Onko Jeesus ollut oikeasti olemassa?

Mitä todisteita hänestä on?
UT:n 3 ensimmäistä kirjettä(synoptiset evankeliumit)ovat lähes toistensa kopioita.
Eräät tutkijat ovat siitä ottaneet aiheen väitteelleen siitä, että alkuperäisen evankeliumin on kirjoittanut Matteus.
Kuka Matteus oli? Millä perusteella voi olettaa, että hän tunsi Jeesuksen? Jos tunsi, mistä voi tietää että hän ei valehdellut kirjeittensä kautta?
Mistä sinä voit tietää että Matteuksella oli "Pyhä Henki"? Jos sinulla on Pyhä Henki-oletko silloin täydellinen ja pystyt kirjoittamaan "täydellistä" ja virheetöntä tekstiä?
Jos nyt, tänä päivänä, kävisi niin kuin luultavasti on tapahtunut silloin n.100v jkr. että kaverisi näkisi tiellä "Jeesuksen" ja hän lähettäisi sinulle asiasta myöhemmin kirjeen ja vielä vankilasta-uskoisitko? Eli siis miksi te ihmiset vetoatte Paavaliin, kun kirjoitatte JUMALAN sanasta? Mikä siinä Paavalissa on niin ihmeellistä että hänen puhumisiaan jaksetaan vuodesta toiseen repostella?
Tai Tuomaksessa? MInulle eräs hell.täti sanoi tänään että minun epäilykseni eivät haittaa..."Epäilihän Tuomaskin". Ymmärrättekö?? Minä en... Mitä jollakin 2000 vuotta sitten kuolleella vanhalla ukolla ja minulla saattaisi olla yhteistä? Jos hän epäili-miten se minuun liittyy?? Liittyykö se sinuun? Epäiletkö koskaan Uskoasi?

57

1516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että Matteuksen sanoma oli tutkijoiden mukaan 1.evankeliumi ja en tiedä miksi niin on väitetty.
      Markus ja Luukas kopioivat hänen tekstinsä, jostakin syystä.
      Oliko Jeesus olemassa?
      Nyt oottelen mitä te keksitte vastata. Tunti täytyy taas varmaan odotella...

• persona-non-grata

epäilevät omaa uskoaan. Kertoihan myös piispa Huovinenkin niitä hänellekin toisinaan tulevan. Heidän usko on kuitenkin lujempi.

• persona-non-grata

• persona-non-grata kirjoitti:

epäilevät omaa uskoaan. Kertoihan myös piispa Huovinenkin niitä hänellekin toisinaan tulevan. Heidän usko on kuitenkin lujempi.

sitä arkkipiispa Paarmaa ennemmin. Hänen sivuihinsa olen perehtynyt. Hän tekee hyvää työtä homojen takia.

http://www.youtube.com/watch?v=P5K1L2uAVxE

Siinä oli Paavali ja Jeesus.

• persona-non-grata
        auroraboreallis kirjoitti:

sitä arkkipiispa Paarmaa ennemmin. Hänen sivuihinsa olen perehtynyt. Hän tekee hyvää työtä homojen takia.

vieraita. Huovinen oli muistaakseni silloin esillä enemmän, kun oli tuo Thaimaan tsunamikatastrofi.

vieraita. Huovinen oli muistaakseni silloin esillä enemmän, kun oli tuo Thaimaan tsunamikatastrofi.

Minulla oli silloin kaveri käymässä siellä. Paikallislehdistä olin tuohon aikaan enemmän kiinnostunut.

• persona-non-grata

Minulla oli silloin kaveri käymässä siellä. Paikallislehdistä olin tuohon aikaan enemmän kiinnostunut.

henk.kohtaisesti. Valitettava katastrofi, mutta niiden eteen ei kukaan pääse ... kuolema tulee eteen jokaiselle sitten, kun aika on. Luonto on aina voimakkaampi viitaten tähän muutaman vuoden takaiseen tsunamiin.

• * Ihmettelen vuodatustasi, epäuskon lähde on avautunut sinun sydämessäsi täysin, että kirjoitat moista nekatiivistä tietämättömyyden propakandaa, joka ennen olit uskossa ja todistit Jeesuksesta. Miten näin pääsi käymään? Palaja Herran luo, ei Hän tätä sinulle miksikään syyksi lue, Hän kyllä ymmärtää ahdinkosi, olkoon mikä tahansa, jos sinulla sellasita on, kirjoituksestasi päätellen on!

• merim.raimo

Miksi minä sitä epäilisin, sillä eihän se ole minun "oma" uskoni, vaan se on Jeesuksen Kristuksen usko, joka meille on ylhäältä annettu. ;)

• elämästä tiedetään

tieteen phjalta kahdeksan faktaa en nyt muista mitä ne oli koska en oo aikoihin paneutunu näihin asioihin, mutta kyllä Jeesus nasaretilainen on ollut "oikeasti "olemassa. voitte rauhoittua.

• Historiallinen Jeesus

Uuden Testamentin ja kirkon ulkopuolisia viitteitä itse Jeesuksen elämään ja historialliseen henkilöön ei ole paljoa. Harvoja lähteitä esittelee mm. FF Brucen Jesus and Christian Origins outside the New Testament, Hodder, 1974.

Varhaisia viittauksia kristittyihin tms. on vuodelta 120 jKr. Hadrianuksen hovivirkailija Svetoniuksella Claudiuksen määräämään juutalaisten karkoitukseen ja Neron toimeenpanemiin kristittyjen vainoihin liittyen (Claudiuksen Elämä 25.4; Keisarien Elämä 26.2.).

Vähä-Aasian Bitynian maaherran Plinius nuoremman kirjeenvaihdossa keisari Trajanuksen kanssa vuonna 112 jKr. (Epistles x. 96-97) kysytään, pitäisikö kristittyjen teloitukset rajoittaa koskemaan enää johtajia. Plinius kehuu kristittyjen yhteiskunnallista kunnollisuutta ja sanoo heidän ainoaksi rikkeekseen keisarinpalvonnan hylkäämisen Kristuksensa vuoksi (Epistles X, 96).

Noin 53 jKr. syntynyt Aasian provinssin maaherra Cornelius Tacitus mainitsee Jeesuksen teloituksen Pilatuksen käskystä Tiberiuksen aikana (Annals XV, 44) kertoessaan Neron aikaisista kristittyjen vainoista Rooman palon yhteydessä. Lisäksi hän viittaa kristittyihin kertoessaan Jerusalemin temppelin hävityksestä 70 jKr. Katkelma Historiat-teoksesta on säilynyt Sulpicius Severuksen ansiosta. Tacitus oli antisemiitti ja piti kristinuskoa vahingollisena taikauskona.

Vuonna 37 jKr. syntynyt Josefus, sikäli kuin hänen Jeesusta koskevan mainintansa alkuperäinen muoto voidaan rekonstruoida, luultavasti vahvistaa hänen teloituksensa ristiinnaulitsemalla Pilatuksen määräyksestä juutalaisten syytteen perusteella, ja kertoo hänen maineestaan ihmeidentekijänä ja opettajana. (Antiquities XVIII. 3.3 (64)). Katkelma on erittäin kiistanalainen myönteisyytensä vuoksi Jeeuksen henkilöä kohtaan, ja sen uskotaan yleisesti tulleen myöhemmin lisätyksi. Kappaleesta on kuitenkin olemassa arabiankielisessä kokoomateoksessa säilynyt astetta maltillisempi ja lyhyempi versio, jota pidetään luotettavampana. Myös tässä versiossa todetaan Jeesuksen kannattajien kertoneen johtajansa ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja väitetään Jeesuksen käyttäytymistä luonteeltaan asialliseksi. Toisessa yhteydessä Josefus mainitsee Jeesuksen veljen Jaakobin mestaamisesta (Antiquities XX 9:1).

Lucianus Samosatalainen oli toisen vuosisadan satiirikko, joka mainitsi ylenkatseellisesti kristityt ja Kristuksen muutamaan otteeseen. Lucianus kertoo kristittyjen palvovan ristiinnaulittua johtajaansa ja paheksuu menestyneen kultin aikaansaamaa kreikkalaisten jumalien hylkäämistä (Kuoleva Peregrinus, Väärä Profeetta Aleksanteri).

Samarialainen Thallus kirjoitti jo 52 jKr. kommentoiden ristiinnaulitsemisen pimeyttä auringonpimennyksenä. Katkelma on säilynyt kristityn kirjoittajan Julius Afrikanuksen toimesta (221 jKr.), jossa sen ajankuvausta kritisoidaan.

Myös 1. vuosisadan historioitsija Flegonus mainitsee ristiinnaulitsemisen yhteydessä tapahtuneen pimennyksen täysikuuna ja kertoo epätavallisen pimennyksen tulleen merkityksi myös keisari Tiberiuksen historiallisiin mainintoihin. Flegonuksen Aikakirjat on säilynyt katkelmana niin ikään Julius Afrikanuksen toimesta.

Kirkkoisistä piispa Agapius lainaa ja listaa useita muinaisia teoksia, jotka viittaavat ristiinnaulitsemisen tapahtumaan, mutta näistä lähteistä vain osa on tutkijoiden tuntemia, saati sitten säilyneitä. (Shlomo Pines, An Arabic Version of the Testimonium Flavianum and Its Implications. Jerusalem: Jerusalem Academic Press, 1971.)

Syyrialainen Mara bar Serapionin kirje puhuu myös juutalaisista, jotka ”tappoivat viisaan kuninkaansa” johonkin aikaan ennen Jerusalemin vuonna 70 tapahtunutta tuhoa ja verrataan tätä Pythagoraan ja Sokrateen kohtaloihin. Kirje on kirjoitettu hieman vuoden 73 jKr. jälkeen ja sitä säilytetään British Museumissa.

Lisäksi ovat juutalaisten oppineiden kirjoitukset. Kirjahyllyn täyttävässä Talmudissa säilyneet ei-kristityt lähteet kertovat, että juutalaisjohtajat teloittivat Jeesuksen pääsiäisaattona etupäässä taikurina ja petturina: Babylonian Talmud, Sanhedrin 43a.

Encyclopedia Britannican 15. painos käyttää ennätykselliset 20 000 sanaa kuvatessaan historiallisen Jeesuksen henkilöä. Se kertoo ’itsenäisten merkintöjen todistavan, etteivät muinaisina aikoina kristinuskon vastustajatkaan epäilleet Jeesuksen historiallisuutta, joka kyseenalaistettiin ensimmäisen kerran ja riittämättömältä pohjalta monien kirjoittajien toimesta 1700-luvun lopussa, 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa.’

lähde: http://www.helsinki.fi/~pjojala/Raamatun_virheet.htm

Ja mitä epäilyyn tulee eiköhän se oli ihan luonnollista kun vajavaisia ihmisiä olemme. Ilman epäilyä ei olisi uskoakaan.

• Minä jo Boxerblockille kerroin sinun "vaikuttavan"uskoontulokertomuksesi. Papin kanssa juttelit ja sillä tiellä vielä ollaan. Et ole pisaraakaan juonut alkoholia sen jälkeen. Kukahan pappi mahtoi olla kyseessä?

• auroraboreallis kirjoitti:

Minä jo Boxerblockille kerroin sinun "vaikuttavan"uskoontulokertomuksesi. Papin kanssa juttelit ja sillä tiellä vielä ollaan. Et ole pisaraakaan juonut alkoholia sen jälkeen. Kukahan pappi mahtoi olla kyseessä?

Siinä oli koottu merkintöjä Jeesuksesta Raamatun ulkopuolisista lähteistä.

Tuskinpa hänen nimi kertoo mitään, hän oli silloin Vapaakirkon pastorina täällä Oulussa, on jo muuttanut minun tietääkseni eteläänpäin.

Ja tosiaan tällä tiellä ollaan, raitiutta takana 8 v. 8 kk ja kaiken kunnian annan Jumalalle ja päiväkää en ole katunut uskoontuloani tai raitistumistani, päinvastoin, ovat elämäni parhaimpia asioita.

Kuinkas sinä olet jaksellu?

Siunausta ja voimia arkeen.

• juhani1965 kirjoitti:

Siinä oli koottu merkintöjä Jeesuksesta Raamatun ulkopuolisista lähteistä.

Tuskinpa hänen nimi kertoo mitään, hän oli silloin Vapaakirkon pastorina täällä Oulussa, on jo muuttanut minun tietääkseni eteläänpäin.

Ja tosiaan tällä tiellä ollaan, raitiutta takana 8 v. 8 kk ja kaiken kunnian annan Jumalalle ja päiväkää en ole katunut uskoontuloani tai raitistumistani, päinvastoin, ovat elämäni parhaimpia asioita.

Kuinkas sinä olet jaksellu?

Siunausta ja voimia arkeen.

"kuinka sinä olet jaksellut"?

"kuinka sinä olet jaksellut"?

Kysymys on ihan yleisluontoinen, ajattelin lähinnä kysymyksellä, että mitäs sinulle kuuluu? Kuinka vuosi lähteny käyntii? Kuinkas olet jaksellu nuin yleensä? ynm.

• juhani1965 kirjoitti:

Kysymys on ihan yleisluontoinen, ajattelin lähinnä kysymyksellä, että mitäs sinulle kuuluu? Kuinka vuosi lähteny käyntii? Kuinkas olet jaksellu nuin yleensä? ynm.

vielä. Raittiina. Paremminkin voisi mennä.

vielä. Raittiina. Paremminkin voisi mennä.

Minusta on hienua että olet elossa ja raittiina. Siinä on jo 2 hyvää asiaa elämässäsi.
        Ja huominen voi jo olla parempi päivä kohdallasi.

Itselläni menossa aika raskas työkykyarvionti-jakso päiväsairaalassa. Mutta sielläkin päivä kerrallaan.

Hurjasti voimia sinulle jaksamiseen.

• juhani1965 kirjoitti:

Minusta on hienua että olet elossa ja raittiina. Siinä on jo 2 hyvää asiaa elämässäsi.
        Ja huominen voi jo olla parempi päivä kohdallasi.

Itselläni menossa aika raskas työkykyarvionti-jakso päiväsairaalassa. Mutta sielläkin päivä kerrallaan.

Hurjasti voimia sinulle jaksamiseen.

Olet auttanut ja tukenut mua tällä palstalla. Olen nähnyt sut ihan ihmisenä. Toivotaan, että saat haluamasi tuloksen arviointien päätteeksi ;)

Olet auttanut ja tukenut mua tällä palstalla. Olen nähnyt sut ihan ihmisenä. Toivotaan, että saat haluamasi tuloksen arviointien päätteeksi ;)

Hyvää jatkoa elämässäsi eteenpäin.

• to..

todisteita, luettelemasi ovat todisteita että tiettyyn aikaan oli "kristittyjä" jotka uskoivat Jeesukseen, palestiinalaismieheen jonka roomalaiset olivat ristiinnaulinneet.

Juu, ei mitään hätää, et ole loukannut millään tavalla ja kaikilla meillä on välillä niitä huonoja päiviä.
        Uskon että tuo tutkimusjakso on ollu mulle hyödyksi, sen verta palijo se on sisältäny kaikkee, 1,5 viikkua ois vielä jälellä, sit näkee lopputuloksen. Mutta uskon että kaikki on Jumalan käsissä, en sillee ole huolissani.

Oikeen mukavia ja aurinkoisia päiviä sinulle, mukavaa ko kevät aurinko alkaa jo pilkisteleen :)

• lukion raamattutieto

suorittamatta? Jos olisit suorittanut sen tietäisit:

1) että Jeesuksen historiallisuudesta on aivan yhtä vahvat todisteet kuin minkä tahansa antiikin henkilön historaillisuudesta. Uskomme esim, että Sokrates on ollut olemassa, vaikka hänestä on kertonut vain hänen oppilaansa Platon. Jeesuksen mainitsevat sentään muös antiikin historiaoitsijat.

2) Matteus oli Jeesuksen opetuslapsi, yksi kahdestatoista apostolista. Perimätiedon mukaan hän kirjoitti Jeesuksen puheet muistiin. Eksegeettinen tutkimus olettaa, että on alunperin ollut olemassa heprean (oikeastaan aramean) kielinenn Matteuksen alkuevankeliumi, jota muut synoptikot Markus ja Luukas ovat käyttäneet lähteenään. Tättä olettamusta tukee piispa Papiaan II:n vuosidsadan alussa välittämä perimätieto. matteuksen alkuevankeliumia kutsutaan nimellä Lähde Q eli Logia lähde.

Sama lähde, lähde Q, selittää synoptisten (Matteus, Markus, Luukas) evankeliumien samankaltaisuuden. Lisäksi evankelistoilla on ollut omat erikoislähteensä.

3) Apostoli Paavali on UT:iin eniten kirjoittanut henkilö ja kristillisen teologian luoja. Siksi hän on niin merkittävä. Hänen lähetyskirjeensä ovat myös UT:n vanhinta aineistoa, kirjoitettu vain noin 20 vuotta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemyuksen jälkeen. Apostoli Paavali ei ollut tuntenut Jeesusta tämän eläessä, mutta Herra ilmestyi hänelle Jerikon tiellä ja kutsui hänet apostoliksi. Paavali tavallisesti mainitsee sen milloin hän puhuu Herran sanoja, milloin taas omia mielipiteitään.

Jos uskot Jeesukseen, niin näillä 2000 vuotta sitten eläneillä ja kuolleeila ukoilla on erittäin paljon yhteistä sinun kanssais. Kristuksessa he ovat suoraastaan lähiomaisiasi!

Lue, hyvä lapsi Raamattua, etenkin Uutta Testamenttia ja yritä perehtyä myös sen syntyhistoriaan, äläkä usko kaikkea mitä hellarit sanovat, heistä harva on kunnolla perehtynyt Raamattuun tai opiskellut yhtään teologiaa. He ovat vain sujuvia sitaattiautomaatteja.

• En todellakaan usko.
        Voi olla, että Jeesus on elänyt. MITÄÄN HYVÄÄ HÄN EI ELÄESSÄÄN TEHNYT. Ainoa asia joka Hänestä-yhdestä teidän jumalistanne-on jäänyt mieleen on hänen KUOLEMANSA! Sanassa on uskovaisista ihan oikein-te oletee RAATELEVIA SUSIA!
        Mikään muu ihmisryhmä ei tuolla tavalla mässäile mielikuvillaan verestä!
        Mikään muu ihmisryhmä ei pyri alistamaan toisinajattelevaa uhkailemalla helvetillä ja syyllistämällä. SYNTI on raamatullinen sana.
        Siitä polveutuvat sanat: itsetuhoisuus, ristiriidat, sota, murha, kateus, katkeruus ym.
        Lue sinäkin välillä muita palstoja. Millään muulla foorumilla ei ole näin paljon ylpeyttä ja riitaa.
        Ylpeyttä tällä palstalla on siksi, koska uskovaiset itsekkin tajuavat oman uskonsa mielettömyyden. Heidän on pakko todistella itselleen ja muille olevansa aivan normaali-ihmisiä.
        Se on sääli. Minun käy sääliksi sitä miestä joka kuolee pian. Se, jolla on se ALS.
        MIKSI VITUSSA TÄLTÄ PALSTALTA KUKAAN MUU EI VASTANNUT HÄNELLE MITÄÄN PAITSI MINÄ? Ahdistaa...Tätäkö se helluntailaisuus onkin? Hän tuli helluntailaisuuspalstalle apua hakemaan ja te vain elvistelitte tietämyksellänne. Puusilimät.
        En jaksa enempää. Teillä ei ole sydäntä, uskovaiset.
        Mitä se sinun lukion oppikirjasi tähän vastaa?

• palstalaiset tahtoivat että kirjoitan Hänelle. Ei Hän yksin ole.

• lukion raamattutieto

Sano sama WTC-iskun uhreille!

t: lukion raamattutieto

• ystäväsi

palstalaiset tahtoivat että kirjoitan Hänelle. Ei Hän yksin ole.

En muista enää ja olen ollut pois palstalta kauan. Joko se pojan kännykkä löyty vai hukkuko se sinne lumihankeen?

• ystäväsi kirjoitti:

En muista enää ja olen ollut pois palstalta kauan. Joko se pojan kännykkä löyty vai hukkuko se sinne lumihankeen?

Se maksoi yli kolmesataa euroa. Aika kallis kännykkä. Joku ois siihen soittanut mutta kielsivät.

• parantanut jo

palstalaiset tahtoivat että kirjoitan Hänelle. Ei Hän yksin ole.

päänsärkysi?

• parantanut jo kirjoitti:

päänsärkysi?

oletko? Persona-non-grata on mustasukkainen.

• ystäväsi

Se maksoi yli kolmesataa euroa. Aika kallis kännykkä. Joku ois siihen soittanut mutta kielsivät.

Oisin soittanut. Kielsivät.

• syytä mustasukkaisuuteen.

oletko? Persona-non-grata on mustasukkainen.

Uskotko?

• syytä mustasukkaisuuteen. kirjoitti:

Uskotko?

Nyt mun on pakko mennä jo nukkumaan. Hyvää yötä kaikille lukijoille.

• nuku hyvin!

Nyt mun on pakko mennä jo nukkumaan. Hyvää yötä kaikille lukijoille.

Levollista yötä.

• tälle palstalle

En todellakaan usko.
        Voi olla, että Jeesus on elänyt. MITÄÄN HYVÄÄ HÄN EI ELÄESSÄÄN TEHNYT. Ainoa asia joka Hänestä-yhdestä teidän jumalistanne-on jäänyt mieleen on hänen KUOLEMANSA! Sanassa on uskovaisista ihan oikein-te oletee RAATELEVIA SUSIA!
        Mikään muu ihmisryhmä ei pyri alistamaan toisinajattelevaa uhkailemalla helvetillä ja syyllistämällä. SYNTI on raamatullinen sana.
        Siitä polveutuvat sanat: itsetuhoisuus, ristiriidat, sota, murha, kateus, katkeruus ym.
        Lue sinäkin välillä muita palstoja. Millään muulla foorumilla ei ole näin paljon ylpeyttä ja riitaa.
        Ylpeyttä tällä palstalla on siksi, koska uskovaiset itsekkin tajuavat oman uskonsa mielettömyyden. Heidän on pakko todistella itselleen ja muille olevansa aivan normaali-ihmisiä.
        Se on sääli. Minun käy sääliksi sitä miestä joka kuolee pian. Se, jolla on se ALS.
        MIKSI VITUSSA TÄLTÄ PALSTALTA KUKAAN MUU EI VASTANNUT HÄNELLE MITÄÄN PAITSI MINÄ? Ahdistaa...Tätäkö se helluntailaisuus onkin? Hän tuli helluntailaisuuspalstalle apua hakemaan ja te vain elvistelitte tietämyksellänne. Puusilimät.

en ole helluntailainen enkä mikään muukaan läntinen kristitty, joten en tiedä, mistä tällä palstalla on aikaisemmin keskusteltu. Jeesus on tärkeä myös elämänsä ja opetustensa tähden, ei ainoastaan kuolemansa ja ylösnousemisensa tähden. On ikävää, jos olet menettänyt uskosi.

• ahdistaa

En todellakaan usko.

kuten kerrot, niin siihen on Jeesuskella Kristuksella lääke, kun hän sanoo: "Tulaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon" ja sitten ei enää ahdista!

• M@k3

Matteuksen evankeliumista tulee ihan lonkalta mieleen kaksi kohtaa.

Alussa oleva tarina Jeesuksen syntymästä ja siitä kuinka Herodes yrittää päästä hänestä eroon tappamalla kaikki kaksi vuotiaat ja sitä nuoremmat.

Ja lopussa Jeesuksen kuollessa tapahtuu auringonpimennys, maanjäristys ja joukko kuolleista nousu.

Näistä kahdesta tapahtumasta ei ole olemassa ainuttakaan todistetta, edes muut evankeliumin kirjoittajat eivät niitä ole huomanneet ja itse asiassa, on olemassa todisteita siitä että Herodes ei ollut edes vallassa tuohon aikaan.

Johtopäätös = Matteus on satusetä.

• Et varmaankaan keksinyt tuota omasta päästäsi.

• M@k3

Et varmaankaan keksinyt tuota omasta päästäsi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_of_the_Innocents

The incident is not mentioned by the contemporary Jewish historian Josephus, nor in the other gospels, nor in the early Biblical apocrypha, its first appearance in any source other than Matthew being the 2nd century Protoevangelium of James 22.[2] Most recent biographers of Herod therefore do not regard the massacre as an actual historical event,[3] but rather, like the other nativity stories, as creative hagiography.

Tässä olisi wikipedian mielipide.

• M@k3 kirjoitti:

http://en.wikipedia.org/wiki/Massacre_of_the_Innocents

The incident is not mentioned by the contemporary Jewish historian Josephus, nor in the other gospels, nor in the early Biblical apocrypha, its first appearance in any source other than Matthew being the 2nd century Protoevangelium of James 22.[2] Most recent biographers of Herod therefore do not regard the massacre as an actual historical event,[3] but rather, like the other nativity stories, as creative hagiography.

Tässä olisi wikipedian mielipide.

Ymmärrän varsin hyvin, miksi olet ateisti ja miksi olet tällä palstalla.

• to..

voi silti olla paikkansapitävää vaikka osa onkin tuon ajan tarinaa, jota aina liitettiin henkilöihin joita palvottiin tai pidettiin muuten merkittävinä - ihmeet syntyessä ja kuollessa, tähdet ja pimennykset seurasivat Rooman keisarienkin syntymää ja kuolemaa, ihmiset tiesivät näistä tarinaelementeistä heti että kirjoitus koskee suurmiestä.
        Jeesuksen kohdalla oli vielä lisätendenssi, hänet pyrittiin liittämään niihin juutalaisten kirjoitusten tarinoihin joita ensimmäiset kristityt pitivät messiasennustuksina.

• Juudas Tuomas

Jeesuksen kaksoisveli Juudas Tuomas kirjoitti alkuperäisen Tuomaan evankeliumin arameaksi Jeesuksen eläessä. Aramean kieli on vielä nykypäiviin saakka säilynyt Syyrian kielessä. Alkuperäinen Tuomaan evankeliumi sisälsi enemmän Jeesuksen lausumia, kuin missään nykykielille tehdyssä käännöksessä on julkaistu. Käännettyjen tekstien puutteita selitetään alkuperäisten kirjoitusten joidenkin tekstiosien tuhoutumisella. Totta on, että nykykäännösten pohjana olevista papyruskirjoituksista puuttuu osa Tuomaan alkuperäisen evankeliumin tekstiaineistoa. Toinen merkittävä tekijä on, että käännöksistä on jätetty tarkoitushakuisesti pois juuri ne tekstit, jotka osoittaisivat Raamatun muiden evankeliumien virheellisyyden.

Tuomaan evankeliumin tutkijat ovat jakaantuneet kahteen koulukuntaan. Toiset pitävät Tuomaan evankeliumin tekstejä – oikeaan osuen – vanhempina, kuin mitä Raamatun kanoniset evankeliumit ovat. Toiset mieltävät ne – tietämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä johtuen – synoptisten evankeliumien jäljitelmiksi. Raamatun kanoonin synoptisiin evankeliumeihin sisältyvät Matteus, Markus ja Luukas. Raamatun kanooniin sisältyvä Johanneksen evankeliumi ei ole niin sanottu synoptinen evankeliumi. Etenkin 1960-luvulla jälkimäiseen koulukuntaan kuuluvia oli nykyistä selkeästi enemmän. Miksikö? Siksi, että tieto tosiasioista – sekä tähän aihepiiriin liittyvä että yleensä Raamattu-tukimukseen liittyvä tutkimusaineisto – oli silloin paljon vähäisempi kuin tänä päivänä.

Vielä 1960-luvulla valtaosa tutkijoista – valitettavasti virheellisesti – oletti, että Tuomaan evankeliumi olisi alun perin kirjoitettu kreikaksi. Tuolloin vain pieni vähemmistö oli oikeassa päätellessään Tuomaan evankeliumin kirjoitetun syyriaksi. Syyrian kieli on ainoa asuinplaneettamme kieli, jossa Tuomaan ja Jeesuksen käyttämä arameankieli on säilynyt. Nykyinen syyriankieli on toki Tuomaan puhumasta ja kirjoittamasta arameankielestä ajan myötä hieman muuntunut. Arameankielisestä Tuomaan evankeliumin alkuperäistekstistä on käännetty sen koptinkielinen versio. Vasta myöhemmin siitä on toimitettu kreikankielinen käännös, joka valitettavasti on viljalti väärin vokaalistettu.

Synoptiset evankeliumit (Matteus, Markus ja Luukas) poikkeavat kerrontatavaltaan oleellisesti vanhasta juutalaisesta viisausajattelun perinteestä. Tuomaan evankeliumi puolestaan edustaa selkeästi juutalaisen viisausajattelun periaatetta. Vanha juutalainen viisausajattelu on suullisen perimätiedon kerronnan mukaista ja pohjautuu paljolti niin sanottuihin iskusanoihin, jotka helpottavat suullisen perimätietoaineksen muistamista.

Synoptiset evankeliumit on selkeästi kirjoitettu myöhemmin käyttöön otetun henkilö- ja jumaltaruston hellenistis-kreikkalaiseen kerrontamuotoon. Jo pelkästään tämä on selvä osoitus, että kristillisen kirkon alkuvuosisatojen papit ovat nämä kanoniset, synoptiset evankeliumitekstit toimittaneet. Miksikö? Siksi, että Raamatun tekstien muokkauksella ja uusien tekstien toimitustyöllä on kunakin ajankohtana ollut tarkoitus tukea kirkon johtohahmojen alati paisuvia ja muuttuvia valtapyrkimyksiä. Niinpä synoptiset evankeliumitekstit ovat, viekkaina Tuomaan evankeliumin tekstin muunnoksina ja osittaisina väärennöksinä selvästi Tuomaan evankeliumia myöhäisempiä. Kaikilta osin ne ovat Tuomaan evankeliumia nuorempia ja puhtaasti kristillisen papiston toimitustyön tuotantoa. Ne eivät suinkaan ole miltään osin Jumalan sanaa, vaan ihmisten sepittämiä tarinoita.

Monet Tuomaan evankeliumin tutkijat ovat sortuneet myös siihen harhaluuloon, että Tuomaan evankeliumi olisi alun perin ollut alkukirkon gnostilaisen siiven tuotetta. Olisi onnellista ymmärtää että kristillisen alkukirkon gnostilaisuus sikiää zarathustralaisuudesta, fryygialaisuudesta ja juutalaisuudesta. Suurta viisautta olisi ymmärtää, että Nag Hammadista löydetyt Tuomaan evankeliumin koptinkieliset tekstit ovat Tuomaan evankeliumin alkuperäistekstistä alkukirkon gnostilaisen ryhmittymän itselleen kääntämässä ja muokkaamassa muodossa, eivät suinkaan puhtaassa Juudas Tuomaan alun perin kirjoittamassa muodossa.

• kaksoisveli niin silloin tuntuu uskomattomalta ettei hänen eli Juudas Tuomaan evankeliumia(kreik.ilosanoma)ole kelpuutettu Raamattuun.
        Kirjoitit, että "käännöksistä on jätetty tarkoitushakuisesti pois juuri ne tekstit, jotka osoittaisivat Raamatun muiden evankeliumien virheellisyyden". Se tuntuu vaikealta ymmärtää. Miksi Juudas Tuomaan evankeliumi on tahdottu väärentää?
        Kirjoitit myös:"Aramean kielisestä Tuomaan evankeliumin alkuperäistekstistä on käännetty koptinkielinen versio. Vasta myöhemmin siitä on toimitettu kreikankielinen käännös, joka valitettavasti on viljalti väärin vokaalistettu."
        Ahaa...
        Tuohon, mitä kirjoitit T:n evankeliumin ja synoptisten evankeliumien erosta voin vaan vastata, että ehkäpä on tehty virhe, kun Juudas Tuomaan evankeliumi poistettiin Sanasta.
        Minun ystävällä on käytössään ikivanha Raamattu, johon kuuluu osana Susannan kirja. Taitaa olla ihan totta, että kirkon johtohahmojen pyrkimykset ovat olleet jo tuhansien vuosien ajan omaan valtaan ja omaan hyvään oloonsa liittyviä.
        http://www.naisteologit.fi/tutk/mattila.pdf

• Juudas Tuomas

kaksoisveli niin silloin tuntuu uskomattomalta ettei hänen eli Juudas Tuomaan evankeliumia(kreik.ilosanoma)ole kelpuutettu Raamattuun.
        Kirjoitit, että "käännöksistä on jätetty tarkoitushakuisesti pois juuri ne tekstit, jotka osoittaisivat Raamatun muiden evankeliumien virheellisyyden". Se tuntuu vaikealta ymmärtää. Miksi Juudas Tuomaan evankeliumi on tahdottu väärentää?
        Kirjoitit myös:"Aramean kielisestä Tuomaan evankeliumin alkuperäistekstistä on käännetty koptinkielinen versio. Vasta myöhemmin siitä on toimitettu kreikankielinen käännös, joka valitettavasti on viljalti väärin vokaalistettu."
        Ahaa...
        Tuohon, mitä kirjoitit T:n evankeliumin ja synoptisten evankeliumien erosta voin vaan vastata, että ehkäpä on tehty virhe, kun Juudas Tuomaan evankeliumi poistettiin Sanasta.
        Minun ystävällä on käytössään ikivanha Raamattu, johon kuuluu osana Susannan kirja. Taitaa olla ihan totta, että kirkon johtohahmojen pyrkimykset ovat olleet jo tuhansien vuosien ajan omaan valtaan ja omaan hyvään oloonsa liittyviä.
        http://www.naisteologit.fi/tutk/mattila.pdf

kristillisen alkukirkon voitolle päässeeseen suuntaukseen, joka oli erikoistunut tapattamistoimiin ja murhapolttoihin. Juuri murhatyöt mahdollistivat tämän suuntauksen voitolle pääsyn. Tämän ”oikeaoppisen” suuntauksen johtohahmot tapattivat kaikki toisin ajattelijat: markionilaisen alkukirkon suuntauksen jäsenet, gnostilaiset sekä juutalaiskristillisen ebionien alkukirkon suuntauksen jäsenet.

”Oikeaoppisen” suuntauksen pappisjohto yritti tuhota myös alkuperäisen Tuomaan evankeliumin sekä kaikki siitä muille kielille käännetyt kopiot. Miksi? Siksikö, ettei Tuomaan evankeliumi tukenut kristillisen kirkon papiston siitä kirjoittamia muunnelmia eli nykyisen Raamatun sisältämiä evankeliumeja? Vai siksi, ettei Tuomaan evankeliumin sisältö tukenut kristillisen papiston pyrkimyksiä ja opetuksia? Vaiko siksi, että Tuomaan evankeliumi olisi ilmoittanut tuleville sukupolville, että Tuomas oli Jeesuksen kaksoisveli?

Mikä uhka kristilliselle kirkolle ja sen opeille olisi tieto Jeesuksen kaksoisveljen olemassaolosta voinut olla? Olisiko tämä tieto kenties tehnyt vaikeaksi selittää että Jeesus on ainut Jumalan poika ja Pyhän Hengen siittämä? Olisiko tällöin ollut ongelmallista selittää kenen siittämä Tuomas oli?

• Juudas Tuomas kirjoitti:

kristillisen alkukirkon voitolle päässeeseen suuntaukseen, joka oli erikoistunut tapattamistoimiin ja murhapolttoihin. Juuri murhatyöt mahdollistivat tämän suuntauksen voitolle pääsyn. Tämän ”oikeaoppisen” suuntauksen johtohahmot tapattivat kaikki toisin ajattelijat: markionilaisen alkukirkon suuntauksen jäsenet, gnostilaiset sekä juutalaiskristillisen ebionien alkukirkon suuntauksen jäsenet.

”Oikeaoppisen” suuntauksen pappisjohto yritti tuhota myös alkuperäisen Tuomaan evankeliumin sekä kaikki siitä muille kielille käännetyt kopiot. Miksi? Siksikö, ettei Tuomaan evankeliumi tukenut kristillisen kirkon papiston siitä kirjoittamia muunnelmia eli nykyisen Raamatun sisältämiä evankeliumeja? Vai siksi, ettei Tuomaan evankeliumin sisältö tukenut kristillisen papiston pyrkimyksiä ja opetuksia? Vaiko siksi, että Tuomaan evankeliumi olisi ilmoittanut tuleville sukupolville, että Tuomas oli Jeesuksen kaksoisveli?

Mikä uhka kristilliselle kirkolle ja sen opeille olisi tieto Jeesuksen kaksoisveljen olemassaolosta voinut olla? Olisiko tämä tieto kenties tehnyt vaikeaksi selittää että Jeesus on ainut Jumalan poika ja Pyhän Hengen siittämä? Olisiko tällöin ollut ongelmallista selittää kenen siittämä Tuomas oli?

Luin siitä markionilaisuudesta. Ei hän(Markinson)myöskään uskonut, että Jeesus oli Jumalan poika. Jeesus oli vain ihminen, johon Jumalan Poika tuli enkelinä ja lähti kun kärsimyksen aika koitti. Syntymä ja kuolema olisi alentanut Jumalan.
        Kuvamme kristinuskosta muuttuisi täysin, jos Juudas Tuomaan tekstit hyväksyttäisiin 5:ksi evankeliumiksi. Viininjuoja hän ei ollut. Jeesus oli. Pääsiäisen tapahtumatkin hän on jättänyt kertomatta. Tuomas on kirjoittanut:
        "Tyhjinä he ovat maailmaan tulleet ja tyhjinä he aikovat kerran lähteä. Nyt he kuitenkin ovat juovuksissa. Kun he lakkaavat juomasta, he kääntyvät."
        Aikas erikoista... Hän on kirjoittanut myös näin(Tuomaan tekojen helmievankeliumi):
        "Vaikka en muistanut vaatteen arvoa,
        lapsuudessa olin jättänyt sen isän kotiin-äkkiä, kun otin sen vastaan kaiken sen avulla: eron
        tähden meitä oli kaksi, mutta nyt me olimme jälleen yhdessä hahmossa yksi."
        Tämä maailma ja ruumis oli vaate ja kuolema riisuuntumista.
        "Kun te tulette kaksi yhdeksi, sisäpuolen samanlaiseksi kuin ulkopuolen, ulkopuolen samanlaiseksi kuin sisäpuolen,
        yläpuolen samanlaiseksi kuin alapuolen, toisin sanoen, teette miehen ja naisen yhdeksi, ettei mies ole mies, eikä nainen nainen,
        silloin te pääsette sisälle valtakuntaan."
        Aika hauskasti sanottu. Paavali on kirjoittanut:"Enää en elä minä, vaan Kristus minussa". Vähän sama asia.
        Tälle palstalle on kirjoittanut joskus mies, joka kehoittaa usein lukijoita olemaan hiljaa, että Jumala saisi ilmestyä. Juudas Tuomas on ollut samaa maata. Jeesus on sanonut"En minä ole sinun opettajasi. Olet juonut poreilevasta lähteestä, jonka minä olen mitannut ja juopunut siitä."
        Ihmeistä evankeliumissa ei ole sanaakaan.
        Kysyit:"Siksikö, ettei Tuomaan evankeliumi tukenut kristillisen kirkon papiston siitä kirjoittamia muunnelmia eli nykyisen Raamatun sisältämiä evankeliumeja?"
        Sen käsityksen perusteella minkä minä noista kirjoituksista sain niin aikas samoilla linjoilla Juudas Tuomas on ollut kuin esim.Paavali uudestisyntymää ja avioliittokäsitystä myöten.
        Minä uskoisin ettei se tukenut "kristillisen papiston sen aikaisia pyrkimyksiä ja opetuksia." Jeesuksen kaksoisveljen olemassaolo langetti varjon hänen päälleen.

• ...

murmeli, sun pitäis tietää, että Jeesuksesta on enemmän historiallisia aikalaisten tekemiä raamatun ulkopuolisia merkintöjä kuin Julius Caesarista.

• No jopas oli aloitus!

Miten on Sinun sielusi laita tänään? En lukenut yhtään aloituksesi alla olevaa vastausta, mutta lienee joku Sinulle asian tiimoilta jotain vastannut. Minä koen, ettei ole syytä vastata kyselyihisi ja epäilyihisi. Ihmettelen vain suuresti aloitustasi.

Eilistä parempaa päivää Sinulle.

• Epäuskoako?

Vai herätystä?

Katselin äsken uutta foorumia, jossa ilmoitettiin suomi24 ala-arvoiseksi. Huomasin saman lukiessani tämän keskustelurivin. Huh, huh!

• osoitteessa
        Epäuskoako? kirjoitti:

Vai herätystä?

Katselin äsken uutta foorumia, jossa ilmoitettiin suomi24 ala-arvoiseksi. Huomasin saman lukiessani tämän keskustelurivin. Huh, huh!

Lisäys edelliseen.
        Tämä foorumi
        http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/index.php?c=1
        Oli selvää.

• En tiedä. Jeesus, Muhammed ja Buddha olivat vain ihmisiä. En halua palvoa ketään ihmistä. Jäljelle jäävät vain Brahman(1,05 miljardia uskovaa), Vishnu, Indra, Surya, Soma, Varuna, Khrisna ja Shiva. Sinä kerrot olevasi JHWH:n kuva. En halua samaa jumalaa kuin sinulla on.
        Meillä jäi juttu kesken viimeksi. Et ehtinyt vastata kysymykseeni. Missä kohti Danielin kirjassa lukee, että hän luopui jumalistaan?

En tiedä. Jeesus, Muhammed ja Buddha olivat vain ihmisiä. En halua palvoa ketään ihmistä. Jäljelle jäävät vain Brahman(1,05 miljardia uskovaa), Vishnu, Indra, Surya, Soma, Varuna, Khrisna ja Shiva. Sinä kerrot olevasi JHWH:n kuva. En halua samaa jumalaa kuin sinulla on.
        Meillä jäi juttu kesken viimeksi. Et ehtinyt vastata kysymykseeni. Missä kohti Danielin kirjassa lukee, että hän luopui jumalistaan?

>>Jeesus, Muhammed ja Buddha olivat vain ihmisiä>Meillä jäi juttu kesken viimeksi. Et ehtinyt vastata kysymykseeni. Missä kohti Danielin kirjassa lukee, että hän luopui jumalistaan?

• nöyrämieli

SINÄ!Ihan sekavaa sinun ulosantisi.Kopsattua tekstiä!Lopeta tuollainen"poreamme".Tai sitten et ole ihan selvä!

• kyllä...

...mutta vain yhtä totta kuin joulupukki. Joulupukillakin on historiallinen esikuvansa, Pyhä Nikolaus. Eli joulupukki on kyllä historiallinen henkilö. Muu onkin sitten satua. Samoin on Jeesuksen kanssa, tavallisen tallaajan ja kansanvillitsijän tekoja on lievästi sanoenkin liioiteltu kohtuuttomasti. Jeesus on myös nykyään yhtä kuollut, kuin tuo mainittu joulupukin esikuva. Siis kuollut kuin kivi.

• hirvas

syntymäpäivän paavikunta valitsti 25.12. joka on alunperin keksityn auringon jumalan juhlapäivä.

• on...
        hirvas kirjoitti:

syntymäpäivän paavikunta valitsti 25.12. joka on alunperin keksityn auringon jumalan juhlapäivä.

noin tusinan eri jumala-olennon syntymäpäivä. Luonnollista sinänsä, jumalat ovat aina saaneet 'ominaisuuksia' toinen toisiltaan.

• hirvas kirjoitti:

Shiva on lähempänä mielikuvaa kristinuskon Jumalasta. Se on tuhoaja, mutta samalla Luoja. Vishnu on rakkauden Jumala. Brahman(yksi pääjumalista) voisi edustaa ns.Pyhää Henkeä. Hän sallii rinnalleen muitakin jumalia.

• listattuna

Etusivu | Katekismuspiiri | Vieraskirja | Vinkit | Linkkejä | Ylläpitäjältä | Lähetä palautetta |
      Kysymyksiä - Vastauksia | Sinetti | Paasto |

Raamattu

Tunnustuskirjat

Luther

Svebelius

Tulosta

Paaston aika

Room 6:3-5 "
      Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, "

Matt 10:38-39 "
      ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. "

1.Kor 2:2 "
      Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna."

Paaston aikana voit tutkistella seuraavia:

Raamatun Messias-ennustukset (taulukko alla)
      Taulu Kristuksen kärsimisestä
      7 katumuspsalmia MP3-tiedostoina
      Stefanus - ensimmäinen marttyyri
      Oppi Kristuksen rististä

Jeesuksessa Kristuksessa toteutuneet Messiasennustukset toteutumisjärjestyksessä

Aihe

Ennustus

Täyttymys

Vaimon siemen

1.Ms 3:15
      Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

Gal 4:4
      Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,

Aabrahamin siemen

1.Ms 12:3
      Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

Mat 1:1
      Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.

Iisakin siemen

1.Ms 17:19
      Niin Jumala sanoi: "Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä.

Luuk 3:34
      tämä Jaakobin, tämä Iisakin, tämä Aabrahamin, tämä Taaran, tämä Naahorin,

Jaakobin siemen

4.Ms 24:17
      Minä näen hänet, en kuitenkaan nyt, minä katselen häntä, en kuitenkaan läheltä. Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista. Se ruhjoo Mooabilta ohimot, päälaen kaikilta Seetin pojilta.

Mat 1:2
      Aabrahamille syntyi Iisak, Iisakille syntyi Jaakob, Jaakobille syntyi Juuda ja tämän veljet;

Juudan heimosta

1.Ms 49:10
      Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota kansat tottelevat.

Luuk 3:23
      Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,

Daavidin valtaistuimen perijä

Jes 9:7
      (9:6) Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Luuk 1:32
      Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,

Syntymä Beetlehemissä

Miik 5:2
      (5:1) Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

Luuk 2:4
      Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua, Luuk 2:5 verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana. Luuk 2:7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.

Hänen syntymänsä ajankohta

Dan 9:25
      Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.

Luuk 2:1
      Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.

Luuk 2:2
      Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.

Neitseestä syntyminen

Jes 7:14
      Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Luuk 1:26
      Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, Luuk 1:27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria. Luuk 1:30 Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Luuk 1:31 Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.

Lasten surmaaminen Beetlehemissä

Jer 31:15
      Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiansa, hän ei lohdutuksesta huoli surussaan lastensa tähden, sillä niitä ei enää ole.

Mat 2:16
      Silloin Herodes, nähtyään, että tietäjät olivat hänet pettäneet, vihastui kovin ja lähetti tappamaan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen ympäristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa tietäjiltä tarkoin tiedustellut. Mat 2:17 Silloin kävi toteen, mikä on puhuttu profeetta Jeremiaan kautta, joka sanoo: Mat 2:18 "Ääni kuuluu Raamasta, itku ja iso parku; Raakel itkee lapsiansa eikä lohdutuksesta huoli, kun heitä ei enää ole".

Pako Egyptiin

Hoos 11:1
      Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.

Mat 2:14
      Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin. Mat 2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani".

Tien valmistaja

Mal 3:1
      Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.

Luuk 7:24
      Kun Johanneksen lähettiläät olivat menneet, rupesi hän puhumaan kansalle Johanneksesta: "Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Luuk 7:27 Tämä on se, josta on kirjoitettu: 'Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi'.

Jumala ilmoittaa Hänet Pojakseen

Psa 2:7
      Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.

Mat 3:17
      Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

Toiminta Galileassa

Jes 9:1
      (8:23) Mutta ei jää pimeään se, mikä nyt on vaivan alla. Entiseen aikaan hän saattoi halveksituksi Sebulonin maan ja Naftalin maan, mutta tulevaisuudessa hän saattaa kunniaan merentien, Jordanin tuonpuoleisen maan, pakanain alueen. Jes 9:2(9:1) Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valkeuden; jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niille loistaa valkeus.

Mat 4:13
      Ja hän jätti Nasaretin ja meni asumaan Kapernaumiin, joka on meren rannalla, Sebulonin ja Naftalin alueella; Mat 4:14 että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: Mat 4:15 "Sebulonin maa ja Naftalin maa, meren tie, Jordanin tuonpuoleinen maa, pakanain Galilea - Mat 4:16 kansa, joka pimeydessä istui, näki suuren valkeuden, ja jotka istuivat kuoleman maassa ja varjossa, niille koitti valkeus".

Profeetta

5.Ms 18:15
      Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.

Apt 3:20
      että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen. Apt 3:22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.

Julistaja, parantaja, vapauttaja

Jes 61:1
      Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, Jes 61:2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,

Luuk 4:18
      "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, Luuk 4:19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".

Oman kansansa hylkäämä

Jes 53:3
      Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

Joh 1:11
      Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Luuk 23:18
      Niin he huusivat kaikki yhdessä, sanoen: "Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!"

Pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan

Psa 110:4
      Herra on vannonut eikä sitä kadu: "Sinä olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan".

Hebr 5:5
      Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; Hebr 5:6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".

Jeesus ratsastaa Jerusalemiin

Sak 9:9
      Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.

Mark 11:7
      Ja he toivat varsan Jeesuksen luo ja heittivät vaatteensa sen päälle, ja hän istui sen selkään. Mark 11:9 Ja ne, jotka kulkivat edellä, ja jotka seurasivat, huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen! Mark 11:11 Ja hän kulki sisälle Jerusalemiin ja meni pyhäkköön; ja katseltuaan kaikkea hän lähti niiden kahdentoista kanssa Betaniaan, sillä aika oli jo myöhäinen.

Kavaltajana ystävä

Psa 41:9
      (41:10) ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan.

Luuk 22:47
      Ja katso, hänen vielä puhuessaan tuli joukko kansaa, ja yksi niistä kahdestatoista, se, jonka nimi oli Juudas, kulki heidän edellään. Ja hän tuli Jeesuksen luo antamaan hänelle suuta. Luuk 22:48 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Juudas, suunantamisellako sinä Ihmisen Pojan kavallat?"

Kavalletaan kolmestakymmenestä hopearahasta

Sak 11:12
      Sitten minä sanoin heille: "Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta". Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.

Mat 26:15
      ja sanoi: "Mitä tahdotte antaa minulle, niin minä saatan hänet teidän käsiinne?" Ja he maksoivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa.

Väärien todistajien syytökset

Psa 35:11
      Väärät todistajat astuvat esiin, he minulta tutkivat, mitä minä en tiedä.

Mark 14:57
      Niin muutamat nousivat ja todistivat väärin häntä vastaan, sanoen: Mark 14:58 "Me olemme kuulleet hänen sanovan: 'Minä hajotan maahan tämän käsillä tehdyn temppelin ja rakennan kolmessa päivässä toisen, joka ei ole käsillä tehty'."

Ääneti syyttäjien edessä

Jes 53:7
      Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.

Mark 15:4
      Niin Pilatus taas kysyi häneltä sanoen: "Etkö vastaa mitään? Katso, kuinka paljon syytöksiä he tekevät sinua vastaan." Mark 15:5 Mutta Jeesus ei enää vastannut mitään, niin että Pilatus ihmetteli.

Häntä syljetään ja lyödään

Jes 50:6
      Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä.

Mat 26:67
      Silloin he sylkivät häntä silmille ja löivät häntä nyrkillä kasvoihin; ja toiset sivalsivat häntä poskelle

Syyttä vihan kohteena

Psa 35:19
      Älkööt ne minusta iloitko, jotka syyttä ovat minun vihamiehiäni; älkööt silmää iskekö, jotka asiatta minua vihaavat.

Joh 15:24
      Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni. Joh 15:25 Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.

Sijaisuhri

Jes 53:5
      mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

Room 5:6
      Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä. Room 5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.

Ristillä pahantekijäin kanssa

Jes 53:12
      Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Mark 15:27
      Ja he ristiinnaulitsivat hänen kanssaan kaksi ryöväriä, toisen hänen oikealle ja toisen hänen vasemmalle puolellensa.

Lävistetty

Sak 12:10
      Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

Joh 20:27
      Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".

Pilkan ja ivan kohteena

Psa 22:7
      (22:8) Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään: Psa 22:8(22:9) Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt.

Luuk 23:35
      Ja kansa seisoi ja katseli. Ja hallitusmiehetkin ivasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut; auttakoon itseänsä, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu".

Juotavaksi hapanviiniä

Psa 69:21
      (69:22) Koiruohoa he antoivat minun syödäkseni ja juottivat minulle janooni hapanviiniä.

Mat 27:34
      he tarjosivat hänelle juotavaksi katkeralla nesteellä sekoitettua viiniä; mutta maistettuaan hän ei tahtonut sitä juoda.

Rukous vihollisten puolesta

Psa 109:4
      Rakkauteni palkaksi he minua vainoavat, mutta minä ainoastaan rukoilen.

Luuk 23:34
      Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät". Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.

Hänen vaatteistaan heitetään arpaa

Psa 22:17
      (22:18) Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen; Psa 22:18(22:19) he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

Mat 27:35
      Ja kun he olivat hänet ristiinnaulinneet, jakoivat he keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa. Mat 27:36 Sitten he istuutuivat ja vartioivat häntä siellä.

Hänen luitaan ei rikota

Psa 34:20
      (34:21) Hän varjelee kaikki hänen luunsa: ei yksikään niistä murru.

Joh 19:32
      Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta. Joh 19:33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan, Joh 19:36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".

Hänen kylkensä lävistetään

Sak 12:10
      Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

Joh 19:34
      vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.

Hautapaikka

Jes 53:9
      Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

Mat 27:57
      Mutta illan tultua saapui rikas mies, Arimatiasta kotoisin, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi. Mat 27:58 Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Silloin Pilatus käski antaa sen hänelle. Mat 27:59 Ja Joosef otti ruumiin, kääri sen puhtaaseen liinavaatteeseen Mat 27:60 ja pani sen uuteen hautakammioonsa, jonka oli hakkauttanut kallioon. Ja hän vieritti suuren kiven hautakammion ovelle ja lähti pois.

Ylösnousemus

Psa 16:10
      Sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä anna hurskaasi nähdä kuolemaa.

Psa 49:15
      (49:16) Mutta minun sieluni Jumala lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa. Sela.

Mark 16:6
      Mutta hän sanoi heille: "Älkää peljästykö; te etsitte Jeesusta, Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut ylös; ei hän ole täällä. Katso, tässä on paikka, johon he hänet panivat. Mark 16:7 Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä, niinkuin hän teille sanoi'."

Taivaaseen astuminen

Psa 68:18
      (68:19) Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliiksesi, sait ihmisiä lahjaksesi: niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran Jumalan tykönä.

Mark 16:19
      Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.

1Kor 15:4
      ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,

Ef 4:8
      Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".

Lähde: Raamattu 33/38

Takaisin ylös

» Kirjaudu omalla tunnuksella Käyttäjiä tänään: 104 Powered by Mangusti® WebPublisher™ of A&A Consulting Oy www.aaconsulting.fi

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe