Työtön DI

diplomi-insinööri

Valmistuin hiljattain tietotekniikan Diplomi-Insinööriksi.

Olen lähetellyt kymmeniä työhakemuksia muttei tunnu tärppäävän.

Missä vika?

65

9086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millainen on...

      Mitä työtä olet aiemmin tehnyt? Listaas hieman työhistoriaa niin katsotaan sitten :)

    • liukuhihnalla maistereita k...

      Aika moni on näinä aikoina työttömänä vaikka olisi mikä koulutus taustalla. Moni tekee myös koulutustaan vastaamatonta työtä.

      Suomessa on paljon ylikoulutusta monella alalla, joten paikkoihin joihin olet hakenut on varmasti riittänyt jopa satoja hakijoita per yksi työpaikka.

      Se nyt vaan on ikävä tosiasia. Lähettele nyt ensiksi vaikka sata hakemusta säännöllisesti, niin kyllä ehkä joskus tärppää... tai sitten ei.

      Nyt voit myös hommata jotain muun alan työtä niin rahatilanne helpottaa.

    • monella kurssilla ollut

      Nyt kun oot työtön niin voit menneä päivähoitoon sellaselle jatkokoulutus työllisyyskurssille johon kuuluu monta kuukautta ilmaista työn tekoa. Joka kerta kun olen tuollaisen kurssin aloittanut niin joku on tullut ja pelastanut mut sieltä oikeisiin töihin(ainakin 4 kurssia olen keskeyttänyt). Ilmeisesti työnantajat tulee kateelliseksi jos hyvä tyyppi tekee ilmasta työtä jollekkin muulle ja innostuu sit palkaamaan töihin.

    • koulutusohjelma

      perustettiin 80-luvun lopulla, olikohan siellä silloin toiseksi korkein pisteraja. Nyt aivan häntäpäässä.
      Ehkä tästä voi päätellä jotakin :D

    • IT hemmo

      noissa insseissäkin, joilla ei kokemusta...

    • DI aloittaa

      alhaalta. Saat varmasti hommia, jos omaksut et from down to up. Kaikki mulle ja heti ei ole enää voimassa nääs.

    • mutta..

      Se palkka ei voi olla ihan utopistinen nykyään...

      • Alalta

        Lahjaksi ruveta töitä tekemään työkokemustakin on 2000e palkka on osaamisen aliarvioimista eikä it työtä kylläkään valittavaksi asti ole.


      • asdaddsdadsadsd

        Ainakin meillä koodaajille (= vastavalmistunut DI tai AMK inssi tai maisteri) maksetaan kyllä ihan hyvin. Ongelma on se, että suurin osa niistä ei osaa hommaansa. Eihän siellä opeteta ohjelmoimaan, mutta tarkoitus onkin, että opettelet sen siinä ohessa iltaisin.

        Kaveri, joka lähtee kurssipohjalta on tuottava ehkä 2-3 vuoden päästä ja hyvä 5-10 vuoden päästä. Jos se haluaa opiskella. Jos se on tietämätön ja laiska, niin siitä ei koskaan tule mitään. Ja näitä ei haluta rekrytoida.

        Jos osaat ohjelmoida ja haluat sellaista työtä tehdä, niin hommaa itsellesi jotain, millä voit sen osoittaa. Jokin Open Source projekti tai joku oma homma, joka pyörii jollain webbisivulla. Jos taas haluat äkkiä johtajaksi, niin perusta oma yritys.

        Tiivistys: kouluun pääsee nykyään kaikki --> pelkät paperit ei takaa mitään. Valitettavasti.


      • samassa tilanteessa kuin ap

        Olen lähes samassa tilanteessa kuin ap mutta diplomityö ja työharjoittelu on tekemättä. Kun aloitin opiskelut kaikki näytti hyvältä opiskelijat menivät työelämään jo kolmantena vuonna ja viimmeistelivät tutkinnon jos jaksoivat. Olen nyt kolmena vuotena hakenut töitä ihan tosissani ja noin 30 hakemusta lähetellyt vuosittain. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt ja kaikkiin hakemuksiin ei edes vastata mitään. Palkkatoiveena olen pitänyt 1500e kuukausipalkkaa. Olen yrittänyt katsoa työpaikkailmoituksista mitä minun tulisi osata ja valinnut kursseja niiden mukaan. Antaisivatko tietojenkäsittelytieteen maisterin paperit saamaan töitä paremmin tai joku amk-linja?


      • assss
        samassa tilanteessa kuin ap kirjoitti:

        Olen lähes samassa tilanteessa kuin ap mutta diplomityö ja työharjoittelu on tekemättä. Kun aloitin opiskelut kaikki näytti hyvältä opiskelijat menivät työelämään jo kolmantena vuonna ja viimmeistelivät tutkinnon jos jaksoivat. Olen nyt kolmena vuotena hakenut töitä ihan tosissani ja noin 30 hakemusta lähetellyt vuosittain. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt ja kaikkiin hakemuksiin ei edes vastata mitään. Palkkatoiveena olen pitänyt 1500e kuukausipalkkaa. Olen yrittänyt katsoa työpaikkailmoituksista mitä minun tulisi osata ja valinnut kursseja niiden mukaan. Antaisivatko tietojenkäsittelytieteen maisterin paperit saamaan töitä paremmin tai joku amk-linja?

        älä helvetissä pyydä sellaista liksaa. Siitä näkyy, että et arvosta itseäsi ollenkaan. 1500 ei voi olla totta sinun koulutuksellasi, tai olet sitten hakenut jotain operaattoriharjoittelijan paikkaa, en tiedä mikä nyky-IT-ammateissa vastaa tuota vanhaa keskukoneen ammattinimikettä.

        Kai palkan pitää olla 2:lla alkava, vaikka ei sitten paljoa yli 2000 euroa.


      • ............................
        asdaddsdadsadsd kirjoitti:

        Ainakin meillä koodaajille (= vastavalmistunut DI tai AMK inssi tai maisteri) maksetaan kyllä ihan hyvin. Ongelma on se, että suurin osa niistä ei osaa hommaansa. Eihän siellä opeteta ohjelmoimaan, mutta tarkoitus onkin, että opettelet sen siinä ohessa iltaisin.

        Kaveri, joka lähtee kurssipohjalta on tuottava ehkä 2-3 vuoden päästä ja hyvä 5-10 vuoden päästä. Jos se haluaa opiskella. Jos se on tietämätön ja laiska, niin siitä ei koskaan tule mitään. Ja näitä ei haluta rekrytoida.

        Jos osaat ohjelmoida ja haluat sellaista työtä tehdä, niin hommaa itsellesi jotain, millä voit sen osoittaa. Jokin Open Source projekti tai joku oma homma, joka pyörii jollain webbisivulla. Jos taas haluat äkkiä johtajaksi, niin perusta oma yritys.

        Tiivistys: kouluun pääsee nykyään kaikki --> pelkät paperit ei takaa mitään. Valitettavasti.

        Mihin taikauskoon tämä perustuu:

        "Kaveri, joka lähtee kurssipohjalta on tuottava ehkä 2-3 vuoden päästä ja hyvä 5-10 vuoden päästä."

        Ei pidä alkuunkaan paikkaansa, mitä ihmettä siellä teillä 2-3 vuotta lunkitaan? Olisiko syytä tarkistaa toimintamalleja? Kyllä meillä ihan vuoden jälkeen vastavalmistuneet ovat jo tuottavia tekijöitä.

        Nykyään tuntuu muutenkin olevan jotain taikauskoa/massahysteriaa ilmoilla vastavalmistuneita vastaan. Joka ikinen on kuulemma huonompi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Itse en ole tällaista vielä nähnyt, vaikka noita nuorukaisia tulee (ja menee) jatkuvalla syötöllä. Joukossa on eritasoista porukkaa, aivan kuten silloin 10 vuotta sitten.


      • adasdadsadsadda
        ............................ kirjoitti:

        Mihin taikauskoon tämä perustuu:

        "Kaveri, joka lähtee kurssipohjalta on tuottava ehkä 2-3 vuoden päästä ja hyvä 5-10 vuoden päästä."

        Ei pidä alkuunkaan paikkaansa, mitä ihmettä siellä teillä 2-3 vuotta lunkitaan? Olisiko syytä tarkistaa toimintamalleja? Kyllä meillä ihan vuoden jälkeen vastavalmistuneet ovat jo tuottavia tekijöitä.

        Nykyään tuntuu muutenkin olevan jotain taikauskoa/massahysteriaa ilmoilla vastavalmistuneita vastaan. Joka ikinen on kuulemma huonompi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Itse en ole tällaista vielä nähnyt, vaikka noita nuorukaisia tulee (ja menee) jatkuvalla syötöllä. Joukossa on eritasoista porukkaa, aivan kuten silloin 10 vuotta sitten.

        No ei täällä mitään lunkita: se 2-3 vuotta pitää tosissaan tehdä hommia, ei siitä muuten mitään opi. Ongelma on vain se, että projektiryhmä etenisi nopeammin ilman sitä kaveria.

        Taikausko perustuu siihen, että pitää tehdä toimiva tietojärjestelmä. Ei mikään ihmeellinen, sellainen tavallinen. Kaikki koulusta tulleet eivät vain oikein osaa mitään osuutta työstä niin, että he olisivat palkkansa arvoisia. Ainahan heille jotain tietenkin keksitään, että he oppivat mahdollisimman paljon, mutta kyllä se vaikeaa on.

        He ovat tärkeitä sellaisissa tilanteissa, joissa laskutus perustuu tunteihin: jos firman paras ukko tekee jotain päivässä, niin pari vastavalmistunutta tasapainottaa tilanteen niin, että jotain saadaan laskutettuakin.

        Kouluista tulee myös hyviä tyyppejä, jotka on tod. näk. osanneet ohjelmointia jo ennen koulua. Nämä kaverit on melkein suoraan tuottavia. Puhuin kaverista joka on vain suorittanut kurssit hyväksytysti ja tulee sitten töihin.


      • Löperi
        samassa tilanteessa kuin ap kirjoitti:

        Olen lähes samassa tilanteessa kuin ap mutta diplomityö ja työharjoittelu on tekemättä. Kun aloitin opiskelut kaikki näytti hyvältä opiskelijat menivät työelämään jo kolmantena vuonna ja viimmeistelivät tutkinnon jos jaksoivat. Olen nyt kolmena vuotena hakenut töitä ihan tosissani ja noin 30 hakemusta lähetellyt vuosittain. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt ja kaikkiin hakemuksiin ei edes vastata mitään. Palkkatoiveena olen pitänyt 1500e kuukausipalkkaa. Olen yrittänyt katsoa työpaikkailmoituksista mitä minun tulisi osata ja valinnut kursseja niiden mukaan. Antaisivatko tietojenkäsittelytieteen maisterin paperit saamaan töitä paremmin tai joku amk-linja?

        Ensinnäkin koulutus ei kannata, joten jätä kesken ja mene vaikka papiksi, saat aidoista lööperipuheista rahaa.


    • punnitaan

      Asennoidu niin, että hakemuksia voi joutua lähettämään satoja, mutta älä mene markkinatalouden ansaan ja päädy tehtäviin, joissa osaamisellasi ei ole todellista arvoa.

    • kysymykseen

      Olet tehnyt huonon tutkinnon. Tietotekniikan AMK-inssit ovat kysytympiä.

      • asdasdasdaddsd

        jotain perusteluita? Ei meinaan vastaa omaa käsitystäni. Samoja töitähän nuo tekevät... korkeakoulusta kuitenkin tulee KESKIMÄÄRIN parempaa porukkaa ulos. (Sen töitä hakevan yksilön taidot on joka tapauksessa erikseen todettava.)


      • mutta jotain
        asdasdasdaddsd kirjoitti:

        jotain perusteluita? Ei meinaan vastaa omaa käsitystäni. Samoja töitähän nuo tekevät... korkeakoulusta kuitenkin tulee KESKIMÄÄRIN parempaa porukkaa ulos. (Sen töitä hakevan yksilön taidot on joka tapauksessa erikseen todettava.)

        AMK-insseillä tuntuu olevan käytännönläheisempi lähestymistapa asioihin ja he ymmärtävät että toimivuus on kauneutta parempi. Yliopistoista valmistuvat haaveilevat liian usein kauniiden ja hienojen järjestelmien perään eivätkä ole sen takia niin tuottavia.

        AMK-inssien liksatoiveet ovat myös lähempänä reaalitasoa kuin usein liian suurilla luuloilla liikkuvien teekkareiden. Tuottavuus on siis parempi.

        Tämä tietysti oma näkemykseni.


      • mutta jotain
        mutta jotain kirjoitti:

        AMK-insseillä tuntuu olevan käytännönläheisempi lähestymistapa asioihin ja he ymmärtävät että toimivuus on kauneutta parempi. Yliopistoista valmistuvat haaveilevat liian usein kauniiden ja hienojen järjestelmien perään eivätkä ole sen takia niin tuottavia.

        AMK-inssien liksatoiveet ovat myös lähempänä reaalitasoa kuin usein liian suurilla luuloilla liikkuvien teekkareiden. Tuottavuus on siis parempi.

        Tämä tietysti oma näkemykseni.

        Tuli vielä mieleen, että DIt ovat opetelleet asioita joita ei tarvita ikinä käytännön hommissa. Esim. kertaluokkanotaatiot tai jotkin algoritmien hienoudet. Tällaista osaamista tarvitaan käytännössä todella harvoin ja silloin kun tarvitaan, niin analyysin/toteutuksen tekee aika usein tohtoritason jamppa tai jopa yliopisto tutkimusyhteistyössä (koska dippainssi/maisteri ei 99% tapauksissa osaa kuitenkaan asioita tapeeksi hyvin vaikka koittaa muuta väittää).

        IT-alalla tarvitaan nykyään enemmän sitä "perusosaamista" kuin joutavaa kääntäjäteoriaa tms., joita ei oikeastaan ikinä mihinkään tarvita.


      • asdsadasdads
        mutta jotain kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen, että DIt ovat opetelleet asioita joita ei tarvita ikinä käytännön hommissa. Esim. kertaluokkanotaatiot tai jotkin algoritmien hienoudet. Tällaista osaamista tarvitaan käytännössä todella harvoin ja silloin kun tarvitaan, niin analyysin/toteutuksen tekee aika usein tohtoritason jamppa tai jopa yliopisto tutkimusyhteistyössä (koska dippainssi/maisteri ei 99% tapauksissa osaa kuitenkaan asioita tapeeksi hyvin vaikka koittaa muuta väittää).

        IT-alalla tarvitaan nykyään enemmän sitä "perusosaamista" kuin joutavaa kääntäjäteoriaa tms., joita ei oikeastaan ikinä mihinkään tarvita.

        juuri pari viikkoa sitten optimoin yhden sovelluksen toteutusta ja se perustui nimenomaan siihen, että ymmärsin kertaluokkanotaatioita.

        Varmaan tuo sinunkin juttusi on jossain totta, mutta en ole kyllä nähnyt mitään paikkaa, jossa alettaisiin yliopistolta apua ohjelmointiin hakea.

        (Jos nyt mietitään, mitä siellä DI tutkinnossa on turhaa, niin miten olisi se 10 ov integrointia ja derivointia. Tai pakolliset sähkötekniikan kurssit. Ehkä nämä on nykyään karsittu liian vaikeina. :-) )


      • sikari tupruaa
        asdsadasdads kirjoitti:

        juuri pari viikkoa sitten optimoin yhden sovelluksen toteutusta ja se perustui nimenomaan siihen, että ymmärsin kertaluokkanotaatioita.

        Varmaan tuo sinunkin juttusi on jossain totta, mutta en ole kyllä nähnyt mitään paikkaa, jossa alettaisiin yliopistolta apua ohjelmointiin hakea.

        (Jos nyt mietitään, mitä siellä DI tutkinnossa on turhaa, niin miten olisi se 10 ov integrointia ja derivointia. Tai pakolliset sähkötekniikan kurssit. Ehkä nämä on nykyään karsittu liian vaikeina. :-) )

        Perssennuolijat savat pitää työpaikkansa. Ei tarvi osata muuta kuin olla sosiaalinen. Työntekotaidot eivät ole mitään. Olen samaa mieltä kuin ihmettelijäkin: voiko toisarvoiset asiat todella merkitä niin paljon?


      • saakka ...
        sikari tupruaa kirjoitti:

        Perssennuolijat savat pitää työpaikkansa. Ei tarvi osata muuta kuin olla sosiaalinen. Työntekotaidot eivät ole mitään. Olen samaa mieltä kuin ihmettelijäkin: voiko toisarvoiset asiat todella merkitä niin paljon?

        Kun nyt katsotaan esimerkiksi miten Nokian hallitus on koottu niin ylimmässä johdossa painaa enemmän yhteydet kuin osaaminen. Ylimmän johdon mielestä on paljon tärkeämpää luottaa toisiinsa kuin tietää sen firman nimi, jota johtaa.

        Tämä on johtanut myös viime aikoina siihen, että iso yritys menee johtajan alta nurin tuotteiden takia, joista ylin johto ei ole koskaan kuullutkaan. Nykyaikana ylin johto ei johda yhtiötään vaan lilluu jossain virtuaalimaailmassa.

        Tuo tietysti lisää lafkojen romahdusriskiä. Lisäksi tuollainen yrityskulttuuri valuu tehokkaasti alas päin ja johtaa kaikenlaisiin absurdiuksiin.

        Nepotismi on muuten 180-astetta toiseen suuntaan sen johtamisopin kanssa mitä on monta kertaa saanut käytännössä. Tai no, jos rosvofirma pitää perustaa niin sitten perheyritys soveltuu siihen hyvin, kysykää vaikka Madoffilta.

        Firmoja ei voi opettaa, vain viedä saunan taakse ja lopettaa. Ja tähänhän markkinatalous perustuu: arvotaan perustettaviksi satunnaisia liikeyrityksiä ja darwinismi ja sattuma toivottavasti suosii sopeutuvimpia.


      • Layers, layers..
        mutta jotain kirjoitti:

        AMK-insseillä tuntuu olevan käytännönläheisempi lähestymistapa asioihin ja he ymmärtävät että toimivuus on kauneutta parempi. Yliopistoista valmistuvat haaveilevat liian usein kauniiden ja hienojen järjestelmien perään eivätkä ole sen takia niin tuottavia.

        AMK-inssien liksatoiveet ovat myös lähempänä reaalitasoa kuin usein liian suurilla luuloilla liikkuvien teekkareiden. Tuottavuus on siis parempi.

        Tämä tietysti oma näkemykseni.

        Juurikin näin! Itse käyttäisin aikani mieluummin kvanttifysiikan lukemiseen, kuin johonkin hikiseen ohjelmointikieleen tai sen syntaksin haarukoimiseen luppoaikana. AMK-inssit ne koodaa(ja oikein). Toisaalta.. riittää, että ymmärtää keksittyjä ilmiöitä, eikä niinkään sohlaa perustutkimuksen parissa, tätä varten ovat sitten taas fyysikot ym. tutkimuksen ammattilaiset olemassa. :)
        Jokainen hoitaa vain omasta vinkkelistä valmiita palikoita tai vaihtoehtoisesti kasaa yhtä palikkaa kohdalleen.


    • Työtön tietotekniikan amk-i...

      Itse valmistuin juuri tietotekniikan amk-insinööriksi kiitettävin arvosanoin sen jälkeen, kun n. 1,5 vuotta sitten irtisanottiin tuotannollisin ja taloudellisin syin. Tuolloin työkokemusta oli IT-alalta jo toistakymmentä vuotta. Aikanaan tuli käytyä myös teknillinen opisto (tietotekniikan teknikko).

      Hakemuksia olen myös lähetellyt kymmeniä, mutta ei edes haastatteluun tule kutsua. On kokemusta, koulutusta ja osaamista, mutta tie näyttää nousseen totaalisesti pystyyn. Liekö syynä ikä, joka alkaa pian olla lähellä 40?

      • siellä

        painaa tuo irtisanominen. Se ei ole kovinkaan kysytty meriitti työmarkkinoilla. Toiseks tulee tietenkin mieleen palkkatoiveet. Ne kannattaa laskea alas ( alle 2500€) jos meinaa nykyään työllistyä.
        Myös hyviä suosituksia kannattaa olla.

        Tässä pari tippiä noin rekrytoivan esimiehen näkökulmasta.


      • Kysymys34?
        siellä kirjoitti:

        painaa tuo irtisanominen. Se ei ole kovinkaan kysytty meriitti työmarkkinoilla. Toiseks tulee tietenkin mieleen palkkatoiveet. Ne kannattaa laskea alas ( alle 2500€) jos meinaa nykyään työllistyä.
        Myös hyviä suosituksia kannattaa olla.

        Tässä pari tippiä noin rekrytoivan esimiehen näkökulmasta.

        Taitaa olla todella hiljaista työmarkkinoilla jos kerran yleinen palkkataso on tippunut noin pahasti. Tarkoittaa kyllä sitä, että nousukauden tullessa tämä porukka vaihtaa ensimmäisenä työpaikkoja. Sehän on vanha totuus, että IT-alalla ei edes kannata pyytää kunnolla lisää liksaa kun sen saa käytännössä vain vaihtamalla firmaa.


      • miten siellä
        siellä kirjoitti:

        painaa tuo irtisanominen. Se ei ole kovinkaan kysytty meriitti työmarkkinoilla. Toiseks tulee tietenkin mieleen palkkatoiveet. Ne kannattaa laskea alas ( alle 2500€) jos meinaa nykyään työllistyä.
        Myös hyviä suosituksia kannattaa olla.

        Tässä pari tippiä noin rekrytoivan esimiehen näkökulmasta.

        painaa tuo irtisanominen? Tänä päivänä en liene ainut, jolla tuo irtisanominen "painaa". Palkkapyynnöissäni olen mielestäni ollut hyvin maltillinen, vaihdellen 2000-3000 haarukassa haettavan tehtävän mukaan, johon kokemustani ja osaamistani olen peilannut. Jos rekrytoijien enemmistö suhtautuu tuolla tavoin irtisanottuihin, niin eipä tarvitse ihmetellä "työvoimapulaa".


      • perär.
        siellä kirjoitti:

        painaa tuo irtisanominen. Se ei ole kovinkaan kysytty meriitti työmarkkinoilla. Toiseks tulee tietenkin mieleen palkkatoiveet. Ne kannattaa laskea alas ( alle 2500€) jos meinaa nykyään työllistyä.
        Myös hyviä suosituksia kannattaa olla.

        Tässä pari tippiä noin rekrytoivan esimiehen näkökulmasta.

        kuten rakennustyömailla IT-alalla, et voi noin ajatella hakijasta.
        Sanoisin, että ns. ikärasismista on kyse. Lisäksi tyhmä työhönottaja katsoo aina vaan enemmän vinoon hakijaan, mitä pitempään hakija on ollut työttömänä.


      • nyt vaan
        miten siellä kirjoitti:

        painaa tuo irtisanominen? Tänä päivänä en liene ainut, jolla tuo irtisanominen "painaa". Palkkapyynnöissäni olen mielestäni ollut hyvin maltillinen, vaihdellen 2000-3000 haarukassa haettavan tehtävän mukaan, johon kokemustani ja osaamistani olen peilannut. Jos rekrytoijien enemmistö suhtautuu tuolla tavoin irtisanottuihin, niin eipä tarvitse ihmetellä "työvoimapulaa".

        totuus.. Ja senhän sä halusit kuulla. Valitettavasti!
        Ja työvoimapulaa ei ole ollut ainakaan meillä viimeiseen 20 vuoteen.


      • on huono juttu

        Edellisen firman YT-neuvottelujen aikana kävi joku työllistymiskonsultti jauhamassa kakkaa irtisanomisuhan alla olleille. Tässä yhteydessä hän kertoi, että yli 3kk työttömyysjaksot näyttävät huonolta työnantajien mielestä.

        Pitkiksi työttömyysjaksoiksi pitäisi olla jotakin järkevää tekemistä. Esim lisäopiskelua tai open source -projektia. Työnantajat ei halua kuulla, että olet 1,5 vuotta etsinyt työtä.

        Kuten täällä jo todettiin, Suomessa on ole juuri millään alalla todellista työvoimapulaa...


      • työntekijät
        on huono juttu kirjoitti:

        Edellisen firman YT-neuvottelujen aikana kävi joku työllistymiskonsultti jauhamassa kakkaa irtisanomisuhan alla olleille. Tässä yhteydessä hän kertoi, että yli 3kk työttömyysjaksot näyttävät huonolta työnantajien mielestä.

        Pitkiksi työttömyysjaksoiksi pitäisi olla jotakin järkevää tekemistä. Esim lisäopiskelua tai open source -projektia. Työnantajat ei halua kuulla, että olet 1,5 vuotta etsinyt työtä.

        Kuten täällä jo todettiin, Suomessa on ole juuri millään alalla todellista työvoimapulaa...

        eivät koskaan saa lappua käteen

        Koska:

        - Parhaat lähtevät aina ensin!
        - He näkevät koska firmasta pitää poistua ennen neuvotteluja.
        - Heille on jopa näinä aikoina aina tarjolla töitä.


      • siis minä
        perär. kirjoitti:

        kuten rakennustyömailla IT-alalla, et voi noin ajatella hakijasta.
        Sanoisin, että ns. ikärasismista on kyse. Lisäksi tyhmä työhönottaja katsoo aina vaan enemmän vinoon hakijaan, mitä pitempään hakija on ollut työttömänä.

        siirrän aina kasan alimmaiseksi hakemukset joissa on työttömyysjaksoja. Jopa siivojan hommat välillä työttömyysjakson sijaan tekevät paremman vaikutuksen.
        Älä koskaan ylenkatso mitään työtä. Suomessa ei todellakaan tarvitse olla työttömänä, paitsi jos on nirso ja tyhmä.


      • DI, alalla yli 10 vuotta
        siellä kirjoitti:

        painaa tuo irtisanominen. Se ei ole kovinkaan kysytty meriitti työmarkkinoilla. Toiseks tulee tietenkin mieleen palkkatoiveet. Ne kannattaa laskea alas ( alle 2500€) jos meinaa nykyään työllistyä.
        Myös hyviä suosituksia kannattaa olla.

        Tässä pari tippiä noin rekrytoivan esimiehen näkökulmasta.

        ... puhuu rekrytoiva esimies, jolta puuttuu omat aivot, ja tämän lisäksi se käytännön maalaisjärki. Nämä molemmat ovat asioita, joita ei saa oppimalla, eikä istumalla palavereissa leikittelemässä ajatuksella, kun muut joutuvat kuitenkin ratkaisemaan ne oikeat ongelmat.

        Rekrytoivalle pässinpäälle kysymys: Millä tapaa tuotannollisista ja taloudellisista syistä tapahtunut irtisanominen, johon työntekijä ei voi itse vaikuttaa, vähentää työnhakijan osaamista ja ammattitaitoa ? Oikeita perusteluita kehiin ilman mitään sanomatonta managerisanahelinää...


      • sanoisinko
        DI, alalla yli 10 vuotta kirjoitti:

        ... puhuu rekrytoiva esimies, jolta puuttuu omat aivot, ja tämän lisäksi se käytännön maalaisjärki. Nämä molemmat ovat asioita, joita ei saa oppimalla, eikä istumalla palavereissa leikittelemässä ajatuksella, kun muut joutuvat kuitenkin ratkaisemaan ne oikeat ongelmat.

        Rekrytoivalle pässinpäälle kysymys: Millä tapaa tuotannollisista ja taloudellisista syistä tapahtunut irtisanominen, johon työntekijä ei voi itse vaikuttaa, vähentää työnhakijan osaamista ja ammattitaitoa ? Oikeita perusteluita kehiin ilman mitään sanomatonta managerisanahelinää...

        Kyseinen työntekijä ei ole kuulunut työpaikassaan pidetyimpään 75% (tms), joten ei ole syytä olettaa hänen olevan sitä uudessakaan paikassa.


      • Nokiassa vai Tenulla ?
        sanoisinko kirjoitti:

        Kyseinen työntekijä ei ole kuulunut työpaikassaan pidetyimpään 75% (tms), joten ei ole syytä olettaa hänen olevan sitä uudessakaan paikassa.

        Jos et vastauksessasi kykene yhtään parempaan, todellakin, on syytä huoleen.

        Jos "tajunnan virta " on samaa luokkaa muissakin asioissa, sitä ei tarvitse ihmetellä, miksi projektit kusevat ja aikataulut venyvät.

        En tiennytkään, että työpaikalla olemisessa merkittävää on vain pidettyvyys ja pärstäkertoimen miellyttäminen. Onneksi meillä päin on ollut tapana painottaa kunkin todellista osaamista ja työpanosta, joka tuo viime kädessä nappulaa viivan alle ja merkitsee enemmän.

        Mutta hyvä tietää, että teidän firmassa ihmisten miellyttäminen menee varsinaisen työn edelle...


      • sanoisinko
        Nokiassa vai Tenulla ? kirjoitti:

        Jos et vastauksessasi kykene yhtään parempaan, todellakin, on syytä huoleen.

        Jos "tajunnan virta " on samaa luokkaa muissakin asioissa, sitä ei tarvitse ihmetellä, miksi projektit kusevat ja aikataulut venyvät.

        En tiennytkään, että työpaikalla olemisessa merkittävää on vain pidettyvyys ja pärstäkertoimen miellyttäminen. Onneksi meillä päin on ollut tapana painottaa kunkin todellista osaamista ja työpanosta, joka tuo viime kädessä nappulaa viivan alle ja merkitsee enemmän.

        Mutta hyvä tietää, että teidän firmassa ihmisten miellyttäminen menee varsinaisen työn edelle...

        Eipä veny projektit täällä kun on jalat maassa.

        "En tiennytkään, että työpaikalla olemisessa merkittävää on vain pidettyvyys ja pärstäkertoimen miellyttäminen."

        Sinä luit tekstin noin. Minulle "pitäminen" tarkoittaa sitä kuinka hyödyllinen työntekijä on kyseessä. Tämä sisältää mm. sosiaaliset taidot, siinä kuin teknisetkin ja muut tekijät.

        Tuo sinun putkiajattelusi on juuri se syy miksi sinä olet duunari ja minä en. Tarvii näkemystä, katsos.


      • ......................
        sanoisinko kirjoitti:

        Eipä veny projektit täällä kun on jalat maassa.

        "En tiennytkään, että työpaikalla olemisessa merkittävää on vain pidettyvyys ja pärstäkertoimen miellyttäminen."

        Sinä luit tekstin noin. Minulle "pitäminen" tarkoittaa sitä kuinka hyödyllinen työntekijä on kyseessä. Tämä sisältää mm. sosiaaliset taidot, siinä kuin teknisetkin ja muut tekijät.

        Tuo sinun putkiajattelusi on juuri se syy miksi sinä olet duunari ja minä en. Tarvii näkemystä, katsos.

        En ole tuo riitakumppanisi, mutta tämä särähti silmään:

        "Tuo sinun putkiajattelusi on juuri se syy miksi sinä olet duunari ja minä en. Tarvii näkemystä, katsos."

        Minä kun olen viimeisen 15 vuoden aikana huomannut vain kaksi syytä esimieheksi siirtymiselle. Se on huono tekninen osaaminen ja hyvä supliikkitaito. Liekö syy siinä, että samanhenkiset tekevät valinnat uusiksi esimiehiksi?


      • sanoisinko
        ...................... kirjoitti:

        En ole tuo riitakumppanisi, mutta tämä särähti silmään:

        "Tuo sinun putkiajattelusi on juuri se syy miksi sinä olet duunari ja minä en. Tarvii näkemystä, katsos."

        Minä kun olen viimeisen 15 vuoden aikana huomannut vain kaksi syytä esimieheksi siirtymiselle. Se on huono tekninen osaaminen ja hyvä supliikkitaito. Liekö syy siinä, että samanhenkiset tekevät valinnat uusiksi esimiehiksi?

        "Se on huono tekninen osaaminen ja hyvä supliikkitaito."

        Mjaa, kyllä minä olen nähnyt oman urani varrella ylenimisiä ihan pätevyyspohjalta enemmän kuin sinun mainitsemillasi syillä. Muutenkin tuntuu että esimieheksi siirtyminen todellakin aiheuttaa suomalaissa helvetillistä kateutta, kun pitää tuollaista keksiä. Etkö sinäkin voisi vain hyväksyä, että toiset etenevät uralla ja toiset eivät? Tekeville ne paikat menevät ja niille jotka haluavat kantaa vastuuta.

        Suomessa on jostain syystä vallalla kulttuuri, että ei viitsitä tehdä itse mutta valitetaan jos naapuri jaksaakin jotain tehdä. Keksitään kaiken maailman "sillä kävi tuuri", "se sattuu tunteen oikeita ihmisiä", "oikeasti se ei ansaitse" jne verukkeita eikä voida hyväksyä sitä faktaa että toiset tekevät töitä eri asioiden eteen kuin itse ja sitä kauttaa saavuttavat eri asioita.

        Ja sanotaan nyt selvyyden vuoksi etten ole esimiesasemassa. Niitä on muitakin vaihtoehtoja elämässä kuin pompottaa tai olla pompotettavana.


      • määristä ...
        työntekijät kirjoitti:

        eivät koskaan saa lappua käteen

        Koska:

        - Parhaat lähtevät aina ensin!
        - He näkevät koska firmasta pitää poistua ennen neuvotteluja.
        - Heille on jopa näinä aikoina aina tarjolla töitä.

        Paljonkas alalla on noita mielenterveysongelmaisia?


      • olet tyhmä
        siis minä kirjoitti:

        siirrän aina kasan alimmaiseksi hakemukset joissa on työttömyysjaksoja. Jopa siivojan hommat välillä työttömyysjakson sijaan tekevät paremman vaikutuksen.
        Älä koskaan ylenkatso mitään työtä. Suomessa ei todellakaan tarvitse olla työttömänä, paitsi jos on nirso ja tyhmä.

        Kas kun Suomi on täynnä töitä, joiden työn luonteesta voi olla montaa mieltä. Nääs tyhmä töitä tekee, pankissa pääsee helpommalla.

        Mitä mieltä olisit 60-vuotiaasta takametsien miehestä, jolla on nyt elämänsä ensimmäinen työpaikka Helsingissä tai kauppaneuvoksesta, joka viitsii vaivautui paikalle ihan 40% tärkeistä kokouksista? Ja toki tiedät nämä hemmot nimeltä, et sinä niin tyhmä ole, vaikka taidat olla niin tyhmä, ettet keksi, keitä he ovat.


      • on ...
        on huono juttu kirjoitti:

        Edellisen firman YT-neuvottelujen aikana kävi joku työllistymiskonsultti jauhamassa kakkaa irtisanomisuhan alla olleille. Tässä yhteydessä hän kertoi, että yli 3kk työttömyysjaksot näyttävät huonolta työnantajien mielestä.

        Pitkiksi työttömyysjaksoiksi pitäisi olla jotakin järkevää tekemistä. Esim lisäopiskelua tai open source -projektia. Työnantajat ei halua kuulla, että olet 1,5 vuotta etsinyt työtä.

        Kuten täällä jo todettiin, Suomessa on ole juuri millään alalla todellista työvoimapulaa...

        Esimerkiksi 60-vuotias sairaanhoitaja voi tehdä keikkaa tasan silloin kun haluaa. Monet keikkailevat eläkkeeltäkin. Opettajakin saa pätkätyötä halutessaan.

        Valmistuksen osuus BKTeesta maailmanlaajuisesti on ollut laskussa jo 40 vuotta, joten tekniikasta alkaa tulla yhtä ylitarjottua kuin taiteesta.

        Tosin kuka helvetti noita luupäitä, joilla ei ollut hajuakaan tulevasta 9 kuukautta sitten, tarvitsee yhtään mihinkään.


      • et tiedä
        olet tyhmä kirjoitti:

        Kas kun Suomi on täynnä töitä, joiden työn luonteesta voi olla montaa mieltä. Nääs tyhmä töitä tekee, pankissa pääsee helpommalla.

        Mitä mieltä olisit 60-vuotiaasta takametsien miehestä, jolla on nyt elämänsä ensimmäinen työpaikka Helsingissä tai kauppaneuvoksesta, joka viitsii vaivautui paikalle ihan 40% tärkeistä kokouksista? Ja toki tiedät nämä hemmot nimeltä, et sinä niin tyhmä ole, vaikka taidat olla niin tyhmä, ettet keksi, keitä he ovat.

        rekrytoinnista mitään. No ehkä siperia opettaa myös sinua kunhan valmistut.


      • siis sinä
        siis minä kirjoitti:

        siirrän aina kasan alimmaiseksi hakemukset joissa on työttömyysjaksoja. Jopa siivojan hommat välillä työttömyysjakson sijaan tekevät paremman vaikutuksen.
        Älä koskaan ylenkatso mitään työtä. Suomessa ei todellakaan tarvitse olla työttömänä, paitsi jos on nirso ja tyhmä.

        On hakijan onni, ettei pääse tuonne töihin jos on tuollanen käsittelijä. Kiitä luojaa, ettet päässy.

        Ei kaikki ihan tuollasia ole, joski varmaan toiset on, tiedän kyllä tyypit jotka on, tuo on aivankuin kuuntelisin erään tuttavan tuttavan kuvausta, on muuten tosi mulkku jätkä ja kuvastuu hienosti miten se arvostaa työntekijöitä.

        Eli sinun koulutuksella ei ole paskankaan väliä, jos osoitat, että olet nöyrä ja kuuliainen sekä teet mitä tahansa muutaman peson eteen niin pääset töihin.... huom, jos kerta pärjäsit 1 400 siivoojana on hyvät saumat saada sinut todella paskalla palkalla heillekin töihin.

        Mietippä ihan huviksesi haluatko tuollaisen alaisuuteen. Lisäksi naureskelee koko ajan selän takana, kuinka sai taas tyhmää vedettyä nenästä ja jos et mielistele pääset sinne "25% listalle" josta hän ensin antaa potkut. Nimittäin selkeästi tyyppi joka haluaa huomiota ja myöskin ottaa sen huomioon valitessaan työntekijöitä.

        On varmasti hyvinkin "tietoinen" omasta erinomaisuudestaan ja sinun paikasta "siivoojana" vai oliko se koodarina, ei häntä kiinnosta, pääasia, että muistat vähän limoa ja ruskitaa kieltä aina kun on saumoja. Katsos kun osoitat, että teet vain alan töitä, etkä häslää siellä sun täällä se kertoo hänelle, että sinulla on itsekunnoitusta ja se ei oikein sovi tälle egoistille.

        Eipä siinä, sellanen mies hän on ja sille ei mitään voi. Onneksi kuitenkin toimii niinkuin toimii niin säästää monta hyvää ihmistä piinaavalta työsuhteelta.


      • myytinmurtajat
        on huono juttu kirjoitti:

        Edellisen firman YT-neuvottelujen aikana kävi joku työllistymiskonsultti jauhamassa kakkaa irtisanomisuhan alla olleille. Tässä yhteydessä hän kertoi, että yli 3kk työttömyysjaksot näyttävät huonolta työnantajien mielestä.

        Pitkiksi työttömyysjaksoiksi pitäisi olla jotakin järkevää tekemistä. Esim lisäopiskelua tai open source -projektia. Työnantajat ei halua kuulla, että olet 1,5 vuotta etsinyt työtä.

        Kuten täällä jo todettiin, Suomessa on ole juuri millään alalla todellista työvoimapulaa...

        katsotaanpas työhistoriasta.. jep: viiden paikan keskiarvo näyttäs olevan lähempänä 9kk työllistymiset. Toisaalta en ole edes harkinnut tarjottuja määräaikaisia paikkoja, enkä myöskään mitään alan ulkopuolelta.


    • qwertyu

      Tarvitset 2-5 vuotta koulutusta vastaavaa työkokemusta. Sen jälkeen löytyy töitä.

      Ensimmäisen/ensimmäisten työpaikkojen löytäminen on vaikeinta, sen jälkeen helpottuu huomattavasti mikäli omaat sellaista osaamista millä on yrityspuolella käyttöä.

    • hoh hoh

      Päivän paras :-)

    • Insinööri....

      Asutkos kenties äidin helmoissa, kun ei ns. hanttihommat kelpaa? Hanttihommalla elisit herroiksi, jos asunto ja ruoka ei maksa.

      Itse olin tuossa tilanteessa ja tein alan asentajahommia ja sitä kautta pääsin koulutusta vastaavaan työhön.

    • yx voi

      yksi voi olla "asennevamma",

      miksi et ole kysynyt tässäkään ketjussa ja kommentoinut mitään,
      aivan TARKKAAN aloittamalla nimimerkilläsi ? "diplomi-insinööri"

    • Tärpätti112

      Ilmoittele, kun olet lähettänyt 1000 hakemusta.
      Ja vieläkään ei ole tärpännyt.

    • diplomi-insinööri

      Siis ensinnäkin minähän en mitään paskaduunia tee!
      Toisekseen, olen DIPLOMI-INSINÖÖRI, joten minulle kuuluu arvoiseni työ!

    • Lekassora

      Ala arvostaa tutkintoasi, mutta se ei vain riitä. Diplomi-insinööri on itsenäinen suunnitteluun ja johtamiseen kykenevä ammattilainen. Osota se.

      IT-ala odottaa, että osaat jotain keihäänkärkitekniikoista. Katso työpaikkailmoituksista avainsanoja, valitse kiinnostavimmat ja näe vaivaa opetellaksesi ne itsenäisesti.

      Osaamiseen kannattaa panostaa. Jos ala janoaa sertifikaatteja, sinun kannattaa vaikka maksaa muutama satanen osoittaaksesi kykysi kapealla osaamisalueella.

      Valmistaudu hyvin. Mieti valmiiksi, missä olet hyvä ja keskity siihen. Viilaa ansioluettelosi kuntoon. Jos sinulla on vain vähän kerrottavaa, valmistaudu kertomaan, miksi olit hyvä opintojesi projekteissa ja mikä tekee diplomityöstäsi ansiokkaan.

      Koska ala janoaa valmista osaamista, suosittelen liittymään alan kerhoihin. Tarvitset näyttöä osaaamisestasi ja, jos et älynnyt niitä hankkia opiskeluaikana, hanki se nyt.

      • DI, realismia kehiin

        "IT-ala odottaa, että osaat jotain keihäänkärkitekniikoista. Katso työpaikkailmoituksista avainsanoja, valitse kiinnostavimmat ja näe vaivaa opetellaksesi ne itsenäisesti.

        Osaamiseen kannattaa panostaa. Jos ala janoaa sertifikaatteja, sinun kannattaa vaikka maksaa muutama satanen osoittaaksesi kykysi kapealla osaamisalueella. "

        Voi jeesus sentään mitä hypettäjiä...

        Itse olen DI, ja ollut alalla yhtäjaksoisesti jo 15-vuotta. En omaa ainuttakaan sertifikaattia, käynyt juurkikaan kursseja, mutta siitä huolimatta olen tehnyt projektihommia. Meillä päin homman nimi on se, että työ ja työpaikka on se, joka opettaa parhaiten. Projektit vaihtuu, niin myös ongelmien ratkaisutilanteet. Moneen eteen tulleeseen asiaan ei ole ollut valmista "peruskouluratkaisua" tai juurikaan hyötyä opinnoista. Jälkikäteen ajateltuna oman alan korkeakouluopinnoista ei ollut juuri hyötyä käytännän työelämässä (= fakta).

        Vaikka minulla olisi seinä täynä diplooomia ja sertifikaattia, niistä ei ole paskaakaan hyötyä, jos käsitys todellisuudesta on mitä sattuu. Useissa työpaikoissa kannukset hankintaan "sorvin ääressä" paikanpäällä. Mitä tulee muissa työpaikoissa tehtyihin projekteihin, niistä ei ole tapana puhua jo pelkästään siksi, että vaitiolositoumus sen kieltää.


      • dzfgscsdfsdf
        DI, realismia kehiin kirjoitti:

        "IT-ala odottaa, että osaat jotain keihäänkärkitekniikoista. Katso työpaikkailmoituksista avainsanoja, valitse kiinnostavimmat ja näe vaivaa opetellaksesi ne itsenäisesti.

        Osaamiseen kannattaa panostaa. Jos ala janoaa sertifikaatteja, sinun kannattaa vaikka maksaa muutama satanen osoittaaksesi kykysi kapealla osaamisalueella. "

        Voi jeesus sentään mitä hypettäjiä...

        Itse olen DI, ja ollut alalla yhtäjaksoisesti jo 15-vuotta. En omaa ainuttakaan sertifikaattia, käynyt juurkikaan kursseja, mutta siitä huolimatta olen tehnyt projektihommia. Meillä päin homman nimi on se, että työ ja työpaikka on se, joka opettaa parhaiten. Projektit vaihtuu, niin myös ongelmien ratkaisutilanteet. Moneen eteen tulleeseen asiaan ei ole ollut valmista "peruskouluratkaisua" tai juurikaan hyötyä opinnoista. Jälkikäteen ajateltuna oman alan korkeakouluopinnoista ei ollut juuri hyötyä käytännän työelämässä (= fakta).

        Vaikka minulla olisi seinä täynä diplooomia ja sertifikaattia, niistä ei ole paskaakaan hyötyä, jos käsitys todellisuudesta on mitä sattuu. Useissa työpaikoissa kannukset hankintaan "sorvin ääressä" paikanpäällä. Mitä tulee muissa työpaikoissa tehtyihin projekteihin, niistä ei ole tapana puhua jo pelkästään siksi, että vaitiolositoumus sen kieltää.

        Olet ollut yhtäjaksoisesti alalla jo 15 vuotta? Olet siis sen verran vanha paska, että jäät vääjäämättä pian nuorempien jalkoihin. Alahan jo katsella uutta duunia. Vanhainkodin talonmiehen homma voisi sopia sulle aika hyvin, vai mitä?


      • yks akka
        dzfgscsdfsdf kirjoitti:

        Olet ollut yhtäjaksoisesti alalla jo 15 vuotta? Olet siis sen verran vanha paska, että jäät vääjäämättä pian nuorempien jalkoihin. Alahan jo katsella uutta duunia. Vanhainkodin talonmiehen homma voisi sopia sulle aika hyvin, vai mitä?

        Mitä itse aiot tehdä 15 vuoden kuluttua? Kiva, että osaat kaiken heti koulusta tultuasi, niin ettei sinun tarvitse kysyä kokeneilta mitään...paitsi että nykyään vastavalmistuneet eivät osaa muuta kuin etsiä tietoa wikipediasta ja sinnekin se on kirjoitettu väärin. Itse asiassa, tällä hetkellä valmistuva sukupolvi on niin surkeaa, että se aletaan huomata ja näitä nykyajan lapsia aletaan kouluttaa paremmin - eläkeläisten toimesta. He sitten tulevat korjaamaan sun virheesi ja sinä ylimielinen kusipää, joka luulet olevasi huippuosaaja, vaikket oikeasti osaa mitään, saat maksun siitä että pysyt kaukana alasta sähläämästä enempää.


      • keihäänkärki
        yks akka kirjoitti:

        Mitä itse aiot tehdä 15 vuoden kuluttua? Kiva, että osaat kaiken heti koulusta tultuasi, niin ettei sinun tarvitse kysyä kokeneilta mitään...paitsi että nykyään vastavalmistuneet eivät osaa muuta kuin etsiä tietoa wikipediasta ja sinnekin se on kirjoitettu väärin. Itse asiassa, tällä hetkellä valmistuva sukupolvi on niin surkeaa, että se aletaan huomata ja näitä nykyajan lapsia aletaan kouluttaa paremmin - eläkeläisten toimesta. He sitten tulevat korjaamaan sun virheesi ja sinä ylimielinen kusipää, joka luulet olevasi huippuosaaja, vaikket oikeasti osaa mitään, saat maksun siitä että pysyt kaukana alasta sähläämästä enempää.

        Niin. On kokeneita ja sitten on liian kokeneita. En ole vielä tähän päivään tarvinnut kysellä reikäkorttikoodaajilta neuvoja, kun viime vuoden teknologiatkin alkavat jo näin puolessa vuotta olla aikansa eläneitä.


      • yks akka
        keihäänkärki kirjoitti:

        Niin. On kokeneita ja sitten on liian kokeneita. En ole vielä tähän päivään tarvinnut kysellä reikäkorttikoodaajilta neuvoja, kun viime vuoden teknologiatkin alkavat jo näin puolessa vuotta olla aikansa eläneitä.

        Ja sunkin tietos vanhenee koko ajan. Heikon tietotason tae on se, että ei tiedä sellaisesta asiasta kuin kouluttautuminen työn ohella ja työpaikkakoulutus. Ainakin mun tuntemat tyypit opiskelevat koko ajan lisää. Tuo sun asentees kertoo, ettet paljon mitään tiedä. Jos olet itse valmistunut puoli vuotta sitten etkä opiskellut mitään sen jälkeen, niin sorry, tietosi on vanhentunutta.


      • keihäänkärki
        yks akka kirjoitti:

        Ja sunkin tietos vanhenee koko ajan. Heikon tietotason tae on se, että ei tiedä sellaisesta asiasta kuin kouluttautuminen työn ohella ja työpaikkakoulutus. Ainakin mun tuntemat tyypit opiskelevat koko ajan lisää. Tuo sun asentees kertoo, ettet paljon mitään tiedä. Jos olet itse valmistunut puoli vuotta sitten etkä opiskellut mitään sen jälkeen, niin sorry, tietosi on vanhentunutta.

        Missasit koko viestini pointin. Eipä taida vanhuksella enää leikata samaan maliin, kuin ennen... Typerä persrunkkari. LOL!


      • yks akka
        keihäänkärki kirjoitti:

        Missasit koko viestini pointin. Eipä taida vanhuksella enää leikata samaan maliin, kuin ennen... Typerä persrunkkari. LOL!

        Sanoo hän, joka on kolmekymppisenä jo ihan pihalla tuolla asenteella, joko laudoissa, raudoissa tai hoidossa. Mulla on osaavia nuoria työkavereita, joilla on kielenkäyttö ihan asiallista. Siitä osaajan tunnistaakin. Fiksut nuoret eivät halua sinun kaltaisiasi tyyppejä työkavereikseen, kuvittelet että osaaminen on sitä, että osaa räiskiä peleissä örkkejä kuoliaaksi. Tuskin muuta osaat. Pikkaisen se on mysteeri, miten selviät näistä keskustelun yhteenlaskuista, laskimella luultavasti.


      • yks akka
        yks akka kirjoitti:

        Sanoo hän, joka on kolmekymppisenä jo ihan pihalla tuolla asenteella, joko laudoissa, raudoissa tai hoidossa. Mulla on osaavia nuoria työkavereita, joilla on kielenkäyttö ihan asiallista. Siitä osaajan tunnistaakin. Fiksut nuoret eivät halua sinun kaltaisiasi tyyppejä työkavereikseen, kuvittelet että osaaminen on sitä, että osaa räiskiä peleissä örkkejä kuoliaaksi. Tuskin muuta osaat. Pikkaisen se on mysteeri, miten selviät näistä keskustelun yhteenlaskuista, laskimella luultavasti.

        Ai niin, unohdinko mainita mä en ole it-alalla ja olen aika äskettäin valmistunut ihan toiselle alalle. Oon vaan huomannut, että ylimieliset tyypit, myös iäkkäämmätkin, eivät hirveästi oikeasti osaa. Osaan itsekin melkein saman kuin suunsoittajat. Hyvä esimerkki vastavalmistuneen tietotasosta, tutun kertomaa: Mikä on sulautettu järjestelmä kysytään kun haetaan alan osaajaa..


      • alepa....
        keihäänkärki kirjoitti:

        Niin. On kokeneita ja sitten on liian kokeneita. En ole vielä tähän päivään tarvinnut kysellä reikäkorttikoodaajilta neuvoja, kun viime vuoden teknologiatkin alkavat jo näin puolessa vuotta olla aikansa eläneitä.

        kerro esimerkki teknologiasta, joka oli viime vuonna hitti ja nyt huti?


      • haastattelija ei ymm
        yks akka kirjoitti:

        Ai niin, unohdinko mainita mä en ole it-alalla ja olen aika äskettäin valmistunut ihan toiselle alalle. Oon vaan huomannut, että ylimieliset tyypit, myös iäkkäämmätkin, eivät hirveästi oikeasti osaa. Osaan itsekin melkein saman kuin suunsoittajat. Hyvä esimerkki vastavalmistuneen tietotasosta, tutun kertomaa: Mikä on sulautettu järjestelmä kysytään kun haetaan alan osaajaa..

        Ja vastaus kysymykseen on: Mitä on small talk? Tätähän ne nuoret nykyään osaa, valitettavasti..


      • yksi kaikkien ja..
        DI, realismia kehiin kirjoitti:

        "IT-ala odottaa, että osaat jotain keihäänkärkitekniikoista. Katso työpaikkailmoituksista avainsanoja, valitse kiinnostavimmat ja näe vaivaa opetellaksesi ne itsenäisesti.

        Osaamiseen kannattaa panostaa. Jos ala janoaa sertifikaatteja, sinun kannattaa vaikka maksaa muutama satanen osoittaaksesi kykysi kapealla osaamisalueella. "

        Voi jeesus sentään mitä hypettäjiä...

        Itse olen DI, ja ollut alalla yhtäjaksoisesti jo 15-vuotta. En omaa ainuttakaan sertifikaattia, käynyt juurkikaan kursseja, mutta siitä huolimatta olen tehnyt projektihommia. Meillä päin homman nimi on se, että työ ja työpaikka on se, joka opettaa parhaiten. Projektit vaihtuu, niin myös ongelmien ratkaisutilanteet. Moneen eteen tulleeseen asiaan ei ole ollut valmista "peruskouluratkaisua" tai juurikaan hyötyä opinnoista. Jälkikäteen ajateltuna oman alan korkeakouluopinnoista ei ollut juuri hyötyä käytännän työelämässä (= fakta).

        Vaikka minulla olisi seinä täynä diplooomia ja sertifikaattia, niistä ei ole paskaakaan hyötyä, jos käsitys todellisuudesta on mitä sattuu. Useissa työpaikoissa kannukset hankintaan "sorvin ääressä" paikanpäällä. Mitä tulee muissa työpaikoissa tehtyihin projekteihin, niistä ei ole tapana puhua jo pelkästään siksi, että vaitiolositoumus sen kieltää.

        Itselläni on ollut tapana esittää "tyhmää" ja olla osaamatta asioita, jos ne toteutetaan tekniikalla X. Sen sijaan, jos työnantaja tulee kysymään nätisti, että "miten tämän toteuttaisit?", saa hän yleensä ihan kelvollisen vastauksen tai ainakin osviittaa mihin suuntaan voi lähteä ampumaan.
        Siis ei yhden tekniikan - vaan teknologian - puolesta.


    • Kopola

      Koska alasi mahdolliset työnantajat ovat enimmäkseen pikkuputiikkeja.

    • Anonyymi

      Eräät jotka on valmistuneet amksta tietoteknikkan insinööreiksi on nyt webdev työntekijä ja toinen on yliopistolla it erityisasiantuntija. Onko ollut vain tuuria?

    • Anonyymi

      Mites työpaikat ulkomailla ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe