Viiltävä ja pistävä kipu lapaluun kohdalla..

marketta

Mistä voisi johtua tällainen kipu, kun hengittäessä, siis koko ajan, pistää lapaluun kohdalle selkään. Särkylääkkeet ei auta, mobilat ei auta, tänään kävin sydänfilmissä ja tulos oli normaali. Viimeksi kipu kesti n. 5 päivää, nyt on vuorokausi takana, enkä saanut lääkärille aikaa kuin viikon kuluttua. Kipu on niin kova ettei pysty nukkumaan.

36

111868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vain

      Mulla sama vaiva, istuessa, kävellessä, koko ajan pistää,polttaa..syyksi arveltu että lapaluun tienoon lihakset ovat jumissa, tosin hierontakaan ei tuonut apua..en tiedä..vie ilon elämästä..

      • selkäpaskana

        olen huomannu erilaisten selkäkipujen ja niistä johtuneiden viikoja kestävien migreenien hävinneen aina kun jaksan/ ehdin harrastaa uimista. siinä saa kättä pyöritellä ympäriinsä nii lukot häviää. kannattaa kokeilla koska kyllähän kaikki keinot kannattaa testata


    • tpi

      Niskan välilevynpullistuma saattaa usein säteillä nimenomaan lapaluun seutuun. pahentaako pään kääntely oiretta, tuntuu kädessä puutumista/pistelyä/kipua?

      • Anonyymi

        Joo,mulla ihan samat oireet,oikean käden lihakset,aina ranteeseen ja sormiin asti.Sekä ympäri lapaluuta!Onko ortopedi ainut vaihoehto(puukkoa)?


    • jumppaa
    • propulse66

      Moikka!
      Itse kärsin kolarin seurauksena samasta vaivasta; kyse on todennäköisesti selkärangan nikamien lukkiintumisesta eli fasettilukosta, jolloin
      hermo jää puristuksiin nikamien väliin ja aiheuttaa kipua.
      Hankkiudu lääkäriin muun vian poissulkemiseksi, sitten naprapaatille tai fysioterapeutille, joka saa lukon auki.
      Kokeile ensiapuna pitkiä kävelylenkkejä tai pyörälenkkiä, jumppaa tms., niin kipu helpottaa
      vähäksi aikaa.

      • Tepikkä

        Minulla sama juttu mutta jatkunut jo kuukauden. Ketuttaa kun särkee koko ajan... No, torstaina reumalääkärin pakeille, josko olisi yksi oire selkärankareumasta?


    • mooi3

      Mullakin tuli tuo eilen kun olin kipeenä. Makasin sängyssä yks 5 tuntia niin tuolta lapaluun kohta tuli kipeäks. Siihen sattuu vain silloin kun käännän vartaloa tai jotenkin pyöritän kättä.

    • nikunakuniks

      lääkkeetön, tehokas ja nopea apu on kipukoukku.
      puinen, sopivan kaarevaksi muotoiltu pää, jonka työntää kipeään kohtaan lähelle selkärankaa ja nojaa samalla esim. sohvanselkämykseen tai muuhun PEHMEÄÄN alustaan. Kun koukku on kohdillaan, pelkkä hengitysliike riittää hoitamaan lukon auki.

      Parempi ja ennen kaikkea tehokkaampi kuin mikään särkylääke.
      Vaatii muutaman päivän aktiivista käyttöä, mutta kun on paikat jumissa, kyllä se aika silloin tuohon löytyy, niin kipeää ainakin itsellä jumi tekee.

      Voipa sillä koukulla varovasti painella auki kaikki rangan viereiset jumit, mutta varovasti.
      toimii kuin assan vessa, loistavasti.

    • nainen 56

      Minulla oli pitkään pistävä kipu oikean lapaluun kohdalla. Siihen pistettiin kortisonia ei auttanu, kävin myös hierojalla ei auttanut. Ja sitten kipu ylty ja oikea käsi tuli kauheen kippeeksi, eikä ennää pystyny käveleen muuten, kuin pitämällä kädet ylhäällä pään takana! Ja sitten selvisihän se mistä johtu oli 6/7 nikaman välissä tosi iso välilevynpullistuma mikä sitten leikattiin ja kivut jäi leikkuupöydälle.

      • Kipunensisko

        Ei hitto..on niin hirveät kivut kokoajan lapaluiden seudulla..fysikaalista aikaa oottelen..Tuota kipukoukkua meinaan kysellä laitelainaaamosta heti huomenna.
        Mulla se kipu on aivan sietämätöntä..Panacod auttaa hetkeksi..vaan se väsytää niin kovasti..elääkin pitäisi jaksaa.. Joskus mietin mikä tunteista on vahvin..viha, rakkaus..vaiko ikuinen kipu..Voimia sinulle Nainen 56


      • Anonyymi

        mulla aivan sama juttu,kipu aivan sietämätön ,ei voi esimerkiksi nukkua käden päällä.odottelen lähetettä ortoberille mutta kestää.olen vuoden ollut tuskissani kipulääkkeet ei auta.en enään tiedä mitä pitäisi tehdä.
        yksi tuskanen mummeli...


    • Tutkipa tuosta!
    • kärsivä 15

      Oon 15v ja mullaki iha sairaat kivut lapaluun kohalla. Joskus kipu on tosi heuomaamatonta ja joskus kipu lakkaa kokonaan pariks päivää tai viikoks mut sit taas esim nyt kipu on pahimmillaan hyvä ku melkee itkuki tulee. Ihan sama missä asennossa on, mikää ei tunnu auttavan. Kipu on jatkunu jo melkee vuoden. Kävin näyttää terkkarilla mut se ei osannu sanoo muuta ku et venytellä mut ei sekää auta vaikka joka päivä venyttelen ja harrastan tanssia yms.

    • l3v0t0n

      Itselläkin tällä hetkellä sängyssä makoilleddakin vasemman lapaluun kohdalta suunnatonta kipua joka hohkaa kainalon alta rintaan on buranat panacodit mobilaatit voltarenit käytettt ja mikään ei auta..

    • saattaasykkiä

      Minulla kanssa vastaavaa pakotusta. Hohkaa ja säteilee elimen tienoille. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?

    • Minulla on myös joskus tuntunut pistävä kipu selässä lapaluiden kohdalla, sekä rinnassa ja kyljissä. Syyksi olen miettinyt, että selkä on huonossa istuma-asennossa jännittynyt ja rasittunut. Syynä voi olla myös liian korkea kolesteroli eli vähemmän rasvaista ruokaa tai sitten on tullut syötyä liikaa. Itse syön usein pitkin päivää jotain pientä, vaikkei olisi nälkä.

      http://www.terve.fi/kolesteroli/kolesteroli-0

    • Oli se sitten kohonnut kolesteroli, närästys tai mikä tahansa, niin kipu loppui, kun otin Rennien. :)

    • apuasaanut

      Minulla oli myös valtava kipu lapaluiden välissä oik. alla särky jatkui oikeaan käsivarteen... mangeettikuvassa löydettiin juuriaukon tukos ja välilevyn pullistuma niskassa leikattiin ja kipu jäi leikkaussaliin tosin pitkitin lääkäriin menoa josta ikuinen hermovika oikeassa kädessä siis lääkäriin pikaisesti....

    • Enkestä

      Kuukausi sitten alkoi oik.puoleinen lapaluun seutu särkeä. Kipu oli sietämätön
      Särkylääkkeet ei auta. Menin lääkärille, antoi särkylääkkeet, eivät auta. ,
      Selkä kuvattiin, ei mitään erikoista. En saa nukuttua ,kun kipu säteilee käsivarteen.
      . Nyt aion mennä kiinalais lääkärin pakeille, josko saisin mangneetti hoitoa.
      Tämä hoito auttoi, kun kantapäässäni oli jännetuppi tulehdus.

      • Anonyymi

        levator scapulae jumissa, googleta. oikea käsi suoraksi ylös oven yläkarmia, vasten, työnnät päätä vinosti vasempaa kainaloa kohti, helpottaa ainakin vähäksi aikaa.


    • Viiltävä

      Pistää hengittäessä syvään ,lapaluun kohdalle ei voi nukkua vasemmalla

    • selkäkivut

      Itsellä pitävää kipua molemman lapaluun alla, kyljissä ja rinnan tuntumassa. Se alkoi kauan sitten, mutta vain satunnaisesti ja lähti pois kun vähän selkää taivutteli. Ikää vasta 13. Kannattaako ottaa yhteyttä lääkäriin tämän hetkisen jatkuvan kivun kanssa?

      • Anonyymi

        Kannattaa.


      • Anonyymi

        Kyllä kannattaa mennä lääkäriin. Kokeilla ensimäisenä fysioterapiaa ja sitten kiv un salliessa jumppaa ja venytystä. Minulla on auttanut omt-hoidot kun lavan alueella ollut kipua ,ja kaularangassa ja vasemassa kädessä.. Sitten olen jatkanut kuntosalilla .


    • Yöeräilijä

      Sama juttu en pysty nukkumaan kipu on kova sykkivä lapaluiden välissä

    • MikkoV

      Mulla 7 vuosi menossa niin että vasemman lapaluun ja selkärangan väliin särkee perkeleesti varsinkin päätä käännellessä, kipu säteilee usein melkeen koko kroppaan vasemmalle puolelle mutta eniten vasempaan käteen ja myös puuttumista usein. Fysiatreilla on juostu ja annettu jumppa ohjeita ja naprapaateilla muutaman kerran niksauttajalle mut vielä kiusaa. Välillä puristaa niin et vaikuttaa kaulan alueellekin ja hyvä ku henkeen saa otetuksi. No toukokuuks sain jonku hermoratatutkimuksen. Kyl voin sanoa et hulluksi täs kohta tulee jos ei apua löydy kohta.

      • Erwi

        Tervehdys MikkoV,
        Minulla hyvin samankaltaisia oireita, mutta oikealla puolella. Oletko saanut mistään apua?
        Minä en ole lukuisista hoidoista huolimatta.


      • Anonyymi

        Älä tule hulluksi,mulla samanlaiset oireet ja tunnen myös itseni kovin ahdistuneeksi,uskon että hermot jumissa,siis lapaluiden seudulla,tai lihakset.Pidetään vaan päät selvinä,kyllä ne kivut vielä loppuvat kunhan ensin rentoudumme ja rauhoitumme. Lämmöllä varpunen


    • Anonyymi

      Täällä yksi vaivainen, jolla samantyyppisiä oireita yli 3 vuotta vasemman lavan tienoilla. Mietin kannattaisiko käydä magneettikuvassa yksityisellä, kun kaikki muu on jo kokeiltu (paitsi kipukoukku.) Oireilu on minulla siitä outoa, ettei kipu tunnu mitenkään kättä liikuttaessa vaan muuten, eikä se esim. estä uintiharrastusta. Aivan kuin lapaluun sisäpuolella olisi jotakin ylimääräistä. Tennispallolla hieron kohtaa lattiaa vasten, mutta sekin auttaa korkeintaan lopuksi päivää.

      • Anonyymi

        Mulla on sitä vastoin koukkukeppi,sillä kun kevyesti hinkkaan,löydän kyllä kipupaikat helposti.Minullamyös tuntuu että kipu tulee eniten lapaluun alta jonne en kepin kanssa pääse sisään.Olen kuullut sellaisestakin että voisi olla lapaluun alla jokin limapussin tulehdustila,oireet viittaavat siihenkin.Itse vasta lekurille menossa. Vointeja ja palloa vaan edelleen,lämmöllä varpunen


    • Anonyymi

      Melko yleinen syy on pitkälle edennyt keuhkosyöpä.

    • Anonyymi

      Sama on minulla ,voi kestää päiviä,Välille hellittää mutta sitten taas tulee takaisin.Nukkuminenkin hankala kyljellään.Minulla on kyllä sepelvaltimotauti niin on ihmetellyt että voiko johtua sydemmästä.

    • Anonyymi

      Mikä voisi olla syynä, kun vasempaan lapaan käy kipeää, kun nojaa ihan pehmeään sohvaan tai tyynyynkin?

      Kovaan tuolin selkänojaan en voi nojata yhtään. Jos ei koko päivänä nojaa mihinkään, niin kipu vähän helpottuu. Kirvelevä kipu, ihossa ei näy mitään punoitusta tai turvotusta. Kestänyt monta kuukautta.

    • Anonyymi

      Kaksi mahdollista syytä: kipu tulee niskan välilevyistä tai rintarangan fasettilukosta. Ensimmäisen osalta oikea osoite on fysiatri ja toisen kiropraktikko tai vastaava.

    • Anonyymi

      Voisitko kokeilla vehnä-/kauratyynyä jos vaikka saisitte sen rentoutumaan, näin sain noidannuolen pois, kun mitkään lääkkeet ja piikit auttaneet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe