Volvo TAMD31 tehot

tuota sarjaa

On useilla eri teholuokilla 110-150Hp välillä. Onko siellä jotakin sellaista jolla voidaan tehoa nostaa esim vaihtamalla turboa tms? Oletan että itse peruslohko on aivan identtinen kaikissa malleissa tehosta riippumatta.

Kiinnostaisi lähinnä TAMD31A:n tilanne, 130Hp version mahd. tehon lisäys?

8

3217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosin se 150 hp versio on KAMD 32, jossa on mekaaninen kompressori, erilainen turboahdin ym..

      Halvemmalla selviät kun myyt nykyisen moottorisi ja ostat käytetyn KAMD 32-koneen.

      • kompressorilla

        Muistaakseni KAMD31:n teho on 170hv ja siinä on kompressori tuomassa liukuveneille niin tarpeellista vääntömomenttia alhaisemmille kierroksille. 150 hv irtosi TAMD31P-versiosta ihan normaalein turbokontstein.


    • volvo123123

      Syötönmäärää lisäämällä 15-20kw lisää tehoja.

      • Säynäinen

        Mistä ruuvista pitää vääntää, jotta syöttöä tulee lisää eli onko olemassa ohjeita ettei tarvitse kokeilla.


      • syötöllä
        Säynäinen kirjoitti:

        Mistä ruuvista pitää vääntää, jotta syöttöä tulee lisää eli onko olemassa ohjeita ettei tarvitse kokeilla.

        Kaasunliikeradan rajoitinruuvia kun kiertää, siitä sitä syöttä saa lisää! Tosin se on plommattu, mutta väliäkö sillä vanhassa koneessa. Kun alkaa tulla mustaa savua täyskaasulla, on syöttöä liikaa, silloin on vaara, että männät alkaa sulaa. Kuulemma ne lämmöt nousee niin nopeasti, ettei moottorin jäähdytysveden lämpömittari ehdi reagoida. Pakokaasujen lämpömttari on hyvä tässä homaassa, ahtopainemittari taas ehdoton apuväline. Korjaamokäsikirjasta löytyy painearvot eri kierrosluvuille (täyskaasulla kihdutettäessä).


      • Korjaamokäsikirja
        syötöllä kirjoitti:

        Kaasunliikeradan rajoitinruuvia kun kiertää, siitä sitä syöttä saa lisää! Tosin se on plommattu, mutta väliäkö sillä vanhassa koneessa. Kun alkaa tulla mustaa savua täyskaasulla, on syöttöä liikaa, silloin on vaara, että männät alkaa sulaa. Kuulemma ne lämmöt nousee niin nopeasti, ettei moottorin jäähdytysveden lämpömittari ehdi reagoida. Pakokaasujen lämpömttari on hyvä tässä homaassa, ahtopainemittari taas ehdoton apuväline. Korjaamokäsikirjasta löytyy painearvot eri kierrosluvuille (täyskaasulla kihdutettäessä).

        http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/


    • sauhutus

      Itselläni on AQAD31A elikkä tuo 130 heppanen kone. Kone on moottorin osalta käytännössä sama kuin tuo sinun TAMD31.

      Itselläni on plaanaava vene (Jurmo Cabin) mikä sinällään lähtee ihan kivasti liukuun kyseisellä moottorilla, mutta kun kuormaa on enemmän niin pikkasen on jo nahkean tuntuinen.

      Asensin koneeseen ahtopainemittarin, jonka jälkeen lisäsin polttoaineen syöttöä. Korjaamokäsikirjassa on annettu ahtopaineet mitä pitää olla milläkin kierrosluvulla imuilman lämpötila huomioon ottaen. Pienikin syötön lisäys vaikkutti heti ahtopaineisiin ja myös tehoon. Säädin syötön siten, että nyt ahtopaineet ovat hieman valmistajan antaman alarajan yläpuolella 0,1-0,15 bar.

      Käytännössä savutus ei lisääntynyt kiihdytyksessä kovinkaan paljoa, ainoastaa siinä vaiheessa kun turbo herää kunnolla niin potkurivirrassa näkee hetkellisesti mustaa.

      Syötön lisäyksen kanssa kannattaa olla varovainen sillä turboahdinhan on ilman hukkaporttia jolloin ahtopaineet karkaavat helposti liian ylös ja moottorivaurio on mahdollinen.

      • vinkeistä, täytyy

        hiukan harkita onko tuossa sitten kamalasti tarvettakaan tehoa lisäillä. Mun vene kun on rauhalliseen menoon tehty puoliliukuva eli jos sillä nyt pari solmua saisi lisää huippua nykyisestä 19-20 solmun tasosta niin käytännön merkitys lienee aika pieni.

        Tuossa seurakaveri vaihtaa saman tyyppiseen veneeseen nyt talven aikana 160Hp uuden Volvon niin siitähän sitä on sitten kiva kuunnella referenssiä miten suorituskyky nousee, alkaa vain kone olla jo teholtaan siellä ylärajoilla rungon ominaisuuksiin nähden


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2611
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2283
    3. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      114
      1983
    4. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1946
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1683
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      147
      1228
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      27
      1112
    8. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1061
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1009
    Aihe