OSA I
Jos Jeesus on taivaassa tasaveroinen osa Jumalaa ja Kaikkivaltiuutta, niin miksi raamatun mukaan Kaikkivaltias Jumala istuu omalla valtaistuimellaan ja Jeesus selvästi vähempiarvoisena pappina omallaan hänen oikealla puolellaan?
Hebrealaiskirje:
8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
8:2 tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
Ilmestyskirjassa kerrotaan valtaistuimella istuvasta Kaikkivaltiaasta Jumalasta:
4:2 Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
4:4 Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
4:8 Ja niillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, ja ne olivat yltympäri ja sisältä silmiä täynnä. Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on."
4:9 Ja niin usein kuin olennot antavat ylistyksen, kunnian ja kiitoksen hänelle, joka valtaistuimella istuu, joka elää aina ja iankaikkisesti,
4:10 lankeavat ne kaksikymmentä neljä vanhinta hänen eteensä, joka valtaistuimella istuu, ja kumartaen rukoilevat häntä, joka elää aina ja iankaikkisesti, ja heittävät kruununsa valtaistuimen eteen sanoen:
4:11 "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut."
Tuo valtaistuimella istuva ei ole Jeesus.
Hän on Jumala, joka on kaiken luonut ja jota kaikkien pitää palvoa.
Seuraava luku jatkaa ja osoittaa Jeesuksen olevan taivaassa eri kun valtaistuimella istuva Kaikkivaltias Jumala, jota pitä rukoilla ja palvoa:
5:1 Ja minä näin valtaistuimella-istuvan oikeassa kädessä kirjakäärön, sisältä ja päältä täyteen kirjoitetun, seitsemällä sinetillä suljetun.
5:2 Ja minä näin väkevän enkelin, joka suurella äänellä kuulutti: "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?"
5:3 Eikä kukaan taivaassa eikä maan päällä eikä maan alla voinut avata kirjaa eikä katsoa siihen.
5:4 Ja minä itkin kovin sitä, ettei ketään havaittu arvolliseksi avaamaan kirjaa eikä katsomaan siihen.
5:5 Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä."
5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
5:7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
Raamatun mukaan Jeesus ei ole taivaassa ollessaankaan Kaikkivaltias Jumala tai osa häntä.
Jeesusko kolmiyhteinen jumaluus?
10
529
Vastaukset
- RaM
Tässä ovat kolminaisuusopin alkusanat:
Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan (ho theos) tykönä, ja Sana oli Jumala (theos).
1:2 Hän oli alussa Jumalan (ho theos) tykönä.
1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Kreikankielen kieliopin mukaan samassa yhteydessä (lauseessa) määräinen artikkeli erottaa eri arvoiseen asemaan Jumalan (ho theos) ja jumalan (theos).
Tuo eriarvoisuus tulee esille myös kaikissa muissa tuohon Johanneksen kohtaan rinnattettavissa raamatun paikoissa. Erinomainen esimerkki on Ilmestyskirja, jossa kerrotaan:
19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
19:12 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse,
19:13 ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
19:14 Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
19:15 Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
Tuo Jumalan Sana on siis kaikkivaltiaan Jumalan 'oikea käsi'. Ei itse Jumala. Tuo Sana on saanut alkunsa Jumalasta, se ei ole ollut ikuisesti osa tuota Jumalaa.
Sananlaskut kertoo:
8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
8:23 Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
8:24 Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
8:25 Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä,
8:26 kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.
8:27 Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle,
8:28 kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman,
8:29 kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset,
8:30 silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
8:31 leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.
Tuo oli Sana, joka alussa oli. Kaikkivaltias Jumalako? Ei.
Jeesus ei sanonut missään/koskaan olevansa tuo kaikkivaltias Jumala.
Jeesus sanoi olevansa Jumalan poika ja opetti ihmisiä rukoilemaan Isäänsä joka on häntä suurempi.
Taivaaseen takaisin mentyäänkin Jeesus oli vähempiarvoinen persoona kuin Jumala.
Ilmestyskirja kertoo valtaistuimella istuvista kahdesta henkilöstä, Jumalasta ja hänen oikealla puolellaan olevasta Karitsasta eli Jeesuksesta.
Muita tuolla valtaistuimella ei ole. Kuuluuko noita molempia rukoilla ja palvoa? Katso, mitä Jeesus itse siitä sanoo ja varoittaa:
19:4 Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: "Amen, halleluja!"
19:5 Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: "Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret."
19:6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
Kenen tuo valtaistuimelta lähtenyt ääni oli joka käski palvoa Jumalaa? Se ei ollut Jumalan itsensä ääni, vaan Karitsan, tuon Sanan, jonka tuli alistaa kaikki valtakunnat ensin itselleen ja luovuttaa ne sen jälkeen tuolle suuremmalle persoonalle, Isälleen Jumalalle.
Paavali sanoi tuosta Jeesuksen ja Jumalan suhteesta:
1.Korinttolaiskirje:
15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
Onko taivaassa alistettu Jumala? Ja kenelle hänet on alistettu?
Ketä enkelin mukaan piti palvoa? Jeesusta? Ei. Karitsaa? Ei. Sanaa? Ei. Lue:
19:9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat."
19:10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Mikä on tuon Karitsan/Sanan/Jeesuksen tehtävä taivaassa? Lue:
Hebrealaiskirje:
8:6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
9:15 Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
Jeesus on siis välimies ihmisten ja Jumalan välissä! Ei osa Jumalaa.
1.Timoteuksen kirje:
2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
Efesolaiskirje:
5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Jeesus itse kuvasi omaa asemaansa taivaassa sanomalla:
Johanneksen evankeliumi:
14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Paavali kuvasi Jeesuksen ja Jumalan asemaa myös:
Filippiläiskirje:
2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
2:9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
2:10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
2:11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
Kyse ei ole vain Ihmis-Jeesuksesta. Tuo Jeesuksen vähempiarvoinen asema oli jo ennen hänen ihmiseksi tuloaan (Sananlasku) kuin myös hänen mentyään taivaaseen Jumalan oikealle puolelle. Erillisenä, vähäisempänä persoonana (Ilmestyskirja).
Jeesus oli siis Jumalan kaltainen,
1:14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
joten hän saattoi sanoa,
14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Hän ei kuitenkaan tarkoittanut että hän on Jumala,
1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
6:46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän
4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
6:16 jolla ainoalla (Jumalalla) on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta
MILLOIN KOLMINAISUUSOPPI SYNTYI?
Israelilaiset palvoivat vain yhtä Jumalaa.
6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
Juutalaisilla ei ollut vanhan testamentin aikana kolmiyhteistä Jumalaa kuten ei ole edelleenkään. Heidän oppinsa Jumalasta ei ole muuttunut. Jeesus ja apostolit elivät tuossa juutalaisuudessa eikä heilläkään ollut erilaista Jumalaa. Heidän Jumalansa oli sama kuin juutalaisten Jumala. (He kuuluivat juutalaiseen herätysliikkeeseen.)
Näin ollen, kuten raamattukin sen selvästi osoittaa, Jeesus ja hänen opetuslapsensa eivät milloinkaan tehneet uutta uskontoa, jossa tuo kolmiyhteinen uusi jumaluus oli. Vasta seuraavien vuosisatojen kuluessa alkoi erilaisten kreikkalaisten uskontofilosofien avulla Jumala ja Jeesus saada saman merkityksen ja myöhemmin tuohon kaksiyhteiseen Jumalaan lisättiin vielä Pyhä Henki josta muodostui nykyinen kristinuskon kolminaisuusoppi.
Tuolla kolminaisuusopilla ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa. Eikä näin ollen myöskään raamatun, juutalaisten historiankirjan kanssa! - RaM
Raamatusta löytyy runsaasti jakeita ja Ilmestyskirjassakin niitä on tukuittein lisää, jotka kertovat Jumalasta valtaistuimellaan ja Jeesuksesta oikealla puolella, MUTTA... jostain syystä sen pyhän kolmiyhteisyytesi kolmas osa puuttuu siitä AINA!
Tässä esimerkki Ilmestyksestä:
7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta."
Miksi Pyhä Henki puuttuu AINA kuviosta?
Miksi Jumalan piti uhrata itsensä itselleen?
Miksi Jumala vaati itseltään itsensä tappamista, jotta voi hyväksyä asemansa?
Miksi täydellinen merkityksettömyyden rike, jollainen ihminen on Jumalaan verrattuna, voisi edellyttää tuollaista uhria?
Oliko Jeesus taivaaseen mentyä osa Isää, Jumalaa? Ketä taivaassaolijaa piti ylistää ja rukoilla?
Roomalaiskirje:
1:7 .. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
15:6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
1.Korinttolaiskirje:
1:3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
2.Korinttolaiskirje:
1:2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
1:3 Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,
Efesolaiskirje:
1:2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan
2:18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
Kolossalaiskirje:
1:3 Me kiitämme Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, aina kun rukoilemme teidän edestänne,
3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
2.Tessalonikalaiskirje:
1:1 Paavali ja Silvanus ja Timoteus tessalonikalaisten seurakunnalle Jumalassa, meidän Isässämme, ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
1:2 Armo teille ja rauha Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
1:3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet
1.Pietarin kirje:
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä,
2.Johanneksen kirje:
1:3 Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, on oleva meidän kanssamme, totuudessa ja rakkaudessa.
1:4 Minua on suuresti ilahuttanut, että olen lastesi joukossa havainnut olevan niitä, jotka totuudessa vaeltavat sen käskyn mukaan, jonka me olemme saaneet Isältä.
1:9 Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
Juudaan kirje:
1:1 Juudas, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja Jaakobin veli, kutsutuille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesukselle Kristukselle varjellut.
Ilmestyskirja:
1:1 Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää;
1:6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen,
4:8 ..Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on."
14:1 Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. - RaM
MIKÄ oli nimi jota Jeesus teki tunnetuksi?
MITEN kaikki, Jeesusta ja jumalaa myöten, voivat olla YHTÄ jos se merkitsee samaa persoonaa olemista?
MITEN Jeesus, jumala ja pyhä henki voivat olla ihmisessä sisällä, jos kolminaisuus-Jumala onkin lihallinen?
Johanneksen evankeliumi:
17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
1.Korinttolaiskirje:
6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?- monta nimeä
Jeesushan oli Jumala orjan osan ottaneena, Sana, siinä edellä on kirjeen kirjoittaja muistanut häntä myös.
Kun muistetaan että On vain yksi Jumala ja että Raamatussa siellä kohdin missä Raamattu tarkoittaa asian kertoa, Jeesus on se Jumala, niin tuo okealla puolella puolella istuminen ei tietentkään tarkoita kumota sitä.
Pyhä Henki taas taas on Jumala silloin kun Raamattu käyttää Jumalasta sitä nimeä. Niinhän tapahtuu tyypillisissä tilanteissa.
Onhan Raamatussa myös Jahve, vaikka ilmestyskirja ei halua käyttää tätä nimeä. Myös Herra Sebaot löytyy tarkalle lukijalle.
Nämä kaikki nimikysymykset poistuvat jo sen monoteismin kautta. - RaM
monta nimeä kirjoitti:
Jeesushan oli Jumala orjan osan ottaneena, Sana, siinä edellä on kirjeen kirjoittaja muistanut häntä myös.
Kun muistetaan että On vain yksi Jumala ja että Raamatussa siellä kohdin missä Raamattu tarkoittaa asian kertoa, Jeesus on se Jumala, niin tuo okealla puolella puolella istuminen ei tietentkään tarkoita kumota sitä.
Pyhä Henki taas taas on Jumala silloin kun Raamattu käyttää Jumalasta sitä nimeä. Niinhän tapahtuu tyypillisissä tilanteissa.
Onhan Raamatussa myös Jahve, vaikka ilmestyskirja ei halua käyttää tätä nimeä. Myös Herra Sebaot löytyy tarkalle lukijalle.
Nämä kaikki nimikysymykset poistuvat jo sen monoteismin kautta....ei todellisuudessa ole minkäänlaista oikeaa merkitystä. Se on tarkoituksetonta huulten heiluttelua tai tässä tapauksessa täysin merkityksetöntä nettiin kirjoittelua.
Tuon tason kommentit pitäisi ohjautua suoraan vessan pönttöön.
- miksi.,
olette hiljaa? Muistakaapa vastata ensin näihin ajatuksiin, ennenkuin avaatte uuden keskustelun kolminaisuudesta.
- RaM
Raamatun mukaan Jeesus on jumala, mutta MILLAINEN jumala?
Aivan samanlainen kuin hänen päävihollisensakin.
2.Korinttolaiskirje:
4:3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4:4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
Raamattu sanoo myös Saatanaa jumalaksi. Itseasiassa kaikkia Jumalan enkeleitä kutsutaan myös jumaliksi, sillä he ovat ihmisen silmissä täysin erilaisia olentoja - jumalan kaltaisia.
Psalmit:
82:1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:
82:6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
82:7 kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
Myös Jeesus oli kuolevainen, joten hän saattoi tulla ihmiseksi ja KUOLLA ihmiskunnan puolesta. Jumala ei voi kuolla, sillä hän on Paavalin sanojen mukaan ainoa joka on kuolematon:
6:11 Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta.
6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
6:13 Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua,
6:14 että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
6:15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja AINOA VALTIAS, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
6:16 JOLLA AINOALLA ON KUOLEMATTOMUUS; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta.
Tuossa ei puhuta Jeesuksesta, vaan Kaikkivaltiaasta AINOASTA todellisesta jumalasta!
Entä 'kuningasten Kuningas ja herrain Herra' sanonnan merkitys?
Jumalasta todettiin israelilaisten taipaleen alkuvaiheessa näin:
10:17 Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalain Jumala ja herrain Herra, suuri, voimallinen ja peljättävä Jumala, joka ei katso henkilöön eikä ota lahjusta,
Kuningasten kuninkuus taas viittasi laajaan hallitsija-asemaan ja siksi tuota nimitystä käytettiin jumalan kansan viholliskuninkaista Nebukadnessarista ja Artahsastaksesta, koska he hallitsivat omien aikojensa maailmaa. 'Kuningasten Kuningas ja herrain Herra' on siis valta-asemaa korostava ilmaisu. Sen liittyäminen jumalan ohella ihmiskunnan itselleen lunastaneeseen Jeesukseen oli myös siksi sopivaa.
Ilmestyskirja:
17:14 He sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."
19:16 Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra."
Jeesus toimi tuon Kaikkivaltiaan kuningasten Kuninkaan ja herrain Herran edustajana ansaiten saman arvonimen itselleen voittaessaan kaikki vihollisensa. Jeesus ei kuitenkaan ollut jumalien Jumala!
Johanneksen evankeliumi:
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän isänne tykö, ja minun jumalani tykö ja teidän jumalanne tykö."
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "minun herrani ja minun jumalani!"- mutta kuitenkin
Voihan Jeesusta sanoa suupaltiksi kirvesmiehen pojaksi, mutta Kun hän oli orjan osassa, niin siksi puhutaan erikseen siitä taivaan Isästä Jeesuksen läsnäollessakin. Näin on ymmärrettävissä.
Ongelmallista ilmeisesti oli kertoa esim lammaspaimenille näitä asioita, kun sanotaan vaikkapa että ensin Jumala loi ja sitten erotti vedet eroon ja sitten Herran Henki liikkui vetten yllä. Vaikka kuitenkin se sama Jumala siinä ilmaistaan sanalla Henki. Toisaalta toisaalla sanotaan että Jumala on kaikkialla. (mutta lahkon jehova siellä Alcyon tähdellä jonkin aikaa). - sekavaa.
mutta kuitenkin kirjoitti:
Voihan Jeesusta sanoa suupaltiksi kirvesmiehen pojaksi, mutta Kun hän oli orjan osassa, niin siksi puhutaan erikseen siitä taivaan Isästä Jeesuksen läsnäollessakin. Näin on ymmärrettävissä.
Ongelmallista ilmeisesti oli kertoa esim lammaspaimenille näitä asioita, kun sanotaan vaikkapa että ensin Jumala loi ja sitten erotti vedet eroon ja sitten Herran Henki liikkui vetten yllä. Vaikka kuitenkin se sama Jumala siinä ilmaistaan sanalla Henki. Toisaalta toisaalla sanotaan että Jumala on kaikkialla. (mutta lahkon jehova siellä Alcyon tähdellä jonkin aikaa).horinaa. Kaikilla on valitettavasti jotain sanottavaa.
- RaM
Joko olet yltä lukenut mitä raamattu opettaa Jeesuksesta ja jumalasta? Ei tarvitse niitä harhaisia avauksiasi enää toistella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2824150Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352365Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411511
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39998Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62820