Mikä estää Ahvenanmaan suomenkielisiä perustamasta omaa puoluetta

aika paha

Mihin suomenruotsalaisuus perustuu, sillä moni suomenkielinen
ei saa omassa maassaan omakielistä seurakuntaa, ei lapsilleen
omakielistä koulutusta, ei omakielistä kuolinilmoista paikalliseen
lehteen, jne (Ahvenanmaa). Jopa entinen Ahvenanmaan kansanedustaja
kehtaa kirkkain silmin sanoa Suomen televisiossa, että suomenkielisten
syrjintä on täysin sallittua, kunhan se tehdään "ystävällisesti".

15

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liberaali :

      autonominen alue jonka liberaalisuus tosin stoppaa kuin seinään sillä kohtaa missä pitäisi olla suomalaisten oikeudet

      • toimii siinä

        mielessä puhtaasti liberaali-ideologian mukaisesti, että heidän johtajansa kokevat _henkilökohtaista_ vastuuta oman yhteisönsä hyvinvoinnista.

        (kuvioiden kohtuus on toki objektiivisesti tarkasteltava).

        manner-suomen suomenkieliset poliitikot voisivat ottaa mallia tässä henk.koht. vastuu kysymyksessä, eikä perinteisen vasemmisto- ja savolaisvetoisesti pyrkiä kaiken tuhoamiseen, esittämättä vaihtoehtoa.


    • ei kuulu tänne

      kielipolitiikka ei kuulu tänne

      on erikseen palstoja kuten kielipolitiikka ja ahvenanmaa

      • liberaalia kielipolitiikkaa

        NON STOP


      • Sepe susi

        Poistoon ja poistoon, tuntuu siltä kuin suomenruotsalaisilla olisi paskat kintuissa, kun tuommoista mölytään jatkuvasti.


      • saabvolvo
        Sepe susi kirjoitti:

        Poistoon ja poistoon, tuntuu siltä kuin suomenruotsalaisilla olisi paskat kintuissa, kun tuommoista mölytään jatkuvasti.

        poistoon,poistoon.


      • systembolagetab
        saabvolvo kirjoitti:

        poistoon,poistoon.

        45m jono paikallisen(götavägen) alkon edessä - myymälä täynnä!


      • missä?

        Muistaakseni RKP sai poistettua Kielipolitiikka-palstan, joten turha on valittaa.

        Kun ei ole omaa palstaa, niin kaikki palstat käy.


    • olla suomenkielisiä

      Tunnen erään, joka muutti sinne asumaan ja muutti nimensä kirjoitusasun kun ei halunnut näyttää suomalaisuuttaan.

      • jugi

        kansainvälinen meininki : Solkkasin ensin ruotsia ja vaihdoin suomeksi, virkailija siinä puhumaan
        englantia !
        (sellainenhan oli vain viipuri)


    • Kyllä kai puolueen voisi perustaa, mutta tuskin se pahemmin kannatusta saisi, meitä suomenkielisiä on 5% ja ne jotka ovat poliittisesti aktiiveja, toimivat jo politikkassa, esim liberaaleilla on kaksi äidinkieleltään suomenkielistä edustajaa maapäivillä ja muistaakseni jopa Ålands Framtidin puoluesihteerin äidinkieli on suomi.

      • Rkp:n kannattaja

        Rkp on tulossa Ahvenanmaan politiikkaan mukaan ja se on hyvä asia.
        Onhan Ahvenanmaa jo ennestään Rkp:n kannattaja politiikassaan ja siitä on hyvä aloittaa.
        Kuinka monta suomenruotsalaista mahtaa olla Ahvenanmaan politiikassa jo ennestäänkin mukana?
        Onhan sinne muuttanut lähinnä suomenruotsalaisia ja kyllä heillä olisi tarvetta jo omallekin puolueelle.
        Rkp toimii suomessa lähinnä ruotsalaisuutta kannattavana nuuskapuolueena ja on näin hyvä esimerkillinen puolue Ahvenanmaalle.
        Nuuska sinällään on vaaraton huvi monelle nuorelle Ahvenanmaalla ja etenkin urheilua harrastavalle, aloittaessaan tupakoinnin ja siitä on hyvä jatkaa.
        Ålands Framtiden on puolueena hyvä ja sitä Rkp:n piireissä pidetään suuressa arvossa onhan se hyvin ruotsiin yhteyksiä ottava ja esimerkillinen siten hoitamaan naapuruussuhteita.
        Myös puolueen kanta suomalaisiin on erittäin viisaasti hoidettu eli ei mitään suomenkielisille
        ja suomenkieliset pitäisi eristää kokonaan ulkopuolelle ruotsinkielisistä kansalaisista.
        Toivoisin, että yhteistyötä Rkp.n kansa tullaan jatkossa pitämään sieltä käsinkin.


      • kai!

        Ahvenainen on ihme tapaus.

        Hän puolustaa ja ymmärtää erinomaisesti ruotsinkielisten ylimitoitettuja vaatimuksia mantereella.

        Suomenkielisten oikeudet Ahvenanmaalla saa paljon vähemmän ymmärrystä osakseen.

        Mistä ihmeestä tuollaisia tyyppejä kasvaa?

        ( Ahvenainen taitaa olla pelkkä provoileva svekosuru)


      • ålanderi 2

        Ahvenanmaalaiset kyllä tajuavat, ettei heistä tuskin on elinkelpoiseksi valtioksi, jos he joutuvat elämään samoilla ehdoilla kuin muutkin valtiot. Muutama fanaattinen separatistihörhö sieltäkin tietysti löytyy, mutta kunnallispoliittisella "tuotannolla" ei pitkälle pötkitä, jos kulut joutuu itse maksamaan.


      • kai! kirjoitti:

        Ahvenainen on ihme tapaus.

        Hän puolustaa ja ymmärtää erinomaisesti ruotsinkielisten ylimitoitettuja vaatimuksia mantereella.

        Suomenkielisten oikeudet Ahvenanmaalla saa paljon vähemmän ymmärrystä osakseen.

        Mistä ihmeestä tuollaisia tyyppejä kasvaa?

        ( Ahvenainen taitaa olla pelkkä provoileva svekosuru)

        Ihan suomenkielinen olen, mutta kun asun täällä, niin suhtaudun asioihin vähän eri lailla kuin sillaiset jotka eivät tästä paikasta ja elämästä täällä mitään tiedä. Noista kunnista, onhan niitä täällä monta, mutta esim. Sottungan kunnantalossa työskentelee vain kunnanjohtaja ja puolipäiväinen kirjanpitäjä. Koulu vaatii opettajansa, on sitten yksi tai kuusitoista kuntaa ja saaresta koulukuljetukset maksaisivat varmasti muuutaman opettajan palkan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe