Kuten pyysit- olen maininnut lähteekseni Joseph Smithin itsensä laatiman "Egytian Alphabet Grammar". vuodelta 1966.
Miksi peistasit minulle valtavan nivaskan linkkejä?
Tapanille lähteen luotettavuus
18
815
Vastaukset
- f.e.s.
Laitettuaan linkkikasan Tapani voi huoletta väittää antaneensa kattavan vastauksen. Siellä on kaikki tarpeellinen (perusteluineen ja lähteineen), kunhan jaksat kahlata kaiken läpi (jota tietenkään kukaan ei jaksa ja näin vika onkin vastauksen saajassa - mitäs olet niin laiska).
- lavanpalvelija
Kun lähteenäni on itse Joseph Smith en oleta Tapaninkaan kyseenalaistavan lähteen luotettavuutta.
- OMIN SANOIN
jonkin noista Jeffin pulp fiction -teoksista. Mutta tuskin elän niin kauan että näkisin sen päivän.
- haluaisit
OMIN SANOIN kirjoitti:
jonkin noista Jeffin pulp fiction -teoksista. Mutta tuskin elän niin kauan että näkisin sen päivän.
juuri Tapsan omat sanat? Luotatko niihin enemmän kuin siihen lähteeseen, jota hän selostaa? Vai haluatko vain aiheuttaa valtavaa vaivaa ikämiehelle? Vai etkö ymmärrä englantia?
- lavanpalvelija
OMIN SANOIN kirjoitti:
Haluaisin Tapsan peistaavan MAP kirkon virallisen linkkinivaskan perusteluksi tähän kysymykseen.
lavanpalvelija kirjoitti:
Haluaisin Tapsan peistaavan MAP kirkon virallisen linkkinivaskan perusteluksi tähän kysymykseen.
WEB:istä löytyi tämä:
http://chriscarrollsmith.blogspot.com/2008/05/rediscovery-of-joseph-smiths-egyptian.html
Sen mukaan on kyseenalaista onko koko kielioppia ollut olemassakaan eikä sitä ole taidettu julkaista. - Oikaiskaa, jos en ole ymmärtänyt oikein.- lavanpalvelija
Tapani1 kirjoitti:
http://chriscarrollsmith.blogspot.com/2008/05/rediscovery-of-joseph-smiths-egyptian.html
Sen mukaan on kyseenalaista onko koko kielioppia ollut olemassakaan eikä sitä ole taidettu julkaista. - Oikaiskaa, jos en ole ymmärtänyt oikein.Kiitos linkistä Tapani. Nyt ei ollut puurouttava nivaska vaan lyhyt asiallinen artikkeli joka kertoi olennaisen.
- se oli
Tapani1 kirjoitti:
Sen mukaan on kyseenalaista onko koko kielioppia ollut olemassakaan eikä sitä ole taidettu julkaista. - Oikaiskaa, jos en ole ymmärtänyt oikein.noita Tennereiden juttuja! Ei kiinnosta.
"Alkuperäinen lähteeni Joseph Smith "Egyptian Alphabet and Grammar". 1966.
Mormonitiedemies William E. Barret 1956. Mormonitutkijat Jerald sekä Sandra Tanner 1966."
Enhän epäillyt, ettei tuollainen kielioppi olisi ollut olemassa, vaan kysyin sen arvioinnin luotettavuutta. Tannereihin en näissä asioissa luottaisi vähääkään. William E. Barrett'ilta (kaksi t:tä?) en löytänyt mainintaa tuosta kieliopista. Minulle ko. Barret on tuntematon. Voisitko kertoa, mistä hänen lausunnostaan on kysymys? Pelkkä sanominen, että kielioppi on pätemätön, ei oikein riitä perusteluksi. - Tuskin voi edes vaatia, että sellainen kielioppi täyttäisi nykyajan suuret vaatimukset.
Annoin tuo linkkinipun siksi, että siinä ehkä on joku tarkoittamasi lähde. Ainakin siinä oli vastineita väitteisiin Abrahamin kirjaa vastaan.- kysymyksessä
William E. Berrett?
- ei parhaalla
tahdollakaan voi nimittää mormonitutkijoiksi. Jos he tutkijoina haluavat esiintyä, niin sitten mormonismin tutkijoina ja kriitikoina.
Mormonitiedemies William E. Barret on mielikuvitusta tai kirjoitusvirhe.
Miksi näiden "mormonitutkijoiden" nimet tässä yhteydessä muuten esiintyvät? Tietääkö kukaan? - lavanpalvelija
Pujahti kirjoitusvirhe mormonitiedemies William E. Berret 1956 on eräs lähteeni.
Pelkkä sanominen, että Joseph Smithin itse papyruksista laatima "Egyptian Alphabet and Grammar" 1966. olisi hölynpölyä, ei saa tietenkään riittää perusteluksi.
Jokainen joka vilpittömästi ja ennakkoluulottomasti tutkii tätä Joseph Smithin omaa merkkien selitystä sekä kielioppia voi itse luottaa omiin johtopäätöksiinsä. - lavanpalvelija
ei parhaalla kirjoitti:
tahdollakaan voi nimittää mormonitutkijoiksi. Jos he tutkijoina haluavat esiintyä, niin sitten mormonismin tutkijoina ja kriitikoina.
Mormonitiedemies William E. Barret on mielikuvitusta tai kirjoitusvirhe.
Miksi näiden "mormonitutkijoiden" nimet tässä yhteydessä muuten esiintyvät? Tietääkö kukaan?Johtopäätösten tekemistä helpottaa olennaisesti mormonitutkijoiden näkemykset- myös Kirkon virallinen käsitys asiasta on mielenkiintoinen.
- lavanpalvelija
kysymyksessä kirjoitti:
William E. Berrett?
Älkää antako kirjoitusvirheen kompastuttaa itse käsiteltävää asiaa.
- kysymyksessä
Älkää antako kirjoitusvirheen kompastuttaa itse käsiteltävää asiaa.
lähdemerkinnässä oleva kirjoitusvirhe saattaa hyvinkin kompastuttaa käsiteltävän asian.
Mikä se käsiteltävä asia muuten tällä kertaa on? - kysymyksessä
Pujahti kirjoitusvirhe mormonitiedemies William E. Berret 1956 on eräs lähteeni.
Pelkkä sanominen, että Joseph Smithin itse papyruksista laatima "Egyptian Alphabet and Grammar" 1966. olisi hölynpölyä, ei saa tietenkään riittää perusteluksi.
Jokainen joka vilpittömästi ja ennakkoluulottomasti tutkii tätä Joseph Smithin omaa merkkien selitystä sekä kielioppia voi itse luottaa omiin johtopäätöksiinsä.pujahtikin, mikäli tarkoitit William E. Berrettiä.
- kertausta alempaa
Tässä lainaus tuolta paljon alempaa ketjusta:
"Joseph Smith muuten valmisti paljon parjatun ja naureskellun selvityksen nimeltään "Egyptian Alphabet and Grammar", jonka mukaan Abrahamin kirja oli kirjoitettu muinaisella kielellä, joka, toisin kuin egyptiläiset perinteisesti, käytti horisontaalisia viivoja kirjoitusmerkkien ylä- ja alapuolella välittääkseen ajatuksia joita itse kirjoitusmerkit eivät sisältäneet.
Eikös vain löytynytkin 1900-luvun alussa kummajainen joka vahvistaa Josephin 70 vuotta aikaisemmin tekemän havainnon. Vahvistajana on kunnioitettu egyptologi Sir Flinders-Petrie, joka muuten ei ole mormoni. Löysin tämän tiedonjyvän Hyrum L. Andrusin teoksesta "Doctrinal Commentary on the Pearl of Great Price". Olen jättänyt lainauksen englanniksi mutta se ei liene ongelma sinulle. Petrien alkuperäinen teksti löytyy netistä kun googlettaa "Abydos I-III":
"In 1902 Sir Flinders-Petrie, a prominent British scholar and archaeologist, excavated some First and Third Dynasty tombs at Abydos in Egypt. What he found there ran contrary to all that Egyptologists had believed up to that time about the nature of the Egyptian language. Their belief had been that the language of the Egyptians had gradually evolved, from the earliest dynasties from the more simple pictorial symbols to the more abbreviated yet meaningful hieratic and demotic forms. It was quite a shock to him and to his colleagues to find a highly developed cursive form of the language on broken pieces of pottery from these early dynasty tombs. Interestingly enough, Petrie was unable to translate these characters, nor has anyone since translated them to our knowledge. He did, however, express his opinion that the horizontal lines which he found above and below these characters were intended to convey a meaning to the reader not contained in the character itself. He said that seemingly this language was so condensed and highly developed that these horizontal marks were so well understood at that time between scribe and reader that they would undoubtedly convey the full meaning which is now lost to us."- lavanpalvelija
Tästä lausunnosta voi ilmeisesti tehdä johtopäätöksen, ettei Joseph Smithin paljon parjattu ja naureskeltu "Egyptian Alphabet and Grammar" ehkä olisikaan aivan hölynpölyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial211800Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1561789Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3471514Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2091122Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221118- 1421116
- 285995
- 11985
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4969Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49928