Lapualle pitää nostaa

peukkua : =)

haistatti ns. pitkät koko virkamies aatelin "PARAS"-hankkeelle tai mikä vedätys senyt oli...

13

858

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla eri mieltä

Lapua uskalsi olla eri mieltä Paras -hankkeessa. Jos asiat kotona ovat suhteellisen hyvin, miksi pitää vaihtaa ne huonompaan vaihtoehtoon.

Olisiko se ollut parempi vaihtoehto että lapualaiset jonottaisivat Seinäjoen terveyskeskuksessa tänäkin sunnuntaina?

Paavo, Panu ja Pekka tekivät miehen työn! Uskalsivat olla eri mieltä jopa omien puoluetovereidensa parissa, jotka ovat vallassa. Ei ihan pikku juttu muuten.

Kyllä isojen asioiden hoitamiseen ja läpiviemiseen tarvitaan kokemusta, kestävyyttä, neuvottelutaitoja ja asioiden tuntemista. Ja selkärankaa. Hyvä Paavo, Panu ja Pekka!

• muuttua saa

*Mikään ei muutu*-lausahtelijan virka ei taida sittenkään olla tarpeellinen, kun nämä viralliset tahot hoitaa sen puolen ihan pyytämättä.

• mun mielestä

Ei se ny aivan nuon tainnu mennä. Kyllä Lapuallakin kovasti puhuttiin Paras-hankkeesta, mutta siellä tarrauduttiin siihen, että tk:n väestöpohjaan riittäisi jonkun verran alle 20 000 asukasta. Mun mielestä sellaisessa politiikan harjoittamisessa ei ole mitään ihailtavaa, jossa lähtökohta on se, että 14 000 asukasta on sama kuin jonkun verran alle 20 000 asukasta. (Tätä päätelmää siis harjoitettiin sen jälkeen, kun Ylihärmä ei liittynytkään Lapuaan.) Kylläpä nuo muut kunnat ovat pyrkineet jotenkin "järjestäytymään". Uho ei ole ratkaisu kaikkeen.

• on uskaltanu

lyödä päätään seinään ennenkin.

Tarkoitus ymmärtääkseni Paras-hankkeessa on katsoa tulevaisuuteen eikä taaksepäin "hyvin on pystytty hoitamaan"-ajatuksin.

Toki voisi sitä näin maksajana edellyttää poliitikoiltamme ilman Paras-hankettakin tulevien vuosikymmenien sihdillä tehtävää ajattelutyötä.

• väliset eroavaisuudet
        mun mielestä kirjoitti:

Ei se ny aivan nuon tainnu mennä. Kyllä Lapuallakin kovasti puhuttiin Paras-hankkeesta, mutta siellä tarrauduttiin siihen, että tk:n väestöpohjaan riittäisi jonkun verran alle 20 000 asukasta. Mun mielestä sellaisessa politiikan harjoittamisessa ei ole mitään ihailtavaa, jossa lähtökohta on se, että 14 000 asukasta on sama kuin jonkun verran alle 20 000 asukasta. (Tätä päätelmää siis harjoitettiin sen jälkeen, kun Ylihärmä ei liittynytkään Lapuaan.) Kylläpä nuo muut kunnat ovat pyrkineet jotenkin "järjestäytymään". Uho ei ole ratkaisu kaikkeen.

Lapuan ja monen muun kunnan ero lienee kuitenkin siinä, että täällä asiat ovat ainakin tähän asti olleet suhteellisen ok. Kaunpunki on pystynyt hoitamaan itsenäisesti omat palvelunsa. Muita samanlaisia kaupungeja on esim. kauniainen, pirkkala, kalajoki... he ovat itse pystyneet omat asiansa tähän asti hoitamaan ja huolehtimaan.

Sitten on kuntia ja kaupungeja, joiden talous ym menee alas kuin lehmän häntä. Ja jos ei itse kykene asioitaan itsenäisesti huolehtimaan on pakko pyytää apua. Ja jos ei itse ymmärrä apua pyytää, muut tulee laittamaan asiat järjestykseen. Liitoksissa yhdessä yritetään kunnille kuuluvat velvoitteet saada hoidetuksi, kun ei yksin pystytä.

Ei täällä ole uhottu. On vain haluttu hoitaa itsenäisesti omat asiat, jotka ovat olleet kunnossa ja hyvin hoidetut.

• vaihtoehtoliike
        on uskaltanu kirjoitti:

lyödä päätään seinään ennenkin.

Tarkoitus ymmärtääkseni Paras-hankkeessa on katsoa tulevaisuuteen eikä taaksepäin "hyvin on pystytty hoitamaan"-ajatuksin.

Toki voisi sitä näin maksajana edellyttää poliitikoiltamme ilman Paras-hankettakin tulevien vuosikymmenien sihdillä tehtävää ajattelutyötä.

Jos menneeseen kuuluva on se ajatus, että lapua kaupunkina hoitaa omien kaupunkilaistensa asiat hyvin...
        mikä on sitten tulevaisuuden ajattelua?

Mielenkiintoista nähdä lähi vuosina Paras-hankkeen lopullisia tuloksia. Ei ne kaikilla liitosalueilla ainakaan nyt näyttäydy kovinkaan menestyksellisinä. Maaseudut autioituu...kouluverkostot entisestään supistuu jne, jne Ja ydin ajatus siitä, että kunnista tulisi Paras -hankeen avulla elinvoimaisempia, näyttää valuvan ainakin osiltaan hukkaan.
        Selviytymisleikki on kova lama Suomessa. Mielestäni Lapualla on kaksi vaihtoehtoa, joko pysyä kartalla - olla elinvoimainen, vauras, vetovoimainen- tai kadota kartalta (ja nimeksi tuleekin Seinäjoki).

• justiinsa näin.
        vaihtoehtoliike kirjoitti:

Jos menneeseen kuuluva on se ajatus, että lapua kaupunkina hoitaa omien kaupunkilaistensa asiat hyvin...
        mikä on sitten tulevaisuuden ajattelua?

Mielenkiintoista nähdä lähi vuosina Paras-hankkeen lopullisia tuloksia. Ei ne kaikilla liitosalueilla ainakaan nyt näyttäydy kovinkaan menestyksellisinä. Maaseudut autioituu...kouluverkostot entisestään supistuu jne, jne Ja ydin ajatus siitä, että kunnista tulisi Paras -hankeen avulla elinvoimaisempia, näyttää valuvan ainakin osiltaan hukkaan.
        Selviytymisleikki on kova lama Suomessa. Mielestäni Lapualla on kaksi vaihtoehtoa, joko pysyä kartalla - olla elinvoimainen, vauras, vetovoimainen- tai kadota kartalta (ja nimeksi tuleekin Seinäjoki).

Valtuusto on päättänyt että Lapua vastaa itse palveluistaan ja säilyy itsenäisenä. Se on hyvä valinta, päätöksenteko on lähellä, emmekä ole mikään äänetön Seinäjoen sivukylä.

• väliset eroavaisuudet kirjoitti:

Lapuan ja monen muun kunnan ero lienee kuitenkin siinä, että täällä asiat ovat ainakin tähän asti olleet suhteellisen ok. Kaunpunki on pystynyt hoitamaan itsenäisesti omat palvelunsa. Muita samanlaisia kaupungeja on esim. kauniainen, pirkkala, kalajoki... he ovat itse pystyneet omat asiansa tähän asti hoitamaan ja huolehtimaan.

Sitten on kuntia ja kaupungeja, joiden talous ym menee alas kuin lehmän häntä. Ja jos ei itse kykene asioitaan itsenäisesti huolehtimaan on pakko pyytää apua. Ja jos ei itse ymmärrä apua pyytää, muut tulee laittamaan asiat järjestykseen. Liitoksissa yhdessä yritetään kunnille kuuluvat velvoitteet saada hoidetuksi, kun ei yksin pystytä.

Ei täällä ole uhottu. On vain haluttu hoitaa itsenäisesti omat asiat, jotka ovat olleet kunnossa ja hyvin hoidetut.

Voi kun muistaisi, mut joku ministeriö kyllä vaati Lapualta selvitystä ja vaati laittamaan asiat kuntoon. Eipä ne vaadi selvityksiä eikä asioiden kuntoon laittamista, jos asiat on kunnossa.......

• se ministeriö oli?
        mave kirjoitti:

Voi kun muistaisi, mut joku ministeriö kyllä vaati Lapualta selvitystä ja vaati laittamaan asiat kuntoon. Eipä ne vaadi selvityksiä eikä asioiden kuntoon laittamista, jos asiat on kunnossa.......

Voitko kertoa.

• Lapua joutuu
        mave kirjoitti:

tekemään selkoa lääninhallitukselle. Juurihan sitä Ilkka raportoi, että Lapua on pyytänyt kuukauden lisäaikaa selvityksensä tekemiseen. Kaikki ei siis taida olla ihan kunnossa, koska korkeammalta taholta on selvitystä pyydetty eikä Lapualla ole saatu sitä tehdyksi annetussa ajassa.

• henkiinjäämiselle

olisi erinomaisen tarpeellista, että ikänsä maaseudulla asuneet edes yrittäisivät miettiä sitä, miksi kukaan ylipäätään valitsisi asuinpaikakseen maaseudun. Mitkä ovat todelliset ja toteuttamiskelpoiset tekijät. Kauppa- ja urheiluhalleja on jo pilvin pimein missä vaan, joten niillä ei ratkaista mitään.

Sellaisena kuin Suomen maaseudun pikkukaupungit nykyään näyttäytyvät ulkopuolisen silmiin ne mieluummin työntävät pois kun kutsuvat luokseen. Pelkästään joidenkin omakotiomallatontilla-haaveilla ei pitkänpäälle rakenneta mitään kestävää. Sitäpaitsi tämäkin haaveilu keskittyy vain suurempien kaupunkien läheisyyteen. Ei Lapuan kaltaisiin pikkukyliin.

• nurnon vanhaa tietä lapualle

ootko ajellut Nurmon vahaa tietä lapualle päin?
        Joen rannassa on kauniita taloja kauniilla paikoilla ihan Lapualle saakka. Jos ei muuta, niin kerran Lapua on kaunista ja kallista asuinlähiötä osana Suur Seinäjokea. Kannattaisi jo nyt ostella varmuudeksi joenranta tontteja:))

Ei päättäjät niin tyhmiä ole, etteivätkö he vaihtoehtoja ymmärtäisi ja muuttuvaa maailmaa. Mutta parasta on aina yritettävä, ja oman kaupungin puolesta taisteltava.

Nytkin tarvittaisiin europarlamenttiin miehiä ja naisia puolustamaan Suomen maataloutta!Jos sinne ei saada muutoksia todella huono on Suomen maaseudun tulevaisuus. Asioihin vaikuttaa suuret linjaukset.

• tästä on

lukenut? käyn heti kattoos ku tiedän..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      149
      1787
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1641
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      30
      1232
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1161
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      91
      1113
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1001
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      961
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      839
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      811
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50