Jotkut väittivät että Daniel olisi lihonnut 10 päivässä vihanneksia syöden?
Kyllä kasvisvoittoiset syöjät lihoavatkin jos nauttivat paljon kasviöljyjä. Se on 100% rasvaa, siis rasvaisempaa kuin mikään muu rasva.
Makeita kakkuja voi leipoa, eli sokeri lihottaa ja käytetty kasviöljy.
Danielin tapauksessa on alkukielen sana kuitenkin muuta merkitsevä kuin lihavaa.
Näin arvelinkin, ja otin selvää.
Tässä:
Heprean sana on "tôv" ja voi merkitä; Dan 1:15
1) hyvä
2) iloinen
3) miellyttävä
4) kaunis
5) ystävällinen
6) käytännöllinen (hyvä jossakin)
Lihavaa tarkoittava sana on hiukan eri mutta samankaltainen ja sitä ei ole alkukielessä tässä asiayhteydessä käytetty.
Siunausta
jari laurila
Danielin ihrat ja läskit ? Dan 1:15
12
253
Vastaukset
- Danielista.
Siinä kohdassa puhutaan kylläkin RUUMIILLISESTA LIHAVUUDESTA. (Dan.1:15)
15 Mutta kymmenen päivän kuluttua havaittiin heidät muodoltaan kauniimmiksi ja ruumiiltaan lihavammiksi kuin yksikään niistä nuorukaisista, jotka söivät kuninkaan pöydän ruokaa.
15 Ja kymmenen päivän perästä olivat he kauniimmat ja lihavammat ruumiilta kuin kaikki nuorukaiset, jotka kuninkaan ruasta söivät.
15 And at the end of ten days their countenances appeared fairer and fatter in flesh than all the children which did eat the portion of the king's meat.- ex-adventisti
läskiperse vissiin niin kuin seurakunnan ylensyöneillä ämmillä.
- James Kingin käännös
ex-adventisti kirjoitti:
läskiperse vissiin niin kuin seurakunnan ylensyöneillä ämmillä.
Ihra, läski, rasva, "rank" viittaa jopa pahaan hajuun.
Brown-Driver-Briggs Hebrew Lexicon
Sana
Translitteroitu
Strongin koodi
בריא
bariy' baw-ree'
01277
Sanan tausta
Sanaluokka
from 01254 (in the sense of 01262 )
adj.
Lukumäärä
King James käännökset sanasta
13
AV-fat 5, rank 2, fatfleshed 01320 2, firm 1, fatter 1, fed 1, plenteous 1
Merkitys
1) fat
2) (TWOT) fat, fatter, fed, firm, plenteous, rank Minä puhun alkukielen sanasta, enkä englannin käännöksestä.
Raamatunkäännöksiä maalimassa piisaa, ja kaikki ovat käännetty samasta alkutekstistä, eli mahdollisimman vanhasta.
Sama alkukieli kaikissa maailman tehdyissä käännöksissä siis, paitsi jehovantodistajien oma "Uuden maailman käännös" on "käännetty" englannin käännöksestä ja näin ollen UM ei ole varsinainen Raamatunkäännös vaan kieleltä toiselle käännös.
On 1992 myös käännetty lihavaksi suomessa, ja on väärin siis alkukielen mukaan.
Raamatunkäännöksissä on väärin käännetty enemmänkin mutta kyllä siellä pelastusoppi on säilynyt hyvin.
Siunausta
jari laurila
- Danielilla.
Ehkä tuo paikka on merkitykseltään sitä, että Daniel ei syönyt sitä ruokaa, mikä on pakanallinen, ehkä possu tai vastaava syy.
Daniel myöhemmin kyllä söi lihaa ja joi viiniä tapansa mukaisesti.
Dan 10:1. Kolmantena Koreksen, Persian kuninkaan vuonna, ilmoitettiin Danielille, joka myös Belsatsariksi kutsuttiin, totinen asia suuresta sodasta. Ja hän ymmärsi sen asian, ja ymmärrys oli hänellä näyssä.
2. Siihen aikaan murehdin minä Daniel kolme viikkoa. 3. [[[En minä syönyt mitään herkullista ruokaa, liha ja viina ei tullut minun suuhuni, enkä ollenkaan voidellut itsiäni, siihenasti kuin kolme viikkoa loppuneet olivat.]]] [Biblia]
Mutta kun kolmeviikkoa oli kulunut, Daniel palasi entiseen ravintoonsa.- kasviksia vaan
syönyt lihaa. Lihaa ei syö kukaan Jeesuksen oma
Tuota viina sanaa epäilen, ja viinikin oli rypälemehua kristityillä tavallisesti, kreikan "oinos" mutta ei toki aina voi kenenkään viinin mahdollisia prosentteja tietää jälkikäteen.
Tässä Danielin yhteydessä on käytetty hebrean "jajin" sanaa kaiketi ja siitä ei aina kaiketi tiedä onko prosentteja vai ei.
Siis mikään poltettu paloviina ei tule kysymykseen.
En muista nyt heti koska tislaus opittiin, mutta ei ymmärtääkseni vielä Danielin aikana.
Daniel oli hurskas mies ja onkin Joosefin ohella ainut josta ei ole syntimerkintöjä Raamatussa.
Danielin siis tuntien olen sitä mieltä itse että latki mehuja ainakin pääasiassa.
Viiniä käyttääkin on osattu aina, ja sitä sanottiinkin viinin turmelemiseksi mm.
Raamatunkäännöksiä on erilaisia.
Siunauksia
jari laurila- PH paikalla
kasviksia vaan kirjoitti:
syönyt lihaa. Lihaa ei syö kukaan Jeesuksen oma
Dan 10:1. Kolmantena Koreksen, Persian kuninkaan vuonna, ilmoitettiin Danielille, joka myös Belsatsariksi kutsuttiin, totinen asia suuresta sodasta. Ja hän ymmärsi sen asian, ja ymmärrys oli hänellä näyssä.
2. Siihen aikaan murehdin minä Daniel kolme viikkoa. 3. [[[En minä syönyt mitään herkullista ruokaa, liha ja viina ei tullut minun suuhuni, enkä ollenkaan voidellut itsiäni, siihenasti kuin kolme viikkoa loppuneet olivat.]]] [Biblia]
Eli sinä et ollut paikalla, mutta Pyhä Henki oli koska se on innoittanut Sanan.
Danielin kohdalla, En syönyt mitään mitään herkullista ruokaa, liha, viini, eikä voidellut itseään,... siihen asti kunnes kolme viikkoa oli loppuun kuluneet.
Eli adventisti voi tämän suun tunnustuksena sanoa, mutta rinaushenkinen vänkää tarkoitushakuisesti vastaan. - Danielilla
jarlau kirjoitti:
Tuota viina sanaa epäilen, ja viinikin oli rypälemehua kristityillä tavallisesti, kreikan "oinos" mutta ei toki aina voi kenenkään viinin mahdollisia prosentteja tietää jälkikäteen.
Tässä Danielin yhteydessä on käytetty hebrean "jajin" sanaa kaiketi ja siitä ei aina kaiketi tiedä onko prosentteja vai ei.
Siis mikään poltettu paloviina ei tule kysymykseen.
En muista nyt heti koska tislaus opittiin, mutta ei ymmärtääkseni vielä Danielin aikana.
Daniel oli hurskas mies ja onkin Joosefin ohella ainut josta ei ole syntimerkintöjä Raamatussa.
Danielin siis tuntien olen sitä mieltä itse että latki mehuja ainakin pääasiassa.
Viiniä käyttääkin on osattu aina, ja sitä sanottiinkin viinin turmelemiseksi mm.
Raamatunkäännöksiä on erilaisia.
Siunauksia
jari laurilaJep, kyllä asia on viinissä, vanha kielemme kääntää sen viinaksi.
En tällä nyt tarkoittanut viinahakuista sanaa, että sen varjolla mentäisiin alkoholin perään etsimään muita iloja, kuin mitä on Herrasta.
Hänen viinikellarinsa Pyhässä Hengessä ilahduttaa sydämen. - apostolit
Danielilla kirjoitti:
Jep, kyllä asia on viinissä, vanha kielemme kääntää sen viinaksi.
En tällä nyt tarkoittanut viinahakuista sanaa, että sen varjolla mentäisiin alkoholin perään etsimään muita iloja, kuin mitä on Herrasta.
Hänen viinikellarinsa Pyhässä Hengessä ilahduttaa sydämen.Helluntainakin heidän ajateltiin olevan taas juovuksissa. Oli varmaan nähty nuo samat miehet juovuksissa.
26 ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
26 Ja osta sillä rahalla kaikkia, mitä sinun sielus himoitsee, joko se on nauta eli lammas, viina, väkevä juoma, taikka mitä ikänä sinun sielus himoitsee, ja syö se Herran sinun Jumalas edessä, ja ole iloinen, sinä ja sinun huonees.
26 And thou shalt bestow that money for whatsoever thy soul lusteth after, for oxen, or for sheep, or for wine, or for strong drink, or for whatsoever thy soul desireth: and thou shalt eat there before the LORD thy God, and thou shalt rejoice, thou, and thine household, [desireth: Heb. asketh of thee] Hei
Satuin lukemaan mitä oli vastattu, ja sanon että joillakin tosin harvoilla on väärin ymmärrystä syömisten suhteen.
Kyllä lihaa syöty on Nooan jälkeen jolloin liha ihmisravinnoksi annettiin.
Raamatun kirjoittamisen aikana tosin pidoissa ja juhlapäivinä pääasiassa syötiin, eli liha oli juhlaruokaa tavallisimmin.
Adventtikirkon terveyskasvatus on alunperin tähdännyt lopun ajan eläinsairauksien ja saasteiden vuoksi kasvisvoittoiseen ruokavalistukseen ihan sama kuin terveystohtorit tänään.
Liha on ihmisen ravintoa ajan loppuun saakka, mutta tautien ja saasteiden vuoksi hylätään paikoin.
Paljo liharuoka ei ole terveellistä, se on totta.
Terveystohtoreiden kirjoja kannattaa lukea.
Monenlaista vouhotusta tehdään myyntitarkoituksella alan kirjoja, mutta kultainen tie löytyy kun asiaan perehtyy.
Siis kyllä Jeesuksen oma lihaa syö, ei Raamattu ole oppi syömisestä, vaan oppi pelastuksesta.
En tiedä oliko tuo Sinulle osoitettu viesti jonka luin jotakin sabotaasipropagandaa, en voi uskoa että joku adventtilainen noin kirjoittaa.
Jokainen hoitaa Pyhän Hengen temppeliään ymmärryksensä mukaan tietonsa määrän mukaan itse kukin. 1 Kor 3:16-17.
Jumalan terveysneuvot 3 Moos 11 kerrotaan kyllä.
Ovat hyvät tänäänkin, sillä ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä, eli eivät syö toisia saastuneita eläimiä ja raatoja.
Vähemmän siis saasteita ja tauteja niissä.
Valkoinen liha parempi, siinä on tyydyttämättömät eli pehmeät rasvat ja sulaa paremmin.
Itse teen näin.
Siunausta
jari laurila
Lihavaa tarkoittava sana on myös siinä en löytänyt sitä enää, siis monien sanojen merkitys on laaja-alainen hebrean ja kreikan kielellä.
Minusta tuo mainitsemani käännöstapa on oikeampi 10 päivän kasvissyönnistä kuin ihrat ja läskit.
Vihanneksissa on kaloreita nolla, kuten tiedämme.
Rasvat erikseen jos niitä oli, kasvisöljy on 100% rasvaa, siis rasvaisempaa kuin voi ja margariini. Kaloreita sen mukaan myös.
Daniel sai siis rehuista vain kuituja, kivennäis- ja hivenaineita ja vitamiineja.
Hiilihydraatit elimistö muuttaa itse rasvaksi ja tietysti hyviksi rasvoiksi.
Siis kaurapuuro muuttuu rasvaksi eli energiaksi.
On syötävä energiaakin.
Suomen kuuluisin triatlonisti on kasvissyöjä.
Joku vuosi sitten ainakin, en tiedä on vielä pinnalla.
Kaurapuurolla jaksaa siis 3 kpl maratonejakin yhteen pötköön.
Metsätyömiehetkin ja pellonraivaajat, Jussi muinoin olisivat jaksaneet puurolla paremmin kuin raskaalla ruoalla ja ihralla ja olisivat välttäneet sydänkohtaukset eli eläneet terveeempinä ja pidempään.
Siunauksia
jari laurila
Siunausta
jari laurila
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18013558
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585483Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454930Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493709Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402853Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282042Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1201791Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3721697Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371525