Monta vuotta vaivannut häntäluu tekee ajoittain elämästä vaikeaa. Kyseessä on häntäluun jonkinlainen synnynnäinen vika, eli se kääntyy melko jyrkästi ulospäin ja on hieman ihosta koholla. Jo lyhyetkin ajat istuen tai selällään maaten, sekä muut kosketukset saavat sen ärtymään pahasti. Olen käynyt kahdesti lääkärillä, aina otettu röntgen-kuvat, todettu että eihän se normaali ole ja mitään sille ei ole tehtävissä.
Onko tosiaan näin vai pitääkö mennä yksityiselle, että alkaa jotain tapahtumaan? Kun ei noiden särkylääkkeiden jatkuva popsiminenkaan houkuttele.
Häntäluu - eikö mitään ole tehtävissä?
13
9047
Vastaukset
- tehtävissä!
Ja höpö höpö, lääkärit on väärässä tuon suhteen ettei häntäluullesi ole mitään tehtävissä. Samaa sanottiin minullekin, kunnes pääsin tk:seen kerrankin kantaa ottavan lääkärin vastaanotolle, lääkäri laittoi lähetteen kirurgille, kirurgin vastaanotolla pääsin heti leikkausjonoon ja häntäluuni poistettiin.
Minulla häntäluu oli myös todella todella kipeä, ei auttanut särkylääkkeiden popsiminen yhtikäs mitään.
Häntäluuni kääntyi jyrkästi sisään päin ja kirurgi sanoi leikkauksen jälkeen, että luu hetkui, eli jos olisin esim. pepulleni pudonnut niin häntäluu olisi napsahtanut poikki.
Mene yksityiselle, jospa siellä alkaisi tapahtumaan!- minullakin
ollut ja on alaselkä TOSI kipeä. Voisiko johtua samasta asiasta, kun minullakin on joskus todettu, että häntäluu kääntyy sisäänpäin? Siitäkö nää hemmetilliset tuskat vois tullakkin...no mene ja tiedä. Kohtapuolin on aika fysiatrille. Ehkä hän osaa sen sanoa. Mutta olisi sen luulluut magneettikuvissa näkyvän...Lisäksi kärsin hermokivuista ainakin issiaksen alueella ja kovaa poltetta alaselässä. Oliko sinulla samanlaisia oireita?
- Häntäluu..
minullakin kirjoitti:
ollut ja on alaselkä TOSI kipeä. Voisiko johtua samasta asiasta, kun minullakin on joskus todettu, että häntäluu kääntyy sisäänpäin? Siitäkö nää hemmetilliset tuskat vois tullakkin...no mene ja tiedä. Kohtapuolin on aika fysiatrille. Ehkä hän osaa sen sanoa. Mutta olisi sen luulluut magneettikuvissa näkyvän...Lisäksi kärsin hermokivuista ainakin issiaksen alueella ja kovaa poltetta alaselässä. Oliko sinulla samanlaisia oireita?
Tuohon en osaa sanoa johtuuko alaselkä kipusi häntäluustasi.
Siitä on jo vuosia aikaa, kun häntäluuni poistettiin, sen kyllä muistan, että tuskat oli välillä todella kovat ja silloin kun kivut olivat pahimmillaan, niin myös alaselkä meni tietty jumiin kun kävelin etukenossa, lihakset meni todella jumiin ja kyllähän se kipu säteili selkään.
Sinun kannattaa kyllä ottaa fysiatrin vastaanotolla heti puheeksi häntäluusi!
En ymmärrä miksi jotkin tk lääkärit sanoo, että häntäluuta ei voida poistaa, tätä ne minulle jankkasi. Kokemuksesta voin sanoa, että leikkaus toi minulle todella suuren helpotuksen vaikka leikkauksen jälkeen seuraava kk:si ei ollutkaan mitään herkkua 4 viikon istumakieltoineen, mutta tämä kaikki oli vähäistä verrattuna ennen leikkausta oleviin kipuihin.
Voin siis kokemuksesta suositella leikkausta! - täytyy tämäkin
Häntäluu.. kirjoitti:
Siitä on jo vuosia aikaa, kun häntäluuni poistettiin, sen kyllä muistan, että tuskat oli välillä todella kovat ja silloin kun kivut olivat pahimmillaan, niin myös alaselkä meni tietty jumiin kun kävelin etukenossa, lihakset meni todella jumiin ja kyllähän se kipu säteili selkään.
En ymmärrä miksi jotkin tk lääkärit sanoo, että häntäluuta ei voida poistaa, tätä ne minulle jankkasi. Kokemuksesta voin sanoa, että leikkaus toi minulle todella suuren helpotuksen vaikka leikkauksen jälkeen seuraava kk:si ei ollutkaan mitään herkkua 4 viikon istumakieltoineen, mutta tämä kaikki oli vähäistä verrattuna ennen leikkausta oleviin kipuihin.
Voin siis kokemuksesta suositella leikkausta!asia ottaa puheeksi. On minulle joitakin tutkimuksia tulossa mm. paksunsuolen tähystys!!!(apua!!!pelkään sitä tosi paljon!!!) Mulle ainakin selkään tulee kova kipu, jos nojaan yläselällä johonkin, niin sen jälkeen alaselkä menee niin jumiin ettei meinaa päästä liikkeelle. Lisäksi minulla on tuon lähes jatkuvan alaselkäkivun lisäksi kylkikipua oik. kyljessä. Varsinkin kun sitä venyttää. Nämä oireet tulleet keisarinleikkauksen jälkeen, jolloin minulla oli mahassa paha tulehdus... Että sellaista. Mutta toivottavasti joskus jotain selviää. Ja tosi paljon kiitoksia viestistäsi!!!On mukava että joku ottaa jotain kantaa, kun itse on kipeä...
- Vaan! :)
täytyy tämäkin kirjoitti:
asia ottaa puheeksi. On minulle joitakin tutkimuksia tulossa mm. paksunsuolen tähystys!!!(apua!!!pelkään sitä tosi paljon!!!) Mulle ainakin selkään tulee kova kipu, jos nojaan yläselällä johonkin, niin sen jälkeen alaselkä menee niin jumiin ettei meinaa päästä liikkeelle. Lisäksi minulla on tuon lähes jatkuvan alaselkäkivun lisäksi kylkikipua oik. kyljessä. Varsinkin kun sitä venyttää. Nämä oireet tulleet keisarinleikkauksen jälkeen, jolloin minulla oli mahassa paha tulehdus... Että sellaista. Mutta toivottavasti joskus jotain selviää. Ja tosi paljon kiitoksia viestistäsi!!!On mukava että joku ottaa jotain kantaa, kun itse on kipeä...
Muistin tuosta mainitsemastasi keisarinleikkauksesta, että kun tk:sessa häntäluuni kuvattiin niin röntgenlääkäri sanoi minulle, että jos aion hankkia lapsia, niin kätilölle on hyvissä ajoin sanottava häntäluustani koska alateitse synnytys ei tule onnistumaan häntäluuni takia.
Olisiko sinulla sitten lihakset niin jumissa häntäluun takia? Ainakin minulla selkä meni ihan juntturiin sen peijakkaan peppukivun takia ja pakarat oli välillä turvoksissakin. Istuminen ei tullut mieleenikään silloin kun kivut olivat pahimmillaan, käveleminenkin oli välillä sellaista pikku sipsuttamista eteenpäin.
Jos fysiatri suosittelee häntäluun poistoa, niin ei kannata empiä, jos haluaa vaivasta eroon.
Olen niin miljoona kertaa huokaissut helpotuksesta kun pääsin omasta "hännästäni" eroon! :)
Onnea matkaan, toivottavasti pääsisit ikävästä vaivasta pian eroon! - tunnoton
täytyy tämäkin kirjoitti:
asia ottaa puheeksi. On minulle joitakin tutkimuksia tulossa mm. paksunsuolen tähystys!!!(apua!!!pelkään sitä tosi paljon!!!) Mulle ainakin selkään tulee kova kipu, jos nojaan yläselällä johonkin, niin sen jälkeen alaselkä menee niin jumiin ettei meinaa päästä liikkeelle. Lisäksi minulla on tuon lähes jatkuvan alaselkäkivun lisäksi kylkikipua oik. kyljessä. Varsinkin kun sitä venyttää. Nämä oireet tulleet keisarinleikkauksen jälkeen, jolloin minulla oli mahassa paha tulehdus... Että sellaista. Mutta toivottavasti joskus jotain selviää. Ja tosi paljon kiitoksia viestistäsi!!!On mukava että joku ottaa jotain kantaa, kun itse on kipeä...
Paksuoli on tunnoton, joten sen tähystystä ei kannata pelätä. Mulle on tehty kahdesti puolen vuoden sisällä.
- tiedä
Vaan! :) kirjoitti:
Muistin tuosta mainitsemastasi keisarinleikkauksesta, että kun tk:sessa häntäluuni kuvattiin niin röntgenlääkäri sanoi minulle, että jos aion hankkia lapsia, niin kätilölle on hyvissä ajoin sanottava häntäluustani koska alateitse synnytys ei tule onnistumaan häntäluuni takia.
Olisiko sinulla sitten lihakset niin jumissa häntäluun takia? Ainakin minulla selkä meni ihan juntturiin sen peijakkaan peppukivun takia ja pakarat oli välillä turvoksissakin. Istuminen ei tullut mieleenikään silloin kun kivut olivat pahimmillaan, käveleminenkin oli välillä sellaista pikku sipsuttamista eteenpäin.
Jos fysiatri suosittelee häntäluun poistoa, niin ei kannata empiä, jos haluaa vaivasta eroon.
Olen niin miljoona kertaa huokaissut helpotuksesta kun pääsin omasta "hännästäni" eroon! :)
Onnea matkaan, toivottavasti pääsisit ikävästä vaivasta pian eroon!mistä tämä kaikki johtuu! Kivut on ollu niin hirveitä, että jouduin kerran menemään niiden takia ensiapupäivystykseenkin keskellä yötä! Mutta eipä minua otettu tosissaan...No sen verran tosissaan kuitenkin otettiin, että laitettiin huumelääkkeitten ja hermokipulääkkeitten kanssa kotiin kärsimään ja odottelemaan tutkimuksia. Ja siitä on jo puolitoista kuukautta kun olin ea:ssa. Ja siitä lähtien olen juossut lääkäriltä toiselle apua etsien... On minut laitettu tutkimuksiin, mutta kaikki vielä edessäpäin. Kun kaikki on niin pirun hidasta.
Mullekin sanottiin joskus että yli neljäkiloinen lapsi ei mahdu syntymään häntäluun takia. Kuitenkin minun piti yrittää synnyttää yli neljäkiloista ja eihän siitä mitään tullut ja leikkaukseen päädyttiin.
Voi kun joskus lähiaikoina selviäisi mitä tää on ja saisin apua vaivaani. Tuntuu vaan että lopun ikääni syön noita vahvoja kipulääkkeitä. Ja tietenkin pelkään pahinta...Toivotaan että vika oisi vaikka häntäluussa, ettei missään sisäelimissä! - olen kuullut
tunnoton kirjoitti:
Paksuoli on tunnoton, joten sen tähystystä ei kannata pelätä. Mulle on tehty kahdesti puolen vuoden sisällä.
kauheita juttuja siitä, miten kivulias se tutkimus on...itselleni tehtiin melkein parikymmentä vuotta sitten peräsuolen tähystys, ja kipu oli aivan järkyttävä. No onpa kuitenkin välineet kehittyneet sen jälkeen, kun aikaakin on kulunut. Eikö tosiaan ollut kipuja? Luulen kyllä, kun mulla on vatsan ja selän alue muutenkin kipeä, niin varmasti sekin tuntuu. Koska kun mulle tehtiin viime viikolla gyn. tutkimus, niin sen jälkeenkin oli paikat tosi kipeenä pari päivää. Siis kärsimäni kivut pahenivat. Ja joutui ottaamaan taas hirveesti särkylääkettä. Saitko mitään esilääkitystä ja särkylääkettä ennen tutkimusta tai sen aikana? Tehtiinkö yksityisesti vai julkisella puolella?
- tähystyksestä
olen kuullut kirjoitti:
kauheita juttuja siitä, miten kivulias se tutkimus on...itselleni tehtiin melkein parikymmentä vuotta sitten peräsuolen tähystys, ja kipu oli aivan järkyttävä. No onpa kuitenkin välineet kehittyneet sen jälkeen, kun aikaakin on kulunut. Eikö tosiaan ollut kipuja? Luulen kyllä, kun mulla on vatsan ja selän alue muutenkin kipeä, niin varmasti sekin tuntuu. Koska kun mulle tehtiin viime viikolla gyn. tutkimus, niin sen jälkeenkin oli paikat tosi kipeenä pari päivää. Siis kärsimäni kivut pahenivat. Ja joutui ottaamaan taas hirveesti särkylääkettä. Saitko mitään esilääkitystä ja särkylääkettä ennen tutkimusta tai sen aikana? Tehtiinkö yksityisesti vai julkisella puolella?
Minulle tehtiin juuri loppuvuodesta paksunsuolen tähystys. Niin nyt kuin aiemminkin itse tähystäminen ei satu, mutta kun suoleen pumpataan ilmaa, se venytys tekee todella kivuliaat ilmavaivat. Ennen kuin saa lasketuksi sen pumpatun ilman pois kivut olivat ainakin minulla melkoiset. Tähystyksen aikanakin hoitaja "leipoi" vatsaani kylkiasennossa ja yllytti piereskelemään.
- häiritsevä häntäluu
Häntäluu.. kirjoitti:
Voin siis kokemuksesta suositella leikkausta!moi ! mun häntäluuhun sattuu ku koitan tehä esim vatsalihaksia jalat ilmassa. Mun pitää laittaa kokonaan toiselle puolelle mun paino ja se on inhottavaa. en pysty nousemaan vatsoista ees ylös ku pitää laittaa paino toiselle puolelle. se on sitäpaitsi liian ulkona ja ihosta koholla. pelkään leikkausta koska oon aika nuori vielä ja en uskalla mennä röntgen kuvauksiin sillä pelkään et mun häntäluu täytyy leikata ! mitä mä teen ? auttakaa mua, oon ihan peloissani siitä leikkauksesta ! ;(( HELP ME !
- häntäluun kanssa ongelmia
Mulle laitettiin kortisonia pienellä injektioneulalla häntäluun kipeytyneeseen nikamaan. Siinä näkyi röntgenissä ja ultraäänessä ihan selvästi vikaa eli lääkärien sanoilla: degeneraatiotyyppistä skleroosilisää ja luurakenteen epäsäännöllisyyttä. Häntä on ollut aivan saatanan kipeä ja kipu pahentunut istuessa pitkiä aikoja.
Kävin yksityisellä lääkärillä ja siellä sanottiin, että leikkaus on viimeinen vaihtoehto, sillä häntäluun alue tulehtuu helposti ja leikkaus itsessään on hankala. Hoitaja käski pitämään huolta että kipua hoidetaan eli mainitsi kipupoliklinikan ja että pitää olla sinnikäs ja osata vaatia hoitoa. Nykyään kun potilaan pitää olla aktiivinen ja tietää sen verran että osaa kysyä ja osaa vaatia hoitoa!
Tsemppiä kaikille! Älkää luovuttako! - auttakaa49
sisäänpäin kääntynyt.Synnytyksen jälkeen oli kova kipu.Minulla on ollut viikkoja peräsuolen särkyä ja en tiedä mistä se johtuu.Pukamia ei ole.Istun päivät työni vuoksi.Voisiko häntäluu aiheuttaa kipua peräsuoleen.Outoja tuntemuksia myös emättimessä.Ihan kuin jotain aavesärkyä.Olen menossa kolmannen kerran lääkäriin ensiviikolla.Voiko stressi aiheuttaa tälläisiä vaivoja,kun näitä ei ennen ole ollut.Tuntuu ettei jaksa enää yhtään tätä kipua..osaako joku auttaa...
- Anonyymi
Viestistäsi jo 10 vuotta aikaa mutta itsellä myös särkyä häntäluussa tosi alhaalla sekä suolen toiminta outoa ja tuntuu että sisemmät vatsalihakset menee kramppiin ajoittain enemmän ja vähemmän. Istuminen sattuu, nouseminen sattuu. Nyt kävin röntgenissä mutta vaan yksi kuva sivusta otettiin. Voi luoja tätä julkista..olisi pitänyt erikseen sekin sanoa että myös suoraa takaata kuva niin näkee nikamien tilanteen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264