Nestekaasu veneessä

talvihuoltoa

Tästä lienee väännetty peistä ennenkin, mutta rohkenen silti aloittaa aiheesta ketjun.

Mielestäni veneessä on neljä hyvää käyttöä nestekaasulle:
1. lämmitys
2. liesi/uuni
3. jääkaappi
4. kuuma käyttövesi

Osa noista on helposti korvattavissa muilla polttoaineilla tai sähköllä:

1. Lämmityksessä kaasu lienee helpoin korvata dieselillä (laivakamiinat, webasto) tai valopetrolilla (wallas).

2. Jääkaappi hyvin toteutteuna arkkumallisena voidaan toteuttaa myös sähköllä, jolloin kulutus on noin 15-25W (0,7-2 A, 12V). Huomioiden koko vuorokauden tämä vaatinee noin tuplasti aurinkokennoja, eli Suomessa noin 50 W paneelin.

3. Liesi toimii spriillä tai petrolilla. Perinteiset painekeittimet ovat tulenarkoja, diesellevyjä (wallas) on useasti arvosteltu tehottomaksi. Spriikeittimen kanssa olen pulannut vuosia, ja juuri siitä haluaisin nyt eroon.

4. Lämmin käyttövesi on helppo toteuttaa kaasulla (monien lämmittimien yhteydessä), mutta muita vaihtoehtoja en ole nänyt (maasähköä ei nyt lasketa). Aggregaatti varaaja olisi eräs vaihtoehto, mutta onko muita?

Summa summarum. Kaasu ei veneessä ole välttämätön, mutta kaikki em. varusteet on helpompi toteuttaa kaasulla. Kaasun haitat ovat saatavuus ulkomailla (eri pullo) ja mahdollinen turvallisuusriski. Sijoittamalla pullot ja laitteet oikein, ja varustamalla vene kaasuhälyttimellä voidaan kaasun riskiä olennaisesti pienentää, vai voidaanko?

Kustannuksia ei hirveästi tarvitse pohtia, kun joka tapauksessa joudun laitteet ostamaan. Hintaero em. välillä ei ole hirveän suuri.

Tämä näin alustuksena. Millaisia mielipiteitä raadilla on nestekaasusta, puolesta ja vastaan?

(Kyselen siksi, että suunnittelen asentavani veneeseeni kaasusysteemin, mutta moni mielipide puhuu sitä vastaan. Käytännöstä tiedän kaasun hyvin käteväksi, mutta venekäytöstä ei ole kokemusta. Vene on 26 jalkainen purkkari perämoottorilla, jolla ei Itämerta kauemas ole tarkoitus mennä)

16

5452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kaasulla,

      toimiva liesi-uuni. Lämmitin on Wallas (VP) Viileän toimittaa Waecon CDF-35 arkku. Sähköä tuottaa aurinkopaneeli. Eli moinen sekoitus laitteita.
      Mutta, tuosta kaasuliedestä en kyllä helposti luovu, varsinkin uunista. Mielestäni on ihan yliveto kun voi laittaa sapuskan tuntia ennen satamaantuloa muhimaan ja sitten vaan syömään kun on keula kiinni.
      Ongelmaa tuottaa minulla tuon saamarin kaasupullon sijoittelu, vanha "home-skandi" kun on niin alunperin tuossa on kaasupullo ollut sisällä!?!?! kyllä, tuossa on liedentakaisessa kaapissa ihan kolo sille pinelle ruotsalaiselle siniselle kaasupullolle, eikä mitään tuuletusta. Kaasu valuisi suoraan pilssiin :-(
      Nyttemmin on pullo keula laatikossa ja putki vedettynä, mutta ei ole hyvä sekään. Kun se pullo siellä ankkurin ja ketjun kanssa pyörii.... tilaa vaan on liian vähän.
      Nyt ajattelin että laittaisin sen saamarin pullon, telineellä tuohon takakaiteeseen, olis vähiten tiellä ja helposti poisotettavssa kun jättää viikoksi veneen laituriin, sekä olisi riittävän tuuletettu paikka.
      Vaikkakin nyt jo suljen paineenalentimesta kaasun joka ilta niin silti mietityttää, vaikkakin se liesi-uuni niin hyvä kokkauksessa onkin.

    • Joakim

      Kun veneesi on kuitenkin noin pieni, lienee suunnitteilla 2 tai 5 kg kaasupullo mahdollisesti varapullo. Vai saatko tosiaan 11 kg pullon jonnekin mahtumaan laillisesti asennettuna?

      Tästä lähtökohdasta ajatellen kaasua on varsin rajallisesti. Jos nyt suunnittelet tekeväsi kaikki kohdat 1-4 kaasulla, kuluu kaasua jo varsin paljon, erityisesti kuumaan käyttöveteen ja lämmitykseen.

      1. Tyypillinen lämppäri tuon kokoiseen veneeseen on n. 2 kW. 2 kW kuluttaa kaasua 160 g/h eli kuudessa tunnissa menee kilo. Toki normaalioloissa vene pysyy lämpimänä paljon pienemmällä keskiteholla. Helposti menee tuohon kuitekin 1-2 kg/viikko kesäaikanakin.

      2. Mulla vie kompurakylmäboksi alle 0,5 A keskimäärin. 0,5 A = 6 W. Vuorokaudessa siis 12 Ah, jonka saisi kompensoitua n. 40 W aurinkopanelilla Suomen kesässä. Aurinkopaneelista saa vuorokaudessa n. 4 tunnin tehollisen hyödyn. Eli 40 W paneeli lataa n. 160 Wh eli 13 Ah vuorokaudessa. Yli 1 A keskimäärin kuluttava kompressorikaappi on joko surkeasti toteutettu tai kohtuuttoman iso, ainakin 26-jalkaiseen.

      Kaasujääkaappi kuluttaa koosta riippuen muutamasta aina 11 kg asti kuukaudessa.

      3. Liesiuuni on se ensimmäinen kohde kaasulle. Meillä 2 kg pullo riittää nelihenkiselle perheelle n. 3 viikkoa pelkässä liesiuunikäytössä.

      4. Luonnollisin vaihtoehto kuumalle vedelle on moottorin jäähdytys, mutta se ei tietysti toimi perämoottorilla. Mihin edes tarvitset kuumaa käyttövettä 26-jalkaisessa? Jos kuumaa vettä tulee helposti, sitä myös kuluu paljon helposti, jolloin kaasuakin alkaa kulumaan aika paljon.

      • talvihuoltoa

        Suunnitteilla on itse asiassa 2 kpl 11 kg pulloja, joiden sijoitus tullee olemaan avotilan penkkien alla, jonne mahtuisi oma kotelo noille. Tilaa on ihan riittävästi, kun vene on varustettu vain kahdelle hengelle.

        Minulla oli matkailuvaunussa 6kW kaasulämmitin ja kulutus ei ollut paha, mutta sanoisin sen olevan kovasti riippuvainen eristyksistä. Lisäeristysta rakentamalla saisi kulutuksen varmaan matkailuvaunutasolle, mutta on työläs toteuttaa, kun koko sisustus pitää purkaa. Kokonaiskulutus (jääkaappi, lämmitys, liesi/uuni, ei lämmintä vettä) oli noin viikosta kuukauteen riippuen ulkoilman lämpötilasta. Kesäkäytössä kuukausi per 11 kg pullo on ihan realistinen, jos systeemi toimii.

        Lämmin käyttövesi on mukavuustekijä, jonka haluan veneeseen rakentaa, lähinnä suihkua varten. Luulen, että mukaan lähtee myös pieni salkkuaggregaatti, joten sillä ja satuinnaisella maasähkölläkin pärjännee.

        Lämmityksen aion toteuttaa nestekiertoisena, ja sen pääasiallinen tarkoitus (kesällä) on pitää kosteus poissa, mutta syksyisin toki myös lämmittää. Yksi syy kaasuun olisi myös laitteiden hiljaisuus ja minimaalinen sähkönkulutus. Vertailun vuoksi Webasto ilmoittaa diesel-lämppärin kulutukseksi noin 30W, eli liki 3A. Kaasulaitteiden etuna on myös automaattisuus, eli systeemiin ei tarvitse koskea kun pullon vaihtojen välillä. Onko esim. Refleks-kamiinoissa sama ominaisuus?

        Loppujen lopuksi en näe kaasun kulutusta ongelmana, koska pulloja saa ostettua Suomesta hyvin. Käsittääkseni ainakin Saksassa saa täytettyä suomalaisia pulloja (ainakin sivukierteisiä, sama pullo).

        Eniten kaasulaitteissa huolestuttaa tuo turvallisuus, vaikka ongelmia lienee ollut varsin vähän. Pohdin myös sellaista asennusta, että rakentaisin kaikille kaasulaitteille ikään kuin oman ilmatiiviin kaapin, joka olisi tuuletettu ulos, esim pienen tuulikäyttöisen puhaltimen avulla. Saattaa olla liioiteltua, kun kai nuo hälyttimetkin hyvin toimivat.


      • miten nykyään on
        talvihuoltoa kirjoitti:

        Suunnitteilla on itse asiassa 2 kpl 11 kg pulloja, joiden sijoitus tullee olemaan avotilan penkkien alla, jonne mahtuisi oma kotelo noille. Tilaa on ihan riittävästi, kun vene on varustettu vain kahdelle hengelle.

        Minulla oli matkailuvaunussa 6kW kaasulämmitin ja kulutus ei ollut paha, mutta sanoisin sen olevan kovasti riippuvainen eristyksistä. Lisäeristysta rakentamalla saisi kulutuksen varmaan matkailuvaunutasolle, mutta on työläs toteuttaa, kun koko sisustus pitää purkaa. Kokonaiskulutus (jääkaappi, lämmitys, liesi/uuni, ei lämmintä vettä) oli noin viikosta kuukauteen riippuen ulkoilman lämpötilasta. Kesäkäytössä kuukausi per 11 kg pullo on ihan realistinen, jos systeemi toimii.

        Lämmin käyttövesi on mukavuustekijä, jonka haluan veneeseen rakentaa, lähinnä suihkua varten. Luulen, että mukaan lähtee myös pieni salkkuaggregaatti, joten sillä ja satuinnaisella maasähkölläkin pärjännee.

        Lämmityksen aion toteuttaa nestekiertoisena, ja sen pääasiallinen tarkoitus (kesällä) on pitää kosteus poissa, mutta syksyisin toki myös lämmittää. Yksi syy kaasuun olisi myös laitteiden hiljaisuus ja minimaalinen sähkönkulutus. Vertailun vuoksi Webasto ilmoittaa diesel-lämppärin kulutukseksi noin 30W, eli liki 3A. Kaasulaitteiden etuna on myös automaattisuus, eli systeemiin ei tarvitse koskea kun pullon vaihtojen välillä. Onko esim. Refleks-kamiinoissa sama ominaisuus?

        Loppujen lopuksi en näe kaasun kulutusta ongelmana, koska pulloja saa ostettua Suomesta hyvin. Käsittääkseni ainakin Saksassa saa täytettyä suomalaisia pulloja (ainakin sivukierteisiä, sama pullo).

        Eniten kaasulaitteissa huolestuttaa tuo turvallisuus, vaikka ongelmia lienee ollut varsin vähän. Pohdin myös sellaista asennusta, että rakentaisin kaikille kaasulaitteille ikään kuin oman ilmatiiviin kaapin, joka olisi tuuletettu ulos, esim pienen tuulikäyttöisen puhaltimen avulla. Saattaa olla liioiteltua, kun kai nuo hälyttimetkin hyvin toimivat.

        saako veneeseen laittaa 11 kg:n kaasupulloa, joskus takavuosina sai veneessä olla vain kaksi 5 kg:n kaasupulloa,


      • talvihuoltoa
        miten nykyään on kirjoitti:

        saako veneeseen laittaa 11 kg:n kaasupulloa, joskus takavuosina sai veneessä olla vain kaksi 5 kg:n kaasupulloa,

        http://www.tukes.fi/Tiedostot/vaaralliset_aineet/esitteet_ja_oppaat/Kayta_nestekaasua_oikein_opas.pdf

        Mielenkiintoinen tieto tuossa alussa on, että "Vuosittain Suomessa sattuu nestekaasun käytössä
        keskimäärin 1 – 3 kuolemantapausta. Suurin osa
        kuolemantapauksista on johtunut häkämyrkytyksistä."

        Eikö tuo riski ole ihan yhtä suuri muillakin lämmittimillä, joissa liekki on veneen sisällä, ei vain nestekaasulla?


      • ulkomailla helpottunut?
        talvihuoltoa kirjoitti:

        Suunnitteilla on itse asiassa 2 kpl 11 kg pulloja, joiden sijoitus tullee olemaan avotilan penkkien alla, jonne mahtuisi oma kotelo noille. Tilaa on ihan riittävästi, kun vene on varustettu vain kahdelle hengelle.

        Minulla oli matkailuvaunussa 6kW kaasulämmitin ja kulutus ei ollut paha, mutta sanoisin sen olevan kovasti riippuvainen eristyksistä. Lisäeristysta rakentamalla saisi kulutuksen varmaan matkailuvaunutasolle, mutta on työläs toteuttaa, kun koko sisustus pitää purkaa. Kokonaiskulutus (jääkaappi, lämmitys, liesi/uuni, ei lämmintä vettä) oli noin viikosta kuukauteen riippuen ulkoilman lämpötilasta. Kesäkäytössä kuukausi per 11 kg pullo on ihan realistinen, jos systeemi toimii.

        Lämmin käyttövesi on mukavuustekijä, jonka haluan veneeseen rakentaa, lähinnä suihkua varten. Luulen, että mukaan lähtee myös pieni salkkuaggregaatti, joten sillä ja satuinnaisella maasähkölläkin pärjännee.

        Lämmityksen aion toteuttaa nestekiertoisena, ja sen pääasiallinen tarkoitus (kesällä) on pitää kosteus poissa, mutta syksyisin toki myös lämmittää. Yksi syy kaasuun olisi myös laitteiden hiljaisuus ja minimaalinen sähkönkulutus. Vertailun vuoksi Webasto ilmoittaa diesel-lämppärin kulutukseksi noin 30W, eli liki 3A. Kaasulaitteiden etuna on myös automaattisuus, eli systeemiin ei tarvitse koskea kun pullon vaihtojen välillä. Onko esim. Refleks-kamiinoissa sama ominaisuus?

        Loppujen lopuksi en näe kaasun kulutusta ongelmana, koska pulloja saa ostettua Suomesta hyvin. Käsittääkseni ainakin Saksassa saa täytettyä suomalaisia pulloja (ainakin sivukierteisiä, sama pullo).

        Eniten kaasulaitteissa huolestuttaa tuo turvallisuus, vaikka ongelmia lienee ollut varsin vähän. Pohdin myös sellaista asennusta, että rakentaisin kaikille kaasulaitteille ikään kuin oman ilmatiiviin kaapin, joka olisi tuuletettu ulos, esim pienen tuulikäyttöisen puhaltimen avulla. Saattaa olla liioiteltua, kun kai nuo hälyttimetkin hyvin toimivat.

        "Loppujen lopuksi en näe kaasun kulutusta ongelmana, koska pulloja saa ostettua Suomesta hyvin. Käsittääkseni ainakin Saksassa saa täytettyä suomalaisia pulloja (ainakin sivukierteisiä, sama pullo)".

        Oma kokemus on ollut, että vaihtopullojärjestelmä toimii Suomessa hienosti, mutta aika huonosti muualla. Sinisiä Camping Gaz pulloja löytyi Euroopan alueella, mutta ei ollut täyttömahdollisuutta Kosanin teräspulloille tai Agan alumiinisille. Se oli minulle uutta, että Saksassa saisi suomalaisen kaasupullon täytetyksi. Tuskin ainakaan odottaessa?

        Näistä syistä olen Joakimin kannalla; kaasu vain lieteen, jotta kulutus pysyy kohtuullisena. Jääkaapin sähkön kulutuksen pystyy kompensoimaan aurinkopaneeleilla.
        Kaasuhuolto toimii riittävän hyvin, jos kulkualue rajoittuu kotimaan rannikoille. Täällä voi nestekaasujääkaappikin olla ok, jos tykkää kaasulaitteista.


      • talvihuoltoa
        ulkomailla helpottunut? kirjoitti:

        "Loppujen lopuksi en näe kaasun kulutusta ongelmana, koska pulloja saa ostettua Suomesta hyvin. Käsittääkseni ainakin Saksassa saa täytettyä suomalaisia pulloja (ainakin sivukierteisiä, sama pullo)".

        Oma kokemus on ollut, että vaihtopullojärjestelmä toimii Suomessa hienosti, mutta aika huonosti muualla. Sinisiä Camping Gaz pulloja löytyi Euroopan alueella, mutta ei ollut täyttömahdollisuutta Kosanin teräspulloille tai Agan alumiinisille. Se oli minulle uutta, että Saksassa saisi suomalaisen kaasupullon täytetyksi. Tuskin ainakaan odottaessa?

        Näistä syistä olen Joakimin kannalla; kaasu vain lieteen, jotta kulutus pysyy kohtuullisena. Jääkaapin sähkön kulutuksen pystyy kompensoimaan aurinkopaneeleilla.
        Kaasuhuolto toimii riittävän hyvin, jos kulkualue rajoittuu kotimaan rannikoille. Täällä voi nestekaasujääkaappikin olla ok, jos tykkää kaasulaitteista.

        pari pulloa Saksassa (autolomalla) ja onnistuu ihan odottaessa, joskin täyttöasemissa on aina hakemista ja saattaa olla, että eivät ole ihan rannalla.

        Toinen ratkaisu on, että ostaa yhden saksalaisen pullon, joko tyhjänä Suomesta tai täytenä Saksasta ja vaihtelee sitä, jos on alueella pidempään. Ainakin kierreventtiilipulloissa on sama kierre. Monet karavaanarit myyvät saksalaisia vaihtopulloja.

        Pitää kuitenkin muistaa, että kaksi isoa pulloa kestää hyvin toteutetussa systeemissä kuukauden pari, joka on aika pitkä aika purjehtia Itämerellä. Kun lämmityssysteemmin lisää vielä sähköpatruunan ja hankkii myös sähköllä toimivan jääkaapin, niin jokainen maasähköyö on pois kaasunkulutuksesta.


      • sittenkin maantiereissuista?
        talvihuoltoa kirjoitti:

        pari pulloa Saksassa (autolomalla) ja onnistuu ihan odottaessa, joskin täyttöasemissa on aina hakemista ja saattaa olla, että eivät ole ihan rannalla.

        Toinen ratkaisu on, että ostaa yhden saksalaisen pullon, joko tyhjänä Suomesta tai täytenä Saksasta ja vaihtelee sitä, jos on alueella pidempään. Ainakin kierreventtiilipulloissa on sama kierre. Monet karavaanarit myyvät saksalaisia vaihtopulloja.

        Pitää kuitenkin muistaa, että kaksi isoa pulloa kestää hyvin toteutetussa systeemissä kuukauden pari, joka on aika pitkä aika purjehtia Itämerellä. Kun lämmityssysteemmin lisää vielä sähköpatruunan ja hankkii myös sähköllä toimivan jääkaapin, niin jokainen maasähköyö on pois kaasunkulutuksesta.

        Sorry, että kyselin. Itse seilaan joka vuosi ulkomaille joko Kielin kanavan tai Skagerrakin kautta. Huonosti siellä on mahdollisuuksia kaasupullon täyttämiseen. Maasähkössä en ole kiinni juuri koskaan.


      • talvihuoltoa
        sittenkin maantiereissuista? kirjoitti:

        Sorry, että kyselin. Itse seilaan joka vuosi ulkomaille joko Kielin kanavan tai Skagerrakin kautta. Huonosti siellä on mahdollisuuksia kaasupullon täyttämiseen. Maasähkössä en ole kiinni juuri koskaan.

        tämä pitää sanoa, että tulee selkeä ilmaisu. Olen täytättänyt suomalaisia kaasupulloja autoreisuulla Saksassa, joten tiedän, että siellä on paikkoja, jossa niitä voi täyttää. Sitä en tiedä, kuinka lähellä satamia niitä on, kun en ole ottanut selvää, kun en ole nyt menossa Saksaan.

        Asia on joka tapauksessa tämän keskustelun kannalta täysin toisisijainen. Jos haluaa pelata varman päälle, ostaa saksalaisen pullon. Ei sen sen ihmeellisempää ole.


    • eroja on

      veneessä oli keitin ja jääkaappi kaasulla, ilman liettä(ahdas hytti). Keittäminen oli nopeaa, mutta jääkaappi(60L.E-lux) oli heikko esitys. Vaikka olin sen uutena hankkinut v.-99, niin se lakkasi tekemästä kylmää, kun sitä kipeimmin olisi tarvinnut, eli kun oli lämpimämpää,kuin 25. Laite kävi täysillä. Tein myyjän ohjeen mukaan sille tilaa päällipuolelle, reikiä haihduttimen yläpuolelle, reiän ulkoseinään jääkaapin taakse ja viimeksi laitoin tietokoneen laitepuhaltimen puhaltamaan haihduttimen alle. Mistään ei ollut apua, kun ilma oli 30, jääkaapissa oli 18. 5kg Kaasupullo kesti 12pv, eikä siellä asuttu kuin 4pv:nä. Sitä edellisessä veneessä oli 110L, samaa merkkiä, se teki niin kylmää, ettei sitä voinut pitää edes kakkosella, kun jo maito alkoi jäätyä, vaikka se oli vielä tiukemmassa kolossa. Nykypaatissa on sähkö jääkaappi ja aurinkopaneeli, kesällä näkee kuinka pelittää.

    • paras!

      Jos on useamman päivän satamassa loppuu monelta sähköt (esimerkkejä näkee joka kesä) itellä waeco jääkaappi ja kylmänä on pysynyt, liesi myös kaasulla joka on kokkailussa paras, 11kg:n pullo kestää melkein koko kesän (jos sää sallii niin ruoka valmistetaan grillissä) hyvin on ko.systeemi pelannut ja virtaa riittää!

    • yksi ongelma

      itse en laittaisi kaikkia munia samaan koriin. eli jos kaikki pelaa vain kaasulla ja se loppuu raavit vain persettä. mielestäni veneessä on paras jos käytössä on vaikka valopetrooli lämmittimelle, kaasu hellalle ja sähkö jääkaapille. vaikka jokin näistä laukeaisi ei koko matka olisi kuitenkaan pilalla.

      • ratkaisu!!!

        VARAPULLO!!! Tai sitten jos välillä vaivautuu nostelemaan pulloa niin tietää onko se lopussa vai ei...


      • talvihuoltoa

        tuotakin. Mikään noista systeemeistä ei ole ns. kriittinen, joten vaurion tapahtuessa se korjataan/korjautetaan, kunhan keritään. Nestekaasujääkaapit toimivat yleensä myös 12V:lla, joten ruoat eivät pilaannu hetkessä, vaikka olisi helle. Pieni retkikeitin on myös mukana maaretkiä varten.

        Kaksi pulloa on myös fiksu systeemi. Kun toinen on loppu, on aika alkaa pohtia missä sen saisi vaihdettua täyteen. Yhden pullon kanssa pitää koko ajan ihmetellä sen täyttöastetta, mikä isoilla pulloilla on hankalaa ja epävarmaa ilman kunnon vaakaa.


      • kaasulämmitys ja
        talvihuoltoa kirjoitti:

        tuotakin. Mikään noista systeemeistä ei ole ns. kriittinen, joten vaurion tapahtuessa se korjataan/korjautetaan, kunhan keritään. Nestekaasujääkaapit toimivat yleensä myös 12V:lla, joten ruoat eivät pilaannu hetkessä, vaikka olisi helle. Pieni retkikeitin on myös mukana maaretkiä varten.

        Kaksi pulloa on myös fiksu systeemi. Kun toinen on loppu, on aika alkaa pohtia missä sen saisi vaihdettua täyteen. Yhden pullon kanssa pitää koko ajan ihmetellä sen täyttöastetta, mikä isoilla pulloilla on hankalaa ja epävarmaa ilman kunnon vaakaa.

        kaasuhella. Kaasupullo (10kg komposiitti)on uimatasolla ja sieltä putkisto veneeseen. Hella ikivanha ilman liekinvartijaa. Ei nää enää ensi kesää. Uusi hakusessa. Jääkaappi vanha Upo, toimii vielä, vaihtoon vuoden päästä, huollettu vuosi sitten. Varapullona 5kg komposiittipullo, mikä on grillikäytössä tarvittaessa eli noin 3 - 4 kertaa vuodessa. 10kg pullo vaihdetaan kerran kesässä eli kulutus noin 1,5 pullollista kesässä.


      • mini
        kaasulämmitys ja kirjoitti:

        kaasuhella. Kaasupullo (10kg komposiitti)on uimatasolla ja sieltä putkisto veneeseen. Hella ikivanha ilman liekinvartijaa. Ei nää enää ensi kesää. Uusi hakusessa. Jääkaappi vanha Upo, toimii vielä, vaihtoon vuoden päästä, huollettu vuosi sitten. Varapullona 5kg komposiittipullo, mikä on grillikäytössä tarvittaessa eli noin 3 - 4 kertaa vuodessa. 10kg pullo vaihdetaan kerran kesässä eli kulutus noin 1,5 pullollista kesässä.

        Minkä merkkinen kaasulämmitin teillä on?
        Minulla on Thermotron, jossa hieman ongelmia.
        Onko vinkkiä kuka mahtaisi huoltaa/korjata kaasulämmittimiä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      5518
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3071
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2684
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2045
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2032
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1859
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      95
      1822
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1752
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1478
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      94
      1240
    Aihe