kihtikohtaus

Tomppa

Sellaista kysyisin, jos mahdollisimman monella kihtipotilaalta saisi jotain vinkkejä, kun kohtaus tulee ja kipu on helvetillinen, mikä kenelläkin auttaa siihen.
Kun se nyt on jokaisen tiedossa, että kun kihtikohtaus on päällä, ei siinä 800mg buranakaan paljon auta, itse uitan jalkaani jääkylmässä vedessä niin kauan että menee tunto, sitten saa yölläkin nukuttua tunnin tai toisen kerrallaan.

Äitini kertoi että hänelle auttaa pakastemansikat, eli mahdollisimman paljon todettua helpotusta ruutuun kiitti.

Onkohan kukaan rohjennut kokeilla, että miltä lämmin pyyhe/kylpy tuntuu, kun aina tuota kylmää suositellaan, mutta miten olisi lämmin?

Vastauksia odotellen.

24

15529

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama vaiva

Ainakin minulla indometin on ainut särkylääke ,joka auttaa

• Tomppa

Mä olen kokeillut sitä kans, mut indometin ei sovi mulle lainkaan, menee jotenki pää sekaisin siitä, ihan ku olis jotenkin kamoissa tai jotain, ja olen muutaman kerran kokeillut ja sama homma joka kerralla.
        Nyt on ollut 800mg ibuxinia ja sit kokeilin lääkärin ehdotuksta jotain uutta, larkoxia tai jotain sinnepäin, ei ne kumpikaan kipua pois vie, mut vähän helpottaa.

• Mira
        Tomppa kirjoitti:

Mä olen kokeillut sitä kans, mut indometin ei sovi mulle lainkaan, menee jotenki pää sekaisin siitä, ihan ku olis jotenkin kamoissa tai jotain, ja olen muutaman kerran kokeillut ja sama homma joka kerralla.
        Nyt on ollut 800mg ibuxinia ja sit kokeilin lääkärin ehdotuksta jotain uutta, larkoxia tai jotain sinnepäin, ei ne kumpikaan kipua pois vie, mut vähän helpottaa.

Miranaxia ja kivut häviää ainakin mulla kihtivaovoissa.

• Maal7
        Mira kirjoitti:

Miranaxia ja kivut häviää ainakin mulla kihtivaovoissa.

Minulla iski kihti huvilalla pääsiäisenä ja en saanut paikallisesta TK:sta preptiä lääkkeisiin, niin menin apteekiin, jossa farmaseutin kanssa keskusteltiin ja todettii buranan ja panadolin yhteisvaikutuksen sopivan tähän lääkkeeksi.
        Lääke toimi ja nyt kolmantenapäivänä lääkityksen aloittamisesta olen lähes kivuton kihdin suhteen. Pidin lääkityksen onnistumista näin itsehoitoon sopivana.

• Latsarus.
        Maal7 kirjoitti:

Minulla iski kihti huvilalla pääsiäisenä ja en saanut paikallisesta TK:sta preptiä lääkkeisiin, niin menin apteekiin, jossa farmaseutin kanssa keskusteltiin ja todettii buranan ja panadolin yhteisvaikutuksen sopivan tähän lääkkeeksi.
        Lääke toimi ja nyt kolmantenapäivänä lääkityksen aloittamisesta olen lähes kivuton kihdin suhteen. Pidin lääkityksen onnistumista näin itsehoitoon sopivana.

Olen jo vuosia ollut kihti potilas ja kokeillut monenlaista lääkitystä. Kun kihti on pahimmillaan ei siihen auta kuin kordisoni piikki niveleen tai sitten arcoxia kuurina. Näin ainakin minulla, että niin.

• kihtinen

piti vaihtaa minulla arcoxiin eikä auta sekään, kohta viikko on syöty ja edellleen on arka ja nilkkkaa turvottaa. Mitenkähän se kohtaus menisi ohi ? Toivottomalta tuntuu.

• kihtinen 2
        kihtinen kirjoitti:

piti vaihtaa minulla arcoxiin eikä auta sekään, kohta viikko on syöty ja edellleen on arka ja nilkkkaa turvottaa. Mitenkähän se kohtaus menisi ohi ? Toivottomalta tuntuu.

mistähän sen erottaa, että ei ole verisuoni tukos.Minulla ainakin on nilkka turvoksissa ja tunnoton, arcox ei ainakaan kokonaan poista kipua, minulle sanottiin, että samaanaikaan ei voisi ottaa indometinia lisäksi, voiskohan ottaa vaikka panadolia. Olisko mitään muuta konstia kivun lievitykseen. milloin pitäisi mennä uudestaan lääkäriin, nyt olen syönyt 4 pv arcoxia pillerin päivässä ja kihti ollut päällä jo 6 pv. koskeeko se kortisoni piikki.

• tähti vain
        kihtinen 2 kirjoitti:

mistähän sen erottaa, että ei ole verisuoni tukos.Minulla ainakin on nilkka turvoksissa ja tunnoton, arcox ei ainakaan kokonaan poista kipua, minulle sanottiin, että samaanaikaan ei voisi ottaa indometinia lisäksi, voiskohan ottaa vaikka panadolia. Olisko mitään muuta konstia kivun lievitykseen. milloin pitäisi mennä uudestaan lääkäriin, nyt olen syönyt 4 pv arcoxia pillerin päivässä ja kihti ollut päällä jo 6 pv. koskeeko se kortisoni piikki.

osaako joku sanoa, voiko sen jotenkin erottaa ruususta. ilmeisesti ruusussa on kuumetta ja ehkä punakampi vai onko. Minulla oli koira hoidettavana ja saunan jälkeen se monesti halusi nuolla puhtaita varpaita. voiko se aiheuttaa vaikkapa ruusua. Nyt alotetaan kortisoni suun kautta, auttaako. Olen jo viikon tuskaillut ja kävely on hankalaa , kun on kipua arcoxista huolimatta ja nilkkaturvotusta.

• kihtinen
        Latsarus. kirjoitti:

Olen jo vuosia ollut kihti potilas ja kokeillut monenlaista lääkitystä. Kun kihti on pahimmillaan ei siihen auta kuin kordisoni piikki niveleen tai sitten arcoxia kuurina. Näin ainakin minulla, että niin.

minullekin pistettiin kortisonipiikki. Otin ensin kortisonia suun kautta neljä päivää. Ensin se rauhoitti, ei tarvinnut kivun puolesta ottaa arcoxiakaan. Ihan kohtauksen alussa söin 2pv indometinia, sitten 5pv arcoxia, nyt olen syönyt jo kortisonia 6 pv Nyt piikin pistämisen jälkeen isovarvas ja pistokohta on hyvin arka, ei kärsi astua, samoin päkiä siitä alta. Pistoksesta on kulunut jo neljä päivää. Vieläkään en kärsi astua. Oliko sulla samoja kokemuksia. Nyt kihti hoito on kestänyt 15 pv, aikaisemmin se on mennyt ohi 3 pv:ssä

• t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        kihtinen kirjoitti:

minullekin pistettiin kortisonipiikki. Otin ensin kortisonia suun kautta neljä päivää. Ensin se rauhoitti, ei tarvinnut kivun puolesta ottaa arcoxiakaan. Ihan kohtauksen alussa söin 2pv indometinia, sitten 5pv arcoxia, nyt olen syönyt jo kortisonia 6 pv Nyt piikin pistämisen jälkeen isovarvas ja pistokohta on hyvin arka, ei kärsi astua, samoin päkiä siitä alta. Pistoksesta on kulunut jo neljä päivää. Vieläkään en kärsi astua. Oliko sulla samoja kokemuksia. Nyt kihti hoito on kestänyt 15 pv, aikaisemmin se on mennyt ohi 3 pv:ssä

kihtikipu suorastaan valuu pois inkiväärillä,kortisoonit on huuhaata,,,,....

• kihtinen
        t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ kirjoitti:

kihtikipu suorastaan valuu pois inkiväärillä,kortisoonit on huuhaata,,,,....

miten sinä otat sitä inkivääriä, raastamalla vai

• Ansku46
        kihtinen 2 kirjoitti:

minulle pistettiin tänään kortisonipiikki.Hoitaja venytti tulehtunutta varvasta ja lääkäri pisti,tosi makeeta.Ranteeseen on joskus pistetty myös kortisonia,en oikein tiedä kumpi kävi kipeämpää,kamalan kipeää kävi nyt ei käy varpaaseen että kyllä kannatti kipu kestää

• Kihtiruokavalion kannattaja

Raastoin raa´an perunan, käärin kangaspalaan ja sitten varpaan ympäri, päälle muovipussi. Annoin varpaan "hautua" muutaman tunnin.
      Keitin kilon hyvin pestyjä perunoita kuorineen 2 litraan vettä. Join haaleaa perunavettä litran / vrk.
      Annoin jalan olla levossa.
      Siirryin täydellisesti ja pysyvästi kihti-potilaan ruokavaliolle.
      Kipu hellitti osittain, mutta muistuttaa heti, jos sortuu pikku muikkuihin yms

• kihtinen

Mikähän kihdin voisi laukaista. En ole käyttänyt olutta kuukauteen. Pikkukaloja en ole syönyt enkä punajuurta. Nesteenpoistolääkitys on vaihdettu ois. Voiko raparperi aiheuttaa sitä. Olisko tietoa.

• 22

Juotko limsoja tai syötkö paljon hedelmiä? "Sokerilla makeutettuja virvoitusjuomia juovat miehet sairastuvat kihtiin muita helpommin. Myös hedelmistä ja mehuista saatavan hedelmäsokerin eli fruktoosin runsas nauttiminen näyttää liittyvän suurentuneeseen kihdin vaaraan."

• kihtinen
        22 kirjoitti:

Juotko limsoja tai syötkö paljon hedelmiä? "Sokerilla makeutettuja virvoitusjuomia juovat miehet sairastuvat kihtiin muita helpommin. Myös hedelmistä ja mehuista saatavan hedelmäsokerin eli fruktoosin runsas nauttiminen näyttää liittyvän suurentuneeseen kihdin vaaraan."

en juo limsoja. syön etupäässä kasvisruokaa. liikuntaakin harrastan melkein joka päivä tunnin, paitsi kihtikohtauspäivinä

• toinen kihtinen

Jos käyn lenkillä ja paita on läpimärkä, voiko se laukaista kihtiä, jos ei juo tarpeeksi

• kolmas kihtinen

tai sitten runsas saunominen

• kakskihtinen

Minulla ja veijilläni on ollut kihtioireita. Minulla ja samoin veljelläni epäiltiin myös ruusun mahdollisuutta. Kummallakin oli nilkka turpeessa. Minulla ei ollut
      kuumetta, Osaisko joku sanoa,miten ne voisi tunnistaa eli kumpi on kyseessä.

• kihtinen

Onpa laiskaa tällä palstalla. Vastauksia ei tule eikä kommenteja. MInulla on isovarpaan tyvinivelen seutu arka, turvoksissa jo kymmenettä päivää sekä nilkka turvoksissa. CRP oli 95. OLen syönyt alkuun indometinia 2 pv ja arcoxia5 pv. Ei mitään vaikutusta , edelleen samat oireet, edes kipu ei lievittynyt. MIksi on lääkkeitä syötävä,joilla ei ole mitään vaikutusta.Nyt kolmatta päivää kortisnonia suun kautta. Kipua on ollut vähän vähemmän, mutta turvotukset edelleen. Uraattiarvo ei vielä ole tiedossa. 22.7.11 on taas kolmas lääkärin tarkastus. Todennäköisesti pistetään kortisonia niveleen. Ihmettelen , miksi kihti tai mikä se nyt sitten on, ei mene ohi. Aikaisemmin se on mennyt kolmessa päivässä. Olutta enkä kaloja ole syönyt. Mikä auttaisi? Toivottomalta tuntuu.

• kihtinen

Kun terveyskeskukseen ei pääse kuin viikkojen jonotuksella, yksityinen lääkäri on aika kallista. Kihdin takia olen käynyt kolme kertaa lääkärissä a 47 euroa, puhelinsoitto lääkärille 24 euroa, neljä labrakoetta 153 euroa , kortisonipiikki 17 euroa. Nyt ole maksanut jo melkein 400 euroa. Uraattikoekin on kuulemma turha, kun tulehdus on päällä. Se siitä.

• kihtinen

Kävin päivystyksessä, CRP oli laskenut,oli enää 5,senkka,8 jne. Nyt sen tietää, kihti se on,uraatti 440. Ei muuta hoitoa enää kuin kortisonia suun kautta ja kärsivällisyyttä. kestänyt jo 18pv. Arka on edelleen varpaista ja päkiästä, mutta se siitä. En enää jatka tästä aiheesta , toivottavasti jouku sai vinkkejä.

• kihtinen

Minulla sitä hoidettiin kihtinä 3 vkoa, jalkaterä ja nilkka turpeessa.Uraattiarvot oli normaalit ja päivystyksen tulehdusarvót oli ihan ok, sitten löytyi stafylokokki aureus verestä eli SEPSIS ja magneettikuvista bakteeri pesäke jalkaterässä. sairaalassa olin 5 vkoa, antibioottia suoneen neljän tunnin välein keskellä yötäkin ja suun kautta 6 kpl dalanssia päivässä, bakteeripesäke piti leikata auki (iho oli ehyt) ja alipainepumppu haavassa 2 vkoa ja sitten ihon siirre, että silleen

• kihtiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe