Päiväkoti voi lisätä aggressiota

liian suuret ryhmät

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902239130125_uu.shtml

Professorin mukaan päivähoidon laatu on tällä hetkellä Suomessa kehno, ja seuraukset suurista ryhmistä voivat olla vakavat.

- Kun sosiaalinen kenttä ei ole hallittavissa, lapsi ei voi oppia sosiaalisia taitoja, vaan turvautuu aggressioon,

Mikkoset ovat siis oikeassa?!

63

7427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikkonen olla

ollut päiväkodissa lapsena, kun tuntuu tv-haastatteluissa kovin aggressiiviselta ja sosiaaliset taidotkin näytti olevan hakusessa.

• Yksi mikrosiru

40-50 luvulla joka torpassa oli noin 10 lasta vähintään, eikä kukaan ehtinyt ottaa kantaa miten he pärjäsivät. 14-vuotiaasta vain töihin.

• tuo on totta

Ja ihmettelen miten nämä suuret ryhmät on yhtäkkiä ongelma. Silloin 70-80 lukujen taitteessa kun kävin itse kouluni, oli meitä luokassa 32 oppilasta, mutta ei kukaan sitä omgelmanisena pitänyt. Ja ihan sosiaalisena itseäni pidän, enkä ole agressiivinen. Miksi siitä nyt yhtäkkiä on tehty ongelma ? Itse epäilen, että nämä lisääntyneet psykologit ja sosiaalitantat ovat itse päässäänn tehneet ongelman tuosta. Nykyäänhän lapset ovat ns. agressiivisia vaikka olisi todellisessa elämässä kyse "normaalista nahistelusta", ainahan lapset ovat painineet, mutta nyt 2000 luvulla siitäkin on tullut ongelma.

• vain että
        tuo on totta kirjoitti:

Ja ihmettelen miten nämä suuret ryhmät on yhtäkkiä ongelma. Silloin 70-80 lukujen taitteessa kun kävin itse kouluni, oli meitä luokassa 32 oppilasta, mutta ei kukaan sitä omgelmanisena pitänyt. Ja ihan sosiaalisena itseäni pidän, enkä ole agressiivinen. Miksi siitä nyt yhtäkkiä on tehty ongelma ? Itse epäilen, että nämä lisääntyneet psykologit ja sosiaalitantat ovat itse päässäänn tehneet ongelman tuosta. Nykyäänhän lapset ovat ns. agressiivisia vaikka olisi todellisessa elämässä kyse "normaalista nahistelusta", ainahan lapset ovat painineet, mutta nyt 2000 luvulla siitäkin on tullut ongelma.

koululainen on jo iältään vanhempi. Päiväkoti-ikäiset eivät ole aivojen kehityksen ollessa vielä kesken kykeneviä käsittelemään ihmissuhteita.Perusturvallisuus luodaan lapsuudessa.
        Konkreettisena esimerkkinä käytän talonrakentamista. Jos rakennat kivijalan huonosti, niin vaikka kuinka hyvin tekisit seinät määräysten mukaan niin kehno lopputulos on odotettavissa

• muistaa
        tuo on totta kirjoitti:

että päiväkodeissa on hyvin erilaisesta ympäristöstä tulleita lapsia. Kaikilla ei ole asiat hyvin kotona eivätkä omat vanhemmat välttämättä jaksa paneutua lastensa hyvinvointiin. On syrjäytymistä ja päihteiden väärinkäyttöä.

Sellaioset lapset tarvitsevat erityisen paljon tukeä päiväkodissa, eikä sitä ole mahdollista antaa juuri kovin suurten ryhmien takia.

Aika on aivan eri kuin 30-40 vuotta sitten ja ihmisillä/perheillä aivan erilaisia haasteita.
        Ei kannata verrata ns vanhaan hyvään aikaan.

Todellsiuudessa aggressivisuus on lisääntynyt. Turhaa on ummistaa silmänsä sille asialle. Ei ne "sosiaalitanta" liiottele lainkaan.

• Yksi mikrosiru
        vain että kirjoitti:

koululainen on jo iältään vanhempi. Päiväkoti-ikäiset eivät ole aivojen kehityksen ollessa vielä kesken kykeneviä käsittelemään ihmissuhteita.Perusturvallisuus luodaan lapsuudessa.
        Konkreettisena esimerkkinä käytän talonrakentamista. Jos rakennat kivijalan huonosti, niin vaikka kuinka hyvin tekisit seinät määräysten mukaan niin kehno lopputulos on odotettavissa

Entäpä nämä sodat? Vaikka olisit kuvitellut järjestäväsi lapsille turvallisuutta. Jokapuolella sodittiin. Mitkä seuraukset se jätti?

• käsiteltiin
        Yksi mikrosiru kirjoitti:

Entäpä nämä sodat? Vaikka olisit kuvitellut järjestäväsi lapsille turvallisuutta. Jokapuolella sodittiin. Mitkä seuraukset se jätti?

ne vaikeat asiat.Kuinka paljon tämän päivän vanhusten masennus,alkoholiongelmat, yksinäisyys jne. on tämän vaikenemiskulttuurin tulosta? Mitään ikäviä tai hankalia asioita ei saanut puhua kenellekään. Myös lapsilta tätä vaadittiin. Oli suuri häpeä joutua leimatuksi,huonoksi ihmiseksi tai yhteiskunnan elätiksi. Tänä päivänä tätä häpeän taakkaa ei haluta kenellekään. Pidetään normaalina jos ei aina mene hyvin.Yhteiskunta yrittää parhaansa mukaan olla jokaisen apuna vaikeissa tilanteissa.Jokaisen tulisi yrittää parhaansa oman hyvinvoinnin eteen, mutta onko tämän päivän "mulle kaikki ja heti"-kulttuuri viemässä pohjan tältä hyvältä ajatukselta?

• jutussa..
        tuo on totta kirjoitti:

puhuttiin esim. alle kolmivuotiaiden ryhmistä, jotka voivat olla nykyään yli 12 lapsen ryhmiä. Sellainen ryhmä on oikeasti yksi eläintarha, vaikka lukumäärä ei ehkä jonkun (sellaisen joka ei ole koskaan pk:ssa työskennellyt) mielestä kuulosta paljolta.

• täälläkin

Niin oli isot perheet siihen aikaan, mutta ei ne 10 lasta ollutkaan kaikki suunnilleen samanikäisiä. Isommat lapset jo huolehtivat ja hoivasivat pienempiä sisaruksiaan. Siinä lapset oppivat sitä sosiaalisuutta, toisten huomioon ottamista ja pienemmistä huolehtimista. Ja myös tavaroiden ja asioiden jakamista, mitä nykyään ei nämä parin lapsen perheitten mukelot opi koska saavat kaiken mitä haluavat sormella osoittamalla.

• lainaus
        jutussa.. kirjoitti:

puhuttiin esim. alle kolmivuotiaiden ryhmistä, jotka voivat olla nykyään yli 12 lapsen ryhmiä. Sellainen ryhmä on oikeasti yksi eläintarha, vaikka lukumäärä ei ehkä jonkun (sellaisen joka ei ole koskaan pk:ssa työskennellyt) mielestä kuulosta paljolta.

Ihan hyvä pointti. Pieni lapsi miten se oppii? Matkimalla tietenkin apina näkee, apina tekee.
        Sitten on aina se yksi ja useampi jotka alkavat kiusata pienempiä. Nämä ainekset pitäisi kitkeä pois alku vaiheessa jo, se on vain pieni asia mutta pienet asiat voivat kasvaa ja isot asiat pienentyä. Mutta kumminkin se voi olla vaikeampaa isoissa ryhmissä missä niin kuin sanotaan tyhmyys tiivistyy.
        Se on ketju reaktio varmaan nämä suuret jonotus ajat klikoille selittävät asiaa kanssa aika paljolti.
        Mutta osa saattaisi vastustaa muutosta koska se elminoisi kokonaisen tarpeen tälle idiootti alpha ja omega tyypeille. Dominointi on väärin jos todella haluaa ryhmän yksikään ei saisi olla teoriassa "parempi" mutta yksilölliset pirteet saisivat kasvaa ja kehittyä ja muodostaa toimivan ihmis mallin ilman väkivaltaisia(eläimellisiä) tarpeita. Monet puhuvat kuinka olemme ihmisiä ja parempia kuin eläimet, just nyt olemme pahempia kuin eläimet koskaan voisivat olla.

• Vanhemmat lapsia
        täälläkin kirjoitti:

Niin oli isot perheet siihen aikaan, mutta ei ne 10 lasta ollutkaan kaikki suunnilleen samanikäisiä. Isommat lapset jo huolehtivat ja hoivasivat pienempiä sisaruksiaan. Siinä lapset oppivat sitä sosiaalisuutta, toisten huomioon ottamista ja pienemmistä huolehtimista. Ja myös tavaroiden ja asioiden jakamista, mitä nykyään ei nämä parin lapsen perheitten mukelot opi koska saavat kaiken mitä haluavat sormella osoittamalla.

Ensin olisi vanhempien aikuistuttava! Jokaviikonloppu on kiire baariin/yökerhoon ja lapsia kiikutetaan milloin minnekin.Vanhemmilla on täysin väärät arvot.Bubia,seksibaaria,krapuloita,heräämisiä mitä kummallisemmista paikoista ja kenen vierestä tahansa.Ja tätä nauretaan ja ihannoidaan lasten kuullen.Sitten muutetaan erilleen ja lapsesta tulee heittopussi kahden tai useamman kodin välille.Siitä saavat vanhemmat syyttää vain itseään!

• lhlh
        tuo on totta kirjoitti:

Huomioithan myös sen, että päivähoidossa vaatimukset ja hoitajien työt ovat nykyisin ihan erilaiset ja eritasoa kuin silloin 70-80-luvulla. Nykyisin kun päivähoidossa pitää ottaa huomioon hyvin paljon enemmän asioita kuin silloin ennen kuten esim. lasten yksilöllisyys. Samoin paperityöt ja tietokoneella tehtävät työt ovat lisääntyneet.

Vertasit myöskin päiväkotiryhmiä koululuokkiin. Päiväkoti lapset ovat nuorempia kuin koululaiset, eivätkä pärjää niin itsenäisesti kuin koululaiset.

• työtön äiti

töihin avuksi lastenhoitajiksi, kun kunnat vaan käyttäisi hyödyksi sitä vaihtoehtoa. Seurana, tukena, keskustelukavarina ja leikeissä mukana pärjää varmasti ilman alan koulutustakin!
      Lapset ei olisi niin yksin ja aina joku jäisi ulkopuoliseksi!

• ei onnistu

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Mutta kaunis ajatus sinällään.

• Ilman päiväkotia kasvanut

Jos nyt keskustelijat lukisivat edes ensimmäisen lauseen tuosta artikkelista ennen kommentointia. Siinä sanotaan että yli 8 hengen ryhmät ovat haitallisia ALLE 3 VUOTIAILLE.

Toinen asia on että lapsiryhm,ät saisivat niin päiväkodeissa kuin koulussakin olla pienempiä, silloin ehtii hoitaja/opettaja keskittymään enenemmän yksittäiseen piltiin.

• päikkäriläinen

Olen itse ollut pph( perhepv hoitajana) n. 17 v...sen jälkeen siirryin perhepäiväkotiin...hoitajaksi...
        ja voin kokomuksesta sanoa että liian suuri ryhmä on tosiaan hankala...esim juuri perhepvkodissa...eli ryhmiksessä-
        jos on 4 1-vuotiasta....kaikki vaippaikäisiä, syötettäviä,puettavia...jne...niin se vie huomattavasti muilta lapsilta aikaa...toki ihania pikkuapulaisia on..haluavat hakea vaippaa jne...mutta todella kirpaisee kun joutuu sanomaan useinkin: odota hetkinen, laitan ensin "eetun" nukkumaan...toinen täti samaa...
        se rumba mitä joutuu tekemään kakkavaippojen ym kanssa...on poissa muilta lapsilta...ja hoitajia ei ole kuin 3-4 Paikkakoko sais olla 12 lasta...kirjoilla voi olla jopa 18...osa-hoitosia, virikepaikalla olevia...jne...sitten kun sattuu että kaikkiaan onkin 15 lasta, eskarit mukaan lukien... nii ei siinä valitettavasti jää aikaa paljon toisille...
        Moni lapsi jää vaille syliä...hellyyttä...vaikka kuinka sitä haluat antaa niin aina on mentävä...
        siksi minusta pitäis sen joka valittaaa niin tulla itse kokeilemaan muutama viikko sitä rumbaa ja hälinää...ym .Isossa ryhmässä on huonot ja hyvät puolet... pienempi oppii olemaan isompien kanssa...isommat huolehtimaan sisarruksistaan esim...kuten ryhmiksissä...
        Meillä lapsiahan on 1-6 vuotiaisiin asti...ja eskarit...jos sekin kun on päivälevon aika...osa lapsista ei nuku...tulee eskarit siihen...heitä pitää jakaa eri ryhmiin että pienimmät saa nukutuksi...
        Ensimmäiset lapset tulee 6:30...ja viimeiset lähtee 16:30 ja nämä jotka on 6:30-16:00 tarvitsevat rauhalllisen lepohetken...isossa ryhmässä jossa on erilaisia nukkujia,ei nukkujia,erkarilaisia...ääntä löytyy...silloin keksitään vaikka mitä että edes vähän pienemmällä äänellä oltaisiin...

JOka asialla on hyvät ja huonot puolet...
        Se mitä ennen on ollut...noin 30-40v sitten ei voi verrata tähän päivään...valitettavasti...Jos jokainen miettii sitä vähänkään niin kyllä viiimesen 10v aikana on lapset..kin muuttuneet...

Mutta siittä huolimatta itse henk kohtasesti pyrin antamaan hellyyttä,syliä...halia ym kaikille päivän aikana...alottaen aamulla kun tullaan hoitoon...kirjaa lukiessa...leikkiessä lattialla heidän kanssa.. yritän kaikkeni että lapsella on hyvä olla ...kiireestä ja hälinästä huolimati...

• Pieni ryhmä

Perhepäivähoitajille palkkaa lisää, niin saadaan koukutettua uusia hoitajia ja entiset pysyvät työssään. Lapsiryhmä sopivan kokoinen max 4 lasta. Tulee kunnalle halvemmaksi, kun ei tarvitse rakentaa päiväkoteja, koska hoitaja tarjoaa kiinteistön.

• idea,
        Pieni ryhmä kirjoitti:

Perhepäivähoitajille palkkaa lisää, niin saadaan koukutettua uusia hoitajia ja entiset pysyvät työssään. Lapsiryhmä sopivan kokoinen max 4 lasta. Tulee kunnalle halvemmaksi, kun ei tarvitse rakentaa päiväkoteja, koska hoitaja tarjoaa kiinteistön.

tuon kun sais vielä jakeluun päättäjille, niillä vaan ei usein ole käytännön kokemusta monistakaan asioista ja se tekee ne asiat sitten niin vaikeasti ymmärrettäviksi.

Papereita ja numeroita vaan pyöritellään päivät pitkät, todellisuus jää valitettavasti aika hämäräksi.

• Virya

Itsekin halusin tarhassa auttaa tätejä, ja otin pari poikaparkaa paimennettavakseni aina. Raukat...

• asian kokeneena

Olen itse hoitanunut kotona vanhemmat lapseni ja nuorimmaisen laitoin sitten päiväkotiin 4 vuotiaana.
      Ja kyllä minä ainakin huomasin eron miten muksu muuttui kun meni päiväkotiin. Huomattavasti levottomampi oli aina iltaisin kotona kun joutui olemaan ns. hulinassa päivät.
      Meillä isommat sisaruksetkin ihmetteli sitä miksi kuopus "riehuu" aina kun tulee hoidosta! Ja viikonloppuisin oli niin rauhallinen kuten aina ennenkin. Eli vaikka oli noin iso lapsi jo kyseessä niin huomasipa vaikutuksen jonka iso ryhmä teki. Ja olinpa taas entistä onnellisempi että olin voinut hoitaa omat lapseni kotona näiden ollessa pieniä, ei mennyt se aika hukkaan vaikka rahallisesti tiukkaa tekikin välillä.

• poika oli

pienenä perhepäivähoidossa. Siirrettiin sitten noin 4- vuotiaana kunnan vaatimuksesta päiväkotihoitoon. Ise huomasin tämän jo ennenkuin vanhemmat sanoivat yhtään mitään hoitomuodon muutoksesta. Lapsi oli muuttunut leikeissään levottomaksi ja kaikki mitä puhui , niin hän huusi asiansa.Ei osannut enää puhua normaalilla äänellä entisen pihakaverinsa kanssa. Surullista, mutta totta:(

• ...ja mikä pahinta...

Suomessa, jos lapsella on jotakin erityistä käyttäytymistä, ja hän tarvitsisi kuntoutusta, niin se järjestetään päiväkodissa. Se voi olla kaikin mahdollisin tavoin kaikkein huonoin vaihtoehto lapsen kannalta. Meillä kokeiltiin kerran, ja niin huonoksi meni lapsen asiat, että sen jälkeen ei päiväkotiin olla pienenä laitettu.

Ja lapsissa huomaa eron selvästi. Toinenkin lapsemme tarvitsi tukea (vaikea hapenpuute taustalla), niin päästimme vasta viisivuotiaana päiväkotiin. Kotona sai rauhassa harjoitella asioita, välillä kokeilimme tarhaa, ja takapakkia tuli, jolloin muksut jäivät kotihoitoon.

Ihme mantraa hoetaan laadukkaasta päivähoidosta, vaikka se on oikeasti kaukana siitä nykyisin. Ehkä ns. normaali lapsi siellä pärjääkin, joka sopeutuu kaikkeen, mutta että varhaiskuntoutusta tuollaisessa paikassa, johan sille nauraa aidanseipäätkin.

Ja yksi huvittava piirre on myös se, että tuota ei tunnusteta. Vanhempia syyllistetään rankalla kädellä mm. lapsen karkailusta ym, mutta se loppui meillä kokonaan kuin seinään, kun lapsi pääsi oikeanlaiseen ympäristöön kuntoutumaan. Edellisessä päiväkodissa lapsen levottomuus yhdistettiin suoraan perheeseen ja kodinolosuhteisiin, vaikka samoissa olosuhteissa siellä kotona muut muksut ovat aivan erilaisia.

Olen ollut itsekin päiväkodissa töissä, olen ns. kasvatusalan ammattilainen, mutta oma etiikkani ei kestänyt olla siellä töissä. Ja koska tiedän, millaista se voi pahimmillaan olla, niin muiden lapsien kehitystä en enää suostu vaarantamaan.

Hei, suomalaisissa päiväkodeissa jopa pahoinpidellään lapsia. Tarkastakaa mustelmat. Ja pahinpitelyä on myös hoitajien taholta. Sellaisen tapahtuessa vaan vedotaan uupumukseen ym, tekosyihin.

• päiväkodista
        ...ja mikä pahinta... kirjoitti:

Suomessa, jos lapsella on jotakin erityistä käyttäytymistä, ja hän tarvitsisi kuntoutusta, niin se järjestetään päiväkodissa. Se voi olla kaikin mahdollisin tavoin kaikkein huonoin vaihtoehto lapsen kannalta. Meillä kokeiltiin kerran, ja niin huonoksi meni lapsen asiat, että sen jälkeen ei päiväkotiin olla pienenä laitettu.

Ja lapsissa huomaa eron selvästi. Toinenkin lapsemme tarvitsi tukea (vaikea hapenpuute taustalla), niin päästimme vasta viisivuotiaana päiväkotiin. Kotona sai rauhassa harjoitella asioita, välillä kokeilimme tarhaa, ja takapakkia tuli, jolloin muksut jäivät kotihoitoon.

Ihme mantraa hoetaan laadukkaasta päivähoidosta, vaikka se on oikeasti kaukana siitä nykyisin. Ehkä ns. normaali lapsi siellä pärjääkin, joka sopeutuu kaikkeen, mutta että varhaiskuntoutusta tuollaisessa paikassa, johan sille nauraa aidanseipäätkin.

Ja yksi huvittava piirre on myös se, että tuota ei tunnusteta. Vanhempia syyllistetään rankalla kädellä mm. lapsen karkailusta ym, mutta se loppui meillä kokonaan kuin seinään, kun lapsi pääsi oikeanlaiseen ympäristöön kuntoutumaan. Edellisessä päiväkodissa lapsen levottomuus yhdistettiin suoraan perheeseen ja kodinolosuhteisiin, vaikka samoissa olosuhteissa siellä kotona muut muksut ovat aivan erilaisia.

Olen ollut itsekin päiväkodissa töissä, olen ns. kasvatusalan ammattilainen, mutta oma etiikkani ei kestänyt olla siellä töissä. Ja koska tiedän, millaista se voi pahimmillaan olla, niin muiden lapsien kehitystä en enää suostu vaarantamaan.

Hei, suomalaisissa päiväkodeissa jopa pahoinpidellään lapsia. Tarkastakaa mustelmat. Ja pahinpitelyä on myös hoitajien taholta. Sellaisen tapahtuessa vaan vedotaan uupumukseen ym, tekosyihin.

lienee yleistä, mutta karkaileeko lapset perhepäivähoidosta? Minä en ole sellaisesta kuullut. Samoin hoitopäivän aikana sattuvat tapaturmat lienevät päiväkodeissa yleisempiä kuinpph:ssa. Olenko ihan väärässä näiden näkemysteni suhteen??

• kasvatusalan ammattilainen,...
        päiväkodista kirjoitti:

lienee yleistä, mutta karkaileeko lapset perhepäivähoidosta? Minä en ole sellaisesta kuullut. Samoin hoitopäivän aikana sattuvat tapaturmat lienevät päiväkodeissa yleisempiä kuinpph:ssa. Olenko ihan väärässä näiden näkemysteni suhteen??

Yli 30 vuotta kestäneen päiväkotiurani aikana en ole kertaakaan kuullut puhuttavan lapsesta, joka olisi karannut perhepäivähoidosta. En myöskään siellä sattuneista isommista tapaturmista, pikkukolhuja toki sattuu. Kaikki omat viisi lastani olen "hoidattanut" pph:ssa eskari-ikäisiksi saakka. Senkin jälkeen he ovat jatkaneet puolipäivää eskarilaisina pk:ssa isossa ryhmässä ja toisen puolikkaan pph:n pienessä läheisessä ryhmässä. Ratkaisu on meidän perheelle ollut juuri se oikea. Lapset ovat nyt jo isoja ja aikapäiviä sitten päivähoitoiän ohittaneet. Yhtä kaikki, he ovat rehellisiä, kunnollisia, ahkeria, toiset ihanasti huomioivia ja ilman päiväkotia kasvaneina myös keskivertoa sosiaalisempia. Olisiko niin, että pienessä yhteisössä on sittenkin helpompi oppia sosiaalisia taitoja kun ei niin kovasti tarvitse taistella huomiosta ja paikasta?
        Etenkään alle kolmevuotiaat eivät tarvitse eivätkä hyödy minun pedakogisesta tietämyksestä mitenkään. Onko se välttämätöntä isommillekaan? Jollekin varmasti on, mutta lantissa on aina kaksi puolta. Lapsi tarvitsee jotain ihan muuta kuin hienoista lauseista kyhättyja oppeja. Läheisyyttä ja kuulumista johonkin!

• 5 lasta

Ainoastaan ruotsalaiset ja entiset kommunistimaat ovat ovat havainneet laitoshoidon hyväksi lapsille. Loppujen lopuksi on aika selvää, että luontoemon tarkoittamaa tapaa parempaa tapaa on vaikea keksiä. Hänellä kun on ollut muutamia kymmeniä miljoonia vuosia aikaa kehittää systeemiä.

• lapset

viettävät päiväkodissa paljon lyhyempää päivää kuin Suomessa.

• vierailija

Minusta tässä keskustelussa unohdetaan nyt, että hoitajalla on väliä. Iso lapsiryhmä voi olla lapselle turvallinen ja hyvä paikka viettää arkipäivänsä, jos hoitajat osaavat olla aikuisia ja pitää isonkin ryhmän hanskassa. Itselläni on 2v lapsi, joka on ollut puoli vuotta 12 lapsen ryhmässä. En ole huomannut minkäänlaista agressiivista käytöstä ja sosiaaliset taidot ja varsinkin kielen kehitys on ollut todella nopeaa. Olen erittäin tyytyväinen ryhmän hoitajiin ja arvostan heidän ammattitaitoaan suuresti.

• vierailija

että vaikka päiväkoti onkin iso osa lapsen elämää, se on vain osa. Tärkeimmällä sijalla lapsen elämässä on (tai ainakin pitäisi olla) koti. Jos kotona lapsi saa tuntea olonsa turvalliseksi, hän pärjää elämässä muutenkin. Myös päiväkodissa.

• monta
        vierailija kirjoitti:

että vaikka päiväkoti onkin iso osa lapsen elämää, se on vain osa. Tärkeimmällä sijalla lapsen elämässä on (tai ainakin pitäisi olla) koti. Jos kotona lapsi saa tuntea olonsa turvalliseksi, hän pärjää elämässä muutenkin. Myös päiväkodissa.

aikuista on tuossa ryhmässä? Oletan että kolme. Kuinka pitkää päivää lapsesi ryhmässä viettää?
        Onko samat hoitajat olleet koko ajan vai onko ollut vaihtuvuutta? Entäpä onko ryhmässä erityislapsia vai onko kaikki hoidettavat ns. normaalilapsia? Ovatko hoitajat tyytyväisiä työoloihinsa ? Kaikki tämä vaikuttaa viihtyvyyteen.

• sitten laitetaan
        vierailija kirjoitti:

päiväkodissa olon syyksi kaikki lapsen mahdolliset vaikeudet, mutta onhan tunnettu tosiasia ettei todellakaan kaikissa nykypäivän suomalaisissa kodeissa voida hyvin. Alkoholi, huumeet, väkivalta, mielenterveysongelmat, avioerot ovat kovin yleisiä ja vaikuttavat vahvasti lapsiin ja nuoriin. Kyllä niihin kotioloihinkin pitäisi panostaa eli lastensuojeluun ja terveydenhuoltoon enemmän resursseja.

Se toki on suuri ongelma että kotioloista ja siellä tapahtuvista asioista vaietaan, ovat vieläkin tabu. Tekemistä siis riittäisi, tahto vaan tuntuu puuttuvan tämän maan päättäjiltä.

• vierailija
        monta kirjoitti:

aikuista on tuossa ryhmässä? Oletan että kolme. Kuinka pitkää päivää lapsesi ryhmässä viettää?
        Onko samat hoitajat olleet koko ajan vai onko ollut vaihtuvuutta? Entäpä onko ryhmässä erityislapsia vai onko kaikki hoidettavat ns. normaalilapsia? Ovatko hoitajat tyytyväisiä työoloihinsa ? Kaikki tämä vaikuttaa viihtyvyyteen.

on 12 lapsen ryhmässä. Hoitajat ovat kaikki kokeneita, mutta eivät vielä "toinen jalka eläkkeellä". Kerran kysyin heiltä suoraan, pitävätkö he työstään ja sain vastaukseksi, ettei kukaan lastenhoitajan työtä palkan takia tee... Olen myös ymmärtänyt, että hoitajat tulevat hyvin juttuun keskenään. Olen itsekin hoitoalalla ja käytännössä nähnyt kuinka paljon henkilökunnan suhteet vaikuttavat potilaisiin varsinkin kun hoitosuhteet ovat pitkiä. Ja vielä tuosta lapsen hoitopäivän pituudesta, teen 30h työviikkoa, eli lapsellani on kolmen päivän viikonloppu ja jäljelle jäävät neljä hoitopäivää ovat enintään 8,5h pituisia.

• ...mutta....
        sitten laitetaan kirjoitti:

päiväkodissa olon syyksi kaikki lapsen mahdolliset vaikeudet, mutta onhan tunnettu tosiasia ettei todellakaan kaikissa nykypäivän suomalaisissa kodeissa voida hyvin. Alkoholi, huumeet, väkivalta, mielenterveysongelmat, avioerot ovat kovin yleisiä ja vaikuttavat vahvasti lapsiin ja nuoriin. Kyllä niihin kotioloihinkin pitäisi panostaa eli lastensuojeluun ja terveydenhuoltoon enemmän resursseja.

Se toki on suuri ongelma että kotioloista ja siellä tapahtuvista asioista vaietaan, ovat vieläkin tabu. Tekemistä siis riittäisi, tahto vaan tuntuu puuttuvan tämän maan päättäjiltä.

Olen nähnyt ja kuullut ihan liian monta tarinaa siitä, mitä tapahtuu, jos lapsi joutuu ns. huonoon päiväkotiin. Ja niitä riittää. On toki olemassa myöskin hyviä paikkoja, arvonnassa vaan saatta hyvinkin käydä huono tuuri. Vanhempia ja koteja syyllistetään, mikään ei auta, vaikka päällään seisoisi. Päiväkotien juorukerhot, eli tädit keskenään arvailevat, jopa täysin absolutisti perheiden ongelmien syyksi arvaillaan juuri päihteiden käyttöä ym. Olen kuullut itse.

Jos lapsella on onnea, ja hän pääsee toisenlaiseen paikkaan, voi oireilua loppua kuin seinään, tästäkin on omakohtaista kokemusta. Ja se ei vaadi henkilökunnalta välttämättä mitään muuta kuin pientä asenneilmaston muutosta. Oikeasti lasta voi auttaa monin helpoin keinoin, mutta se ei meidän tapauksessamme käynyt. Lapsi, joka kärsi aistiyliherkkyyksistä, pakotettiin olemaan meluisassa tilassa, ja häneltä mm. kiellettiin korvatulppien käyttö (neurologin ohjeet), koska ei voida antaa erikoiskohtelua. Samoin oli aurinkolasien käytön kanssa, lapsi ei saanut niitä käyttää, vaikka valo sattui silmiin. Lasta siis kiusattiin tahallaan. Näitä oli muitakin esimerkkejä, tuo vaan kaikkein törkein. Onko se siis mikään ihme, jos lapsi karkaili tarhasta, hakeutui piiloon rauhallisiin nurkkiin, ja ennen kaikkea inhosi päiväkotiin menoa. Ja hän oli siellä "kuntoutumassa", vaikka mitään todellisten ammattilaisten vinkkejä ei otettu käyttöön, joilla lapsen arki olisi helpottunut. Ihan vaan varmaan periaatteesta.

• että me aikuiset tehdään
        ...mutta.... kirjoitti:

Olen nähnyt ja kuullut ihan liian monta tarinaa siitä, mitä tapahtuu, jos lapsi joutuu ns. huonoon päiväkotiin. Ja niitä riittää. On toki olemassa myöskin hyviä paikkoja, arvonnassa vaan saatta hyvinkin käydä huono tuuri. Vanhempia ja koteja syyllistetään, mikään ei auta, vaikka päällään seisoisi. Päiväkotien juorukerhot, eli tädit keskenään arvailevat, jopa täysin absolutisti perheiden ongelmien syyksi arvaillaan juuri päihteiden käyttöä ym. Olen kuullut itse.

Jos lapsella on onnea, ja hän pääsee toisenlaiseen paikkaan, voi oireilua loppua kuin seinään, tästäkin on omakohtaista kokemusta. Ja se ei vaadi henkilökunnalta välttämättä mitään muuta kuin pientä asenneilmaston muutosta. Oikeasti lasta voi auttaa monin helpoin keinoin, mutta se ei meidän tapauksessamme käynyt. Lapsi, joka kärsi aistiyliherkkyyksistä, pakotettiin olemaan meluisassa tilassa, ja häneltä mm. kiellettiin korvatulppien käyttö (neurologin ohjeet), koska ei voida antaa erikoiskohtelua. Samoin oli aurinkolasien käytön kanssa, lapsi ei saanut niitä käyttää, vaikka valo sattui silmiin. Lasta siis kiusattiin tahallaan. Näitä oli muitakin esimerkkejä, tuo vaan kaikkein törkein. Onko se siis mikään ihme, jos lapsi karkaili tarhasta, hakeutui piiloon rauhallisiin nurkkiin, ja ennen kaikkea inhosi päiväkotiin menoa. Ja hän oli siellä "kuntoutumassa", vaikka mitään todellisten ammattilaisten vinkkejä ei otettu käyttöön, joilla lapsen arki olisi helpottunut. Ihan vaan varmaan periaatteesta.

monesti lasten elämästä helvettiä. Kotona ja hoidossa. Hyvä me. Ilmeisesti emme pidä lasta kovinkaan arvokkaana.

• hoitoaika
        vierailija kirjoitti:

on 12 lapsen ryhmässä. Hoitajat ovat kaikki kokeneita, mutta eivät vielä "toinen jalka eläkkeellä". Kerran kysyin heiltä suoraan, pitävätkö he työstään ja sain vastaukseksi, ettei kukaan lastenhoitajan työtä palkan takia tee... Olen myös ymmärtänyt, että hoitajat tulevat hyvin juttuun keskenään. Olen itsekin hoitoalalla ja käytännössä nähnyt kuinka paljon henkilökunnan suhteet vaikuttavat potilaisiin varsinkin kun hoitosuhteet ovat pitkiä. Ja vielä tuosta lapsen hoitopäivän pituudesta, teen 30h työviikkoa, eli lapsellani on kolmen päivän viikonloppu ja jäljelle jäävät neljä hoitopäivää ovat enintään 8,5h pituisia.

sinun lapsellasi. viikossa siis max. 34 tuntia. Siinä jää vielä lapselle hyvin aikaa olla kotona perheen kanssa. Pahimmoillaan hoitopäivä voi olla 10 tuntia viitenä päivänä viikossa. Tähän vielä matkat päälle. Eipä paljon jää aikaa kotona olemiseen lapsella saatikka sitten vanhemmilla. Hoitotarpeesi on kuitenkin kokopäiväinen, mutta ei saata hoitajia ihan läkähdyksiin pituudellaan. Lisää tälläisia lapsen ja hoitajan jaksamista edesauttavia hoitojärjestelyjä tähän maahan tarvitaan:)

• Siis vuoroja
        vierailija kirjoitti:

Hoitajat ovat ainoastaan klo 10-14 välillä kaikki paikalla, ellei ole kokouksia tms. ja poissaolevan johtajan töiden hoitoa. Päiväkodit on yleensä auki 6.30-17. Eikä kenelläkään ole niin pitkiä työpäiviä. Kukaan ei edes jaksaisi kuunnella sellaista melua kymmentä tuntia.Nyt on jo niin, ettei kahvitaukoa pysty jokapaivä pitämään ollenkaan koska lapset on niin levottomia, eli ollaan siinä metelissä koko työssäoloaika. Kauniit puheet saisi jo loppua tällä alalla!

• Kaikki ei ole

Se on hyvä kun jollain on noin tasapainoinen lapsi.Sellaista en ole tavannutkaan suurenkaupungin isossa päiväkodissa.Tuntuu että suurin osa lapsista oirehtii, joko kotona tai p.kodissa.

• Hepä joutuvat
        Siis vuoroja kirjoitti:

Hoitajat ovat ainoastaan klo 10-14 välillä kaikki paikalla, ellei ole kokouksia tms. ja poissaolevan johtajan töiden hoitoa. Päiväkodit on yleensä auki 6.30-17. Eikä kenelläkään ole niin pitkiä työpäiviä. Kukaan ei edes jaksaisi kuunnella sellaista melua kymmentä tuntia.Nyt on jo niin, ettei kahvitaukoa pysty jokapaivä pitämään ollenkaan koska lapset on niin levottomia, eli ollaan siinä metelissä koko työssäoloaika. Kauniit puheet saisi jo loppua tällä alalla!

...kuuntelemaan sitä melua kymmenen tuntia. Sääliksi käy.

• ratkaisee

Sinäänsä ei ryhmän koko voi yksin olla haitallinen tekijä.

Omakohtaisia huonoja kokemuksia on siitä mitä päiväkodin henkilökunnan asenne saa aikaan.
      Ja sitten näitä henkilökunnan virheitä peitellään ja pistetään kaikki lapsen syyksi.
      Päiväkodin vaihdon jälkeen viikoissa lapsi alkoi voimaan huomattavasti paremmin. Ja alta kuukauden oli se sama iloinen herttainen poika kuin ennen KO. 'huonoon' päiväkotiin menoa.

Väkivaltaisuus on vain yksi lapsen tapa purkaa pahaa oloansa. Kun tuntuu pahalta ja ei osaa vielä siitä puhua ja varsinkaan hallita.
      Lapsi purkaa pahaa oloansa sitten lyöden tai muuten vastaavasti.

Jos ryhmässä on 20 persoonaa , niin ei kaikki voi olla samanlaisia jopa identtisiä.
      Pienikin eroavuus on heti poikkeus joka pitää kitkeä pois.
      Tämä jos mikä on haitallista kasvun kannalta.
      Pienen ihmisen ei anneta olla "oma itsensä" vaan systemaattisesti jopa väkisin pyritään muokkaamaan kaikki samaan muottiin.
      Ja nimenomaan siihen muottiin mikä on henkilökunnan mieleen , sekä vain sen vuoksi kun henkilökunta niin päättää.

• supernero

--

keskeneräisiä. luulevat, että tietävät, mutta kun eivät hallitse niin eivät tiedä eivätkä osaa. olemattomia johtopäätöksiä ja yhtälailla laískoja, kuin missä tahansa muuallakin.

• tko 10
        supernero kirjoitti:

--

keskeneräisiä. luulevat, että tietävät, mutta kun eivät hallitse niin eivät tiedä eivätkä osaa. olemattomia johtopäätöksiä ja yhtälailla laískoja, kuin missä tahansa muuallakin.

Ajatelkaa nyt kun lapsi laitetaan viidentoista
        muun kanssa samaan huoneeseen.
        Kaikki pelkää.

• Asiaa seurannut

Vaikka rouva Mikkonen käyttäytyi huonosti tv-ohjelmassa niin hän oli kyllä osittain oikeassa. Pienen lapsen oikea paikka ei ole suurissa ryhmissä. Ei sosiaalisuutta opi niinkään samanikäisiltä vaan sellaisilta jotka sen jo osaavat.

Kuuntelin Liisa Keltikangas-Järvisen - jota ihailen suuresti hänen järkevien ja rohkeiden mielipiteidensä vuoksi - haastattelun radiosta ja hän kertoi että lapsella joka oli viettänyt pitkän päivän suuressa päiväkotiryhmässä saattaa olla korkeampi stressihormonitaso kuin mitä sallitaan naudalle teuraskuljetuksen aikana. Siinäpä miettimistä...

On myös muistettava että lapset ovat erilaisia. Se, että joku lapsi ei ole moksiskaan päiväkodissa olosta tai suuresta ryhmästä ei tarkoita että sama koskisi kaikkia lapsia. Temperamenttieroista johtuen se mikä on toiselle mukavaa tai ainakin siedettävää voi toiselle olla jokapäiväistä piinaa. Hiljaa kärsivä jää helposti niiden äänekkäiden ja aggressiivisten varjoon eikä saa ehkä senkään vertaa huomiota kuin sellainen joka kärsii vähemmän mutta metelöi enemmän.

Olosuhteet voivat puoltaa lasten päivähoitoa monissa perheissä mutta kyllä minun mielestäni ihmislapsen luonnollinen paikka on oman emon luona tai ainakin pienessä, tutussa ja muuttumattomassa ryhmässä - ei suuressa lapsilaumassa vaihtuvien ja stressaantuneiden hoitajien huomiosta kilpailemassa.

• kahden äiti

Edellinen kirjoittaja. Sanoit hyvin tuon viimeisen lauseen. Juuri tältä tuntuu itsestäni lasteni päiväkotielämä. "Suuressa ryhmässä kilpaillaan stressaantuneiden ja jatkuvasti vaihtuvien tätien riittämättömästä huomiosta."

Mielestäni päiväkodin henkilökunta on varsin mukavaa. Järjestelmä on vaan aivan maalaisjärjellä ajateltuna jokseenkin epärealistinen. Suurimman osan aikaa ryhmässä on 2 hoitajaa ja n. 20 n. 3-4-vuotiasta lasta. Ainoastaan välillä klo 10-14 on 3 hoitajaa. Pienten ryhmässä on enemmän hoitajia/lapsi mutta nuorimmat lapset ovat tosi pieniä, osa ei edes kävele vielä. Usein kun vien lapsen hoitoon esim. klo 8, siellä on yksi hoitaja 5-6 lapsen kanssa, joista 4 on alle 1,5-vuotiaita ja 2 ei edes kävele. Siinä jää 2-vuotias tosi vähälle.

Omat lapseni ovat olleet päiväkodissa nyt vähän yli puoli vuotta. Mietin koko ajan pitäisikö keksiä joku muu ratkaisu, koska tunnen ettei se tee heille hyvää. He altistuvat päivittäin sellaisille ilmiöille, joiden kanssa ei mielestäni heidän ikäisten pitäisi vielä joutua painiskelemaan (esim. väheksyminen ja jonkinasteinen kiusaaminen). Päiväkodin henkilökunnalla ei tunnu olevan mitään resursseja puuttua näihin asioihin, koska ne tapahtuvat aina kun silmä välttää. Olen itse ottanut asian puheeksi muutaman lapsen kanssa ystävällisesti. Se on lapseni mukaan auttanut vähän. Lapseni ei ole mikään syrjäänvetäytyvä. Hän vaan aloitti ilmeisesti ryhmässä liian vanhana (4v) - tuntuu olevan tosi vaikeaa päästä sisälle jo muodostuneeseen ryhmään.

Perhepäivähoito olisi paras ratkaisu mutta paikkoja ei ole kahdelle missään.

• Liian suurten koululuokkien eitoivotut vaikutukset on huomattu jo aikoja sitten, mutta ilmeisesti on kuviteltu määrän korvaavan laadun.
      Toivottavasti nykyinen hallitus tarttuu ongelmaan.
      Ja uskon että talouden vakiintuessa tuleekin tarttumaan, sillä tämä hallitus ei niinkään pelkää koulutettua väkeä kuin punapopulistit.

• ongelmasta päästä kun pienennetään niitä ryhmäkokoja ja palkataan enemmän hoitajia. Kaikilla kun ei ole varaa hoitaa lasta kotona, oli se kuinka hyväksi lapselle, joten päiväkoti oloja voitaisiin muokata paremmiksi.

• kun olisikin

niin helppoa vaan eipä kunnat palkkaa lisää väkeä joten ryhmiä ei siis pienennetä eikä hoitajia siis varmastikkaan palkata uusiin ryhmiin kun isoihin ryhmiinkään ei palkata lisää tarvittavaa määrää hoitajia ja todellisuudessa varmaan vanhemmat ja myös hoitajat kärsivät mutta ennen kaikkea se pikkuinen lapsi, yli tai alle 3v mutta etenkin alle 3v joka tarvitsisi kuitenkin paljon päivässä aikuisen apua ja tukea ja turvaa..

• kun olisikin kirjoitti:

niin helppoa vaan eipä kunnat palkkaa lisää väkeä joten ryhmiä ei siis pienennetä eikä hoitajia siis varmastikkaan palkata uusiin ryhmiin kun isoihin ryhmiinkään ei palkata lisää tarvittavaa määrää hoitajia ja todellisuudessa varmaan vanhemmat ja myös hoitajat kärsivät mutta ennen kaikkea se pikkuinen lapsi, yli tai alle 3v mutta etenkin alle 3v joka tarvitsisi kuitenkin paljon päivässä aikuisen apua ja tukea ja turvaa..

äänestää sitten paremmin ensi kuntavaaleissa.

• black sabbath fani

jaa kekkä mikkoset

• Kodinvaihto viikko

Jotkut lapset jo ennen koulua ovat kuin petoja
      toisiaan kohtaan. Eivät kunnioita edes vanhempia.Lapsi joutuu jo alle 3 vuotiaana taistelemaan kokopäivän paikastaan ylisuuressa ryhmässä.Hiljaiset lapset jäävät aina ilman syliä.Se tappelija saa aina huomion,ilmankos niitä on niin paljon.
      Perjantai on sitten kodinvaihto päivä. Isot kassit lokeroissa kertoo lapsen vaihtavan äidin/isän luo.Lapsi on levoton kokopäivän päikkärissä ja purkaa pahaa oloaan muihin lapsiin tyrannisoimalla heikompiaan.Tätä tapahtuu jo alle 3 vuotiailla. Maanantaina sitten näkyy viikonlopun vietto. Usein lapsi tulee suoraan äidin/isän luota päikkäriin.Sama kassi lokerossa ja kauhea nälkä ja levottomuus näkyy jo ovelta. Voi kun lapsi saisi pitää yhden kodin ja oman sängyn!! Vaihtaisivat vanhemmat kotia joka viikko niin tietäisivät miltä se tuntuu.

• Helinä-keiju3

Eilisissä uutisissa kerrottiin mikä määrä eepoksia ja raportteja päiväkotihenkilöstö joutuu yhdestä lapsesta väsäämään. Kannattaako tämmönen touhu ollenkaan, kenellä on aikaa edes lukea näidän päiväkotimassojen lapsikohtaisia raportteja saati sitten reagoida niihin. Kuka älykääpiö on kehitellyt tuonkin raportoinnin ja kuka valvoo, että raportteja vaatineet päiväkotisektorin piellysmiehet niitä kanssa lukee. Vaadin, että joku valvoo päiväkotejisuunnittelijoiden työn laatua ja työajan käyttöä nykyistä huomattavasti paremmin.
      Millä oikeudella he varastavat lasten hoitojajasta raportointiin käytettävän ajan ja mihin ihmeen tarkoitukseen, muuhun kuin ddr-tyyppiseen arkistointiin vastaisen varalle lapsen tulevaisuuden hankaloittamiseksi. Kaikki sympatiat uutisissa esiintyvälle päiväkodin tädille. Hän oli rohkeampi, kuin heidän järjestönsä, jonka asia olisi puuttua tämän kaltaiseen lapsen hoitoajan varastamiseen. Hyväksyvätkö vanhemmat, jotka maksavat päivähoidosta, että aika käytetäänkin hoitamisen sijasta raporttien laatimiseen jollekin byrokraatille, joka ei edes osaa kirjoittaa suomea ymmärrettävästi (kuten uutisissa oli).
      Jotain laatukriteereitä pitää sentää odottaa päivähoidon suunnittelijoiltakin. Huomautan, että mikään virka ei maassamme ole elinikäinen, enää.
      Mitä hyötyä on aikuinen/lapsi suhdeluvustakaan johon nyt on nojattu laatukriteerina (tosin virheellisesti), jos käytännössä se aikuinen istuu raportteja väsäämässä eikä lasta hoitamassa.
      Sitten arvostelen Lastentarhanopettajien liiton ryhmäkokokantaa, joka vähättelee Keltikankaan tutkimustietoa siitä, mikä on sopiva ryhmäkoko alle 3-vuotiaille. Keltikankaan mukaan alle 8 lasta ryhmässä. Miksi lastentarhaopettajien liitto ei tätä hyväksy vaan ilmoittaa omana kantanaan lapsen pahaksi, ei parhaaksi, 8-10 lasta. Vähätteleekö kyseinen liitto muiltakin osin lasten kehitystä koskevaa tutkimustietoa lapsen pahaksi.

• joka asiasta

100% samaa mieltä jonkun professorin kanssa niin ei kai se kuitenkaan vähättelyä ole.

Taitaa jotkut olla nyt niin tuon proffan lumoissa että pitävät kaikkea hänen sanomaansa absoluuttisena totuutena.

Muistetaan nyt kuitenkin että tieteellisiä tutkimuksia tehdään koko ajan ja lopputulos vaihtelee tutkimuksen teettäjän mukaan aikatavalla. Oli aihe sitten mikä tahansa.

En kiellä etteikö ole erittäinkin hyvä asia että päivähoito on nyt saatu edes jollain tasolla nostettu pöydälle, toivon että sitä saadaan kohennettua nyt kunnolla jotta lapset eivät enää joutuisi maksumiehiksi. Saas nyt nähdä lakaistaanko tämäkin yritys pöydän alle arvon poliitikkojemme toimesta.

• Helinä-keiju3
        joka asiasta kirjoitti:

100% samaa mieltä jonkun professorin kanssa niin ei kai se kuitenkaan vähättelyä ole.

Taitaa jotkut olla nyt niin tuon proffan lumoissa että pitävät kaikkea hänen sanomaansa absoluuttisena totuutena.

Muistetaan nyt kuitenkin että tieteellisiä tutkimuksia tehdään koko ajan ja lopputulos vaihtelee tutkimuksen teettäjän mukaan aikatavalla. Oli aihe sitten mikä tahansa.

En kiellä etteikö ole erittäinkin hyvä asia että päivähoito on nyt saatu edes jollain tasolla nostettu pöydälle, toivon että sitä saadaan kohennettua nyt kunnolla jotta lapset eivät enää joutuisi maksumiehiksi. Saas nyt nähdä lakaistaanko tämäkin yritys pöydän alle arvon poliitikkojemme toimesta.

http://areena.yle.fi/toista?id=1916890

Päiväkotiosuus on vähän ennen puoliväliä.

Mutta vielä korostaisin, että Keltikankaan tutkittuun tietoon perustuva lapsilukumäärä on saatu tutkimuksessa, jossa lapset eivät ole niin pitkiä päiviä edes päiväkodissa kuin meillä Suomessa. Näin ollen Suomen pitkään päiväkotipäivään sovellettuna lapsiluvun pitäisi olla vielä tuotakin alhaisempi jotta se ei kuormittaisi. Suomalaisen mallin pituisia päiviä eivät lapset tee missään muualla, ja siksi ei ole edes voitu tutkia. Tuo on siis lievää vielä, mitä Keltikangas ehdottaa ottaen huomioon että päivän pituus on meillä rankempi.

• faktaa pöytään:
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

http://areena.yle.fi/toista?id=1916890

Päiväkotiosuus on vähän ennen puoliväliä.

Mutta vielä korostaisin, että Keltikankaan tutkittuun tietoon perustuva lapsilukumäärä on saatu tutkimuksessa, jossa lapset eivät ole niin pitkiä päiviä edes päiväkodissa kuin meillä Suomessa. Näin ollen Suomen pitkään päiväkotipäivään sovellettuna lapsiluvun pitäisi olla vielä tuotakin alhaisempi jotta se ei kuormittaisi. Suomalaisen mallin pituisia päiviä eivät lapset tee missään muualla, ja siksi ei ole edes voitu tutkia. Tuo on siis lievää vielä, mitä Keltikangas ehdottaa ottaen huomioon että päivän pituus on meillä rankempi.

"Suomalaisen mallin pituisia päiviä eivät lapset tee missään muualla"

Vaikea uskoa.

• Helinä-keiju3
        faktaa pöytään: kirjoitti:

"Suomalaisen mallin pituisia päiviä eivät lapset tee missään muualla"

Vaikea uskoa.

Turun Sanomat:

"
        Koulujen levottomuus päiväkodeista perittyä?

Keltikangas-Järvisen mukaan ylisuurten ryhmien kaikkia haittoja ei tiedetä, koska missään tutkimuksissa ei ole käsitelty näin suuria ryhmiä kuin Suomessa esiintyy. Muutakin poikkeuksellista meiltä löytyy:

- Näin pitkiä hoitopäiviä kuin mitä Suomessa on myös alle kolmivuotiailla, ei ole missään tutkimuksissa edes tarkasteltu.
        "
        Lähde:
        http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2009-02-22,104:12:594967,1:0:0:0:0:0:

• tutkimuksia,
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Turun Sanomat:

"

Keltikangas-Järvisen mukaan ylisuurten ryhmien kaikkia haittoja ei tiedetä, koska missään tutkimuksissa ei ole käsitelty näin suuria ryhmiä kuin Suomessa esiintyy. Muutakin poikkeuksellista meiltä löytyy:

- Näin pitkiä hoitopäiviä kuin mitä Suomessa on myös alle kolmivuotiailla, ei ole missään tutkimuksissa edes tarkasteltu.
        "
        Lähde:
        http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2009-02-22,104:12:594967,1:0:0:0:0:0:

mutta myös muualla on yhtä pitkiä hoitopäiviä. Tätä siis tarkoitin.

• Helinä-keiju3
        tutkimuksia, kirjoitti:

mutta myös muualla on yhtä pitkiä hoitopäiviä. Tätä siis tarkoitin.

Suomalaisen alle 3-vuotiaan päiväkotipäivän pituus on poikkeus maailmanmittakaavassa. Siksi ole ollut tarvetta tehdä kansainvälisen tason tutkimusta aiheesta joka ei ole kansainvälinen.

• sanotaan?
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Suomalaisen alle 3-vuotiaan päiväkotipäivän pituus on poikkeus maailmanmittakaavassa. Siksi ole ollut tarvetta tehdä kansainvälisen tason tutkimusta aiheesta joka ei ole kansainvälinen.

Kuka on sanonut?

• Helinä-keiju3
        sanotaan? kirjoitti:

Kuka on sanonut?

Miksi muuten olisi jätetty tutkimatta pitkää päivää puskevat alle 3-vuotiaat, jos heitä olisi ollut tutkijoille tarjolla. Eipä ole ollut, kun eivät olleet täälläpäin tutkimassa.

• argumentti.
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Miksi muuten olisi jätetty tutkimatta pitkää päivää puskevat alle 3-vuotiaat, jos heitä olisi ollut tutkijoille tarjolla. Eipä ole ollut, kun eivät olleet täälläpäin tutkimassa.

Älä viitsi totena paukutella sellasia asioita mitä et pysty toteen näyttämään.

Paskanjauhajia on tässä maailmassa ihan tarpeeksi muutenkin.

• Helinä-keiju3
        argumentti. kirjoitti:

Älä viitsi totena paukutella sellasia asioita mitä et pysty toteen näyttämään.

Paskanjauhajia on tässä maailmassa ihan tarpeeksi muutenkin.

tai pienten suomalaislasten tuskaa, jos muuallakin olis yhtä suuret ryhmät ja yhtä pitkät päiväkotipäivät alle 3-vuotiailla.

• jauhaa asian vierestä.
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

tai pienten suomalaislasten tuskaa, jos muuallakin olis yhtä suuret ryhmät ja yhtä pitkät päiväkotipäivät alle 3-vuotiailla.

Kirjottele tosiasioita tai älä kirjota ollenkaan.

Kumma kun joidenkin pitää yrittää päteä ilman faktatietoa. Sitten kun asioita ei voida todistaa, ruvetaan höpisemään jotain ihan muuta. Noloa.

• Helinä-keiju3
        jauhaa asian vierestä. kirjoitti:

Kirjottele tosiasioita tai älä kirjota ollenkaan.

Kumma kun joidenkin pitää yrittää päteä ilman faktatietoa. Sitten kun asioita ei voida todistaa, ruvetaan höpisemään jotain ihan muuta. Noloa.

epäasiallisuuksillasi.

• älä sano enää mitään,
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

epäasiallisuuksillasi.

uppoat vaan syvemmälle suohon :) The End.

• Ehkä apua?
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Turun Sanomat:

"

"
        Lähde:

Ei pidä paikkaansa.Israelissa jo 60-luvulla alle kolmevuotiaita hoidettiin isoissa ryhmissä pitkiä päiviä vaihtuvien hoitajien varassa. Tästä hoitokäytännöstä seurasi lasten ja nuorten kehityksessä niin paljon ongelmia että kibutsien johtajat lähtivät Lontooseen konsultoimaan lapsen kehityksen asiantuntijoita.He saivat neuvon että hoitaisivat alle kolmevuotiaat kodinomaisissa yksiköissä joissa korkeintaan neljä lasta ja sama hoitaja.Kibutsin johtajat veivät eväät kotiin ja siitä lähtien alle kolmevuotiaita on hoidettu neuvon mukaan.Tämä ei ole tarina vaan ihan totta!Ehkä voisimme ottaa oppia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2310
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      1808
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1389
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      420
      933
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      236
      874
    Aihe