siklatun ongelmat

carpas

Siklattua on väärin mainostaa aivan kritiikittömästi, se vain aiheuttaa pettymyksiä. Siklatullakin suksella on ongelmia ja niitä pitäisi pohtia. Pitkän matkan massahiihdoissa on hyvä verrata luistoa ja siklatulla olen huomannut ongelmaa ainakin pakkaskelin kylmällä vitilumella jos alusta on pehmeä, voideltu on siinä ehkä parempi. Vanhalla lumella pelaa paremmin pakkasellakin. Samoin jos on mennyt vähänkin karkeaksi. Lauhan kelin tykkilumella on erinomainen. Vesikelejä ei oikein vielä ole päässyt kokeilemaan. Siklatessa on huomannut että pohjamuoveissa on eroja pehmeydessä. Pehmeästä sikli ottaa hyvää lastua ja hyvää palautetta on tullut. Porakonepuikotuksen suhteen toivoisi myös keskustelua, tehdäänkö vain pakkasella. Samoin kuvioinnista. Toisaalta nämä ovat tietysti salaisuuksia, mutta toivoisi että verhoja hieman raotettaisiin että siklauksen kokeilijat eivät turhaan pettyisi. VPK:lle kiitokset, näkee että työtä on tehty kovasti ja silloin asioille tulee oikeaa arvoa.

39

3378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Carpaasin kanssa. Tykkilumella siklattu pelaa hienosti. Luonnonlumella ei niinkään. Etenkin uusilumi on myrkkyä.

      • myrkkyä on

        tuomaripeli. Jossa tuomarit vetää omaan pussiin.


      • Rossari+

        Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia uuden kostean lumen kanssa. Luisto ei ole ollut lähellekään sitä, mitä aikaisemmin talvella pariin kertaan lumisateessa pertsalla. Olen yrittänyt miettiä, miksi silloin luisti niin hyvin. Luultavasti silloin hyvin pohjustetusta suksesta ei siklattu pohjan mukana kaikkea vahaa pois ja vaha sattui olemaan sopiva.

        Olen huomannut, että pohjan saaminen liukkaaksi siklaamalla, harjaamalla ja puikottamalla on iso työ eikä missään vaiheessa voi oikaista. Lisäksi pohjan pitää olla aivan puhdas ennen kuin aloittaa.


    • jts-1

      keskustelua pitää olla..mutta se yleensä muuttuu kun kannaanotot alkaa olla asian vierestä..oon käyny paljon keskustelu tuolla sähköpostin puolella päivittäin koska he ketkä sitä haluavat ovat aidosti kiinnostuneita asiasta!

      senverran sanon ennenkuin tämä lytätään kasaan::
      atomic rs11 vm.2004::

      pelaa superpuikotuksen ansiosta kaikilla keleillä..on täysin valmis kisapohja..palautetta on tullut kiitettävästi!ja vitilumellatoimii erinomaisesti..-15 asteen testit tammikuulta..
      vesikelin testi on kesken..ootellaan kevätlumia..
      siklaus ja puikko ym.teen KAIKKI kylmässä..eli tavallaan ulkoilman lämmössä..
      sisälämmössä tehtynä ei luista niin kuin pitäisi..
      superpuikossa tulee kuvio joka on riittävä..

      ja tärkein..miten tämä kaikki tehdään..vaatii kovan siklausesityön..pelkällä purusiklauksella suksi ei luista alkuunkaan..sitten kun on iso kahvikupillinen mustaa lastua/suksi niin alkaa jo homma olla lähellä oikeeta!
      messinkiharjalla on erittäin suuri osuus loppukäsittelyssä..ilman sitä ei homma pelitä..

      • nalho

        puikotuksella ja superpuikotuksella? Onko se mahdollisesti se, että tuossa superissa jyrätään kauemmin suksea puikolla?


      • jts-1
        nalho kirjoitti:

        puikotuksella ja superpuikotuksella? Onko se mahdollisesti se, että tuossa superissa jyrätään kauemmin suksea puikolla?

        just noin..ja sopivalla pintapaineella ettei puikko kovasti kuumene..uhmpwe pohja ei tykkää lämmöstä ollenkaan..toisin kuin on luultu..kuumuus pilaa pohjan erittäin nopeasti..se on nähty monenmonet kerrat..


      • Kuunkierron laita

        tuleeko parempi luisto jos siklaa nousevalla kuulla, vaiko laskevalla kuulla? Ja minkä horoskooppimerkin aikana siklatessa tulee paras tulos?


      • avainper
        Kuunkierron laita kirjoitti:

        tuleeko parempi luisto jos siklaa nousevalla kuulla, vaiko laskevalla kuulla? Ja minkä horoskooppimerkin aikana siklatessa tulee paras tulos?

        avainta,tai kultasormusta kun heiluttelee suksen päällä siitä näkee luiston ja pidon.arto koivisto aikanaan käytti näitä poppakonsteja,todellisuudessa taisi kayttää kovempiakin aineita.heh,heh,heh.


      • talai taantuma
        Kuunkierron laita kirjoitti:

        tuleeko parempi luisto jos siklaa nousevalla kuulla, vaiko laskevalla kuulla? Ja minkä horoskooppimerkin aikana siklatessa tulee paras tulos?

        reaktio aivan ymmärettävää vahojen valmistajien taholta. Meinaavat viedä leivän suusta ja ehkä vielä hampaatkin kun selviää kirjoittelija.......


      • kun itse
        jts-1 kirjoitti:

        just noin..ja sopivalla pintapaineella ettei puikko kovasti kuumene..uhmpwe pohja ei tykkää lämmöstä ollenkaan..toisin kuin on luultu..kuumuus pilaa pohjan erittäin nopeasti..se on nähty monenmonet kerrat..

        olen puikottanut suksen pohjaa aika kovastikin painaen useita kertoja peräjälkeen niin ei puikko ole kuitenkaan kuin lämmennyt vain hieman. Koskaan ei ole vielä kuumaksi mennyt.

        Vai pitäisikö kierroksia olla koneessa enemmän?


      • jts-1
        kun itse kirjoitti:

        olen puikottanut suksen pohjaa aika kovastikin painaen useita kertoja peräjälkeen niin ei puikko ole kuitenkaan kuin lämmennyt vain hieman. Koskaan ei ole vielä kuumaksi mennyt.

        Vai pitäisikö kierroksia olla koneessa enemmän?

        tossa kirjotin vähän väärin..puikko lämpenee jonkinverran se ei meinaa mitään..pohjan lämpö on sitten erijuttu..mutta ei sitä puikolla saa edes lämpöiseksi kuin armottomalla ajolla!

        akkukoneen kierrosluku on ihan hyvä..verkkokone on liian kiivasvauhtinen tähän hommaan!

        paras työstöjälki syntyy -15 asteen pakkasessa mutta on sormille aika rasittava sessio..heh!


      • jts-1
        nalho kirjoitti:

        puikotuksella ja superpuikotuksella? Onko se mahdollisesti se, että tuossa superissa jyrätään kauemmin suksea puikolla?

        tossa eilen jyräsin pitkään ton puikon kanssa..työstettävänä oli karhun uusin kilpamalli(ei hyllytavaraa)..pertsat ja luikkarit...just tulleet uunista ulos kiteeltä!

        huomiota herätti se että niissä oli samantyylinen puukotelorunko mitä aikoinaan käytettiin ja tuntui ainakin käsissä hyvinkin mukavan juohevalta!
        ovat varmasti hiihettävät sukset koska jousimaisuutta ei ole!
        rentous säilyy suorituksessa väsyneenäkin koska ei tarvitse kytätä koko aikaa varsinkaan pertsan suksessa mihin potkusi ajoitat!
        ovat suomalaisen huippuhiihtäjän kokeilussa..sen enempää nimeä mainitsematta!

        täällä on just 8 astetta lämmintä..tuntuu kuin olisi syyskuun alku..lehdet ovat osittain vihreinä ainakin omenapuissa..no..jos se talvi tuleekin yllättäen..


    • keli

      Vaan eikös se pehmeä uuden lumen keli ole luonnostaan hidas, koska suksi pyrkii auraamaan lumessa, mikäli se on jäykkäkeulainen suksi. Silloin ei mielestäni pohjan liukkaus ole avainasia vaan se, että suksi pääsee lumen päälle.

      • Rossari+

        Samaa mieltä eli suksessa pitää olla olosuhteisiin sopiva profiili, jos huippuluistoa haluaa tavoitella. Luiston tekijöitä on siis muitakin kuin pohjan käsittely.


      • carpas

        tai pehmeä vanha lumi luistavat hyvin siklatulla mutta uusi lumi joka on ollut kylmässä paikassa vaikka useampia vuorokausia satamisen jälkeen eikä ilman kosteuskaan ole käynyt korkealla ja kiteet ovat ehyitä niin on kyllä hidas alusta siklatulle


      • jts-1

        tossa on yhet fisseri plussat(nro.dut ns.talliukset) niin kärki aukeaa suht pitkältä matkalta...ja aika reilusti vielä..

        juttelin erään ammattilaisen kanssa niin tulos on että jäykkäkärkisiä ei kannata hommata enää ollenkaan...vanhat myytit tossakin joutaa roskakoriin koska kärki taipuu kylmässä alaspäin ja jäykkäkärkisessä se on sitten jo aura;
        luistosta lähtee heti iso osa pois..olkoonkin sitten siklattu tai voideltu;


      • vp.k
        jts-1 kirjoitti:

        tossa on yhet fisseri plussat(nro.dut ns.talliukset) niin kärki aukeaa suht pitkältä matkalta...ja aika reilusti vielä..

        juttelin erään ammattilaisen kanssa niin tulos on että jäykkäkärkisiä ei kannata hommata enää ollenkaan...vanhat myytit tossakin joutaa roskakoriin koska kärki taipuu kylmässä alaspäin ja jäykkäkärkisessä se on sitten jo aura;
        luistosta lähtee heti iso osa pois..olkoonkin sitten siklattu tai voideltu;

        Tässä kun on tullut noita uusia reikäkärkisiä Fischereitä harmiksi saakka, niin tuli mieleen testata; on sillä reiällä (iso) yksi merkittävä funktio, se pienetää kärjen taipumista alaspäin merkittävästi, eli pienentää juuri ratkaisevalta kohdalta pintapainetta lumeen. Reunassa on vain kapeat kaitaleet pohjamateriaalia, joka ei jaksa väänttää kuin murto-osalla normaaaliin kärkeen verrattuna. Jutellaan hiihtonetissä lisää.
        Näyttää siltä, että reikä on tehty myös "vanhoihin" suksiin. Älkää kotona alkako reiitää!


      • jts-1
        carpas kirjoitti:

        tai pehmeä vanha lumi luistavat hyvin siklatulla mutta uusi lumi joka on ollut kylmässä paikassa vaikka useampia vuorokausia satamisen jälkeen eikä ilman kosteuskaan ole käynyt korkealla ja kiteet ovat ehyitä niin on kyllä hidas alusta siklatulle

        viime talvena tuli testattua tuota kylmää hienorakeista uutta lunta..kokeilin paria eri variaatiota sikluksesta..sain aika hyvän tuloksen erittäin sileästä jopa peilikiiltävästä siklauspohjasta..suksena oli lerppukeulainen fisseri..ylämäissä kuokassakaan ei narahtanut kun vauhti oli hitaanpuoleista;

        toi on kyllä vaikea keli luiston puoleen joka suhteessa..ja tietysti se nollan rajamailla satava karvahattulumi...testit jatkuu..


      • carpas
        jts-1 kirjoitti:

        viime talvena tuli testattua tuota kylmää hienorakeista uutta lunta..kokeilin paria eri variaatiota sikluksesta..sain aika hyvän tuloksen erittäin sileästä jopa peilikiiltävästä siklauspohjasta..suksena oli lerppukeulainen fisseri..ylämäissä kuokassakaan ei narahtanut kun vauhti oli hitaanpuoleista;

        toi on kyllä vaikea keli luiston puoleen joka suhteessa..ja tietysti se nollan rajamailla satava karvahattulumi...testit jatkuu..

        melkein jo horjui siklattuun kun viime talvena Tervahiihdossa ja Vuokattihiihdossa oli kylmiä varjoisia pätkiä joissa lumi oli säilynyt vitinä ja alkoi letkaa mennä ohi.. Viikko sitten Kuusamossa räntäsateessa vesikelin Atomikki siklattuna oli tykki ja samoin pakkaskelin Fisseri tänään Rovaniemellä pehmeällä viime vuotisella lumella.


      • Siklaaja
        carpas kirjoitti:

        melkein jo horjui siklattuun kun viime talvena Tervahiihdossa ja Vuokattihiihdossa oli kylmiä varjoisia pätkiä joissa lumi oli säilynyt vitinä ja alkoi letkaa mennä ohi.. Viikko sitten Kuusamossa räntäsateessa vesikelin Atomikki siklattuna oli tykki ja samoin pakkaskelin Fisseri tänään Rovaniemellä pehmeällä viime vuotisella lumella.

        Samoja havaintoja. Ihmettelen, että siklattu ei toimi vitikelissä (testattu Saariselällä viikolla 13). Luulisi, että sileä pohja olisi siinä hyvä.


      • jts-1
        carpas kirjoitti:

        melkein jo horjui siklattuun kun viime talvena Tervahiihdossa ja Vuokattihiihdossa oli kylmiä varjoisia pätkiä joissa lumi oli säilynyt vitinä ja alkoi letkaa mennä ohi.. Viikko sitten Kuusamossa räntäsateessa vesikelin Atomikki siklattuna oli tykki ja samoin pakkaskelin Fisseri tänään Rovaniemellä pehmeällä viime vuotisella lumella.

        on samanlaisia tuntemuksia..mutta toi vitikeli on vaikea..siklaus siihen kyllä vaatii erittäin paljon töitä;
        pohjan on oltava "peili"jos sitä näin kuvailisi..ja omasta mielestä vaatii jo tavallan erikoisosaamista ja paljon testejä ja ylöskirjaamista taphtumista;

        testipaikkana on ollut jo muutenkin sama vuosikaudet..on helppo tehdä vertailuja eri kelimuodoista..huippuluisto siklauksen osalta on ainakin omalla kohalla löytynyt ja ehkä monella muullakin joille olen laittanut pohjat.. satoja tunteja on mennyt koko systeemiin...välillä ainakin alkuaikoina yötä myöten kun on niin malttamaton luonne..heheh!!

        vettä sataa... 5...


      • jts-1
        Siklaaja kirjoitti:

        Samoja havaintoja. Ihmettelen, että siklattu ei toimi vitikelissä (testattu Saariselällä viikolla 13). Luulisi, että sileä pohja olisi siinä hyvä.

        on siinä miten kukin tulkitsee mikä on sileä pohja...??mulla se on tosiaan peili..niinkuin tossa äsken kirjotin..."pelkkä sileä ei riitä"...suksiparin tekeminen vitikelille kestää täällä n.pari tuntia ennenkuin se menee läpi omassa syynissä!

        ja se loppupinta "peiliin" saadaan puikolla..saa jauhaa kyllästymiseen asti!


      • vp.k
        carpas kirjoitti:

        melkein jo horjui siklattuun kun viime talvena Tervahiihdossa ja Vuokattihiihdossa oli kylmiä varjoisia pätkiä joissa lumi oli säilynyt vitinä ja alkoi letkaa mennä ohi.. Viikko sitten Kuusamossa räntäsateessa vesikelin Atomikki siklattuna oli tykki ja samoin pakkaskelin Fisseri tänään Rovaniemellä pehmeällä viime vuotisella lumella.

        pohja (oliko sinulla sintrattu?) toimii hyvin, kun lämpötila pysyy lähes vakiona. "Kevätlämpimissä" vitilumi on kylmää ja kiteeltään "tynnyrimäistä". Siklattu pohja ei lämpene vitilumessa (kitka) kuten perinteinen vahavoideltu ja hiottu. Siklattu pohja päinvastoin jäähtyy ja kääntää kärkeä ja kantaa alaspäin. Lumen rakenteesta johtun alkaa kiteet "pyöriä" paineealla ja siitä se luiston tippuminen.
        "Peilipinta" vähentää kiteiden pyörimistä - marginaalisesti.
        Perinteinen pohja toimii lähes päin vastoin - pohja lämpenee, venyy ja pienetää painetta.


      • carpas
        vp.k kirjoitti:

        pohja (oliko sinulla sintrattu?) toimii hyvin, kun lämpötila pysyy lähes vakiona. "Kevätlämpimissä" vitilumi on kylmää ja kiteeltään "tynnyrimäistä". Siklattu pohja ei lämpene vitilumessa (kitka) kuten perinteinen vahavoideltu ja hiottu. Siklattu pohja päinvastoin jäähtyy ja kääntää kärkeä ja kantaa alaspäin. Lumen rakenteesta johtun alkaa kiteet "pyöriä" paineealla ja siitä se luiston tippuminen.
        "Peilipinta" vähentää kiteiden pyörimistä - marginaalisesti.
        Perinteinen pohja toimii lähes päin vastoin - pohja lämpenee, venyy ja pienetää painetta.

        voi olla vitiä, mutta enimmäkseen alusta on enemmän tai vähemmän kostea ja kiiltävän pohjan luulisi imuttavan silloin. Itsellä oli Kuzminilla siklattu messingillä harjattu ja kelin mukaan kuvioitu suksi keväällä.


      • Nappaa? Ei.
        vp.k kirjoitti:

        pohja (oliko sinulla sintrattu?) toimii hyvin, kun lämpötila pysyy lähes vakiona. "Kevätlämpimissä" vitilumi on kylmää ja kiteeltään "tynnyrimäistä". Siklattu pohja ei lämpene vitilumessa (kitka) kuten perinteinen vahavoideltu ja hiottu. Siklattu pohja päinvastoin jäähtyy ja kääntää kärkeä ja kantaa alaspäin. Lumen rakenteesta johtun alkaa kiteet "pyöriä" paineealla ja siitä se luiston tippuminen.
        "Peilipinta" vähentää kiteiden pyörimistä - marginaalisesti.
        Perinteinen pohja toimii lähes päin vastoin - pohja lämpenee, venyy ja pienetää painetta.

        Siklattu jäähtyy? Meneekö vallan vallitsevan lämpötilan alle.

        Voideltu ei jäähdy? No, paljonko lämpenee?

        Eiköhän sitä voideltuakin kärkeä kumminkin jäähdytetä sen lumen voimin aika hyvin. Lumen kitka lämmittää aikansa kunnes lumi ei ole enää (tai siis siklauskielellä enään) lunta. Muutama aste eroa. Nollassa viimeistään loppuu pahin kitka.

        Mahtaa se kärki kinnata hirveästi kun ei se edes vastaa pahemmin lumeen. Kriittinen piste on rungon ja kärjen rajalla. Siellä on toimintaa. Ja se on kaukana rei'istä.

        Se Fischerin reikä ei tee mitään eroa pakkaskelillä sen paremmin kuin vesikelilläkään.

        Olet sinä VillePetteri-Kateenkorva ihmeellinen "tiedemies" kun ei sinulta saa sen paremmin kansanomaista kuin tieteellistäkään järkeenkäypää selitystä ihan omassa asiassasi aikaiseksi.

        Aina pukkaa suoraa ja rehellistä epätieteellistä valetta sivulauseeseen.

        Onko sinulla koskaan ollut aikaa ajatella sanomisiasi? Että ihan perusteellisesti miettisit mitä kirjoitat ja sitten perustellen, jäsennellen kertoisit rahvaalle asioita?

        Siinäpähän saarnaat. Perässähiihtäjät aikansa peesaavat kunnes kyllästyvät.

        Mene vatkaamaan pitolateksia varastoon ja tule markkinoille kunnon tuotteen kanssa.


      • hole check
        vp.k kirjoitti:

        Tässä kun on tullut noita uusia reikäkärkisiä Fischereitä harmiksi saakka, niin tuli mieleen testata; on sillä reiällä (iso) yksi merkittävä funktio, se pienetää kärjen taipumista alaspäin merkittävästi, eli pienentää juuri ratkaisevalta kohdalta pintapainetta lumeen. Reunassa on vain kapeat kaitaleet pohjamateriaalia, joka ei jaksa väänttää kuin murto-osalla normaaaliin kärkeen verrattuna. Jutellaan hiihtonetissä lisää.
        Näyttää siltä, että reikä on tehty myös "vanhoihin" suksiin. Älkää kotona alkako reiitää!

        Ei se kärki sen reiän kohdalta edes vastaa lumeen.

        Jos vastaisi, lumi tulisi siitä läpi! Mitä väliä on sillä, mitä sen reiän kohdalla tapahtuu?

        Et selvästi ymmärrä mitään suksen toiminnasta. Mitään.

        Ja takaisin lateksia sotkemaan...


      • jts-1
        carpas kirjoitti:

        melkein jo horjui siklattuun kun viime talvena Tervahiihdossa ja Vuokattihiihdossa oli kylmiä varjoisia pätkiä joissa lumi oli säilynyt vitinä ja alkoi letkaa mennä ohi.. Viikko sitten Kuusamossa räntäsateessa vesikelin Atomikki siklattuna oli tykki ja samoin pakkaskelin Fisseri tänään Rovaniemellä pehmeällä viime vuotisella lumella.

        tuohon vitikeliin tulee ratkasu josain vaiheessa näin uskon vakaasti..viimetalven testi reilussa kymmenessä asteessa taisi olla jossain yli viidentoistakin..kiiltävällä pinnalla mentiin ja suksi oli fisseri just tolle kelille paras mahollinen!
        ylämäkikuokassa ei tullut sitä perinteistä narahdusta kun vauhti putoaa..liuku oli hyvä;
        tossa on vielä alkuvaiheessa kehitelmä juuri vitilumelle..teoriassa kyllä toimii mutta se käytäntö on sitten toinen asia; on kysymys toisentyyppisestä pohjan "peilipinnasta"..sehän voi jäädä testaamattakin jos ei ole kunnon vitipakkasia!


      • varmaankin.
        Nappaa? Ei. kirjoitti:

        Siklattu jäähtyy? Meneekö vallan vallitsevan lämpötilan alle.

        Voideltu ei jäähdy? No, paljonko lämpenee?

        Eiköhän sitä voideltuakin kärkeä kumminkin jäähdytetä sen lumen voimin aika hyvin. Lumen kitka lämmittää aikansa kunnes lumi ei ole enää (tai siis siklauskielellä enään) lunta. Muutama aste eroa. Nollassa viimeistään loppuu pahin kitka.

        Mahtaa se kärki kinnata hirveästi kun ei se edes vastaa pahemmin lumeen. Kriittinen piste on rungon ja kärjen rajalla. Siellä on toimintaa. Ja se on kaukana rei'istä.

        Se Fischerin reikä ei tee mitään eroa pakkaskelillä sen paremmin kuin vesikelilläkään.

        Olet sinä VillePetteri-Kateenkorva ihmeellinen "tiedemies" kun ei sinulta saa sen paremmin kansanomaista kuin tieteellistäkään järkeenkäypää selitystä ihan omassa asiassasi aikaiseksi.

        Aina pukkaa suoraa ja rehellistä epätieteellistä valetta sivulauseeseen.

        Onko sinulla koskaan ollut aikaa ajatella sanomisiasi? Että ihan perusteellisesti miettisit mitä kirjoitat ja sitten perustellen, jäsennellen kertoisit rahvaalle asioita?

        Siinäpähän saarnaat. Perässähiihtäjät aikansa peesaavat kunnes kyllästyvät.

        Mene vatkaamaan pitolateksia varastoon ja tule markkinoille kunnon tuotteen kanssa.

        Niin, ihan järkeenkäypää, että krittinen kohta on juuri tuo "rungon" pääty, mistä siis tämä kärki alkaa, ja juuri sen tiukkuus, miten avautuu. ymmärtääkseni pehmeällä alustalla oltava hyvin herkkä, avautua, jotta suksi ei rupea kyntämään. Kovalla alustalla ja etenkin jäisellä on etu, jos tämä kohta on hyvin tiukka, ei avaudu helpolla. Tuo osaltaan suuntavakauden tohon sukseen. Yleiskelin suksessa kompromissi paras ratkaisu. Tarkoittaisko vpk sitä, että ton reiän "ansiosta" tämä rajakohta olisi aina "löysä" tästä holesta johtuen, joka osaltaan vaikuttaisi ton laajenemisen/supistumisen vaikutusta rajakohtaan.


      • tutkija.,...,
        varmaankin. kirjoitti:

        Niin, ihan järkeenkäypää, että krittinen kohta on juuri tuo "rungon" pääty, mistä siis tämä kärki alkaa, ja juuri sen tiukkuus, miten avautuu. ymmärtääkseni pehmeällä alustalla oltava hyvin herkkä, avautua, jotta suksi ei rupea kyntämään. Kovalla alustalla ja etenkin jäisellä on etu, jos tämä kohta on hyvin tiukka, ei avaudu helpolla. Tuo osaltaan suuntavakauden tohon sukseen. Yleiskelin suksessa kompromissi paras ratkaisu. Tarkoittaisko vpk sitä, että ton reiän "ansiosta" tämä rajakohta olisi aina "löysä" tästä holesta johtuen, joka osaltaan vaikuttaisi ton laajenemisen/supistumisen vaikutusta rajakohtaan.

        fisserillä tuo kärjen alaspäin painuminen..reikä estää määrätyt jännitteet kärjen osalta ja se onkin lievennysilmiö tähän probleemaan;
        mutta se ei kuitenkaan sitä kokonaan estä.muuta selitystä en ainakaan minä tuohon löydä!


      • carpas
        vp.k kirjoitti:

        pohja (oliko sinulla sintrattu?) toimii hyvin, kun lämpötila pysyy lähes vakiona. "Kevätlämpimissä" vitilumi on kylmää ja kiteeltään "tynnyrimäistä". Siklattu pohja ei lämpene vitilumessa (kitka) kuten perinteinen vahavoideltu ja hiottu. Siklattu pohja päinvastoin jäähtyy ja kääntää kärkeä ja kantaa alaspäin. Lumen rakenteesta johtun alkaa kiteet "pyöriä" paineealla ja siitä se luiston tippuminen.
        "Peilipinta" vähentää kiteiden pyörimistä - marginaalisesti.
        Perinteinen pohja toimii lähes päin vastoin - pohja lämpenee, venyy ja pienetää painetta.

        näyttää olevan Kuzminilta uusi porakoneeseen liitettävä 'rumpu'. http://www.kuzmin.se/pgs/drum_en.html


      • Siklaus rules
        carpas kirjoitti:

        näyttää olevan Kuzminilta uusi porakoneeseen liitettävä 'rumpu'. http://www.kuzmin.se/pgs/drum_en.html

        olla kopioinut tuon pohjan jyräämisidean lahden tältä puolen? Eihän tuossa ole mitään muuta uutta tuohon Kinnusen systeemiin kuin tuo jousitettu rumpu. Homma joka tehdään täällä sillä puikolla. Lisäksi siitä hommasta näkyy puutuvan nuo pohjaan sintrattavat mikropartikkelit, mitä ne sitten lienevätkin? Ehkäpä hän kopio niitä sitten seuraavallle kaudelle?


      • linkittäjä,.,.

      • jts-1
        carpas kirjoitti:

        näyttää olevan Kuzminilta uusi porakoneeseen liitettävä 'rumpu'. http://www.kuzmin.se/pgs/drum_en.html

        mielenkiintoinen vekotin..kattelin ton videon pariin kertaan ja silmään pisti se miten tuolla saadaan tarpeeksi kova pintapaine?.. vai onko se sitten pelkkä kiillotuslaite;
        se näyttää olevan ehkä kuitenkin ohutta metallia(peltiä?)..aika kevein ottei kuzmini tuossa työskentelee..
        mutta kyllä sillä on varmaan oma käyttötarkoituksensa;
        ens viikolla taitaa päästä jo täälläkin ensilumenladulle..levitys alkaa parin päivän päästä..


      • puikotus
        jts-1 kirjoitti:

        mielenkiintoinen vekotin..kattelin ton videon pariin kertaan ja silmään pisti se miten tuolla saadaan tarpeeksi kova pintapaine?.. vai onko se sitten pelkkä kiillotuslaite;
        se näyttää olevan ehkä kuitenkin ohutta metallia(peltiä?)..aika kevein ottei kuzmini tuossa työskentelee..
        mutta kyllä sillä on varmaan oma käyttötarkoituksensa;
        ens viikolla taitaa päästä jo täälläkin ensilumenladulle..levitys alkaa parin päivän päästä..

        tuolla jousitetulla lieriöllä pari kertaa suksen läpi eikä sitten muuta. Kuinka monta kertaa sillä puikolla joutuu jyystämään?


    • epäilevä tuomas

      Mikähän siinä on, että suksitehtaat eivät myy kovimpia tykkejään valmiiksi siklattuina?

      Tunnettuahan on, että pakasta vedetyt ei pääse oikeuksiinsa ennen parafiinikäsittelyä. Jos sen tehdaspinnan jyrsisi ja puikottaisi jo valmiiksi tehtaalla?

      • stj;..

        noista tykeistä ja huippusuksista että merkki on sama mitä kaupan hyllyssä on...siihen se sitten loppuukin;
        esim.aikun ym.vehkeet on eri planeetalta kuin täällä ruohonjuuritasolla..kauppoihin tänne SUOMEEN tulee vaan se ylijäämätavara ja laadultaan on huonoa:siinä ollaan menty alaspäin roimasti!

        tällä prosessilla mikä nyt on valmistajilla koneellista siklausta ei voi tehdä,ja koneen/koneitten kehitystyö maksaa erittäin paljon;

        murtomaahiihto on kuitenkin pieni osa jättivalmistajien tuotannosta..laskettelu vie suurimmän osan ym...

        bisnes määrä tahdin..


      • Peltonen rules
        stj;.. kirjoitti:

        noista tykeistä ja huippusuksista että merkki on sama mitä kaupan hyllyssä on...siihen se sitten loppuukin;
        esim.aikun ym.vehkeet on eri planeetalta kuin täällä ruohonjuuritasolla..kauppoihin tänne SUOMEEN tulee vaan se ylijäämätavara ja laadultaan on huonoa:siinä ollaan menty alaspäin roimasti!

        tällä prosessilla mikä nyt on valmistajilla koneellista siklausta ei voi tehdä,ja koneen/koneitten kehitystyö maksaa erittäin paljon;

        murtomaahiihto on kuitenkin pieni osa jättivalmistajien tuotannosta..laskettelu vie suurimmän osan ym...

        bisnes määrä tahdin..

        Sukset niin runkorakenne yms. ovat samat kuin huipuilla, toki vaatii hyvää tuuria/ammattitaitoa että kaupasta saa tykkiparit


      • jts-1
        Peltonen rules kirjoitti:

        Sukset niin runkorakenne yms. ovat samat kuin huipuilla, toki vaatii hyvää tuuria/ammattitaitoa että kaupasta saa tykkiparit

        itse kun olen kaikinpuolin tunnetilan puolella hyvin suomalainen joka suhteessa niin suomalaisuutta pitäisi kannattaa aina..peltonen on laadultaan hyvä suksi ja siklauksen kannalta pohja on hyvä "vetää" ainakin oman kokemuksen mukaan!
        en tiedä oonko väärässä mutta kaupan hyllytavara varsinkin ulkomaisissa suksissa on mennyt huonompaan suuntaan..ollaanko täällä suomessa sitten jokin ylijäämävarasto johon tulee mitä tulee!

        suksiparien epä-stabiilisuus toisiinsa nähden on ollut huomattava...testi on helppo..laitat sukset vierekkäin tasaselle alustalle ja mittaat keskeltä korkeuden..heitot ovat olleet jalkavuudessa toisiinsa nähden liian suuret!

        pohjien aaltomaisuus on sitten se kaikista silmiinpistävin..ja niitä on kyllä ihan liikaa!


    • Anonyymi

      Emme puhu asioistasi enää miehet
      Katuvalot kysymys?
      Outo muokkaustyyli tänään lapsen pitäisi olla pysty niin se on monta kertaa vain kylkiasennossa.
      Laitinen netti Haku latuhöylä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7745
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      106
      1004
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe