Eläkää valon lapsina!

ELÄKÄÄ VALON LAPSINA!
Ef.5:6-20
---
5:6 Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
5:7 älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.

5:8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
5:9 - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
5:10 ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
5:11 älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.

5:12 Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
5:13 mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.

5:14 Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"

5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
5:16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

5:17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.

5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

6

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näissä jakeissa (Ef.5:6-20) esiintyvät käsiteparit; pimeys-valkeus, tyhmät-viisaat.
      Tänäpäivänä sanotaan usein jostakin asiasta ”on eroa kuin yöllä ja päivällä”.

      Paavali korostaa näillä ilmaisuilla, että on olemassa kaksi täysin erilaista valtakuntaa: Jumalan (valkeuden) valtakunta ja saatanan (pimeyden) valtakunta.

      Miten nämä eroavat toisistaan?
      Miten ne ovat nähtävissä?

      Valkeuden lapsena vaeltaminen näkyy kaikkinaisena hyvyytenä ja Jumalan mielen mukaisena vaelluksena (=vanhurskautena, jae 9).
      Ovatko nämä ominaisuudet meissä luonnostaan? Eivät ole!
      Olemme ”valkeus Herrassa” (8), koska Kristus on tehnyt meidät valkeudeksi.
      Jeesus sanoo:
      ”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;” (Mt 5:14).

      Valkeuden lapset kykenevät arvioimaan, ”mikä on otollista Herralle” (10).
      Liikkeelle panevana voimana on rakkaus Kristukseen.
      Paavali varoittaa osallistumasta ”pimeyden hedelmättömiin tekoihin” (11), sillä aika on paha (16).
      (Pimeyden teoista: Ef.4:17-32.)

      Jumala haluaa herättää meidät näkemään oma tilamme; nukummeko synnin unessa vai olemmeko hereillä.
      ”Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee” (14)!

      • Virsi 148
        --
        1.
        Herää Herran seurakunta
        lähellä ja kaukana!
        Huuto ”Katso ylkä saapuu!”
        kohta on jo kaikuva.
        Herää taistoon, vaivannäköön,
        rakkauteen, elämään.
        Rohkeuden suo hän sulle,
        ostetulle verellään.

        4.
        Herää! Anna elämäsi
        Herran käyttöön kokonaan.
        Vapahtajan kunniaksi
        silloin riennät toimimaan.
        Rohkeasti nosta pääsi,
        hoida tulta lampussa.
        Herää, Herran seurakunta,
        Kuningas on tulossa!

        (Virsi 148:1,4)


    • on mielenkiintoista

      tapio Rautavaara: Päivänsäde ja menninkäinen
      miksi toinen valon lapsi on--- ja toinen yota rakastaa?l-h

    • Ef.5:14 kertoo mielestäni "ensimmäisestä ylösnousemuksesta" pyhälle vuorelle, Kristukseen. Vertaa myös Ef.2:1-6 ja Psalmit 15. sekä Ps.24:3-6,!

      "Sentähden sanotaan: »Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!»"

      Ilm. 20:5
      "Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus."

      Room. 8:1
      "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."

      • ekivaari:
        "Ef.5:14 kertoo mielestäni "ensimmäisestä ylösnousemuksesta" pyhälle vuorelle, Kristukseen. Vertaa myös Ef.2:1-6
        --
        Laitan tähän Ef.2:1-6
        --
        2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa.
        --
        Syntiin langennut ihminen on kuollut (1.Moos. 2:17). Kuolema merkitsi hengellistä kuolemaa; eroa Jumalasta ja kykenemättömyytenä hyvään (Room.7:14-23).

        Ennen ”eläviksi tekemistä” (Ef.2:1) efesolaiset olivat luonnostaan vihan lapsia "NIINKUIN MUUTKIN” (Ef.2:3).

        Siis syntyessään ihminen on hengellisesti kuollut ja vihan lapsi.
        Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh. 3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).
        Vasta Pyhä Henki tekee "kuolleen" ihmisen eläväksi (2. Kor. 3:6).


      • Tapio522 kirjoitti:

        ekivaari:
        "Ef.5:14 kertoo mielestäni "ensimmäisestä ylösnousemuksesta" pyhälle vuorelle, Kristukseen. Vertaa myös Ef.2:1-6
        --
        Laitan tähän Ef.2:1-6
        --
        2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
        2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa.
        --
        Syntiin langennut ihminen on kuollut (1.Moos. 2:17). Kuolema merkitsi hengellistä kuolemaa; eroa Jumalasta ja kykenemättömyytenä hyvään (Room.7:14-23).

        Ennen ”eläviksi tekemistä” (Ef.2:1) efesolaiset olivat luonnostaan vihan lapsia "NIINKUIN MUUTKIN” (Ef.2:3).

        Siis syntyessään ihminen on hengellisesti kuollut ja vihan lapsi.
        Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh. 3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" (Joh. 3:5).
        Vasta Pyhä Henki tekee "kuolleen" ihmisen eläväksi (2. Kor. 3:6).

        Tapio-veli, asian ihan oikein, ja tästäkin saan päätellä, että olet Pyhästä Hengestä syntynyt Jumalan lapsi, enkä tarvitse kysellä sinun kasteista enkä Pyhällä hengellä täyttymisistä, niin kuin muutamilla on tapana kuulustella ja vastausten perusteella tehdä päätöksiä, tuomiota ja arvosteluja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe