Kysymys uskovaiselle

Lunatic

Onko maailma hyvä vai paha? Kumpi hallitsee?
Perustele.

5

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Booom ...

      Maailma ja luonto (ja Jumala) sinänsä eivät ole hyviä eivätkä pahoja. Hyvyys ja pahuus on ihmisissä. Me voimme valita olemmeko hyviä vai pahoja. Kaikki maailman suuret uskonnot pyytävät valitsemaan hyvän. Hyvä ja paha käyvät siis taistelua meissä.

      • Lunatic

        En tiedä kerroitko vastauksesi yksityisenä ihmisenä vai nimenomaisesti kristittynä. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen ystävieni kanssa keskustellessa, että krisittyjen käsitys (please muut: älkää siteeratko nyt Raamattua) maailmasta on lähtökohdiltaan paha. Että Saatana pyrkii valtaan jne.jne. Ja että Jumala on nimenomaisesti Rakkaus eli se Hyvä.

        Itse olen suggeroinut itseni siihen käsitykseen että tämä maailma on lähtökohtaisesti hyvä, ihmisellä on myötäsyntyinen pyrkimys edistää hyvää elämässään - sekä itselleen että muille.

        Ja miksi olen tällaiseen päätynyt? Koska nautin elämästä tässä ja nyt.

        En tunne pahoja ihmisiä. Tiedän sairaita, tunne-elämän häiriöistä kärsiviä, jotka tekevät pahoja tekoja. Ja tiedän vielä useampia, jotka tragedian kaikkien sääntöjen mukaisesti saavat pahaa aikaan pyrkiessään pyyteettömästi edistämään hyvää. Pahuus ei siis tule ihmisestä, eikä ainakaan Saatanasta. Pahuus on tapaturma, yhteentörmäys.

        Kuten hyvissä kasvatusoppaissa neuvotaan: "Älä sano lapselle että hän on paha ja syntinen. Sano että hän teki teon joka on väärä".

        Hyvä ja paha eivät mielestäni ole mitään valintakysymyksiä. Maailma ei ole mustavalkoinen. Jos en itse koe hyvän ja pahan ikuista taistelua, Jumalaa ja Saatanaa, vaan tunnen että maailma on lähtökohtaisesti hyvä ja siinä on pyrkimys tasapainoon, harmoniaan, en voi perustella edes tunteen tasolla itselleni, miksi uskoisin Jumalaan.


      • Booom ...
        Lunatic kirjoitti:

        En tiedä kerroitko vastauksesi yksityisenä ihmisenä vai nimenomaisesti kristittynä. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen ystävieni kanssa keskustellessa, että krisittyjen käsitys (please muut: älkää siteeratko nyt Raamattua) maailmasta on lähtökohdiltaan paha. Että Saatana pyrkii valtaan jne.jne. Ja että Jumala on nimenomaisesti Rakkaus eli se Hyvä.

        Itse olen suggeroinut itseni siihen käsitykseen että tämä maailma on lähtökohtaisesti hyvä, ihmisellä on myötäsyntyinen pyrkimys edistää hyvää elämässään - sekä itselleen että muille.

        Ja miksi olen tällaiseen päätynyt? Koska nautin elämästä tässä ja nyt.

        En tunne pahoja ihmisiä. Tiedän sairaita, tunne-elämän häiriöistä kärsiviä, jotka tekevät pahoja tekoja. Ja tiedän vielä useampia, jotka tragedian kaikkien sääntöjen mukaisesti saavat pahaa aikaan pyrkiessään pyyteettömästi edistämään hyvää. Pahuus ei siis tule ihmisestä, eikä ainakaan Saatanasta. Pahuus on tapaturma, yhteentörmäys.

        Kuten hyvissä kasvatusoppaissa neuvotaan: "Älä sano lapselle että hän on paha ja syntinen. Sano että hän teki teon joka on väärä".

        Hyvä ja paha eivät mielestäni ole mitään valintakysymyksiä. Maailma ei ole mustavalkoinen. Jos en itse koe hyvän ja pahan ikuista taistelua, Jumalaa ja Saatanaa, vaan tunnen että maailma on lähtökohtaisesti hyvä ja siinä on pyrkimys tasapainoon, harmoniaan, en voi perustella edes tunteen tasolla itselleni, miksi uskoisin Jumalaan.

        Minusta kaikki uskonnot ovat saman Jumalan kulttuurikohtaisia ilmentymiä.

        Olen samaa mieltä siitä että ihmisellä on pyrkimys hyvään ja tasapainoisuuteen. Koska me kuitenkin kohtaamme pahaa, siis nimenomaan pahoja tekoja, meille syntyy myös kyky pahaan. Jokaisessa teossamme me valitsemme hyvän tai pahan.

        Hyvän ja pahan taistelu kutsuu ihmistä henkiseen kasvuun. Se kutsuu myös ihmistä nöyryyteen, koska teemme monesti pahaa, vaikka emme haluaisikaan. Henkinen kasvu on pyrkimystä Jumalan yhteyteen. Jumala on hyvän ja pahan yläpuolella.

        Olisihan se sääli, että henkisen kasvun hedelmät tuhoutuisivat lopullisesti kuolemassa. Itseasiassa uskon myös sielunvaellukseen.


      • Lunatic
        Booom ... kirjoitti:

        Minusta kaikki uskonnot ovat saman Jumalan kulttuurikohtaisia ilmentymiä.

        Olen samaa mieltä siitä että ihmisellä on pyrkimys hyvään ja tasapainoisuuteen. Koska me kuitenkin kohtaamme pahaa, siis nimenomaan pahoja tekoja, meille syntyy myös kyky pahaan. Jokaisessa teossamme me valitsemme hyvän tai pahan.

        Hyvän ja pahan taistelu kutsuu ihmistä henkiseen kasvuun. Se kutsuu myös ihmistä nöyryyteen, koska teemme monesti pahaa, vaikka emme haluaisikaan. Henkinen kasvu on pyrkimystä Jumalan yhteyteen. Jumala on hyvän ja pahan yläpuolella.

        Olisihan se sääli, että henkisen kasvun hedelmät tuhoutuisivat lopullisesti kuolemassa. Itseasiassa uskon myös sielunvaellukseen.

        ...minulla olikin tunne etten ole puhdasotsaisen kristityn kanssa tekemisissä.

        >>Minusta kaikki uskonnot ovat saman Jumalan kulttuurikohtaisia ilmentymiä.>>

        Mitä ilmeisimmin sinun Jumalasi ei ole kovin personoitu hahmo? Nyt kun ateistien palstalla ollaan, niin missä suhteessa Jumalasi on tieteelliseen maailmannäkemykseen?

        >>Olen samaa mieltä siitä että ihmisellä on pyrkimys hyvään ja tasapainoisuuteen.>>

        Hyvä että edes jollain toisellakin on usko ihmisyyteen - kaikesta huolimatta.

        >>Koska me kuitenkin kohtaamme pahaa, siis nimenomaan pahoja tekoja, meille syntyy myös kyky pahaan. Jokaisessa teossamme me valitsemme hyvän tai pahan.>>

        Mutta onko "paha" tietoista? Onko olemassa oikeutetusti pahoja tekoja? Onko puolustautuminen oikeutettua?

        >>Hyvän ja pahan taistelu kutsuu ihmistä henkiseen kasvuun. Se kutsuu myös ihmistä nöyryyteen, koska teemme monesti pahaa, vaikka emme haluaisikaan. Henkinen kasvu on pyrkimystä Jumalan yhteyteen. Jumala on hyvän ja pahan yläpuolella.>>

        Millainen on tuo yhteys, päämäärä?

        >>Olisihan se sääli, että henkisen kasvun hedelmät tuhoutuisivat lopullisesti kuolemassa. Itseasiassa uskon myös sielunvaellukseen.>>

        Mikäli sielunvaellus olisi totta, jatkuisiko mielestäsi henkinen kasvu seuraavassa elämässä siitä mihin edellisessä jäi? Miten se ilmenisi tässä jälleensyntyneessä hahmossa?


      • Booom ...
        Lunatic kirjoitti:

        ...minulla olikin tunne etten ole puhdasotsaisen kristityn kanssa tekemisissä.

        >>Minusta kaikki uskonnot ovat saman Jumalan kulttuurikohtaisia ilmentymiä.>>

        Mitä ilmeisimmin sinun Jumalasi ei ole kovin personoitu hahmo? Nyt kun ateistien palstalla ollaan, niin missä suhteessa Jumalasi on tieteelliseen maailmannäkemykseen?

        >>Olen samaa mieltä siitä että ihmisellä on pyrkimys hyvään ja tasapainoisuuteen.>>

        Hyvä että edes jollain toisellakin on usko ihmisyyteen - kaikesta huolimatta.

        >>Koska me kuitenkin kohtaamme pahaa, siis nimenomaan pahoja tekoja, meille syntyy myös kyky pahaan. Jokaisessa teossamme me valitsemme hyvän tai pahan.>>

        Mutta onko "paha" tietoista? Onko olemassa oikeutetusti pahoja tekoja? Onko puolustautuminen oikeutettua?

        >>Hyvän ja pahan taistelu kutsuu ihmistä henkiseen kasvuun. Se kutsuu myös ihmistä nöyryyteen, koska teemme monesti pahaa, vaikka emme haluaisikaan. Henkinen kasvu on pyrkimystä Jumalan yhteyteen. Jumala on hyvän ja pahan yläpuolella.>>

        Millainen on tuo yhteys, päämäärä?

        >>Olisihan se sääli, että henkisen kasvun hedelmät tuhoutuisivat lopullisesti kuolemassa. Itseasiassa uskon myös sielunvaellukseen.>>

        Mikäli sielunvaellus olisi totta, jatkuisiko mielestäsi henkinen kasvu seuraavassa elämässä siitä mihin edellisessä jäi? Miten se ilmenisi tässä jälleensyntyneessä hahmossa?

        >

        >

        >


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe