Viisaudenhampaan leikkaus

Alapuolella olevassa ikenessä oli tulehdus puhkeavan viisaudenhampaan vuoksi. Söin siihen sitten antibioottikuurin, ja tulehdus lähti, mutta hammaslääkäri kehotti hakeutumaan leikkaukseen.

Leikkaus olisi huomenna, hammas leikataan osittain ikenestä, yksi kärki siitä on pinnassa.
Mietin vaan, kun ei ole otettu kuvia vielä, pystyykö siis leikkaamaan ihan suorilta vai voiko ikenen kuvata samalla kertaa kun on leikkauskin?

Ne joilta leikattu: Sattuiko toimenpide? Laitettiinko tikkejä?

10

1993

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän se toimenpide osataan hyvin tehdä, mutta sitten ei kirjoiteta sairaslomaa vaikka työssä tarvitaan puhumista (1. päivä hankala) ja muuta tekemistä jota tulisi pariin päivään välttää.

Käyntitodistus vain kouraan, että tällä näytät työpaikalle että olet ollut klo tästä-tähän hammaslääkärissä ja nyt äkkiä sinne töihin! Lisäksi laskutettiin kerrasta josta sovittiin ettei laskuteta erään sotkun takia (olin väärässä paikassa ja kun lääkärille soitettiin, sanoi ettei laskuta.)

Nyt sitten revitty kuurin jälkeen täysin vaivaamaton viisaudenhammas ison laskun kanssa, ja todistukset uupuu.

Että suosittelen menemään vain jos hammas todella vaivaa, ja keskustelemaan sairaslomasta ym. kunnolla etukäteen. Puhumattakaan kipulääkityksestä.. Niitä ei huomauttamalla saa.

• hammaslääkärissä

Oletko ollut yksityisellä vai julkisella sektorilla? Vaikuttaa vähän toistaitoiselta tuo touhu. Jos olet kovin kipeä leikkauksen jälkeen ja poski turvoksissa, niin yksinkertsiset et vain mene töihin. Vaikka sinulla ei hammaslääkäriltä olekaan sairauslomatodistusta.

Hae se sairauslomatodistus vaikka kuntasi terveyskeskuksesta,jos ei muualta saa. On sinulla ollut kehno tuuri hammaslääkärissä, mutta sellaista sattuu....

• fsfseaqwq
        hammaslääkärissä kirjoitti:

Oletko ollut yksityisellä vai julkisella sektorilla? Vaikuttaa vähän toistaitoiselta tuo touhu. Jos olet kovin kipeä leikkauksen jälkeen ja poski turvoksissa, niin yksinkertsiset et vain mene töihin. Vaikka sinulla ei hammaslääkäriltä olekaan sairauslomatodistusta.

Hae se sairauslomatodistus vaikka kuntasi terveyskeskuksesta,jos ei muualta saa. On sinulla ollut kehno tuuri hammaslääkärissä, mutta sellaista sattuu....

Aloittajan hammas on jo varmaan leikattu, mutta vastaan silti tähän, että minulla leikkaus kesti noin 1-1,5 h (leikkaus ja tikkien ompelu), eikä sattunut yhtään, suu oli sen verran hyvin puudutettu. Ainoastaan puudutuspiikki sattui hieman, samoin tunsin pientä kipua ja painetta poskessa ja leuassa, kun lääkäri niitä paineli leikkauksen loppuvaiheessa. Lääkäri otti röntgenkuvan hampaasta ennen leikkausta ja vielä toisen sen aikana. Itse hampaan pilkkominen ei sattunut, hampaan heiluttelu taltalla ei sekään, vaikkei se ollutkaan mitenkään miellyttävä kokemus.

Leikkaus oli perjantaina ja otin koko päivän vapaaksi ja ainakin minun kannatti ottaa, sillä vaikka leikkaus oli suht nopea ja kivuton, olo sen jälkeen ei ollut ihan paras mahdollinen, poski turvoksissa ja kipuja tunnon palatessa noin muutaman tunnin sisällä. Eipä tuokaan vielä mitään, mutta nyt muutama päivä leikkauksen jälkeen tuli dry socket (eli verihyytymä lähti pois haavasta) ja nyt kyllä sattuu leukaan ja itse poistokohtaan. Huomenna taas uudestaan lekurille...

• fsfseaqwq kirjoitti:

Aloittajan hammas on jo varmaan leikattu, mutta vastaan silti tähän, että minulla leikkaus kesti noin 1-1,5 h (leikkaus ja tikkien ompelu), eikä sattunut yhtään, suu oli sen verran hyvin puudutettu. Ainoastaan puudutuspiikki sattui hieman, samoin tunsin pientä kipua ja painetta poskessa ja leuassa, kun lääkäri niitä paineli leikkauksen loppuvaiheessa. Lääkäri otti röntgenkuvan hampaasta ennen leikkausta ja vielä toisen sen aikana. Itse hampaan pilkkominen ei sattunut, hampaan heiluttelu taltalla ei sekään, vaikkei se ollutkaan mitenkään miellyttävä kokemus.

Leikkaus oli perjantaina ja otin koko päivän vapaaksi ja ainakin minun kannatti ottaa, sillä vaikka leikkaus oli suht nopea ja kivuton, olo sen jälkeen ei ollut ihan paras mahdollinen, poski turvoksissa ja kipuja tunnon palatessa noin muutaman tunnin sisällä. Eipä tuokaan vielä mitään, mutta nyt muutama päivä leikkauksen jälkeen tuli dry socket (eli verihyytymä lähti pois haavasta) ja nyt kyllä sattuu leukaan ja itse poistokohtaan. Huomenna taas uudestaan lekurille...

Ei minullakaan leikkaus sattunut, kestikin ihan vähän aikaa. Ehkä 20 min, mutta ei otettukaan kuvia vaan lääkäri leikkasi tosiaan ihan suoraan.

Itse otin 2 päivää varalta vapaaksi, vaikken sitten sitä todistusta saanutkaan. Käyntitodistus on, ja olen etukäteen sanonut meneväni leikkaukseen eli toivon että se riittää.

• hammasleikkaus
        Elona kirjoitti:

Ei minullakaan leikkaus sattunut, kestikin ihan vähän aikaa. Ehkä 20 min, mutta ei otettukaan kuvia vaan lääkäri leikkasi tosiaan ihan suoraan.

Itse otin 2 päivää varalta vapaaksi, vaikken sitten sitä todistusta saanutkaan. Käyntitodistus on, ja olen etukäteen sanonut meneväni leikkaukseen eli toivon että se riittää.

Kävitkö julkisella vai yksityisellä? Aika erikoista, ettei sulle tarjottu sairaslomaa! Multa on jouduttu leikkaamaan molemmat alaviisurit ja oli ilman muuta selvää, että mulle kirjoitettiin loppuviikko sairaslomaa. Ja näin jälkikäteen voin sanoa, että päivääkään en ollut turhaan pois töistä. Suukirurgi teki työnsä todella hyvin, leikkaus sujui erinomaisesti, mutta puhetyöläisenä en todellakaan olisi ollut ihan lähipäivinä työkunnossa.

• K*_
        hammasleikkaus kirjoitti:

Kävitkö julkisella vai yksityisellä? Aika erikoista, ettei sulle tarjottu sairaslomaa! Multa on jouduttu leikkaamaan molemmat alaviisurit ja oli ilman muuta selvää, että mulle kirjoitettiin loppuviikko sairaslomaa. Ja näin jälkikäteen voin sanoa, että päivääkään en ollut turhaan pois töistä. Suukirurgi teki työnsä todella hyvin, leikkaus sujui erinomaisesti, mutta puhetyöläisenä en todellakaan olisi ollut ihan lähipäivinä työkunnossa.

Itse olin viime tiistaina leikkauksessa ja vieläkin sairaslomalla. Ennen leikkausta kävin keskustelemassa kirurgin kanssa toimenpiteestä ja silloin hän määräsi minulle tarvittavat lääkkeet (Antibiootit ja kipulääkkeet) sekä sain myös rauhottavia, koska pelkään varmasti maailman eniten hammaslääkäriä ja ajatus vielä hampaanleikkauksesta saa karvat pystyyn.

Antibiootit, kipulääkkeet ja rauhottavat aloitin jo edellisenä päivänä leikkausta. Itse toimenpide oli todella nopea. Eikä sattunut yhtään eli jännitin ihan turhaan eikä rauhottavia olisi edes tarvinnut. Äänet vain kuulosti pahalta. Särkykään näin jälkeenpäin ole ollut niin paha kuin aluksi ajattelin.

Eli kaikki jotka panikoi, se on ihan turhaan. Rohkeesti vaan.. ompahan muutama hammas vähemmän hoidettavaa sen jälkeen ;)

Olen aina käynyt yksityisellä. Lasku on aika muhkea n.500€ , mutta saapahan hyvää ja yksilöllistä hoitoa!

• hammasleikkaus kirjoitti:

Kävin ihan julkisella tietenkin. Katsoin netistäkin, niin kyllä pitäisi kirjoittaa 2pv sairaslomaa. Sain kuitenkin luvan olla poissa sen 2 pv, mutta jos on eri työpaikka kun toinen hammas puhkeaa niin kyllä kysyn tarkkaan lomasta, lääkkeistä jne. lääkäriltä etukäteen.
        Yksityiset tietysti tuossa asiassa reilumpia, mutta kyllä olen kuullut että ihan julkiseltakin puolelta on saatu riittävästi sairaslomaa.

• ...
        Elona kirjoitti:

Kävin ihan julkisella tietenkin. Katsoin netistäkin, niin kyllä pitäisi kirjoittaa 2pv sairaslomaa. Sain kuitenkin luvan olla poissa sen 2 pv, mutta jos on eri työpaikka kun toinen hammas puhkeaa niin kyllä kysyn tarkkaan lomasta, lääkkeistä jne. lääkäriltä etukäteen.
        Yksityiset tietysti tuossa asiassa reilumpia, mutta kyllä olen kuullut että ihan julkiseltakin puolelta on saatu riittävästi sairaslomaa.

Voisitteko suositella hyvää kirurgia pk-seudulla?

• A

Kävin tänään. Leikattiin alahammas ja tikattiin. Itsellä suu herkkää aluetta ja hammaslääkärille meno ei innosta ikinä. Pari piikkiä puudutusainetta, buranaa ja kortisonia lääkärillä. Ei sattunut, paikoitellen vihloi ja vääntäminen tuntui leukaluussa. Odotukseen nähden kipu oli mitätön.

Edellisviikolla poistettiin ylhäältä viisaudenhammas ja se oli noin 15sek operaatio.

Älkää kärsikö ihmiset säryistä, ei se leikkaus paha ole. www.oral.fi

• balleroona

Kirjoitanpa tänne oman kokemukseni ihan tuoreeltaan. Äsken leikattiin kaikki neljä viisuria pois, nyt on reilu kaks tuntia toimenpiteestä. Itse poistot ei sattuneet yhtään, vaikka kandi, joka oli ekaa kertaa asialla, poisti toisen yläviisurin (kävin Turun Dentaliassa, joka on opetushammashoitola). Oli muuten ihan loistavaa palvelua, hoitaja ja lääkäri kumpikin oli oikeesti kiinnostuneita siitä, onko mulla kaikki hyvin, ja etukäteen kerrottiin kaikki lähtien siitä, että riskinä on hermovaurio. Nyt on jo tunto palaillu kieleen ja osaan suuta, luulen et muukin puudutus häviää pikkuhiljaa.

Verta ei vuoda mitenkään hirveästi, vähän leukaluut ja jostain syystä kitalaki särkee. Varmasti menee pahemmaksi, vaikka sainkin antibiootit ja vahvoja särkylääkkeitä.

Jollei tässä mitään hirveen kamalaa tapahdu, niin en kyllä keksi yhtään syytä, miksei voisi mennä poistattamaan vaikka kaikkia neljää kerralla. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      63
      3991
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3815
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      399
      3609
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      81
      3417
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3179
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2658
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2635
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      121
      2522
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2189
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2179
    Aihe