Tasapuolisuuden nimissä on syytä kommendoita
TM:nkin rengastestejä. Puuttumatta mitenkään
esitettyihin mittaustuloksiin ainakin artikkelin
kirjoittaja vaikuttaa täyspäiseltä. Lainaan
hänen kirjoitustaan, lienee sallittua.
"Kuivalla asfaltilla pidon rajoille joutuu vain
harvoin, suurin osa autoilijoista ei koskaan".
Niinpä kuivapidon vaikutus testin lopputuloksiin
on pieni.
Samoin hän painottaa, että normaalissa käytössä
tärkeää on renkaan mukavuus- ja taloudellisuus-
tekijät. Eli hiljaisuus, vierintävastus ja
rengaskulut yleensä.
Kitkarenkaassa ympäri vuoden käytettynä toteutu-
vat kaikki nuo kriteerit.
Kun talvikeleissäkin kitkoilla selviää, niin on
tosi hoopoa väittää, että kesällä olisi tappo-
yhdistelmä. Eikä tuo väite ollut Tuulilasin
artikkelissä edes lainausmerkeissä.
TM:n rengastesti
25
2158
Vastaukset
- sellaisille
Täsmälleen samaa mieltä. Jos kitkarengas tuntuu vaaralliselta sulalla tiellä, niin sellaista ihmistä ei saa missään tapauksessa päästää liukkaalla auton rattiin.
- tarkoitettu alue
löytyy tuolta:
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000121&subcat=87Kysymyksessä on enempi yleiskeskustelua
autolehtien tekemistä testeistä. Kun tuli
täällä aloitettua, niin on parempi tasa-
puolisuuden nimissä tuoda esille mieli-
pideet molempien johtavien autolehtien
testeistä samalla osastolla.
- Renga ja pultti
oli pointtisi, mutta kitkat ovat kesäisissä sadekeleissä vaarallisen liukkaat.
Kuvitelma, että kun renkas toimii talvella, niin toimivat varmasti myös kesällä, on todellakin väärä.- sama...
Satoi tai paistoi. Samalla tavalla se paljas tie
on märkä vesisateella talvellakin kun lämpötila on plussan puolella, niin kuin se paljolti on etelässä.
- Break
Miten ympärivuotinen kitkarenkaankäyttö voi olla edullista? Eikös ole päivänselvää, että kesärengas toimii kesällä paremmin kuin kitkarengas. Kitkarenkaalle kuuma kesäkeli on myrkkyä. Pehmeä kumiseos pehmenee entisestään ja kulumisnopeus on huimaa. Lisäksi kitkarenkaat maksavat enemmän kuin kesärenkaa. Mistä se säästö syntyy? Renkaanvaihdoistako? En epäile etteikö kitkoilla pärjää vuoden ympäri, mutta mitä järkeä siinä on?
- ymmärrä,
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee. - täydellisesti
ymmärrä, kirjoitti:
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee.Tuohan tarkoittaa sitä, että erillisiä talvirenkaita ei tarvitse hankkia ollenkaan, ja aina on viimeistä teknologiaa olevat renkaat alla.
En ihmettele, että rengaskauppiaat hermostuvat, kun renkaiden myynti putoaa puoleen kun kaikki siirtyvät kitkoihin.
Kitkojen puolustajat taitavatkin olla niitä nastan nyppijöitä jotka kaivavat ne 5-6 vuotta vanhat nastarenkaat kesäksi alle ilman nastoja. Niin on moni kehunut tekevänsä säästäessään rengaskuluissa. - ei olekaan
täydellisesti kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa sitä, että erillisiä talvirenkaita ei tarvitse hankkia ollenkaan, ja aina on viimeistä teknologiaa olevat renkaat alla.
En ihmettele, että rengaskauppiaat hermostuvat, kun renkaiden myynti putoaa puoleen kun kaikki siirtyvät kitkoihin.
Kitkojen puolustajat taitavatkin olla niitä nastan nyppijöitä jotka kaivavat ne 5-6 vuotta vanhat nastarenkaat kesäksi alle ilman nastoja. Niin on moni kehunut tekevänsä säästäessään rengaskuluissa.muuta todellista syytä kuin rahan puute, tosiaan nyppivät entisistä talvirenkaistaan nastatkin. Faktat kitkojen huonoudesta on niin monesti palstoilla todettu.
- kun...
ei olekaan kirjoitti:
muuta todellista syytä kuin rahan puute, tosiaan nyppivät entisistä talvirenkaistaan nastatkin. Faktat kitkojen huonoudesta on niin monesti palstoilla todettu.
ne ovat niin hiljaiset ja muutenkin hiton mukavat ajella. Liekö autokauppiaillakin rahasta kiinni, kun kaikissa koeajoautoissa on alla kitkat?
PS. Minä muuten ekana kirjoitin nastannyppijöistä. Etkö keksinyt mitään omaperäistä? - samaa mieltä
kun... kirjoitti:
ne ovat niin hiljaiset ja muutenkin hiton mukavat ajella. Liekö autokauppiaillakin rahasta kiinni, kun kaikissa koeajoautoissa on alla kitkat?
PS. Minä muuten ekana kirjoitin nastannyppijöistä. Etkö keksinyt mitään omaperäistä?näinhän kirjoitit
"Kitkojen puolustajat taitavatkin olla niitä nastan nyppijöitä jotka kaivavat ne 5-6 vuotta vanhat nastarenkaat kesäksi alle ilman nastoja." - piireissä
samaa mieltä kirjoitti:
näinhän kirjoitit
"Kitkojen puolustajat taitavatkin olla niitä nastan nyppijöitä jotka kaivavat ne 5-6 vuotta vanhat nastarenkaat kesäksi alle ilman nastoja."Kyllä tuossa tarkoitettiin nastojen puolustajia, niillä nyppijöillä. Lie ollut tahaton virhe tai sitten älykkyystesti. Kato kun tyhjästä on paha nyhjästä, meinaan kitkarenkaasta kun ei ole mitään nyppimistä.
- muusta paitsi
ymmärrä, kirjoitti:
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee.vierintävastuksesta kesällä. Itse käytän vanhat kitkarenkaat kesärenkaina, sadekelillä vesiliirron vaara on pienempi. Syksyllä uudet jos tarvitsee. Hyvin on toiminut ja rengaskustannukset ihan kohtuulliset.
- Break
ymmärrä, kirjoitti:
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee.Minä ajelen kyllä talvet kitkarenkailla ja kesät kesärenkailla. Mistäköhän keksit tuon nastarenkaan tähän haaraa?
Tottakai kitkarenkaan voi ajaa loppuun kesällä, mutta aika harva taitaa yhdessä talvessa kuluttaa talvirenkaansa niin loppuun ettei sillä enää seuraavana talvena voi ajaa. Voihan siitä silloin tietenkin jotain säästää jos ajaa niin paljon, että ostaa joka vuosi uudet kitkat talveksi. - kesällä!
ymmärrä, kirjoitti:
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee.Täällä nuukat idiootit jakavat hengenvaarallisia neuvoja! Kitkarengas ei pidä kesärenkaan veroisesti kesällä. Ne ovat liukkaat kuivalla ja märällä asfaltilla, ihan talvellakin. Kesällä korostuu vielä huojakkuus ja nuljuaminen, ja jarrutusmatkat pidemmät.
Lailla pitäisi kieltää talvirenkaiden käyttö kesällä!
PS. On omakohtaista ajokokemusta moisesta, joten ei ole mitään mutu-scheissea. - .....
ymmärrä, kirjoitti:
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee."Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa."
Kuinka joku voi olla noin vitun tyhmä? - on täyttä
ymmärrä, kirjoitti:
niin ajele vaan niillä nastoilla. Paskapuhetta, että kitkarengas sulaa kesällä. Puoliksi kulunut kitkarenkaan kulutuspinta noin 4mm ajetaan kesällä kahteen milliin. Tarkoittaa noin 20 tuhatta km ja vaihdetaan syksyllä uusiin kitkoihin.
Vierintävastus kitkoilla on pienempi kuin nastoilla. Noista niitä säästöjä syntyy. Lisäksi talvi ei yllätä koskaan ympärivuotista kitkan käyttäjää. Aina on syksyllä uudet renkaat alla.
Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa. Noin se vaan käytännössä menee.sitä itseään, Täpinä-luokan Essonbaaria.
Kitkojen pito on kesällä surkea niin kuivalla kuin märällä. Pullossako lienet asunut. - vieläkään
..... kirjoitti:
"Tosiasiassa pehmeämmällä kumiseoksella ja lähes slikseikksi kuluneilla kitkoilla on tosi mahtava pito kuivalla kesäkelillä ja märkäpitokin on tyydyttävä kun varoo vesiliirtoa. Kaikin puolin parempi rengas loppuun ajettuna kuin huippuluokan kesärengas 1,6 mm:n tuntumassa."
Kuinka joku voi olla noin vitun tyhmä?oppinut muuta kirjoittamaan kuin voi vittu? Tiedätkös mikä se voivittu on, kerron joskus jos olet niin tyhmä ettet itse keksi.
- täällä...
on täyttä kirjoitti:
sitä itseään, Täpinä-luokan Essonbaaria.
Kitkojen pito on kesällä surkea niin kuivalla kuin märällä. Pullossako lienet asunut.muutkin osaavat ajatella omilla aivoillaan ja on kokemusta kuin vaan täpinällä.
- osaavat
täällä... kirjoitti:
muutkin osaavat ajatella omilla aivoillaan ja on kokemusta kuin vaan täpinällä.
ajatella omilla aivoillaan.
- näin se on..
osaavat kirjoitti:
ajatella omilla aivoillaan.
niiden koko on vain kovin pieni!
- sekä kitkat että nastat.
Ei ole edes olemassakaan sellaista vuodenaikaa tai keliä, jossa kitkarenkailla olisi turvallinen pito. Piste.
Sinähän ylität roimasti nuo Tuulilasinkin
jutut. Milläpä mittasit, kun sait noin huo-
noja tuloksia. Tuulilasi sentään kelpuutti
kitkat suurelta osin mittauksissaan ihan
"mukiinmeneviksi".
Sinulla lienee joku ikivanha, ilman mitään
luistonestoja ja ajonhallintajärjestelmiä
oleva takavetoinen auto ja olet sen lipsauttanut
johonkin tolppaan. On ihan oikein, että kierrät
kitkat kaukaa, on meille kaikille turvallisempaa.
Minä kunnioitan Sinun valintaa ja maksimaalisen
turvallisuudentavoittelua.
Tuossa naapurissa Norjassa ensitalvena nastan
käyttäjiä on enää alle 20%, ihan vapaaehtoisesti.
No, tosin he maksavat tuosta nastojen käytöstä.
Ruotsalaisilla ei ensitalvena ole enää edes
maksamalla lupa käyttää nastarenkaita osassa
maata. Joku tuolla osuvasti kirjoitti, että
pitää kiertää muutakin kuin tahkoa. Suosittelen.- ajokokemusta ja tietotaitoa
Täpinä kirjoitti:
Sinähän ylität roimasti nuo Tuulilasinkin
jutut. Milläpä mittasit, kun sait noin huo-
noja tuloksia. Tuulilasi sentään kelpuutti
kitkat suurelta osin mittauksissaan ihan
"mukiinmeneviksi".
Sinulla lienee joku ikivanha, ilman mitään
luistonestoja ja ajonhallintajärjestelmiä
oleva takavetoinen auto ja olet sen lipsauttanut
johonkin tolppaan. On ihan oikein, että kierrät
kitkat kaukaa, on meille kaikille turvallisempaa.
Minä kunnioitan Sinun valintaa ja maksimaalisen
turvallisuudentavoittelua.
Tuossa naapurissa Norjassa ensitalvena nastan
käyttäjiä on enää alle 20%, ihan vapaaehtoisesti.
No, tosin he maksavat tuosta nastojen käytöstä.
Ruotsalaisilla ei ensitalvena ole enää edes
maksamalla lupa käyttää nastarenkaita osassa
maata. Joku tuolla osuvasti kirjoitti, että
pitää kiertää muutakin kuin tahkoa. Suosittelen.Toisilla on sentään omakohtaista ajokokemusta. Puhumattakaan kokemuksista sekä nasta- että kitkarenkaiden suhteen.
Toisin kuin sinulla? ajokokemusta ja tietotaitoa kirjoitti:
Toisilla on sentään omakohtaista ajokokemusta. Puhumattakaan kokemuksista sekä nasta- että kitkarenkaiden suhteen.
Toisin kuin sinulla?Pelkillä kitkoilla omissa autoissa on tullut
ajettua kesät talvet 16 vuotta, noin 400.000 km.
Miljoonakilometriä on tullut täyteen aikoja päiviä
sitten. Lisäksi olen joutunut ajamaan firman aut-
toilla joissa on nastat, osassa niissäkin kitkat.
Tosin nuo muut autot ovat olleet etu- ja takave-
toisia.
On myönnettävä, että takavetoiseen en kokemukseni
puolesta voi suositella kitkoja. Ilmeisesti nuo
kiihkeimmät kitkojen vastustajat ovat juuri noita
amisnuorukaisia, vanhojen Bemareiden käyttäjiä
joissa ei ole luistonestoja ja ajonhallintajär-
jestelmiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2355494- 1962797
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss602128Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa201718- 681613
- 1381365
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1081336Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1671319- 871242
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1091224