Hormonikierukka

msojv

Minulla on ollut hormonikierukka nyt kolme kuukautta. Se asetettiin hoidoksi runsaisiin vuotoihin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Aluksi oli todella runsasta vuotoa, nyt enää erittäin epämiellyttävää pientä tiputtelua ilman minkäänlaista säännönmukaisuutta. Kaikki seksuaaliset halut ovat hävinneet ja paino noussut viisi kiloa kolmessa kuukaudessa. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Miten pitkään paino jatkaa nousemistaan ja milloin halut taas palaavat? Olen harkinnut vakavasti kierukan poistoa...

10

6914

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PimPamPom

Minulle laitettiin hormonikierukka noin vuosi sitten runsaiden kuukautisten vuoksi. Ensimmäiset kuusi kuukautta tiputteli miten sattui. Minulle alkoi tulla leukaan ns. hormonipatteja eli ihonalaisia valtavia finnejä. Lihoin toistakymmentä kiloa, mutta en vieläkään tiedä, johtuiko lihomiseni kierukan aiheuttamasta ruokahalun kasvamisesta vai jostain muusta. Gynekologini mukaan hormonikierukka vaikuttaa vain paikallisesti kohdun limakalvoon eikä voi aiheuttaa ruokahalun kasvamista. Tänään poistatin kierukan ja odottelen, josko muutosta tapahtuisi. Tuskinpa, sillä olen aina ollut ja tulen olemaan syöppö...

• tämä tyttö

Tutulta kuulostaa tuo painon nousu ja haluttomuus. Mulla ollut hormonikierukka 5v ja aion mennä poistattamaan ensi viikolla. painoa tullut 25kg ja halut tiessään. En ole ikinä aiemmin kärsinyt ylipainosta vaan enemminkin ali. Kaikki lääkärit ym alan ihmiset ovat vakuuttaneet minulle, että varsinkaan paino ei voi nousta hormonikierukan takia. Netti vaan on pullollaan ihmisiä joille niin on käynyt. Lisäksi vaivana on kuivat limakalvot jotka ovat aiheuttaneet virtsatieinfektioita ja yhdyntäkipuja. Olen itse hoitoalalla ja olen sitä mieltä että oireeni johtuvat hormonikierukasta. Kaikki mahdolliset verikokeet on otettu, mm kilpirauhasarvot ja estrogeeni. Kaikki täysin normaaleja. Lisäksi olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja käynyt ravitsemusterapeutilla. Hän ei löytänyt selitystä näin suurelle painon nousulle. Eli suhtaudu kriittisesti vaikka lääkärit yrittäsivät vakuuttaa sinua ajatuksen mahdottomuudesta.

• jouskariäippä

Kyllähän sitä ite parhaiten tietää, että kriittisesti vaan suhtautua noihin lääkärien sanomisiin. Itellä ollu hormonikierukka nyt 6kk.
        Ekat 1,5kk vuosi ja tiputteli ihan koko ajan, inhottavia jättifinnejä erikoisiin paikkoihin,varsinkin hartioihin ja selkään. Myös halut väheni. Nyt vuoto lähes loppu, menkat on nykyään niin että rinnat on kipeät ja parina pv pienen pientä tiputtelua.

• hormonikierukka nyt

1,5kk..
      Pientä tuhrua tulee ajoittain housuihin, mutta pärjää ilman pikkuhousunsuojaakin.Laiton jälkeen ekat menkat tuli ihan ajallaan ja olivat jo niukemmat kun kuparikierukan aikana.paino ei ole noussut pätkääkään, seksihaluista vaikee sanoa kun ei ole miestäkään jotai himoitsis :D Mutta kai tää nyt on semmonen juttu että jokainen tekeeitse sen päätöksen, vaihtaako,vai malttaako odottaa josko systeemi tasaantuisi.Mulla oli kuparikierukan kanssa yhtä helvettiä elämä ja olen tähän nykyiseen olotilaani siks ehkä tosi tyytyväinen.Mulle sanottiin että hormonikierukka on parempi kun pillerit sen takia kun kierukassa ei o estrogeeniä, mikä saattaa olla huono juttu jos suvussa on veritulppariskiä, kuten meillä.No muttatoivottavasti teet oikeita päätöksiä ja löydät itelles sopivan ehkäisyn..hyvää jatkoa.

• minä vain

uusi kierukka ja edellinen oli viisi vuotta. Painoni ei ole noussut vaikka olen lopettanut tupakanpoltonkin :o) Olet itse tähän todella tyytyväinen ja uskallan suositella muillekin. Kierukka laitettiin runsaiden vuotojen ja kivun takia ja nyt vuoto on ihan minimiä, jos tulee ollenkaan, ja pikkuhousunsuoja riittää suojaksi, myös kivut ovat poissa. Seksihalut ovat kieltämättä laantuneet mutta on niitä olemassakin, joten sen takia en kierukastani luovu.

• Nöffön

Omaan historiaani kuuluu about vuosi pilsuja ja sitten monta vuotta laastareita. Lihoin niiden aikana 10 kiloa.

Nyt on ollut Mirena 2, melkein 3 kuukautta ja olo on aivan mieletön! Ihan kuin olisi palautunut omaksi vanhaksi itsekseen. Paino on lähtenyt taas putoamaan ja halutkin ovat palanneet. Pari viikkoa kierukan laiton jälkeen alkoi tehdä mieli ihan koko ajan. Ruokaa ei juurikaan tee mieli, muuta kuin silloin kun on aito nälkä. Ei enää yllättäviä mielialamuutoksia. Tämä on taivaallista.

En nyt sitten tiedä että laittavatko ihmiset läskistymisensä mielellään minkä tahansa muun kuin oman tahdottomuutensa piikkiin, ja toisaalta sitten, joillekin sopii pilsut ja toisille ei. Itselle eivät sopineet. Hormonikierukka tosiaan vaikuttaa ainoastaan paikallisesti, joten olisin taipuvainen uskomaan edelliseen selitykseen. Pitäkää sitten vaikka pahana ihmisenä ja narttuna. :)

• Nöffön

Ai joo, piti noista finneistäkin sanoa, että nekin ovat alkaneet kadota ja iho tasaantua. Itse suosittelen kyllä mielelläni hormonikierukkaa, laittokaan ei ollut mitenkään ylitsepääsemätöntä.

• Zz

Varmaankin ajatuksesi siitä, että selität vaan aikaisemman lihomistasi ja haluttomuutesi pilsujen ja laastareiden syyksi, koska et halua ottaa vastuuta asioista, voi olla ihan oikea. Ihan samoin kuin yrität selittää nyt laihtumistasi ja halujen palaamista Mirenan syyksi eikä muista syistä johtuviksi. Hyvä, että itse tiedostat asian ja voit sitten miettiä muita psyykkisiä jne. syitä painonvaihteluusi ja halukkuutesi vaihteluun.

• NoMoreMirena
        Zz kirjoitti:

Varmaankin ajatuksesi siitä, että selität vaan aikaisemman lihomistasi ja haluttomuutesi pilsujen ja laastareiden syyksi, koska et halua ottaa vastuuta asioista, voi olla ihan oikea. Ihan samoin kuin yrität selittää nyt laihtumistasi ja halujen palaamista Mirenan syyksi eikä muista syistä johtuviksi. Hyvä, että itse tiedostat asian ja voit sitten miettiä muita psyykkisiä jne. syitä painonvaihteluusi ja halukkuutesi vaihteluun.

Poistin tänään omani. Hieman pistelee alavatsaa ja Puoli vuotta ja jatkuvaa tiputtelua. Kuukautisen oli yhtä runsaat kuin ennenkin. Orgasmin saanti oli kivulias kuin mikä. Mulle seksi on ollut aina todella tärkeää, mutta viime aikoina olisin mielummin lukenut kirjaa, eli kyllä hemmetissä Mirenan syytä. En ole koko ikänäni kärsinyt rasvaisesta ihosta tai finneistä ja pateista, nyt kasvoissa todella rumia arpia niiden takia. Paino noussu 6kg, vaikka jo ensimmäisen kuukauden aikana aloin käymään säännöllisesti salilla kun huomasin turvotuksen alavatsassa. Muutenki tuntuui, että into kaikkeen tekemiseen vähän tipahti. Eihän se nyt voi normaalia olla 23vuotiaalla!! Pois vaan, jos tuntuu siltä. Ei kohdun kanssa kannata leikkiä.

• Levonovafani

mahtava keksintö tuo hormonikierukka. Itselläni oli hormoonikierukka tavallisen kierukan sijasta noin 10 vuotta, ennen kuin otatin sen pois avioeron takia, suunnilleen kuusi vuotta sitten. Hirvittävän runsaat melkein kaksiviikkoa kestävät kuukautiset hävisivät hormooni kierukan ansiosta niukoiksi säännöllisiksi noin 3 päivän mittaisiksi kuukautisiksi.
      Olen aina ollut pullukka ja kierukka ei vaikuttanut painooni millään tavalla. Kierukka auttoi myös seksin puolesta koska pitkiä kuukautisia ja niistä johtuvaa väsymystä ei enää ollut. Koska kuukautiset melkein häipyivät tyystin,pystyin harrastamaan useammin voimistelua, uimista ja muuta kuntoilua, ei enää tarvinnut vaivautua housuista jotka sotkeutuneet vereen taikka jumpassa kun yhtäkkiä lorahti sellainen vuoto ettei sidekään pitänyt.

Aikani hormoonikierukka oli nimeltään Levonova. Suosittelen lämpimästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      189
      6726
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      155
      1933
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1638
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1360
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      51
      1143
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1041
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1002
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      937
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      908
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      879
    Aihe