Perusturva on antanut selvityksen Lapuan vanhustenhuollon kehittämiseksi. Mutta ei se siltikään tunnu riittävän kun tämä paljon mainostettu uusi yksikkökin on jo täynnä. Nyt on suunnitteilla uusi yksikkö ns. nahkurin kiinteistö vanhuksille ja kehitysvammaisille mutta lähinnä tarkoitettu itsenäiseen asumiseen ilman yövalvontaa. Lapualla on todella paljon dementoituneita vanhuksia omaisten hoidettavana, kotipalvelu/-sairaanhoito on aivan ylityöllistetty ja jos vuodeosastoilta vähennetään paikkoja niin mihin nämä vanhukset sijoitetaan? Minkälainen on tuki Lapualla omaishoitajille? Saavatko edes lakisääteiset lomat?
Vanhustenhuolto Lapualla
2
391
Vastaukset
- omaishoitaja
Olen ollut jo muutaman vuoden omaishoitajana ja seurannut mielenkiinnolla vanhushuollon kehitystä. Monta ihmetyksen aihetta on vuosien varrella tullut vastaan. Kysyit lakisääteisistä lomista. Itselleni kuuluisi kolme lomapäivää kuukaudessa, mutta koska niitä ei pystytä järjestämään, saa intervalliviikosta kolme vrkautta vähän halvemmalla. Intervallipaikkoja tosin on niin vähän, että omaishoitajat eivät saa omaisiaan riittävän usein pienkoteihin intervalleihin että saisivat hengähdystauon. Kotipalvelusta olen yleensä saanut avun pienelläkin varoitusajalla -kiitos siitä- mutta vain arkipäivinä kun olen itse töissä. Jos omaishoidontuki pystyisi kilpailemaan edes minimipalkan kanssa, voisin harkita jääväni kotiin hoitamaan omaistani. N.450 euroa kuukaudessa (miinus verot) ei elätä.
Usein olen ihmetellyt miksi Lapualla ei ole yöpartiota? Monet vanhukset tuntevat olonsa turvattomaksi yöllä, siispä he päätyvät usein tk:n potilaiksi odottamaan "sijoituspaikkaa". Tai miksi ei järjestetä dementikoille päivähoitoa? Omalla kohdalla se olisi ratkaissut monta pulmaa ja antaisi monelle edes hetkeksi lepotauon.
Sen verran huonokuntoisia vanhuksia hoidetaan kotona, että vaikka saataisiin uusi 31-paikkainen yksikkö lisää, asukkaista ei olisi pulaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1265334Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313842No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452480Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv371972Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241694- 241693
- 411630
- 501608
- 291443
- 141362