Kokoomuslainen viesti vanhuksille on nyt kerrottu Jyrki Kataisen suulla. Ottakaapa nyt enemmän itse vastuuta yksinäisyysongelmaanne, älkääkä aina ruikuttako yhteiskunnan eli meidän hyvätuloisten kokoomuslaisten apua.
Se että teillä on demantia tai liikunta- ja tukielinsairaus on ihan oma vikanne. Jos ette sen takia pääse ulos kodistanne vaan elätte sairautenne kanssa yksinäisyysongelmaa, ei ole meidän ongelmanne vaan teidän. Se ei ratkea sillä, että me annamme teille rahaa kotihoitopalveluihin, terveydenhoitopalveluihin, omaishoitopalvelveluihin, avustuspalveluihin jne. Maksakaa itse nämä palvelunne ja ottakaa kerrankin vastuuta elämästänne. Tällä lailla me kokoomuslaiset ajattelemme teistä vanhuksista. Pitää päästä eroon siitä ajatuksesta, että välittämisen vastuu olisi yhteiskunnalla.
Anna siis äänesi Kokoomukselle ja hoida itse omat yksinäisyysongelmasi. Lähde vaan rohkeasti rullaattorisi kanssa ulos ja ota oma osoitelappusi mukaan, jos et satu ulkona demnetian takia muistamaan missä asut. Luet sen vaan siitä lapusta, niin löydät perille ilman yhteiskunnan auttavaa kättä.
Tiedoksi vanhuksille
87
1624
Vastaukset
- Totuustieto
Tarkoittiko Katainen, että vanhukset jätetään heitteille.
Päinvastoin.
Kataisen viesti on, ettei välittämistä voi ulkoistaa.Mitä mahdat tarkoittaa sillä, ettei välittämistä voi ulkoistaa? Eikö se juuri tarkoita sitä, että vanhuksen tulee itse kantaa vastuu yksinäisyysongelmistaan?
- uusliberalismia
Voi vittu tätäkin kokoomuslaista totuustietoa, Katainen on aivan selvin sanoin sanonut, että YKSIN VALTIOVALLAN TOIMILLA EMME PYSTY LUOMAAN HYVINVOINTIA JA TÄMÄ VAATII PERHEILTÄ, NAAPUREILTA JA LÄHEISILTÄ ENEMMÄN. Eli Katainen aivan selvin sanoin pistää Suomen vanhusväestön muiden ihmisten kontolle, koska Kataisen Suomessa ei hyvinvointipalveluihin satsata rahoja.
- ulkoistaa
Mielipidepankki kirjoitti:
Mitä mahdat tarkoittaa sillä, ettei välittämistä voi ulkoistaa? Eikö se juuri tarkoita sitä, että vanhuksen tulee itse kantaa vastuu yksinäisyysongelmistaan?
Demarithan haluaisivat ulkoistaa välittämisn panemalla työttömienkin lapset ilmaisiin päiväkoteihin ja vanhukset laitoksiin ja lääkkeillä hiljaiseksi, jotta työtä tekevä eliitti saa rauhan osallistua työelämän parantamiseen ja ammattiliiton ohjaamaan yhteiskunnalliseen agitatioon.
- demarimallia
Kataisen malli on sentään inhimillinen demarimalliin verrattuna.
Demarimallissa vanhukset ängetään laitoksiin joissa heille annetaan tiukassa järjestyksessä ruuat ja lääkkeet, täsmälleen samaan aikaan kaikille, ulkoilu tapahtuu kaikki samaan aikaan ennen rukailua, muuna aikana laitoksen ovet ovat lukossa.
Omaisille on yksi vierailupäivä, ja silloin on kaksi tuntia aikaa käydä tervehtimässä vanhusta.
Hiljaisuus on kello yhdeksän ja jos sen jälkeen tavataan jalkeilla voidaan epäillä karkailuyrityksistä ja vanhus laitetaan suljetulle osastolle vaippoihin.
Tässä mallissa ei ole yksinäisyysongelmaa, eikä kenenkään missään tapauksessa edes sallita ottaa vastuuta itsestään, sillä kukapa vanhuksen asiat tietäisi paremmin kuin yhteiskunnan siihen työhön kouluttama yhteiskunnan palveluksessa oleva henkilö.
Ihmisille ei kertakaikkiaan voi enää eläkeiässä antaa mitään omaa vastuuta, näkeehän sen tuosta sinunkin kirjoituksesta. Demari malli on sáatava ja pian!- elät?
Pelottavaa, menehän käymään lääkärissä..
- Eva58
Ihmiset tahtovat asua kotonaan niin kauan kuin pystyvät. Juuri siksikin kotipalvelun satsataan tulevaisuudessa entistä enemmän. Se ainakin on tavoitteena. paitsi että se on inhimillisintä, se myöskin on edullisinta.
Dementia tässä voi iskeä itse kuhunkin ennenkuin on 90 klasissa. Inhimillisiä hoitopaikkoja pahoin dementoituneille tulisi kyllä lisätä. Omaishoitajat uhraavat elämänsä liikaakin, kun ei apua ole tarjolla.- kotona paras
olla, mutta kotipalvelut alkaa olla jo hinnoiteltu sellaisiksi, että niiden edullisuudesta on jo turha puhua.
Pientä eläkettä (n.500e) saava vanhus ei näitä palveluita pysty ostamaan, eli mistä apu näille? - Eva58
kotona paras kirjoitti:
olla, mutta kotipalvelut alkaa olla jo hinnoiteltu sellaisiksi, että niiden edullisuudesta on jo turha puhua.
Pientä eläkettä (n.500e) saava vanhus ei näitä palveluita pysty ostamaan, eli mistä apu näille?silloin kun omat vanhempani vielä elivät, niin Tornion kaupunki kyllä tarjosi vanhuksille edullista siivousapua ainakin, joskus 10 vuotta sitten. En muista minkä palvelun nimissä se oli. Olisiko ollut 8 € kerta. Vanhat vain oli niin nuukia ja pihejä, että kerran kuussa vain raskittiin sekin palvelu ottaa vastaan.
EU tuella taitaa olla kylätalkkareita jossain...olen kuullut huhuja.
Ei ole harmainta aavistusta, mikä on tilanne nyt.
- Obs1
näytä totuus auttaan Kokoomusta vastaan tai et ainakaan usko auttavan, mutta ehkäpä saat tuollaisella valehtelulla jonkun höynähtämään. Vai pitäisikö ajatella ysävällisesti, että sinulla on joko krapula tai olet ottanut krapularyypyn.
- Obs1
Yritäpä lukea idolisi Osmo Soininvaaran kolumni Suomen Kuvalehdestä. Hän sanoo suunnilleen saman asian kuin Katainen. Ehkäpä se vähitellen sinullekin selviää
Obs1 kirjoitti:
Yritäpä lukea idolisi Osmo Soininvaaran kolumni Suomen Kuvalehdestä. Hän sanoo suunnilleen saman asian kuin Katainen. Ehkäpä se vähitellen sinullekin selviää
Olen kyllä lukenut Soininvaaran kirjoituksen. En kyllä ole varma siitä, olemmeko lukeneet saman kirjoituksen, sillä siinä kirjoituksessa, minkä minä luin ei ollut mitään yhteistä Kataisen ajatusten kanssa. Päinvastoin.
Soininvaara markkinoi hoitoseteliä siinä kirjoituksessa, jonka minä luin. Hoitoseteli tarkoittaa juuri sitä, että yhteiskuntaa jatkaa välittämistä eikä siirrä sitä vanhukselle itselleen taikka jollekin vapaaehtoisporukalle ja heidän hyväntahtoisuutensa varaan. Kataisellahan tällaiset hoitosetelit ovat kauhistus, koska ne juuri lisäävät yhteiskunnan välittämisen vastuuta.
Mutta kuten sanoin olet ehkä lukenut jonkun toisen Soininvaaran kirjoituksen, joka ei ole osunut silmääni.- Kerrotko lisää?
Olen kyllä lukenut Soininvaaran kirjoituksen. En kyllä ole varma siitä, olemmeko lukeneet saman kirjoituksen, sillä siinä kirjoituksessa, minkä minä luin ei ollut mitään yhteistä Kataisen ajatusten kanssa. Päinvastoin.
Soininvaara markkinoi hoitoseteliä siinä kirjoituksessa, jonka minä luin. Hoitoseteli tarkoittaa juuri sitä, että yhteiskuntaa jatkaa välittämistä eikä siirrä sitä vanhukselle itselleen taikka jollekin vapaaehtoisporukalle ja heidän hyväntahtoisuutensa varaan. Kataisellahan tällaiset hoitosetelit ovat kauhistus, koska ne juuri lisäävät yhteiskunnan välittämisen vastuuta.
Mutta kuten sanoin olet ehkä lukenut jonkun toisen Soininvaaran kirjoituksen, joka ei ole osunut silmääni.Olen aina kuvitellut, että nimenomaan kokoomus (vihreiden tapaan) olisi vahvasti kannattamassa palveluseteleiden käyttöä.
Mistä olet siis saanut sen tiedon, että palvelusetelit olisivat "Kataiselle kauhistus"?
-Jäbä Kerrotko lisää? kirjoitti:
Olen aina kuvitellut, että nimenomaan kokoomus (vihreiden tapaan) olisi vahvasti kannattamassa palveluseteleiden käyttöä.
Mistä olet siis saanut sen tiedon, että palvelusetelit olisivat "Kataiselle kauhistus"?
-JäbäKatainenhan vastustaa yhteiskunnallisia tulonsiirtoa ja yhteiskunnan osuuden suurta määrää vanhusten yksinäisyysongelman ratkaisukeinona. Yhteiskunnan välittämisvastuuta pitäisi Kataisen mielestä vähentää.
Hoitoseteli ei mitenkään vähennä yhteiskunnan välittämisvastuuta, jos vastuun rahallinen määrä pysyy samana. Vain siinä tapauksessa, että hoitoseteleillä vähennetään yhteiskunnan osallistumisosuutta, yhteiskunnan osuus vähenee. Mitään sellaista Soininvaara ei ole esittänyt. Katainen sen sijaan mainitsee vaihtoehtoina omaiset, ystävät ja naapurit. Jos yhteiskunnan välittämisvatuu vähenee ja siirtyy näille, se tarkoittaa myös sitä, että kustannusvastuu siirtyy vanhukselle itselleen taikka mainituille vapaaehtoisten joukolle.
Voimme siis tarkentaa asian niin, että yhteiskunnan välittämisvatuuta vähentämätön hoitoseteli on Kataiselle kauhistus. Hän voi toki suosia palvelusetelien käyttöä muutoin.- Obs1
Mutta kuten sanoin olet ehkä lukenut jonkun toisen Soininvaaran kirjoituksen, joka ei ole osunut silmääni.sitten lukeneen sitä, mitä Katainen on sanonut. Molemmat sanovat, että yhteiskunnan panos ei yksin riitä. Ja, nut olen sitten todella sinun tilastasi huolestunut. Kokoomushan on aina kannattanut palveluseteleitä ja vasemmisto vastustanut
Ja tämä suoraan Kataisen suusta:
4. PALVELUSETELIT
- Pitäisikö kuntalaisen valinnanmahdollisuuksia lisätä laajentamalla palvelusetelien käyttöä?4
Ehdottomasti pitää. Kokoomus on tuonut palveluseteleiden käytön Suomeen ja olemme laajentaneet niiden käyttöalaa mm. kotisairaanhoitoon tällä vaalikaudella. Kun ihmiset itse päättävät, mistä palvelunsa hankkivat, markkinat toimivat. - kysymykseen.
Katainenhan vastustaa yhteiskunnallisia tulonsiirtoa ja yhteiskunnan osuuden suurta määrää vanhusten yksinäisyysongelman ratkaisukeinona. Yhteiskunnan välittämisvastuuta pitäisi Kataisen mielestä vähentää.
Hoitoseteli ei mitenkään vähennä yhteiskunnan välittämisvastuuta, jos vastuun rahallinen määrä pysyy samana. Vain siinä tapauksessa, että hoitoseteleillä vähennetään yhteiskunnan osallistumisosuutta, yhteiskunnan osuus vähenee. Mitään sellaista Soininvaara ei ole esittänyt. Katainen sen sijaan mainitsee vaihtoehtoina omaiset, ystävät ja naapurit. Jos yhteiskunnan välittämisvatuu vähenee ja siirtyy näille, se tarkoittaa myös sitä, että kustannusvastuu siirtyy vanhukselle itselleen taikka mainituille vapaaehtoisten joukolle.
Voimme siis tarkentaa asian niin, että yhteiskunnan välittämisvatuuta vähentämätön hoitoseteli on Kataiselle kauhistus. Hän voi toki suosia palvelusetelien käyttöä muutoin.Voisitko ottaa suoran lainauksen siitä kohtaa tekstiä jossa Katainen sanoo noin. Minä en sitä löytänyt vaikka luin haastattelun kahteen kertaan
Äläkä laita päätä pensaaseen ja jätä vastaamatta Obs1 kirjoitti:
sitten lukeneen sitä, mitä Katainen on sanonut. Molemmat sanovat, että yhteiskunnan panos ei yksin riitä. Ja, nut olen sitten todella sinun tilastasi huolestunut. Kokoomushan on aina kannattanut palveluseteleitä ja vasemmisto vastustanut
Ja tämä suoraan Kataisen suusta:
4. PALVELUSETELIT
- Pitäisikö kuntalaisen valinnanmahdollisuuksia lisätä laajentamalla palvelusetelien käyttöä?4
Ehdottomasti pitää. Kokoomus on tuonut palveluseteleiden käytön Suomeen ja olemme laajentaneet niiden käyttöalaa mm. kotisairaanhoitoon tällä vaalikaudella. Kun ihmiset itse päättävät, mistä palvelunsa hankkivat, markkinat toimivat.Ei Soininvaara ole mitään sellaista sanonut, että yhteiskunnan panos ei yksin riitä. Soininvaara arvelee vain, että hoitoalalle ei saada mitenkään tarpeeksi työntekijöitä, minkä vuoksi yhteiskunnan pitää kehittää muita tapoja hoitaa välittämisvatuunsa. Tähän hän sitten esittää hoitoseteliä. Katainen sen sijaan esittää välittämisvastuun painopisteen siirtämistä yhteiskunnalta vanhukselle, omaisille, ystäville ja naapureille. Tässä on hyvin selvä ero ajattelutavoissa.
- vaikka näin?
Katainenhan vastustaa yhteiskunnallisia tulonsiirtoa ja yhteiskunnan osuuden suurta määrää vanhusten yksinäisyysongelman ratkaisukeinona. Yhteiskunnan välittämisvastuuta pitäisi Kataisen mielestä vähentää.
Voimme siis tarkentaa asian niin, että yhteiskunnan välittämisvatuuta vähentämätön hoitoseteli on Kataiselle kauhistus. Hän voi toki suosia palvelusetelien käyttöä muutoin.Kokoomus ja siis myös Katainen kannattavat palveluseteleiden käyttöä julkisten palvelujen rahoituskeinona, koska ne jättävät päätöksen palvelun tarjoajan valinnasta palvelun tarvitsijalle.
Kustannuksethan eivät palveluseteleiden käytössä lisäänny tippaakaan, vaan voivat jopa alentua, kun kysyntä alkaa ohjata tarjontaa ja hinnoittelua.
-Jäbä - puheesi !
Ei Soininvaara ole mitään sellaista sanonut, että yhteiskunnan panos ei yksin riitä. Soininvaara arvelee vain, että hoitoalalle ei saada mitenkään tarpeeksi työntekijöitä, minkä vuoksi yhteiskunnan pitää kehittää muita tapoja hoitaa välittämisvatuunsa. Tähän hän sitten esittää hoitoseteliä. Katainen sen sijaan esittää välittämisvastuun painopisteen siirtämistä yhteiskunnalta vanhukselle, omaisille, ystäville ja naapureille. Tässä on hyvin selvä ero ajattelutavoissa.
Katainen esittää täsmälleen samaa. Eli hoitovastuun jakamista myös muille kuin julkiselle sektorille. Hoitoseteleitä käyttäen.
Sinä väitit ettei Katainen ole kannattanut hoitoseteleitä. Todista nyt tollo missä Katainen näin on sanonut! - Onko siihen tarve?
Ei Soininvaara ole mitään sellaista sanonut, että yhteiskunnan panos ei yksin riitä. Soininvaara arvelee vain, että hoitoalalle ei saada mitenkään tarpeeksi työntekijöitä, minkä vuoksi yhteiskunnan pitää kehittää muita tapoja hoitaa välittämisvatuunsa. Tähän hän sitten esittää hoitoseteliä. Katainen sen sijaan esittää välittämisvastuun painopisteen siirtämistä yhteiskunnalta vanhukselle, omaisille, ystäville ja naapureille. Tässä on hyvin selvä ero ajattelutavoissa.
Soininvaara ja Katainen ovat samaa mieltä siitä, ettei julkisen sektorin ylläpitämälle hoitoalalle millään saada tarpeeksi henkilökuntaa tulevisuudessa.
Molemmat, Soininvaara ja Katainen ovat aina kannattaneet hoitoseteleitä julkisten palvelujen rahoitusmuotona ns. "ilmaispalvelujen" sijaan. Tätä vasemmisto on raivolla vastustanut, koska se katsoo hoitoseteleiden hyödyttävän hoivapalvelujenpalvelujen "yksityisämistä".
Se, mitä intät "painopisteen siirtämisestä" Kataisen sanomaksi, on tas omaa mielikuvitustasi, kun koetat tunkea Kataisen sanomisia omien ennakkoluulojesi ahtaisiin raameihin etkä siinä onnistu.
-Jäbä vaikka näin? kirjoitti:
Kokoomus ja siis myös Katainen kannattavat palveluseteleiden käyttöä julkisten palvelujen rahoituskeinona, koska ne jättävät päätöksen palvelun tarjoajan valinnasta palvelun tarvitsijalle.
Kustannuksethan eivät palveluseteleiden käytössä lisäänny tippaakaan, vaan voivat jopa alentua, kun kysyntä alkaa ohjata tarjontaa ja hinnoittelua.
-JäbäPalveluseteli ei vähennä tietenkään yhteiskunnan kustannuksia. Jos vanhuksen arvellaan tarvitsevan 3000 euron palvelusetelin sänkyhoitoa varten, tämä on yhteiskunnan vähimmäiskustannus. Jos palveluntuottaja kykenee tuottamaan palvelun alle tuon 3000 euron, tolkussaan oleva vanhus käyttää erotuksen johonkin lisäpalveluun.
Hoitoseteli ei siis vähennä yhteiskunnan välittämisvastuuta, mistä Katainen ei näytä pitävän.- Obs1
kuitenkin siitä, että et enää väitä seteleiden olevan Kataiselle kauhistus, kuten aikaisemmin väitit. Mitähän muuten Soininvaara tarkoitti seuraavalla lauseella: "Luovat ratkaisut mahdollistuisivat, mikä parantaa vanhusten elämänlaatua ja silti alentaa yhteiskunnan kustannuksia". Ei kai vain sitä, että yhteiskunnan osuutta voi ja pitää vähentää.
kysymykseen. kirjoitti:
Voisitko ottaa suoran lainauksen siitä kohtaa tekstiä jossa Katainen sanoo noin. Minä en sitä löytänyt vaikka luin haastattelun kahteen kertaan
Äläkä laita päätä pensaaseen ja jätä vastaamattaHS: "Kataisen mukaan Suomessa on menty monta kymmentä vuotta kohti yhteiskuntaa, jossa välittämisen vastuun on katsottu kuuluvan valtiolle tai kunnalle.
"Nyt on tapahtumassa herääminen. Enää ei kuvitella, että lasten ylipaino tai yksin elävien vanhusten yksinäisyysongelma voidaan ratkaista pelkästään vahvistamalla valtion palveluita tai tulonsiirtoja."
Tämä kuulostaa vain toiselta tavalta sanoa, että tulevaisuudessa valtiolla ja kunnilla ei ole varaa huolehtia hyvinvointipalveluista, joten yksilöiden on otettava vastuuta itse.
"Sitä minä en tarkoita. Meidän pitää ymmärtää, että yksin julkisen vallan toimilla emme pysty luomaan hyvinvointia. Se vaatii perheiltä, naapureilta ja läheisiltä enemmän. Välittämisvastuuta ei voi ulkoistaa."- Obs1
Palveluseteli ei vähennä tietenkään yhteiskunnan kustannuksia. Jos vanhuksen arvellaan tarvitsevan 3000 euron palvelusetelin sänkyhoitoa varten, tämä on yhteiskunnan vähimmäiskustannus. Jos palveluntuottaja kykenee tuottamaan palvelun alle tuon 3000 euron, tolkussaan oleva vanhus käyttää erotuksen johonkin lisäpalveluun.
Hoitoseteli ei siis vähennä yhteiskunnan välittämisvastuuta, mistä Katainen ei näytä pitävän.joihin kyllä lasketaan hoitoseteli, vähentävät Soininvaaran mukaan, taisit hypätä tuon kohdan yli.
puheesi ! kirjoitti:
Katainen esittää täsmälleen samaa. Eli hoitovastuun jakamista myös muille kuin julkiselle sektorille. Hoitoseteleitä käyttäen.
Sinä väitit ettei Katainen ole kannattanut hoitoseteleitä. Todista nyt tollo missä Katainen näin on sanonut!ymmärrys ihan riitä tajuamaan mitä sanotaan ja tarkoitetaan.
Hoitoseteli ei jaa mitään hoitovastuuta julkisen sektorin ulkopuolelle, jos setelin maksaa yhteiskunta. Hoitoseteli mahdollistaa ainoastaan sen, että vanhus voi valita itsenäisemmin palvelun ja sen tarjoajan.
Katainen voi toki kannattaa hoitoseteliä keinona järjestää yhteiskunnan välittämisvastuu. Kataisen ajatuksena onkin siirtää tuota vastuuta pois yhteiskunnalta eli vähentää yhteiskunnan maksuosuutta. Siinä kohdin hän puhuu, että tapahtunut herääminen, kun meillä on vuosikymmenet vain vahvistettu yhteiskunnan välittämisvastuuta.- Obs1
ymmärrys ihan riitä tajuamaan mitä sanotaan ja tarkoitetaan.
Hoitoseteli ei jaa mitään hoitovastuuta julkisen sektorin ulkopuolelle, jos setelin maksaa yhteiskunta. Hoitoseteli mahdollistaa ainoastaan sen, että vanhus voi valita itsenäisemmin palvelun ja sen tarjoajan.
Katainen voi toki kannattaa hoitoseteliä keinona järjestää yhteiskunnan välittämisvastuu. Kataisen ajatuksena onkin siirtää tuota vastuuta pois yhteiskunnalta eli vähentää yhteiskunnan maksuosuutta. Siinä kohdin hän puhuu, että tapahtunut herääminen, kun meillä on vuosikymmenet vain vahvistettu yhteiskunnan välittämisvastuuta.nyt MPP ja käy lukemassa avauksesi. Eipä ole siitä enää mitään jäljellä edes omasta mielestäsi.
Onko siihen tarve? kirjoitti:
Soininvaara ja Katainen ovat samaa mieltä siitä, ettei julkisen sektorin ylläpitämälle hoitoalalle millään saada tarpeeksi henkilökuntaa tulevisuudessa.
Molemmat, Soininvaara ja Katainen ovat aina kannattaneet hoitoseteleitä julkisten palvelujen rahoitusmuotona ns. "ilmaispalvelujen" sijaan. Tätä vasemmisto on raivolla vastustanut, koska se katsoo hoitoseteleiden hyödyttävän hoivapalvelujenpalvelujen "yksityisämistä".
Se, mitä intät "painopisteen siirtämisestä" Kataisen sanomaksi, on tas omaa mielikuvitustasi, kun koetat tunkea Kataisen sanomisia omien ennakkoluulojesi ahtaisiin raameihin etkä siinä onnistu.
-Jäbäkaksi asiaa. Ensinnäkin pitää tarkastella yhteiskunnan ottamaan taloudellista vastuuta vanhuspalveluista. Sitä varten löytyy summat valtion ja kuntien budjeteista sekä velvoitteet laieista. Toinen asia on sitten se tapa, millä vanhuspalvelut järjestetään. Siinä voi olla yhteiskunnan tuottamia palveluja ja yksityisten tuottamia palveluja, joissa sitten käytetään tätä hoitoseteliä.
Itse en ole alun alkaenkaan ottanut kantaa jälkimmäiseen kysymykseen eli siihen, millä tavoin palvelut järjestetään, jos yhteiskunnan välittämisvastuu pidetään samana. Minustakin tässä on syytä pohtia vaihtoehtoisia mahdollisuuksia nimenomaan siitä syystä, ettei palveluihin saada tarpeeksi henkilökuntaa.
Ensimmäinen asia eli välittämisvastuun taso oli se, minkä Katainen otti esille ja siihen minäkin olen tässä vain puuttunut tuoden esille tämän Kataisen kyynisen ja vanhusvihamielisen mallin.- pyörii...
ymmärrys ihan riitä tajuamaan mitä sanotaan ja tarkoitetaan.
Katainen voi toki kannattaa hoitoseteliä keinona järjestää yhteiskunnan välittämisvastuu. Kataisen ajatuksena onkin siirtää tuota vastuuta pois yhteiskunnalta eli vähentää yhteiskunnan maksuosuutta. Siinä kohdin hän puhuu, että tapahtunut herääminen, kun meillä on vuosikymmenet vain vahvistettu yhteiskunnan välittämisvastuuta.Sinä väitit ihan päinvastaista tuossa edellä. Näyttää tuuliviiri pyörivän vinhaan tänään
Koeta nyt päättää mitä asiasta esität, alkaa olla taas niin ristiriitaista Obs1 kirjoitti:
kuitenkin siitä, että et enää väitä seteleiden olevan Kataiselle kauhistus, kuten aikaisemmin väitit. Mitähän muuten Soininvaara tarkoitti seuraavalla lauseella: "Luovat ratkaisut mahdollistuisivat, mikä parantaa vanhusten elämänlaatua ja silti alentaa yhteiskunnan kustannuksia". Ei kai vain sitä, että yhteiskunnan osuutta voi ja pitää vähentää.
Jos luovilla ratkaisuilla voidaan samanaikaisesti parantaa vanhusten elämänlaatua ja vähentää yhteiskunnan kustannuksia, asia on ihan ok.
Katainen ei esittänyt kuitenkaan mitään tällaista. Hänen mielestään meillä on kuljettu vuosikymmenet yhteiskunnan välittämisvastuuta lisäten ja nyt tässä on Kataisen mielestä tapahtunut herääminen toiseen suuntaan. Samassa yhteydessä Katainen mainitsee omaiset, ystävät ja naapurit, muttei puhu halaistua sanaa mistään hoitosetelistä, millä tämä naapuriapu korvattaisiin.- automattisesti
Palveluseteli ei vähennä tietenkään yhteiskunnan kustannuksia. Jos vanhuksen arvellaan tarvitsevan 3000 euron palvelusetelin sänkyhoitoa varten, tämä on yhteiskunnan vähimmäiskustannus. Jos palveluntuottaja kykenee tuottamaan palvelun alle tuon 3000 euron, tolkussaan oleva vanhus käyttää erotuksen johonkin lisäpalveluun.
Hoitoseteli ei siis vähennä yhteiskunnan välittämisvastuuta, mistä Katainen ei näytä pitävän.Taloustietämyksesi on hyvin alkeellista, jos vöität, etteivät palvelusetelit - eli se, että setelin käyttäjä saa valita keneltä palvelun ostaa - vähentäisi yhyeiskunnan kustannuksia.
Ne todellakin vähentävät kustannuksia, vaikka eivät tietenkään pienennä setelin euromääräistä arvoa.
Kustannusten vähentyminen on näet kilpailun seurausta, eli markkinatalouden ja vapaan kilpailun aikaansaamaa; sen järjstelmän synnyttämää, jota sinä aina arvostelet.
Kun markkinoilla on useita vaikkapa hoivapalvelujen tarjoajia ja vanhuksilla itse kullakin tuo mainitsemasi 3000 euron palveluseteli, niin aivan jokainen palveluntarjoaja pyrkii saman nuo setelit itselleen.
Tämä kilpailu saa aikaan - kun vanhus valitsee kenelle setelinsä antaa - sen, että palvelujen tarjoajat pyrkivät tarjoamaan mahdollisimman paljon hyvää tuon 3000 euron edestä, jotta saisivat setelit itselleen.
Kun palveluntarjoajat (varsinkin yksityiset) pyrkivät samalla ansaitsemaan noilla seteleillä jotain itselleenkin, heidän on pakko pyrkiä samanaikaisesti tuottamaan kaikki mahdollisimman alhaisin kustannuksin.
Juuri vapaa kilpailu panee palveluntarjoajat SAMANAIKAISESTI tuottamaan enemmän ja parempaa, mutta pienimmin mahdollisin kustannuksin. muuten palvelusetelit menevät toisille palveluntarjoajille.
Tämä tuottaa vanhuksille ajan mittaa parempia palveluja ja aalentaa niiden kustannuksia, jotenyhteiskunnan ei tarvitse niin usein korottaa setelin nimellisrvoa kuin tarvitsisi, jos palvelunkäyttäjän valinnan mahdollisuutta kilpailua ei olisi.
Katainemuuten tarkoittaa vain sitä, että välittämistä mm. vanhuksista ei voi sysätä YKSIN yhteiskunnan vastuulle. Sitähän se ei nytkään ole, joten ei täsä ole mistään sellaisesta "painopisteen siirtämisestä" kyse, mistä höpiset ja kaikkein vähiten siitä, että jotain kustannusten "painopisteitä" haluttaisi siirrellä.
Asenteesi teki sinulle taas tepposet, kun koetat tunkea Kataisen puheita ennakkoluulojesi raameihin eivätkä ne sinne sovi, niin ryhdyt selittelemään omiasi.
-Jäbä - olet, ei pääse mihinkään
kaksi asiaa. Ensinnäkin pitää tarkastella yhteiskunnan ottamaan taloudellista vastuuta vanhuspalveluista. Sitä varten löytyy summat valtion ja kuntien budjeteista sekä velvoitteet laieista. Toinen asia on sitten se tapa, millä vanhuspalvelut järjestetään. Siinä voi olla yhteiskunnan tuottamia palveluja ja yksityisten tuottamia palveluja, joissa sitten käytetään tätä hoitoseteliä.
Itse en ole alun alkaenkaan ottanut kantaa jälkimmäiseen kysymykseen eli siihen, millä tavoin palvelut järjestetään, jos yhteiskunnan välittämisvastuu pidetään samana. Minustakin tässä on syytä pohtia vaihtoehtoisia mahdollisuuksia nimenomaan siitä syystä, ettei palveluihin saada tarpeeksi henkilökuntaa.
Ensimmäinen asia eli välittämisvastuun taso oli se, minkä Katainen otti esille ja siihen minäkin olen tässä vain puuttunut tuoden esille tämän Kataisen kyynisen ja vanhusvihamielisen mallin.Katainen ei tuo esiin mitään vanhusvihamielistä mallia, se on sinun mielikuvituksen tuote.
Tosiasioiden tunnustaminen, eli se ettei vanhuspalveluita voida tuottaa pelkästään, siis pelkästään, julkisin resurssein, on se mitä Katainen sanoo. Tarvitaan muitakin toimenpiteitä.
Jokaiselle aikaansa seuraavalle on selvää, että jo kymmenen saati kahdenkymmenen vuoden kuluttua meillä on nykyistä paljon suurempi joukko ikääntyneitä nykyistä paljon pienenmän työikäisten hoidettavana. Siihen tarvitaan silloin muutakin kuin yhteiskunnan laitospaikkoja jossa pillereillä pidetään vanhukset apaattisina holhokkeina. pyörii... kirjoitti:
Sinä väitit ihan päinvastaista tuossa edellä. Näyttää tuuliviiri pyörivän vinhaan tänään
Koeta nyt päättää mitä asiasta esität, alkaa olla taas niin ristiriitaistaon siinä, että sinä et ymmärrä lukemaasi. Pitäisin tätä mahdollisuutta kaikkein ilmeisimpänä.
Ensin pitää tarkastella julkisen sektorin tilinpidosta, mitä on maksettu vanhuspalveluista. Jos siellä on vanhusta kohden sama luku tänä vuonna, viime vuonna ja ensi vuonna, voidaan sanoa tason eli yhteiskunnan välittämisvastuun pysyneen samana. Kataisen tavoite on vähentää tätä summaa.
Ihan toinen asia on sitten se, millä tavoin ja minkälaisissa muodoissa tuo välittämisvastuu toteutetaan. Jos väestön ikähaitarin pääpaino on yli 80 -vuotiaissa, on aika selvää, että vuodehoidon osuus on suurempi. Jos se on taas alle 70 -vuotiaissa, todennäköisimpiä on erilaiset kotipalvelupainotteiset toimet. Kuka mistäkin palvelusta huolehtii on sivuseikka siihen nähden, mikä on tuon välittämisvastuun suuruus. Minä ole kiinnittänyt päähuomioni vain tähän suuruuteen, kun esim. Soininvaara on puhunut taas täällä mainitussa kirjoituksessaan pääosin siitä, miten tuo vastuu käytännössä järjestetään. Parhaassa tapauksessa hyvä järjestely voi toki samanaikaisesti parantaa vanhusten elämänlaatua ja jonkin verran vähentää yhteiskunnan kuluja.- selvittämisen siis
kaksi asiaa. Ensinnäkin pitää tarkastella yhteiskunnan ottamaan taloudellista vastuuta vanhuspalveluista. Sitä varten löytyy summat valtion ja kuntien budjeteista sekä velvoitteet laieista. Toinen asia on sitten se tapa, millä vanhuspalvelut järjestetään. Siinä voi olla yhteiskunnan tuottamia palveluja ja yksityisten tuottamia palveluja, joissa sitten käytetään tätä hoitoseteliä.
Ensimmäinen asia eli välittämisvastuun taso oli se, minkä Katainen otti esille ja siihen minäkin olen tässä vain puuttunut tuoden esille tämän Kataisen kyynisen ja vanhusvihamielisen mallin.Juttujesi perusteella on aikavaikea selvittää itselleen mitään, kun koetat tunkea kataisen puhita omien ennakkoasenteittesi läpi johonkin, mitä Ktainen ei ole tarkoittanutkan.
- Obs1
Jos luovilla ratkaisuilla voidaan samanaikaisesti parantaa vanhusten elämänlaatua ja vähentää yhteiskunnan kustannuksia, asia on ihan ok.
Katainen ei esittänyt kuitenkaan mitään tällaista. Hänen mielestään meillä on kuljettu vuosikymmenet yhteiskunnan välittämisvastuuta lisäten ja nyt tässä on Kataisen mielestä tapahtunut herääminen toiseen suuntaan. Samassa yhteydessä Katainen mainitsee omaiset, ystävät ja naapurit, muttei puhu halaistua sanaa mistään hoitosetelistä, millä tämä naapuriapu korvattaisiin.tietenkään kaikkea samaa tällä kerralla sanonut kuin Soininvaara ja miksi pitäisikään. Eikä kyllä sanonut Soininvaarakaan, että kaikki omaisavun, naapuriavun ym. pitäisi yhteiskunnan maksaa. Se on melko mielenkiintoista, että sinäkin uskot ulkoistamisen tehokkuuteen. Olet huolestunut siitä, että väki ei riitä julkisella puolella, mutta sama väki kyllä riittää yksityisellä puolella, kunhan yhteiskunta maksaa. Niinpä se taitaa olla.
olet, ei pääse mihinkään kirjoitti:
Katainen ei tuo esiin mitään vanhusvihamielistä mallia, se on sinun mielikuvituksen tuote.
Tosiasioiden tunnustaminen, eli se ettei vanhuspalveluita voida tuottaa pelkästään, siis pelkästään, julkisin resurssein, on se mitä Katainen sanoo. Tarvitaan muitakin toimenpiteitä.
Jokaiselle aikaansa seuraavalle on selvää, että jo kymmenen saati kahdenkymmenen vuoden kuluttua meillä on nykyistä paljon suurempi joukko ikääntyneitä nykyistä paljon pienenmän työikäisten hoidettavana. Siihen tarvitaan silloin muutakin kuin yhteiskunnan laitospaikkoja jossa pillereillä pidetään vanhukset apaattisina holhokkeina.määrästä tässä ei laisinkaan kyse.
Katainen puhuu aivan selvästi yhteiskunnan välittämisvastuusta ja siitä, kuinka sitä on kasvatettu vuosikymmenten ajan. Nyt on Kataisen mukaan tapahtunut herääminen.
Sotket kaksi asiaa. Yhteiskunta panee vanhuspalveluihin vuosittain tietyn määrän rahaa. Se mittaa yhteiskunnan välittämisvastuun määrän. Miten tuo raha sitten käytetään, on täysin sivuseikka siihen verrattuna. Katainen haluaa yhteiskunnan välittämisvastuun vähentymistä, mikä tarkoittaa vähemmän rahaa vanhuspalveluhin. Se on näin yksinkertaista.- Obs1
määrästä tässä ei laisinkaan kyse.
Katainen puhuu aivan selvästi yhteiskunnan välittämisvastuusta ja siitä, kuinka sitä on kasvatettu vuosikymmenten ajan. Nyt on Kataisen mukaan tapahtunut herääminen.
Sotket kaksi asiaa. Yhteiskunta panee vanhuspalveluihin vuosittain tietyn määrän rahaa. Se mittaa yhteiskunnan välittämisvastuun määrän. Miten tuo raha sitten käytetään, on täysin sivuseikka siihen verrattuna. Katainen haluaa yhteiskunnan välittämisvastuun vähentymistä, mikä tarkoittaa vähemmän rahaa vanhuspalveluhin. Se on näin yksinkertaista.rahamäärä se mittaa. Se, mitä rahalla saadaan aikaan, ei siis vaikuta asiaan ollenkaan.
Obs1 kirjoitti:
tietenkään kaikkea samaa tällä kerralla sanonut kuin Soininvaara ja miksi pitäisikään. Eikä kyllä sanonut Soininvaarakaan, että kaikki omaisavun, naapuriavun ym. pitäisi yhteiskunnan maksaa. Se on melko mielenkiintoista, että sinäkin uskot ulkoistamisen tehokkuuteen. Olet huolestunut siitä, että väki ei riitä julkisella puolella, mutta sama väki kyllä riittää yksityisellä puolella, kunhan yhteiskunta maksaa. Niinpä se taitaa olla.
Mennään vähän eteenpäin. Ajatus on siis korvata yhteiskunnan välittämisvastuuta omaishoidolla, ystävä- ja naapuriavulla niin, että näiden työ on maksutonta.
Ensimmäinen kysymys on siinä, miten edellä mainitut tahot velvoitetaan antamaan tällaista maksutonta apua. Säädetäänkö sitä varten laki.
Toinen kysymys on sitten siinä, että miten järjestetään sellaisten vanhusten asiat, joilla ei ole enää omaisia, ystäviä eikä paljon naapureitakaan. Katainenhan nimenomaan mainitsi, ettei tällaisissa vanhusten yksinäisyysongelmissa pitäisi enää turvautua entisessä määrin yhteiskunnan palveluihin ja tulonsiiroihin. Miten ne sitten näissä tapauksissa järjestetään? Eikä se vääjämättä johda siihen, että yksinäisyysongelmista kärsivä vanhus jätetään heittelle, oman onnensa nojaan.
Konkretisoidaan vielä lisää. Jos tällaisella yksinäisyysongelman kanssa painivalla vanhuksella on liikunta- ja tukielin sairaus, minkä vuoksi hän ei voi suorittaa esim. ruokaostoksia ilman apua, niin pitääkö hänet jättää näkemään nälkää, kun yhteiskunnan välittämisosuutta vähennetään. Kuka huolehtii tässä tapauksessa vanhuksesta, jolla ei siis ole omaisia ja ystäviä hänen asioistaan, kun Katainen sanoo, että juuri näissä vanhusten yksinäisyysongelmien hoidossa ei pidäkään enää asettaa yhteiskunnan palveluja ja tulonsiirtoja ratkaisukeinoksi. Olisi ihan mukava tietää, että mikä on se konkreettinen malli, missä yksinäisyysongelman kanssa painiva vanhus voitaisiin hoitaa ilman yhteiskunnan tukea. Voitko kertoa sen minulle?Obs1 kirjoitti:
rahamäärä se mittaa. Se, mitä rahalla saadaan aikaan, ei siis vaikuta asiaan ollenkaan.
Jos pienemmällä rahalla saadaan enemmän aikaan, se on ihan ok. Yhteiskunnan välittämisvastuu pysyy tässäkin samana, mutta tehostamisen ansiosta säästyy vain rahaa. Ota huomioon, että Katainen puhuu periaatteesta eli siitä, että yhteskunnan välittämisvastuuta on kasvatettu liiaksi. Se tarkoittaa suomeksi, että yhteiskunnan velvollisuus huolehtia kansalaisista ei saisi olla niin suuri kuin mitä se on.
automattisesti kirjoitti:
Taloustietämyksesi on hyvin alkeellista, jos vöität, etteivät palvelusetelit - eli se, että setelin käyttäjä saa valita keneltä palvelun ostaa - vähentäisi yhyeiskunnan kustannuksia.
Ne todellakin vähentävät kustannuksia, vaikka eivät tietenkään pienennä setelin euromääräistä arvoa.
Kustannusten vähentyminen on näet kilpailun seurausta, eli markkinatalouden ja vapaan kilpailun aikaansaamaa; sen järjstelmän synnyttämää, jota sinä aina arvostelet.
Kun markkinoilla on useita vaikkapa hoivapalvelujen tarjoajia ja vanhuksilla itse kullakin tuo mainitsemasi 3000 euron palveluseteli, niin aivan jokainen palveluntarjoaja pyrkii saman nuo setelit itselleen.
Tämä kilpailu saa aikaan - kun vanhus valitsee kenelle setelinsä antaa - sen, että palvelujen tarjoajat pyrkivät tarjoamaan mahdollisimman paljon hyvää tuon 3000 euron edestä, jotta saisivat setelit itselleen.
Kun palveluntarjoajat (varsinkin yksityiset) pyrkivät samalla ansaitsemaan noilla seteleillä jotain itselleenkin, heidän on pakko pyrkiä samanaikaisesti tuottamaan kaikki mahdollisimman alhaisin kustannuksin.
Juuri vapaa kilpailu panee palveluntarjoajat SAMANAIKAISESTI tuottamaan enemmän ja parempaa, mutta pienimmin mahdollisin kustannuksin. muuten palvelusetelit menevät toisille palveluntarjoajille.
Tämä tuottaa vanhuksille ajan mittaa parempia palveluja ja aalentaa niiden kustannuksia, jotenyhteiskunnan ei tarvitse niin usein korottaa setelin nimellisrvoa kuin tarvitsisi, jos palvelunkäyttäjän valinnan mahdollisuutta kilpailua ei olisi.
Katainemuuten tarkoittaa vain sitä, että välittämistä mm. vanhuksista ei voi sysätä YKSIN yhteiskunnan vastuulle. Sitähän se ei nytkään ole, joten ei täsä ole mistään sellaisesta "painopisteen siirtämisestä" kyse, mistä höpiset ja kaikkein vähiten siitä, että jotain kustannusten "painopisteitä" haluttaisi siirrellä.
Asenteesi teki sinulle taas tepposet, kun koetat tunkea Kataisen puheita ennakkoluulojesi raameihin eivätkä ne sinne sovi, niin ryhdyt selittelemään omiasi.
-JäbäOn mahdollista, että palvelusetelit alentavat yhteiskunnan kustannuksia kuten sanot. En ole koskaan arvostellut markkinatalousjärjestelmää sinällään. Arvosteluni on kohdistunut siihen, että on annettu markkinatalouden luoda eriarvoisuutta, ympäristöongelmia, taloudellista epävakautta ja epävarmuutta jne., jotka ovat osin tuttuja nytkin vallitsevasta talouskriisistä. Sen vuoksi olen aina suositellut mieluummmin yhteiskunnan ohjausvallan lisäämistä kuin vähentämistä. Kokoomus on sen sijaan aina tähän asti vaatinut tuon ohjausvallan vähentämistä. Nyt nämä puheet ovat käyneet hieman varovaisemmiksi, kun pääministeri Vanhanenkin ehti jo muuttaa näkemyksiään.
Katainen on siis sinun mukaasi sitä mieltä, ettei välittämisvastuuta vanhusten osalta voida sysätä yksin yhteiskunnan vastuulle. Tähän asti tuo vastuu on todellakin sysätty vain yhteiskunnan vastuulle. Kellään muulla ei lain mukaan ole velvollisuutta huolehtia vanhusväestöstä. Väitteesi siitä, että vastuu ei nykyisinkään olisi pelkästään yhteiskunnalla ei pidä paikkaansa.
Katainen esittää siis muutosta. Eli olemme siis vihdoin yhtä mieltä siitä, että Katainen katsoo, ettei välittämisvastuuta voi sysätä yksin yhteiskunnalle. Tämä on selkeä muutos nykytilaan ja siinä on siis tapahtunut joillakin tämä Kataisen mainitsema herääminen.
Nyt pitääkin kysyä, keille Katainen haluaa sitten sysätä tuon välittämisvastuun. Tähän on syytä huomauttaa, ettei mikään ole täthänkään asti estänyt omaisia, ystäviä, naapureita ja kylän miehiä osallistumasta vapaaehtoisuuden pohjalta vanhusten huoltoon. Kun puhutaan nyt sitten siitä, ettei vastuuta voi ensisijaisesti systätä yhteiskunnalle, se tarkoittaa lainsäädännöllisiä muutoksia vastuukysymysten osalta. Mitä siis on odotettavissa? Miten tämä vastuunjako Kataisen mallissa tullaan toteuttamaan?- Obs1
Mennään vähän eteenpäin. Ajatus on siis korvata yhteiskunnan välittämisvastuuta omaishoidolla, ystävä- ja naapuriavulla niin, että näiden työ on maksutonta.
Ensimmäinen kysymys on siinä, miten edellä mainitut tahot velvoitetaan antamaan tällaista maksutonta apua. Säädetäänkö sitä varten laki.
Toinen kysymys on sitten siinä, että miten järjestetään sellaisten vanhusten asiat, joilla ei ole enää omaisia, ystäviä eikä paljon naapureitakaan. Katainenhan nimenomaan mainitsi, ettei tällaisissa vanhusten yksinäisyysongelmissa pitäisi enää turvautua entisessä määrin yhteiskunnan palveluihin ja tulonsiiroihin. Miten ne sitten näissä tapauksissa järjestetään? Eikä se vääjämättä johda siihen, että yksinäisyysongelmista kärsivä vanhus jätetään heittelle, oman onnensa nojaan.
Konkretisoidaan vielä lisää. Jos tällaisella yksinäisyysongelman kanssa painivalla vanhuksella on liikunta- ja tukielin sairaus, minkä vuoksi hän ei voi suorittaa esim. ruokaostoksia ilman apua, niin pitääkö hänet jättää näkemään nälkää, kun yhteiskunnan välittämisosuutta vähennetään. Kuka huolehtii tässä tapauksessa vanhuksesta, jolla ei siis ole omaisia ja ystäviä hänen asioistaan, kun Katainen sanoo, että juuri näissä vanhusten yksinäisyysongelmien hoidossa ei pidäkään enää asettaa yhteiskunnan palveluja ja tulonsiirtoja ratkaisukeinoksi. Olisi ihan mukava tietää, että mikä on se konkreettinen malli, missä yksinäisyysongelman kanssa painiva vanhus voitaisiin hoitaa ilman yhteiskunnan tukea. Voitko kertoa sen minulle?omalta osaltani sekä omaisiin että ystäviin. Toisaalta ei ole tullut omasta työstäni tullut mieleenkään laskuttaa, kun olen omaisistani ja ystävistäni huolta pitänyt. Ei siinä juristeja eikä lakeja ole tarvittu. Jos sinulla eivät esimerkiksi lapset tai kaverit auta ja apua tarvitset, niin tullaan me veronmaksajat sitten apuun. Minä en mitenkään saanut sitä kuvaa, että Katainen aloittaisi tappamalla ihmisiä nälkään.
- Obs1
Jos pienemmällä rahalla saadaan enemmän aikaan, se on ihan ok. Yhteiskunnan välittämisvastuu pysyy tässäkin samana, mutta tehostamisen ansiosta säästyy vain rahaa. Ota huomioon, että Katainen puhuu periaatteesta eli siitä, että yhteskunnan välittämisvastuuta on kasvatettu liiaksi. Se tarkoittaa suomeksi, että yhteiskunnan velvollisuus huolehtia kansalaisista ei saisi olla niin suuri kuin mitä se on.
tämä vaikutti aivan yksiselitteiseltä:
Sotket kaksi asiaa. Yhteiskunta panee vanhuspalveluihin vuosittain tietyn määrän rahaa. Se mittaa yhteiskunnan välittämisvastuun määrän. Miten tuo raha sitten käytetään, on täysin sivuseikka siihen verrattuna. Katainen haluaa yhteiskunnan välittämisvastuun vähentymistä, mikä tarkoittaa vähemmän rahaa vanhuspalveluhin. Se on näin yksinkertaista.
Eikö se sitten ollutkaan? - turhan takia
On mahdollista, että palvelusetelit alentavat yhteiskunnan kustannuksia kuten sanot. En ole koskaan arvostellut markkinatalousjärjestelmää sinällään. Arvosteluni on kohdistunut siihen, että on annettu markkinatalouden luoda eriarvoisuutta, ympäristöongelmia, taloudellista epävakautta ja epävarmuutta jne., jotka ovat osin tuttuja nytkin vallitsevasta talouskriisistä. Sen vuoksi olen aina suositellut mieluummmin yhteiskunnan ohjausvallan lisäämistä kuin vähentämistä. Kokoomus on sen sijaan aina tähän asti vaatinut tuon ohjausvallan vähentämistä. Nyt nämä puheet ovat käyneet hieman varovaisemmiksi, kun pääministeri Vanhanenkin ehti jo muuttaa näkemyksiään.
Katainen on siis sinun mukaasi sitä mieltä, ettei välittämisvastuuta vanhusten osalta voida sysätä yksin yhteiskunnan vastuulle. Tähän asti tuo vastuu on todellakin sysätty vain yhteiskunnan vastuulle. Kellään muulla ei lain mukaan ole velvollisuutta huolehtia vanhusväestöstä. Väitteesi siitä, että vastuu ei nykyisinkään olisi pelkästään yhteiskunnalla ei pidä paikkaansa.
Katainen esittää siis muutosta. Eli olemme siis vihdoin yhtä mieltä siitä, että Katainen katsoo, ettei välittämisvastuuta voi sysätä yksin yhteiskunnalle. Tämä on selkeä muutos nykytilaan ja siinä on siis tapahtunut joillakin tämä Kataisen mainitsema herääminen.
Nyt pitääkin kysyä, keille Katainen haluaa sitten sysätä tuon välittämisvastuun. Tähän on syytä huomauttaa, ettei mikään ole täthänkään asti estänyt omaisia, ystäviä, naapureita ja kylän miehiä osallistumasta vapaaehtoisuuden pohjalta vanhusten huoltoon. Kun puhutaan nyt sitten siitä, ettei vastuuta voi ensisijaisesti systätä yhteiskunnalle, se tarkoittaa lainsäädännöllisiä muutoksia vastuukysymysten osalta. Mitä siis on odotettavissa? Miten tämä vastuunjako Kataisen mallissa tullaan toteuttamaan?Saivartelet vastuu-sanalla aivan suotta, kun Katainen puhuu välittämisen vastuusta, minkä sinä käännät palvelujen tuottamis- ja kustannusvastuuksi, kun haluat käyttää saivartelulihastasi kokoomusta vastaan.
Turhaa tuommoinen kinaaminen on. Knsanvaltaisessa demokratiassa jokaiselle on selvää, että olemme antaneet yhteiskunnalle vastuun lainsäädännösä, jonkaturvin palvelut tuotetaan, eli yhteiskunta vastaa siitä, että mm. vanhusten tarvitsemat palvelut ovat saatavilla. Se, kenen vastuulle näiden palvelujen konkrettinen tuottaminen annetaan on jo toinen juttu, kosk ei yhteiskunnan itse niitä tarvitse tuottaa. Kustannuksista me olemme kaikki vastuussa, koska veroissa me ne maksamme taikka suorissa palvelumaksuissa joka tapauksessa, sillä ilmaispalveluja ei ole olemassa. Joku sen palvelusetelinkin arvon on työllään ansainnut.
Markkinatalousjärjetelmästä puhuessasi voisit jatkossa olla täsmällisempi, sillä jos arvostelet markkinataloutta sääntelyn puutteesta, niin sinun pitäisi arvostella demokratiaa, joka ei tuota tarvittavaa sääntelyä, vaikka se voisi sen tehdä.
Kokoomuksesta taas annat väärän todistuksen. Ei kokoomus mitään markkinatalouden ohjaamisen vähentämistä ole vaatinut, ainoastaan tarpeettomien säännösten purkamista, kuten aukiolojen vapauttamista. Sääntelyhän ei ole itsetarkoitus, vaan instrumentti, jolla markkinatalous saadaa prhaiten toimimaan yhteiseksi hyväksi eikä estetä sitä toimimasta niin kuin moni sosialidemokratti innoissaan haluaa, kun ei mistään mitään ymmärrä, paitsi omasta ideologiastaan.
-Jäbä - kivikovaa
Konkretisoidaan vielä lisää. Jos tällaisella yksinäisyysongelman kanssa painivalla vanhuksella on liikunta- ja tukielin sairaus, minkä vuoksi hän ei voi suorittaa esim. ruokaostoksia ilman apua, niin pitääkö hänet jättää näkemään nälkää, kun yhteiskunnan välittämisosuutta vähennetään. Kuka huolehtii tässä tapauksessa vanhuksesta, jolla ei siis ole omaisia ja ystäviä hänen asioistaan, kun Katainen sanoo, että juuri näissä vanhusten yksinäisyysongelmien hoidossa ei pidäkään enää asettaa yhteiskunnan palveluja ja tulonsiirtoja ratkaisukeinoksi. Olisi ihan mukava tietää, että mikä on se konkreettinen malli, missä yksinäisyysongelman kanssa painiva vanhus voitaisiin hoitaa ilman yhteiskunnan tukea. Voitko kertoa sen minulle?Hienosti selostat, miten kova sosialidemokratia haluaa mitata inhimillisen lähimmäisestä välittämisenkin rahassa!
Joko sdp ojentaa vanhan iskulauseensakin, kaveria ei jätetä, kokoomukselle aivan suosiolla? - pitää ymmärtää
Konkretisoidaan vielä lisää. Jos tällaisella yksinäisyysongelman kanssa painivalla vanhuksella on liikunta- ja tukielin sairaus, minkä vuoksi hän ei voi suorittaa esim. ruokaostoksia ilman apua, niin pitääkö hänet jättää näkemään nälkää, kun yhteiskunnan välittämisosuutta vähennetään. Kuka huolehtii tässä tapauksessa vanhuksesta, jolla ei siis ole omaisia ja ystäviä hänen asioistaan, kun Katainen sanoo, että juuri näissä vanhusten yksinäisyysongelmien hoidossa ei pidäkään enää asettaa yhteiskunnan palveluja ja tulonsiirtoja ratkaisukeinoksi. Olisi ihan mukava tietää, että mikä on se konkreettinen malli, missä yksinäisyysongelman kanssa painiva vanhus voitaisiin hoitaa ilman yhteiskunnan tukea. Voitko kertoa sen minulle?Ymmärräm hyvin yksinäisyytesi - senkin ettei sinun lapsesi halua olla kanssasi tekemisissä saati hoivata sinua.
Ollos huoleti. Kyllä sinunkin laisillesi tämä yhteiskunta järjestää huolenpitoa. Ei Katainenkaan kaikkea sinulta vie, vaikka olet pienessä päässäsi niin pähkäillyt
Meillä muilla joilla kova sosialidemokratia ei ole kivettänyt sydäntä, lapsilla on ihan luonnollinen tarve huolehtia vähän vanhemmistaankin. Mutta yhteiskunnan tarjoamia palveluita ei suinkaan olla ajamassa alas
Onhan se tietysti kova osa kun lapsetkaan ei halua vanhusta hoitaa - siis vielä kerran, ymmärrämme katkeruutesi
- putkea poikki?
Menikö viikonpolun ryyppyputki taas pitkäksi ja olet aloittanut krapularyyppyjen nappailun?
Muu ei selitä sekoiluasi heti maanantaiaamusta.
Koetappas taas löytää asiallisuus. Nuku vaikka humalasi pois ja palaa sitten palstalle, tai tee pitkä ulkoilulenkki talvisessa kelissä. Pääsi tarvitsee nyt sitä - eikös vain?
Ja miksi niitä tarvitsisikaan periä, koska eihän Kataisen Suomessa ja hänen kolmanella tiellään, jota ollaan nyt kovaa kyytiä tallaamassa, veroja ei keräillä. Kokoomuksen ja Kataisen mielestä kaikki on niin kaunista ja ruusuista, naapurit ja mahdolliset ystäväthän hoitavat näiden rollaattorimummojen ja -ukkien asioita, käyvät vaihtamassa vaipat ja tekevät sun muut tarvittavat temput.
Mutta, mutta yhteiskuntammehan ei ole enää toisistaan välittävä yhteiskunta ja pahemmaksi vain menee, niin nämä Kataisen kauniit kukkaisvisiot tältä osin taitavat olla pelkkää huulenheittoa, johon tietysti on jo totuttu. Eiköhän se totuus ole, että tällaisessa tilanteessa ystävät kaikoavat ja naapuritkin, jos oikein perusteellisesti ja rehellisesti asioita vähänkään mietitään, ei pelkkänä huulenheittona.
Katainen on perustellut kauniita kukkaisajatuksiaan näin, että yksi julkisen vallan toimilla emme pysty luomaan hyvinvointia. Mitenkäs luot hyvinvointia, jos ei ole haluja ja niin kuin me kaikki tiedämme nämä kokoomuksen uusliberalismihalut, niillä ei temppelejä rakennella hyvinvointiyhteiskuntamme nimiin?- Obs1
sinulle sama ajatus Osmo Soininvaaran sanomana? Katsoppa viime viikon Suomen Kuvalehti.
- mutta pitääkö linja?
Pääministeri Matti Vanhanen on sanoutunut irti tästä kokoomuksen uusliberalismivauhdista ja on jo painelemassa jarruja ja stoppeja kokoomuksen hulluille päiville. Pääministeri Matti Vahasen luotettavuus ei vaan ole kympin luokkaa ja keskustaa vaivaa jakomielitaut, niin aika näyttää oliko Matti Vanhanen tässä asiassa liikkeellä rehellisellä mielellä.
- kolmanteen tiehen
mutta pitääkö linja? kirjoitti:
Pääministeri Matti Vanhanen on sanoutunut irti tästä kokoomuksen uusliberalismivauhdista ja on jo painelemassa jarruja ja stoppeja kokoomuksen hulluille päiville. Pääministeri Matti Vahasen luotettavuus ei vaan ole kympin luokkaa ja keskustaa vaivaa jakomielitaut, niin aika näyttää oliko Matti Vanhanen tässä asiassa liikkeellä rehellisellä mielellä.
ja Katainen: "Jos vastauksena on kolmas tie, niin suomalainen yhteiskuntamalli on jo kolmas tie. Ei tarvitse pyrkiä olemaan kolmannen tien kolmas tie."
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen Nyt oivalletaan ettei valtio ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin/1135243556819
Taisi Kataista todella ottaa päähän Vanhasen näkemykset. - täytyy kehua
Obs1 kirjoitti:
sinulle sama ajatus Osmo Soininvaaran sanomana? Katsoppa viime viikon Suomen Kuvalehti.
Osmo Soinivaaran vanhusten hoidon visioissa on valtio mukana palveluseteineen toisin, kuin Jyrki Kataisen visioissa, joissa vanhukset sysätään sukulaisten, ystävien ja naapurien kontolle. Jyrki Katainen ilmoittaa syyn, julkisen vallan toimin ei näitä vanhushyvinvointipalveluja pystytä luomaan, koska rahaa ei ole ja veroja ei peritä.
- kivinen ja varjoinen
kolmanteen tiehen kirjoitti:
ja Katainen: "Jos vastauksena on kolmas tie, niin suomalainen yhteiskuntamalli on jo kolmas tie. Ei tarvitse pyrkiä olemaan kolmannen tien kolmas tie."
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen Nyt oivalletaan ettei valtio ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin/1135243556819
Taisi Kataista todella ottaa päähän Vanhasen näkemykset.Jyrki Kataisen mielestä nyt Suomi on tässä vakavassa taloudellisessa tilanteessa kärvistelevä kolmas tie ja rahat ovat loppuneet ja valtio Kataisen siivittämänä tuplaa velkansa. Kataisen kolmas tie, on velkainen ja raskas taival taapertaa monien sukupolvien päähän. Velkojen, jotka nämä nykykykytakuumiehemme ja Jyrki Katainen ovat asettaneet heille rasitteeksi.
- Obs1
täytyy kehua kirjoitti:
Osmo Soinivaaran vanhusten hoidon visioissa on valtio mukana palveluseteineen toisin, kuin Jyrki Kataisen visioissa, joissa vanhukset sysätään sukulaisten, ystävien ja naapurien kontolle. Jyrki Katainen ilmoittaa syyn, julkisen vallan toimin ei näitä vanhushyvinvointipalveluja pystytä luomaan, koska rahaa ei ole ja veroja ei peritä.
nyt ensin Kataisen sanoman. Hän sanoo, että ei yksin julkisen vallan toimin ja täsmälleen näin sanoo Soininvaarakin. Mutta minkäpä minä sille voin, jos et osaa lukea tai et ymmärää luukemaasi. Siis sat sapienti.
- Kysyn vaan
Ehkäpä sinun kannattaisi lukea Kataisen ajatukset hieman avoimemmalla mielellä. Sulle varmaan tulee paperi-Hesarikin, mutta tässä linkki toimittajan verkkokommenttiin:
Toisaalta ymmärrän kyllä, jos katkruutesi syntyy siitä, ettei sosialidemokratia olekaan vastaus ilmaiseen hyvinvointiin yhteiskunnan kustannuksella, ja kateutesi saa käyttövoiman siitä, että ne kasvattavat tuloerojaan eniten, jotka yrittävät ahkerimmin.
Mutta älä välitä. Suomi muuttuu sitä paremmaksi, mitä kauempana sosialidemokrattien konservatiivinen joukko saadaan pidetyksi päätökenteosta. Vastakkainasettelun aika on näet ohi. Me olemme kaikki samaa suomalsista työväkeä ja rahoitamme itse oman hyvinvointimme sillä, että allimme naapurin menestyä, jos itse emme viitsi.
-Jäbä- hyvin omituisia
Mm. hänen näkemyksensä siitä, että me olemme jo kolmannessa tiessä, joten kolmatta tietä ei tarvitse hakea, koska muuten se kolmas tie olisi kolmannen tien kolmas tie.
Kuka ottaa selvää tästäkin ajatuksesta? Olen lukenut Kataisen höpinöitä ihan avoimella mielellä. Eivät ne siitä muuksi muuta, vaikka kuinka avoin yrittäisi olla mieleltään.
Kataisen sanoma on, että vanhusten yksinäisyysongelman ratkaisussa yhteiskunnan välittämisvastuuta pitää vähentää ja perheiden, ystävien ja naapurien vastuuta kasvattaa. Minusta sellainen yhteiskunta, missä vanhuuden turva pitää rakentaa mahdollisten omaisten, ystävien ja naapurien hyväntahtoisuuden varaan ei ole tästä ajasta. Mitä järkeä on velvoittaa esimerkiksi satojen kilometrien päässä asuva lapsi tai lapsenlapsi huolehtimaan vanhuksesta. Tai mikä velvollisuus jollakin naapurilla, jonka kanssa välit voivat olla muutoinkin huonot, pitäisi auttaa naapuriaan. Tällainen ammattitaidoton apu voi pahimmassa tapauksessa johtaa jopa lisähankaluuksiin. Naapurinko pitäisi alkaa vapaa-aikanaan kylvettämään naapuriansa ja vaihtamaan tämän vaipat?
Siihen en osaa sanoa, muuttuuko Suomi paremmaksi, mitä kauempana demarit ovat asioita hoitamasta. Se nyt kuitenkin varmaa, että ainakaan huonommaksi se ei voi enää mennä siitä, mihin kokoomulaiset ovat saattamassa tätä yhteiskuntaa.- ajatuksesta
hyvin omituisia kirjoitti:
Mm. hänen näkemyksensä siitä, että me olemme jo kolmannessa tiessä, joten kolmatta tietä ei tarvitse hakea, koska muuten se kolmas tie olisi kolmannen tien kolmas tie.
Kuka ottaa selvää tästäkin ajatuksesta?Katainen halusi vain sanoa, että Vanhanenkin on jo hoksannut, mitä tietä hallitus kokoomuksen johdolla kulkee: keskustan kolmatta tietä.
- kolmannesta tiestä?
ajatuksesta kirjoitti:
Katainen halusi vain sanoa, että Vanhanenkin on jo hoksannut, mitä tietä hallitus kokoomuksen johdolla kulkee: keskustan kolmatta tietä.
Hän tuntuu vastustavan kolmannen tien mahdollisuutta hyvin aktiivisesti. Koska Kokoomus pelkää kolmatta tietä, he sanovat jo olevansa kolmannella tiellä, ettei hallitus sitä vaan missään tapauksessa lähtisi etsimään.
- niin haluat
Olen lukenut Kataisen höpinöitä ihan avoimella mielellä. Eivät ne siitä muuksi muuta, vaikka kuinka avoin yrittäisi olla mieleltään.
Kataisen sanoma on, että vanhusten yksinäisyysongelman ratkaisussa yhteiskunnan välittämisvastuuta pitää vähentää ja perheiden, ystävien ja naapurien vastuuta kasvattaa. Minusta sellainen yhteiskunta, missä vanhuuden turva pitää rakentaa mahdollisten omaisten, ystävien ja naapurien hyväntahtoisuuden varaan ei ole tästä ajasta. Mitä järkeä on velvoittaa esimerkiksi satojen kilometrien päässä asuva lapsi tai lapsenlapsi huolehtimaan vanhuksesta. Tai mikä velvollisuus jollakin naapurilla, jonka kanssa välit voivat olla muutoinkin huonot, pitäisi auttaa naapuriaan. Tällainen ammattitaidoton apu voi pahimmassa tapauksessa johtaa jopa lisähankaluuksiin. Naapurinko pitäisi alkaa vapaa-aikanaan kylvettämään naapuriansa ja vaihtamaan tämän vaipat?
Siihen en osaa sanoa, muuttuuko Suomi paremmaksi, mitä kauempana demarit ovat asioita hoitamasta. Se nyt kuitenkin varmaa, että ainakaan huonommaksi se ei voi enää mennä siitä, mihin kokoomulaiset ovat saattamassa tätä yhteiskuntaa.Kataisen politiikka on inhimillistä: tehdään läheisistä välittäminen helpommaksi ja luontevaksi vaihdoehdoksi. Eihän sitä kukaan sinun tapaasi ikäväksi tai hankalaksi velvollisuudeksi koe, paitsi sellainen, joka haluaa sysätä kiusallisen vanhuksensa - isänsä tai äitinsä - pois silmistään, laitokseen ja lääketokkurassa pidettäväksi, jotta tätä on helpompi "hoitaa".
Ei Katainen kenenkään velvollisuuksia ole lisäämässä, vaan luomassa sellaista vaihtoehtoa, jossa oman omaisen hoitaminen katsottaisi yhteiskunnallisesti yhtä arvokkaksi työksi kuin niiden työ, jotka vanhuksia laitoksissa hoitavat.
Molempia tarvitaan, mutta ei kuitenkaan ulkoisteta välittämistä ja lähimmäisenrakkautta laitoksiin, eihän? Ei ainakaan niin, että se olisi ainoa vaihtoehto.
Kataisen mielipiteen voisit lukea uudelleen, jos luit sen yhtä huonosti kuin minun edellisen kommenttini. En näet halunnut pitää politiikasta kaukana muita demareita kuin ainoastaan ne konservatiivit, jotka ammentvat politiikkansa intohimot edelleen konservatiivisesta vastakkainasettelusta.
Ethän sinä vaan ole siihen joukkoon liittynyt?
-Jäbä
PS. Kokoomuslaiset muuten pekastavat tämän yhteiskunnan siltä, että globaali taantuma meitä turhaan kurittaisi. Vientiä taantuma toki haittaa ja sitä kautta heijastuu haittoja Suomeenkin, mutta muut haitat minimoidaan, kiitos Kataisen ja kokoomuksen politiikan. niin haluat kirjoitti:
Kataisen politiikka on inhimillistä: tehdään läheisistä välittäminen helpommaksi ja luontevaksi vaihdoehdoksi. Eihän sitä kukaan sinun tapaasi ikäväksi tai hankalaksi velvollisuudeksi koe, paitsi sellainen, joka haluaa sysätä kiusallisen vanhuksensa - isänsä tai äitinsä - pois silmistään, laitokseen ja lääketokkurassa pidettäväksi, jotta tätä on helpompi "hoitaa".
Ei Katainen kenenkään velvollisuuksia ole lisäämässä, vaan luomassa sellaista vaihtoehtoa, jossa oman omaisen hoitaminen katsottaisi yhteiskunnallisesti yhtä arvokkaksi työksi kuin niiden työ, jotka vanhuksia laitoksissa hoitavat.
Molempia tarvitaan, mutta ei kuitenkaan ulkoisteta välittämistä ja lähimmäisenrakkautta laitoksiin, eihän? Ei ainakaan niin, että se olisi ainoa vaihtoehto.
Kataisen mielipiteen voisit lukea uudelleen, jos luit sen yhtä huonosti kuin minun edellisen kommenttini. En näet halunnut pitää politiikasta kaukana muita demareita kuin ainoastaan ne konservatiivit, jotka ammentvat politiikkansa intohimot edelleen konservatiivisesta vastakkainasettelusta.
-Jäbä
PS. Kokoomuslaiset muuten pekastavat tämän yhteiskunnan siltä, että globaali taantuma meitä turhaan kurittaisi. Vientiä taantuma toki haittaa ja sitä kautta heijastuu haittoja Suomeenkin, mutta muut haitat minimoidaan, kiitos Kataisen ja kokoomuksen politiikan.Ei nyt ole kyse siitä tavasta, millä vanhuksia hoidetaan. Ei Katainen ole mitään sellaista vaihtoehtoa esittänyt, että omaishoito pitäisi saattaa yhtä arvokkaaksi kuin laitoshoito. Katainen vastustaa tulonsiirtoja tällaisen hoidon järjestämiseksi. Sitähän yhteiskunnallisen välittämisvastuun vähentäminen hänen kirjoituksessaan juuri tarkoittaa.
Esim. Osmo Soininvaaran esitys hoitosetelistä pitäisi yhteiskunnalisen välittämisvastuun entisellään, mutta loisi erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa hoito käytännössä. Sen vuoksi tässä eivät ole suinkaan vastakkain mikään laitoshoito ja kotihoito, vaan Katainen on asettanut vastakkain yhteiskunnan vastuun ja yksilön oman vastuun. Katainen haluaa siirtää vanhusten hoidon vastuuta yhteiskunnalta vanhukselle itselleen taikka jollekin vapaaehtoisten joukolle, jos sellaisia sattuu olemaan. Siinä mennään kohden vanhakantaista syytinkimallia, missä vanhukset pantiin johonkin nurkkaan istumaan loppuajakseen vellieläkkeellä.
Intohimoja ei tarvitse paljon ammentaa mistän vastanasettelusta, kun kokoomuslainen politiikka koko ajan pyrkii lähentämään meitä kohden tuota vastakkainasettelua. Tämä on tullut hyvin esiin jo kokoomuslaisten retoriikasta, jossa vasemmistoa äänestävät on katkeria ihmisiä ja maanpettureita. Kokoomus on Kataisen johdolla tekemässä voimakasta paluuta vuosikymmenten takaiseen Kokoomukseen. Ehkä vallan kusi on mennyt pojille ja näille kykytytöille päähän.- ...enää auttaa
Ei nyt ole kyse siitä tavasta, millä vanhuksia hoidetaan. Ei Katainen ole mitään sellaista vaihtoehtoa esittänyt, että omaishoito pitäisi saattaa yhtä arvokkaaksi kuin laitoshoito. Katainen vastustaa tulonsiirtoja tällaisen hoidon järjestämiseksi. Sitähän yhteiskunnallisen välittämisvastuun vähentäminen hänen kirjoituksessaan juuri tarkoittaa.
Esim. Osmo Soininvaaran esitys hoitosetelistä pitäisi yhteiskunnalisen välittämisvastuun entisellään, mutta loisi erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa hoito käytännössä. Sen vuoksi tässä eivät ole suinkaan vastakkain mikään laitoshoito ja kotihoito, vaan Katainen on asettanut vastakkain yhteiskunnan vastuun ja yksilön oman vastuun. Katainen haluaa siirtää vanhusten hoidon vastuuta yhteiskunnalta vanhukselle itselleen taikka jollekin vapaaehtoisten joukolle, jos sellaisia sattuu olemaan. Siinä mennään kohden vanhakantaista syytinkimallia, missä vanhukset pantiin johonkin nurkkaan istumaan loppuajakseen vellieläkkeellä.
Intohimoja ei tarvitse paljon ammentaa mistän vastanasettelusta, kun kokoomuslainen politiikka koko ajan pyrkii lähentämään meitä kohden tuota vastakkainasettelua. Tämä on tullut hyvin esiin jo kokoomuslaisten retoriikasta, jossa vasemmistoa äänestävät on katkeria ihmisiä ja maanpettureita. Kokoomus on Kataisen johdolla tekemässä voimakasta paluuta vuosikymmenten takaiseen Kokoomukseen. Ehkä vallan kusi on mennyt pojille ja näille kykytytöille päähän.Kun meillä on lievää vakavampi asenne-ero, niin luemme samoille sanoille erilaisia merkityksiä.
Niinpä luotan tällä erää sinun fiksuuteesi siinä, että olet kyllä ymmärtänyt, mitä olen kommenteissani tarkoittanut, vaikka oletkin Kataisesta ja hänen tarkoituksistaa eri mieltä siksi, että olet kokoomusvastaisuudessasi lukinnut asentesi sellaisiksi.
Niinpä nyt yrität väkisin tunkea kaikki, mitä Katainen mistä tahansa asiasta sanoo, noiden omien ennakkoasenteittesi raameihin, ja kinaat vastaan, kun sinulle osoitetaan, ettei se oikein onnistu.
-Jäbä - kaukana, todella kaukana
Olen lukenut Kataisen höpinöitä ihan avoimella mielellä. Eivät ne siitä muuksi muuta, vaikka kuinka avoin yrittäisi olla mieleltään.
Siihen en osaa sanoa, muuttuuko Suomi paremmaksi, mitä kauempana demarit ovat asioita hoitamasta. Se nyt kuitenkin varmaa, että ainakaan huonommaksi se ei voi enää mennä siitä, mihin kokoomulaiset ovat saattamassa tätä yhteiskuntaa.Avoin mieli on kaukana siitä miten sinä asiat näet. Umpimielisyys tuostakin vastuksestasi paistaa, avoimesta mielestä ei näy vilahdustakaan.
Katainen sanoo selkkesästi, ettei pelkästään julkisen vallan toimilla kyetä luomaan hyvinvointia.
Oletko sitä mieltä, että hyvinvointia ei voida luoda kuin julkisin resurssein?
Katainen sanoo myös uskovansa ihmisten luovan oman ja yhteisen onnensa omilla toimillaan jos siihen vain on mahdollisuus.
Oletko sitä mieltä, ettei ihmisille tulisi antaa tuota mahdollsiuutta? Vai oletko sitä mieltä ettei ihmiset kykene luomaan omaehtoisesti hyvinvointia?
Ajatuksesi ydin, että Kokoomus ajaa hyvinvointipalveluiden alasajaoa ja korvaamista jollakin naapuruus- tai sukulaisverkostolla, on niin pielessä kuin olla voi. Täytyy olla yodellakin mieleltään järkkynyt tai muten sairas ymmärtääkseen Kataisen haastattelun noin totaalisen väärin. Toivottavasti sinulle edes saadaan nyt pikasita hoitoa, sitä todella tarvitset - Niinpä niin
niin haluat kirjoitti:
Kataisen politiikka on inhimillistä: tehdään läheisistä välittäminen helpommaksi ja luontevaksi vaihdoehdoksi. Eihän sitä kukaan sinun tapaasi ikäväksi tai hankalaksi velvollisuudeksi koe, paitsi sellainen, joka haluaa sysätä kiusallisen vanhuksensa - isänsä tai äitinsä - pois silmistään, laitokseen ja lääketokkurassa pidettäväksi, jotta tätä on helpompi "hoitaa".
-Jäbä
PS. Kokoomuslaiset muuten pekastavat tämän yhteiskunnan siltä, että globaali taantuma meitä turhaan kurittaisi. Vientiä taantuma toki haittaa ja sitä kautta heijastuu haittoja Suomeenkin, mutta muut haitat minimoidaan, kiitos Kataisen ja kokoomuksen politiikan.Omasta puolestani voi sanoa, lukeneeni Kataisen kommentointia suorastaan typertyneenä, niin kaukana todellisuudentaju puheessa oli.
Omaishoidon lisääminen nykyisestä tarkoittaisi varsin kallista kokonaisratkaisujenmallia, osa työikäisistä tulisi siirtymään omaishoitajiksi, josta tietenkin tulisi yhteiskunnan maksaa korvausta. Omaishoidosta maksettavat korvaukset eivät ole ongelma, mutta menetetyt työvuodet sitä ovat -kansantalouden kannalta. Omahoitajuus on kallis järjestelmä, mikäli omainen ei ole itsekin eläkkeellä. Eläkkeellä oleva omaishoitaja on terveysriski, sekä itselleen että hoidettavalle.
Yksityisten hoivapalvelujen edullisuuskin on varsin kyseenalainen, mikäli huomioimme hoidettavuusasteet ja myös >hyvä hoito> suositusten mukaiset mitoitukset henkilökunnassa. Mikäli näitä tekijöitä ei huomioida, silloin tulee huomattavasti tarkemmin seurata ihmisten työssä jaksamista. Ongelmahan on jo nyt, hoitohenkilökunnan ylikuormittuminen. Laskennallisesti raskainta fyysistä työtä tehdään vanhustenhoitoaloilla ja yllättäen hoitoala on myös kaikkein vaarallisin työ nykyisin.
Mikäli hyvä hoito suosituksia ei jatkossa noudateta, silloin työterveysvalvonta tulee merkittävästi peliin mukaan, sen on pakko, jo nyt olemassa olevien direktiivien mukaisestikin.
Nykyinen työnjako, jossa pientä hoivaa vaativat vanhukset, hoidetaan yksityisellä puolella, josta he siirtyvä julkiselle kunnon romahtaessa, aiheuttaa näköharhan, vertailtaessa kustannustekijöitä.
Hyvä hoiva on nimenomaan työntekijämitoituksesta kiinni, nykyisin kustannuksia pyritään vähentämään mm. vierastyövoiman lisääntyvällä käytöllä. On makuasia, kuinka hyvää hoito on silloin, jos hoidettavalla ja hoitajalla ei ole yhteistä kieltä. - Obs1
Niinpä niin kirjoitti:
Omasta puolestani voi sanoa, lukeneeni Kataisen kommentointia suorastaan typertyneenä, niin kaukana todellisuudentaju puheessa oli.
Omaishoidon lisääminen nykyisestä tarkoittaisi varsin kallista kokonaisratkaisujenmallia, osa työikäisistä tulisi siirtymään omaishoitajiksi, josta tietenkin tulisi yhteiskunnan maksaa korvausta. Omaishoidosta maksettavat korvaukset eivät ole ongelma, mutta menetetyt työvuodet sitä ovat -kansantalouden kannalta. Omahoitajuus on kallis järjestelmä, mikäli omainen ei ole itsekin eläkkeellä. Eläkkeellä oleva omaishoitaja on terveysriski, sekä itselleen että hoidettavalle.
Yksityisten hoivapalvelujen edullisuuskin on varsin kyseenalainen, mikäli huomioimme hoidettavuusasteet ja myös >hyvä hoito> suositusten mukaiset mitoitukset henkilökunnassa. Mikäli näitä tekijöitä ei huomioida, silloin tulee huomattavasti tarkemmin seurata ihmisten työssä jaksamista. Ongelmahan on jo nyt, hoitohenkilökunnan ylikuormittuminen. Laskennallisesti raskainta fyysistä työtä tehdään vanhustenhoitoaloilla ja yllättäen hoitoala on myös kaikkein vaarallisin työ nykyisin.
Mikäli hyvä hoito suosituksia ei jatkossa noudateta, silloin työterveysvalvonta tulee merkittävästi peliin mukaan, sen on pakko, jo nyt olemassa olevien direktiivien mukaisestikin.
Nykyinen työnjako, jossa pientä hoivaa vaativat vanhukset, hoidetaan yksityisellä puolella, josta he siirtyvä julkiselle kunnon romahtaessa, aiheuttaa näköharhan, vertailtaessa kustannustekijöitä.
Hyvä hoiva on nimenomaan työntekijämitoituksesta kiinni, nykyisin kustannuksia pyritään vähentämään mm. vierastyövoiman lisääntyvällä käytöllä. On makuasia, kuinka hyvää hoito on silloin, jos hoidettavalla ja hoitajalla ei ole yhteistä kieltä.Etpä näytä ymmärtäneen Kataisen kirjoitusta, koska mitään tuollaista, että tavallisesta päivätyöstä siirryttäisiin suurin joukoin omaishoitajiksi ei Katainen ole sanonut eikä tarkoittanut. Olette MPP:n kanssa ymmärtäneet molemmat väärin, mutta eri lailla väärin. Asenteellisuudessa MPP on tietysti pahempi.
- täysin eri mieltä
Niinpä niin kirjoitti:
Omasta puolestani voi sanoa, lukeneeni Kataisen kommentointia suorastaan typertyneenä, niin kaukana todellisuudentaju puheessa oli.
Hyvä hoiva on nimenomaan työntekijämitoituksesta kiinni, nykyisin kustannuksia pyritään vähentämään mm. vierastyövoiman lisääntyvällä käytöllä. On makuasia, kuinka hyvää hoito on silloin, jos hoidettavalla ja hoitajalla ei ole yhteistä kieltä.En läytänyt Kataisen haastattelusta mitään sellaisia piirteitä, joita kuvailet.
Minusta Katainen sanoi ainosastaan sen, että emme enää voi edetä sellaiseen suuntaan, jossa odotamme, että yhteiskunta huolehtii yksin kaikista ihmisten ongelmista lisäämällä palvelutarjontaa ja tulonsiirtoja.
Tämän Katainen pelkisti sanomalla, ettei välittämistä voi ulkoistaa.
En voi välttyä johtopäätökseltä, että Mielipidepankki ja sinäkin jostain syystä haluatte tarkoitushakuisesti tulkita Kataisen lausumia omilla tavoillanne väärin.
-Jäbä - Niinpä niin
Obs1 kirjoitti:
Etpä näytä ymmärtäneen Kataisen kirjoitusta, koska mitään tuollaista, että tavallisesta päivätyöstä siirryttäisiin suurin joukoin omaishoitajiksi ei Katainen ole sanonut eikä tarkoittanut. Olette MPP:n kanssa ymmärtäneet molemmat väärin, mutta eri lailla väärin. Asenteellisuudessa MPP on tietysti pahempi.
Mikäli yhteiskunnan huolenpitoa pyritään vähentämään, silloin hoiva on saatava muualta. Itsenäisiä ja omillaan toimeentulevia ei missään mallissa tueta yhteiskunnan toimesta nykisinkään.
Mikäli omaishoitajuus ei ole vaihtoehto, silloin tietenkin eräs mahdollisuus on heitteillejättö. Nykyisinkin voidaan puhua heitteillejätöstä, niin heikosti on paikoin vanhustenpalvelut järjestetty. Mutta, että heitteillejättö olisi Kataisen viestin sisältö, sitä tohdin epäillä. - Niinpä niin
täysin eri mieltä kirjoitti:
En läytänyt Kataisen haastattelusta mitään sellaisia piirteitä, joita kuvailet.
Minusta Katainen sanoi ainosastaan sen, että emme enää voi edetä sellaiseen suuntaan, jossa odotamme, että yhteiskunta huolehtii yksin kaikista ihmisten ongelmista lisäämällä palvelutarjontaa ja tulonsiirtoja.
Tämän Katainen pelkisti sanomalla, ettei välittämistä voi ulkoistaa.
En voi välttyä johtopäätökseltä, että Mielipidepankki ja sinäkin jostain syystä haluatte tarkoitushakuisesti tulkita Kataisen lausumia omilla tavoillanne väärin.
-JäbäYhteiskunnan välittäminen kohdistuu jo nykyisinkin ihmisiin, jotka ovat kipeästi hoivan tarpeessa. Vanhuksethan varsin pitkälle hoitavat asioitaan itsenäisesti, Suomessa on mm. muista länsimaista poiketen kävelytukien avulla kaupoissa asioivia.
Hoivan vähetessä, se siis vähenee heiltä, joiden avuntarve on jo ilmeinen. Kysymys kuuluukin, millä resursseilla apua siis annettaisiin? Mikäli työllisyyskehitys menee arvioituun suuntaan, missään ei ole vapaehtoisia, jotka eivät olisi jotenkin työelämässä mukana. Työn ohella ei voida kovinkaan hyvin hoivaa antaa, ei vaikka välimatkat olisivat pienet.
Minun eräs sukulaiseni on lähes 90-vuotias, hän on huonosti kepeillä liikkuva, lievästi dementoitunut yksinäinen nainen. Hänen avuntarpeensa on nykyisin jo varsin suuri, lähinnä avuttomuuden tunteen vuoksi. Lähiomaisten avulla on aikaansaatu hoitorinki, joka vaatii jokaiselta osallistumista vähintään kerran viikossa. Näin huolenpito on saatu jotenkin aukottomaksi, kun kotisairaanhoidosta käydään viikoittain kolme kertaa. Kuitenkin, kaikilla ei näin tiivistä sukuyhteyttä ole. Täti olisi ilman muuta laitospaikkaa vailla, mutta perin originellina ihmisenä, hänen sopeutumisensa olisi sinne kohtuuttoman vaikeaa. - Obs1
Niinpä niin kirjoitti:
Mikäli yhteiskunnan huolenpitoa pyritään vähentämään, silloin hoiva on saatava muualta. Itsenäisiä ja omillaan toimeentulevia ei missään mallissa tueta yhteiskunnan toimesta nykisinkään.
Mikäli omaishoitajuus ei ole vaihtoehto, silloin tietenkin eräs mahdollisuus on heitteillejättö. Nykyisinkin voidaan puhua heitteillejätöstä, niin heikosti on paikoin vanhustenpalvelut järjestetty. Mutta, että heitteillejättö olisi Kataisen viestin sisältö, sitä tohdin epäillä.miksi on tarpeen hirvittävästi liiotella Kataisen haastattelua. Mielestäni hän totesi vain, että loputtomiin ei tulla toimeen yhteiskunnan kustannuksella. Mielestäni hän halusi vain pientä siirtymää pois tästä pohjoismaisesta sosiaalitantta-sosialidemokratiasta muun maailman suuntaan. Itse olet erinomainen esimerkki tuosta omaisavusta, kuten toisaalla kerroit. Minusta on jopa kohtuullista, että eläkkeellä ollessani autan ja jopa kasvatan lapsenlapsiani mieluummin kuin siirryn jonnekin veroparatiisiin aurinkoa ottamaan. Eipä tuo mahdollisuus minua kiinnostakaan. Paljon on vielä mahdollisuuksia ilman, että lisätään täyspäiväisiä omaishoitajia.
- Juuri siitä
Niinpä niin kirjoitti:
Yhteiskunnan välittäminen kohdistuu jo nykyisinkin ihmisiin, jotka ovat kipeästi hoivan tarpeessa. Vanhuksethan varsin pitkälle hoitavat asioitaan itsenäisesti, Suomessa on mm. muista länsimaista poiketen kävelytukien avulla kaupoissa asioivia.
Hoivan vähetessä, se siis vähenee heiltä, joiden avuntarve on jo ilmeinen. Kysymys kuuluukin, millä resursseilla apua siis annettaisiin? Mikäli työllisyyskehitys menee arvioituun suuntaan, missään ei ole vapaehtoisia, jotka eivät olisi jotenkin työelämässä mukana. Työn ohella ei voida kovinkaan hyvin hoivaa antaa, ei vaikka välimatkat olisivat pienet.
Minun eräs sukulaiseni on lähes 90-vuotias, hän on huonosti kepeillä liikkuva, lievästi dementoitunut yksinäinen nainen. Hänen avuntarpeensa on nykyisin jo varsin suuri, lähinnä avuttomuuden tunteen vuoksi. Lähiomaisten avulla on aikaansaatu hoitorinki, joka vaatii jokaiselta osallistumista vähintään kerran viikossa. Näin huolenpito on saatu jotenkin aukottomaksi, kun kotisairaanhoidosta käydään viikoittain kolme kertaa. Kuitenkin, kaikilla ei näin tiivistä sukuyhteyttä ole. Täti olisi ilman muuta laitospaikkaa vailla, mutta perin originellina ihmisenä, hänen sopeutumisensa olisi sinne kohtuuttoman vaikeaa.Katainenhan ei ole vähentämässä keneltäkään mitään "hoivaa".
Hän sanoi, että emme voi enää tulevaisuudessa luottaa siihen, että yhteiskunta ratkaisee kaikki ongelmat sillä, että LISÄTÄÄN palveluja ja LISÄTÄÄN tulonsiirtoja.
Toisin sanoen verovaroista rahoitettujen palvelujen lisääminen ja tulonsiirtojen kasvattaminen ei ratkaise sosiaalisia ongelmia eikä hoivan tarvetta, jollemme me itsekin välitä.
Välittämistä ei voi ulkoistaa, koska välittäminen on tunnepohjainen asenne eikä rahaa valtion budjetissa.
Näin minä tulkitsen Kataista.
-Jäbä
- Eva58
...sitä lähempänä naapurit.
Minun kotikylälläkin oli näitä mummoja 80-100. he pitivät päivittäin toinen toisiinsa yhteyttä, varmaan turvallisuudenkin vuoksi.
Ei kyseessä tarvitse aina olla jokin lapsenlapsi. ystävät, samassa tilanteessa olevat, yleensä ymmärtävät tilanteet paremmin.
Onhan se totta, että pienellä välittämisellä voidaan korvata mekaanisia hälytysjärjestelmiä. nekin ovat kyllä hyviä olemassa...rannekehälyttimet sun muut.- Eva58
80-100.
- missä kirjoittaja tuntee
empatiaa vanhuksia kohtaan. Yhä harvinaisempaa, että sellaista tapahtuu. Oma isoäitin on jo kokenut kuvaamaasi todellisuutta kokoomusvetoisessa Helsingissä, missä miltei kaikki vanhustenhoito tapahtuu yksityisellä vektorilla. Ja mitä kaikkea siellä yksityisellä vektorilla tapahtuukaan älyttömistä vuokrankorotuksista lähtien. Vanhukset asuvat riistoloissa, missä imetään viimeisetkin pennit ja palveluntaso on mitä sattuu. Vanhoja aviopareja yritetään saada asumaan erilleen ja näin sitä yhteishenkeä vähitellen murennetaan jopa perheiden/avioparien keskuudessa. Hajota ja hallitse -taktiikkaa.
- toimii upeasti
Helsingissä toimii kaupungin ja kolmannen sektorin yhteistoiminta aivan loistavasti.
Meillä on yksityisten säätiöiden ylläpitämiä palvelutaloja ja vanhainkoteja, joista kaupunki ostaa paikkoja mm. vähävaraisille vanhuksilleen, jotka näin pääsevät erinomaiseen hoitoon ensin palvelutalossa, jossa he voivat asua omassa asunnossaan omien tuttujen huonekalujensa ympäröimänä ja keitellä omat kahvinsa ja ruokansakin, jos haluavat, eli elää aivan kuin omassa kodissaan ja tarvittaessa saada kuntoutusta, lääkärinhoitoa, erilaista terapiaa ja osallistua palvelutalon muiden asukkaiden yhteisrientoihin, ruokailuun, kahvihetkiin, harrastuspiireihin.
Kun vanhus sitten ikääntyy eikä pysty enää omatoimiseen asumiseen, hän voi siirtyä vanhainkotiin, jossa häntä avustetaan vuodeosastolla ja hoidetaan hellästi niin kauan kuin elämä kestää.
Helsinki on erinomainen esimerkki siitä, että julkisen sektorin ja yksityisen sektorin yhteistyö toimii juuri niin kuin sen pitääkin toimia.
Otapa selvää, ettet enää kirjoittelisi aivan puuta heinää. - mitä isoäitini
toimii upeasti kirjoitti:
Helsingissä toimii kaupungin ja kolmannen sektorin yhteistoiminta aivan loistavasti.
Meillä on yksityisten säätiöiden ylläpitämiä palvelutaloja ja vanhainkoteja, joista kaupunki ostaa paikkoja mm. vähävaraisille vanhuksilleen, jotka näin pääsevät erinomaiseen hoitoon ensin palvelutalossa, jossa he voivat asua omassa asunnossaan omien tuttujen huonekalujensa ympäröimänä ja keitellä omat kahvinsa ja ruokansakin, jos haluavat, eli elää aivan kuin omassa kodissaan ja tarvittaessa saada kuntoutusta, lääkärinhoitoa, erilaista terapiaa ja osallistua palvelutalon muiden asukkaiden yhteisrientoihin, ruokailuun, kahvihetkiin, harrastuspiireihin.
Kun vanhus sitten ikääntyy eikä pysty enää omatoimiseen asumiseen, hän voi siirtyä vanhainkotiin, jossa häntä avustetaan vuodeosastolla ja hoidetaan hellästi niin kauan kuin elämä kestää.
Helsinki on erinomainen esimerkki siitä, että julkisen sektorin ja yksityisen sektorin yhteistyö toimii juuri niin kuin sen pitääkin toimia.
Otapa selvää, ettet enää kirjoittelisi aivan puuta heinää.on käynyt läpi yksityisessä palvelukodissa ja nähnyt sen ihan omin silmin. Olen puhunut muiden omaisten kanssa heidän kokemuksistaan ja lukenut lehdistä syytöksistä mitä on esitetty muutamia palvelukoteja kohtaan. Niitä ei ole vaikea uskoa enää, kun on nähnyt miten isoäidin varoja imetään.
Minun isoäitini maksaa itse yksiönsä palvelutalossa. Sen asunnon vuokra on noussut 4 vuoden aikana yli 300 euroa, siitäkin huolimatta että palvelutalo lupasi vuokrien pysyvän kohtuullisina. Palvelutalossa kaikki maksaa, kaikki ylimääräinen ystävällisyys maksaa kuten vaikkapa lampun vaihtaminen.
Helsingin vanhustenhoidossa on sangen tyypillistä yrittää erottaa avioparit toisistaan kuten oli käydä Helge Heralan ja hänen vaimonsa kohdalla. Onneksi tässä ei onnistuttu.
Sekä tässä palvelukodissa että monissa muissa Helsingin ykstyisissä palvelukodeissa ei vanhuksilla riitä raha kunnolla edes ruokaan. Ykstyinen sektori kun imee kaiken mahdollisen minkä se voi imeä. - Oma äitini...
mitä isoäitini kirjoitti:
on käynyt läpi yksityisessä palvelukodissa ja nähnyt sen ihan omin silmin. Olen puhunut muiden omaisten kanssa heidän kokemuksistaan ja lukenut lehdistä syytöksistä mitä on esitetty muutamia palvelukoteja kohtaan. Niitä ei ole vaikea uskoa enää, kun on nähnyt miten isoäidin varoja imetään.
Minun isoäitini maksaa itse yksiönsä palvelutalossa. Sen asunnon vuokra on noussut 4 vuoden aikana yli 300 euroa, siitäkin huolimatta että palvelutalo lupasi vuokrien pysyvän kohtuullisina. Palvelutalossa kaikki maksaa, kaikki ylimääräinen ystävällisyys maksaa kuten vaikkapa lampun vaihtaminen.
Helsingin vanhustenhoidossa on sangen tyypillistä yrittää erottaa avioparit toisistaan kuten oli käydä Helge Heralan ja hänen vaimonsa kohdalla. Onneksi tässä ei onnistuttu.
Sekä tässä palvelukodissa että monissa muissa Helsingin ykstyisissä palvelukodeissa ei vanhuksilla riitä raha kunnolla edes ruokaan. Ykstyinen sektori kun imee kaiken mahdollisen minkä se voi imeä....oli yksityisen säätiön ylläpitämässä palvelutalossa kaupungin sosiaalitoimen osoittamalla paikalla ja kaupungin maksamalla tuella. Äitini maksoi pienestä eläkkeestään tietyn, lakisääteisen osan, minkä jälkeen hänelle jäi enää himan "kahvirahaa". Kaikki loput säätiölle maksoi kaupunki, Kela, valtio, tai mikä nyt mitäkin tukia maksaa.
Kun äitini liikuntakyky ja näkö huononi niin, että hän ei enää palvelutalossa pärjännyt tarpeeksi omatoimisesti, kaupungin sosiaalitoimi etsi hänelle erään toisen säätiön ylläpitämän yksityisen vanhainkodin, jossa hän sai elää kuolemansa saakka erittäin hyvässä hoidossa.
Yksityisiä palveluja saattaa olla monen tasoisia ja hintaisia, mutta ne, joiden kanssa Helsingin kaupunki toimii yhteistyössä ovat omien kokemusteni mukaan hyvin laadukkaita. - että sinun äitisi
Oma äitini... kirjoitti:
...oli yksityisen säätiön ylläpitämässä palvelutalossa kaupungin sosiaalitoimen osoittamalla paikalla ja kaupungin maksamalla tuella. Äitini maksoi pienestä eläkkeestään tietyn, lakisääteisen osan, minkä jälkeen hänelle jäi enää himan "kahvirahaa". Kaikki loput säätiölle maksoi kaupunki, Kela, valtio, tai mikä nyt mitäkin tukia maksaa.
Kun äitini liikuntakyky ja näkö huononi niin, että hän ei enää palvelutalossa pärjännyt tarpeeksi omatoimisesti, kaupungin sosiaalitoimi etsi hänelle erään toisen säätiön ylläpitämän yksityisen vanhainkodin, jossa hän sai elää kuolemansa saakka erittäin hyvässä hoidossa.
Yksityisiä palveluja saattaa olla monen tasoisia ja hintaisia, mutta ne, joiden kanssa Helsingin kaupunki toimii yhteistyössä ovat omien kokemusteni mukaan hyvin laadukkaita.asui säätiön ylläpitämässä palvelutasossa. Säätiöillä nyt tuppaa olemaan erilaiset tavoitteet kuin taloudelliseen voittoon aina pyrkivällä yrityksellä.
Myös minun isoäitini saa asumistukea Kelalta, mutta vuokran kohottua nykyiselle tasolle eli sen kohottua miltei puolet alkuperäisestä vuokrasta, hänen eläkkeensä ja tuet (vaikka tuet on suhteutettu mm. vuokraan) eivät riitä kattamaan menoja. Ja siksi meidän suvussa tapahtuu juuri kuten kokoomuslaiset haluavatkin: me tuemme isoäitiä rahallisesti hänen menoissaan. Muuten hän ei selviäisi. Mitään emme ole voineet tehdä järjettömille vuokrankorotuksille muuta kuin valituksia. Palvelutalon vaihtoa ollaan suunniteltu, mutta monissa on sama hintataso tai sitten niissä ei ole tilaa. - on merkittävä
että sinun äitisi kirjoitti:
asui säätiön ylläpitämässä palvelutasossa. Säätiöillä nyt tuppaa olemaan erilaiset tavoitteet kuin taloudelliseen voittoon aina pyrkivällä yrityksellä.
Myös minun isoäitini saa asumistukea Kelalta, mutta vuokran kohottua nykyiselle tasolle eli sen kohottua miltei puolet alkuperäisestä vuokrasta, hänen eläkkeensä ja tuet (vaikka tuet on suhteutettu mm. vuokraan) eivät riitä kattamaan menoja. Ja siksi meidän suvussa tapahtuu juuri kuten kokoomuslaiset haluavatkin: me tuemme isoäitiä rahallisesti hänen menoissaan. Muuten hän ei selviäisi. Mitään emme ole voineet tehdä järjettömille vuokrankorotuksille muuta kuin valituksia. Palvelutalon vaihtoa ollaan suunniteltu, mutta monissa on sama hintataso tai sitten niissä ei ole tilaa.Aitini haki palvelut kauoungin sosiaalitoimiststa, joka ne järjesti hänelle yhtestysä yksityisen palveluntarjoajan kanssa.
Emme siis menneet edes kysymään suoran yksityisiä palveluja, koska siihen ei äidilläni olisi ollut varaa.
- ei ole kaikille
mahdollista toteuttaa, minkä Katainen tietää hyvin. Omaiset saattavat olla töissä, eivätkä pysty jäämään omaishoitajiksi mm. taloudellisista syistä. Kyllä se on koko kansan tiedossa, mitä omaishoitajille maksetaan.
Kuntiin takaisin kunnolliset kuntien omat vanhainkodit. Loppu yksityisten riistolapalvelukotien toiminnalle!- silmätkin mulkoo taivaaseen
Kokoomus Paula Risikon johdolla on noudattamssa tätä Kataisen kolmatta tietä ja siirtää vanhuksiamme laitoksista kotiin toisen vanhuksen hoidettavaksi, selvittämättä edes asiaa jaksetaanko tästä hommasta suoritutua vai ei ja Kataisen korostama kokoomuksen hyvin ihmiskeskeinen arvomaailma yhteisestä ja omasta onnesta on kaukana, kun tätä raskasta vanhushoivatyöurakkaa kotona suoritetaan. Tämä asia on totta, eikä huulipuhetta Kataisen tapaan, Suomessa omaishoitajat uupuvat hoitotaakan alle ja kuolevat ennemmin kuin tämä laitoksesta siirretty. Kaiken kukkuraksi näitä uupuneita omaishoitajiamme verotetaan kaikista ankarimman mukaan ja heidän vapaa-aikansa on kortilla koko vuorokauden kestävästä työtuntirupeamasta.
- pysy totuudessa
silmätkin mulkoo taivaaseen kirjoitti:
Kokoomus Paula Risikon johdolla on noudattamssa tätä Kataisen kolmatta tietä ja siirtää vanhuksiamme laitoksista kotiin toisen vanhuksen hoidettavaksi, selvittämättä edes asiaa jaksetaanko tästä hommasta suoritutua vai ei ja Kataisen korostama kokoomuksen hyvin ihmiskeskeinen arvomaailma yhteisestä ja omasta onnesta on kaukana, kun tätä raskasta vanhushoivatyöurakkaa kotona suoritetaan. Tämä asia on totta, eikä huulipuhetta Kataisen tapaan, Suomessa omaishoitajat uupuvat hoitotaakan alle ja kuolevat ennemmin kuin tämä laitoksesta siirretty. Kaiken kukkuraksi näitä uupuneita omaishoitajiamme verotetaan kaikista ankarimman mukaan ja heidän vapaa-aikansa on kortilla koko vuorokauden kestävästä työtuntirupeamasta.
Ketään ei panna toisten hoidettavaksi muuta kuin kummankin omasta tahdosta.
- näin se vaan on
pysy totuudessa kirjoitti:
Ketään ei panna toisten hoidettavaksi muuta kuin kummankin omasta tahdosta.
Ikävä kyllä, Suomessa tämä vanhuksiemme siirtäminen laitoksista kotihoitoon on arkipäivää ja ihan vierastä tätä asiaa on saanut seurata.
- Obs1
sanottiin kunnalliskodeiksi, niitä kai tarkoitat. Siinähän ne samalla hoidettiin vanhukset ja mielenvikaiset. Ne nyt olivat harvinaisen epäinhimillisiä paikkoja, joita vanhukset kammoksuivat.
- vanhus parat
Sivistysuskovaisella Jyrki Kataisella on pahoja fobioita, kun hän näkee hirveyden kaikissa asioissa. Kataisen mielestä Suomessa on HIRVEÄN paljon vähemmän työaikaisiä ja HIRVEÄN paljon enemmän työeläkkeellä olevia.
Sivistysuskovaisella Jyrki Kataisella on hirveät fobiat päällä ja hän huutelee taas tuttuun tapaan MUUTOKSEN perään. Niin kuin muistamme kokoomuksen ja Kataisen yksi eduskuntavaaliteemoista oli MUUTOS. Tämä Kataisen MUUTOS ei ainakaan tässä Kataisen fobia-kysymyksessä tarkoita positiivisuutta, vaan negatiivisuutta ja Siperiaa työeläkeläisille.- piikki auki
Kataisen muutos tarkoittaa lyhyesti kiteytettynä sitä, mitä lyhyempi on ihmisen elämä työeläkkeelle päästyään on, niin sen parempi. Eikös se näin ole, että jos ihminen ei saa kunnollista hoitoa ja ei ole varoja hoitaa tai hoidattaan yksityissekotilla vaivojaan ja sairauksiaan, niin aika nopeastihan se viikatemies korjaa satoa Kataisen piikkiin.
- Naulan kantaan
Taisi se SAK:n vaalimainos viime ek-vaalien alla olla sittenkin tarkka tulevaisuuden kuvaus porvarillisesta Suomesta. Vain suurella rahalla saa kokoomuksen malliyhteiskunnassa kunnollista huolenpitoa ja hoivaa. Köyhän kuuluu ollakin katuojassa, kun ei ole osannut vaurastua jonkun toisen kustannuksella. Kaikki perusmaksut ovat nousseet, mikä kirpaisee eniten juuri työelämän ulkopuolella olevia. Noh kansa saa sitä, mitä on tilannut.
- sanon vaan
Kokoomus ja Katainen puhuvat näin vaalien alla myös ilmaisesta terveydenhoidosta, mutta miksi sitten ensi töinään hallitukseen päästyään he korottivat julkisen terveydenhoitomaksuja 16% ja sitoi ne vielä varmistukseksi indeksiin. Katainen puhuu aivan toista, kuin mitä sitten tekee hallitusvastuuseen päästyään. Nytkin tämän päivän Hesarin sivulla kehuskelee maksuttomista opiskelumahdollisuuksista ja terveydenhoidosta ja samaan syssyyn yhdistää myös sanan tasa-arvo.
- avaajasta
Mielipidepankki menettelee kuin epätoivoinen professori, joka on keksinyt mielikuvituksessaan uuden teorian, mihin uskoo sataprosenttisesti.
Tämä mielipideprofessori yrittää tunkea vaikka väkisin kaikki käytännön ilmiöt oman teoriansa puitteisiin ihan niin kuin mielipidepankki koettaa selittää jokaisen uutisen tai poliitikon haastattelun tavalla, joka tukee mielipidepankin omaa ahdasta ennakkoluuloa, johon hän itse uskoo täysin sokeasti.
Mielipidepankin maailma on edelleen litteä ja aurinko kiertää maan ympäri, koska näin mielipidepankki asiat näkee, kun katsoo ikkunastaan taivaalle.- tuote...
Noinhan se menee - melkein
Mielipidepankin kyseessä ollen on vaikea uskoa että hän olisi itse keksinyt mitään mihin uskoa.
Mielipidepankki on täydellinen näyte sosialistisen agiteerauksen tuotteesta, ihmisestä joka on ulkoistanut paitsi koko elämänsä yhteiskunnalle, myös ajattelunsa puolueelle. Ja kun tuo ajattelu on saatu tuolle asteelle, jossa toweri tosiaan uskoo jopa että maa on litteä ja aurinko kierää sitä, uskollisempaa puolueen palvelijaa ei enääå voi löytää.
Mielipidepankki on omassa sarjassaan lyömätön - ihminen vailla omaa ajattelua, uskollinen puolueen asian ajaja. YTmmärtämättä mitä vahinkoa todellisuudessa tekee.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381299
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä35830Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad27586- 14580
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26538Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30526- 24521
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .16482Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver15472