Osaako joku sanoa mitä maksaa pienoistuulivoimala ja akut mökkikäyttöön? Valot, jääkaappi ja vesipumppu saunamökille olis mukava saada sähkölle. Paikka olis tuulivoimalalle loistava kallion päällä. Matkaa sähkölinjaan on noin kilometri, eli linja ja liittymä on toinen vaihtoehto?
Tuulivoimaa mökille
24
3978
Vastaukset
- Googleta huvikses
Google.
- sen kertoo
mutta meillä linjaan n.150m eikä silti huolita liittymää, siis liittymismaksu ei ole este, mutta miksi maksaa riistoyhtiöille mitään seuraavankaan 50:n vuoden aikana, kun voi olla maksamatta.
Laitat esimerkiksi 3000te niin saat ison systeemin. Halvemmallakin pystyy tekemään, kuin myös kalliimmalla.- Tästä löytyy
Esim. 400w sis. säätimen 1290e
900W sis. säätimen 2790e
1000W sis. säätimen 3410e
3000W sis. säätimen 8695e
Ja noiden lisäksi tarvitset maston alk.800e , kaapelit, akut ym. ym.
Ei tule ilmaiseksi tuokaan.
http://www.eurosolar.fi/hinnasto/?kategoria=28 - sähöt
sori, en malta olla kettuilematta: kolmetuhatta kiloeuroa (k=kilo=tuhat) olisi kolme miljoonaa. Kyllä sillä saa semmoiset sähköt että kalliimman laittaminen on jo vaikeata...
- mä vaan
sähöt kirjoitti:
sori, en malta olla kettuilematta: kolmetuhatta kiloeuroa (k=kilo=tuhat) olisi kolme miljoonaa. Kyllä sillä saa semmoiset sähköt että kalliimman laittaminen on jo vaikeata...
sellasta se on kun puhuu mielessään ja kirjottaa kaiken kahteen kertaan... ;)
- Vai sähköliittymäkö
Tästä löytyy kirjoitti:
Esim. 400w sis. säätimen 1290e
900W sis. säätimen 2790e
1000W sis. säätimen 3410e
3000W sis. säätimen 8695e
Ja noiden lisäksi tarvitset maston alk.800e , kaapelit, akut ym. ym.
Ei tule ilmaiseksi tuokaan.
http://www.eurosolar.fi/hinnasto/?kategoria=28kiitos tuosta hinnastosta ja linkistä. Kokemusta kysseisistä ratkaisuista olisin myös kaivannut.
- Air-x
Vai sähköliittymäkö kirjoitti:
kiitos tuosta hinnastosta ja linkistä. Kokemusta kysseisistä ratkaisuista olisin myös kaivannut.
Mulla tuulinen paikka joten Air-x(1000e) sopi hyvin. Akkuja Exide super heavy duty 4x220Ah. Victron multiplus 1600w/40a invertterilaturi.(1500e). Kaikki laittet 230V =edulliset. Jääkaappi ollut päällä kokoajan, ja paljon rakennus koneitta sekä mikro(pieni lapsi). Sähkö riittänyt ja aina toiminnut, olen ollut tyytyväinen. Systemi 24v joten pienemmät kaapelit. Masto tuulivoiman olen tehnyt itse putkesta ja vaijerista. Tarvittaessa mulla on vielä Honda 10EU (900w)inverteriaggegatti joka voi käyttää Victronin kansa, eli tehot 1600 900w ja jos käyttää alle 900w inverteri lattaa akut. Toimi hyvin. Toimivat sähköt vikavirtasuojalla.
Kevällä tulen lisämään 400w aurinkopaneleja, MTTP säädin, auto. kääntyvä teline, kaksi akkuja lisää koska tulen asettamaan diesellämmityslaitten ja ulkovaloja.
Muistaa ostaa laittet että voi tulevaisuudessa lisää tehoja, myös 24v systeemi on hyvää jos inverteri käyttössä. Sähköverkkon yli 2km ja muuntaja mun saareen= yli 20kE. - ,Mutta
Air-x kirjoitti:
Mulla tuulinen paikka joten Air-x(1000e) sopi hyvin. Akkuja Exide super heavy duty 4x220Ah. Victron multiplus 1600w/40a invertterilaturi.(1500e). Kaikki laittet 230V =edulliset. Jääkaappi ollut päällä kokoajan, ja paljon rakennus koneitta sekä mikro(pieni lapsi). Sähkö riittänyt ja aina toiminnut, olen ollut tyytyväinen. Systemi 24v joten pienemmät kaapelit. Masto tuulivoiman olen tehnyt itse putkesta ja vaijerista. Tarvittaessa mulla on vielä Honda 10EU (900w)inverteriaggegatti joka voi käyttää Victronin kansa, eli tehot 1600 900w ja jos käyttää alle 900w inverteri lattaa akut. Toimi hyvin. Toimivat sähköt vikavirtasuojalla.
Kevällä tulen lisämään 400w aurinkopaneleja, MTTP säädin, auto. kääntyvä teline, kaksi akkuja lisää koska tulen asettamaan diesellämmityslaitten ja ulkovaloja.
Muistaa ostaa laittet että voi tulevaisuudessa lisää tehoja, myös 24v systeemi on hyvää jos inverteri käyttössä. Sähköverkkon yli 2km ja muuntaja mun saareen= yli 20kE.Meidän saaressa naapuri otti sähköt ja tolppa olisi rajalla, mutta silti taidan hommata tuulimyllyn ja paneelit.
Näi ei tarvitsisi ruveta maksamaan suurta vuosittaista perusmaksua. - maksaa
,Mutta kirjoitti:
Meidän saaressa naapuri otti sähköt ja tolppa olisi rajalla, mutta silti taidan hommata tuulimyllyn ja paneelit.
Näi ei tarvitsisi ruveta maksamaan suurta vuosittaista perusmaksua.akkujen vaihto joka 10 vuosi maksaa vuositasolla sama kuin verkkosähkön vuosi maksu, joten ei tuli/aurinko sähkö edullista ole on kyllä aina kallein vaihtoehto käytässä. Mutta mielenkiintoinen ja ekologinen.
- on kallis
maksaa kirjoitti:
akkujen vaihto joka 10 vuosi maksaa vuositasolla sama kuin verkkosähkön vuosi maksu, joten ei tuli/aurinko sähkö edullista ole on kyllä aina kallein vaihtoehto käytässä. Mutta mielenkiintoinen ja ekologinen.
Katsoin millä hinnalla meille tarjottiin verkkosähköliitäntä, jos sillä suunnalla olisi riittävästi liittyjiä.
Liittymismaksun hinnalla maksaa yli 30 vuoden vuosimaksut, ja vuosimaksut tulevat sen liittymismaksun päälle. Ei se verkkosähkökään ole ilmaista, eikä noilla rahoilla vielä saa yhtään sähköä.
Meillä lopputulos oli ettei verkkosähköä saa edes rahalla. Jos haluaa sähköä on se tehtävä itse, aurinkosähkönä tai tuulisähkönä.
Olet kyllä oikeassa ettei itse tehty sähkö ole ilmaista. Mutta akut ovat siinä aika pieni kustannus, muut asiat maksavat enemmän. - möcin ucco
Vai sähköliittymäkö kirjoitti:
kiitos tuosta hinnastosta ja linkistä. Kokemusta kysseisistä ratkaisuista olisin myös kaivannut.
Ei akku-tuuliropeli-aurinkokennovirityksillä mitään kunnollisia sähköjä saa. Siis jos haluaisi vaikkapa käyttää sähkökoneita ja lämmittää ja pumpata vettä.
Itse vetäisin ilman muuta ivoa tuvan nurkalle jos kustannukset pysyvät vaan missään kohtuuden rajoissa. Nousee möksän arvokin, kyllä se on niin että paskahuusi mäessä ja sähköttömyys on ne kaksi asiaa mitkä karkottaa nykypäivän ostajia aika tehokkaasti. Jos joskus sattuisi myynti tulemaan ajankohtaiseksi. - kyllä tosiaankin saa
möcin ucco kirjoitti:
Ei akku-tuuliropeli-aurinkokennovirityksillä mitään kunnollisia sähköjä saa. Siis jos haluaisi vaikkapa käyttää sähkökoneita ja lämmittää ja pumpata vettä.
Itse vetäisin ilman muuta ivoa tuvan nurkalle jos kustannukset pysyvät vaan missään kohtuuden rajoissa. Nousee möksän arvokin, kyllä se on niin että paskahuusi mäessä ja sähköttömyys on ne kaksi asiaa mitkä karkottaa nykypäivän ostajia aika tehokkaasti. Jos joskus sattuisi myynti tulemaan ajankohtaiseksi.Kyllä tosiaankin saa kaiken muun paitsi lämmitystä, mm. suurin osa rakentamisesta on tehty aurinkovoimalla, mm. betonimyllyjen pyöritykset, rälläkät, halkosirkkelit jne. Kysymyshän on vain invertterin ja akuston koosta. Ivo tuvan nurkalle olis tässä tapauksessa maksanut 6x sen mitä nykyviritykset, ja tuonut kiinteät maksut. Sähkö on kalliimpaa per kWh, mutta harrastuksestahan tässä maksetaan, eikä kustanneta Liliuksen sikamaisia korvauksia tyhjästä - sehän ei tee mitään työtä, pelkästään kerää meidän rahat - heti kun tuot sen piuhan sinne tuvan nurkalle. Harrastuksellahan taas tunnetusti ei ole ole hintakattoa - katso vain golf-osakkeiden omistajia. On tietysti eri asia jos on niin talous siinä jamassa että pitää miettiä jälleenmyyntiarvoja.
- mökki mantereella
Air-x kirjoitti:
Muistaa ostaa laittet että voi tulevaisuudessa lisää tehoja, myös 24v systeemi on hyvää jos inverteri käyttössä. Sähköverkkon yli 2km ja muuntaja mun saareen= yli 20kE.On tosi halpa tarjous jos 20000e sinne 2km päähän saareen. Mulla mökki mantereella, ja 400m lähimpään 220V tolppaan. Mökille tuotuna hinta 30.000e vuonna 2005 liittymismaksuja 3000e päälle.
- ole kiinni
kyllä tosiaankin saa kirjoitti:
Kyllä tosiaankin saa kaiken muun paitsi lämmitystä, mm. suurin osa rakentamisesta on tehty aurinkovoimalla, mm. betonimyllyjen pyöritykset, rälläkät, halkosirkkelit jne. Kysymyshän on vain invertterin ja akuston koosta. Ivo tuvan nurkalle olis tässä tapauksessa maksanut 6x sen mitä nykyviritykset, ja tuonut kiinteät maksut. Sähkö on kalliimpaa per kWh, mutta harrastuksestahan tässä maksetaan, eikä kustanneta Liliuksen sikamaisia korvauksia tyhjästä - sehän ei tee mitään työtä, pelkästään kerää meidän rahat - heti kun tuot sen piuhan sinne tuvan nurkalle. Harrastuksellahan taas tunnetusti ei ole ole hintakattoa - katso vain golf-osakkeiden omistajia. On tietysti eri asia jos on niin talous siinä jamassa että pitää miettiä jälleenmyyntiarvoja.
eikä harrastamisella hintakattoa kuten tuossa rehvakkaasti totesit niin mikset ihmeessä sitten ottanut sitä ivoa tuvan nurkalle vaan kaiken maailman paneeli-akku-invertterihärpäkettä virittelet? kyllä pyörii betonimylly aika verkkaseen 12 voltin akulla.
- nääs ymmärrä
ole kiinni kirjoitti:
eikä harrastamisella hintakattoa kuten tuossa rehvakkaasti totesit niin mikset ihmeessä sitten ottanut sitä ivoa tuvan nurkalle vaan kaiken maailman paneeli-akku-invertterihärpäkettä virittelet? kyllä pyörii betonimylly aika verkkaseen 12 voltin akulla.
Se et ymmärrä tätä junttimentaliteettia. Sitä maksaa mieluummin satatuhatta omista laitteista ja kärsii niiden toistuvista vioista kuin ostaa liittymän ja maksaa kiinteitä maksuja........
- betonimyllyn kulutusta
ole kiinni kirjoitti:
Se pyörii oikein iloisesti, eli vie paljon vähemmän tehoa kuin äkkiä luulisi. Kahvinkeitinkin vie enemmän, samoin rälläkkä, puhumattakaan halkosirkkelistä joka on raskain kuorma. Ainakin 5 betonimyllyä pyörii samalla teholla kun yksi halkosirkkeli. Mitattua tietoa. Ja tuosta ivon ottamisesta tuvan nurkalle, eihän se enää sitten olisi harrastus, vaan sitä tavallista sähköä jota kaikilla on.
- kyllä...
mökki mantereella kirjoitti:
On tosi halpa tarjous jos 20000e sinne 2km päähän saareen. Mulla mökki mantereella, ja 400m lähimpään 220V tolppaan. Mökille tuotuna hinta 30.000e vuonna 2005 liittymismaksuja 3000e päälle.
Mitähän kaapeleiden ja tolppien osuus on, tarvikkeista kalleimmat kuitenkin?
Kaapeli 2000e ja tolpat saman verran, 1000e tarvikkeita?
Varmaan vähän muutakin tulee..
Tuntuu että työnosuudeksi jäisi joka tapauksessa aika paljon.
Tietysti aika paljon voi tehdä itsekkin vaikka vuokraamalla jokin pieni kaivinkone tolppien kuoppien kaivamiseen jos sellasia tarvitsee. kyllä... kirjoitti:
Tietysti aika paljon voi tehdä itsekkin vaikka vuokraamalla jokin pieni kaivinkone tolppien kuoppien kaivamiseen jos sellasia tarvitsee.Meidän saareen tarjottiin sähkölliittymää hintaan 142 000 € ! ! !
Tarjous on tosi ja löytyy kirjallisena. Mikäli löytäisin 9 muuta liittyjää tulisi kunkin liittymän hinnaksi 14 200 €. Saaret naapurustossa vain ovat rauhoitettuja ja luonnonsuojelualuetta, eli kukaan ei koskaan saa rakennuslupia eikä siten löydy niitä muita liittyjiä.
Vaikka hankkisin Rolls-Roycen pihalle käymään joutokäyntiä ja lataamaan akkuja olisi se halvempaa kuin tuo tarjous.- kiusaa sekin on itselle
Kiusaa se on itsensäkin kiusaaminen. Jos sähköliittymä on kohtuullisen lähellä niin on aina edullisempaa ja varmempaa liittyä valtakunnan verkoon kuin yrittää tehdä sähöä itse. Kannattaa olla rehellinen ja laskea todelliset kustannukset omien viritysten hankinnasta ja ylläpidosta.
Harrastukset ja tilapäiskäytössä olevat erämaamökit ovat luku sinäänsä eikä kustannuksilla ole silloin suurta merkitystä. - mökki mantereella
kyllä... kirjoitti:
Tietysti aika paljon voi tehdä itsekkin vaikka vuokraamalla jokin pieni kaivinkone tolppien kuoppien kaivamiseen jos sellasia tarvitsee.Hinnan perusteena oli että lähimmästä 220V linjan päästä ei voi jatkaa - se oli jo valmiiksi toista kilometriä muuntajasta, ja silmukan pituudeksi olis tullut n. 3km. Yhtiö kun ei voi enää taata laatua, sanovat. Niillä oli myös laskelmissa tulevaisuuden pelko, että linjan päähän voisi olla tyrkyllä pahimmillaan 7 mökkiä (jos nyt joskus kaikki paikat rakennettais ja kaikki ottais sähköt) - todellisuudessa tuota ei tule ihan helpolla tapahtumaan lähimpään 50 vuoteen. Mutta yhtiö ilmeisesti pelaa varman päälle, etteivät varmaan joudu tilanteeseen jossa laatuvaatimukset ei täyty - kuulemma ovat velvoitettuja omalla kustannuksella korjaamaan tilanteen jos toimittavat kelvotonta sähköä josta vielä laskuttavatkin. Mikäs se suomessa sallittu vaihtelu on, 5%/-10% - eli 198V..231V - vai tietääkö joku paremmin?
Kuitenkin, onhan se ymmärrettävää että 3km johdinsilmukka on aika pitkä, ja jos sähköyhtiö laskee pahimman varalta sitä että 7 rakennusta ottaa yhtäaikaa esim 5kW jokainen, vähän suurempi mökki ehkä 10kW - eli jotain 35..70kW pitäis kuljettaa - niin sellaisen tehon siirtäminen 220V jännitteellä ei kovin pitkiä matkoja onnistu. Virraksi tulis 35kW teholla jotain 160A ja yli. Taitais kaikki hävitä kaapelin lämpönä, ja perillä olla aika alhainen jännite. Mielenkiinnosta piti laskea kun wikipedia tuollaista kaavaa tarjoaa kaapelin jännitehäviölle:
"Kuparin ominaisvastus on 0,0168·10−6 Ωm", kaapelin resistanssi lasketaan kaavasta "resistanssi = 0,0168·10−6 Ωm · pituus / poikkipinta"
Jos tuohon laittaa pituudeksi 3km, poikkipinnaksi vaikka 20 mm2 kuparia (käyttääkö ne noin paksuja kaapeleita?) - niin saa vastaukseksi about 2.5 ohmia. Tuohon jos tuuppaa 100 A virran, niin kaapelihäviöksi tulee 250V - ei jää mitään perille. Jos edes 10A laittais (eli 2.2kW), niin sittenkin häviäis 25V - eli syöttämällä 230V toisesta päästä, justiinsa 205V tulis mökille.
Eli tarjous oli siis rakentaa 20kV johto lähimmältä muuntajalta (1.2km päässä), ja laittaa joku 50..100kW muuntaja mökin nurkille, josta vois sitten jaella tarvitsijoille, max 7 mökkitontille muutaman sadan metrin säteelllä. Kai se hinta sen takia on korkeampi kuin tavan 220V johdon rakentaminen, ja tuolle hommalle se 30.000 euron hinta pitäis sitten jyvittää.
Itse ostin tuossa pari vuotta sitten SLO:n kaverin sisäpiirihinnalla MCMK 4x10 10 kaapelia 80 metriä, maksoi yli 400 euroa. Sähköyhtiöt saa varmaan paljon halvemmalla, liekö ilmajohto ole yhtä kallista? Toisaalta jos siellä on 20mm2 poikkipintaa niin kai se kupari maksaa sielläkin - ellei sitten alumiinilla mennä. Ainaskin tuolla meikäläisen maksamalla hinnalla 1km samaa kaapelia maksaisi yli 5000 euroa... Sitten 20kV linjan tolpat, reilu 20 kpl - kai niihin enemmän kuin 100e kappale menee. Noista varmaan saa jo sen 10.000 kokoon. Sitten 50..100kW muuntaja, saaneeko 5000 eurolla? Sitten pari ukkoa kuukaudeksi hommiin pystyttään tolppia kalliomaastoon ja vetämään & kytkemään kaapelit, vaikka 10000 egee työnantajakustannuksina... viimeinen 5k Liliuksen taskuun projektin voittomarginaalina...
Voisko joku valaista mitä tuollainen oikeasti vois kustantaa?
- Sähköjänö
Moron
Itselläni on malli Flex 500 http://cgi.ebay.it/Generatore-eolico-wind-generator-48-V-450W-Grid-rete_W0QQitemZ110335857152QQcmdZViewItemQQptZUtensili_elettrici?hash=item110335857152&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72:1385|66:2|65:12|39:1|240:1318 ja tilasin sen Italiasta pari vuotta sitten, jos nyt jonkun valitsisin niin koittaisin ostaa varmaan puolet kevyemmän, mutta suurin piirtein samanlaisen eli tämmöisen
http://cgi.ebay.fr/EOLIENNE-DIAMETRE-1-50-M-12V-REGULATEUR-INTEGRE-NEUF_W0QQitemZ140306576742QQcmdZViewItemQQptZFR_YO_MaisonJardin_Jardin_EnergieRenouvelable?hash=item140306576742&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72:1526|66:2|65:12|39:1|240:1318
Pääasia että voimala on kevyt ja helppo huoltaa, sekä sen lavat on suunniteltu niin että virtaus irtoaa ylikierroksilla -> voimakkaasti kupitettu siiven navanpuolimmainen pää.
Maston voi tehdä melkein mistä vain kun harustaa kunnolla, itse tein 12 m lipputangosta. Säätimenkin tein itse, kun en voinut käyttää vakiota, kun matkaa mastolta akuille/mökille on 150 m. Hyvä säädin on esim. Morningstar Tristar tai Xantrex C40 tai joku vastaava joka hukkaa saatavan ylitehon johonkin vastukseen, pitäen näin genun kierrokset matalammalla tasolla. Näin ei ole vaaraa että myrskyllä genu pääsisi ryntäämään missään olosuhteissa ylikierroksille.
Akuksi käy joku AGM akku, itselläni Concorden SunXtender, isoin malli. Sain tingattua 500 euroon. Vapaa-ajan taloissa maksaa melkein tuplat..
Unohda tuo ehdotettu AirX tai muut, sopii vain erittäin tuulisille kallioluodolle ja maksaa sikana saatuun tuottoon nähden. Eli joku 1,5m kehällä ja kupitetuilla siivillä oleva on paras vaihtoehto mökki käyttöön.
Hintaa omalle setille tuli:
genu 530 E
akku 500 E
masto valukurat 150 E
johdotus 230 E (ylipitkä veto 25 m2 kaapelia)
säädin, itse tehtynä 100 E
Tänä kesänä meinaan hommata vielä jonkun paneelin tuohon rinnalle, ihan vaan harrastuksenvuoksi..
Setin perässä kuormana, mökin valaistus (pienoisloisteputkia, teholedejä), kaivopumpppu (uppopumppu venekäytöstä), tv (finlux & nokia boxi) ja jääkaappi (mikä ihme se nyt oli, 12V kompura kaappi). Hyvin on wörkkinyt tämän ajan.- Torvelo2
Haluasimme vähän sähköistystä Päijänteen rantamökille (korkeahkoa kalliotakin) ja kysymme 1)olisiko tyuosta laitteestasi ku
-vähän valolaitteita (diodivalaisimia)
-pikkujääkaappi
-pieni vesipumppu
-laturi tietokonetta varten
-pari valopistettä
MAtkas mahdolliselta mastolta mökille n. 40 metriä
Kysymys 2.
Pitääkö myllylaite melua?
Kysymys 3
Minälaista huoltoa se vaatii
-Mitä muita säädin- tai mittarilaitteita järjestelmä vaatii?
Kyselee Torvelo2 - kokemusta molemmista
Torvelo2 kirjoitti:
Haluasimme vähän sähköistystä Päijänteen rantamökille (korkeahkoa kalliotakin) ja kysymme 1)olisiko tyuosta laitteestasi ku
-pikkujääkaappi
-pieni vesipumppu
-pari valopistettä
Kysymys 2.
Kysymys 3
Kyselee Torvelo2Pikainen laskelma tuosta listastasi:
varaa noille vaikka 20..30W niin saat jo paljon valoa. Itsellä ledivalot, karkeasti 1W per valaistu neliömetri. Vuorokautinen käyttöaika kesällä lienee lähes nolla, itse olet paras arvioimaan sen.
-pikkujääkaappi
kulutus lienee jotain 60W luokkaa, ja jos on hyvä eristys niin 6h/vrk pitäis riittää
-pieni vesipumppu
Nostokorkeus ja haluttu tuotto (litraa/min) määrää paljonko tehoa tarvitset. 220V vehkeet alkanee 500W tietämistä, 12V pumppuja on paljon pienempiäkin.
läppärien laturit on usein siinä 100W tietämillä, pitäis tietää montako tuntia päivässä sitä pitää käyttää.
-pari valopistettä
nämäkin lienee led-valoilla tehtäviä. Jos yleisvaloa, niin tuo 1W/m2 riittää, ja riippuu tietysti siitä montako neliötä pitää valaista. Lukuvalona ihan pienikin valo riittää.
Seuraavassa sitten oletuksia edellisen perusteella
yleisvalo 40m2 alalle, 40W
päällä 4h/vrk
--> kuluttaa 160Wh/vrk
-pikkujääkaappi, 60W x 6h = 360Wh/vrk
-pieni vesipumppu, 500W, päällä 15min/vrk = 125Wh/vrk
-laturi tietokonetta varten, 100W, päällä 4h/vrk = 400Wh
-pari valopistettä
muutama muu valo, 2x5W
päällä 4h/vrk
--> kuluttaa 40Wh
vuorokausikulutus tuolle esimerkille olisi
(160Wh 360Wh 125Wh 400Wh 40Wh)/vrk = 1085 Wh/vrk.
Jos lataushyötysuhteeksi lasket vaikka 85%, niin lataukseen tarvis tuottaa 1085/0.85 = 1276 Wh, eli pyöreästi 1.3kWh. Tuollaisen sähkömäärän saa kesällä tuotettua 240W paneeleilla, eli 2x120W esimerkiksi riittäis kauniina päivänä. Jos sitten akuilla pitäis pärjätä vaikka viikko, ja vähän reilusti niitä purkaisi (vastoin hyviä tapoja) tuonne 50% pintaan, niin silloin tuolla kulutuksella 7 päivän varalle tarvii 1500Ah akkua.
Jos sit kuitenkin tinkii 7 päivästä vaikka 3 päivään, sekä tinkii kulutuksesta vaikka 500Wh jos on huono keli, niin 400Ah akulla pärjää.
Paneeleja suosisin sen takia että tuuletonta aikaa voi olla viikkokausia, mutta paneelista tulee joka päivä sähköä, vaikkei aurinkoa näkyisikään. Paneelit ei pidä ääntä, ei vaadi huoltoa, ja toimii 50v (tehotakuu usein 25v saakka). Mylly on mekaaninen laite ja kestoikä varmasti vähemmän.
Ostoslistalle esim:
2 x 120W paneelit, 1000e
paneelisäädin 30A, 100e
400Ah kunnollisia akkuja, 800e (toimii >10v)
1kW siniaalto invertterilaturi, saa kaikki laitteet olla yhtäaikaa päällä, reilu 1000e
1kW aggregaatti varavoimaksi, 300e (?)
led valaisimiin 300e
sekalaista sälää kaapeleista tarvikkeisiin, 200e
yhteensä 3700e
Jos jättää aggregaatin pois ja ottaa halpisinvertterin (kunnon siniaaltoinvertterilaturin sijaan), säästää helposti tonnin, silloin reilusti alle 3000e
Vielä voi tinkiä 400 akuista, mutta silloin ne saa uusia 3v välein. Ollaan alle 2500e hinnassa. - Sähköjänis taas
Torvelo2 kirjoitti:
-pikkujääkaappi
-pieni vesipumppu
-pari valopistettä
Kysymys 2.
Kysymys 3
Kyselee Torvelo2Myöhästyneet morjestukset. Käyn tämmöisillä kanavilla harvakseltaan, joten kerta vuodessa lienee turhan harva tahti vastailuun :)
*-vähän valolaitteita (diodivalaisimia)
Diodeita, normi spotit ja niihin jotkut "cree" 2W diodit polttimot
5kpl * 20 E = 100E
*-pikkujääkaappi
Joku pieni 12v kompurakaappi danfosin pumpulla olis ok.
Alkaen 500 E
*-pieni vesipumppu
Riippuu nostokorkeudesta, mutta esim. Whalen 12V uppo GP1652
35 E
*-laturi tietokonetta varten
Jonkun kympin.. laitetaan vaikka 40 E
*-pari valopistettä
Ilmeisesti ulos? Normi lamput, jonne 12V pienoisloistelamput E27 kannalla
50 E
*MAtkas mahdolliselta mastolta mökille n. 40 metriä
*Kysymys 2.
*Pitääkö myllylaite melua?
Ei pidä, edes vieressä, joten 40m päässä ei taattusti edes kuvitteellista...
*Kysymys 3
*Minälaista huoltoa se vaatii
AGM akulla ei mitääm akkupuolella ainakaan 5 vuoteen, luultavasti pärjäät 10 vuotta.
Itse mylly kaipaa huoltoa mallista riippuen. Rasvaus, laakerointi ja siipien puhdistus 3 - 10 vuoden välein.
Jos on hiiliharjallinen mylly niin tarvitsee siis useammin ja jos ei hiilillä, niin sitten käyttöikä venyy todella pitkäksi.
*-Mitä muita säädin- tai mittarilaitteita järjestelmä vaatii?
Ei muuta mittaria kuin esim tuon aiemmin mainitsemani Cantrexin omat, joku yleismittari on tietenkin hyvä olla aina saatavilla.
Ostoksilla kannattaa käydä eBayssa tai jossain euroopan nettimarketissa, toimivat loistavasti ja luotettavasti.
##############
Alla oleva "Kokemusta molemmista" kaveri on suunnillen oikeassa tuossa laskelmassaan, mutta mm.
Pumppuksi riittä alle 9m nostolla tuo mainitsemani ja se kulutta vain 60W tehoa. Saa pitää vaikka tunnin päivässä päällä ja tehjoa kuluu tällöin se 60Wh/päivä.
Tietsikka toki vie paljon, mutta jos joku miniläppäri riittää, niin niiden kulutus on pientä. Esim Asuksen EEEPC:n voi kytkeä suoraan 12 V akustoon (9-12 V) ja silloin se vie tehoa noin 25W -> 8h käytössä 200Wh/päivä
Valot yhteensä 20W -> 5 tuntia päällä -> 100Wh/päivä
Jääkaappi allaolevan mukaan 360Wh/päivä
100 Wh valoille
360 Wh jääkaapille
200 Wh tietsikalle
60 Wh vesipumpulle
- Näistä saa hyvän vuorokausikulutuksen eli 720 Wh päivässä.
-> Vuorokaudessa kuluu 60 Ah
250Ah akustolla (Concorden suurin Sunxtender) pärjää täydestä latingista nelisen päivää lataamatta tuolla huippu kulutuksella.
Kohtuu tuulisella järven rantapaikalla voisi laskea vaikka keskituuleksi 3.5m/s 12 tunnin jakossa vuorokauden aikana. Huomioitava on että arviot ovat hyvin karkeita ja riippuvat paljon paikasta ja maston korkeudesta. Esim Näsijärvellä Heinkussa koko keskituulennopeus oli aukealla paikalla noin 4,5 m/s, Kun ottaa huomioon että tyyntäkin on ollut tai erittäin vähätuulista niin joka toinen päivä on tullut tällöin huomattavsti enenmmän kuin tuo luku. Jos kuitnekin lasketaan 3,5 m/s mukaan, niin myllyn pitäisi käydä tuossa tuulessa nimellsiteholla 60W 12h päivässä., jos tuulennopeus taas nousee 4,5 m/s niin tehoa irtoaa jo 100W ja tällöin värkin pitää pyöriä 7 h päivässä. 7m/s, tällöin riittää tunti päivässä.
Summasummarum; myllyllä yksin pärjää loistavasti, mutta itse siis päädyin siihen että vikasietoisuutta parantaakseni ostin yhden 220 W monikidepaneelin mökin katolle. Kaikki riippuu lopulta kulutuksesta ja jo parina tuulisena päivänä viikossa saa akut timmiinsä ilman paneeliakin. Paneelista voi ottaa lisätehoa jos johonkin tarvii, kuten mukuloiden uima-allaspumpun pyöritykseen :)
Mainittakoon että virittelin talveksi 12V patterin mökkiin pitämään peruslämpöä päällä. Tosin en tiedä mikä se lämpö siellä mökillä on, mutta pitää vissiiin ensi kesänä laittaa joku dataloggeri lämpömittariin niin voi seurata sitäkin sitten onko tästä virityksestä oikeasti mitään apua :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145