Kohta uusi nenä!

Nenäleikkaukseen?

Viime hetken vinkkejä nenäleikkauksesta toipumiseen ja muihin siihen liittyviin käytännön asioihin? Ensi viikolla edessä pitkään harkittu, odotettu ja jännitetty nenänpään muotoiluleikkaus.

58

8895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan mielenkiinnosta

Nenän kanssa on tärkeää valita osaava kirurgi. Kuka leikkaa sut ja missä?

• Nenäleikkaukseen?

olen menossa ja Hannu Lehtoselle.

• ..................
        Nenäleikkaukseen? kirjoitti:

Onnea leikkaukseen! Hyvin se varmasti menee, ja parhaimmillaanhan toipuminen on nopeaa, parin viikon - kuukauden päästä jo kunnossa (pientä turvotusta voi olla). Voitko muuten kertoa, paljonko tuollainen operaatio maksaa Eiran sairaalassa?

• Nenäleikkaukseen?
        .................. kirjoitti:

Onnea leikkaukseen! Hyvin se varmasti menee, ja parhaimmillaanhan toipuminen on nopeaa, parin viikon - kuukauden päästä jo kunnossa (pientä turvotusta voi olla). Voitko muuten kertoa, paljonko tuollainen operaatio maksaa Eiran sairaalassa?

hinta-arvio n. 2900 eur. Lääkäri suositteli paikallispuudutusta nukutuksen sijaan, kun kyseessä "pieni" operaatio... ja saahan siinä onneksi jotain rentouttavaa/rauhoittavaa. Kyllä alkaa jo jännittää! Tätä on kuitenkin mietitty jo reilut kymmenen vuotta...

• minäkin menossa ennemmin ta...

Hei kirjoittaja, itse olen kanssa harkitsemassa Eirassa ja Hannu Lehtoselle, juuri nenänpään muotoiluleikkausta, hiukan kohotettaisiin ja ehkä kavennettaisiin tuota paksua kohtaa, mikä tuossa nenänpäässä on. Olisin kiinnostunut, miten sinulla meni, mitä tehtiin ja oletko tyytyväinen Lehtosen käsittelyyn.

• Adellai

hinta-arvio n. 2900 eur. Lääkäri suositteli paikallispuudutusta nukutuksen sijaan, kun kyseessä "pieni" operaatio... ja saahan siinä onneksi jotain rentouttavaa/rauhoittavaa. Kyllä alkaa jo jännittää! Tätä on kuitenkin mietitty jo reilut kymmenen vuotta...

Hei! Olisiko vinkkejä, mistä saisin kerättyä tuollaisen määrän rahaa (n. 3000), kun olen työtön, eikä ammattiakaan ole vielä? Minun tuloilla ei voi hakea edes lainaa... arghh! Olen nyt 23 vee, ja nenäni on ahdistanut ja hävettänyt minua siitä asti, kun aloin katsoa peiliin eli seskaluokalta lähtien. Nenäni on oudon muotoinen ja sieraimet leveät, haluaisin muotoilla nenänpään rustoja ja pienentää sieraimia.

• 109876

... just Eiran sairaalassa (jo 10 v.) sitten operaatio paikallispuudutuksessa, ei se ollut kamalaa, sai diapamia, olin ihan rauhallinen. Toipuminen sujui hyvin, onhan siinä omat kurjat puolensa, nenän tukkoisuus pitkään etc. Onnea matkaan!

• kysy tätä

Onnea leikkaukseen! Kannattaa kysyä lääkäriltä, mitä voisit käyttää nenän limakalvojen kosteuttamiseen sisältä päin leikkauksen jälkeen. Itselläni ainakin kuivui todella paljon, ja se oli epämukavaa. Muista myös suojella nenää pakkaselta, talvi kun on!

• älä jännitä turhaan

Olin Lehtosella vuosi sitten operoitavana.
      Hyvä leikkausaika tämä kevättalvi, kun nenän kanssa voi pian vapaasti ulkoilla sitä palelluttamatta.

Onnea matkaan!

• Ex-Pottunekku

Minunkin pottuni (nenänkärjen rustojen muotoilu) leikattiin puudutuksessa eikä se tosiaan ollut mitään kammottavaa. Rauhoittavia tottakai annettiin ja köllöttelin sen parituntisen hyvinkin rentona. Halusin itse nimenomaan puudutuksen, koska yksi aikaisempi nukutuskokemukseni ei ollut kovin mukava. Puudutuksesta palautuu muutenkin nopeammin.

Jos sinulla kotona huolto pelaa (eikös näin ollut? :-) niin etukäteen ei välttämättä tarvitse kaikkia hankintoja tehdä siihen viikon kotiin eristäytymiseen. Mutta jos ei ole tarpeeksi vahvoja särkylääkkeitä kotona niin muista pyytää lekurilta resepti, kaiken varalle. Minulla oli sen verran särkyä pari päivää että piti ottaa nappeja (vahvoilla Buranoilla pärjäsi), vaikka yleensä mieluummin välttelen särkylääkkeiden syöntiä. Sain sairaalasta mukaan niitä sideharsojuttuja, jotain sellaista on hyvä olla käsillä koska verta ja kudosnestettä tihkuu varmasti ainakin ekan vuorokauden (minulla tampoonit poistettiin jo sairaalassa). Kylmähoito voi auttaa tukaluuteen jos lääkäri antaa siihen luvan, minulta kielsi kun katseli nenäni verenkiertoa.

Se sieraimiin kertyvä verinen kuivunut karsta oli inhottavaa, mutta sitä kannattaa silti liotella ja poistaa ahkerasti (vedellä ja pumpulipuikoilla varovasti). Hengitys helpottuu välittömästi, ja tekee tikkienpoistonkin edes vähän miellyttävämmäksi kun on vähemmän "riivittävää" nenästä.

Sitten on tärkeää vielä tähdentää lapsille että nenä on ARKA ja että sitä pitää varoa. Pienikin sohaisu siihen kärkeen teki todella kipeää useamman kuukauden, vaikka nekku muuten tunnoton olikin. Samoin ulkosalla on syytä varoa lopputalven viimaa ja pakkasta, mutta kyllä nenän "kirvely" siitä muistuttaa.

Noin yleisluontoisesti toipumista ja kotona tulevaa mökkihöperyyttä voi tietysti helpottaa hyvillä leffoilla, kirjoilla ym. sopivalla viihdykkeellä. :-)

Oikein paljon tsemppiä, hyvin se sujuu! Ja palaahan sitten kertoilemaan omista kokemuksistasi.

• Nenäleikkaukseen?

Eilen olin operoitavana ja kaikki sujui suunnitellusti. Leikkaus kesti 1h 40 min ja sain vain aluksi kipulääkettä suoneen eli sitä ei tarvinnut lisäillä kesken kaiken. Yksi rustosiirre laitettiin sovitusti sierainten väliin ylähuulen yläpuolelle.

Leikkauspöydältä noustessa olo oli ihan normaali (paitsi tietenkin ne tampoonit) ja olisin oloni puolesta kyllä voinut samantien lähteä kotiin. Kyytiä tarvitsi kuitenkin odotella, sillä leikkaus sujui hiukan nopeammin kuin suunniteltu.

Sairaalassa vielä ollessa nenän päätä rupesi inhottavasti särkemään eikä 1000mg panadol vienyt kipua pois, vaan se helpotti noin kuuden tunnin päästä leikkauksesta. Kotona en ole tarvinnut yhtään särkylääkkeitä ja ah sitä autuutta, kun sain ottaa tampoonit pois nenästä. Yöllä en nukkunut juuri ollenkaan, johtuen suun kuivumisesta ja huonosta asennosta tyynyjen kanssa. Ehkä ensi yönä paremmin...

Nenän huomaa kyllä selvästi pienentyneen, mutta nyt huolettaakin, että tuliko tästä liian pystynokka eli näkyvätkö sieraimet aiempaa selvemmin. Toisaalta lastan alta ei varmasti voi vielä ennustaa minkälainen on lopputulos ja lääkärikin totesi, ettei nenän asento/muoto ole sellainen kuin minkälaiseksi se puristetaan lastan alle.

Lapset ovat todenneet äidin nenän olevan hassu ja kipeä ja ainakin toistaiseksi ovat varoneet hyvin. Ja selitys oli, että äidin nenä on hoidettu ja sen on nyt kipeä. Ainoat kysymykset oli kuinka kauan joudun pitämään laastaria.

Tiistaina otetaan lasta pois ja kyllä nenän näkeminen jännittää, vaikka lääkäri sanoikin nenän olevan edelleen tunnistettavasti minun. Eli ei ole liikaa muutettu muotoa.

• Ex-Pottunekku

Eilen olin operoitavana ja kaikki sujui suunnitellusti. Leikkaus kesti 1h 40 min ja sain vain aluksi kipulääkettä suoneen eli sitä ei tarvinnut lisäillä kesken kaiken. Yksi rustosiirre laitettiin sovitusti sierainten väliin ylähuulen yläpuolelle.

Leikkauspöydältä noustessa olo oli ihan normaali (paitsi tietenkin ne tampoonit) ja olisin oloni puolesta kyllä voinut samantien lähteä kotiin. Kyytiä tarvitsi kuitenkin odotella, sillä leikkaus sujui hiukan nopeammin kuin suunniteltu.

Sairaalassa vielä ollessa nenän päätä rupesi inhottavasti särkemään eikä 1000mg panadol vienyt kipua pois, vaan se helpotti noin kuuden tunnin päästä leikkauksesta. Kotona en ole tarvinnut yhtään särkylääkkeitä ja ah sitä autuutta, kun sain ottaa tampoonit pois nenästä. Yöllä en nukkunut juuri ollenkaan, johtuen suun kuivumisesta ja huonosta asennosta tyynyjen kanssa. Ehkä ensi yönä paremmin...

Nenän huomaa kyllä selvästi pienentyneen, mutta nyt huolettaakin, että tuliko tästä liian pystynokka eli näkyvätkö sieraimet aiempaa selvemmin. Toisaalta lastan alta ei varmasti voi vielä ennustaa minkälainen on lopputulos ja lääkärikin totesi, ettei nenän asento/muoto ole sellainen kuin minkälaiseksi se puristetaan lastan alle.

Lapset ovat todenneet äidin nenän olevan hassu ja kipeä ja ainakin toistaiseksi ovat varoneet hyvin. Ja selitys oli, että äidin nenä on hoidettu ja sen on nyt kipeä. Ainoat kysymykset oli kuinka kauan joudun pitämään laastaria.

Tiistaina otetaan lasta pois ja kyllä nenän näkeminen jännittää, vaikka lääkäri sanoikin nenän olevan edelleen tunnistettavasti minun. Eli ei ole liikaa muutettu muotoa.

.. eli hetkeä jolloin lasta otetaan pois. :-) Kiva kuulla että kaikki meni hyvin. Ei nenän muodosta voi tosiaan vielä kovin paljoa sanoa, eikä edes heti kohta lastan poiston jälkeenkään, joten odottele vain ihan rauhassa.

Itse olen puolestani yhä vakuuttuneempi - nyt kun leikkauksesta on 4 kk ja uusi muoto selvemmin jo näkyvillä - että korjaukseen menee. Harmi. Olisi ollut *niin* hienoa jos olisi kerralla saatu kuntoon. Parin kuukauden päästä odottaa puolivuotiskatselmus ja aion kysyä lääkäriltä josko voisi jo ensi loppukesänä operoida uudestaan. Lupasi takuun, toivottavasti se pitää. Toivottavasti sinä olet tyytyväinen omaan lopputulokseesi.

Ai niin: ei ole edelleenkään kukaan kommentoinut uutta nenääni millään tavalla. Tapasin operaation jälkeen ensimmäistä kertaa tammikuussa iso joukon yhdestä harrastuksesta tuttuja ihmisiä ja sitä vähän jännitin josko ko. porukka jotain kuittailee (ovat aika "suorasukaista" väkeä), mutta nada. Edelleen hyvä näin. :-)

• Nenäleikkaukseen?
        Ex-Pottunekku kirjoitti:

.. eli hetkeä jolloin lasta otetaan pois. :-) Kiva kuulla että kaikki meni hyvin. Ei nenän muodosta voi tosiaan vielä kovin paljoa sanoa, eikä edes heti kohta lastan poiston jälkeenkään, joten odottele vain ihan rauhassa.

Itse olen puolestani yhä vakuuttuneempi - nyt kun leikkauksesta on 4 kk ja uusi muoto selvemmin jo näkyvillä - että korjaukseen menee. Harmi. Olisi ollut *niin* hienoa jos olisi kerralla saatu kuntoon. Parin kuukauden päästä odottaa puolivuotiskatselmus ja aion kysyä lääkäriltä josko voisi jo ensi loppukesänä operoida uudestaan. Lupasi takuun, toivottavasti se pitää. Toivottavasti sinä olet tyytyväinen omaan lopputulokseesi.

Ai niin: ei ole edelleenkään kukaan kommentoinut uutta nenääni millään tavalla. Tapasin operaation jälkeen ensimmäistä kertaa tammikuussa iso joukon yhdestä harrastuksesta tuttuja ihmisiä ja sitä vähän jännitin josko ko. porukka jotain kuittailee (ovat aika "suorasukaista" väkeä), mutta nada. Edelleen hyvä näin. :-)

Erilaisten ajatusten pyöriminen mielessä kuulunee asiaan. Näin olen myös ymmärtänyt muiden kirjoituksista, että jos mielessä pyörii esim. ajatus, että mitähän sitä on tullut oikein tehtyä tms, niin ei ole harvinaista ollenkaan tällaisen operaation jälkeen. Onhan tässä varmasti psyykekin kovalla!? Ja kovasti sitä jouluaattoa tässä kyllä odotellaan... Ainakin nenänpään laatikkomaisuus on poissa, mikä oli pääasia.

Se täytyy vielä lisätä, että olin ihmeen "tajuissani" siinä pöydällä. Luulin, että nuppi olisi mennyt enemmän pyörälle diapamista ja suoneen laitettavasta viskipaukusta, kuten lääkäri naureskeli. Jännityksestä johtuva vapina ja tärinä kyllä helpottivat, mutta olo oli yllättävän täysipäinen rentonakin- juttelin siinä aina välillä niitä näitä lääkärin kanssa.

Tässä vaiheessa eilinen tuntuu kaikenkaikkiaan pikkuoperaatiolta, mikä olisi pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Lääkäri muuten suoristi vinoa väliseinää sittenkin- samalla, kun otti siitä rustosiirteen. Mutta nyt vain lepäillään rauhassa ja katsellaan elokuvia- mies lähti lasten kanssa päiväretkelle. :) Missä vaiheessa muuten sitä sieraimiin/tikkeihin kuivunutta verta voisi hiukan putsailla? Vielä en uskalla, vaikka se välillä kiristääkin.

Harmi, että korjausleikkauksen tarve on nyt varmempi ja varmempi. Anteeksi nyt kun en yhtään muista, mutta mikä sinua jäi vaivaamaan lopputuloksessa? Onko nenä nyt epäsymmetrinen?

• sipiotiokdslf

onnea, leikkauksesta =) Utelisin että paljonko kustansi koko operaatio. ja olitko eiran sairaalassa

• toinen leikattu

käyttää eli keittosuolaliuosta. Itse käytän sitä edelleen öisin vaikka viimeisimmästä leikkausesta on yli vuosi. Kunnon vahva Burana (600 tai 800) resepti aloittajan kannattaa pyytää ellei ole tarpeeksi lääkettä omasta takaa, auttaa myös leikkauksen jälkeen mahdollisesti tulevaan ahdistuneeseen oloon jonkin verran vaikkei kipuja olisikaan ;)

• käynyt
        toinen leikattu kirjoitti:

käyttää eli keittosuolaliuosta. Itse käytän sitä edelleen öisin vaikka viimeisimmästä leikkausesta on yli vuosi. Kunnon vahva Burana (600 tai 800) resepti aloittajan kannattaa pyytää ellei ole tarpeeksi lääkettä omasta takaa, auttaa myös leikkauksen jälkeen mahdollisesti tulevaan ahdistuneeseen oloon jonkin verran vaikkei kipuja olisikaan ;)

no vinkkinä muille nuo jutut sitten.

Tuolla lasten nenänesteellä voi muuten putsata sitä sierainten väliin jäänyttä kuivunutta vertakin. Lähinnä tiputtamalla sitä useaan kertaan päivässä kuivuneisiin kohtiin ja sitten vain pyykäisemällä pumpulipuikolla, ei kannata hieroa yhtään, alkaa tosi helposti itselläni ainakin aina vuotaa.

• Ex-Pottunekku

Erilaisten ajatusten pyöriminen mielessä kuulunee asiaan. Näin olen myös ymmärtänyt muiden kirjoituksista, että jos mielessä pyörii esim. ajatus, että mitähän sitä on tullut oikein tehtyä tms, niin ei ole harvinaista ollenkaan tällaisen operaation jälkeen. Onhan tässä varmasti psyykekin kovalla!? Ja kovasti sitä jouluaattoa tässä kyllä odotellaan... Ainakin nenänpään laatikkomaisuus on poissa, mikä oli pääasia.

Se täytyy vielä lisätä, että olin ihmeen "tajuissani" siinä pöydällä. Luulin, että nuppi olisi mennyt enemmän pyörälle diapamista ja suoneen laitettavasta viskipaukusta, kuten lääkäri naureskeli. Jännityksestä johtuva vapina ja tärinä kyllä helpottivat, mutta olo oli yllättävän täysipäinen rentonakin- juttelin siinä aina välillä niitä näitä lääkärin kanssa.

Tässä vaiheessa eilinen tuntuu kaikenkaikkiaan pikkuoperaatiolta, mikä olisi pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Lääkäri muuten suoristi vinoa väliseinää sittenkin- samalla, kun otti siitä rustosiirteen. Mutta nyt vain lepäillään rauhassa ja katsellaan elokuvia- mies lähti lasten kanssa päiväretkelle. :) Missä vaiheessa muuten sitä sieraimiin/tikkeihin kuivunutta verta voisi hiukan putsailla? Vielä en uskalla, vaikka se välillä kiristääkin.

Harmi, että korjausleikkauksen tarve on nyt varmempi ja varmempi. Anteeksi nyt kun en yhtään muista, mutta mikä sinua jäi vaivaamaan lopputuloksessa? Onko nenä nyt epäsymmetrinen?

Jep, todellakin mieli prosessoi omaan tahtiinsa läpikäytyä kokemusta. Minulla oli muutaman päivän ajan noiden "mitä tuli tehtyä?" -ajatusten lisäksi myös jonkinsortin postoperaatiomasennus, mutta luulen että kuuluu kuvaan. Ohi meni onneksi nopeasti. On nämä kuitenkin niin isoja ja ehkä vaikeitakin henkilökohtaisia asioita, ettei mikään ihme jos kaikenlaiset ajatukset pyörivät päässä kun vihdoin on pitkään ja hartaasti odotetun leikkauksen toteuttanut.

Ehkä juuri osin siksi onkin ollut ikävää todeta se ettei tullut kerralla kuntoon. Vaikka miten realistisesti suhtautuu ennalta leikkaukseen, niin tottakai samalla silti toivoo että homma olisi siinä. Minulla on juu jonkin verran epäsymmetriaa (mm. sieraimet hieman eripariset, ja puoliprofiilit ovat ihan erilaiset mikä saattaa tosin osittain johtua vielä turvotuksesta), mutta eniten minua häiritsee aivan nenän kärjen muoto. Ts. erotan ruston reunan toisella puolella ihan selvästi, ja kärki ehkä "roikkuu" vähän eli siinä olisi vielä varaa lyhentää ja pyöristää. Mutta yritän olla ottamatta tästä nyt uutta stressiä, on uusi nenä silti parempi jo nyt kuin ennen, ja toisaalta voi olla ihan hyväkin totutella tähän muutokseen pikkuhiljaa jos korjaus tehdään kahdessa vaiheessa valmiiksi. Hope so. :-)

Minä sain luvan ja oikeastaan jopa kehotuksen alkaa putsailla verihyytymiä heti seuraavana päivänä. Tein sitä sitten joka päivä lastan ja tikkien poistoon asti, mutta silti ennen tikkien poistoa hoitajan piti liotella sieraimia jo vettä tuhdimmalla tavaralla. Siitä huolimatta se - tikinpoisto - ei ollut mitenkään miellyttävä toimenpide, silloin vasta oikeastaan tajusin miten arka nenä oli leikkauksen jäljiltä. Tietysti voi sekin riippua siitä miten paljon ja missä kohtaa tikkejä itse kullakin on. Myös itsesulavien tikkien osalta sain luvan lyhennellä lankoja kotona (varovasti tietysti), niihinkin kun kertyi ihan kiitettävästi kaikenlaista eritettä. :-P Hoitaja lyhenteli tikinpoistossa niitä vielä lisää, ja lähtivät lopulta pois siitä n. viikon päästä. Eli ihan raadollisesti kastelin paperia ja jätin ne sieraimiin vähäksi aikaa, ja sitten putsailin varovasti perään kostutetulla pumpulipuikolla. Noita suolaliuoksiakin voi käyttää, mutta ainakin minulla ajatus niiden vielä vereslihalla oleviin sieraimiin laittamisesta tuntui sen verran pahalta että tyydyin pelkkään veteen.

No niin, seuraavaksi jäämme odottamaan grande avajaisten kokemuksia! :-)

• --------------

...sitten, mitkä oli tunnelmat, kun paketti poistettiin nenän päältä! Itsellä sama pian edessä!

• Nenäleikkaukseen?
        -------------- kirjoitti:

...sitten, mitkä oli tunnelmat, kun paketti poistettiin nenän päältä! Itsellä sama pian edessä!

ja tulen varmasti kertomaan tunnelmat. Toipuminen on sujunut muuten hyvin, paitsi että sieraimiin kuivuneet veripallukat haittaavat varsinkin öisin hengitystä ja ei ole yhtään kiva tunne herätä suu ihan rutikuivana. Ohjeeksi sain sumutella humidosea, mutta muuten jättää sierainten ronkkiminen ja putsailu lääkärin tehtäväksi lastaa poistettaessa. Varsinkin se puoli on tukossa, josta oikaistiin väliseinää.

Nenänpää näyttää hiukan kellertävältä?? En tiedä hämääkö ympärillä olevat lasta ja teipit vai onko se lievää mustelmaa/kudosturvotusta se kellerrys. Ja jotta ei liian helposti olisi mennyt toipuminen, niin molemmat lapset oikein kunnolla kipeänä. Olen itse nukkunut niskat jumissa sohvalla, etten saa pieniltä sänkyyn kömpijöiltä osumia yön aikana.

Ja sydän särkyy, kun pienempi nuhanenä itkee ottamaan syliin, enkä saa nostaa... :( Mutta muuten menee oikein hyvin ja odotan innolla huomista.

Kustannuksista sen verran, että hinnaksi tuli loppujen lopuksi hiukan päälle 2500 eur.

• Nenäleikkaukseen?

ja tulen varmasti kertomaan tunnelmat. Toipuminen on sujunut muuten hyvin, paitsi että sieraimiin kuivuneet veripallukat haittaavat varsinkin öisin hengitystä ja ei ole yhtään kiva tunne herätä suu ihan rutikuivana. Ohjeeksi sain sumutella humidosea, mutta muuten jättää sierainten ronkkiminen ja putsailu lääkärin tehtäväksi lastaa poistettaessa. Varsinkin se puoli on tukossa, josta oikaistiin väliseinää.

Nenänpää näyttää hiukan kellertävältä?? En tiedä hämääkö ympärillä olevat lasta ja teipit vai onko se lievää mustelmaa/kudosturvotusta se kellerrys. Ja jotta ei liian helposti olisi mennyt toipuminen, niin molemmat lapset oikein kunnolla kipeänä. Olen itse nukkunut niskat jumissa sohvalla, etten saa pieniltä sänkyyn kömpijöiltä osumia yön aikana.

Ja sydän särkyy, kun pienempi nuhanenä itkee ottamaan syliin, enkä saa nostaa... :( Mutta muuten menee oikein hyvin ja odotan innolla huomista.

Kustannuksista sen verran, että hinnaksi tuli loppujen lopuksi hiukan päälle 2500 eur.

Ette voi uskoa kuinka tyytyväinen olen tämänhetkiseen tulokseen! Olen niin iloinen, että uskalsin lähteä tähän koitokseen, sillä ainakin tässä vaiheessa kiitos seisoo.

Nenäni on ihana ja sopii kasvoihini, vaikka onkin pienempi kuin mitä oletin tänään näkeväni- eikä ollenkaan liian pysty. Tällä hetkellä nenänpää on turvoksissa (mitä itse en oikein olisi huomannut verrattuna aiempaan...) ja lisäksi hiukan painuksissa sivuilta, johtuen lastan puristuksesta, mutta hyvältä näyttää silti. Hannu on tehnyt erinomaista ja loistavaa työtä!

Pari tikkiä jouduttiin vielä sierainten väliin/eteen jättämään pariksi päiväksi, kun haava ei niiltä kohdin ole täysin ummessa. Lastan poistaminen sattui todella paljon, en olisi uskonut sen olevan niinkin ikävää. Tuntui, että nenänpää irtoaa kohta, jollei jo irronnut. Kuivunutta vertakin putsattiin ihan mukavat määrät. Mutta nyt on hyvä hengittää. Se kellertävä väri on tosiaan mustelmaa ja turvotuksesta johtuvaa.

Nenän ihon rasvan eritys on jotain hupaisaa... Ilmeisesti ottaa takaisin lastan alle menetetyn ajan? Onko muille käynyt näin ja koskahan helpottaa? Ja kyse ei kyllä ole mistään kudosnesteen tms. tihkumisesta läpi.

Uskaltauduin muuten keltaisella, tikkisellä ja turvonneella nenänpäällä meikittä ihmisten ilmoille kauppoihin, kun viikon sisällä lojuminen alkoi jo ottaa kunnon päälle.

• ..................

Ette voi uskoa kuinka tyytyväinen olen tämänhetkiseen tulokseen! Olen niin iloinen, että uskalsin lähteä tähän koitokseen, sillä ainakin tässä vaiheessa kiitos seisoo.

Nenäni on ihana ja sopii kasvoihini, vaikka onkin pienempi kuin mitä oletin tänään näkeväni- eikä ollenkaan liian pysty. Tällä hetkellä nenänpää on turvoksissa (mitä itse en oikein olisi huomannut verrattuna aiempaan...) ja lisäksi hiukan painuksissa sivuilta, johtuen lastan puristuksesta, mutta hyvältä näyttää silti. Hannu on tehnyt erinomaista ja loistavaa työtä!

Pari tikkiä jouduttiin vielä sierainten väliin/eteen jättämään pariksi päiväksi, kun haava ei niiltä kohdin ole täysin ummessa. Lastan poistaminen sattui todella paljon, en olisi uskonut sen olevan niinkin ikävää. Tuntui, että nenänpää irtoaa kohta, jollei jo irronnut. Kuivunutta vertakin putsattiin ihan mukavat määrät. Mutta nyt on hyvä hengittää. Se kellertävä väri on tosiaan mustelmaa ja turvotuksesta johtuvaa.

Nenän ihon rasvan eritys on jotain hupaisaa... Ilmeisesti ottaa takaisin lastan alle menetetyn ajan? Onko muille käynyt näin ja koskahan helpottaa? Ja kyse ei kyllä ole mistään kudosnesteen tms. tihkumisesta läpi.

Uskaltauduin muuten keltaisella, tikkisellä ja turvonneella nenänpäällä meikittä ihmisten ilmoille kauppoihin, kun viikon sisällä lojuminen alkoi jo ottaa kunnon päälle.

Tosi kiva, kiitos kun kerroit tästä! Hienoa että lopputulos on onnistunut.

• Ex-Pottunekku

Voi kun kiva kuulla että olet tyytyväinen lopputulokseen! Leikkauksesi oli myös todella edullinen - harmi että täällä kehäkolmosen ulkopuolella ei ole alalla samanlaista kilpailua kuin Helsingissä.

Minulla ei tursunnut nenä rasvaa, vaan iho kesi oikein urakalla pari viikkoa teippien poiston jälkeen. Lastan pitäminen viikon oli tuskaa kun kutitti ihan älyttömästi, ja iho ärtyi siellä alla jossain pahasti. Pahinta silti oli tuo viikon sisätiloissa pysyttely - kyllä nautin kun taas pääsi liikkeelle ja siitä edelleen liikuntaharrastusten pariin.

Toivotaan että myös uuden nenäsi jatkomuotoutuminen sujuu yhtä suotuisissa merkeissä. :-)

• pinkye
        käynyt kirjoitti:

no vinkkinä muille nuo jutut sitten.

Tuolla lasten nenänesteellä voi muuten putsata sitä sierainten väliin jäänyttä kuivunutta vertakin. Lähinnä tiputtamalla sitä useaan kertaan päivässä kuivuneisiin kohtiin ja sitten vain pyykäisemällä pumpulipuikolla, ei kannata hieroa yhtään, alkaa tosi helposti itselläni ainakin aina vuotaa.

kääk! itselläni on kohta myös tulossa nenäleikkaus! leikkaukseni on onneksi vain rustoa koskeva.. mutta se tehdään nukutuksessa. en ole ikinä ollut leikkauksessa, enkä nukutuksessa. Ja niiden lisäksi jännittää tietenkin että tuleeko nenästä tarpeeksi pieni ja sievä :)

Leikkaukseni suorittaa Timo Pakkanen Siluetista.
        Joudun matkustamaan n.4 tuntia/suunta leikkaukseen ja taas takaisin kotiin.. Mutta saan luultavasti äitini mukaan tueksi :)

Olen haaveillut tästä ainakin 8 vuotta, ja olen niin onnnellinen että tämä on vihdoin tapahtumassa!

• Nenäleikkaukseen?
        pinkye kirjoitti:

kääk! itselläni on kohta myös tulossa nenäleikkaus! leikkaukseni on onneksi vain rustoa koskeva.. mutta se tehdään nukutuksessa. en ole ikinä ollut leikkauksessa, enkä nukutuksessa. Ja niiden lisäksi jännittää tietenkin että tuleeko nenästä tarpeeksi pieni ja sievä :)

Leikkaukseni suorittaa Timo Pakkanen Siluetista.
        Joudun matkustamaan n.4 tuntia/suunta leikkaukseen ja taas takaisin kotiin.. Mutta saan luultavasti äitini mukaan tueksi :)

Olen haaveillut tästä ainakin 8 vuotta, ja olen niin onnnellinen että tämä on vihdoin tapahtumassa!

Uskon, että olet onnellinen! Onnea vaan koitokseen!

Itsellänikin on niin hyvä mieli ja toipuminen sujunut hyvin. Se täytyy vielä lisätä, että nenäni muuttui viikon sisällä lastan poistosta enemmän taas oman nenäni näköiseksi, positiivisessa mielessä. Lastan alla oli ilmeisesti niin puristuksissa, että näytti paljon pienemmältä ja ihan erinäköiseltä heti lastan poiston jälkeen. Silloinhan kirjoitin, että muutos selvästi muidenkin huomattavissa, mutta ei kyllä enää.

Tokihan tässä on hurjasti varmaan vielä turvotusta, mutta häritsevät kohdat on korjattu ja nenäni näyttää kuitenkin "samalta ja omalta". Kukaan ei ole mielestäni huomannut muutosta tai muutoinkaan ihmeellisesti katsonut.

• pinkye

Uskon, että olet onnellinen! Onnea vaan koitokseen!

Itsellänikin on niin hyvä mieli ja toipuminen sujunut hyvin. Se täytyy vielä lisätä, että nenäni muuttui viikon sisällä lastan poistosta enemmän taas oman nenäni näköiseksi, positiivisessa mielessä. Lastan alla oli ilmeisesti niin puristuksissa, että näytti paljon pienemmältä ja ihan erinäköiseltä heti lastan poiston jälkeen. Silloinhan kirjoitin, että muutos selvästi muidenkin huomattavissa, mutta ei kyllä enää.

Tokihan tässä on hurjasti varmaan vielä turvotusta, mutta häritsevät kohdat on korjattu ja nenäni näyttää kuitenkin "samalta ja omalta". Kukaan ei ole mielestäni huomannut muutosta tai muutoinkaan ihmeellisesti katsonut.

Täällä jännitellään vielä kuukausi, kun sain leikkausajan vasta huhtikuun loppuun..
        Ja silti suunnittelen ja jännitän jo leikkausta varten.. Vielä se on kyllä turhaa :)

Tuliko sinulle mustelmia leikkauksesta?
        Mietin että miten räjähtäneeltä näytän ko lähden junalla kotiinpäin leikkauksen jälkeen.

Voi toivottavasti leikkauksen jälkeen huomaa että jotakin on tehty.. Ettei mee rahat hukkaan..

• Nenäleikkaukseen?
        pinkye kirjoitti:

Täällä jännitellään vielä kuukausi, kun sain leikkausajan vasta huhtikuun loppuun..
        Ja silti suunnittelen ja jännitän jo leikkausta varten.. Vielä se on kyllä turhaa :)

Tuliko sinulle mustelmia leikkauksesta?
        Mietin että miten räjähtäneeltä näytän ko lähden junalla kotiinpäin leikkauksen jälkeen.

Voi toivottavasti leikkauksen jälkeen huomaa että jotakin on tehty.. Ettei mee rahat hukkaan..

Minkäänlaisia mustelmia ei tullut, ainoastaan nenänpäässä hienoista kellerrystä.

Onhan sillä lastalla kyllä kokoa ja vielä monella teipillä kiinnitys varmistettiin ainakin minulla, mutta muuten en itseäni mitenkään räjähtäneen näköiseksi kokenut. Nenätampoonitkin vielä siinä vaiheessa valkoiset, kun lähdin kotiin...

Tuntuihan se hiukan hassulta kävellä kassalle sekä sairaalasta ulos ja pieni matka autolle siinä varustuksessa. Sillä hetkellä ei kyllä kenenkään mahdolliset katseet haitanneet, koska olin niin ikionnellinen, että yli kymmenen vuotta häirinnyt asia oli hoidettu.

Itsehän sovin leikkausajan jo lokakuussa ja pakkasten takia lääkäri halusi leikata vasta helmikuun lopussa. Odotteluaika tuntui pitkältä, mutta ehtihän siinä varsinaista leikkauspäätöstäkin sitten sulatella rauhassa. Ja jännittääkin ihan riittävästi.

Minusta on normaalia jännittää, vaikka kuukausi vielä odotteluaikaa edessä, se on kuitenkin iso juttu henkisesti. Täältä ainakin on saanut lukea paljon rohkaisevia kokemuksia sekä lopputuloksista että toipumisesta.

Ja edelleenkin on pakko todeta, minkä jo muutkin ovat todenneet, että koko homma oli loppujen lopuksi helpompi ja pienempi kuin mitä etukäteen oli kuvitellut ja se olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten!

Onnea leikkaukseen sekä odotteluun ja tulehan sinäkin kertomaan kokemuksia!

• vastasitkin viestiini jo

Minkäänlaisia mustelmia ei tullut, ainoastaan nenänpäässä hienoista kellerrystä.

Onhan sillä lastalla kyllä kokoa ja vielä monella teipillä kiinnitys varmistettiin ainakin minulla, mutta muuten en itseäni mitenkään räjähtäneen näköiseksi kokenut. Nenätampoonitkin vielä siinä vaiheessa valkoiset, kun lähdin kotiin...

Tuntuihan se hiukan hassulta kävellä kassalle sekä sairaalasta ulos ja pieni matka autolle siinä varustuksessa. Sillä hetkellä ei kyllä kenenkään mahdolliset katseet haitanneet, koska olin niin ikionnellinen, että yli kymmenen vuotta häirinnyt asia oli hoidettu.

Itsehän sovin leikkausajan jo lokakuussa ja pakkasten takia lääkäri halusi leikata vasta helmikuun lopussa. Odotteluaika tuntui pitkältä, mutta ehtihän siinä varsinaista leikkauspäätöstäkin sitten sulatella rauhassa. Ja jännittääkin ihan riittävästi.

Minusta on normaalia jännittää, vaikka kuukausi vielä odotteluaikaa edessä, se on kuitenkin iso juttu henkisesti. Täältä ainakin on saanut lukea paljon rohkaisevia kokemuksia sekä lopputuloksista että toipumisesta.

Ja edelleenkin on pakko todeta, minkä jo muutkin ovat todenneet, että koko homma oli loppujen lopuksi helpompi ja pienempi kuin mitä etukäteen oli kuvitellut ja se olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten!

Hei, luin nämä viestit tarkemmin, vastasitkin kaikkiin kysymyksiini aikaisemmissa viesteissäsi. Kiva kuulla, että lopputulos on sitä mitä toivoit. Nyt itsekin uskaltaudun Lehtosen puheille. Itselläni on sen potun lisäksi nenä kuitenkin aika kookas. En kuitenkaan halua muuttaa nenän kokoa, ainoastaan korjata se kauhea neliöpottu siitä päästä.

• pinkye

Ja hyvin meni! Leikkaukseni kesti 3 tuntia nukutuksessa, ja muokattiin siis nenän pään rustoja. Heräsin n tunnin päästä leikkauksesta, ja vointi oli aivan tavallinen, niinkuin ei olisi leikkauksessa ollutkaan. Tamponit oli seuraavaan päivään, se oli kyllä tuskaa! Lasta tikit otettiin eilen pois, ja nyt on enää pienet teipit. Saan siis nukuttua rauhassa pitkästä aikaa. Tulos on kyllä huomattavissa, vaikka turvotusta onkin. Ei ole enää mikään pinokkionenä! On jo helpompaa olla ihmisten ilmoillakin kun ei tarvi ajatella kokoajan isoa nenää, se on helpotus. Leikkauksen jälkeen ei ole ollut kipuja. Ainoastaan loppuviikosta alkoi iho kutiamaan lastan alla. Kuukauden päästä sitten lääkärille näyttämään tuloksia. Lähden ulkomaille ensi viikolla, toivottavasti ei turpoa lämpöisestä ilmasta neukku ; ) T. Onnellinen uuden nenän omistaja

• Nenäleikkaukseen?
        pinkye kirjoitti:

Ja hyvin meni! Leikkaukseni kesti 3 tuntia nukutuksessa, ja muokattiin siis nenän pään rustoja. Heräsin n tunnin päästä leikkauksesta, ja vointi oli aivan tavallinen, niinkuin ei olisi leikkauksessa ollutkaan. Tamponit oli seuraavaan päivään, se oli kyllä tuskaa! Lasta tikit otettiin eilen pois, ja nyt on enää pienet teipit. Saan siis nukuttua rauhassa pitkästä aikaa. Tulos on kyllä huomattavissa, vaikka turvotusta onkin. Ei ole enää mikään pinokkionenä! On jo helpompaa olla ihmisten ilmoillakin kun ei tarvi ajatella kokoajan isoa nenää, se on helpotus. Leikkauksen jälkeen ei ole ollut kipuja. Ainoastaan loppuviikosta alkoi iho kutiamaan lastan alla. Kuukauden päästä sitten lääkärille näyttämään tuloksia. Lähden ulkomaille ensi viikolla, toivottavasti ei turpoa lämpöisestä ilmasta neukku ; ) T. Onnellinen uuden nenän omistaja

Onnea hyvin sujuneesta leikkauksesta! Olo on varmasti henkisesti aivan erilainen kuin ennen. Ihan loistava tunne, kun ei tarvitse ajatella nenäänsä, kärjistetysti, 24/7. Itselläni nenä turpoilee varsinkin aamuisin, mutta sitä eivät kyllä muut huomaa. Eivätkä ole huomanneet muutenkaan leikkaustani. Kosketusarkuuskin on jo paljon helpottanut, vaikka kyllä se vieläkin tuntuu ihan kiitettävästi, jos paitaa pukiessa liian lujaa hipaisee nenää. Tsemppiä paranteluun!

• pinkye

Onnea hyvin sujuneesta leikkauksesta! Olo on varmasti henkisesti aivan erilainen kuin ennen. Ihan loistava tunne, kun ei tarvitse ajatella nenäänsä, kärjistetysti, 24/7. Itselläni nenä turpoilee varsinkin aamuisin, mutta sitä eivät kyllä muut huomaa. Eivätkä ole huomanneet muutenkaan leikkaustani. Kosketusarkuuskin on jo paljon helpottanut, vaikka kyllä se vieläkin tuntuu ihan kiitettävästi, jos paitaa pukiessa liian lujaa hipaisee nenää. Tsemppiä paranteluun!

Juu olo on tosi helpottunut, vaikka sukulaiset (jotka eivät leikkauksesta tiedä), eivät olekaan huomannut eroa. Tai ainakaan sanoneet mitään. Mutta pääasia että itellä on helpompi olla ihmispaljoudessakin ajattelematta kokoajan nenää. Hyvää vauhtia nenä parantuu, vaikka arka onkin. Onneksi oli mahdollisuus mennä nenäleikkaukseen! ps.nyt voin käyttää aurinkolasejakin! aikaisemmin iso nenä vain korostui aurinkolaseista.

• kiinnostunut alle 18
        pinkye kirjoitti:

Juu olo on tosi helpottunut, vaikka sukulaiset (jotka eivät leikkauksesta tiedä), eivät olekaan huomannut eroa. Tai ainakaan sanoneet mitään. Mutta pääasia että itellä on helpompi olla ihmispaljoudessakin ajattelematta kokoajan nenää. Hyvää vauhtia nenä parantuu, vaikka arka onkin. Onneksi oli mahdollisuus mennä nenäleikkaukseen! ps.nyt voin käyttää aurinkolasejakin! aikaisemmin iso nenä vain korostui aurinkolaseista.

niin minkä ikäisenä saa mennä nenäleikkaukseen, tietääks kukaan?? ku haluaisin mennä nenäleikkaukseen mut en tiiä onks mul tarpeeks ikää ja enkä tiiä kuinka kauan toipuminen kestää ku kouluki alkaa 7 vk päästä ja silleen..

• ghqqqr
        kiinnostunut alle 18 kirjoitti:

niin minkä ikäisenä saa mennä nenäleikkaukseen, tietääks kukaan?? ku haluaisin mennä nenäleikkaukseen mut en tiiä onks mul tarpeeks ikää ja enkä tiiä kuinka kauan toipuminen kestää ku kouluki alkaa 7 vk päästä ja silleen..

Jotkut kirurgit tekee alle 18 vuotiaille, mutta ei kaikki. Silloin täytyy tietenki olla vanhemmilta lupa kun alle 18. Näin siis jos on pelkän ulkonäon takia, mutta jos taustalla on joku sairaus tai tapaturma niin sitten tekevät kait kaikki kirurgit, en ole täysin varma.

Mutta en tiedä onko kovin viisasta mennä niin nuorena leikkaukseen, koska nenä saattaa muuttua vielä hiukan, vaikka sitä ei itse välttämättä huomaisikaan. Ja se sitten saattaa lisätä komplikaatioiden riskiä kun leikkauksen jälkeen se muuttuu luonnollisesti, nuoren iän takia.

• a.d.802700
        ghqqqr kirjoitti:

Jotkut kirurgit tekee alle 18 vuotiaille, mutta ei kaikki. Silloin täytyy tietenki olla vanhemmilta lupa kun alle 18. Näin siis jos on pelkän ulkonäon takia, mutta jos taustalla on joku sairaus tai tapaturma niin sitten tekevät kait kaikki kirurgit, en ole täysin varma.

Mutta en tiedä onko kovin viisasta mennä niin nuorena leikkaukseen, koska nenä saattaa muuttua vielä hiukan, vaikka sitä ei itse välttämättä huomaisikaan. Ja se sitten saattaa lisätä komplikaatioiden riskiä kun leikkauksen jälkeen se muuttuu luonnollisesti, nuoren iän takia.

Nenä ja korvat "kasvavat" koko ihmisen eliniän ajan. Nenän korjausleikkaus eli rhinoplastia kannattaa kyllä toteuttaa, jos kokee nenänsä olevan huomattavan poikkeavan näköinen. Asiasta saattaa tulla kova taakka itsetunnolle, tiedän kokemuksesta. Itsekin kävin korjauttammassa oman nokkani viitisen vuotta sitten. Hintaa operaatiolle tietenkin tuli, mutta se oli todella sen arvoista!

Loppuelämäksi terve itsetunto ja hyvä mieli. 2900 EUR. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen on parempi itselleen ja muille.

Turhamaisuuteen monet vetoavat tuomitessaan ihmisiä, jotka ottavat korjausleikkauksia. Normaalin ulkonäön omaava ei voikaan käsittää miten raskas taakka esimerkiksi epänormaalista nenästä voi jollekin tulla.

• gv17
        a.d.802700 kirjoitti:

Nenä ja korvat "kasvavat" koko ihmisen eliniän ajan. Nenän korjausleikkaus eli rhinoplastia kannattaa kyllä toteuttaa, jos kokee nenänsä olevan huomattavan poikkeavan näköinen. Asiasta saattaa tulla kova taakka itsetunnolle, tiedän kokemuksesta. Itsekin kävin korjauttammassa oman nokkani viitisen vuotta sitten. Hintaa operaatiolle tietenkin tuli, mutta se oli todella sen arvoista!

Loppuelämäksi terve itsetunto ja hyvä mieli. 2900 EUR. Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen on parempi itselleen ja muille.

Turhamaisuuteen monet vetoavat tuomitessaan ihmisiä, jotka ottavat korjausleikkauksia. Normaalin ulkonäön omaava ei voikaan käsittää miten raskas taakka esimerkiksi epänormaalista nenästä voi jollekin tulla.

Minkä ikäsenä kävit leikkauksessa? Mites pääsit noin halvalla, ei tainnut olla suuri operaatio vai kävitkö ulkomailla? vai korvasiko vakuutus tms.?

Varmaan joskus 20v. on jo hyvä ikä leikkaukselle, silloin tuskin on enää sen suurempia riskejä komplikaatioille mitä olisi ala-ikäsenä.

• leikkaukseen haluava

Mitä mieltä ootte siitä, että onko sillä väliä mihin plastiikkakirurgiseensairaalaan menee? Kun katsoin, että Ståhlberg (jolle haluaisin mennä) leikkaa monessa paikassa. Eirassa kalleimmat hinnat, 22:ssa toiseksi kalliimmat ja KL:ssa halvimmat (mitä nyt nopeasti katsoin). Eihän sillä sairaalalla, jonka valitsee halvimman hinnan perusteella, varmaan sinänsä mitään eroa ole? No oli ehkä vähän turha kysymys, mutta kuitenkin...

• kaiken nähnyt

Koska sama kirurgi leikkaa, hän luonnollisestikaan ei leikkaa eri tavalla missään paikassa, vaan pitää samat laatukriteerit joka paikassa. Itse klinikoiden palvelussa ainakaan klinikka22:n ja Eiran välillä ei pitäisi olla myöskään kovin olennaisia eroja. KL:sta ei itselläni ole kokemusta. Mutta nuo kaksi ensin mainittua, niin suurinpiirtein samalla tavalla potilas kohdataan palvelun tason puolesta.

• no se

Varoittelen vähän, että nenä on herkkä paikka. Jos sen muotoilussa tunaroidaan voit vammautua lopun elämäksesi!

• jnjj

Mitka on keskimaaraiset ajat, jolloin leikkaukseen/konsultaatioon paasee? Tottakai se vaihtelee, mutta haluaisin vaan tietaa onko se enemmin viikko vai 2kk?

• HSG<O

Onkos täälä J.Kostiaisella nokkaa leikanneita? Olen aikeissa mennä hänelle rusto luu leikkaukseen. Kuinka muodoton ja musta on pää ensimmäisenä päivänä..? Vaikka kyllä tuon kärsii kun pääsee eroon vuosien kompleksista. On kiva omata perintönenä...

• yks nenätyyppi

Kyllä saat mahdollisesti konsultaatioajan parin, max. kolmen viikon sisällä, ellei ole jokin tietty ruuhka-aika, ehkä kevät-kesä on ruuhkaisempaa, toisaalta kuulemma myös loppuvuosi. Mutta suurinpiirtein parin viikon sisällä kyllä varmaan saat, itsekin sain.
        Ja esim. Kaarlo Ståhlberg ottaa vastaan väh. kahdessa pikassa eli Klinikka 22:ssa ja Eirassa, eli joustovaraa ajanvarausten suhteen on. Kaarlo taitaa ottaa useimmin vastaan Klinikka 22:ssa, että varmaan löytyy aika.

• ''''''''''''
        HSG<O kirjoitti:

Onkos täälä J.Kostiaisella nokkaa leikanneita? Olen aikeissa mennä hänelle rusto luu leikkaukseen. Kuinka muodoton ja musta on pää ensimmäisenä päivänä..? Vaikka kyllä tuon kärsii kun pääsee eroon vuosien kompleksista. On kiva omata perintönenä...

Ei kasvot ihan muodottomat seuraavana päivänä ole, mutta 4-5 päivää ovat tietenkin hiukan turvonneet, ensimmäiset pari päivää on voimakasta turvotusta ja mustelmaa, eli kun nenään kunnolla kajotaan toki se pahin turvotus on siinä ne ensimmäiset 5-7 päivää, itsellä ihan tasan 6 päivän päästä kaikki häivisi, myös mustelmat. 2 ensimmäistä päivää silmäni ikäänkuin muurautuivat umpeen, mutta itselläni kajottiin aika korkealle nenänselän luuhun, että olettaisin sen johtuvan siitä, eli mentiin suhteellisen lähelle silmien väliä.Olo ei kuitenkaan ollut hankala, ensimmäinen yö ainoastaan hiukan tukala.

• ti5rto6top0680p

Turhuuden multihuipennus !! Ei voi muuta sanoa kuin voi vittu että mitä ihmiset on valmiita tekemään miellyttääkseen muita ihmisiä. Helvetin hauska huomata minkälaisen paineen länsimainen yhteiskunta kaikkine ulkonäkö kriteereineen on onnistunut tänne pohjoisen perukoillekin luomaan. Jokainen putkinäköinen ja itsekeskeinen pelle voikin nyt ihan kaikessa rauhassa vaikka miettiä että mitä tuollakin 5000-10000e rahasummalla voisi tehdä? esim. pelastaa kymmenien ihmisten HENGEN kehitysmaissa.. JOO EI KU PITÄÄ SAAHA NENÄÄ PIENEMMÄKSI voi v*ttu... !!!

• Tekomoralisti

ti5rto6top0680p, sinä et varmaan käytä rahaasi kaljaan tai muuhun turhaan vaan laitat kaiken liikenevän kehitysmaihin?

• heippaM
    • ti5rto6top0680p

- " ti5rto6top0680p, sinä et varmaan käytä rahaasi kaljaan tai muuhun turhaan vaan laitat kaiken liikenevän kehitysmaihin? "

- Tottakai käytän rahaa kaljaan ja muihinkin turhakkeisiin jotka ei kuitenkaan nyt ole niin turhia jos ajatellaan että jos ostan vaikka kaljaa niin sehän työllistää ihmisiä.

- Jos laittaa tuollaisen jättisumman omaan pärstävärkkiin josta tuskin tulee nättiä senkään jälkeen niin kuka helvetti siitä muka hyötyy? jos ei lasketa sitä sika porvari kiskuri plastiikkakirurgia joka ryöstää ihmisiä !

• nnnnenä

miten se on sun naamastas pois, jos joku tekee omalleen mitä haluaa? jatka kaljan ostelua ja piä mölyt päässäs =)

• yksvaan11

no älä :D

• ti5rto6top0680p

Odotan innolla sitä päivää kun suomesta tulee Kommunisti sosialinen maa ja kaikki tälläinen hevonp*ska kielletään lailla ! Hävettää elää tälläisten idioottien ympäröimänä ! Kilpailu yhteiskunnassa ulkonäöllä on suunnilleen saman tasoinen vitsi kuin piereskelyn SM kisat Utajärvellä !

• 41141

Suomesta ei tule koskaan Kommunisti maata.

• yksvaan111

Kiitos! Piristit päivääni tällä älyttömän tyhmällä kommentillasi! :D
        K I I T O S !!! :D

• ti5rto6top0680p

Antakaa evoluution edes tehdä tehtävänsä ja karsia rumilukset helevettihin tästä maailmasta jos se ulkonäkö on muka tärkeää ! ihan turha yrittää käyttää sitä ässäkorttia sieltä hihasta, ei ne plastiikka kirurgiset toimenpiteet jälkeläisille siirry ! Jos ei saa kumppania alkuperäisellä naamalla niin kannattaa vain tyytyä kohtaloon ! jos elämä ahdistaa niin paljon niin ainahan voi itsensä päiviltään päästää, eikä edes maksa mitään !

• yksvaan11

Musta tuntuu että raukka on yksinäinen ! :D VOi sinuu..... tiäks. nykyään on tosi monta erilaista nettideittisivustoo... ehkä SINUNKIN kaltainen luuseri voi elämänkumppanin sieltä löytää! TsemppiÄ!

• ti5rto6top0680p

Noh eikö niitä kitukasvuisia vastakommenteja tulekaan ylivertaista älykkyysosamäärääni vastaan?

• yksvaan1

vitun kusipää idiootti.

• yksvaan1

Sä oot yks elämätön ylipainonen kalju pienipippelinen joka ei oo saanu vähään aikaan ja tuut tänne palstoille latelemaan kommenttejas. Tiäks kuin säälittävää on se ett kirjottelet tänne tollasia kommentteja? Mee ettiin elämälles jotain sisältöö

J E R K !

• oikea uuno

Tälle palstalle on eksynyt joku kommunisti idiootti.

• rumiluuus

Minulla on tosi iso nenä. Ja alkaa niin ylhäältä. Lyhyt otsa ja pieni leuka kaiken lisaeksi. Sivuprofiililtani olen ihan noita-akka :(
      Haluaisin nenäleikkaukseen koska tämä häiritsee minua ihan kauheesti.
      Ja tuntuu että vuosi vuodelta menee isommaksi. Ja olen vasta 23-vuotias

• Korjailtu nainen.

Nimimerkille "rumiluuus":
      Rupea säästämään rahaa.
      Sitte mee leikkauttamaan jos kovasti häiritsee, muuten menee koko elämä nenää surressa.
      Kokemuksesta voin kertoa. Häiritsi koko nuoruuden ja nuoriaikuisuuden, itsetunto ihan maassa. Noin 24 v olin kun leikkauksessa kävin. Korjausleikkaus piti tehdä muutaman vuoden päästä ja taaskin pitäis korjata kun on vinossa mutta enää en jaksa välittää kun ikää jo melkein 60 vuotta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27