Onko Hyvinkää alun perin keksitty "Hyvin kää":stä (= hyvin käy)?
Hyvinkää-nimen alkuperä?
10
1701
Vastaukset
- jotenkin noin
Ainakin sellaisen olen kuullut että mies oli ollu naisissa ja toinen oli kysynyt että miten meni, toinen oli vastannut "hyvin kävi" En muista oliko kyse sitten ulkopaikkakuntalaisesta tms. Mutta uskoisin että joku toinenkin voi vahvistaa nimen alkuperän.
- ........................
En muista tarkkaan mitä mä olen tosta kuullut mutta pari miestä siinä oli kans mut naisissa olemisesta en ole kuullut. Jotain susista oli puhetta.. hmm.. oiskohan joku mettäreissu ja siellä oli susi/susia jne.. kuulin joskus sata vuotta sit ala-asteella.
- Alkuasukas
Mielenkiintoinen kysymys, eipä ole tullut mieleen vaikka ikäni olen täällä asunut. Mutta eikös muistaakseni Hyvinkäänkylä ollut olemassa jo ennen Hyvinkään kauppalaa? Voitaisiin siis kysyä mistä tuli se Hyvinkäänkylä. Siellä oli asutusta jo 1500-luvulla, muttei tuolla Hyvinkäänkylä nimellä. Liekö tuo Hyvinkään nimi liittynyt jollain tavalla sanatorioon eli Parantolaan jossa oli yksi etelä-suomen kuuluisimmista kylpylöistä 1800-luvun lopulla.
- SatamaJätkänPoika
Jotain tietoa...
http://www.hyvinkaaopas.com/kaupunkitietoa/ - asdfbwe
Enpä tiedä mutta tuskinpa se nyt ihan noin yksinkertaisesti on tullut. Tuo olisi vähän liian ilmeistä. Ja kun ajatellaan että parisataa vuotta sitten sanoillakin oli vähän erilaisia merkityksiä niin enpä usko. Tuohan on kyllä se vakio ehdotus mitä heitetään kun ihmiset ei muutakaan keksi.
- ..tarina...
...kuulemma nimi on tullut jo jonkin "punaisten ja valkoisten" taistelun aikoihin: etelästä pohjoiseen kuljettaessa rautateitä, oli jonkinlainen väijytys joko pun. tai valkoisilta...kun Hyvinkään ohi pääsi hengissä, olivat kuulemma todenneet,että "hyvin käy.."
Tämän olen kuullut mieheltäni, joka on paljasjalkainen H:kääläinen...- paljon kauenpaa
Ruotsin vallan ajoilta Nurmijärven pitäjän Hyvinkäänkylä.Vanhoissa kartoissa Hyvinge,mitä sitten Suomeksi tarkkaan ottaen lienee.Olisiko kansan suussa vääntynyt Hyvinkääksi.Tuskin Juhana herttuan vierailun ajoilta,mutta Kustaa II Adolfin käynnin aikoihin voi ajoittua.
- Olavi Junnilan
paljon kauenpaa kirjoitti:
Ruotsin vallan ajoilta Nurmijärven pitäjän Hyvinkäänkylä.Vanhoissa kartoissa Hyvinge,mitä sitten Suomeksi tarkkaan ottaen lienee.Olisiko kansan suussa vääntynyt Hyvinkääksi.Tuskin Juhana herttuan vierailun ajoilta,mutta Kustaa II Adolfin käynnin aikoihin voi ajoittua.
kirjassa Hyvinkään seudun historia sivulla 5 selvitetään laajasti nimen historiaa.Asiakirjoissa nimi tuli 1495 ja Hyvinkää on suomalaistettu Hyvingestä.Asutus on ollut Hyvinkäänkylässä ja nykyinen keskustan alue on ollut kylän takametsää.
- hyh
Hyvinkään kohdalla ensimmäinen kartta merkintä on Höffinga. Joka esiintyy edelleen mm. Lions Club Hyvinkää Höffingan nimessä.
- mainitaan Junnilan
kirjassa,kuten ne noin 20 versiota tuolta ajalta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745