Dieselin savutus

Tekniikkaa tuntematon

Paljon puhutaan tuosta dieselin savutuksesta ja loppuun kulumisesta. Kertokaahan tekniikan tuntijat mistä tuo savutus johtuu.

8

22968

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaistollo

Savutus harvoin tarkoittaa loppuun kulumista. Diesel savuttaa, kun moottorin syötetään enemmän polttoainetta, kuin se pystyy puhtaasti polttamaan. Toisaalta tällöin vasta saadaan ns. lopullinen teho ulos.

Kulunut moottori savuttaa, koska puristus on heikko, ja dieselöljy tarvitsee palamiseen suuren paineen. Tällöin myös teho on huono.

• E220_CDI

Jep. Vain osittain palanut pisara hiiltyy nokihiukkaseksi. Tästä tilanteesta syöttöä lisäämällä saadaan yhä lisää tehoa, mutta hyötysuhde romahtaa kun entistä pienempi osuus ruiskutettavasta polttoaineesta palaa enää kunnolla.

Savu voi johtua suuttimen huonosta toiminnasta tai liiasta syötöstä, mutta täysin oikein toimivassakin moottorissa tässä on syy dieselin alhaiseen käyntinopeuden rajoitukseen. Aika ei riitä.

• taivaalle

Dieselkone savuttaa aina, on se uusi tai vanha. Uusissa henkilöautoissa
      on vaan hiukkasloukku ja/tai katalysaattori joka estää savun tulon
      putkesta.

Savu /noki johtuu epätäydellisestä palamisesta. Polttoainetta
      ei nykyjärjestelmillä saada hajoitettua riittävän hienojakoiseksi sumuksi,
      joka sitten täydellisesti palaisi/hapettuisi.

Vanhemmiten ruiskusuuttimet alkavat ruiskuttaa yhä enemmän
      suuria pisaroita ja suihkun muoto ei pysy oikean mallisena
      suuttimen kulumisen johdosta.

• golffari

Sininen käynnistyssavu voi olla merkki myös ahtimen laakerien/tiivisteiden viallisuudesta.

• ilpo

Musta savu kaasua painettaessa johtuu liiasta syötöstä suhteessa koneen imemään ilmaan. Tukkoinen ilmansuodatin on usein syynä.
      Sininen savu moottorijarrutuksessa johtuu aina moottorin huonosta kunnosta.
      Sininen savu tyhjäkäynnillä johtuu huonoista suuttimista tai koneen väljyydestä.
      Näihin luokkiin menee karkeasti arvioiden 80-90 % savuttavista dieseleista.

• urpo turpo

Jos VW-tdi;stä poistetaan katalysaattori ei savutus lisäänny yhtään.Ennen poistoa 0.5,sama poiston jälkeen.On mitattu korjaamolla.Mutta egr pakokaasujen takaisinkierto likaa moottorin aikojen kuluessa totaalisesti.

• E220_CDI
        urpo turpo kirjoitti:

Jos VW-tdi;stä poistetaan katalysaattori ei savutus lisäänny yhtään.Ennen poistoa 0.5,sama poiston jälkeen.On mitattu korjaamolla.Mutta egr pakokaasujen takaisinkierto likaa moottorin aikojen kuluessa totaalisesti.

Jos tuo 0.5 on savuarvo, niin sehän tarkoittaakin ettei hiukkassuodatus toimi.

Ehjän nykydieselin savuarvo on 0.00 kolmella merkitsevällä numerolla.

• TD4

Dieselin savutus johtui ainakin omassa dieselissäni turboletkun vuotamisesta. Välijäähdyttimeltä imusarjaan johtava letku oli haljennut. Tosin ymmärrettävästi vaikutti myös tehon alenemiseen, etenkin kiihdytyksissä ja moottorin varoitusvalon syttymiseen ajoittain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe