ihmetyttää

ottaa pannuun

kyseessä on primus pannu. täytyykö olla kummatkin kiertovesi pumput päällä kun lämmitys on päällä?

34

8503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karavaani 6734

miten tämän selittäisin nyt helpoiten, no ajatellaan että olet säätänyt vaunusi lämmön 23 asteeseen niin pienemmän tehon omaava kiertopumppu ei riitä nostamaan lämpöä vaan se ylikuumenee ja tällöin päästää vedet ja nesteet ulos ja tällöin tarvitaan myös suurempi tehoista pumppua päällä yhtäaikaai jotta termostaatille asetette lämpötila toteutuu ja pumpuissa pysyy nesteet sisällä.

jos taas haluut lämmön vain 19 asteeseen niin silloin pelkän pikkupumpun käyttö onnistuu ilman ongelmia.

eli suuria lämpötiloja yli 21 astetta niin sekä pikkupumppu että isopumppu päälle sillä pelkän pikkupumpun teho ei riitä vaan se ylikuumentuu ja heittää nesteet ulos.

myöskään pelkkää isoapumppua ei pitäisi pitää yksin päällä vaan jos isoapumppua tarvii niin silloin myös pitäisi olla pikkupumppu päällä.

• selkeä selostus.

Jos kaikki on kunnossa, riittää 12V kiertovesipumppu lämmitykseen, vaikka haluaisi sisälle lämpöä 25°C.

On monia vaunuja, missä ei ole ollenkaan sähköpatruunaa omalla 230V pumpulla, kuin myös niitä, joissa on patruuna mutta ei 230V pumppua.

12V pumppu Primuksen/Alden yhteydessä riittää täysin, eikä vedet mihinkään lennä ulos. Höpö puhetta sellainen.

• karavaani 6734
        selkeä selostus. kirjoitti:

Jos kaikki on kunnossa, riittää 12V kiertovesipumppu lämmitykseen, vaikka haluaisi sisälle lämpöä 25°C.

On monia vaunuja, missä ei ole ollenkaan sähköpatruunaa omalla 230V pumpulla, kuin myös niitä, joissa on patruuna mutta ei 230V pumppua.

12V pumppu Primuksen/Alden yhteydessä riittää täysin, eikä vedet mihinkään lennä ulos. Höpö puhetta sellainen.

no mites selität sitten sen että mulla kävi niin muutama vuosi takaperin ja eräässä vaunukorjaamossa sanottiin minulle juuri tämä asia.

sulla taitaa olla asuntoauto jos kerran asiat on eritavalla sillä niistä minä en tiedä mitään miten niiden pumput toimivat, mutta näin ainakin minun vaunussa.

• autoa, vaan
        karavaani 6734 kirjoitti:

no mites selität sitten sen että mulla kävi niin muutama vuosi takaperin ja eräässä vaunukorjaamossa sanottiin minulle juuri tämä asia.

sulla taitaa olla asuntoauto jos kerran asiat on eritavalla sillä niistä minä en tiedä mitään miten niiden pumput toimivat, mutta näin ainakin minun vaunussa.

vaunu. Ja ollut vaunuja, joissa ei ole ollut sähköpatruunaa, vaan koko kierto on ollut 12V pumpun varassa. Eikä ongelmia. Jos Primus keittää syy on silloin muualla, joko ilmaa järjestelmässä tai rikkoutunut 12V pumppu, kierto estynyt, ylilämpösuoja toimimaton (rikki). Syitä voi olla monia.

Kyllä 12V pumppu riittää täysin, mutta kaikkien paikkojen tulee olla kunnossa.

• ottaa pannuun

minulla on LMC auto jossa on primus pannu joka on
        keittänyt monta kertaa nesteet pihalle.
        Olisiko jossain saatavilla kunnon käyttöohjeet primus aqva lämmittimeen.

• kumpainenkin

pumppu voi pyöriä joko yhtäaikaa tai erikseen.
        Ainut haitta tuosta on 12-voltin pumpun nopeampi kuluminen jos lämmität pääasiassa sähköllä.
        Jos pumput ovat "terveitä", kyllä yksi pumppu kerrallaan jaksaa yleensä kierrättää nesteitä riittävästi.
        Eli voit myös huoletta kytkeä pumput pyörimään siten että sähkökäytöllä pyörii vain 230-voltin pumppu !
        Terv. Vaunupoika

• caravall asennus
        ottaa pannuun kirjoitti:

primuksen käyttöohjeita ei ole kyllä missään netin kautta saatavilla.

kyllä sen 12V kiertovesipumpun pitäisi tosiaankin lämmittää auto niin lämpimäksi kuin haluat, mutta jos se heittää nesteet pihalle niin silloin yleisimmät syyt ovat: rikkoutunut pumppu ja jos pumppu on rikki niin silloin ei vesi kierrä lainkaan putkissa vaan kaikki vedet tulevat suoraan ulos.

toinen syy on että järjestelmässä on ilmaa ja tällöin ilma pitää poistaa järjestelmästä pannun ilmauksen avulla,

kolmas syy on toimimaton ylilämpösuoja eli tällöin pätee "karavaanin" kirjoittama juttu eli pikkupumppu lämmittää vaan määrättyyn asteeseen ja jos halutaan lämpimämpää niin tarvitaan myös isompaa pumppua käyttöön.

• löytyy
        caravall asennus kirjoitti:

kyllä sen 12V kiertovesipumpun pitäisi tosiaankin lämmittää auto niin lämpimäksi kuin haluat, mutta jos se heittää nesteet pihalle niin silloin yleisimmät syyt ovat: rikkoutunut pumppu ja jos pumppu on rikki niin silloin ei vesi kierrä lainkaan putkissa vaan kaikki vedet tulevat suoraan ulos.

toinen syy on että järjestelmässä on ilmaa ja tällöin ilma pitää poistaa järjestelmästä pannun ilmauksen avulla,

kolmas syy on toimimaton ylilämpösuoja eli tällöin pätee "karavaanin" kirjoittama juttu eli pikkupumppu lämmittää vaan määrättyyn asteeseen ja jos halutaan lämpimämpää niin tarvitaan myös isompaa pumppua käyttöön.

kun kerrot mallin, niin etsitään

• onkelm
        löytyy kirjoitti:

kun kerrot mallin, niin etsitään

mulla on myös vaunussa primuksen pannu ja olen ollut sen kanssa huollossa jo kolmekertaa ja ovat vaihtaneet paisuntasäiliön ja kaikki mitä vaan voi, mutta aina vaan sama ongelma että pannu ei syty automaattisesti.

karavalliin en vie vaunuani huoltoon koska siellä tuhotaan enemmän kuin korjataan.

• ---<Å>---
        caravall asennus kirjoitti:

Kiertovesipumppu ei lämmitä sitä nestettä mihinkään, vaan se pannussa oleva tuli. Pumppu vain kierrättää sitä nestettä järjestelmässä.
        Kumpaa pumppua käytetään, se riippuu olosuhteista. Aina kun ollaan verkkosähkön perässä, niin kannattaa käyttää verkkovirtapumppua. Muissa tapauksissa tietysti 12V pumppua. Molempia pumppuja ei tarvita yhtäaikaisesti koskaan.
        Tämä siis sillä edellytyksellä, että laitteet ovat kunnossa ja oikein säädetty.

• säätötori
        ---<Å>--- kirjoitti:

Kiertovesipumppu ei lämmitä sitä nestettä mihinkään, vaan se pannussa oleva tuli. Pumppu vain kierrättää sitä nestettä järjestelmässä.
        Kumpaa pumppua käytetään, se riippuu olosuhteista. Aina kun ollaan verkkosähkön perässä, niin kannattaa käyttää verkkovirtapumppua. Muissa tapauksissa tietysti 12V pumppua. Molempia pumppuja ei tarvita yhtäaikaisesti koskaan.
        Tämä siis sillä edellytyksellä, että laitteet ovat kunnossa ja oikein säädetty.

mulla oli aikoinaan myös ongelma että vedet ja nesteet tulivat ulos pannusta ja se johtui siitä kun käytin epähuomiossa verkkosähkön perässä 12V pumppua ja tällöin tietysti kaikki nesteet tulivat ulos kun pumppu ylikuumeni.

olin asiasta yhteydessä karavallin huoltoon ja käskivät käyttää verkkovirtapumppua vain silloin kun olen kiinni verkkovirrassa ja muuten 12V pumppua sillä 12V pumppu yksin ollessa päällä verkkovirrassa aiheuttaa ylikuumenemisen mikäli lämpötila nousee yli 12V pumpun raja-arvon.

• ammattilaisia.
        kumpainenkin kirjoitti:

pumppu voi pyöriä joko yhtäaikaa tai erikseen.
        Ainut haitta tuosta on 12-voltin pumpun nopeampi kuluminen jos lämmität pääasiassa sähköllä.
        Jos pumput ovat "terveitä", kyllä yksi pumppu kerrallaan jaksaa yleensä kierrättää nesteitä riittävästi.
        Eli voit myös huoletta kytkeä pumput pyörimään siten että sähkökäytöllä pyörii vain 230-voltin pumppu !
        Terv. Vaunupoika

Kun Primuksen pannu syttyy palamaan, lähtee 12V pumppu aina automaattisesti kierrättämään vettä. Ainoastaan jos johdotus on otettu irti näin ei tapahdu.

Jos käytetään 230V pumpullista sähköpatruunaa, niin silloin käy automaattisesti molemmat pumput. Tästä ei ole haittaa järjestelmälle. Myöskään 12V pumpun käyttöiälle sillä ei ole merkitystä. Primuksen pumppu kestää yleensä noin 15 vuotta ilman murheita.

Nesteiden ulostulolle on yleensä muut syyt, kuten jo tuolla aikaisemmin sanoin. Myös osittain tukkeutunut putkisto voi olla yhtenä syynä.
        Onko järjestelmä tyhjennetty ja huuhdeltu koska?

• kysyä,
        ammattilaisia. kirjoitti:

Kun Primuksen pannu syttyy palamaan, lähtee 12V pumppu aina automaattisesti kierrättämään vettä. Ainoastaan jos johdotus on otettu irti näin ei tapahdu.

Jos käytetään 230V pumpullista sähköpatruunaa, niin silloin käy automaattisesti molemmat pumput. Tästä ei ole haittaa järjestelmälle. Myöskään 12V pumpun käyttöiälle sillä ei ole merkitystä. Primuksen pumppu kestää yleensä noin 15 vuotta ilman murheita.

Nesteiden ulostulolle on yleensä muut syyt, kuten jo tuolla aikaisemmin sanoin. Myös osittain tukkeutunut putkisto voi olla yhtenä syynä.

mikä tyyppimalli Primuksesta on kyseessä? 2450, 2470, 2480 vai 2490?

• oikaisua
        ammattilaisia. kirjoitti:

tuohon tietoon.
        12 ja 230 voltin pumput käy sähköllä lämmitettäessä automaattisesti yhtäaikaa vain jos ne niin on kytketty toimimaan.
        Toinen kytkentävaihtoehto on ettei verkkovirralla lämmitystä käytettäessä 12 v pumppu ole mukana ! Edellyttää tietysti että sähköpatruunassa on 230 v pumppu.
        Ja koska pumppukin on ns. kuluva osa, tulee silläkin tunnit täyteen aikaisemmin jos se pyörii silloinkin kun tarvetta siihen ei ole.

• kysymyshän
        oikaisua kirjoitti:

tuohon tietoon.
        12 ja 230 voltin pumput käy sähköllä lämmitettäessä automaattisesti yhtäaikaa vain jos ne niin on kytketty toimimaan.
        Toinen kytkentävaihtoehto on ettei verkkovirralla lämmitystä käytettäessä 12 v pumppu ole mukana ! Edellyttää tietysti että sähköpatruunassa on 230 v pumppu.
        Ja koska pumppukin on ns. kuluva osa, tulee silläkin tunnit täyteen aikaisemmin jos se pyörii silloinkin kun tarvetta siihen ei ole.

alunperin taisi olla Aquaflex-lämmittimestä, ja ilmeisesti vielä LMC alkoviauto.
        Siinä kulahtanut Primuksen 12 v pumppu ei välttämättä jaksa yksin kierrättää nesteitä tarpeeksi, koska lämmitysputkisto kiertää myös ylhäällä alkovissa.
        Ongelma korjautuu joko lisäämällä verkostoon toinen 12 v pumppu, tai sitten on oltava aina lämmityksen päällä ollessa verkkovirrassa, jolloin 230 v pumppua voi käyttää.

• vaikeita vikoja
        ottaa pannuun kirjoitti:

Kaasupannu on niim yksinkertainen laite, että ei siis ihmeelisiä vikoja voi olla.
        Jos keittää, niin vesi ei kierrä tai termostaatti on rikki.
        Vesi ei kierrä jos pumppu huono tai rikki/ letkustossa ilmaan tai se on lytyssä/neste on vanhaa eli voi olla kokkeloitunut.
        Jos pitkän lämmityksen jälkeen keittää niin syynä voi olla termostaatin tai vesitermarin rikkoutuminen.
        Jos pyrostaatti on rikki, niin pannu ei yleensä pelaa lainkaan tai käy vaan hetken.
        Oikeiden karavaanareitten sivuilla on primuksen kaavioita sekä vianetsintäkaavioita.
        Googlettamalla "PRIMUS" kyllä löytyy tietoa vanhoistakin pannuista.

• älyätkö

Jopas on pitkä pilailuketju moisen "lämmitin probleeman" vuoksi kyhätty. Omaan kysymykseen on annettu päättömiä vastauksia oikein tukussa. Joku ulkopuolinenkin on erehtynyt vastaamaan asiallisesti hupiketjuun.

• Jerry-Cotton

Outoa touhua kysellä ja vastailla itselleen ; )

G-m@n

• puppeli pojut
        Jerry-Cotton kirjoitti:

Outoa touhua kysellä ja vastailla itselleen ; )

G-m@n

on aina tehnyt, kuten G-m@n toietää

• ottaa pannuun

todellakin on kyse LMC alkovimallisesta autosta ja lämmitin on Aguaflex AQWE6. jossa kaksi 12v kiertopumppua. ilmeisesti se vaatii että molemmat pumput ovat yhtäaikaa päällä, ettei se keitä. näin sanottiin huollossa.

• sanna sanonta reissuun

että käytössä on kaksi 12V pumppua. tällöin tietysti MOLEMMAT täytyy olla yhtäaikaa päällä jotta lämpökiertää ja vesi ei keitä yli.

• ottaa pannuun
        sanna sanonta reissuun kirjoitti:

että käytössä on kaksi 12V pumppua. tällöin tietysti MOLEMMAT täytyy olla yhtäaikaa päällä jotta lämpökiertää ja vesi ei keitä yli.

on sitten voinut toimia jo viidettä vuotta vain yhdellä pumpulla keittämättä? onhan se lämpö silloinkin kiertänyt.

• asetyleeniä vaunussa
        ottaa pannuun kirjoitti:

on sitten voinut toimia jo viidettä vuotta vain yhdellä pumpulla keittämättä? onhan se lämpö silloinkin kiertänyt.

12V pumppu toimii uutena aluksi myös yksinään ja sen käyttö ikää voi pidentää käyttämällä välillä myös toista pumppua päällä.

viidessä vuodessa pumppu on ja rasittunut aika paljon ja tällöin tarvitaan kahta pumppua kompensoimaan kierrätystä ja paisuntasäiliössä olevaa nestettä sillä muuten kuluneessa pumpussa tapahtuu "erroosio" ja tällöin se keittää nesteet pihalle.

• rentunruusu.
        asetyleeniä vaunussa kirjoitti:

12V pumppu toimii uutena aluksi myös yksinään ja sen käyttö ikää voi pidentää käyttämällä välillä myös toista pumppua päällä.

viidessä vuodessa pumppu on ja rasittunut aika paljon ja tällöin tarvitaan kahta pumppua kompensoimaan kierrätystä ja paisuntasäiliössä olevaa nestettä sillä muuten kuluneessa pumpussa tapahtuu "erroosio" ja tällöin se keittää nesteet pihalle.

mikäs ihme se sellanen pannu on jossa on kaksi 12V pumppua. eikös yhtä pannua kohden ole vain yksi 12V pumppu ja toinen pumppu on isompi teholtaan 230V.

taidat sekoittaa nyt asiat alkovin lämmitys ja alkovin vedenkierto keskenään sillä ei lämmitys tarvitse mitään pumppua vaan pumppua tarvitaan vedenkiertoon alkovissa ja liekkidiodi hoitaa taas pyrostaatin kautta sen lämmittämisen ja jos aijot vain lämmittää autoasi niin et tarvitse siinä mitään pumppua vaan ainostaan sen pyrostaatin joka hoitaa homman silloin kun laitat sen kaasu lämmityksen päälle.

ei siis mikään ihme että sulla keittää jos yrität käyttää pumppua lämmittämiseen vedenkierron sijasta sillä anna sen pyrostaatin hoitaa se lämmitys puoli.

• asia asiana

rentunruusun tekstissä ei ole päätä eikä häntää, ohittakaa se huokauksella.
      Sama tosin koskee monia muitakin.
      Jos neste ei kierrä kunnolla ja jos vielä ylilämpösuojakaan ei toimi niin nesteet kiehuu.

• Aldetuntia

Ja jos se 12 voltin pumppu on vähänkin kulunut ja haluaa 22 astetta ettei palele niin on laitettava molemmat pumput päälle tai lentää vesi lattialle kun keittää. Jämpti on niin.

• Jatketaan

Mikäs vesitermostaatin toiminta on primus 2480 pannussa? On yli kuumenemissuoja! Mutta mitä se ohjaa? Katkaisee kaasun vai sähkön? Jääkö kiertovesipumppu pyörimään?

• Näin_toimii

Pannun kyljessä oleva termostaatti katkaisee pannulta virran ja siinä samalla pysäyttää pannun ohjaaman pumpun. Termostaatin päällä on lisäksi kertakäyttöinen ylilämpösuoja, mikä lyö virtapiuhat oikariin ja polttaa ohjauspaneelista sulakkeen.

• Karvanaamari_

Meillä ei vesienkanssa lutata, puhallellaan suvella ilmalla, on Rumatikki.

• HienoaReino

Jokinenkin heräsi klo 7;34, ja nyt Reino on taas virkeänä ja hyväntuulisena kertomassa Rumatikki-juttujaan ihan täyden päivän, kuten aina ennenkin.

• Kummastuttaa

Se ihmetyttää suuresti kuinka tuo kotkalainen Reino "Joksu" Jokinen, korkeasta koulutuksestaan ja sivistyneisyydestään huolimatta, saa sopimaan noinkin paljon kirjoitusvirheitä kaikkiin viesteihinsä?

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      110
      4316
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3513
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3359
    4. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3301
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3258
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      73
      2935
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2807
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2492
    Aihe