Tuossa lapsen rokotusopasta lukiessa selkeni, että rokotteiden voimassaoloaika ei ole kovinkaan pitkä, ja suojan säilyminen edelyttäisi rokotteiden uusimista 10, jopa 5 vuoden välein.
Aloin pohtia, että onko olemassa jotain sevitystä siitä, kuinka hyvin ihmiset ovat rokotussuojansa pitäneet voimassa, vai onko rokotuskattavuus vain suuri kupla väestön ollessa todellisuudessa vailla suojaa rokotusten vanhettua.
Oletko siis huolehtinut rokotustesi vomassaolosta?
Milloin rokotutit viimeksi itsesi?
4
580
Vastaukset
- seurannut
Käyn kroonisten sairauksieni vuoksi terveyskeskuksessa vähintään kerran vuodessa. Itse en ole seurannut rokotusteni voimassaoloa, mutta joskus terveydenhoitaja on huomauttanut jostain rokotuksesta ja antanut tehosteen. Ymmärtääkseni moni rokotus on sellainen että se antaa ainakin jonkinasteisen suojan vaikka sitä ei olisi uusittu. Joidenkin tautien suojaa ei enää aikuisena tarvitakaan erityisesti, näin olen ainakin itse uskonut. Ja olisihan noista varmaan huomautettu terveyskeskuksessa. Ulkomaille matkustettaessahan on syytä ottaa tarvittava rokotuksen kohdemaan mukaan.
- Vaivainen
80-luvulla viimeksi muistan piikkejä saaneeni, silloin ilmeisesti polion ja jäykkäkouristuksen. Kyselin näistä taannoin neuvolasta ja poliota ei kuulema enää rokoteta kuin joihinkin tiettyihin maihin meneville turisteille; jäykkis olisi tietenkin syytä pitää voimassa.
Muista rokotteista en tiedä - ilmeisesti niistäkin suurin osa koskee nimenomaan turisteja (hepatiitit)? - *milla
Minä olen huolehtinut omasta rokotesuojastani.
Polion kävin juuri tammikuussa tehostamassa koska tein tuossa taannoin matka maahan jossa on vielä poliota, ja tetanuksen sain pari vuotta sitten. Ja muut rokotukset ovat kunnossa. Olen myös itse hankkinut hepatiitti rokotukset. - surku111
Viimeksi 90-luvulla on rokotettu. En ole uusinut kun olen niin kipuherkkä ja vielä piikkikammo..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7193194Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622902Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o702723Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä342616Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582138- 491699
- 831668
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181659Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise131651- 571539