ovat menneet nyt täysin sekaisin. Ensin pääministeri Vanhanen kertoo, että ajatus eläkeiän nostosta syntyi hänen päässään Rukan lumilla. Sitten idena isän onkin kerrottu olevan ministeri Katainen. Ministeri Katainen puolestaan kertoo, että idea syntyi VM:n pohjapapereista.
Mikä selitys seuraavaksi. Ehkä Tanja Karpela tulee esiin ja kertoo olleensa poikien kanssa parantamassa maailmaa yöllä hotellihuoneessa ja että siellä se idea sitten kaiken viihteen keskellä keksittiin. Ja kaiken lisäksi Matti oli ihan selvin päin.
Nyt alan ymmärtää, että Vanhasen sepittämällä jutulla, jonka mukaan hän tapasi prissenssa Ruususensa Ikeassa, on sittenkin yhteiskunnalista merkitystä. Meidän Matti ei ehkä ole vain Moka-Matti, vaan myös patologinen valehtelija. Siihenhän tämä vahvasti viittaa, kun tiedetään, että Matti sylkee kuppiin.
Hallituksen pääpukarit
13
540
Vastaukset
- Jeesss..
Toisin kun mielipuolipunikki.
- punikki persut viisaita
nettihörhöjä, joku laittoi kymmeniä keksittyjä nimiä, kaikki meni täydestä, buuu haaa.
- Paniikkia vai typeryyttä?
Ihan täydellistä farssia.
Naurattaisi, jos nämä sankarit eivät olisi tuossa asemassa tällaisella hetkellä. Nyt ei naurata yhtään.- puolelle?
kumpaa se lienee? Minä luulen, että se on demaritolloutta.
- ja sitten..
sitten nää SDP,n herrankekkulit nussi niiden rahat!
Muistele sitä. - Obs1
todella pysty parempaan. Vähän säälittää, kun joskus ihan kunnon miehenäkin ollut on mennyt noin lapselliseksi.
- ei hyvä
Minusta olet parempi kirjoittaja silloin, kun kirjoitat asiaa.
Vittuilijana olet aika surkea.
-Jäbä - Niinpä niin
Eläkeiän nostosta on ollut puhetta koko tämän vuosituhannen ajan ja sen taloudellisista vaikutuksista on tutkimuksia tehty. Tietenkin se on ollut eräänä vaihtoehtomuotona esillä aina, kun tulevaisuudesta on suunnitelmia tehty.
Vanhanen sai päähänsä Rukan lumilla ainoastaan sen, että uudistusta kannattaa ajaa nyt, koska sen läpimeno olisi todennäköisempää laman torjumisen varjolla, näin hän ainakin sanoi.
Minun käsittääkseni, kumpikaan ei sinänsä ole valehdellut. Tietenkin Kataisen toiminta oli hieman kyseenalaista, koska luultavasti esiintuominen näin oli yhdessä sovittu. Sopivasti ajoitettu lomamatka oli varsin hyvä veto. Vanhasen sosiaalinen kyvyttömyys on kaikkien tiedossa, Kataisen taidot ovat aivan eri luokkaa. Kokoomus sai aika kivasti irtopisteitä. Perimältään tupeksia oli Vanhanen -tietenkin.- kannattaisi arvioida
Kirjoituksestsi tuli mieleeni, että median rooli tässä kohussa kannattaisi arvioida ja eritellä hiukan analyyttisemmin kuin tähän asti on tehty.
Oma käsitykseni asiasta on, että suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut varsin hyvin tiedossa vuosikymmenet. Sitä yritettiin ratkaista, kun eläkeuudistus tehtiin 2005, mutta jäätiin sellaiseen kompromissiin, joka ei ole ratkaisu, ei ainakaan nyt, kun lama tuli sotkemaan kuviot ja palvelutason ylläpitoa ja elvytystä varten päätettiin ottaa velkaa eikä menty menoleikkauksiin tai veronkorotuksiin.
Oma käsitykseni on, että hallitus päätti politiikkariihessään yksimielisesti lähteä ratkaissemaan tätä suurempaa työllisyysasteongelmaa monilla eri keinoilla, joista eläkeiän nostaminen oli vain yksi. Media kuitenkin tarttui vain tähän yhteen keinoon ja Vanhasen tv-haastattelun merkityksettämään irtorepliikkiin Rukan laduista, ja rakensi siitä dramaattiset otsikoinnit: "Pääministeri keksi Rukan hangilla korottaa eläkeikää kahdella vuodella".
Tällaisella uutisoinnillahan ei ole mitään tekemistä tosiasioiden eikä ongelman kokonaiskuvan kanssa, ei minun mielestäni ainakaan.
Jos journalismin tehtävä - niin kuin se usien määritellään - on antaa kansalaisille TODENMUKAINEN KUVA siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, niin nyt annettiin hyvin yksipuolinen kuva.
Tämä yksipuolisuus vain korstui, kun media lähti teettämään mielipidetutkimuksia siitä, vastustaako kansa vai kannattaako se "eläkeiän korottamista", ikään kuin tästä olisi ainoastaan kysymys ja ikään kuin eläkeikää korotettaisi heti, tässä ja nyt, laman tullessa ja irtisanomisten ollessa ovella.
Minua ainakin kiinnostaisi kovasti, jos joku väitöskirjaansa tekevä viestinnän tutkija ottaisi tämän aiheekseen ja selvittäisi, millaisen kuvan media antoi asiasta suhteessa siihen, mitä hallitus todellisuudessa aikoi.
Tällä en halua syyllistää mediaa, vaan ainoastaan saada tarkemman kuvan siitä, miten asiat menivät niin kuin menivät. Yhtä kiinnostavaa on, ainakin minulle, myös se, miksi hallitus ei osannut tiedottaa aikeistaan paremmin, vaan media pääsi dramatisoimaan asian niinkin yksinkertaisn yksipuoliseksi kuin se sen teki.
Valehtelustahan ketään on turha syyttää, koska se, että noukitaan irtolauseita irti alkuperäisestä asiayhteydestään ja ruvetaan tulkitsemaan niitä jälkiviisaasti, kun tilanne on muuttunut, on minusta pahimmanlaatuista politikointia, josta ei ole hyötyä kenellekään.
Leimaaminen ja syyttely paljastavatkin minusta vain sen, illaisia ennakkoluuloja ja -asenteita itse kullakin on eri poliitikkoja kohtaan.
En tiedä mistä johtuu, mutta itse uskon, että Vanhasen arvostus kasvoi tässä "kriisissä" eikä kokoomus saanut mitään sellaista hyötyä, mitä esim. kepun Rantakangas väittää kokoomuksen kalastelleen. Täysi typerys tämä Rantakangas minun mielstäni, muuten.
-Jäbä - Niinpä niin
kannattaisi arvioida kirjoitti:
Kirjoituksestsi tuli mieleeni, että median rooli tässä kohussa kannattaisi arvioida ja eritellä hiukan analyyttisemmin kuin tähän asti on tehty.
Oma käsitykseni asiasta on, että suurten ikäluokkien eläköitymisongelma on ollut varsin hyvin tiedossa vuosikymmenet. Sitä yritettiin ratkaista, kun eläkeuudistus tehtiin 2005, mutta jäätiin sellaiseen kompromissiin, joka ei ole ratkaisu, ei ainakaan nyt, kun lama tuli sotkemaan kuviot ja palvelutason ylläpitoa ja elvytystä varten päätettiin ottaa velkaa eikä menty menoleikkauksiin tai veronkorotuksiin.
Oma käsitykseni on, että hallitus päätti politiikkariihessään yksimielisesti lähteä ratkaissemaan tätä suurempaa työllisyysasteongelmaa monilla eri keinoilla, joista eläkeiän nostaminen oli vain yksi. Media kuitenkin tarttui vain tähän yhteen keinoon ja Vanhasen tv-haastattelun merkityksettämään irtorepliikkiin Rukan laduista, ja rakensi siitä dramaattiset otsikoinnit: "Pääministeri keksi Rukan hangilla korottaa eläkeikää kahdella vuodella".
Tällaisella uutisoinnillahan ei ole mitään tekemistä tosiasioiden eikä ongelman kokonaiskuvan kanssa, ei minun mielestäni ainakaan.
Jos journalismin tehtävä - niin kuin se usien määritellään - on antaa kansalaisille TODENMUKAINEN KUVA siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, niin nyt annettiin hyvin yksipuolinen kuva.
Tämä yksipuolisuus vain korstui, kun media lähti teettämään mielipidetutkimuksia siitä, vastustaako kansa vai kannattaako se "eläkeiän korottamista", ikään kuin tästä olisi ainoastaan kysymys ja ikään kuin eläkeikää korotettaisi heti, tässä ja nyt, laman tullessa ja irtisanomisten ollessa ovella.
Minua ainakin kiinnostaisi kovasti, jos joku väitöskirjaansa tekevä viestinnän tutkija ottaisi tämän aiheekseen ja selvittäisi, millaisen kuvan media antoi asiasta suhteessa siihen, mitä hallitus todellisuudessa aikoi.
Tällä en halua syyllistää mediaa, vaan ainoastaan saada tarkemman kuvan siitä, miten asiat menivät niin kuin menivät. Yhtä kiinnostavaa on, ainakin minulle, myös se, miksi hallitus ei osannut tiedottaa aikeistaan paremmin, vaan media pääsi dramatisoimaan asian niinkin yksinkertaisn yksipuoliseksi kuin se sen teki.
Valehtelustahan ketään on turha syyttää, koska se, että noukitaan irtolauseita irti alkuperäisestä asiayhteydestään ja ruvetaan tulkitsemaan niitä jälkiviisaasti, kun tilanne on muuttunut, on minusta pahimmanlaatuista politikointia, josta ei ole hyötyä kenellekään.
Leimaaminen ja syyttely paljastavatkin minusta vain sen, illaisia ennakkoluuloja ja -asenteita itse kullakin on eri poliitikkoja kohtaan.
En tiedä mistä johtuu, mutta itse uskon, että Vanhasen arvostus kasvoi tässä "kriisissä" eikä kokoomus saanut mitään sellaista hyötyä, mitä esim. kepun Rantakangas väittää kokoomuksen kalastelleen. Täysi typerys tämä Rantakangas minun mielstäni, muuten.
-JäbäMedian rooli on tiedonvälitys, siitä olemme samaa mieltä. Tosiasiat ovat politiikassa kuitenkin puhtaasti mielipidekysymyksiä, käytännössä uutisointi vaatii aina vastaanottajalta mediakritiikkiä, olipa kyseessä mikä asia tahansa.
Aivan, näin siinä kävi, hallituksen tarkoituksena oli pyrkimys ratkaista velkaantumisen ongelma, jos ja kun velkaantuminen on varsin mittavaa velkaelvytyksen vuoksi. Eräs keino oli eläkeiän nosto, jota on tosin pidetty tavoitteena jo kauan.
Vanhasen esiintulo oli kuitenkin tökerö ja HÄN oli syyllinen siihen, että keskustelu typistyi tähän yhteen asiaan. Vanhanenhan ei muita vaihtoehtoja tuonut esille.
Eläkeiän korottaminen hallituksen yksipuolisella sanelulla ei onnistu, se on aivan selvä asia. Suomen eläkejärjestelmä on kuitenkin työtekijäjärjestöjen luomus ja sitä on sellaisena käsiteltävä. Suomen tilanne poikkeaa siten muista maista.
Minua on hieman huvittanut, kun tässä yhteydessä on nostettu keskusteluun korporaatio, ikäänkuin järjestötoiminta olisi sinällään demokratian vastainen. Oikeastaan voitaisiin aivan hyvin keskustella, tässä yhteydessä, myös puoluevallasta, se olisi jopa perustelumpaa, koska varsin pienellä enemmistöllä hallitus on muodostettu. Mikäli ajatellaan koko äänestäjäkuntaa, silloin hallituksen pohjana olevan puolueet, eivät edusta enemmistöä kansasta, eivät missään nimessä. Kansalaismielipiteen kysyminen on aina paikallaa, mikäli puhutaan demokraattisesta päätöksenteosta. Kansahan on lopulta se, jonka päätökset tulisi tehdä, vaikkapa vain edustajiensa välityksellä.
Minua hämmästyttää, miten oikeistohallitus halveksii kansanvaltaa, yleensä tämä toiminta on yhdistetty äärivasemmistolaisuuteen. - Minä vaan
Niinpä niin kirjoitti:
Median rooli on tiedonvälitys, siitä olemme samaa mieltä. Tosiasiat ovat politiikassa kuitenkin puhtaasti mielipidekysymyksiä, käytännössä uutisointi vaatii aina vastaanottajalta mediakritiikkiä, olipa kyseessä mikä asia tahansa.
Aivan, näin siinä kävi, hallituksen tarkoituksena oli pyrkimys ratkaista velkaantumisen ongelma, jos ja kun velkaantuminen on varsin mittavaa velkaelvytyksen vuoksi. Eräs keino oli eläkeiän nosto, jota on tosin pidetty tavoitteena jo kauan.
Vanhasen esiintulo oli kuitenkin tökerö ja HÄN oli syyllinen siihen, että keskustelu typistyi tähän yhteen asiaan. Vanhanenhan ei muita vaihtoehtoja tuonut esille.
Eläkeiän korottaminen hallituksen yksipuolisella sanelulla ei onnistu, se on aivan selvä asia. Suomen eläkejärjestelmä on kuitenkin työtekijäjärjestöjen luomus ja sitä on sellaisena käsiteltävä. Suomen tilanne poikkeaa siten muista maista.
Minua on hieman huvittanut, kun tässä yhteydessä on nostettu keskusteluun korporaatio, ikäänkuin järjestötoiminta olisi sinällään demokratian vastainen. Oikeastaan voitaisiin aivan hyvin keskustella, tässä yhteydessä, myös puoluevallasta, se olisi jopa perustelumpaa, koska varsin pienellä enemmistöllä hallitus on muodostettu. Mikäli ajatellaan koko äänestäjäkuntaa, silloin hallituksen pohjana olevan puolueet, eivät edusta enemmistöä kansasta, eivät missään nimessä. Kansalaismielipiteen kysyminen on aina paikallaa, mikäli puhutaan demokraattisesta päätöksenteosta. Kansahan on lopulta se, jonka päätökset tulisi tehdä, vaikkapa vain edustajiensa välityksellä.
Minua hämmästyttää, miten oikeistohallitus halveksii kansanvaltaa, yleensä tämä toiminta on yhdistetty äärivasemmistolaisuuteen.Luulisin, että emme näe asioita kovinkaan paljoa eri tavalla, mutta minä näen eläkeiän noston kahtena eri kysymyksenä, mitä sinä et minun mielestäni yhtä selvästi erottele.
Hallituksen todellinen tavoite ja samalla koko ongelman ydin on "eläkeiän nosto", eli se, että tosiasiallista eläkkeellesiirtymistä pitää saada myöhemmäksi. Tästä asiasta kukaan, ei edes ay-liike eikä vasemmistokaan, ole eri mieltä.
Hallituksen julkisuuteen heittämä "eläkeiän nosto", eli työeläkkeelle siirtymisen lakisääteisen alarajan nosto 63 vuodesta 65 vuoteen, oli pelkästään yksi keino päästtä edellisessä kappaleessa kuvaamaani tavoitteeseen.
Kun vasemmisto ja etenkin ay-liike intoutuivat suureen ääneen kinaamaan, että hallituksen keino on väärä, ja eläkeiän nostamiseen on muitakin keinoja, niin hallitus sitten johti tilanteen siihen, että ay.liike sitoutui etsimään juuri noita muita keinoja, jos hallitus vetää takaisin oman keinonsa, lakisääteisen eläkeiän alarajan noston
Tätä media ei raportoinut ollenkaan niin, että kansa olisi ymmärtänyt asian koko kuvion, mistä edellä kirjoitin, mun minusta olisi kiinnostavaa, että joku media-asiantuntija todella tutkisi, miten asia eteni julkisuudessa sellaiseksi, että asiasta on syntynyt mitä kummallisempia väärinkäsityksiä, vaikka tosiasiassa tapahtui vain se, että hallitus sitoutti ay-liikkeen toteuttamaan tämän vuoden loppuun mennessä kovemmat tavoitteet, mihin hallitus oli alun perin pyrkinyt "eläkeiän nostossa".
-Jäbä
- sylkeekö???
johonkin kuppiin, mutta taitaapa olla salaiset kupit joihin janoaa kiihkolla???
- Minä vaan
Heittelin sulle eilen parikin kommenttia, tai toinen taitaa olla Niinpä Niin:lle, mutta silti.
Ei tarvii kommentoida, jos ei kiinnosta, mutta laitan linkit, jos et ole muuten huomannut:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000042486222
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000042472137
t. -Jäbä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242371Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3441961Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241856Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101653Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581478Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121022Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu17980- 63855
- 55840
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2798