Kolminaisuuden valhe

Karjalan poek

Vielä kolminaisuus opista.

Jokainen uskova tuntee käskyt ja niistä ensimmäisen. 2.Moos. 20:2 -3 ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta .” ja heti perään "Sinulla ei saa olla muita jumalia. ”

Jeesus itse sanoi, ettei ole tullut lakia kumoamaan ja eikä UT:n evankeliumien mukaan todellakaan kuvittellut olevansa Jumala tai olevansa Jumalan vertainen. Päinvastoin:

Joh. 10:29 Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu...
tai
Joh. 13:16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
tai
Joh. 14:28 .... minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi.

Näistä päästään itse asiaan:

Kuka korotti Jeesuksen Jumalan vartaiseksi ? Paavali ? Nikean kokous ?
Missä kohdin Raamattua siirrytään yhdestä kolmeen jumalaan ?

Pieni pyyntö. Kun vastaatte, laittakaa niitä Raamatun jakeita mielipiteen tueksi, eikä jotain epämääräistä mutu-juttua.

14

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain pintaraapaisua sinulle.

2.Piet.1:1: "Simon Pietari, Jesuksen Kristuksen palvelia ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet meidän kanssamme yhdenkaltaisen kalliin uskon vanhurskaudessa, jonka meidän Jumalamme ja Vapahtajamme Jesus Kristus antaa"

Meidät kastetaan, Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen, ei nimiin (monikko).

1.Joh.5:20; "20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä".

JOh.1:1: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala".
      joh.1:1: Sana oli Jumala.

Joh. 14:28 .... minä menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi.

weha: Jeesus oli alennetussa tilassa ihmisenä ja syntyi ihmiseksi ja otti orjan muodon:

Fil.2:7. "Vaan alensi itsensä, otti orjan muodon päällensä ja tuli muiden ihmisten vertaiseksi"

weha: Jeesus herätti, itse itsensä kuolleista:

Joh.10:17. "Sentähden Isä minua rakastaa, sillä minä panen henkeni, että minä sen jälleen otan.
      18. Ei ota kenkään sitä minulta, vaan minä panen sen itsestäni. Minulla on valta sitä panna, ja minulla on valta sitä taas ottaa. Sen käskyn minä sain Isältäni".

kol.1:16. "Sillä hänen (Jeesuksen) kauttansa ovat kaikki luodut, jotka taivaassa ja maan päällä ovat, näkyväiset ja näkymättömät, thronit ja herraudet, vallat ja hallitukset: ne ovat kaikki hänen kauttansa ja häneen luodut.
      17. Ja hän on ennen kaikkia ja kaikki ovat hänessä".

Joh.20:28. Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
      29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Jes:9:5. "Sillä meille on lapsi syntynyt, ja poika on meille annettu, jonka hartioilla herraus on; ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä, Rauhan päämies"

Joh.5:22. "Sillä ei Isä ketään tuomitse, vaan antoi kaiken tuomion Pojalle:
      23. Että kaikki Poikaa kunnioittaisivat, niinkuin he Isää kunnioittavat. Joka ei Poikaa kunnioita, ei se kunnioita Isää, joka hänen lähetti".

Tässä lyhyesti jotain, joihin voin palata.

• tilaa....

Johanneksen evankeliumi:
      10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."

• Karjalan poek

jehovantodistaja vaan lutikka. Tietysti mukavaa saada vastineita, muttette vastanneet kysymyksiin.

Kuka korotti Jeesuksen Jumalan vertaiseksi ? Paavali ? Nikean kokous ?
      Missä kohdin Raamattua siirrytään yhdestä kolmeen jumalaan ?

Näihin ette vastanneet. Johannes, Simon Pietari tai joku muu kuolevainen, ei riitä korottamaan Jeesusta Jumalaksi. Eihän ihminen voi korottaa vaan Jumala.

Palataan vaan.

• weha

"Ei karjalan poka kirjoittaa": "Johannes, Simon Pietari tai joku muu kuolevainen, ei riitä korottamaan Jeesusta Jumalaksi. Eihän ihminen voi korottaa vaan Jumala".

Jumala antoi oman sanansa Raamattuun. Apostolit eivät kirjoittaneet sinne omiaan, vaan Pyhän Hengen johtamina he kirjoittivat sinne minkä Jumalalta saivat:

1.Piet.1:21. Sillä ei yksikään prophetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä.
        1. Niin oli myös vääriä prophetaita kansan seassa, niinkuin teidänkin sekaanne vääriä opettajia tulee, jotka vahingolliset eriseurat tuovat ja kieltävät sen Herran, joka heidät ostanut on, saattain itsellensä nopian kadotuksen,
        2. Ja moni noudattaa heidän kadotustansa, joiden kautta totuuden tie pilkataan.

weha: Jos apostolit sanoivat Jeesusta Herraksi ja iankaikkiseksi Jumalaksi, joka on luonut kaiken, mitä mieltä teidän kanssa, on keskustella, jos ette usko heitä, mitä he sanovat tai kirjoittavat? Raamattu ei siis ole totta teille?

• tueksi

1. Moos. 1:26 (-92)
      26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme..."
      Huomaathan monikkomuodon.

Ja sama -33.
      26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme..."

Sekä 1776.
      26 Ja Jumala sanoi: tehkäämme ihminen meidän kuvaksemme, meidän muotomme jälkeen..

King James.
      26 And God said, Let us make man in our image, after our likeness..

Aina vain tuo monikkomuoto siellä kummittelee.
      Ketähän tuo monikkomuoto tarkoittaa?
      Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä?

• Mitä häh?

15:11   Herra, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa! Kuka on sinun vertaisesi, sinä pyhyydessä jalo; sinä ylistettävissä teoissa peljättävä, sinä ihmeitten tekijä!

82:1   Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:

86:8   Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi.

95:3   Sillä Herra on suuri Jumala, suuri kuningas yli kaikkien jumalien.

136:2   Kiittäkää jumalien Jumalaa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.

• Karjalan poek

Kun apostolit menivät metsään oikein joukolla, mitäs ihmettä te siellä teette ??

Täysin vaille vastausta jää, kuka korotti? Ei Jumala eikä Jeesus ainakaan. Laittamiesi jakeiden mukaan pari hassua harhaantunutta ihmistä.

Kun kerran perusteluita kaipaat, niin tässä vähän kaffen painikkeeksi. Älä vedä vääräään kurkkuun !

5. Moos 6:4 Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra YKSIN.

5. Moos. 6:13 Teidän tulee pelätä Herraa, Jumalaanne, palvella häntä ja vannoa YKSIN hänen nimeensä.

Ja varmuuden vuoksi Jeesus itse:
      Matt 4:10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.”

Ymmärrätkö tämän kohdan, siten että Jeesus käskee palvoa itseään Jumalan ohessa?

MIETI!

Ja sille toiselle vastaajalle:
      Miksi 1.Moos 1:1 ei ala sanoilla: Alussa Jumala, Jeesus ja Pyhä henki loivat taivaan ja maan.

• Pyysit kolminaisuuden tueksi Raamatun kohtia. Jo VT:ssä Jumalasta puhutaan monikkomuodossa, useassa kohdassa. Tämä viitannee juuri Isään,Poikaan ja Pyhään Hengeen.

Kun Tuomas tunnusti Jeesuksen Jumalaksi, ei Jeesus käynyt häntä korjaamaan. Joh.20:28:"Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Room.9:5:"heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"

Tässä kohdassa sanotaan selvästi että Jeesus on Jumala.

Heb.1:8:"mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

Tässä sanotaan Poikaa eli Jeesusta jälleen selvästi Jumalaksi.

1.Joh.5:20:"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä."

Jeesus on todella totinen Jumala.

Johanneksen evankeljumin alku, jossa Jeesuksesta käytetään nimitystä "Sana". Joh.1:1"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."

Lisääkin varmasti on, nui muistin tähän ensihätään.

Ei kolminaisuus tarkoita pakanauskontojen tapaa kolmea jumalaa, vaan sitä että on yksi Jumala joka ilmenee Isänä,Poikana ja Pyhänä Hengenä.

• on?

Kirjoitatko uutta raamattua ....... kolminaisuus?

#Ei kolminaisuus tarkoita pakanauskontojen tapaa kolmea jumalaa, vaan sitä että on yksi Jumala joka ilmenee Isänä,Poikana ja Pyhänä Hengenä.#

• on? kirjoitti:

Kirjoitatko uutta raamattua ....... kolminaisuus?

#Ei kolminaisuus tarkoita pakanauskontojen tapaa kolmea jumalaa, vaan sitä että on yksi Jumala joka ilmenee Isänä,Poikana ja Pyhänä Hengenä.#

Eli ei mitään hätää, selitin aloittajalle, kuinka minä ymmärrän kolminaisuuden. Lisäksi hän pyysi Raamatun kohtia kolminaisuuden tueksi. Ne listasin mitä ilman tarkastamista muistin.

• tämä kolminaisuus

Liitän tähän Raimo Poutiaisen sivustolta pari poimintaa:

"Kastekäsitysten ja käytännön muutoksia selostaa mainiosti myös luterilais-protestanttinen Christensen-Göransson:in Kirkkohistorian ensimmäinen osa: Apostolista aikaa käsittelevässä luvussa (vuodet 30-64) selostetaan:

"Ne, jotka olivat kääntyneet, ja saaneet uskon ristiinnaulittuun Jeesukseen, ottivat vastaan kasteen. ... Kristillinen kaste tajuttiin tapahtumaksi, jossa annettiin synnit anteeksi, ja otettiin kastettu Messiaan pelastettujen joukkoon. ... Koska pelastus kuitenkin perustui Jeesukseen, suoritettiin kaste Jeesuksen nimeen, mikä merkitsi sitä, että kastettu oli hänen omaisuuttaan, ja oli hänen suojeluksessaan."

Apostolien jälkeistä aikaa (vuodet 64-140) käsittelevä luku selostaa:

"Katekumenaattia pidettiin välttämättömänä valmentautumisena kasteen vastaanottamiseen. Se, joka saatuaan opetusta kristinuskon uskonnollisesta ja eettisestä sisällöstä, oli luvannut uskoa ja elää kristittynä, pääsi kasteelle. ... Sen jälkeen kun kastettava oli vastannut myöntävästi kasteen toimittajan kysymykseen, uskoiko hän Isään Jumalaan, Poikaan ja Pyhään Henkeen, hänet kastettiin, mikä tapahtui yleensä upottamalla. ... ...Kaste tapahtui Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen - tämä syrjäytti apostolien jälkeisellä ajalla lähes kokonaan kasteen Jeesuksen nimeen. Aikuiskaste oli vallitseva. Varmasti ei voida sanoa, kastettiinko lapsia lainkaan."

Ajasta, jolloin kristinuskosta tuli valtakunnan uskonto (vuodet 311- 395), luemme:

"Katekumenaatti oli vielä 300-luvulla tärkeä, koska kaste toimitettiin pääasiassa aikuiskasteena. ... Sitä mukaa kun Rooman väestöstä tuli kristittyjä, lapsikaste yleistyi. Siten katekumenaatti lakkasi, joskin sen menot liitettiin lapsikasteeseen. ... ... ettei varsinaista upotuskastetta (immersio) enää noudatettu. Nyt kastettavan pää ainoastaan valeltiin vedellä, tai kaadettiin hänen päähänsä vettä (aspersio)."

Edellä esittämäni lyhyt kirkkohistorian lainaus todellakin pitää todennäköisenä, että alkuaan apostolisella ajalla kastettiin vain kääntyneitä uskoon tulleita. Apostolien jälkeisellä ajalla oli perustettu katekumenaattejakin eli kastekouluja kasteelle pyrkiville, joten apostoliselta ajalta periytynyt kääntymisen ja uskomisen kaste-ehto säilyi. Kun kirkkohistorian mukaan tänä aikana aikuiskaste oli vallitsevana, ei voida varmuudella sanoa, kastettiinko lapsia lainkaan.

Vasta myöhemmin, Rooman valtion omaksuttua kristinuskon, lapsikaste yleistyi ja kastekoulu eli katekumenaattikin lakkasi.

Edellä esitettyjen historian tosiasioiden valossa, väitteitä sylilapsikasteen apostoliselta ajalta periytymisestä ei suinkaan ole syytä hyväksyä sen perusteella, että jotkut kirkkoisät tällaista väittävät. Varsinkin Uuden testamentin opetusten valossa nämä lausumat eivät todellakaan vakuuta, eli ne eivät osoittaudu totuusarvoltaan luotettaviksi.
      "

---

Eli vaiheittain tapahtuva muutos:
      1. uskonsa tunnustavat kastettiin Jeesuksen nimeen
      2. uskonsa tunnustavat kastettiin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      3. lapsikaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Kolminaisuusoppi tuli virallisesti 300-400 jKr. kirkolliskokouksien päätöksellä.

• Karjalan poek

Tuota noin en oikein tiedä ilmaisenko itseni epäselvästi, kun vastineet ovat mitä ovat. Juhanille kiitos asiapitoisesta vastauksesta. MUTTA

Teistä ei ainutkaan kyennyt vastaamaan:

Kuka korotti Jeesuksen Jumalan vartaiseksi ? tai
      ehkä paremminkin: Kuka kumosi 1.käskyn ? Paavali vai Nikean harhailijat?

Miksi Jeesus sanoo Joh.14:28 .... minä menen Isän luo, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.

Miksi 1.Moos 1:1 ei ala sanoilla: Alussa Jumala, Jeesus ja Pyhä henki loivat taivaan ja maan.

Miksi Jeesus ei tiedä "SITÄ HETKEÄ" ? Matt 24:36 "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit EIKÄ EDES POIKA, sen tietää VAIN ISÄ."

Toinen juttu on tuo MONIkollisuus. Jos asiasta puhutaan monikossa, onko niitä vain YKSI? Onko kolme/3, monikossa vai yksikössä?

Tuosta monikollisuudesta vielä, että Raamatun perusteella löydetään satoja jakeita joissa puhutaan Jumalalle/-sta YKSIKÖSSÄ ja muutama joissa puhutaan monikossa. Muistan myös lukeneeni, että muinoin kuninkaat käyttivät itsestään monikkomuotoa ME. Kuuleman mukaan myös Koraanissa, Jumala puhuu itsestään monikossa.

Vastausta kaipailin myös tuohon mitä te siellä metässä teette? ;)

• näemme sinut jälleen?"

"Kun kasaatte vaatteenne jalkojenne juureen ja riemuitsette niinkuin lapset, näette elävän ihmisen pojan".

"Kaikki on luotu yhdestä, ja yhteen tulee kaikki palaaman"

• muka?
        näemme sinut jälleen?" kirjoitti:

"Kun kasaatte vaatteenne jalkojenne juureen ja riemuitsette niinkuin lapset, näette elävän ihmisen pojan".

"Kaikki on luotu yhdestä, ja yhteen tulee kaikki palaaman"

Minä en ainakaan halua "uskovien" kanssa minnekään :)

Mikä sinua kiehtoo juutalaisessa puusepässä, satujen sankarissa? Haluaisitko kenties yhtyä häneen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      97
      3998
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3357
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      131
      2668
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      253
      2211
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      97
      1981
    6. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      100
      1903
    7. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      21
      1829
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      116
      1693
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1331
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1265
    Aihe