun erittäin loukkaavana. Sakotetun miehen veli kuitenkin todisti oikeudessa, ettei tämä kutsunut poliiseja rasisteiksi, joten käräjäoikeus ei tuominnut miestä.
Hovioikeus katsoi asiassa tulleen näytetyksi, että mies oli loukkaantunut ylinopeussakkojen vuoksi, koska koki pysäyttämisen epäoikeudenmukaisena. Hän myönsi asian hovioikeudessa, joten myös syyte tuli näytetyksi.
Afrikkalaissyntyinen
14
670
Vastaukset
Tässä yhteydessä näyttäisi unohtuneen vaatia rikolliselle tuomiota myös rasismista, mikäli poliisit kuuluivat eri etniseen ryhmään kuin rikollinen.
Ainakin minusta tässä on syytä epäillä rasismia. Asiaa selventää, jos kysyy, oliko rikollinen käyttänyt mainittua solvausta, jos poliisit olivat kuuluneet rikollisen kanssa samaan etniseen ryhmään?
Uutinen näyttää olevan jo aika vanha, mutta periaatteesa kaikkien "rasisti, rasisti" -huuteluiden pitäisi mennä oikeuteen. Ja aiheellisista syytöksistähän tuomi tulisi toiselle osapuolelle, aiheettomista solvauksista toiselle. Ja varmasti rasismi vähenisi.syyttänyt sitten "Sepiä" rasistisuudesta äsköisessä "somalieläin" jutussa - joka nyt oli vielä ihan eri eri sarjassa?
Valikoivaa oikeudentuntoisuutta...?- somalirasisti
Mover kirjoitti:
syyttänyt sitten "Sepiä" rasistisuudesta äsköisessä "somalieläin" jutussa - joka nyt oli vielä ihan eri eri sarjassa?
Valikoivaa oikeudentuntoisuutta...?Tuossa merirosvouksesta kertovassa MOT-ohjelmassa oli rasistinen somali. Tämä merirosvo sanoi suoraan lunnasvaatimusten summan olevan riippuvainen panttivangin etnisestä alkuperästä. Eikös Mover olekin selkeää rasismia ?
somalirasisti kirjoitti:
Tuossa merirosvouksesta kertovassa MOT-ohjelmassa oli rasistinen somali. Tämä merirosvo sanoi suoraan lunnasvaatimusten summan olevan riippuvainen panttivangin etnisestä alkuperästä. Eikös Mover olekin selkeää rasismia ?
Ihmettelin kommentissani ainoastaan "tuttumiehen" valikointipolitiikkaa hänen näkemänsä rasimin suhteen. Ja ihmetykseni jatkuu...
- väittänytkään.....
Mover kirjoitti:
Ihmettelin kommentissani ainoastaan "tuttumiehen" valikointipolitiikkaa hänen näkemänsä rasimin suhteen. Ja ihmetykseni jatkuu...
En väittänytkään, että olisit kieltänyt sen. Tosin minua kiinnostaa myönnätkö sen. Siis sen, että tuo merirosvo on edellä osoittamani asian vuoksi rasisti. Niin, ja aihehan kuuluu tälle palstalle.
väittänytkään..... kirjoitti:
En väittänytkään, että olisit kieltänyt sen. Tosin minua kiinnostaa myönnätkö sen. Siis sen, että tuo merirosvo on edellä osoittamani asian vuoksi rasisti. Niin, ja aihehan kuuluu tälle palstalle.
hirveästi lukenut juttujani, jos kantaa asiaan epäilet...
Noilla tiedoilla merirosvo voi toki olla - myös - rasisti. Pitää muistaa, että kysymys sotaa käyvässä maassa ei välttämättä ole sinällään etnisesti perusteltu - vaan siihen vaikuttaa rintamalinjat, jotka muodostuvat sotaa käyvistä osapuolista. Siis niin, että ei ehkä suomalaisienkaan viime sodassa voinut väittää olevan ensisijassa rasisteja suunnatessaan voimansa yksiselitteisesti N-liittolaisia vastaan.Mover kirjoitti:
syyttänyt sitten "Sepiä" rasistisuudesta äsköisessä "somalieläin" jutussa - joka nyt oli vielä ihan eri eri sarjassa?
Valikoivaa oikeudentuntoisuutta...?Melko harvon näen mieltä vastata viesteihisi. Joten vastaamattomuus ei tarkoita esim. samaa mieltä olemista tms.
Useinkin on niin, ettei ihminen havaitse itsessään sitä piirrettä, mistä toisia syyttää.
Syytät minua siitä, etten puutu kuin osaan rasistisuudesta. Sehän on totta, ei millään kenenkään resurssit riitä kaiken rasistisuuden huomiointiin. Itse siis keskityn pääosin omaan etniseen ryhmääni kohdistuvan rasistisuuden esille tuontiin. Tämä vaikuttaa melko yleiseltä tavalta tässä maailmassa, etkä sinäkään näyttäisi sitä yleisellä tasolla tuomitsevan. Vai onko niin, että minun ihonvärini tai muu etninen seikka estää tämän minulta, mikä muille sallitaan?
Mutta mikset sinä ole tuominnut tässäkään ketjussa "rasisti rasisti" -huutelijaa rasistiksi etkä toisaalla somalirasisteja? Etkö siis syyllisty samaan valikoivaa oikeudentuntoisuuteen mistä minua syyttelet?- Mooveri.....
Mover kirjoitti:
hirveästi lukenut juttujani, jos kantaa asiaan epäilet...
Noilla tiedoilla merirosvo voi toki olla - myös - rasisti. Pitää muistaa, että kysymys sotaa käyvässä maassa ei välttämättä ole sinällään etnisesti perusteltu - vaan siihen vaikuttaa rintamalinjat, jotka muodostuvat sotaa käyvistä osapuolista. Siis niin, että ei ehkä suomalaisienkaan viime sodassa voinut väittää olevan ensisijassa rasisteja suunnatessaan voimansa yksiselitteisesti N-liittolaisia vastaan.Sodalla, tai miksi sitä nyt siellä pitäisikään kutsua, ei ole mitään tekemistä tuon merirosvopäällikön kommenttien kanssa. Tämä sanoi suurin piirtein seuraavasti :
" Egyptiläisiltä, malesialaisilta otamme puolta alhaisemmat lunnaat. Eurooppalaisilta ja muilta valkoihoisilta otamme korkeimmat lunnaat."
Ja vertaus Suomeen toisessa maailmansodassa on todella ontuva. tuttumies kirjoitti:
Melko harvon näen mieltä vastata viesteihisi. Joten vastaamattomuus ei tarkoita esim. samaa mieltä olemista tms.
Useinkin on niin, ettei ihminen havaitse itsessään sitä piirrettä, mistä toisia syyttää.
Syytät minua siitä, etten puutu kuin osaan rasistisuudesta. Sehän on totta, ei millään kenenkään resurssit riitä kaiken rasistisuuden huomiointiin. Itse siis keskityn pääosin omaan etniseen ryhmääni kohdistuvan rasistisuuden esille tuontiin. Tämä vaikuttaa melko yleiseltä tavalta tässä maailmassa, etkä sinäkään näyttäisi sitä yleisellä tasolla tuomitsevan. Vai onko niin, että minun ihonvärini tai muu etninen seikka estää tämän minulta, mikä muille sallitaan?
Mutta mikset sinä ole tuominnut tässäkään ketjussa "rasisti rasisti" -huutelijaa rasistiksi etkä toisaalla somalirasisteja? Etkö siis syyllisty samaan valikoivaa oikeudentuntoisuuteen mistä minua syyttelet?"Melko harvon näen mieltä vastata viesteihisi. Joten vastaamattomuus ei tarkoita esim. samaa mieltä olemista tms."
Henkilökohtaisesti olisi erittäin hauska tietää, miksi "näet harvoin mielekkääksi vastata viesteihini". Jos argumenttini ovat aivan pimeästä, olisin ainoastaan kiitollinen, jos vetäisit minut sieltä. Koska kerran näytät näillä palstoilla pujottelevan, luulisi se olevan omalta kannaltasikin mielekästä. En toki epäilekään, että olisit välttämättä samaa mieltä - senhän voisi siinä tapauksessa sinun ehkä kiitollisena kuvitella kertovankin naulatessasi sanasi oikaisuusi. Nyt jää vain kuvio ikään kuin "auki", kun muuten niin innokkaan keskustelijan into lopahtaa yhtä yllättäen kuin sade ropsahtaa pilvettömältä taivaalta. Tilanne jättää tietysti minut epätietoisuuden valtaan keskustelun lopettamisesi syistä, joista tietysti yksi on se, ettei sinulla mahdollisesti vasta-argumenttia löytyisikään. Hyvä kana! Mutta sen arvailuun en tietenkään ohjelmoi aikaani.
"Useinkin on niin, ettei ihminen havaitse itsessään sitä piirrettä, mistä toisia syyttää."
Ja se jää sitten kyllä epäselväksikin, jos hänen viestiinsä ei vastata(!)
"Syytät minua siitä, etten puutu kuin osaan rasistisuudesta. Sehän on totta, ei millään kenenkään resurssit riitä kaiken rasistisuuden huomiointiin. Itse siis keskityn pääosin omaan etniseen ryhmääni kohdistuvan rasistisuuden esille tuontiin. Tämä vaikuttaa melko yleiseltä tavalta tässä maailmassa, etkä sinäkään näyttäisi sitä yleisellä tasolla tuomitsevan. Vai onko niin, että minun ihonvärini tai muu etninen seikka estää tämän minulta, mikä muille sallitaan?"
Se, että resurssisi riittävät vain omaan ryhmääsi kohdistuvaan rasistisuuteen, ei tarkoita sitä, että suorituskykysi olisi jotenkin erityisen tehoton. Jokaisella meistä on kapasiteettimme. Sen sijaan se kertoo, että et toimi niine vähinekään resursseinesi ihmisoikeuksien, vaan oman etusi mukaan - aivan niin kuin rasistit tekevät. Olet kyllä oikeassa, että se, että pitää huolen pelkästään oman nenänsä ympäristöstä on, totta vie, hyvinkin yleistä tässä maailmassa. Tuhannen kärpäsen ei silti tarvitse olettaa olevan oikeassa...
"Mutta mikset sinä ole tuominnut tässäkään ketjussa "rasisti rasisti" -huutelijaa rasistiksi etkä toisaalla somalirasisteja? Etkö siis syyllisty samaan valikoivaa oikeudentuntoisuuteen mistä minua syyttelet?"
Jos näen jossain rasismi, oli se ketä kohtaan hyvänsä, niin tuomitsen sen - mm. Mugaben kohdalla olen niin tehnyt. Mikä on kohta, josta puhut?Mooveri..... kirjoitti:
Sodalla, tai miksi sitä nyt siellä pitäisikään kutsua, ei ole mitään tekemistä tuon merirosvopäällikön kommenttien kanssa. Tämä sanoi suurin piirtein seuraavasti :
" Egyptiläisiltä, malesialaisilta otamme puolta alhaisemmat lunnaat. Eurooppalaisilta ja muilta valkoihoisilta otamme korkeimmat lunnaat."
Ja vertaus Suomeen toisessa maailmansodassa on todella ontuva.niin ehkäpä hänen "hintapyyntöjään" sanelee tuossakin tilanteessa paljolti asiakkaan maksukyky - rosvoista kun on kysymys - eikä tämä kummallinen rasistisuus, joka toisin päin vaivaa montaa tämän palstan kirjoittajaa?
Sikäli kun rasistisuutta esiintyy, on se toki tuossakin tuomittavaa.- Kansalainen...
Mover kirjoitti:
"Melko harvon näen mieltä vastata viesteihisi. Joten vastaamattomuus ei tarkoita esim. samaa mieltä olemista tms."
Henkilökohtaisesti olisi erittäin hauska tietää, miksi "näet harvoin mielekkääksi vastata viesteihini". Jos argumenttini ovat aivan pimeästä, olisin ainoastaan kiitollinen, jos vetäisit minut sieltä. Koska kerran näytät näillä palstoilla pujottelevan, luulisi se olevan omalta kannaltasikin mielekästä. En toki epäilekään, että olisit välttämättä samaa mieltä - senhän voisi siinä tapauksessa sinun ehkä kiitollisena kuvitella kertovankin naulatessasi sanasi oikaisuusi. Nyt jää vain kuvio ikään kuin "auki", kun muuten niin innokkaan keskustelijan into lopahtaa yhtä yllättäen kuin sade ropsahtaa pilvettömältä taivaalta. Tilanne jättää tietysti minut epätietoisuuden valtaan keskustelun lopettamisesi syistä, joista tietysti yksi on se, ettei sinulla mahdollisesti vasta-argumenttia löytyisikään. Hyvä kana! Mutta sen arvailuun en tietenkään ohjelmoi aikaani.
"Useinkin on niin, ettei ihminen havaitse itsessään sitä piirrettä, mistä toisia syyttää."
Ja se jää sitten kyllä epäselväksikin, jos hänen viestiinsä ei vastata(!)
"Syytät minua siitä, etten puutu kuin osaan rasistisuudesta. Sehän on totta, ei millään kenenkään resurssit riitä kaiken rasistisuuden huomiointiin. Itse siis keskityn pääosin omaan etniseen ryhmääni kohdistuvan rasistisuuden esille tuontiin. Tämä vaikuttaa melko yleiseltä tavalta tässä maailmassa, etkä sinäkään näyttäisi sitä yleisellä tasolla tuomitsevan. Vai onko niin, että minun ihonvärini tai muu etninen seikka estää tämän minulta, mikä muille sallitaan?"
Se, että resurssisi riittävät vain omaan ryhmääsi kohdistuvaan rasistisuuteen, ei tarkoita sitä, että suorituskykysi olisi jotenkin erityisen tehoton. Jokaisella meistä on kapasiteettimme. Sen sijaan se kertoo, että et toimi niine vähinekään resursseinesi ihmisoikeuksien, vaan oman etusi mukaan - aivan niin kuin rasistit tekevät. Olet kyllä oikeassa, että se, että pitää huolen pelkästään oman nenänsä ympäristöstä on, totta vie, hyvinkin yleistä tässä maailmassa. Tuhannen kärpäsen ei silti tarvitse olettaa olevan oikeassa...
"Mutta mikset sinä ole tuominnut tässäkään ketjussa "rasisti rasisti" -huutelijaa rasistiksi etkä toisaalla somalirasisteja? Etkö siis syyllisty samaan valikoivaa oikeudentuntoisuuteen mistä minua syyttelet?"
Jos näen jossain rasismi, oli se ketä kohtaan hyvänsä, niin tuomitsen sen - mm. Mugaben kohdalla olen niin tehnyt. Mikä on kohta, josta puhut?Tuohan on täysin normaalia afrikkalaisen käytöstä ainakin täällä Suomessa. Saman tien ovat naama punaisena huutamassa rasistiksi kun palvelu tai kohtelu ei miellytä.
Itsekin kokenut aivan samaa useasti että heti alkaa se "RASISTI RASISTI RASISTI!" huutelu. Miehen veli pitäisi kyllä heittää myös vankilaan kun meni oikeudessa valehtelemaan päin naamaa poliiseille ja oikeusistuimelle.
Oikein vituttaa tämmöinen ylimielisyys ja samojen vakiofraasien käyttäminen että saavat tahtonsa läpi. Kansalainen... kirjoitti:
Tuohan on täysin normaalia afrikkalaisen käytöstä ainakin täällä Suomessa. Saman tien ovat naama punaisena huutamassa rasistiksi kun palvelu tai kohtelu ei miellytä.
Itsekin kokenut aivan samaa useasti että heti alkaa se "RASISTI RASISTI RASISTI!" huutelu. Miehen veli pitäisi kyllä heittää myös vankilaan kun meni oikeudessa valehtelemaan päin naamaa poliiseille ja oikeusistuimelle.
Oikein vituttaa tämmöinen ylimielisyys ja samojen vakiofraasien käyttäminen että saavat tahtonsa läpi.Kyllä noita "Rasisti" -huutelijoita on, eivätkä ole ihan harvinaisiakaan.
Se ei kuitenkaan tee tuumaakaan oikeutetummaksi sitä "ihan oikeata rasismia", eikö niin.
Kummatkin ilmiöt pitää tuomita meidän järkevien(?) ihmisten taholta.
Oletan, että olemnme yhtä mieltä?- onkohan ensimmäinen kerta?...
Mover kirjoitti:
Kyllä noita "Rasisti" -huutelijoita on, eivätkä ole ihan harvinaisiakaan.
Se ei kuitenkaan tee tuumaakaan oikeutetummaksi sitä "ihan oikeata rasismia", eikö niin.
Kummatkin ilmiöt pitää tuomita meidän järkevien(?) ihmisten taholta.
Oletan, että olemnme yhtä mieltä?Onhan se yhtä lailla tuomittavaa tuo rasismi molemmin puolin mutta aivan liian usein siihen vedotaan kun tosiaan palvelu ei miellytä vähemmistön edustajaa.
Ei tässä suurin osa suomalaisista mitään rasisteja ole, aivan samaan tapaan vihaamme kantaväestönkin sosiaaliturvan hyväksikäyttäjiä ja rikollisia mutta jostain syystä vastaavista tapauksista somali ja romaniväestössä ei saa puhua vaan pitää hyssytellä vaikka mitään rasismia tässä ei olekaan. Homma toimii täysin samaan tapaan kaikkia kohtaan.
Hyvin helposti myös suomalainen saa syytteet rasismista mutta samaan tapaan esim. tämäkin tyyppi ei saanut mitään koska hänen veljensä valehteli hänen puolestaan.
Tässä pitäisi ehdottomasti pistää kyseinen veli tutkintaan että tuliko sanottua perätön lausuma oikeusistuimessa koska tässä on nyt 2 poliisin sana vastaan noiden sanat enkä ihan usko että Suomessa virkavalta lähtee tuommoisia tyhjästä oikeuteen vetämään. onkohan ensimmäinen kerta?... kirjoitti:
Onhan se yhtä lailla tuomittavaa tuo rasismi molemmin puolin mutta aivan liian usein siihen vedotaan kun tosiaan palvelu ei miellytä vähemmistön edustajaa.
Ei tässä suurin osa suomalaisista mitään rasisteja ole, aivan samaan tapaan vihaamme kantaväestönkin sosiaaliturvan hyväksikäyttäjiä ja rikollisia mutta jostain syystä vastaavista tapauksista somali ja romaniväestössä ei saa puhua vaan pitää hyssytellä vaikka mitään rasismia tässä ei olekaan. Homma toimii täysin samaan tapaan kaikkia kohtaan.
Hyvin helposti myös suomalainen saa syytteet rasismista mutta samaan tapaan esim. tämäkin tyyppi ei saanut mitään koska hänen veljensä valehteli hänen puolestaan.
Tässä pitäisi ehdottomasti pistää kyseinen veli tutkintaan että tuliko sanottua perätön lausuma oikeusistuimessa koska tässä on nyt 2 poliisin sana vastaan noiden sanat enkä ihan usko että Suomessa virkavalta lähtee tuommoisia tyhjästä oikeuteen vetämään.Kyse on siitä, että tulee ymmärtää, että kukin saattaa syyllistyä rasistisuuteen tai rasitikortin väärinkäyttöön.
"Hyvin helposti myös suomalainen saa syytteet rasismista mutta samaan tapaan esim. tämäkin tyyppi ei saanut mitään koska hänen veljensä valehteli hänen puolestaan."
Niin toimii systeemi! Ihan samasta porsaanreiästä juoksee koko lauma värikästä systeemin hyväksikäyttäjää kaikista kansalaispiireistä. Se on nimeltään suomalainen oikeusvaltioperiaate.
Meidän tehtävä, sinun ja minun, on ainoastaan miettiä, kuinka saadaan systeemi toimimaan hyvin. Ja sitten sitten vain sitä valvomaan.
Näin tulee napattua sitten ne yksilötkin poseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760