Paljon puhutaan tuosta dieselin savutuksesta ja loppuun kulumisesta. Kertokaahan tekniikan tuntijat mistä tuo savutus johtuu.
Dieselin savutus
8
22968
Vastaukset
- Maalaistollo
Savutus harvoin tarkoittaa loppuun kulumista. Diesel savuttaa, kun moottorin syötetään enemmän polttoainetta, kuin se pystyy puhtaasti polttamaan. Toisaalta tällöin vasta saadaan ns. lopullinen teho ulos.
Kulunut moottori savuttaa, koska puristus on heikko, ja dieselöljy tarvitsee palamiseen suuren paineen. Tällöin myös teho on huono.- E220_CDI
Jep. Vain osittain palanut pisara hiiltyy nokihiukkaseksi. Tästä tilanteesta syöttöä lisäämällä saadaan yhä lisää tehoa, mutta hyötysuhde romahtaa kun entistä pienempi osuus ruiskutettavasta polttoaineesta palaa enää kunnolla.
Savu voi johtua suuttimen huonosta toiminnasta tai liiasta syötöstä, mutta täysin oikein toimivassakin moottorissa tässä on syy dieselin alhaiseen käyntinopeuden rajoitukseen. Aika ei riitä.
- taivaalle
Dieselkone savuttaa aina, on se uusi tai vanha. Uusissa henkilöautoissa
on vaan hiukkasloukku ja/tai katalysaattori joka estää savun tulon
putkesta.
Savu /noki johtuu epätäydellisestä palamisesta. Polttoainetta
ei nykyjärjestelmillä saada hajoitettua riittävän hienojakoiseksi sumuksi,
joka sitten täydellisesti palaisi/hapettuisi.
Vanhemmiten ruiskusuuttimet alkavat ruiskuttaa yhä enemmän
suuria pisaroita ja suihkun muoto ei pysy oikean mallisena
suuttimen kulumisen johdosta.- golffari
Sininen käynnistyssavu voi olla merkki myös ahtimen laakerien/tiivisteiden viallisuudesta.
- ilpo
Musta savu kaasua painettaessa johtuu liiasta syötöstä suhteessa koneen imemään ilmaan. Tukkoinen ilmansuodatin on usein syynä.
Sininen savu moottorijarrutuksessa johtuu aina moottorin huonosta kunnosta.
Sininen savu tyhjäkäynnillä johtuu huonoista suuttimista tai koneen väljyydestä.
Näihin luokkiin menee karkeasti arvioiden 80-90 % savuttavista dieseleista.- urpo turpo
Jos VW-tdi;stä poistetaan katalysaattori ei savutus lisäänny yhtään.Ennen poistoa 0.5,sama poiston jälkeen.On mitattu korjaamolla.Mutta egr pakokaasujen takaisinkierto likaa moottorin aikojen kuluessa totaalisesti.
- E220_CDI
urpo turpo kirjoitti:
Jos VW-tdi;stä poistetaan katalysaattori ei savutus lisäänny yhtään.Ennen poistoa 0.5,sama poiston jälkeen.On mitattu korjaamolla.Mutta egr pakokaasujen takaisinkierto likaa moottorin aikojen kuluessa totaalisesti.
Jos tuo 0.5 on savuarvo, niin sehän tarkoittaakin ettei hiukkassuodatus toimi.
Ehjän nykydieselin savuarvo on 0.00 kolmella merkitsevällä numerolla.
- TD4
Dieselin savutus johtui ainakin omassa dieselissäni turboletkun vuotamisesta. Välijäähdyttimeltä imusarjaan johtava letku oli haljennut. Tosin ymmärrettävästi vaikutti myös tehon alenemiseen, etenkin kiihdytyksissä ja moottorin varoitusvalon syttymiseen ajoittain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628