Invertteri

kiinnostunut muuntaa virta

Hei olen hankkimassa asuntoautoon laitetta, joka vaatii tehoa 1300W ja Jännite/taajuus 110 V/120 V-60 Hz ja 220 V/240V- 60 Hz.
Kun en tunne tuota sähkötekniikkaa niin rasittaako se esim noin 1/2 yhtäaikaisella käytöllä liikaa akkua ja/tai vaatiiko se taas akulta jotain erityistä tehoa.

Olen kuullut ammattilaisilta, että ne saattavat polttaa johdotukset?

Hintahaarukka valtava esim. karavaanareille paljon myyvä internetkauppaa käyvä/vastaavasri veneilijöitä palvelevat liikkeet hintatso tosi korkea. Puhutaan satojen (osasssa jopa tuhansien eurojen hintaeroista).

Onko nämä tehokkaat käytössä kuitenkaan sitten käyttökelpoisia ja vaatiiko ne käyttäjältä "sähköinsinöörin" taitoja.

11

4365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akustako ?

Tämä edellyttäisi jo apukäynnistyskaapeleiden veroisia johtimia eikä niitäkään voi käyttää kuin hetken.
      Pitäisi kai olla ison dieselin käynnistysakku, mikä kestää suuria virtojen ulosottoja pitkiä aikoja. Ja järeät apukaapelit jos käyttö on pidempää.
      Kyllä noilla tehoilla olisi syytä olla kiinni verkkosähkössä. Ajovaloissakin on vain 10% tuosta tehosta.
      Autojen suurimmat sulakkeet ovat yleensä 40 A ja 40A x 12 V = 480W. Outo projekti.

Joo meidän tekniikalla oli tehopaiskari 400w, mikä kantaa helposti yli järvien ja peltoaukeiden.
      Sen valossa voi mennä lukemaan pimeälläkin lehteä 200 metrin päähän. Mutta syö akun sikanopeasti/auto käynnissä oltava.
      Sen takia niillä on myös agregaatti.

• ettei ihan hulluttele

Mun mielestä sun kannattaa ensin investoida 20 egee johonkin sähkötekniikan peruskirjaan. Tai vaikka käydä kirjastosta tai naapurilta kysymässä sitä lapsen peruskoulun oppikirjaa jos jäi istumatta tunneilla. Että ymmärtäisit sen verran ees perusteita siitä vmitä kysyy.

laskepa huvikses millaisa sähkönkuluttajia sulla siinä 12V vermeessä on. Vaikkapa ajovalot on yhteensä siinä 120W. ja mites nopeesti ne syö akun jos jätät päälle??

Sitten mietit vielä invertterin hyötysuhteen. On muuten selvästi alle 100%, joten sekin vie virtaa. Ja sä ajatusten Tonava ajattelet ottavasi siis akusta yli 10 kertaa suuremman tehon!! Montas minuuttia ajattelit käyttää tuota 1300W laitettas?? Ja mites aattelit että johdot kestää??
      Onnea matkaan!!!

• kokemusta on

Aloitan sillä,eihän täällä kyseltäisi jos tiedettäisiin.
        Minulla on asuntoautossa inventteri.Käyttötarkoitukseni on käyttää vain kahvinkeitintä,mikroa ja hiustenkuivaajaa.
        Ulosantiteho luvattu 1500w käytännössä noin 1200w
        Kun hankkii kyseiset laitteet,valitsee esim. kahvinkeitin 650w mikron tehot voi säätää,pitää siinäkin maksimina 600w,hiustenkuivaajiakin löytyy alle 1000w,saa hiukset haisemaan vähemmälläkin.Tietenkin käyttöaikaa sitten pitää lisätä näillä tehoilla.Auton akku 95 Ah Johdotus 25 mm2 Liitokset pultti liitoksina Johdossa 50 A sulake akkupäässä.Pidän myös auton käynnissä,ilman virrankulutusta.Toiminut on.
        Olivatpa sähköinsinöörit mitä mieltä tahansa.

• mikä laite?

Meillä verkon jännite on 230V ja 50Hz.

60Hz laitteet on jenkkiläisiä ja silloin jännite on 110V.

Mistä ihmeen laitteesta mahtaa olla olla kyse?

1300W tarkoittaa akusta otettuna yli 100A virtaa, joten voi tosiaan alkaa johdot sulamaan, jos sulke on kans vaihdettu tuota virtaa kestäväksi.

• JanneK_69

Invertterin hyötysuhde ei ole 100 % eli akusta otetaan ainakin 1500 W eli invertterin virransyötön on kestettävä 125 A virta. Tämä tarkoittaa sellaisia pikkusormen paksuisia kaapeleita. Henkilöauton startti on yleensä luokkaa 750 W eli käytännössä starttaat samaan aikaan kahta autoa hupiakullasi. Ei taida kovin pitkään puhtia riittää ja ei noin järeitä inverttereitäkään ihan joka paikasta löydy...

• Hienoa asiallisista viesteistä

Kiitos asiallisista viesteistä.

Olin itse varsin hyvin tietoinen, kuten arvasinkin sähkömiesten ja alaa tuntevuenkin kannanotoista annetuista mielipiteistä.

Mutta mutta katsokaapa kuinka älyttömiä on inverttereiden nimenomaan suuri tehoisten myyjien suositukset "sopii karavaanareille, veneilijöille ja niin edelleen" Viestin pituuden johdosta en laittanut kaikkia ajatuksia mitä asiasta tuli, esim. olin kuuntelemassa ja itse näkemässä kuin yksi tälläinen asentajan kovista varoituksista huolimatta asiakas vaati asennettavaksi ja nöin sen millä kaapeleilla.

Perusajatus kysymykseeni olikin miten todella voi myyjät vastuuntunnottomasti myydä suosittamalla em. käyttäjulle!!!

Mikä vastuu!!!

Ajattelemani laite nimenomaan on myös suoomeen hyväksytty ao, merkkinöin ja siksipä juuri tekstini sähköverkon tyyppivalikoimasta oli juuri sitä mitä laitevaatimuksissa mainitaan. Se että mietin asiassa sitä onko edes kovin pienitehoisen aggregaatin tuotto riittävä ko. laitteelle vaikka se saatetaan jopa tehoissa mainitakin.

Itselläni on ollut aggregaatti jopa melko suuri tehoinenkin !!. Tuosta inverttereistä, ei nekään niin outoja ole ystävilläni on niitä pienempi tehoisia kahvinkeitin, parranajokone ja vastaavien käyttöön.

Mutta, mutta se vatuu myyjällä ! mitä tietoja inverttereistä antaa. Ei toki kaikilla sitä ole. Monesti kovempi tekas asetetaan aggregaatin taakse asuntoautoissa/asuntoautoissa, missä ei normaali verkkovirtaa käytettävissä.

Näin asiallisesta tiedosta, en kyllä ole ammattilainen näissä asioissa, mutta monesti ajatuksia herää juuri tällaisissa "ylipuheissa/mainoksissa.

• !
        Hienoa asiallisista viesteistä kirjoitti:

Kiitos asiallisista viesteistä.

Olin itse varsin hyvin tietoinen, kuten arvasinkin sähkömiesten ja alaa tuntevuenkin kannanotoista annetuista mielipiteistä.

Mutta mutta katsokaapa kuinka älyttömiä on inverttereiden nimenomaan suuri tehoisten myyjien suositukset "sopii karavaanareille, veneilijöille ja niin edelleen" Viestin pituuden johdosta en laittanut kaikkia ajatuksia mitä asiasta tuli, esim. olin kuuntelemassa ja itse näkemässä kuin yksi tälläinen asentajan kovista varoituksista huolimatta asiakas vaati asennettavaksi ja nöin sen millä kaapeleilla.

Perusajatus kysymykseeni olikin miten todella voi myyjät vastuuntunnottomasti myydä suosittamalla em. käyttäjulle!!!

Mikä vastuu!!!

Ajattelemani laite nimenomaan on myös suoomeen hyväksytty ao, merkkinöin ja siksipä juuri tekstini sähköverkon tyyppivalikoimasta oli juuri sitä mitä laitevaatimuksissa mainitaan. Se että mietin asiassa sitä onko edes kovin pienitehoisen aggregaatin tuotto riittävä ko. laitteelle vaikka se saatetaan jopa tehoissa mainitakin.

Itselläni on ollut aggregaatti jopa melko suuri tehoinenkin !!. Tuosta inverttereistä, ei nekään niin outoja ole ystävilläni on niitä pienempi tehoisia kahvinkeitin, parranajokone ja vastaavien käyttöön.

Mutta, mutta se vatuu myyjällä ! mitä tietoja inverttereistä antaa. Ei toki kaikilla sitä ole. Monesti kovempi tekas asetetaan aggregaatin taakse asuntoautoissa/asuntoautoissa, missä ei normaali verkkovirtaa käytettävissä.

Näin asiallisesta tiedosta, en kyllä ole ammattilainen näissä asioissa, mutta monesti ajatuksia herää juuri tällaisissa "ylipuheissa/mainoksissa.

No nuo edelliset laskut eivät ihan pitäneet paikkaansa, laite ottaa varmaan 1300 wattia vaihtosähköä jolloin akusta otettava virta pyörii jossain 6-7 amppeerin paikkeilla inventterin häviö.

• ! kirjoitti:

No nuo edelliset laskut eivät ihan pitäneet paikkaansa, laite ottaa varmaan 1300 wattia vaihtosähköä jolloin akusta otettava virta pyörii jossain 6-7 amppeerin paikkeilla inventterin häviö.

ja fysiikan oppimäärällä tuo 12V 1300W vastaa 6 -7 A. 10A ja 12V = 120W joten 100A ja 12V = 1200W, tehohan saadaan ympäripyöreästi tasajännitteellä laskettua seuraavasti, teho (P) = jännite (U) * Virta (I). Teho on watteja, jännite voltteja ja virta ampeereja. Tuosta voi jokainen itse laskea noin virran joka on noin 108A, sanon noin koska noin suuri virta aiheuttaa noin pienellä jännitteellä aina häviöitä ylimenovastuksissa jokaisessa liittimessä.

Onnea laskentoharjoituksiin arvoisa herra !.

Tuolla fysiikan taidolla olisin käyttänyt nimimerkkinä ?-merkkiä.

• ?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

ja fysiikan oppimäärällä tuo 12V 1300W vastaa 6 -7 A. 10A ja 12V = 120W joten 100A ja 12V = 1200W, tehohan saadaan ympäripyöreästi tasajännitteellä laskettua seuraavasti, teho (P) = jännite (U) * Virta (I). Teho on watteja, jännite voltteja ja virta ampeereja. Tuosta voi jokainen itse laskea noin virran joka on noin 108A, sanon noin koska noin suuri virta aiheuttaa noin pienellä jännitteellä aina häviöitä ylimenovastuksissa jokaisessa liittimessä.

Onnea laskentoharjoituksiin arvoisa herra !.

Tuolla fysiikan taidolla olisin käyttänyt nimimerkkinä ?-merkkiä.

pitäisköhän miettiä jos 1300 w otetaan 230 jännitteellä niin silloin virta pyörii hieman eri tasolla kun otetaan 1300 wattia 12 voltin jännitteellä. Kivaa tuo fysiikka mutta jos sitä ei ymmärrä niin eihän sille mitään voi...

• ?+?
        ? kirjoitti:

pitäisköhän miettiä jos 1300 w otetaan 230 jännitteellä niin silloin virta pyörii hieman eri tasolla kun otetaan 1300 wattia 12 voltin jännitteellä. Kivaa tuo fysiikka mutta jos sitä ei ymmärrä niin eihän sille mitään voi...

kumpiko ei ymmärtänyt
        ?

• 15+16

Mulla on mökkiauto käytössä 1500w invertteri, lähinnä kahvinkeittimelle jonka teho on 1000w. Asunto osassa on 2 x 180 ah akkuja, koskapa autosta löytyy myös 12 v kompura käyttönen ilmastontilaite. Nuo akut ovat käytössä kestäneet viikonlopun pe-ma.
      Invertterin mukana tulleet 10 neliön kaapelit riittävät ko tarkotukseen ,eivät lämpiä.
      Omani on "tavallinen" kanttiaaltoa tekevä laite, hintaluokka 200€ korvilla. Vastaavat siniaaltovekottimet ovat monta sataa. Kanttiaalto laite riittää kahvinkeittimille ym vehkeille. Hienommat laitteet kaipaavat siniaalto laitetta, etteivät het hajoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe