26 ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
26 And thou shalt bestow that money for whatsoever thy soul lusteth after, for oxen, or for sheep, or for wine, or for strong drink, or for whatsoever thy soul desireth: and thou shalt eat there before the LORD thy God, and thou shalt rejoice, thou, and thine household, [desireth: Heb. asketh of thee]
"strong drink" - Jarlaun rypälemehua?
28
654
Vastaukset
- Hiukka viiniä, ilahduttamaan
Jarlau kuuluu niihin rypälemehu-aivopestyeksytettyihin!
Muistin että olen joskus kirjoittanut tästä asiasta: Tässä;
>>>5 Moos 14:26.
- "Ostakaa rahalla viiniä ja olutta." (VKR: "Väkijuomaa", KR92: "olutta. ") Raamatun koko ilmoituksen huomioiden ei voinut olla mahdollista että Jumala olisi kehottanut tulemaan pyhille juhlille humalassa. Väkijuoman tislauskin opittiin vasta n. 500 jkr.
Tässä on kysymys uhrilahjasta. Mikäli israelilainen asui kaukana pyhäköstä, eikä siten ehtinyt ajoissa pyhäkköjuhlaan, tuli Herran antama sato muuttaa rahaksi, ja sitten tuo raha viiniksi tai olueksi. Koska matka kesti kauan tuli antaa näin "myöhästynyt" ohra, eli ohrasta valmistettu olut uhrilahjaksi. Olutta ei juotu, ja Raamattu kieltääkin oluen juomisen 19 kertaa. "Shekar" merkitsi hebrean sukulaiskielessä Akkadissa olutta. Olutta ei tässä yhteydessä pidä sekottaa syömiseen ja juomiseen. Kyse oli lehtimajanjuhlaan tuotavista viljauhreista.
Kysymys oli "poikkeuslaista" jonka turvin myöhästynyt saattoi tuoda viljakymmenyksensä. Oluen muodossa uhri oli "todiste" ettei voinut saapua ajoissa juhlille. Meille tällainen säädös on outo, mutta ei sikäläisessä kulttuurissa. Olut kävi kuitenkin vain sen verran kuin ohra itsessään käy alkoholiksi. (Ei paljon) Sen annettiin käydä, koska se siten todisti että vilja oli vanhaa. Näin jokainen saattoi tuoda viljauhrinsa Herralle.
Oluen juomiskieltoja ja juopumiskieltoja VT:ssä:
(1 Moos 9:21, 43:34, 3 Moos 10:9, 4 Moos 6:3, 28:7, 5 Moos 14:26, 29:5, 32:42, Tuom 13:4,7,14, 1 Sam 1:14, 2 Sam 11:13, Psa 69:13, San 20:1, 31:4,6, Laul 5:1, Jes 5:11,22, 24:9, 28:7, 29:9, 49:26, 51:21, 56:12, 63:6, Jer 25:27, 48:26, 51:7,39,57, Valit 4:21, Miik 2:11, Nah 3:11, Hab 2:15, Hagg 1:6)
Siunausta
jari laurila- pysytään totuudessa,
10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
10 Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti. pysytään totuudessa, kirjoitti:
10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
10 Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti.Joh 2: 1-11. Tekikö Jeesus Kaanan häissä juovuksissa oleville vieraille lisää alkoholipitoista viiniä? (Jae 10)
Kreikan "methyein ja methyskesthai" on mahdollista kääntää myös "ovat kylläisiä." (Sama 1 Kor 11 :21). Juutalaiset seuraavat tarkasti perinteitään. Tradition mukaisissa häissä he eivät tarjoa tänä päivänäkään alkoholipitoisia viinejä. Tässä on yksi Raamatunkääntäjien väärintulkinnoista.
Siunausta
jari laurila- Hiukka viiniä, ilahduttamaan
"Kun Nooa heräsi päihtymyksestänsä"
- sanotaan.
Hiukka viiniä, ilahduttamaan kirjoitti:
Loot meni täysin sekaisin ja sammui ja tyttäret olivat vuoron perään sukupuoliyhdessä isänsä kanssa, kun tämä oli juopuneena sammunut.
- Raamatussa.
jarlau kirjoitti:
Joh 2: 1-11. Tekikö Jeesus Kaanan häissä juovuksissa oleville vieraille lisää alkoholipitoista viiniä? (Jae 10)
Kreikan "methyein ja methyskesthai" on mahdollista kääntää myös "ovat kylläisiä." (Sama 1 Kor 11 :21). Juutalaiset seuraavat tarkasti perinteitään. Tradition mukaisissa häissä he eivät tarjoa tänä päivänäkään alkoholipitoisia viinejä. Tässä on yksi Raamatunkääntäjien väärintulkinnoista.
Siunausta
jari laurila32 Tule, juottakaamme isällemme viiniä ja maatkaamme hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen."
33 Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä. Ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.
34 Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: "Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen".
35 Niin he juottivat sinäkin yönä isällensä viiniä; ja nuorempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.
36 Ja niin Lootin molemmat tyttäret tulivat isästänsä raskaiksi. Hiukka viiniä, ilahduttamaan kirjoitti:
Raamattu kertoo uskon suurmiestenkin synnit.
Vain Danielista ja Josefista ei ole merkintöjä synneistä Raamatussa Jeesus tietysti.
Nooa veti persekännin ja sammui telttaansa, kyllä tiedän, oli Nooan synti ja erehdys.
Tiedä sitten mitenkä Nooaa oli asiassa valistettu, ei ollut adventistejakaan saarnaamassa, heh.
Minäkin olen ollut monesti juovuksissa elämässäni, tosin kun Herran Hengessä elää ja riippuu, silloin asia ei luonnollisesti onnistu, eli latkiminen.
Ei maistu taasen, ja raittius kuuluu kristityn tapoihin i dag.
Siunausta
jari laurila- hirvas
jarlau kirjoitti:
Joh 2: 1-11. Tekikö Jeesus Kaanan häissä juovuksissa oleville vieraille lisää alkoholipitoista viiniä? (Jae 10)
Siunausta
jari laurila"käännöksiä" ja valehteluja uskoen joku vielä luulee pelastuvansa - niinkö sinä "kääntäjä" luulet?
Raamatussa. kirjoitti:
32 Tule, juottakaamme isällemme viiniä ja maatkaamme hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen."
33 Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä. Ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.
34 Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: "Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen".
35 Niin he juottivat sinäkin yönä isällensä viiniä; ja nuorempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.
36 Ja niin Lootin molemmat tyttäret tulivat isästänsä raskaiksi.Karut totuudet kertovat että alkoholia on käytetty toki ja syntiäkin tehty.
On viisasta kasvattaa raittiita lapsiaan ja nuoria raittiuteen seurakuntalaisia kuin raittiita ihmisiä "kohtuulliseen alkoholinkäyttöön" jolloin on vaara että tulisivat alkoholisteiksi.
Tosi harva joka osaa sen "kohtuuden määrän" eli yhden annoksen alkoholia vrk/ = 2 cl väkevää, 1 viinilasi, tai 1 olutpullo.
En minä ainakaan viitsi alkaa kiusaamaan näin tuttua miestä moisella, ei onnistu, ja harva tuohon pystyy.
Olin muuten kerran ehtoollisella ja ehtoollisviini kiihotti makunystyröitä ja ehtoollinen muuttui kapakkaillaksi.
Jokainen alkoholisti on ottanut ensimmäisensä hienosti etu- tai pukkusormi pitkällä ja juonut sitten itsensä vaikeuksiin, evioeron, työpaikan itsensä hengiltä tai sillan alle.
Onko viisastá kasvattaa raittiita ihmisiä kohtuulliseen alkoholinkäyttöön?
Kaikille on esitetty alkoholia koskevat varoitukset: - San 20:1, 23 :20,29-35, 31:4-5, Jes 5:11-12,2 28:1-3, UT:-Ef 5:18, Room 13:13, Gal 5:19-21, Luuk 21:34, 1 Tim 3:3, 1 Kor 6:9-10,3:16-17, 10:31, 1 Piet 4:3. Kysymyksessä on vakava synti.
Allekirjoittanut on syntiä tehnyt ja tietää mitä puhuu.
Toki syntiä on tehty kaikkina vuosituhansina.
Raamattu kertoo uskon miesten synnit avoimesti.
Siis näköjään ryypättiin ja nussittiin ettei tiennyt ketä, nk. minä nuorena en tiennyt edes nimeä aina.
En ole väittänyt ettei kukaan juovuksissa olon syntiä olisi tehnyt raamatunhistoriassa.
Ei Jumala puhuttelematta kännikaloja katsele, missään aikamuodoissa historiassa.
Minullekin Jumala puhui selviä Suomen sanoja ensin kannustaen, sitten lopuksi: "kuolet jos juot"
Olisin voinut tulla raput alas niskat taittaen kerien, tai vaikka mitä vahinkoa tai alkoholisoitunut, en ollut alkoholisti koskaan, ja paatunut kadotuksen teille lopullisesti.
Siunausta
jari laurila- Pystäänpä tosi asioissa
sanotaan. kirjoitti:
Loot meni täysin sekaisin ja sammui ja tyttäret olivat vuoron perään sukupuoliyhdessä isänsä kanssa, kun tämä oli juopuneena sammunut.
KUKAAN ei pysty sammuneena sukupuoliyhteyteen!!
hirvas kirjoitti:
"käännöksiä" ja valehteluja uskoen joku vielä luulee pelastuvansa - niinkö sinä "kääntäjä" luulet?
..juo pari pulloa viiniä, jos humaltuu niin kysymys on väkijuomasta. Ei siihen käännöksiä tarvita.
- Bushmanni
>>> Väkijuoman tislauskin opittiin vasta n. 500 jkr. >>>>
Missähän kirjassa tuo mainitaan? Teillä adventisteilla on hiukan omituisia väitteitä historiasta. Asiassa kuin asiassa.
Tislatun alkoholin historia alkaa noin 1000 eKr., jolloin kiinalaiset väkevöivät riisiviiniä kylmätislauksella; he pakastivat talvella riisiviiniä niin, että osa siitä jäätyi, jolloin suuri osa epäpuhtauksista jäi jäähyhmään, ja etanoli puolestaan jäi nestefaasiin. Bushmanni kirjoitti:
>>> Väkijuoman tislauskin opittiin vasta n. 500 jkr. >>>>
Missähän kirjassa tuo mainitaan? Teillä adventisteilla on hiukan omituisia väitteitä historiasta. Asiassa kuin asiassa.
Tislatun alkoholin historia alkaa noin 1000 eKr., jolloin kiinalaiset väkevöivät riisiviiniä kylmätislauksella; he pakastivat talvella riisiviiniä niin, että osa siitä jäätyi, jolloin suuri osa epäpuhtauksista jäi jäähyhmään, ja etanoli puolestaan jäi nestefaasiin.Mistä kullakin on tiedot peräisin.
Enpä minäkään tuota usko koska ei ole lähdettä mistä varmistaa. Et maininnut.
En ole koskaan uskonut mitään tutkimatta ja sisäistämättä itse.
Tuon 500 jkr olen kuullut evp raamattuopiston pomolta joskus.
Evp, haudattiin joku aika sitten.
Riippuu ihan siitä mistä tiedot.
Siunausta
jari laurila- On aika kohta hutkia
jarlau kirjoitti:
Mistä kullakin on tiedot peräisin.
Siunausta
jari laurilaJarlau taas valehteli, tuosta asian tutkimisesta?
Et siis tarkistanut asiaa itse, "johtajia liian usein uskotaan" eikä itse tutkita asioita/Raamattua! - Bushmanni
jarlau kirjoitti:
Mistä kullakin on tiedot peräisin.
Siunausta
jari laurilahttp://www.minedu.fi/OPM/Puheet/2005/10/nuorilta_nuorille_aiheena_alkoholi_seminaari_helsinki?lang=fi
Tislatun alkoholin historia alkaa noin 1000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua, jolloin kiinalaiset oppivat tiettävästi tislauksen taidon. Vuonna 300 ennen ajanlaskumme alkua atsteekit käyttivät kaktusviinaa. Arabikemisti Geber kirjoitti tislauskokeistaan vuonna 800 ja kutsui tuotetta nimellä al´kohl. Eurooppalaiset alkemistit ja munkit jatkoivat kokeiluja. Irlantilaiset munkit alkoivat tislata ohrasta viinaa, jota he kutsuivat nimellä uisge beatha eli "water of life", elämän vettä. - VT:ssa
Utulila kirjoitti:
..juo pari pulloa viiniä, jos humaltuu niin kysymys on väkijuomasta. Ei siihen käännöksiä tarvita.
Viini tai väkijuoma. Molempia oli myytävänä.
5. Moos. 14:26
ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, VIINIÄ TAI VÄKIJUOMAA, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. Bushmanni kirjoitti:
http://www.minedu.fi/OPM/Puheet/2005/10/nuorilta_nuorille_aiheena_alkoholi_seminaari_helsinki?lang=fi
Tislatun alkoholin historia alkaa noin 1000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua, jolloin kiinalaiset oppivat tiettävästi tislauksen taidon. Vuonna 300 ennen ajanlaskumme alkua atsteekit käyttivät kaktusviinaa. Arabikemisti Geber kirjoitti tislauskokeistaan vuonna 800 ja kutsui tuotetta nimellä al´kohl. Eurooppalaiset alkemistit ja munkit jatkoivat kokeiluja. Irlantilaiset munkit alkoivat tislata ohrasta viinaa, jota he kutsuivat nimellä uisge beatha eli "water of life", elämän vettä.Kiitos
Saattaa kuitenkin olla että itämailla Raamatun seuduilla tislausta aloiteltiin nk. kerroin.
Viimeistelen kaikki kirjoitukseni, ja olen ne melko lailla pikaisesti kirjoitellut.
Esim. Wikipedia on nopea ja kätevä mitä voi vilkuilla myös.
Olen olut kuitenkin vilpittömällä mielellä kaikessa tiedossa, ja niin oli evp opiston pomokin.
Kukin panee parastaan tietonsa määrän mukaan, ja tietoa toki on eri lähteistä.
Siunauksia
jari- hirvas
VT:ssa kirjoitti:
Viini tai väkijuoma. Molempia oli myytävänä.
5. Moos. 14:26
ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, VIINIÄ TAI VÄKIJUOMAA, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.on niitä "mehumiehiä", jotka väääntävät omaan korvasyyhyynsä alkutekstitkin sopivaan muotoon itsensä kannalta.
Mutta "..jo vääryys vallan saapii.." - hirvas
jarlau kirjoitti:
Kiitos
Saattaa kuitenkin olla että itämailla Raamatun seuduilla tislausta aloiteltiin nk. kerroin.
Viimeistelen kaikki kirjoitukseni, ja olen ne melko lailla pikaisesti kirjoitellut.
Esim. Wikipedia on nopea ja kätevä mitä voi vilkuilla myös.
Olen olut kuitenkin vilpittömällä mielellä kaikessa tiedossa, ja niin oli evp opiston pomokin.
Kukin panee parastaan tietonsa määrän mukaan, ja tietoa toki on eri lähteistä.
Siunauksia
jariihmisen elämä kun hän on erilaisten opintuulien heiteltävänä, eikä uskota totuutta Raamatusta.
Jos vähän ottaa rentoutuakseen viiniä vaimonsa kanssa yhteishetkissä lomalla. Ei kai se keltään ole poissa.
- Hiukka viiniä, ilahduttamaan
1.Timoteuksen kirje:
3:8 Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä,
Tiituksen kirje:
2:3 niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,- biblia viittaa siihen
Jeesus oli kipujen ja sairauksien mies ja tuttava. Jotkin käännökset antavat ymmärtää, että Jeesus käytti myös väkeviä oluen ja viinin lisäksi?
Matt. 11:19
Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.
Luuk. 7:34
Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanien ja syntisten ystävää: - näin on.
Jes. 49:26
Minä panen sinun sortajasi syömään omaa lihaansa, ja he juopuvat omasta verestään niinkuin rypälemehusta; ja kaikki liha on tietävä, että minä, Herra, olen sinun pelastajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi.
Hoos. 4:11
Haureus ja viini ja rypälemehu vievät järjen. näin on. kirjoitti:
Jes. 49:26
Minä panen sinun sortajasi syömään omaa lihaansa, ja he juopuvat omasta verestään niinkuin rypälemehusta; ja kaikki liha on tietävä, että minä, Herra, olen sinun pelastajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi.
Hoos. 4:11
Haureus ja viini ja rypälemehu vievät järjen.Eikös aikoinaan rypälemehun seisoessaan tullut luonnollista käymistä, josta hieman nousi alkoholia mehuun. Paljon sitä juodessa tuli humala.
- noissa maissa
Utulila kirjoitti:
Eikös aikoinaan rypälemehun seisoessaan tullut luonnollista käymistä, josta hieman nousi alkoholia mehuun. Paljon sitä juodessa tuli humala.
Jeesus sanoi: Minun Isäni on viinitarhuri.
Toki viinitarhassa valmistetaan viiniä. Israelilaiset johdatettiin runsaan viljan ja viinin maahan.
Saarn. 9:7
Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.
Päivän Sana
Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso,
minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän
on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan,
niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä
pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat
hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
Hes. 34:11-12 (KR33/38)
Uskonkirjat.net
Joh. 2:10
ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille
hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman.
Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
Jeesus tekee parasta, mihin tahansa Hän ryhtyykin.
Siinä sitten sai hääjuhlien isäntä moitteita, kun
oli mukamas säsätänyt parhaan viinin viimeiseksi,
vaikka sitä piti tarjota aivan ensimmäiseksi,
kun vielä on ilonpitäjillä tolkku ja maku tallella.
Janotkaamme kuitenkin ennen muuta Jeesuksen uutta
viiniä.
Ef. 5:18
Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä
tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Apt 2:15-17
15
Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette;
sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16
Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta
Jooelin kautta:
17
'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo
Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan
päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne
ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät,
ja vanhuksenne unia uneksuvat.
Juopoiksi uskovia toki parjataa joka tapauksessa.
Vaan mitäpä tuosta, kunhan Jumalan sana ja voima
menestyy.- Bushmanni
On hyvin päteviä syitä uskoa, että viini oli nimen omaan viiniä (eikä mehua) ja sitä juotiin ihan terveydellisistä syistä.
Uuden testamentin aikaan vesi ei ollut erityisen puhdasta. Ilman nykyaikaisia puhdistustoimenpiteitä vesi oli täynnä bakteereja, viruksia ja kaikenlaisia saasteita.
Tilanne on sama useimmissa kolmannen maailman maissa nykyään. Tästä syystä ihmiset joivat usein viiniä (tai olutta), koska oli paljon epätodennäköisempää, että se oli saastunutta.
Paavali neuvoo Timoteusta (1 Tim. 5:23) lopettamaan veden juomisen (joka mahdollisesti aiheutti Timoteuksen vatsavaivat) ja juomaan sen sijaan viiniä.
Ja eihän se viini aina tarkoita viiniä, vaan on vertausta, kuten:
Raamatussa verrataan Israelia usein viinipuuhun, esimerkiksi profeetta Hoosea sanoo kansaa reheväksi viiniköynnökseksi, joka tekee hedelmiä.
Tai:
Jäähyväispuheessaan opetuslapsille Jeesus sanoo: Minä olen totinen viinipuu ja minun Isäni on viinitarhuri. Sitten Hän jatkaa opetuslapsilleen: ja te olette oksat..
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse814620Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.632062Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1281125
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891