Asaselilla osansa sovituksessa.

e.k-i

Asaselilla on osansa sovituksessa(tämä on kopsattu adv.kirkon sivuilta)pyhäkkö-opin kohdalta vaikka Kai A on kyllästymiseen asti vastannut,että ei sovita...mutta kyllä tämä puhuu toista...

13

687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä ei väitetä

että saatana olisi jotenkin mukana pelastuksessa vaan että saatana on pahuuden alkuunpanija ja että hänet ja hänen mukanaan kaikki pahuus on tullut ja hänen mukanaan se poistetaan jonka jälkeen sitä ei enää ole.

Puhdasta Raamatun opetusta.

• Bushmanni

Tämä asasel-sotku on saanut alkunsa vain ja ainoastaan Ellen Whiten ja hänen maanviljelijätovereidensa surkeasta raamatun tuntemuksesta. Heillä ei ollut hajuakaan mistään teologioista, vaan he virittelivät omia kuvioitaan joka pohjautui heidän hyvin vilkkaaseen mielikuvitukseen.

Katsotaanpa asaselia.

3. Moos. 16:n mukaan suurena sovintopäivänä otettiin kaksi eläintä, yksi uhrattavaksi pyhäkössä syntiuhriteuraaksi ja toinen karkotettavaksi (eli Asaselille) sen jälkeen kun sen päälle oli pantu synnit, kantamaan kansan pahat teot autioon seutuun.

Heprealaisessa tekstissä oleva sana "asasel" on tulkittu erisnimeksi, kirjoitettu isolla kirjaimella (tekstissä ei ole välttämättä lauserajoja tai välimerkkejä eikä vanhoissa teksteissä sanavälejäkään, isoista kirjaimista puhumattakaan). - Asasel ei voi olla mikään erämaan demoni, sillä silloinhan pukki olisi uhrattu pahalle hengelle. Myöskin on luultu sanan ehkä tarkoittavan itse paholaista, mutta se ei voi pitää paikkaansa: paholaisella ei ole oikeutta sovitusuhriin ihmisten syntien takia!

Luontevin tapa on ymmärtää sana adjektiivina. Se on johdettu sanasta (verbijuuresta) azal, "viedä [tai ottaa, panna] pois".

Otettiin urosvuohi, ylimmäinen pappi pani kätensä sen päälle ja tunnusti kansan synnit. Juutalaisilta säilyneen tiedon mukaan ylimmäinen pappi sitoi punaisen langan eläimen sarviin. Sitten vuohi vietiin erämaahan.

Juutalaisten perimätieto kertoo, että erämaassa olisi ollut jyrkkä Asasel-niminen rotko, johon eläin takaperin työnnettiin ja johon se putosi. Tehtävän suorittanut tuli takaisin ilmoittamaan pukin kuolemasta.

Asasel ei missään tapauksessa, eikä koskaan tarkoittaa paholaista, saatanaa, sillä Jumala, joka selvästi on ilmoittanut, että hänen rinnalleen ei saa nostaa epäjumalia, ei varmasti tarvitse demoneja kansan syntien sovittamismenoihin.

Tuntuisi vähintäänkin hullulta, että ehdotonta ja jakamantonta kunniaa vaativa Jumala päättäisi yhtäkkiä lipsua käskyistään Vanhan testamentin keskeisimmän syntien sovitus -tapahtuman kohdalla.

Syntipukkia ei uhrata Saatanalle, eikä se kuvaa saatanaa, vaan se lähetetään ylipäätään vain erämaahan kuolemaan.

Siinä pohtimista mm. Jarlaulle ja muillekin.

• No ei minua nyt näin helposti kannastani käännytetä ja tulen jatkamaan ”kyllästymistänne” edelleenkin, koska saatanaan sovittajana uskovia adventisteja ei yksinkertaisesti ole... ei edes sellaisia, jotka antavat sarvipäälle jonkun pienen osan sovituksesta. Näin uskon ja odottelen vieläkin niitä nimiä, eli eläviä adventisteja, jotka tätä soopaa uskoisivat.

No tekstiä on helppo kääntää oman mielen mukaiseksi jos valikoimalla poimii pienen kappaleen katsomatta, mitä kirjoittaja yleisesti haluaa sanoa. Olen kuvitellut, että valikoiva lukutapa on erityisesti adventistien synti, mutta näyttävät vastustajatkin siihen pystyvän.

Olisi syytä vähän miettiä, mitä kirjoittaja tarkoittaa, kun hän sanoo: ”tässä erityismerkityksessä voidaan sanoa...”. Jos jutun (tai sen lainatun tekstin kontekstin) lukee kokonaan joutuu toteamaan, ettei kirjoittajan tarkoitus ole alkuunkaan väittää, että saatanalle kuuluisi osa sovituksesta. Päinvastoin hän yrittää selittää asiaa niille, jotka väittävät adventistien uskovan saatanaan sovittajana.

Valitettavasti kirjoittaja ei ollut nimeltään Eino Leino, jolla hienot sanat pulppusivat fiksussa järjestyksessä vaan selitys sekottaa enemmän kuin selventää. Tarkoitus on kuitenkin selvä. Hän haluaa sanoa, ettei tässä puhutakaan sovituksesta sanan tavallisessa merkityksessä. Koko kappaleen otsikko on ”Viimeinen tuomio” ja se tehnee selväksi mainitun "erityismerkityksen".

Kirjoittajan normaali merkitys sovitukselle näkyy vaikka seuraavissa pikimiten poimituissa pätkissä:

”Ristillä ihmisen synnin rangaistus maksettiin kokonaan...”

”...jotka nyt on vapautettu synnistä Kristuksen sovittavalla verellä.”

”...kun Pyhä Henki saa katuvan syntisen vastaanottamaan Kristuksen Vapahtajakseen ja Herrakseen, Kristus ottaa päälleen hänen syntinsä ja syyllisyytensä. Hänelle annetaan synnit anteeksi ilmaiseksi. Kristus on uskovan Takaaja samoin kuin hänen Sijaisensa..."

”Tämä toimitus kuvasi sitä ääretöntä hintaa, minkä Kristus joutui maksamaan meidän syntiemme tähden, ja se osoitti samalla, miten halukas Jumala on tekemään sovinnon kansansa kanssa (vrt. 2.Kor. 5:19).”

Eli et saa minua uskomaan edes sitä, että Davidsonin (tai kuka tuon jutun sitten kirjoittikin) nimi kuuluisi siiten saatanan sovitukseen uskovien listaan. Jos epäilet, niin kirjoita hänelle ja kysy. Olen sataprosenttisen varma, että saat saman vastauksen.

Täytyy kuitenkin myöntää, että hän ja valitettavasti tuhannet adventistit – varsinkin pastorit - elävät siinä harhassa, että VTn uhrit ja pyhäkön tai juhlapäivien symbolit jotenkin avaisivat UT ilmoituksen pelastuksesta ja tekisivät sen kirkkaammaksi. Asiahan on päinvastoin. VTstä on vain vähän apua sovituksen selvittämisessä, mutta Jeesuksen risti ja UTn ilmoitus sovituksesta avaa VTn siinä määrin, kun sitä nyt tarvitsee ymmärtää.

Vielä kannattaa muistaa sekin, että tuo lainaamasi teksti ei ole kirkon ”virallista” opinkohtaa. Sitä on vain se lihavoitu kappale tekstin alussa ja jälkimmäinen on opinkohdan selitystä ja olen täällä aiemminkin ilmoittanut pitäväni tätä selitystä vähän vammaisena, koska se johtaa helposti väärinkäsityksiin.

Kai

• e.k-i

• e.k-i kirjoitti:

Hölmöä että Kai_A pahoittelee a-pastorien harhaa,
        kun itse on pääjehuna levittämässä sitä maailman
        viimeisiinkin kolkkiin - Thaimaan EGW-Centeristä
        käsin hyökäten aasialaista kulttuuria vastaan
        amerikkalaisella egw-kultilla!

Johtaa Ellen White keskusta:

"Dr. Kai Arasola, the Director of the Ellen G. White Heritage Center" http://www.zoominfo.com/people/Arasola_Kai_1192641305.a spx

Nykyaikaa

• AnttiVKantola kirjoitti:

"Dr. Kai Arasola, the Director of the Ellen G. White Heritage Center" http://www.zoominfo.com/people/Arasola_Kai_1192641305.a spx

Nykyaikaa

Veli Antti vaikuttaa kovin innostuneelta tästä EGW keskuksesta ja pyytäisinkin häneltä vähän tarkempaa tietoa siitä kuinka mainittu keskus EGWtä levittää "maailman viimeisiin kolkkiin".

Eli voisit vaikka luetella vähän asioita, joita on tehty ja kuinka keskuksesta on "hyökätty" "egw-kultin" eteenpäin viemiseksi. Minä kun satun tietämään, että mainitun keskuksen perustaminen teki EGWn kirjojen lukemisen vähän vaikeammaksi.

Kai :)

• AnttiVKantola kirjoitti:

Nykyaikaa

Näin on hänestä todistettu: Valveilla ollessaan Kantola vääntää päivän selvät asiat päälaelleen. Tuota minä en käsitä, ettei hän aikuisena miehenä käsitä edes mitään yksinkertaista asiaa, Hän ei esimerkiksi usko Jeesuksen oikeaan Jumaluuteen, vaan hän uskoo Vaticaanin päämiehen olevan Jeesuksen viransijainen. Minä en käsitä tätä kuinka aikuinen mies ei tajua sitä, ettei Jeesus jättänyt viransijaista Vaticaaniin. annetaan Antin uskoa omalla tavallaan Napoleonkin sanoi aikanaan, että tulkoon jokainen omalla uskollaan autuaaksi. Siksi suosittelisin Antin pitävän omat uskomuksensa erossa tältä palstalta. Tosin Antti esiintyy aivankuin hän omistaisi tämän palstan. Kyllä tämä palsta tulee hyvin toimeen ilman Kantolan itsi keksimiä viisauksia, joita en pidä varteen otettavina. Toivotetaan Antille hyviä öitä.

• "eikä Saatanaa enää ole" (Adv. virallinen www-sivu)

Mutta Raamattu ei edes mainitse tuommoista asiaa.
      Perillä meitä ei edes kiinnosta moinen asia, eik'
      nytkään. Syntimem on pyyhitty pois ja sillä siisti.

Golgatalla loppuun saakka täytetty työ ei kiinnosta
      adventismia ja he tyrkyttävät USKOVAISTEN syntejä
      saatanalle. Kovastipa epäilevät Jeesuksen harteiden
      kantokykyä!

##Asetetaan sovitustyön päätyttyä taivaan pyhäkössä JUMALAN KANSAN SYNNIT Jumalan, taivaan enkelien ja pelastettujen joukon läsnäollessa saatanan päälle.## EGW:Suuri Taistelu, s. 414
      Vv. 1993-2005 painokset)

##Kristus tulee siirtämään kaikki nämä synnit
      Saatanalle## EGW:n Suuri Taistelu, s. 311
      (Vv. 1993-2005 painokset)

Raamattu (turhaanko)vakuuttaa, että syntimme on
      heitetty meren syvyyteen. Se kuvaa lopullista
      hävittämistä, joka tapahtui Golgatalla.
      Mutta TT-oppia pönkittämään adventtikirkko tarvii
      tuon turhanpäiväisen "synnit kantaa loppujen
      lopuksi sittenkin saatana" -opin.

Miika 7:19
      Hän armahtaa meitä jälleen,
      polkee maahan meidän pahat tekomme.
      Kaikki heidän syntinsä sinä
      heität meren syvyyteen.

Ja tuon sanoo profeetta (ei egw vaan Miika.)
      Niiden kohtalosta, jotka eivät anna syntejään
      Jeesuksen kannettavaksi, niistä mainitaan
      runollisissa kirjoissa, Psalmeissa. "Tuonelan
      syvyydestä" voidaan olla montaa mieltä.
      LOPULLISTA paikkaa tuossa psalmissakin joka
      tapauksessa kuvataan.

Ps. 55:23
      (55:24) Mutta heidät sinä, Jumala, syökset tuonelan syvyyteen; murhamiehet ja petturit eivät pääse puoleen ikäänsä. Mutta minä turvaan sinuun.

• Bushmanni

Taas kävi niin, että rekisteröity adventisti, eli Kai_A poisti omat vastauksensa, jotta myös muiden vastaukset, eli totuus lähti kävelemään samaa tahtia.

Monta viestiäni poistui, joissa perustelin erittäin seikkaperäisesti ja asiallisesti jälleen yhden adventistivaheen ja Raamatun vääristelyn.

Kyse oli siis siitä, että adventistit luulevat asaselin tarkoittavan saatanaa 3. Moos 16-

Se ei voi ikinä pitää paikkaansa, koska muuten juutalaiset olisivat tunnustaneet syntinsä saatanalle.

Kyseessä on taas jälleen kerran Ellenin täydelliseen valheeseen ja Raamatun ymmärtämättömyyteen perustuva harha.

Ja koska se ei tuossa voi tarkoittaa saatanaa, menee pois pohja koko syntien hävittämisestä adventistien tapaan.

Eli tästä on kysymys. Raamatun käännös vm 1933. Ellen luuli, että kauris kuvaa saatanaa.

Jos nyt lukija laittaa jokaisen kauriin paikalle saatanan, niin koko karmeus paljastuu. Synnit tunnustettaisiin saatanalle.

21. Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin (adv:saatanan) pään päälle ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa, olipa heillä mitä syntejä tahansa, ja pankoon ne kauriin (adv:saatanan) pään päälle ja lähettäköön sen, sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.
      22. Näin kauris (adv:saatana) kantakoon kaikki heidän pahat tekonsa autioon seutuun; ja kauris (adv:saatana) päästettäköön erämaahan.

Tunnustatko sinä, rakas lukija, syntisi saatanalle, kuten adventistit opettavat tekemään?

Älä tee niin, en minäkään.

• Sinun kannattaa rekisteröityä, sillä seuraavaksi joku ilkivaltainen adventisti saattaa alkaa kirjoittelemaan Bushmanni nimimerkillä. Tarkoituksenaan mustamaalata sinua. Rekisteröityessäsi sellainen ei toteutuisi.

Toivottavasti et häivy näistä merkeistä. Sillä sinulla on annettavaa paljon jakoon:)

• Ehei, tuo ei osunut kohdalleen.

En ole vielä tähän päivään mennessä poistanut tältä palstalta mitään... totta puhuen en edes tiedä kuinka se tehdään.

Joskus muutama kuukausi sitten sattui tekstiin pari pahaa painovirhettä ja ajattelin poistaa ja korjata sen samantien, mutta kyllästyin ja luovuin yrityksestä, kun en nähnyt mitään selvää poistonappia missään.

Mutta paljonhan palstan kirjoittelusta on kiusantekoa... ei-adventistit esiintyvät adventisteina... adventistit esiintyvät ei-adventisteina ja väliin ne, jotka osaavat tietty myös poistelevat juttuja. Osa tästä on se, että adventismin vastustajat sitkeästi esittävät Andreasenin, Standishin veljesten, Hartland instituutin tai Hope internationalin (joista mikään ei edusta adventtikirkkoa) oppeja mm. monikerroksisesta sovistuksesta.

Eli minua koko palsta ei suuremmin innosta. Mutta onhan täällä joskus hetkittäin... harvoin pieniä lyhyitä asiallisenkin keskustelun poikasia. Niitä tekisi mieli rohkaista, eikä se tapahdu poistelemalla.

Enkä nyt edes tiedä, enkä valitettavasti pääse panemaan hanttiin näitä veljien suuria "totuuksia" kun en ole täällä viime kommenttini jälkeen käynyt.

Kai

• Bushmanni
        Kai_A kirjoitti:

Ehei, tuo ei osunut kohdalleen.

En ole vielä tähän päivään mennessä poistanut tältä palstalta mitään... totta puhuen en edes tiedä kuinka se tehdään.

Joskus muutama kuukausi sitten sattui tekstiin pari pahaa painovirhettä ja ajattelin poistaa ja korjata sen samantien, mutta kyllästyin ja luovuin yrityksestä, kun en nähnyt mitään selvää poistonappia missään.

Mutta paljonhan palstan kirjoittelusta on kiusantekoa... ei-adventistit esiintyvät adventisteina... adventistit esiintyvät ei-adventisteina ja väliin ne, jotka osaavat tietty myös poistelevat juttuja. Osa tästä on se, että adventismin vastustajat sitkeästi esittävät Andreasenin, Standishin veljesten, Hartland instituutin tai Hope internationalin (joista mikään ei edusta adventtikirkkoa) oppeja mm. monikerroksisesta sovistuksesta.

Eli minua koko palsta ei suuremmin innosta. Mutta onhan täällä joskus hetkittäin... harvoin pieniä lyhyitä asiallisenkin keskustelun poikasia. Niitä tekisi mieli rohkaista, eikä se tapahdu poistelemalla.

Enkä nyt edes tiedä, enkä valitettavasti pääse panemaan hanttiin näitä veljien suuria "totuuksia" kun en ole täällä viime kommenttini jälkeen käynyt.

Kai

On se miehen sanaa uskottava, jos näin kerran sanot.

Ja pyydän anteeksi syytöksiäni sinua kohtaan.

Joku taho kuitenkin viestejä poistaa silloin, kun asiat menevät adventtiopin kannalta huonoon suuntaan.

Ja etenkin silloin, jos mielipiteet esitetään asiallisesti ja perustellusti.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3672
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3030
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      85
      2578
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2368
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2331
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2307
    7. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      117
      2208
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2207
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2183
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2050
    Aihe