chevrolet lumina, kestääkö?

RUTKA

MITEN LUMINA KESTÄÄ KILOMETREJÄ JA AIKAA. KONE, VAIHDELAATIKKO,SÄHKÖT,KORI,RUOSTUUKO POHJA? ONKO JOTAIN TYYPPIVIKOJA JOHON KIINNITTÄÄ HUOMIOTA OSTAESSA AUTOA. SUORITUSARVOT JA KULUTUS KIINOSTAA MYÖS. KÄVIN POTKIMASSA ERÄÄN LUMINAN VANTEITA JA MIELENKIINTO HERÄSI. NÄTIN MALLINEN AUTO JA HINTAKIN EDULLINEN. KIITOKSET VINKEISTÄ

78

8840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruuhkakivi

      siksi niitä ei valmista valmistaja joka on menossa konkurssiin...osta vaikka lada...menee rahat parempaan autoon...n. 300 euron romu...

      • erikoinen...

        kommentti. Hyvin tuntuu hintakin olevan tiedossa, vaikka kysyjä ei ole maininnut muutakuin auton nimen. Saahan sitä tuollakin tavalla kävijöitä omalle sivulleen.


      • tOSI ON.

        Tieto perätöntä.Hyvät Luminat kulkee 400 000 ilman kummempia vikoja.


      • aijaa kun
        tOSI ON. kirjoitti:

        Tieto perätöntä.Hyvät Luminat kulkee 400 000 ilman kummempia vikoja.

        400.000

        Mulla ei mee yli 140km/h


    • asentaja..

      Luminan V6 moottori on osoittautunut heikoksi.
      Erittäin matalat männät leikkaavat kiinni usein.
      Kannattaa pysyä erossa.

      • V60

        näyttää löytyvän ja tässä yksi lisää.....Luminassa on sama 60 asteen V moottori jota jenkit on valmistaneet jo vuosia. 80 luvulta lähtien. Ja huikean moneen automalliin. Yksi eniten tehtyjä moottoreita. Ja yksi kestävimpiä...ei kai sitä muuten tehtäisikään vielä.
        Viritysosia löytyy myös sellaisia määriä, ettei täällä suomemmeniemellä edes osata kuvitella.


      • asentaja?

        "Erittäin matalat männät leikkaavat kiinni usein."

        Männän mataluudella ja kiinnileikkautumisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
        V6 männät eivät leikkaa kiinni kovin usein, koska tuo väittämäsi oli ainakin minulle ensimmäinen.


      • tajusinko
        asentaja? kirjoitti:

        "Erittäin matalat männät leikkaavat kiinni usein."

        Männän mataluudella ja kiinnileikkautumisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
        V6 männät eivät leikkaa kiinni kovin usein, koska tuo väittämäsi oli ainakin minulle ensimmäinen.

        mihinköhän ne männät kiinni nappaa,ennen pidettiin renkaat välissä?


      • ay1ay1

        teillä on munat leikanna kiinni


    • ex omistaja

      On todella täydellinen SUSI,kuten oli aikoinaan Chevrolet Citation. Bensaa moottori syö kauheasti ja melko kurja ajettava,jarrut suuri kompastuskivi katsastuksessa. Rahalleen ei todella saa vastinetta jos Luminan ostat.

      • auto,

        on, kestävä moottori, hyvä ajaa. Bensankulutus riippuu ajotavasta. Mielipiteensä kullakin.


      • pjojala
        auto, kirjoitti:

        on, kestävä moottori, hyvä ajaa. Bensankulutus riippuu ajotavasta. Mielipiteensä kullakin.

        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Z5.htm

        Itseasennettava reilun 200 dollarin kiekko alentaa bensankulutusta, koska tehostaa ilman palamista yksinkertaisen metallilejeeringin avulla. Ei vaikuta huijaukselta, on päässyt esille suht suuriin lehtiin autonvalmistajien alustavien kehujen kera.


      • rane-58
        pjojala kirjoitti:

        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Z5.htm

        Itseasennettava reilun 200 dollarin kiekko alentaa bensankulutusta, koska tehostaa ilman palamista yksinkertaisen metallilejeeringin avulla. Ei vaikuta huijaukselta, on päässyt esille suht suuriin lehtiin autonvalmistajien alustavien kehujen kera.

        ..Puukiila kaasupolkimen alla on halvempi ja yhtä hyvä!


      • pjojala
        rane-58 kirjoitti:

        ..Puukiila kaasupolkimen alla on halvempi ja yhtä hyvä!

        Mutta toi tarina 18-kesäisestä keksijästä on kyllä mainio!

        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Neropatit.html
        Tuntemattoman Samuel Rubenin esimerkki kannustaa vanhempia sallimaan lasten pitää rikkimenneet puhelimet ja radiot leikeissään. Ruben oli itseoppinut ylioppilas, yli 300 patentin laatija ja kodinkoneteknologian tee-se-itse -mies. Rubenin keksintöjä sovelletaan monissa arkipäivän laitteissa: rannekelloissa, sähkömoottoreissa, automaattikameroissa, keinoääni-laatikoissa (mitä se sitten tarkoittaakin) ja satelliiteissa. Nuori näpertelijä rakensi esimerkiksi ensimmäisen alkalipatterin. Siltojen jänneväli- ja kestävyyslaskelmat ovat mekaniikan arkkilaskuja ja akateemisessa maailmassa viran saaminen ilman yliopistotutkintojen tuomaa pätevyyttä vaatii erityistä ansioituneisuutta. Kuitenkin professori Ruben suunnitteli maailman pisimmän suspensiosillan, 8 km pituisen Mackinacin Michiganin osavaltioon, joka avattiin liikenteelle vuonna 1957. Viimein rahoittajia sekä rakennuttajia löydettyään Ruben tuli rakennuttaneeksi kaikkiaan yli 400 siltaa viidelle mantereelle. (Myös David Steinman (1886-1960) rakensi Amerikkaan siltoja. Hänet valittiin Idahon yliopiston professoriksi jo 23-vuotiaana ja hän suunnitteli ja hänkin rakennutti kaikkiaan noin 400 terässiltaa.)

        Henri Moissan (1852-1907) oli köyhän rautatieläisen terävä poika ja häntä pidetään korkealämpötilaisen kemian isänä. Köyhistä oloista lähteneenä Moissan rakensi sähkökäyttöisen uunin synteettisten timanttien valmistukseen, mutta on kiistanalaista, saiko hän koskaan rahoitettua sammollaan opintojansa. (Mustan timantin valmistaminen kiistettiin myöhemmin.) Moissanin uuni levisi kuitenkin maailmanlaajuiseen käyttöön kuumuutta kestävien oksidien valmistuksessa ja tutkimuksessa. Moissan löysi myös fluori-alkuaineen ja Nobel-mitalin.

        Norbert Wieneriä pidetään kybernetiikan eli ohjaustekniikan perustajana. Nuori Norbert oli lapsinero ja isä vaati pojaltaan paljon. Nelivuotiaan Norbertin satukirjat olivat kevyimmillään tieteiskirjallisuutta - jota hänelle ei tarvinnut lukea ääneen. Seitsenvuotiaana poika oli jo tutustunut Lajien synnyn kaltaisiin modernin tieteen perusteoksiin. Poikkeuksellinen lahjakkuus lapsuudessa tarkoittaa yleensä vain poikkeuksellisen nopeata kasvamiseen liittynyttä kehitystä. Käytännössä ero ikätovereihin kaventuu aikuisuutta kohden. Wiener valmistui 18-vuotiaana filosofian tohtoriksi ja liekö perfektionismia, että omisti elämänsä järjestyksen luomiselle. Wiener tutki luonnossa esiintyviä epäsäännöllisyyksiä, kuten vellovaa vettä tai tuulta ja pyrki voittamaan luonnon erilaisin korjaustekniikoin ja kontrollijärjestelmin. Turbulenteissa virtauksissa kaikki virtaavan aineen osaset voivat liikkua järjestäytymättömästi kaikkiin suuntiin. Tällaisissa virtauksissa on niin paljon muuttujia (tiheys, nopeus, paine, viskositeetti, kokoonpuristuvuus jne.), että niiden liikkeitä ei kyetä määrittämään vaikka fyysikot ovat yrittäneet ratkaista ongelmaa jo lähes 200 vuotta. Wiener askarteli esimerkiksi erilaisten automaattien, tutkien ja aseiden tähtäinten kanssa, vaikka kieltäytyikin viimeisten 17:n elinvuotensa aikana yhteyksistä aseteollisuuteen. Wienerin keksinnöt loivat edellytyksiä tutkalaitteiden parantamiselle, nopeille tietokoneille ja automatisoiduille tehtaille. Tarinan erikoisuus on siinä, että keksijä sai keksiä myös juutalaisuutensa omin päiten murrosiässä. Isä sitä nimittäin ei kertonut. Wienerin käyttöönottama sana kybernetiikka tulee kreikasta ja tarkoittaa ruorimiestä. Elämän syntyä pohtiessaan Wiener on kirjoittanut: ”Informaatio on informaatiota, ei ainetta tai energiaa. Se materialismi, joka ei tätä myönnä, ei voi selvitä hengissä nykypäivänä.” (Vrt. Tieto-Finlandialla palkitun Esko Valtaojan liturgia, jonka mukaan "elämä on vain kemiaa ja fysiikkaa.")

        Kevin Mitnick on yksi kuuluisimmista tietokone-hakkereista - koska jäi kiinni. Hyperrikolliseksi maalatun Kevinin äiti oli tarjoilija ja isähahmoina tämän usein vaihtuvat miesystävät. Pojan ensimmäinen ”hack” oli menetelmä kulkea paikallisbusseissa maksamatta matkasta. Mitnickin toimintatapaan kuului nk. social engineering eli sosiaalisten taitojen hyväksikäyttö. Meillä puhelinverkon väärinkäyttöä on pidetty miltei mahdottomana, mutta Mitnick kavereineen maksatti laskujaan muilla, loi ja poisti numeroita käytöstä tahtonsa mukaan sekä asetti soitonsiirtoja keskusten etähallintanumeroiden kautta. Tämän kaiken hän teki koulunsa tietokoneilla - joskaan Kevin ei elokuvakäsikirjoituksesta poiketen muuttanut samalla arvosanojaan. Sittemmin Kevin siirtyi amatööristä kokopäivähakkeriksi ja tuomiot pirstoivat hänen opiskelunsa. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä puolustus sai oikeuden toteamaan, että syytetty on tietokoneaddikti, mutta lievennettyyn rangaistukseen liittyi tietokoneen käyttökielto hoitolassa. Jonkin aikaa hoidosta vapautumisen jälkeen Mitnick sukelsi ”maan alle” saatuaan hakkeroitua tietoonsa itseään koskevan pidätysmääräyksen. Pikku hiljaa hänestä tuli Amerikan etsityin rikollinen. Erityisesti maallisen mammonan puuttuminen Mitnickin motiiveista teki hänestä uhan yhteiskunnalle. Mitnickin kaltaisten IT-teknologian kiellettyjä asioita tekevien pikkurikollisten kapasiteetti aiheuttaa vahinkoa on suuri. Mitnickin tapaus on osoittanut, ettei Yhdysvaltain oikeuslaitos vieläkään tiedä, mitä hänen kaltaisilleen tapauksille olisi tehtävä ja viranomaiset ovat antaneet väärää tietoa nuorukaisten tekojen ja kykyjen vaarallisuudesta. Jäätyään viimeisen kerran kiinni Kevin Mitnick herätti tunteita valittaessaan vankila-oloistaan ja voittamalla käräjöinnin oikeuksistaan kosher-ruokaan. Podcasting, bebo, myspace, metacafe, rebelde, mininova, Baidu, iTunes, kazaa, mp3, crypting, hacking, cracking, spybot, linux, mapquest, depot, camcorder, lingerie, webcam tai muut kuumat trendit - kuka niitä ymmärtää? Pikkupojat ovat isoja äijiä osaavampia ja maailman kirjat ovat menneet sekaisin.

        Prometeus-liikkeen pyhimys William James Sidis syntyi aprillipäivänä 1898 (-1944) venäjänjuutalaisille vanhemmille, jotka olivat paenneet pogromeja Yhdysvaltoihin. Billyä itseäänkin on pidetty jonkinlaisena aprillipilana. On väitetty, että hänen älykkyysosamääränsä olisi ollut suurempi kuin kellään toisella (häneen liitettiin nimike Neo sapiens) - mutta siitä huolimatta hän ei saavuttanut sellaisia asioita, joita ympäristö olisi saavutuksina pitänyt. (Tässä määritelmässä ns. ”tunneälyä” ei taidettu mieltää älykkyydeksi.) Sidis ei jakanut mielenkiintonsa kohteita ympäristön kanssa. Hänen väitetään osanneen liki kahtasataa eri kieltä. (Mikä tosin lingvistikkojen mielestä on sula mahdottomuus.) Sidis läpäisi Harvardin lääketieteen pääsykokeen jo 7-vuotiaana, mutta tuli nuorimmaksi ko. opinahjon oppilaaksi ”vasta” 11-vuotiaana. Sidis kirjoitti lukuisia tietokirjoja aina klassisen mekaniikan ja orastavan kvanttimekaniikan porteilta Yhdysvaltain historiaan. Kirjat olivat toinen toistaan erikoisempia ja ainoastaan 2 niistä näki koskaan julkisuuden päivänvalon. Edelleen Sidis kehitti mm. oman keinokielen Vendergoodin. Billy oli varsinainen friikki. Hän oli täysin välinpitämätön urheilusta, rahasta, akateemisista arvoista ja - yhtä romanssia lukuunottamatta - seurustelusta vastakkaisen sukupuolen kanssa. Juutalaista sen paremmin kuin kristillistäkään uskoa kohtaan älyniekka ei ollut välinpitämätön, vaan vastusti niitä kiihkeästi. Hän laati itselleen 154 askeettista elämänsääntöä, oli pasifisti, ja teki matematiikassa vain niitä tehtäviä, joihin ei tietänyt vastauksia. Ristisanoja hän teki ulkoa päässään ja kantoi mukanaan sanomalehdistä leikattuja sarjakuvia. Niistä hänellä oli tapanaan näyttää sopivaa tilaisuuden tullen, mutta omasta hillittömästä naurustaan huolimatta muut ihmiset eivät aina ymmärtäneet asiayhteyttä. Lahjakkaiden lasten on tärkeä oppia sietämään meitä typeryksiä. Sidis poltti välinsä Harvardin opiskelijatovereiden ja opettajien kanssa, ja monet Yhdysvaltain suurista sanomalehdistä julkaisivat viimein avoimen pilkallisia kirjoituksia traagisesta, nuoresta aprillipilasta. Sidis päätyi tekemään alipalkattuja töitä. Työsuhteissa hän salasi henkilöllisyytensä ja ne päättyivät yleensä siihen, että kynttilä poltti vakat päällään. Vähän vastaava on Nathan Sharfmanin tarina. Sharfmanin veikattiin pelastavan amerikkalaisen filosofian, mutta hän itse tahtoi taksikuskiksi ja päätyi alkoholistiksi.

        Theodore von Karman (Wakman) (1881-1963) oli aeronauttisen ja astronauttisen tieteen perustajia. Wakman oli niin sanottu lapsinero ja suunnitteli mm. ensimmäisen ilmaanpäässeen helikopterin. Myöhemmällä iällään hän toimi johtotehtävissä NATO:ssa. Aerojet Engineering -yhtiön ja U.S. Institute of Aeronautical Sciences -tutkimuslaitoksen perustamisen johdosta presidentti JF Kennedy palkitsi vuonna 1963 Wakmanin Yhdysvaltain arvostetuimmalla kansallisella tiedemitalilla - aavistamatta että vuosi oli vanhan miehen ohella kohtalokas myös itselleen.
        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Neropatit.html


      • rane-58
        pjojala kirjoitti:

        Mutta toi tarina 18-kesäisestä keksijästä on kyllä mainio!

        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Neropatit.html
        Tuntemattoman Samuel Rubenin esimerkki kannustaa vanhempia sallimaan lasten pitää rikkimenneet puhelimet ja radiot leikeissään. Ruben oli itseoppinut ylioppilas, yli 300 patentin laatija ja kodinkoneteknologian tee-se-itse -mies. Rubenin keksintöjä sovelletaan monissa arkipäivän laitteissa: rannekelloissa, sähkömoottoreissa, automaattikameroissa, keinoääni-laatikoissa (mitä se sitten tarkoittaakin) ja satelliiteissa. Nuori näpertelijä rakensi esimerkiksi ensimmäisen alkalipatterin. Siltojen jänneväli- ja kestävyyslaskelmat ovat mekaniikan arkkilaskuja ja akateemisessa maailmassa viran saaminen ilman yliopistotutkintojen tuomaa pätevyyttä vaatii erityistä ansioituneisuutta. Kuitenkin professori Ruben suunnitteli maailman pisimmän suspensiosillan, 8 km pituisen Mackinacin Michiganin osavaltioon, joka avattiin liikenteelle vuonna 1957. Viimein rahoittajia sekä rakennuttajia löydettyään Ruben tuli rakennuttaneeksi kaikkiaan yli 400 siltaa viidelle mantereelle. (Myös David Steinman (1886-1960) rakensi Amerikkaan siltoja. Hänet valittiin Idahon yliopiston professoriksi jo 23-vuotiaana ja hän suunnitteli ja hänkin rakennutti kaikkiaan noin 400 terässiltaa.)

        Henri Moissan (1852-1907) oli köyhän rautatieläisen terävä poika ja häntä pidetään korkealämpötilaisen kemian isänä. Köyhistä oloista lähteneenä Moissan rakensi sähkökäyttöisen uunin synteettisten timanttien valmistukseen, mutta on kiistanalaista, saiko hän koskaan rahoitettua sammollaan opintojansa. (Mustan timantin valmistaminen kiistettiin myöhemmin.) Moissanin uuni levisi kuitenkin maailmanlaajuiseen käyttöön kuumuutta kestävien oksidien valmistuksessa ja tutkimuksessa. Moissan löysi myös fluori-alkuaineen ja Nobel-mitalin.

        Norbert Wieneriä pidetään kybernetiikan eli ohjaustekniikan perustajana. Nuori Norbert oli lapsinero ja isä vaati pojaltaan paljon. Nelivuotiaan Norbertin satukirjat olivat kevyimmillään tieteiskirjallisuutta - jota hänelle ei tarvinnut lukea ääneen. Seitsenvuotiaana poika oli jo tutustunut Lajien synnyn kaltaisiin modernin tieteen perusteoksiin. Poikkeuksellinen lahjakkuus lapsuudessa tarkoittaa yleensä vain poikkeuksellisen nopeata kasvamiseen liittynyttä kehitystä. Käytännössä ero ikätovereihin kaventuu aikuisuutta kohden. Wiener valmistui 18-vuotiaana filosofian tohtoriksi ja liekö perfektionismia, että omisti elämänsä järjestyksen luomiselle. Wiener tutki luonnossa esiintyviä epäsäännöllisyyksiä, kuten vellovaa vettä tai tuulta ja pyrki voittamaan luonnon erilaisin korjaustekniikoin ja kontrollijärjestelmin. Turbulenteissa virtauksissa kaikki virtaavan aineen osaset voivat liikkua järjestäytymättömästi kaikkiin suuntiin. Tällaisissa virtauksissa on niin paljon muuttujia (tiheys, nopeus, paine, viskositeetti, kokoonpuristuvuus jne.), että niiden liikkeitä ei kyetä määrittämään vaikka fyysikot ovat yrittäneet ratkaista ongelmaa jo lähes 200 vuotta. Wiener askarteli esimerkiksi erilaisten automaattien, tutkien ja aseiden tähtäinten kanssa, vaikka kieltäytyikin viimeisten 17:n elinvuotensa aikana yhteyksistä aseteollisuuteen. Wienerin keksinnöt loivat edellytyksiä tutkalaitteiden parantamiselle, nopeille tietokoneille ja automatisoiduille tehtaille. Tarinan erikoisuus on siinä, että keksijä sai keksiä myös juutalaisuutensa omin päiten murrosiässä. Isä sitä nimittäin ei kertonut. Wienerin käyttöönottama sana kybernetiikka tulee kreikasta ja tarkoittaa ruorimiestä. Elämän syntyä pohtiessaan Wiener on kirjoittanut: ”Informaatio on informaatiota, ei ainetta tai energiaa. Se materialismi, joka ei tätä myönnä, ei voi selvitä hengissä nykypäivänä.” (Vrt. Tieto-Finlandialla palkitun Esko Valtaojan liturgia, jonka mukaan "elämä on vain kemiaa ja fysiikkaa.")

        Kevin Mitnick on yksi kuuluisimmista tietokone-hakkereista - koska jäi kiinni. Hyperrikolliseksi maalatun Kevinin äiti oli tarjoilija ja isähahmoina tämän usein vaihtuvat miesystävät. Pojan ensimmäinen ”hack” oli menetelmä kulkea paikallisbusseissa maksamatta matkasta. Mitnickin toimintatapaan kuului nk. social engineering eli sosiaalisten taitojen hyväksikäyttö. Meillä puhelinverkon väärinkäyttöä on pidetty miltei mahdottomana, mutta Mitnick kavereineen maksatti laskujaan muilla, loi ja poisti numeroita käytöstä tahtonsa mukaan sekä asetti soitonsiirtoja keskusten etähallintanumeroiden kautta. Tämän kaiken hän teki koulunsa tietokoneilla - joskaan Kevin ei elokuvakäsikirjoituksesta poiketen muuttanut samalla arvosanojaan. Sittemmin Kevin siirtyi amatööristä kokopäivähakkeriksi ja tuomiot pirstoivat hänen opiskelunsa. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä puolustus sai oikeuden toteamaan, että syytetty on tietokoneaddikti, mutta lievennettyyn rangaistukseen liittyi tietokoneen käyttökielto hoitolassa. Jonkin aikaa hoidosta vapautumisen jälkeen Mitnick sukelsi ”maan alle” saatuaan hakkeroitua tietoonsa itseään koskevan pidätysmääräyksen. Pikku hiljaa hänestä tuli Amerikan etsityin rikollinen. Erityisesti maallisen mammonan puuttuminen Mitnickin motiiveista teki hänestä uhan yhteiskunnalle. Mitnickin kaltaisten IT-teknologian kiellettyjä asioita tekevien pikkurikollisten kapasiteetti aiheuttaa vahinkoa on suuri. Mitnickin tapaus on osoittanut, ettei Yhdysvaltain oikeuslaitos vieläkään tiedä, mitä hänen kaltaisilleen tapauksille olisi tehtävä ja viranomaiset ovat antaneet väärää tietoa nuorukaisten tekojen ja kykyjen vaarallisuudesta. Jäätyään viimeisen kerran kiinni Kevin Mitnick herätti tunteita valittaessaan vankila-oloistaan ja voittamalla käräjöinnin oikeuksistaan kosher-ruokaan. Podcasting, bebo, myspace, metacafe, rebelde, mininova, Baidu, iTunes, kazaa, mp3, crypting, hacking, cracking, spybot, linux, mapquest, depot, camcorder, lingerie, webcam tai muut kuumat trendit - kuka niitä ymmärtää? Pikkupojat ovat isoja äijiä osaavampia ja maailman kirjat ovat menneet sekaisin.

        Prometeus-liikkeen pyhimys William James Sidis syntyi aprillipäivänä 1898 (-1944) venäjänjuutalaisille vanhemmille, jotka olivat paenneet pogromeja Yhdysvaltoihin. Billyä itseäänkin on pidetty jonkinlaisena aprillipilana. On väitetty, että hänen älykkyysosamääränsä olisi ollut suurempi kuin kellään toisella (häneen liitettiin nimike Neo sapiens) - mutta siitä huolimatta hän ei saavuttanut sellaisia asioita, joita ympäristö olisi saavutuksina pitänyt. (Tässä määritelmässä ns. ”tunneälyä” ei taidettu mieltää älykkyydeksi.) Sidis ei jakanut mielenkiintonsa kohteita ympäristön kanssa. Hänen väitetään osanneen liki kahtasataa eri kieltä. (Mikä tosin lingvistikkojen mielestä on sula mahdottomuus.) Sidis läpäisi Harvardin lääketieteen pääsykokeen jo 7-vuotiaana, mutta tuli nuorimmaksi ko. opinahjon oppilaaksi ”vasta” 11-vuotiaana. Sidis kirjoitti lukuisia tietokirjoja aina klassisen mekaniikan ja orastavan kvanttimekaniikan porteilta Yhdysvaltain historiaan. Kirjat olivat toinen toistaan erikoisempia ja ainoastaan 2 niistä näki koskaan julkisuuden päivänvalon. Edelleen Sidis kehitti mm. oman keinokielen Vendergoodin. Billy oli varsinainen friikki. Hän oli täysin välinpitämätön urheilusta, rahasta, akateemisista arvoista ja - yhtä romanssia lukuunottamatta - seurustelusta vastakkaisen sukupuolen kanssa. Juutalaista sen paremmin kuin kristillistäkään uskoa kohtaan älyniekka ei ollut välinpitämätön, vaan vastusti niitä kiihkeästi. Hän laati itselleen 154 askeettista elämänsääntöä, oli pasifisti, ja teki matematiikassa vain niitä tehtäviä, joihin ei tietänyt vastauksia. Ristisanoja hän teki ulkoa päässään ja kantoi mukanaan sanomalehdistä leikattuja sarjakuvia. Niistä hänellä oli tapanaan näyttää sopivaa tilaisuuden tullen, mutta omasta hillittömästä naurustaan huolimatta muut ihmiset eivät aina ymmärtäneet asiayhteyttä. Lahjakkaiden lasten on tärkeä oppia sietämään meitä typeryksiä. Sidis poltti välinsä Harvardin opiskelijatovereiden ja opettajien kanssa, ja monet Yhdysvaltain suurista sanomalehdistä julkaisivat viimein avoimen pilkallisia kirjoituksia traagisesta, nuoresta aprillipilasta. Sidis päätyi tekemään alipalkattuja töitä. Työsuhteissa hän salasi henkilöllisyytensä ja ne päättyivät yleensä siihen, että kynttilä poltti vakat päällään. Vähän vastaava on Nathan Sharfmanin tarina. Sharfmanin veikattiin pelastavan amerikkalaisen filosofian, mutta hän itse tahtoi taksikuskiksi ja päätyi alkoholistiksi.

        Theodore von Karman (Wakman) (1881-1963) oli aeronauttisen ja astronauttisen tieteen perustajia. Wakman oli niin sanottu lapsinero ja suunnitteli mm. ensimmäisen ilmaanpäässeen helikopterin. Myöhemmällä iällään hän toimi johtotehtävissä NATO:ssa. Aerojet Engineering -yhtiön ja U.S. Institute of Aeronautical Sciences -tutkimuslaitoksen perustamisen johdosta presidentti JF Kennedy palkitsi vuonna 1963 Wakmanin Yhdysvaltain arvostetuimmalla kansallisella tiedemitalilla - aavistamatta että vuosi oli vanhan miehen ohella kohtalokas myös itselleen.
        http://www.helsinki.fi/~pjojala/Neropatit.html

        ..Niinhän oli Romanian diktaattori "causesku" ja Pohjois-Korean tounen hullu "kill im jun". -Nehän kannattajiensa mukaan olivat keksineet ja tehneet lähes kaiken..


      • rane-58
        rane-58 kirjoitti:

        ..Niinhän oli Romanian diktaattori "causesku" ja Pohjois-Korean tounen hullu "kill im jun". -Nehän kannattajiensa mukaan olivat keksineet ja tehneet lähes kaiken..

        Eiköhän tämä pa..kan jauhanta kannata lopettaa, menee OHI ALKUPERÄISESTÄ AIHEESTA..


      • jalopuuosmojaska
        auto, kirjoitti:

        on, kestävä moottori, hyvä ajaa. Bensankulutus riippuu ajotavasta. Mielipiteensä kullakin.

        Minulla on Lumina 1995. Ajettu yli 200.000. Ei koskaan mitään vikaa Pieni kulutus ja huippu kyyti. Ei ruostu on varmaan kalvanoitu kori. Voukrasin samanlaisen Floridassa käydessäni. Samoin pelasi siellä. Terv Jaska


      • ei helevetti

        Se on kyllä jännä, että jenkit muka syö aina hirveesti bensaa joidenkin mielestä.

        Mutta kyllä, jos jossain muussa merkissä on sama kulutus niin sitten sanotaan että ei paha ton kokoiselle autolle ja koneelle ... Pöh


      • morientes
        auto, kirjoitti:

        on, kestävä moottori, hyvä ajaa. Bensankulutus riippuu ajotavasta. Mielipiteensä kullakin.

        Samaa mieltä , ihan hyvä auto oli tossa itellä vajaan vuoden koko ajan ajossa , ei mitään vikoja..yleensä kateelliset haukkuu, tai sitten jos on erehdyksessä ostanut kaltoin kohdellun yksilön.


      • masae1

        Nythän myrkyn lykkäsit!!Mulla ajettu 265tuhatta vikoja vois laskee yhdenkäden sormilla ja kaikki kulutus osia????


    • älä paskaa

      vaikkapa Avensis, niin ei tarvitsisi kysellä täällä!

      • mitä hyvää?

        mitä hyvää siinä tojotassa on? alusta on niin paska että paikat lähtee hampaista kun osuu kuoppaan, penkit on erittäin surkeat ja kovat ja muutenkin tuntuu ahtaalta. jos täällä joku tulee kysymään autosta eikä sulla ole mitään JÄRKEVÄÄ tarjota ni pysy siellä tojopalstalla hehkuttamassa sitä korollas paremmuutta....


      • itäfani?

        Ilmeisesti lukutaitosi on yhtä kehittymätön kuin automakusikin?
        Tämä palsta on "Keskustelua amerikkalaisista autoista." You know?

        Pysy örveltämässä siellä kuppiosastoilla.


      • vitun nipponifriikit

        'Osta Toyota, vaikkapa Avensis, niin ei tarvitsisi kysellä täällä! '

        Niin voit sitten kysellä toyota palstalla niiden vikoja.


      • Ei toista.

        Meillä oli joskus takavuosina vaimon työmatka-autona itä-vinukki, oikein amerikan malliin automaatti. Autoa kehuttiin kovasti TM testeissä, mutta puolivuotta autolla ajaneena vaimoni antoi lausunnon, että "maailman kelvottomin auto, en aja sillä enään sitten metriäkään", eikä ajanut.
        Ainut vinukki, joka on meidän perheessä ollut ja kaikki huonoin, tuskin tulee toista, vaikka kuinka mainostetaan.


      • tajusinko

        hyvät,ystät, auto jos mikä on tunne asia,eikö ooaikamoista ajan tuhlausta vääntää näistäpltipurkeista elämä=pienex jää?


    • jsx..

      kallis auto lumina uutena, joten varaosat sitten kanssa eikä niitä joka kaupasta löydä.Katsopa googlelta mitä aiemmin ovat keskustelleet,ei paha.Kaikissa autoissa on vikoja,jos joku tietää auton jota ei koskaan tarvii korjata...kertokoon!Itse oon ajanut luminalla 200000km ja hyvin pelaa...ei syö kone öljyä,vaihtaa nätisti eikä jarrujen kanssa koskaan oo ollut ongelmia

      • vertaat?

        "kallis auto lumina uutena, joten varaosat sitten kanssa"

        Hätäisessä tarkastelussa varaosahinnat esim. RockAutossa samaa luokkaa kuin muihinkin GM-autoihin, paitsi Caddyt osittain kalliimpia.


      • jsx..
        vertaat? kirjoitti:

        "kallis auto lumina uutena, joten varaosat sitten kanssa"

        Hätäisessä tarkastelussa varaosahinnat esim. RockAutossa samaa luokkaa kuin muihinkin GM-autoihin, paitsi Caddyt osittain kalliimpia.

        takimmainen äänenvaimennin luminaan 700€...no se alkuperäinen


      • tyhmyyttä
        jsx.. kirjoitti:

        takimmainen äänenvaimennin luminaan 700€...no se alkuperäinen

        kuka ostaa 700e pöntön yli 10v autoon kun vastaavan pöntön saat motonetista muutamalla kympillä


      • jsx..
        tyhmyyttä kirjoitti:

        kuka ostaa 700e pöntön yli 10v autoon kun vastaavan pöntön saat motonetista muutamalla kympillä

        en ostanut alkuperäistä...mutta onhan niitä vaimentimia jotka sitten ei kun pörisee


      • ottaa selvää
        jsx.. kirjoitti:

        en ostanut alkuperäistä...mutta onhan niitä vaimentimia jotka sitten ei kun pörisee

        hommata kasilla varustettu auto ei haittaa vaikka lähtee vähän ääntä kun se kuulostaa niin mukavalle:) ja tohon luminaankin saa taatusti alkuperäistä hiljaisemman pöntön huomattavasti halvemmalla. mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää sillä suomessahan on aina ajateltu että vain rahamiehet ajaa jenkillä


      • jsx
        vertaat? kirjoitti:

        "kallis auto lumina uutena, joten varaosat sitten kanssa"

        Hätäisessä tarkastelussa varaosahinnat esim. RockAutossa samaa luokkaa kuin muihinkin GM-autoihin, paitsi Caddyt osittain kalliimpia.

        Luminan alapallonivel maksaa 70€...katsastuksessa hylkäävät se ei oo alkuperäinen.Näin mulle että ei Luminaan mitä tahansa saa laittaa!!!!!!!!!


      • jsx
        ottaa selvää kirjoitti:

        hommata kasilla varustettu auto ei haittaa vaikka lähtee vähän ääntä kun se kuulostaa niin mukavalle:) ja tohon luminaankin saa taatusti alkuperäistä hiljaisemman pöntön huomattavasti halvemmalla. mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää sillä suomessahan on aina ajateltu että vain rahamiehet ajaa jenkillä

        autoon saa kaikkea halvalla mutta se ei ole se auto enää....


      • matching numbers man
        jsx kirjoitti:

        Luminan alapallonivel maksaa 70€...katsastuksessa hylkäävät se ei oo alkuperäinen.Näin mulle että ei Luminaan mitä tahansa saa laittaa!!!!!!!!!

        tää jsx?auto ei siis enää alkuperäinen jos tarvikeosaa tilalle..?jaa-a,eipä oo sitten ihme jos varaosille tulee tupla-tripla hinta monestikkin.eihän toki aina kalliimpi mut nythän vielä kyse vanhasta käyttö- autosta ja katsastusmies ei välitä minkämerkkinen varaosa kiinni-vaihdettu,kunhan ehjä-välyksetön.tilaa nyt tosiaan sitten suodattimet ja pöntötkin vaikka amerikasta originaaleina ja oikeilla päiväyksillä..heh!


      • Tällä lailla
        jsx.. kirjoitti:

        takimmainen äänenvaimennin luminaan 700€...no se alkuperäinen

        Kestää ainakin 210 tkm toi ruostumaton pönttö että onko sijoitus??????


      • masae1
        vertaat? kirjoitti:

        "kallis auto lumina uutena, joten varaosat sitten kanssa"

        Hätäisessä tarkastelussa varaosahinnat esim. RockAutossa samaa luokkaa kuin muihinkin GM-autoihin, paitsi Caddyt osittain kalliimpia.

        Eipä varaosat sen kalliipia kun muihinkaa (nuha pumppihin)Sentään ajettavuus aiva ensiluokkaa:-


      • TYHMÄKÖ

        MISTÄKÖ JOHTUU USA MERKKIEN HUONO LAATU,VAIHTESTEISTOVIAT,YMS?


      • tajusinko

        yritykset,isot,ja pienet tajuaa kuitenkin halvinta on että loppu käyttäjä testaa.


      • Anonyymi
        TYHMÄKÖ kirjoitti:

        MISTÄKÖ JOHTUU USA MERKKIEN HUONO LAATU,VAIHTESTEISTOVIAT,YMS?

        Huollon puutteesta ja tojota huoltajista, jotka vihaa jenkkejä jo alkujaan.


    • jsx..

      osta lumina on sillä mukava ajella, mutta varaudu että on rahaa jos jotain sattuu

      • Reiska19612903

        ko autosta on erinomainen.Todella hyvä ajaa,ei ollut mikään suuri bensan syöjä ja tilaa oli hyvin. Tuli myytyä kaverille,joka ei sitten sellaista autoa tarvinnut ja myi sen pois.


    • seastari

      Ihmeellistä porukkaa kirjoittelee kun ei mistään mittän tiedä. Jos GM ei osaa autoa tehdä niin johan on ihme. Itselläni on 8 kpl autoja, alkaen vm -61, yhtenä autona on Lumina, joka on todella hyä perusauto ja persaukisille tiedoksi että kulutus pyörii siinä 8-9 litran tienoilla, pitää huomioida että kone on V6. jos pienempää kulutusta hamuaa niin kannattaa katella japsien isolohkoa esim 1,8. Ittellä myynnissä MB CLK 3,2V6 syystä että liian kova alusta suomen teille. Jos asuisin Saksassa en miettisi hetkeäkään ettenkö ajaisi Mersulla. Niin että tältä kantilta...

      • GM auto

        Kulutus on sitten sama kuin muissakin Ooppeleissa vaikka moottori on isompi.
        Ihmeellinen amerikan keksintö.


    • Lumina-Mies

      siitä ei päästä mihinkään!

      • qlumina

        Takana on 350000 km


      • on mulla
        qlumina kirjoitti:

        Takana on 350000 km

        Mulla vasta 210000 ajettu lumina! Nykii ja ei meinaa vaihtaa ennenkuin kaasupoljinta painaa reippaasti. Sitten kun saan vauhtiin pitää kaasua pienentää. Nykinyt jo 4v jos kovaa ajaa...kalliita korjailla, yritän pärjäillä. Kunnes vikavalo syttyy!


      • passat 1.8t
        on mulla kirjoitti:

        Mulla vasta 210000 ajettu lumina! Nykii ja ei meinaa vaihtaa ennenkuin kaasupoljinta painaa reippaasti. Sitten kun saan vauhtiin pitää kaasua pienentää. Nykinyt jo 4v jos kovaa ajaa...kalliita korjailla, yritän pärjäillä. Kunnes vikavalo syttyy!

        Ostin jenkkihuumassa luminan muistaaksenbi 06 ja myin 08. Oli ihan kiva kärry toimiessaan. Rikki meni tuona aikana ruiskun anturi? maksoi töineen 400euroo eli aika paljon.Sit meni jotain releitä? pyöränlaakerit ja laturin latausrele.
        Vaihdoin sen sitten passattiin ja kyllä täytyy sanoa et passat on parempi. Vaikka samaa luokkaa mut kyllä passat paljon tukevammin/laadukkaammin tehty auto. Luminassa ehkä hieman enemmän sitä fiilistä. 7 luminalle
        Seuraavaksi ostan ehkä aleron?


      • mä vaan
        qlumina kirjoitti:

        Takana on 350000 km

        tossa kuulin juuri että eräällä miehellä olisi -95 lumina jolla ajettu 460000km ilman koneremppaa. että ei kai ihan huono voi olla.


      • Mies 48
        on mulla kirjoitti:

        Mulla vasta 210000 ajettu lumina! Nykii ja ei meinaa vaihtaa ennenkuin kaasupoljinta painaa reippaasti. Sitten kun saan vauhtiin pitää kaasua pienentää. Nykinyt jo 4v jos kovaa ajaa...kalliita korjailla, yritän pärjäillä. Kunnes vikavalo syttyy!

        Säädä hyvä mies laatikko jo ennenkuin laatikko hajoaa.


      • morientes
        on mulla kirjoitti:

        Mulla vasta 210000 ajettu lumina! Nykii ja ei meinaa vaihtaa ennenkuin kaasupoljinta painaa reippaasti. Sitten kun saan vauhtiin pitää kaasua pienentää. Nykinyt jo 4v jos kovaa ajaa...kalliita korjailla, yritän pärjäillä. Kunnes vikavalo syttyy!

        Pitäsköhän joskus tarkistaa laatikon öljyt.


      • maseo
        on mulla kirjoitti:

        Mulla vasta 210000 ajettu lumina! Nykii ja ei meinaa vaihtaa ennenkuin kaasupoljinta painaa reippaasti. Sitten kun saan vauhtiin pitää kaasua pienentää. Nykinyt jo 4v jos kovaa ajaa...kalliita korjailla, yritän pärjäillä. Kunnes vikavalo syttyy!

        Oko laatikon öljyt vaihettu säännöllisesti???


    • ex-lumppu

      Omistin Luminan 2004-2006 ja ajelin sillä noin 40 tkm. Oikein hyvä peli. Luotettavaa perustekniikkaa ja laadukas, mukava kyyti. Normaalien öljynvaihtojen lisäksi en tehnyt autolle yhtään mitään ja kaikki kävi ja kukkui kuin uudessa, edes yhtään polttimoa en vaihtanut.

      Hintataso on nykyisin tosi houkutteleva, ja jos tuon hintaluokan autoa olisin etsimässä, olisi Lumina ilman muuta yksi kärkiehdokkaista :)

      Eihän tuo tietysti mikään täydellinen peli ole. Muoviosien viimeistely on amerikkalaista tasoa ja lähivalot ovat tosi kehnot. Kulutus on sen sijaan yllättävän pieni, oma meni yhdellä kesäisellä maantiereissulla 7.5l/100km ja keskikulutuskin oli pääsääntöisesti alle kympin. Suorituskyky on tuossa lahnassa muuten yllättävän OK, 3.1L koneessa on 160hp alle 5000rpm huippukierroksin, muhkeasti vääntöä ja autolla on painoa vain 1600 kg.

      • 44444444444

        Wau...ensimmäinen jenkkiautoilija joka kirjoittaa lähes täydellistä suomen kieltä.


    • amis pelle

      "Wau...ensimmäinen jenkkiautoilija joka kirjoittaa lähes täydellistä suomen kieltä"

      On kohtuullisen typerä kommentti, kun et pilkkua ole omaan lauseeseesi laittanut.

      "jenkkiautoilija pilkku välilyönti joka kir...."

      Että haista tojota pelle vittu.

      • mgiohohjr

        Ei ole tojotaa eli haista itse. Vaikka omistaisi jenkin, voi sitä silti opetella kirjoittamaan äidinkieltään.


      • VST
        mgiohohjr kirjoitti:

        Ei ole tojotaa eli haista itse. Vaikka omistaisi jenkin, voi sitä silti opetella kirjoittamaan äidinkieltään.

        Kaikki tietää, että Luminan 3.1 moottoriin joutuu tekemään kansiremontin 200 - 300 tkm nurkilla, mutta tietääkö joku, mistä kannen(tiiviste?) viat johtuu, eli miten vahinkoa voi ehkäistä?


    • El Pollo del Muerta

      Luminassa (kin) käytetyn L82-moottorin ikäviin ominaisuuksiin kuuluu herkkyys kannentiivisteen palamiselle ja sylinterikannen halkeamille.
      Säännöllinen jäähfytysnesteen määrän tarkistus, myös jäähdyttäjän korkista, ei pelkästä paisuntasäiliöstä.
      Letkujen hyvä kunto, termostaatin oikea toiminta.
      Siinä ne eväät joilla pärjää.

      • kierrätä ajoissa

        GM:n massatuotantoautot ovat mitä ovat, mahdollisimman halvalla tehtyjä, paljon prässäämällä tehtyjä kertakäyttö rakenteita. Mutta ei autoa nykyään saakaan tehdä liian hyväksi ja pitkäikäiseksi. n.10v ja sitten paaliin ja uutta tilalle.


    • El Pollo del Muerta

      Niin no, yleiseti ottaen kansankulkineet on mahdollisimman halvalla tehtyjä, merkistä ja valmistajasta riippumatta.
      Valmitajan kannalta ongelma on että täytyisi saada mahdollisimman edukkasti rakennettua ajoneuvo, joka tekniikkansa ja muotoilun ja muiden ominaisuuksien avulla kelpaa mahdollisimman monelle ostajalle.
      Tämä johtaa jatkuvaan kompromissien etsimiseen, jotkin valmistajat välillä onnistuu paremmin kuin toiset.
      Mutta yhtälailla niitä vikoja on ja on ollut muissakin merkeissä, osa ongelmista paljastuu vasta kentällä, ei pöydällä.
      Mutta valmistajat myös joutuvat koko ajan kehittelemään tuotteitaan kun ikäviä ominaisuuksia ilmaantuu.
      Kas kun markkinataloudessa kuluttajilla on taipumus hylätä tuotteet jotka ovat huonoja ja joihin ei ole parannuksia odotettavissa.
      Aikoinaan entisissä SEV-maissa tilanne oli toinen, siellä tarjonta määräsi kysynnän.

    • lumina 96

      Kolmastoista vuosi on lummparilla nyt ajettu.Eikä isompaa vikaa ole vielä löytynny.
      Edulliset varaosat jarrupalat-öljynsuodattimet\muut saa rock autosta kotiovelle kannettuna.

    • Lumina 97

      Lumina hyvä auto olen ajannu noin 50 tuhatta ei mitään vikaa katsastettu kaksi kertaa ilman mitää vikoja nyt mittarissa 350000 ja hyvin pelaa

    • make1983

      Täällä 96 lumina 3.1 v6 eu malli. Ollut 10v, 300000km ajettu. Tähän mennessä vaihettu iskarit, vetarit, kannen tiiviste(on muuten _helvetin_ iso homma vaihtaa), ilmastointi vehkeet uusiks, laatikko ja syyläri. Onhan tuo helvetin hyvä ajaa, paras mitä oon ikinä ajanu. Matka ajossa menee 12l/100km ja kaupungis 18l.

      • Taloudellinen

        Kannattais varmaan tarkistaa laahaako jarrut tms. jos kulutus tuota luokkaa. Muillekin tiedoksi, että autolla pääsee TM:nkin toteamana 7,5 litran maantiekulutukseen, eikä puhuta mistään tasaisesta 60 tasaisella alustalla. Kovemmissa nopeuksissa vie enemmän. Joka tapauksessa maantieajopainotteisella keskikulutuksella tuola pääsee samoihin kulutuksiin kun kevyemmilä neloskoneisilla tavan tallaajaan manuaali euroautoilla. Moni suomalainen euroautoilija vaan elää ihan omissa luuloissaan iskutilavuuden ja kulutuksen suhteen.


      • Taloudellinen
        Taloudellinen kirjoitti:

        Kannattais varmaan tarkistaa laahaako jarrut tms. jos kulutus tuota luokkaa. Muillekin tiedoksi, että autolla pääsee TM:nkin toteamana 7,5 litran maantiekulutukseen, eikä puhuta mistään tasaisesta 60 tasaisella alustalla. Kovemmissa nopeuksissa vie enemmän. Joka tapauksessa maantieajopainotteisella keskikulutuksella tuola pääsee samoihin kulutuksiin kun kevyemmilä neloskoneisilla tavan tallaajaan manuaali euroautoilla. Moni suomalainen euroautoilija vaan elää ihan omissa luuloissaan iskutilavuuden ja kulutuksen suhteen.

        Kovemmilla maantienopeuksilla tarkoitan siis yli 80. Vaikka tasaisella nopeudella tuohon 7,5 voi päästä 100kmh:säkin ainakin lähelle.


      • Taloudellinen
        Taloudellinen kirjoitti:

        Kannattais varmaan tarkistaa laahaako jarrut tms. jos kulutus tuota luokkaa. Muillekin tiedoksi, että autolla pääsee TM:nkin toteamana 7,5 litran maantiekulutukseen, eikä puhuta mistään tasaisesta 60 tasaisella alustalla. Kovemmissa nopeuksissa vie enemmän. Joka tapauksessa maantieajopainotteisella keskikulutuksella tuola pääsee samoihin kulutuksiin kun kevyemmilä neloskoneisilla tavan tallaajaan manuaali euroautoilla. Moni suomalainen euroautoilija vaan elää ihan omissa luuloissaan iskutilavuuden ja kulutuksen suhteen.

        Suora lainaus Tekniikan Maailmasta. "Maantiellä polttoainetta kului reippaalla 48kmh keskinopeudella vain 7,5 litraa sadalle, eikä moottoritielläkään enempää kuin 9,3 litraa sadalle."


    • Kelpo pelit

      Lumina on mukava perusauto samoin kuin muutkin sisarmallit, itellä 95 Grand Prix samalla koneella (M), yksi mukavampia mitä olen ajanut. Just sisäänajettu 320 000 km.

    • Juoppodenso

      Mulla oli kuutisen vuotta sitten reilun kahden vuoden ajan Lumina, vm. 1997. Ainoa huoltokohde oli yksi etuvalon polttimo, muuten pelkät normi-öljynvaihdot. Tykkäsin kovasti - suorituskyky oli hyvä, auto hiljainen mukava ja moottori kulutti todella vähän. Keskikulutus pyöri 9-10 litran paikkeilla ja paras pitkän matkan ajoni oli 7.1l/100km.

      Kansiongelmista olen kuullut, kannattaa pitää sen osalta silmät auki. Luminoiden pyynnit ovat tällä hetkellä alle kahden tonnin, joten kansiremonttiin saa helposti menemään auton verran lisää rahaa.

      Jos nyt jotain huonoa pitää etsiä niin:
      - Lähivalot ovat surkeat, kuten kaikissa 90-luvun jenkeissä.
      - Auto näyttää ja tuntuu sisäpuolelta halvalta, kuten se tietysti onkin. Kääntöpuolena sitten koska osia on vähän, niin rohkenen epäillä ettet löydä Luminaa vähemmän helisevää/rämisevää samanikäistä jenkkiä.

      • GM Opel

        Mikä autossa oli vikana kun myit sen nuin pian pois?
        Jos auto on hyvä, sillä viitsii ajaa kauemmin kuin kaksi vuotta.
        Vai eikö perse kestänyt bensankulutusta.


      • polkuautoilija
        GM Opel kirjoitti:

        Mikä autossa oli vikana kun myit sen nuin pian pois?
        Jos auto on hyvä, sillä viitsii ajaa kauemmin kuin kaksi vuotta.
        Vai eikö perse kestänyt bensankulutusta.

        polje sä poika sitä kadettias vaan


      • GM Vauxhall
        polkuautoilija kirjoitti:

        polje sä poika sitä kadettias vaan

        Varmaan vaikea myöntää ettei lompakko kestänyt. Ei siinä mitään hävettävää ole, kun katsot liikennettä, luminoita ei näy. Ihmiset ajavat pääasiassa eurooppa- ja japanilaisautoilla koska ne ovat käytännössä kestävämpiä kuin jenkit jos ajaa aiotaan.


      • Kolli2
        GM Vauxhall kirjoitti:

        Varmaan vaikea myöntää ettei lompakko kestänyt. Ei siinä mitään hävettävää ole, kun katsot liikennettä, luminoita ei näy. Ihmiset ajavat pääasiassa eurooppa- ja japanilaisautoilla koska ne ovat käytännössä kestävämpiä kuin jenkit jos ajaa aiotaan.

        Höpöhöpö!!


      • Taloudellinen
        GM Vauxhall kirjoitti:

        Varmaan vaikea myöntää ettei lompakko kestänyt. Ei siinä mitään hävettävää ole, kun katsot liikennettä, luminoita ei näy. Ihmiset ajavat pääasiassa eurooppa- ja japanilaisautoilla koska ne ovat käytännössä kestävämpiä kuin jenkit jos ajaa aiotaan.

        Täälä tätä moraalisesti löysää porukkaa suoltaa kaikkea mielivaltaisen tuntumansa pohjalta, joka tuskin perustuu omaan kokemukseen tai kokeineiden tietoon. Asenteella mennään...

        Mitä rahaan tulee, niin Luminahan on taloudellinen auto, jos viitsisitte lukea edes autolehtiä tietämättömien keksimien juorujen levittämisen sijaan. Chevroletteihin saa myös osia halvalla, vaikka tullit ja rahdit hieman rasittaakin hintoja. Lumina sai sellaista kehua TM:n testissä muutenkin ajettavuudeltaan, kulutukseltaan, hiljaisuudeltaan, mukavuudeltaan ja moottorin ja vaihteiston toiminnalta, että kova-alustaisilla eurojäykistelijöillä ajelevat kateelliset sekoaa totaalisesti.

        Ja mitä autosta luopumiseen tulee, niin ettekö tosiaan tiedä niitä rauhattomia kokeilijoita, jotka harrastuksenaan vaihtaa autoaan tämän tästä ihan vaan vaihtamisen ilosta. Itse kuulun niihin, jotka ei hyvän auton löytäessään halua vaihtaa ikinä, ja kiroaa kun uutta samanlaista ei enään saa kuin unissaan.


    • Lumina 96mallisessa onko kellään ollut ABS vikoja .
      Omassa abs valo syttyy kun jarruttaa ensimmäisen kerran yli 50 km.
      Releitä on vaihdettu . Täytyy varmaan käydä jossain merkkiliikkeen testerissä ?
      Omalla ajettu vasta 230 t. , eikä kiire vaihdella . Ihan jees auto.

      • Joe.

        Oletko puhdistanut anturit hiekka- ja kuramoskasta?


    • ostanko vai en?

      mä olen miettiny ostaisinko luminan kaverilta ... ja kyllä olen nainen opiskelen autoalalla joten turha rupeveta urputtamaan ... mutta itellä ei vielä ole kokemusta sellasesta ... ja pyytääkö kaveri liikaa jos hintana on 1000 € ? kun ite kattelin ni kaikki on hyvässä kunnossa jos nyt ei pientä reikää etupuskurissa huomata ... mutta senkin saa helposti korjattua ... mutta en nyt äkkiseltään muista kuinka paljon on ajeltu sillä, no sekin on selvitettävissä ... mutta onko hinta liian korkea lumina ihmiset kertokaapas tämmöinen ...

      • Käypä käyttis

        Joko Lumina on pihassa?


    • ostanko vai en?

      Ei ole vielä mutta tarkotus olisi ostaa viimeistään syksyllä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe