Elikkä alotin muutama päivä sitten citalopram- nimisen lääkkeen käytön ahdistus/jännitys/masennus -oireisiini.
Mietin vain, että lisäävätkö nuo ssri-lääkkeet todella ruokahalua ja millä tavalla se halu sitten ilmenee. Kun mulla on tällanen hirveä nälän tunne usein? Siis maha tuntuu tyhjältä. En tiedä syönkö liian vähän, olen tänään syönyt: 4 ruisleipää, lihapiirakan(yleensä syön tämän tilalla tavallisen ruuan), jäätelöä, mandariinin, jogurtin. Olen käynyt myös lyhyellä lenkillä.
Mietin vain, että lisäävätkö nuo ssri-lääkkeet todella ruokahalua ja millä tavalla se halu sitten ilmenee. Kun mulla on tällanen hirveä nälän tunne usein? Siis maha tuntuu tyhjältä. En tiedä syönkö liian vähän, olen tänään syönyt: 4 ruisleipää, lihapiirakan(yleensä syön tämän tilalla tavallisen ruuan), jäätelöä, mandariinin, jogurtin. Olen käynyt myös lyhyellä lenkillä.
Vastaukset 9
Vanhimmat
Ruokalistasi kuulostaa lähinnä ankaralta laihdutuskuurilta. Ei ole mikään ihme jos tuolla ruokavaliolla on nälkä. Energiamäärän puolesta tuo sopii pienikokoiselle laihduttavalle naiselle,jos vedetään hyvin tiukkaa diettiä.
Lääke voi aiheuttaa ruokahalun muutoksia suuntaan tai toiseen, mutta se on hyvin harvinaista. Myös masennus itsessään aiheuttaa niitä. Lääkkeistä lähinnä vain mirtatsapiini aiheuttaa ruokahalun kasvua.
Ylipäänsä kaikkien masennus- ja mielialalääkkeiden ikävä sivuvaikutus on painonnousu. Sivuoire ei tietenkään ilmene kaikilla käyttäjillä, mutta on hyvin yleistä. Vaikutusmekanismia ei kunnolla tunneta; lääke voi sekä lisätä ruokahalua ja vaikuttaa aineenvaihduntaan, jolloin molemmissa tapauksissa paino nousee. Toisaalta masennuksen helpottaessa lääkityksen myötä, potilas voi löytää uudelleen kadonneen ruokahalunsa. Kannattaa siis olla tarkkana, jos ei halua lihoa.
Onhan sitä tutkittukin ja esimerkiksi citalopraamin käyttäjillä vain 5% on paino noussut, 95% ei ole ilmennyt mitään, sanottiin eräässä artikkelissa.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Salainen osakassopimus jakaa vallan Terveysrahastossa/1135232639353
SSRI-lääkkeissä ainoastaan mirtatsapiini aiheuttaa varmuudella ruokahalun lisääntymistä ja siten painonnousua. Kaikista muista SSRI-lääkkeistä olen kuullut että ihmisillä on aivan yhtälailla paino laskenut kuin noussutkin, eli painonvaihtelut ovat menneet normaalin vaihtelun piikkiin. Normaalistihan ihmisen paino saattaa elämän varrella vaihdella muutaman kilon tai useammankin kilon sisällä.
Sitalopraami jota syöt ei ainakaan omassa käytössäni vaikuttanut painoon sitä eikä tätä.
Jos syö paljon nopeita hiilareita (vehnää, sokeria) se aiheuttaa sen että verensokeri heittelehtii rajusti. Ensin se nousee nopeasti ja sitten se myös laskee nopeasti, joka aiheuttaa väsymystä ja nälän tunnetta, sekä tarpeen syödä taas lisää hiilareita. Kannattaa etsiskellä itselle sopiva ruokavalio ja joskaan ei ehkä (minun mielestäni) olekaan kaikille ihmisille yhtälailla sopivaa yhtä ja samaa ruokavaliota, niin ainakaan kasvisten runsas syöminen ei ole koskaan haitaksi - olettaen että syö kuitenkin muutakin. Vegaanienhan pitää katsoa että tulee kaikki vitamiinit ja hivenaineet jostain purkista jos ei kasveista saa tarpeeksi. Tuossa "tänään" syömässäsi ei vaikuta olevan lainkaan kasviksia ja muutenkin on kovin köyhän oloinen satsi kokopäivän ruoiksi.
sen kummemmin SSRI-lääke kuin SNRI-lääkekään=)
Olet oikeassa, olin sekoittanut sen niihin kun siitä on ollut niin usein puhetta noiden varsinaisten SSRI-lääkkeiden yhteydessä. Tässä varmaan aika kattavat lista:
http://www.samianttila.net/tyo/opas_masennuslaakkeista/
enemmän huolissasi seksihaluista. Psyykelääkkeet voivat viedä ne kokonaan ikuisiksi ajoiksi. Silloin ei voi enää tuntea rakkauden tunteita.
http://en.wikipedia.org/wiki/Post-SSRI_sexual_dysfunction
http://www.youtube.com/watch?v=9-6pmsVOe3g
Olen kyllä kokenut juuri päinvastoin ton seksuaalisuuden kansssa, haluttaa melkein jatkuvasti =D