Viisi parasta länsimaisen taidemusiikin

teosta

Mitkä ovat mielestänne viisi parasta teosta?

Saatte nimetä niin sinfonioita, konserttoja, oopperoita kuin sonaatteja, ihan mitä vain. Teoksen ei tarvitse olla tekijänsä SUURIN ja ARVOSTETUIN, ainoastaan suosikkisi.

Kaipaan myös perusteluja.

45

1135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin äkkiseltään

      seuraavat teokset:

      1)Don Giovanni (Mozart)
      -musiikki on laadullisesti aivan omaa luokkaansa; se saa minut tuntemaan fiiliksiä laidasta laitaan, mm. toisen näytöksen sekstetto kohoaa selkäpiitä karmivaan monumentaalisuuteen ja näytöksien finaalit sisältävät maskuliinisen härskiä musiikillista huumoria...
      2)H-molli-messu (Bach)
      -ihmeellinen teos; monin paikoin messua kuunnellessani unohdan tyystin, millainen ympärilläni oleva maailma on (minulle tulee epätodellinen olo) - tämä teoshan on kuin oma maailmansa (ei tästä maailmasta?)!
      3)Sinfonia nro 40 (Mozart)
      -melodiikan aatelinen; tunnepuolella g-molli-sinfonia liikuttaa yhä eniten sinfoniakirjallisuuden alalla... verrattuna kaikkeen siihen osittain tyhjänpäiväiseen menuettikokoelmaan, joita Mozart hovin huviksi sävelsi, tämän sinfonia 3. osa on lähes täydellinen menuettisävellys, 4. osa on vielä täydellisempää musiikkia...
      4)Sinfonia nro 9 (Beethoven)
      -uskomaton taidonnäyte; kuuron säveltäjän teknisen mestaruuden huipentuma herättää useita ajatuksia ja tunteita - jokin jättää kuitenkin kylmäksi, mutta siihen tällä mielenkiintoisella teoksella on varaa...
      5)Così fan tutte (Mozart)
      -huolimatta libreton hömppäluonteesta, Cosìn musiikki on ylittämätöntä oopperaa sikäli, että korkeintaan tekijänsä on joskus aikaisemmin pistänyt siitä paremmaksi. Tämä ooppera sisältää niin kaunista musiikkia, että jos musiikin kauneus olisi ainoa kriteeri, Così olisi ensimmäisenä listallani.

      Tämä arvio on tehty sen pohjalta, minkälaisen vaikutuksen musiikki saa aikaan kuulijassa (minussa). Kuitenkin uskon, että arvio vastaa myös aika tarkalleen sitä, mitä teoksia asiantuntijat arvostavat eniten.

      • muuten ole mielekästä

        että jokin tällainen viiden teoksen käsittävä lista sisältäisi viiden eri säveltän teoksia. Se tuntuisin erittäin keinotekoiselta. Muutaman suurimman mestarin tuotannosta löytyvät ehdottomasti näkemykseni mukaan myös aivan absoluuttisen kärjen miehittävät teokset. Tähän tulokseen olen päätynyt siltikin, vaikka tunnen länsimaista taidemusiikkia laaja-alaisesti ja haluaisin antaa kunniamainintoja myös monille muille merkittäville tuotoksille.

        Mozart on kekseliäin ja lahjakkain jos ja vain jos Mozart on kekseliäin ja lahjakkain. Näin se on.


      • koittaa
        muuten ole mielekästä kirjoitti:

        että jokin tällainen viiden teoksen käsittävä lista sisältäisi viiden eri säveltän teoksia. Se tuntuisin erittäin keinotekoiselta. Muutaman suurimman mestarin tuotannosta löytyvät ehdottomasti näkemykseni mukaan myös aivan absoluuttisen kärjen miehittävät teokset. Tähän tulokseen olen päätynyt siltikin, vaikka tunnen länsimaista taidemusiikkia laaja-alaisesti ja haluaisin antaa kunniamainintoja myös monille muille merkittäville tuotoksille.

        Mozart on kekseliäin ja lahjakkain jos ja vain jos Mozart on kekseliäin ja lahjakkain. Näin se on.

        tehdä täysin subjektiivisesta näkemyksestäsi joku objektiivinen, asiantuntijoiden "totuus". Taidat olla alle parikymppinen.

        Omalla listallani olisi varmaan Beethovenin yhdeksäs ja kolmas, Tshaikovskin kuudes, Mozartin Taikahuilu ja Schubertin keskeneräinen sinfonia.

        Eli lähes puhtaasti sinfonoita. Miksipä ei?


      • perustele
        koittaa kirjoitti:

        tehdä täysin subjektiivisesta näkemyksestäsi joku objektiivinen, asiantuntijoiden "totuus". Taidat olla alle parikymppinen.

        Omalla listallani olisi varmaan Beethovenin yhdeksäs ja kolmas, Tshaikovskin kuudes, Mozartin Taikahuilu ja Schubertin keskeneräinen sinfonia.

        Eli lähes puhtaasti sinfonoita. Miksipä ei?

        perustele väitteesi ja mielipiteesi


      • perustelut
        koittaa kirjoitti:

        tehdä täysin subjektiivisesta näkemyksestäsi joku objektiivinen, asiantuntijoiden "totuus". Taidat olla alle parikymppinen.

        Omalla listallani olisi varmaan Beethovenin yhdeksäs ja kolmas, Tshaikovskin kuudes, Mozartin Taikahuilu ja Schubertin keskeneräinen sinfonia.

        Eli lähes puhtaasti sinfonoita. Miksipä ei?

        "Omalla listallani olisi varmaan Beethovenin yhdeksäs ja kolmas, Tshaikovskin kuudes, Mozartin Taikahuilu ja Schubertin keskeneräinen sinfonia."

        3. //1. suurin sinfonia

        9. // suurin sinfonia

        Taikahuilu // musiikillisesti Mossen upein teos

        Tsaikarin 6. // kertoo säveltäjän omasta tulevasta kuolemasta, tarviiko muuta sanoa?

        Schubertin keskeneräinen // loistokas teos, tekijänsä nerouden purkautuma.

        Ja henkisesti alle kakskymppisen touhuja on väittää omia suosikkeja parhaiksi teoksiksi "objektiivisesti". Maininnat 3 ja 5 eivät kuulu arvostetuimpiin.


      • Idänkävijä

        "4)Sinfonia nro 9 (Beethoven)
        -uskomaton taidonnäyte; kuuron säveltäjän teknisen mestaruuden huipentuma herättää useita ajatuksia ja tunteita - jokin jättää kuitenkin kylmäksi, mutta siihen tällä mielenkiintoisella teoksella on varaa..."

        Uskomaton, kyllä, mutta lähinnä siinä mielessä miten huonoa makua ja musiikillisen ajattelun alkeellisuutta kyseinen sekasotku edustaa jopa niinkin rahvaanomaisen säveltäjän ja valeneron kohdalla kuin Beethoven. Ei mikään ihme että tämä sinfonia oli natsien suosikkimusiikkia. Koko romanttisen musiikin katastrofi sai alkunsa yhdeksännestä, kuten myöhäiset kvartetot johtivat lopulta modernismin vielä pahempaan onnettomuuteen (vrt. politiikan alueella samanaikainen ja kulttuurimorfologisesti yhtenevä kehitys Napoleonista Hitleriin). KUOROSINFONIA ON LÄNSIMAISEN MUSIIKIN KUOLEMANTUOMIO, KUTEN TAIKAHUILU ON SEN JÄÄHYVÄISTEOS, jonka jälkeen ei ole enää tullut paljon mitään.

        Mitä tunteita minulle herää yhdeksännestä sinfoniasta? Suunnilleen samanlaisia kuin se herättää Kellopeliappelsiini-elokuvan Alexissa: joko sairaita fantasioita tai kuolemantuskaista kuvotusta.

        Eläköön Goethe, ALAS SCHILLER - eläköön Mozart, ALAS BEETHOVEN.


      • mutta....
        perustelut kirjoitti:

        "Omalla listallani olisi varmaan Beethovenin yhdeksäs ja kolmas, Tshaikovskin kuudes, Mozartin Taikahuilu ja Schubertin keskeneräinen sinfonia."

        3. //1. suurin sinfonia

        9. // suurin sinfonia

        Taikahuilu // musiikillisesti Mossen upein teos

        Tsaikarin 6. // kertoo säveltäjän omasta tulevasta kuolemasta, tarviiko muuta sanoa?

        Schubertin keskeneräinen // loistokas teos, tekijänsä nerouden purkautuma.

        Ja henkisesti alle kakskymppisen touhuja on väittää omia suosikkeja parhaiksi teoksiksi "objektiivisesti". Maininnat 3 ja 5 eivät kuulu arvostetuimpiin.

        mainitsemasi teokset eivät kuulu (ysiä lknotmt) viiden joukkoon, koska Eroican scherzo on naurettava, Tshaikovskin kuudes on liian helppoa musiikkillisesti ja Taikahuilu on epätasainen.

        Lisäksi näkemykseni mukaan Schubertin 8. on jotenkin yksitotinen ja -toikkoinen. Pidän mieluummin esim. Schubertin toisesta ja yhdeksännestä sinfoniasta, jotka huokuvat elinvoimaa.

        Ja tasan tarkkaan mainitsemani 3 ja 5 kuuluvat kärkeen omissa musiikin lajeissaan. Tämän faktan myöntäisi esim. lähes kuka tahansa ansioitunut kapellimestari.


      • -reizi-
        mutta.... kirjoitti:

        mainitsemasi teokset eivät kuulu (ysiä lknotmt) viiden joukkoon, koska Eroican scherzo on naurettava, Tshaikovskin kuudes on liian helppoa musiikkillisesti ja Taikahuilu on epätasainen.

        Lisäksi näkemykseni mukaan Schubertin 8. on jotenkin yksitotinen ja -toikkoinen. Pidän mieluummin esim. Schubertin toisesta ja yhdeksännestä sinfoniasta, jotka huokuvat elinvoimaa.

        Ja tasan tarkkaan mainitsemani 3 ja 5 kuuluvat kärkeen omissa musiikin lajeissaan. Tämän faktan myöntäisi esim. lähes kuka tahansa ansioitunut kapellimestari.

        Così fan tuttehan valittiin taannoin (muutama vuosi takaperin) erään arvovaltaisen tahon toimesta kaikkien aikojen musiikilliseksi mestariteokseksi.

        On silkkaa ymmärtämättömyyttä jättää kyseinen teos näistä listaamisista.


      • tehdään syntipukki
        Idänkävijä kirjoitti:

        "4)Sinfonia nro 9 (Beethoven)
        -uskomaton taidonnäyte; kuuron säveltäjän teknisen mestaruuden huipentuma herättää useita ajatuksia ja tunteita - jokin jättää kuitenkin kylmäksi, mutta siihen tällä mielenkiintoisella teoksella on varaa..."

        Uskomaton, kyllä, mutta lähinnä siinä mielessä miten huonoa makua ja musiikillisen ajattelun alkeellisuutta kyseinen sekasotku edustaa jopa niinkin rahvaanomaisen säveltäjän ja valeneron kohdalla kuin Beethoven. Ei mikään ihme että tämä sinfonia oli natsien suosikkimusiikkia. Koko romanttisen musiikin katastrofi sai alkunsa yhdeksännestä, kuten myöhäiset kvartetot johtivat lopulta modernismin vielä pahempaan onnettomuuteen (vrt. politiikan alueella samanaikainen ja kulttuurimorfologisesti yhtenevä kehitys Napoleonista Hitleriin). KUOROSINFONIA ON LÄNSIMAISEN MUSIIKIN KUOLEMANTUOMIO, KUTEN TAIKAHUILU ON SEN JÄÄHYVÄISTEOS, jonka jälkeen ei ole enää tullut paljon mitään.

        Mitä tunteita minulle herää yhdeksännestä sinfoniasta? Suunnilleen samanlaisia kuin se herättää Kellopeliappelsiini-elokuvan Alexissa: joko sairaita fantasioita tai kuolemantuskaista kuvotusta.

        Eläköön Goethe, ALAS SCHILLER - eläköön Mozart, ALAS BEETHOVEN.

        koska hänellä oli niin paljon sanottavaa...olkoonkin, että jokin meni vähän pieleen. Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin. Niin paha mies Ludwig ei sentään ollut, vaikka ero Wolfgangiin onkin - miten sen nyt sanoisin - räikeä.


      • Epäilen.
        mutta.... kirjoitti:

        mainitsemasi teokset eivät kuulu (ysiä lknotmt) viiden joukkoon, koska Eroican scherzo on naurettava, Tshaikovskin kuudes on liian helppoa musiikkillisesti ja Taikahuilu on epätasainen.

        Lisäksi näkemykseni mukaan Schubertin 8. on jotenkin yksitotinen ja -toikkoinen. Pidän mieluummin esim. Schubertin toisesta ja yhdeksännestä sinfoniasta, jotka huokuvat elinvoimaa.

        Ja tasan tarkkaan mainitsemani 3 ja 5 kuuluvat kärkeen omissa musiikin lajeissaan. Tämän faktan myöntäisi esim. lähes kuka tahansa ansioitunut kapellimestari.

        "Ja tasan tarkkaan mainitsemani 3 ja 5 kuuluvat kärkeen omissa musiikin lajeissaan. Tämän faktan myöntäisi esim. lähes kuka tahansa ansioitunut kapellimestari."

        Koska omat mielipiteesi ovat niin mutu-tyylisiä, niin rohkenen epäillä vahvasti että tuntisit joitakin kapellimestareita. Sori vaan ja ei millään pahalla.

        Mozartin sinfoniaa nro 40 parempia sinfonioita on tehty useita, Mozart itsekin vaikkei ollut suurimpia sinfonikkoja. 41. paljon parempi, puhumattakaan vaikka Brahmsin neljännestä, useammastakin Mahlerin tuotoksesta tai Beethovenin Kohtalonsinfoniasta, jonka on dramaattisuudessa omaa luokkaansa (jäänyt muuten toistaiseksi mainitsematta, jostain syystä).

        "Eroican scherzo on naurettava."

        Jaahas. Millä tavalla sinfonian luonteen muuttaneen teoksen toisiksi merkittävin osa on naurettava? Repesitkö ihan kahtia naurusta vai oliko se vaan jotenkin hilpeä? Vai musiikillisessa mielessä naurettava? No, siihen tarvit jykevät perustelut.

        Niin hyvä kuin Mozart olikin, ei 60% viidestä merkittävästä teoksesta ole hänen kamaa kuitenkaan. Jää vähän fanisokeuden maku suuhun, mutta eipä olekaan eka kerta. Huom, ite listasin 40% Beethovenia, mutta en mielipidettä muuksi väittänytkään kuin subjektiiviseksi näkemykseksi. Niin se on aina, ja se valitettavasti pitää sinunkin myöntää tässä elämässä silloin musiikin tai kirjallisuuden kanssa olet tekemisissä. Niin maailman ylivoimaisesti paras kuin Dostojevskin R&R mielestäni onkin, ei se välttämättä sinun mielestä kuitenkaan ole.

        Ai niin, missä mielessä 40. sinfonia päihittää muka Matteus-Passion? :D


      • tulisi verrata
        tehdään syntipukki kirjoitti:

        koska hänellä oli niin paljon sanottavaa...olkoonkin, että jokin meni vähän pieleen. Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin. Niin paha mies Ludwig ei sentään ollut, vaikka ero Wolfgangiin onkin - miten sen nyt sanoisin - räikeä.

        Beethoveniin, että Mozart ei ollut yhtä vallankumouksellinen hahmo kuin Beethoven. Siis musiikkihistoriallisesti. Mutta yhtä nerokkaita säveltäjiä ne ovat, eri tavoin vain (Mozart melodisempi ja feminiinisempi hyvällä tavalla, Beethoven voimakkaasti tunteikkaampi ja vakuuttavampi). "keskinkertaisuus Wolfganiin nähden" on lähinnä vitsi. Kai se onkin sitä.

        Muuten, kun ei juutu pakkomielteiseen mustamaalamiseen menee elämässä usein jostain syystä paremmin.. :)


      • Jusma
        Epäilen. kirjoitti:

        "Ja tasan tarkkaan mainitsemani 3 ja 5 kuuluvat kärkeen omissa musiikin lajeissaan. Tämän faktan myöntäisi esim. lähes kuka tahansa ansioitunut kapellimestari."

        Koska omat mielipiteesi ovat niin mutu-tyylisiä, niin rohkenen epäillä vahvasti että tuntisit joitakin kapellimestareita. Sori vaan ja ei millään pahalla.

        Mozartin sinfoniaa nro 40 parempia sinfonioita on tehty useita, Mozart itsekin vaikkei ollut suurimpia sinfonikkoja. 41. paljon parempi, puhumattakaan vaikka Brahmsin neljännestä, useammastakin Mahlerin tuotoksesta tai Beethovenin Kohtalonsinfoniasta, jonka on dramaattisuudessa omaa luokkaansa (jäänyt muuten toistaiseksi mainitsematta, jostain syystä).

        "Eroican scherzo on naurettava."

        Jaahas. Millä tavalla sinfonian luonteen muuttaneen teoksen toisiksi merkittävin osa on naurettava? Repesitkö ihan kahtia naurusta vai oliko se vaan jotenkin hilpeä? Vai musiikillisessa mielessä naurettava? No, siihen tarvit jykevät perustelut.

        Niin hyvä kuin Mozart olikin, ei 60% viidestä merkittävästä teoksesta ole hänen kamaa kuitenkaan. Jää vähän fanisokeuden maku suuhun, mutta eipä olekaan eka kerta. Huom, ite listasin 40% Beethovenia, mutta en mielipidettä muuksi väittänytkään kuin subjektiiviseksi näkemykseksi. Niin se on aina, ja se valitettavasti pitää sinunkin myöntää tässä elämässä silloin musiikin tai kirjallisuuden kanssa olet tekemisissä. Niin maailman ylivoimaisesti paras kuin Dostojevskin R&R mielestäni onkin, ei se välttämättä sinun mielestä kuitenkaan ole.

        Ai niin, missä mielessä 40. sinfonia päihittää muka Matteus-Passion? :D

        "Koska omat mielipiteesi ovat niin mutu-tyylisiä, niin rohkenen epäillä vahvasti että tuntisit joitakin kapellimestareita."

        "Beethovenin Kohtalonsinfoniasta, jonka on dramaattisuudessa omaa luokkaansa."
        "41. paljon parempi"

        Todistit juuri edellisillä lainauksilla omat mielipiteesi mututuntumalla haetuiksi, kun et osaa edes perustella. Beethovenin kohtalonsinfonian keskimmäiset osat eivät ole melodiikaltaan ja draamallisuudeltaan mitenkään merkittäviä (ääriosat myönnän mullistaviksi). Perusmateriaalia.. Mozart laati alle kaksikymppisenä pieneen g-molli-sinfoniaansa vastaavaa ainesta. Jupiter puolestaan ei ole niin tasainen teos kuin iso g-molli-sinfonia. Tällä tarkoitan lähinnä, että Jupiterin menuetti on dramaattisuudeltaan lattea verrattuna 40. sinfonian vastaavaan (toki kaksi ensimmäistä osaa ja kontrapunktinen ylivertaisuus viimeisessä osassa ovat suuria saavutuksia).

        B:n Es-duuri-sinfonian 3. osa on musiikillisessa mielessä naiivi ja aiheuttaa siten huvitusta. Eroican scherzo on yksi tuhannen sekasotkuinen ränkätys Beethovenin tasoiselta mestarilta. Tyhjänpäiväistä kikkailua rytmeillä, eikä mitään klassisen (tai edes romanttisen) kaunista melodiaa (jopa trio tylsä) - lähinnä soitinten hakkaamista vailla päämäärää. Samaa pilipaliskeidaa ja mosaiikkihömpötystä kuin Sibeliuksen kakkosen avaavassa osassa. (Otan tässä vapauden arvostella suurten mestareiden tuotoksia ankaralla kädellä, sillä kuten Debussy´kin sanoi, Beethovenin kaltainen mestari erehtyy pahemmin kuin muut. (Mutta kyllä mä mieluummin näitäkin ränkätyksiä kuuntelen kuin jotain poppia - että ei sikäli oo moittimista, jotain mielenkiintoista näistäkin osista löytyy...))

        Noilla heittämilläsi prosenteilla on huvittava kaiku: ikään kuin olisi jotkut kiintiöprosentit... Eiköhän siellä listalla voi olla vaikka 100 % jonkun säveltäjän tekeleitä, jos vain säveltäjä on kirjoittajan mielestä tarpeeksi hyvä. Ja se, että pitäisin omia näkemyksiäni objektiivisina, on keksimäsi juttu; sellaista en nimittäin missään vaiheessa ole sanonut. Sanoin vain, että: "Kuitenkin uskon, että arvio vastaa myös aika tarkalleen sitä, mitä teoksia asiantuntijat arvostavat eniten." Ihan eri asia.

        Matteus-Passio onkin tuttu teos, joskus tuntuu että liiankin tuttu... Teos on monin paikoin pitkäveteinen; Bach kierrättää samoja vanhoja koraaleita ihan pikkusen varioituna. Lisäksi paikoin vihaan resitatiiviulvontaa Bachin kirjoittamassa muodossa. Teoksen sydän eli viimeinen suuri kuoro, teoksen päätösosa, ikävä kyllä kuluu kuuntelussa - niin draamallinen kuin onkin.

        Varmaan arvaatkin, että pidän enemmän D:n Idiootista ja Tolstoin Anna Kareninasta kuin R&R:sta. =)


      • aguioliugierug
        Epäilen. kirjoitti:

        "Ja tasan tarkkaan mainitsemani 3 ja 5 kuuluvat kärkeen omissa musiikin lajeissaan. Tämän faktan myöntäisi esim. lähes kuka tahansa ansioitunut kapellimestari."

        Koska omat mielipiteesi ovat niin mutu-tyylisiä, niin rohkenen epäillä vahvasti että tuntisit joitakin kapellimestareita. Sori vaan ja ei millään pahalla.

        Mozartin sinfoniaa nro 40 parempia sinfonioita on tehty useita, Mozart itsekin vaikkei ollut suurimpia sinfonikkoja. 41. paljon parempi, puhumattakaan vaikka Brahmsin neljännestä, useammastakin Mahlerin tuotoksesta tai Beethovenin Kohtalonsinfoniasta, jonka on dramaattisuudessa omaa luokkaansa (jäänyt muuten toistaiseksi mainitsematta, jostain syystä).

        "Eroican scherzo on naurettava."

        Jaahas. Millä tavalla sinfonian luonteen muuttaneen teoksen toisiksi merkittävin osa on naurettava? Repesitkö ihan kahtia naurusta vai oliko se vaan jotenkin hilpeä? Vai musiikillisessa mielessä naurettava? No, siihen tarvit jykevät perustelut.

        Niin hyvä kuin Mozart olikin, ei 60% viidestä merkittävästä teoksesta ole hänen kamaa kuitenkaan. Jää vähän fanisokeuden maku suuhun, mutta eipä olekaan eka kerta. Huom, ite listasin 40% Beethovenia, mutta en mielipidettä muuksi väittänytkään kuin subjektiiviseksi näkemykseksi. Niin se on aina, ja se valitettavasti pitää sinunkin myöntää tässä elämässä silloin musiikin tai kirjallisuuden kanssa olet tekemisissä. Niin maailman ylivoimaisesti paras kuin Dostojevskin R&R mielestäni onkin, ei se välttämättä sinun mielestä kuitenkaan ole.

        Ai niin, missä mielessä 40. sinfonia päihittää muka Matteus-Passion? :D

        Jos Beethovenin kolmannen sinfonian tunnet, niin luulenpa, ettet voi oikeasti olla tuota mieltä, että 3. osa olisi "teoksen toisiksi merkittävin osa". Jokainen muusikko tietää, että tuon sinfonian sisäinen merkittävyysjärjestys osien välillä on: 4.-1.-2.-3. Sen vielä ymmärtää, jos joku on mieltä: 4.-2.-1.-3., mutta että 3. osa tulisi toisena. Onko moista kuultu - hah!


      • oli muuten
        Idänkävijä kirjoitti:

        "4)Sinfonia nro 9 (Beethoven)
        -uskomaton taidonnäyte; kuuron säveltäjän teknisen mestaruuden huipentuma herättää useita ajatuksia ja tunteita - jokin jättää kuitenkin kylmäksi, mutta siihen tällä mielenkiintoisella teoksella on varaa..."

        Uskomaton, kyllä, mutta lähinnä siinä mielessä miten huonoa makua ja musiikillisen ajattelun alkeellisuutta kyseinen sekasotku edustaa jopa niinkin rahvaanomaisen säveltäjän ja valeneron kohdalla kuin Beethoven. Ei mikään ihme että tämä sinfonia oli natsien suosikkimusiikkia. Koko romanttisen musiikin katastrofi sai alkunsa yhdeksännestä, kuten myöhäiset kvartetot johtivat lopulta modernismin vielä pahempaan onnettomuuteen (vrt. politiikan alueella samanaikainen ja kulttuurimorfologisesti yhtenevä kehitys Napoleonista Hitleriin). KUOROSINFONIA ON LÄNSIMAISEN MUSIIKIN KUOLEMANTUOMIO, KUTEN TAIKAHUILU ON SEN JÄÄHYVÄISTEOS, jonka jälkeen ei ole enää tullut paljon mitään.

        Mitä tunteita minulle herää yhdeksännestä sinfoniasta? Suunnilleen samanlaisia kuin se herättää Kellopeliappelsiini-elokuvan Alexissa: joko sairaita fantasioita tai kuolemantuskaista kuvotusta.

        Eläköön Goethe, ALAS SCHILLER - eläköön Mozart, ALAS BEETHOVEN.

        vain sairas mies. Ei Beethoveni sitä aiheuttanut, vaan elämän epäreilut ristiriitaisuudet (kuten se, että Beethovenia käytettiin vääriin tarkoituksiin).


      • kuutamo.
        Jusma kirjoitti:

        "Koska omat mielipiteesi ovat niin mutu-tyylisiä, niin rohkenen epäillä vahvasti että tuntisit joitakin kapellimestareita."

        "Beethovenin Kohtalonsinfoniasta, jonka on dramaattisuudessa omaa luokkaansa."
        "41. paljon parempi"

        Todistit juuri edellisillä lainauksilla omat mielipiteesi mututuntumalla haetuiksi, kun et osaa edes perustella. Beethovenin kohtalonsinfonian keskimmäiset osat eivät ole melodiikaltaan ja draamallisuudeltaan mitenkään merkittäviä (ääriosat myönnän mullistaviksi). Perusmateriaalia.. Mozart laati alle kaksikymppisenä pieneen g-molli-sinfoniaansa vastaavaa ainesta. Jupiter puolestaan ei ole niin tasainen teos kuin iso g-molli-sinfonia. Tällä tarkoitan lähinnä, että Jupiterin menuetti on dramaattisuudeltaan lattea verrattuna 40. sinfonian vastaavaan (toki kaksi ensimmäistä osaa ja kontrapunktinen ylivertaisuus viimeisessä osassa ovat suuria saavutuksia).

        B:n Es-duuri-sinfonian 3. osa on musiikillisessa mielessä naiivi ja aiheuttaa siten huvitusta. Eroican scherzo on yksi tuhannen sekasotkuinen ränkätys Beethovenin tasoiselta mestarilta. Tyhjänpäiväistä kikkailua rytmeillä, eikä mitään klassisen (tai edes romanttisen) kaunista melodiaa (jopa trio tylsä) - lähinnä soitinten hakkaamista vailla päämäärää. Samaa pilipaliskeidaa ja mosaiikkihömpötystä kuin Sibeliuksen kakkosen avaavassa osassa. (Otan tässä vapauden arvostella suurten mestareiden tuotoksia ankaralla kädellä, sillä kuten Debussy´kin sanoi, Beethovenin kaltainen mestari erehtyy pahemmin kuin muut. (Mutta kyllä mä mieluummin näitäkin ränkätyksiä kuuntelen kuin jotain poppia - että ei sikäli oo moittimista, jotain mielenkiintoista näistäkin osista löytyy...))

        Noilla heittämilläsi prosenteilla on huvittava kaiku: ikään kuin olisi jotkut kiintiöprosentit... Eiköhän siellä listalla voi olla vaikka 100 % jonkun säveltäjän tekeleitä, jos vain säveltäjä on kirjoittajan mielestä tarpeeksi hyvä. Ja se, että pitäisin omia näkemyksiäni objektiivisina, on keksimäsi juttu; sellaista en nimittäin missään vaiheessa ole sanonut. Sanoin vain, että: "Kuitenkin uskon, että arvio vastaa myös aika tarkalleen sitä, mitä teoksia asiantuntijat arvostavat eniten." Ihan eri asia.

        Matteus-Passio onkin tuttu teos, joskus tuntuu että liiankin tuttu... Teos on monin paikoin pitkäveteinen; Bach kierrättää samoja vanhoja koraaleita ihan pikkusen varioituna. Lisäksi paikoin vihaan resitatiiviulvontaa Bachin kirjoittamassa muodossa. Teoksen sydän eli viimeinen suuri kuoro, teoksen päätösosa, ikävä kyllä kuluu kuuntelussa - niin draamallinen kuin onkin.

        Varmaan arvaatkin, että pidän enemmän D:n Idiootista ja Tolstoin Anna Kareninasta kuin R&R:sta. =)

        "Todistit juuri edellisillä lainauksilla omat mielipiteesi mututuntumalla haetuiksi, kun et osaa edes perustella. Beethovenin kohtalonsinfonian keskimmäiset osat eivät ole melodiikaltaan ja draamallisuudeltaan mitenkään merkittäviä (ääriosat myönnän mullistaviksi)."

        Kaikki on suhteellista. Mainitse joku Mozartin sinfoniateos, jossa olisi kaksi niin vallankumouksellista osaa kuin Beethovenin viidennen eka ja vika osa. Tai mikä tahansa osa kolmosessa (myös 3. osa, jonka ansioista en kanssasi ole lainkaan samaa mieltä.)

        Miten väitettä "dramaattisuudessa omaa luokkaansa" edes voisi perustella? Sen sijaan pelkkä kuittaus tyyliin "scherzo on naurettava" vaatii perusteluja, jotka pyydettyäni sitten annoitkin. Miksi 41. hakkaa 40:n? Pelkästään vikan osansa takia. Jälleen kerran subjektiivinen näkemys, jota enemmäksi en mielipiteitäni koita ikinä väitääkään. Toisin kuin te.

        Voitanee kuitenkin pitää selvänä, että objektiivisesti aikamme tunnetuin sinfonia, "The Sinfonia" on Ludwig van Beethovenin viitonen, ja tunnetuin sonaatti, The Sonaatti on saman miehen 14. sonaatti. Myös viulukonserttonsa rauhaa ja seesteisyyttä henkivä tunnelma tekee siitä yhden parhaista konsertoista.


      • Jusma
        kuutamo. kirjoitti:

        "Todistit juuri edellisillä lainauksilla omat mielipiteesi mututuntumalla haetuiksi, kun et osaa edes perustella. Beethovenin kohtalonsinfonian keskimmäiset osat eivät ole melodiikaltaan ja draamallisuudeltaan mitenkään merkittäviä (ääriosat myönnän mullistaviksi)."

        Kaikki on suhteellista. Mainitse joku Mozartin sinfoniateos, jossa olisi kaksi niin vallankumouksellista osaa kuin Beethovenin viidennen eka ja vika osa. Tai mikä tahansa osa kolmosessa (myös 3. osa, jonka ansioista en kanssasi ole lainkaan samaa mieltä.)

        Miten väitettä "dramaattisuudessa omaa luokkaansa" edes voisi perustella? Sen sijaan pelkkä kuittaus tyyliin "scherzo on naurettava" vaatii perusteluja, jotka pyydettyäni sitten annoitkin. Miksi 41. hakkaa 40:n? Pelkästään vikan osansa takia. Jälleen kerran subjektiivinen näkemys, jota enemmäksi en mielipiteitäni koita ikinä väitääkään. Toisin kuin te.

        Voitanee kuitenkin pitää selvänä, että objektiivisesti aikamme tunnetuin sinfonia, "The Sinfonia" on Ludwig van Beethovenin viitonen, ja tunnetuin sonaatti, The Sonaatti on saman miehen 14. sonaatti. Myös viulukonserttonsa rauhaa ja seesteisyyttä henkivä tunnelma tekee siitä yhden parhaista konsertoista.

        ja mielipiteitäsi, vaikka olenkin monesta asiasta eri mieltä (esim. ed. kirjoituksesi viimeisen kappaleen "väitteistä"). Ehdottoman tyylini tarkoitus on saada keskustelua aikaan.

        En painota vallankumouksellisuutta siksi, koska olen jo ajat sitten nähnyt vanhemman musiikin sääntöjen paremmuuden suhteessa modernimpaan sääntökirjoon (tai sääntöjen puuttumiseen...joissakin tapauksissa hyvin absurdisti!).

        Monteverdi, Palestrina, Bach, Händel, Haydn ja Mozart vastaavat aika pitkälti käsitystäni siitä, minkälaista hyvän musiikin tulee olla. Beethovenin uudistukset eivät kaikilta osin ole vain mieleeni. Siinä ei auta se, jos yrität takoa päähäni, että B on vallankumouksellisin ym.


      • välikommentti tähän...
        Jusma kirjoitti:

        ja mielipiteitäsi, vaikka olenkin monesta asiasta eri mieltä (esim. ed. kirjoituksesi viimeisen kappaleen "väitteistä"). Ehdottoman tyylini tarkoitus on saada keskustelua aikaan.

        En painota vallankumouksellisuutta siksi, koska olen jo ajat sitten nähnyt vanhemman musiikin sääntöjen paremmuuden suhteessa modernimpaan sääntökirjoon (tai sääntöjen puuttumiseen...joissakin tapauksissa hyvin absurdisti!).

        Monteverdi, Palestrina, Bach, Händel, Haydn ja Mozart vastaavat aika pitkälti käsitystäni siitä, minkälaista hyvän musiikin tulee olla. Beethovenin uudistukset eivät kaikilta osin ole vain mieleeni. Siinä ei auta se, jos yrität takoa päähäni, että B on vallankumouksellisin ym.

        Minusta kertoo jotakin jos pystyy uudistamaan säännöstöjä ja ilmaisun mahdollisuuksia... Beethoven kykeni siihen tavalla, joka joita kuita jopa raivostuttaa mutta joittenkin mielestä B vapautti musiikin kahleistaan...

        Ei kannata unohtaa monia muita merkittäviä Beethovenin aikalaisia, jotka sävelsivät niin ikään varhaisromantiikkaa, tai sen tyylistä. LVB silti jättiläisenä oli sen w.klassismin ja uuden romantiikan sillan tukevin rakennelma.

        Ludwigin melodiat ovat mielestäni unohtumattomia ja motiivitekniikkansa taitavaa. Mozartin yltiöpäinen melodisuus ja varsinkin polyfoniansa on ainutlaatuista. Tai no, ei unohdeta barokkimestareita.

        Mutta oli miten oli, siis oli suurempi sitten Mozart tai Beethoven (keskusteluhan epäilyksettä kääntyi taas näiden laadun vertailuksi), niin molemmat ovat kyllä suurimpia musiikintekijöitä länsimaisessa historiassa.


      • ????
        oli muuten kirjoitti:

        vain sairas mies. Ei Beethoveni sitä aiheuttanut, vaan elämän epäreilut ristiriitaisuudet (kuten se, että Beethovenia käytettiin vääriin tarkoituksiin).

        Eikö kukaan muu vastaa. Ilmeisesti maailman suurimmat teokset ovat sitten nuo mainitut 9 kpl teoksia, ja niistä parhain Beethovenin ysi kun se mainittiin kahdesti.

        Älkääkä sanoko "vastaa itse", vaan vastatkaa te itse. ;)


      • Poro.Tallinnasta
        ???? kirjoitti:

        Eikö kukaan muu vastaa. Ilmeisesti maailman suurimmat teokset ovat sitten nuo mainitut 9 kpl teoksia, ja niistä parhain Beethovenin ysi kun se mainittiin kahdesti.

        Älkääkä sanoko "vastaa itse", vaan vastatkaa te itse. ;)

        http://digitaldreamdoor.nutsie.com/pages/best-classic-wks.html


      • katellut mielenkiintosii
        Poro.Tallinnasta kirjoitti:

        http://digitaldreamdoor.nutsie.com/pages/best-classic-wks.html

        listoja tuolta sivulta. Onhan noi listat jotensakin suuntaa-antavia, mutta osittain eivät todellakaan pidä mielestäni paikkaansa. Myös noihin listoihin pätee se, että kysymys on subjektiivisista näkemyksistä, vaikka ilmeisesti laatijoina on ollut muutamia henkilöitä... Ja Benkku rulaa, muttei oo ykkönen! :)


      • on ykkönen tuolla listalla
        katellut mielenkiintosii kirjoitti:

        listoja tuolta sivulta. Onhan noi listat jotensakin suuntaa-antavia, mutta osittain eivät todellakaan pidä mielestäni paikkaansa. Myös noihin listoihin pätee se, että kysymys on subjektiivisista näkemyksistä, vaikka ilmeisesti laatijoina on ollut muutamia henkilöitä... Ja Benkku rulaa, muttei oo ykkönen! :)

        ihan hyvällä syyllä.. vaikka pidän enemmän 3. B:n sinfoniasta.

        Muuten, tuollahan oli kärkenä niitä, mitä täällä mainittu: Beethovenin yhdeksäs, Bachin h-mollimessu, Tsaikovskin kuudes, Mozartin neljäykkönen jne.

        Mutta listat ovat listoja, mitä niistä? Makuasioita.


      • lisäsäväyksen
        on ykkönen tuolla listalla kirjoitti:

        ihan hyvällä syyllä.. vaikka pidän enemmän 3. B:n sinfoniasta.

        Muuten, tuollahan oli kärkenä niitä, mitä täällä mainittu: Beethovenin yhdeksäs, Bachin h-mollimessu, Tsaikovskin kuudes, Mozartin neljäykkönen jne.

        Mutta listat ovat listoja, mitä niistä? Makuasioita.

        noille listoille antaa se, että esim. "parhaat teokset kauttaaltaan kattava lista" on ristiriidassa muiden listojen (kuten konserttolista, sinfonialista, oopperalista) kanssa...Kaikki listat sanovat vähän eri asioita. Mielestäni mielenkiintoisin lista tuolla sivustolla on "parhaat säveltäjät"-lista, joka näyttäisi suhtkot järkevältä, vaikka Liszt, Wagner ja Beethoven esim. on ylirankattuja...


      • sitten jaksatte puskea
        lisäsäväyksen kirjoitti:

        noille listoille antaa se, että esim. "parhaat teokset kauttaaltaan kattava lista" on ristiriidassa muiden listojen (kuten konserttolista, sinfonialista, oopperalista) kanssa...Kaikki listat sanovat vähän eri asioita. Mielestäni mielenkiintoisin lista tuolla sivustolla on "parhaat säveltäjät"-lista, joka näyttäisi suhtkot järkevältä, vaikka Liszt, Wagner ja Beethoven esim. on ylirankattuja...

        Se, että teille kolisee Mosse/Haydn/ym-akseli kovemmin kuin tunnetasolla haastavampi romantiikka beethoveineen ja wagnereineen, ei vie romantiikan klassikoiden perusteita ja arvoja mihinkään.

        Mä en näe järkeä rankata suurimpia top-listan tyyliin mietittyyn järjestykseen. Beethoven (jonka ysin kuuntelin eilen), Mozart (jonka Don Giovannia just kuuntelen) ja Tsaikovski ja Sibelius ovat kaikki hyviä. Samoin ovat Chopin ja Bach. Mitään järjestystä ei ole tarvetta tehdä.

        Tuo saattaa olla niitä sivustoja, joihin on koottu erilaisten näkemysten mukaan suurimpia teoksia, tai sitten tätä sorttia missä eri tyypit valitsee esim. parhaat sinfoniat, toinen sakki parhaat oopperat jne. Jälkimmäinen tyyppi selittää ainakin sen, että löytyy ristiriitoja listausten välillä.

        Minusta oopperalista on yllättävän okei, vaikka Mozartia tietysti toivoisi kärjemmäksi. Sinfonian top3 menee kokonaan hralle Beethoven, mikä on ihan suotavaa hänelle. Mutta kyllä noi listat ehkä pikkasen liikaa painottaa samoja, ei ole luontevaa että kärkeen yltää vain yhtä säveltäjää kun niin paljon laadukasta musiikkia on tehty eri säveltäjien toimest. Ja kaikissa teostyypeissä.


      • Poro.Tallinnasta
        sitten jaksatte puskea kirjoitti:

        Se, että teille kolisee Mosse/Haydn/ym-akseli kovemmin kuin tunnetasolla haastavampi romantiikka beethoveineen ja wagnereineen, ei vie romantiikan klassikoiden perusteita ja arvoja mihinkään.

        Mä en näe järkeä rankata suurimpia top-listan tyyliin mietittyyn järjestykseen. Beethoven (jonka ysin kuuntelin eilen), Mozart (jonka Don Giovannia just kuuntelen) ja Tsaikovski ja Sibelius ovat kaikki hyviä. Samoin ovat Chopin ja Bach. Mitään järjestystä ei ole tarvetta tehdä.

        Tuo saattaa olla niitä sivustoja, joihin on koottu erilaisten näkemysten mukaan suurimpia teoksia, tai sitten tätä sorttia missä eri tyypit valitsee esim. parhaat sinfoniat, toinen sakki parhaat oopperat jne. Jälkimmäinen tyyppi selittää ainakin sen, että löytyy ristiriitoja listausten välillä.

        Minusta oopperalista on yllättävän okei, vaikka Mozartia tietysti toivoisi kärjemmäksi. Sinfonian top3 menee kokonaan hralle Beethoven, mikä on ihan suotavaa hänelle. Mutta kyllä noi listat ehkä pikkasen liikaa painottaa samoja, ei ole luontevaa että kärkeen yltää vain yhtä säveltäjää kun niin paljon laadukasta musiikkia on tehty eri säveltäjien toimest. Ja kaikissa teostyypeissä.

        että kyseinen sivusto on amerikkalainen. Kuinkahan monelta vastaavalta suomalaislistalta löytyisi esim. Aaron Copelandia, puhumattakaan George Gershwinistä?


      • mutta...
        Poro.Tallinnasta kirjoitti:

        että kyseinen sivusto on amerikkalainen. Kuinkahan monelta vastaavalta suomalaislistalta löytyisi esim. Aaron Copelandia, puhumattakaan George Gershwinistä?

        ei se nyt niin pahasti näy, että listaa voisi siitä moittia kovastikaan. Onhan siellä kärjessä kuitenkin keskieurooppalaista taidemusiikkia, kaikki kliseiset nimet, jotka toki ansaitsevatkin tunnustusta.


      • Ja huomenna lisää
        sitten jaksatte puskea kirjoitti:

        Se, että teille kolisee Mosse/Haydn/ym-akseli kovemmin kuin tunnetasolla haastavampi romantiikka beethoveineen ja wagnereineen, ei vie romantiikan klassikoiden perusteita ja arvoja mihinkään.

        Mä en näe järkeä rankata suurimpia top-listan tyyliin mietittyyn järjestykseen. Beethoven (jonka ysin kuuntelin eilen), Mozart (jonka Don Giovannia just kuuntelen) ja Tsaikovski ja Sibelius ovat kaikki hyviä. Samoin ovat Chopin ja Bach. Mitään järjestystä ei ole tarvetta tehdä.

        Tuo saattaa olla niitä sivustoja, joihin on koottu erilaisten näkemysten mukaan suurimpia teoksia, tai sitten tätä sorttia missä eri tyypit valitsee esim. parhaat sinfoniat, toinen sakki parhaat oopperat jne. Jälkimmäinen tyyppi selittää ainakin sen, että löytyy ristiriitoja listausten välillä.

        Minusta oopperalista on yllättävän okei, vaikka Mozartia tietysti toivoisi kärjemmäksi. Sinfonian top3 menee kokonaan hralle Beethoven, mikä on ihan suotavaa hänelle. Mutta kyllä noi listat ehkä pikkasen liikaa painottaa samoja, ei ole luontevaa että kärkeen yltää vain yhtä säveltäjää kun niin paljon laadukasta musiikkia on tehty eri säveltäjien toimest. Ja kaikissa teostyypeissä.

        Puhelet ihan omiasi. Kuka tuollaista höpötystä tosissaan ottaa?


      • oikeasti Beethoven?
        tehdään syntipukki kirjoitti:

        koska hänellä oli niin paljon sanottavaa...olkoonkin, että jokin meni vähän pieleen. Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin. Niin paha mies Ludwig ei sentään ollut, vaikka ero Wolfgangiin onkin - miten sen nyt sanoisin - räikeä.

        Tietysti jos jostain musiikista nyt ei satu pitämään, ei liioin tarvitse. Mutta kiistattomasti Beethoven oli suurimpia säveltäjiä mitä on ollut, ja ei sitä nyt ihan syyttä pidetä mm. Scholesin The Oxford Companion to Music -opuksessa kaikkien aikojen parhaana säveltäjänä.

        "Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin."

        Nimet taitaa mennä sekaisin. Salierin on myöhemmin - vainoharhaisuus-mentaliteetilla - epäilty tappaneen Mozartin. Mitään todisteita ei toki löydy, mutta sekopäitä riittää, uskovat ties mihin.


      • mistä puhut...
        oikeasti Beethoven? kirjoitti:

        Tietysti jos jostain musiikista nyt ei satu pitämään, ei liioin tarvitse. Mutta kiistattomasti Beethoven oli suurimpia säveltäjiä mitä on ollut, ja ei sitä nyt ihan syyttä pidetä mm. Scholesin The Oxford Companion to Music -opuksessa kaikkien aikojen parhaana säveltäjänä.

        "Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin."

        Nimet taitaa mennä sekaisin. Salierin on myöhemmin - vainoharhaisuus-mentaliteetilla - epäilty tappaneen Mozartin. Mitään todisteita ei toki löydy, mutta sekopäitä riittää, uskovat ties mihin.

        ...niin älä kirjoita tänne, pyydän. Tietenkään tässä keskustelussa ei ole kyse Salieri-Mozart-kytköksestä, vaan siitä, mitä Idänkävijä-nimimerkki väitti...eli että Beethoven on mukamas syypää natsien tekoihin. Luulotauti taitaa vaivata vähän useampaa täällä...


      • kontekstia
        mistä puhut... kirjoitti:

        ...niin älä kirjoita tänne, pyydän. Tietenkään tässä keskustelussa ei ole kyse Salieri-Mozart-kytköksestä, vaan siitä, mitä Idänkävijä-nimimerkki väitti...eli että Beethoven on mukamas syypää natsien tekoihin. Luulotauti taitaa vaivata vähän useampaa täällä...

        Kirjoitit:

        "Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin."

        Tästä huvittavasta kommentistasihan tulee nimenomaan mieleen tuo Salier-myytti. Kannattaa aina miettiä pikkasen siinä omassa päässään ns. aihekontekstia, niin voi välttyä noloimmilta mokilta.

        Muuten, ne jotka väittävät WAGNERIN ja BEETHOVENIN olevan vastuussa joistain natsien teoista, ovat aikamoisia sekopäitä myös... :)


      • 923856892736
        kontekstia kirjoitti:

        Kirjoitit:

        "Sääliksi käy miestä, kun hänen keskinkertaisuutensa Mozartiin nähden johtaa peräti murhaajasyytöksiin."

        Tästä huvittavasta kommentistasihan tulee nimenomaan mieleen tuo Salier-myytti. Kannattaa aina miettiä pikkasen siinä omassa päässään ns. aihekontekstia, niin voi välttyä noloimmilta mokilta.

        Muuten, ne jotka väittävät WAGNERIN ja BEETHOVENIN olevan vastuussa joistain natsien teoista, ovat aikamoisia sekopäitä myös... :)

        Ensinnäkin: se on Salieri eikä Salier. Toiseksi: sulla tässä moka kävi, kun oletit jotain, mistä sinulla ei ollut mitään hajua. Taidat ylipäänsä olla pihalla koko keskustelusta ja kaikista sen konteksteista. Silloin kannattaa kirjoittaa jostain ihan muusta; sellaisesta, josta ymmärtää jotain... mutta ei tänne.


      • Idänkävijän jutut hoksasin
        923856892736 kirjoitti:

        Ensinnäkin: se on Salieri eikä Salier. Toiseksi: sulla tässä moka kävi, kun oletit jotain, mistä sinulla ei ollut mitään hajua. Taidat ylipäänsä olla pihalla koko keskustelusta ja kaikista sen konteksteista. Silloin kannattaa kirjoittaa jostain ihan muusta; sellaisesta, josta ymmärtää jotain... mutta ei tänne.

        eihän se eka kerta ole kun hän väittää Beethovenin suurinpiirtein olleen holokaustinkin taustalla. ;)

        Mutta kuten on myös selvää, juuri SINÄ alun perin mokasit, kun heitit Salierin tapaukseen niin selvästi rinnastettavan kommentin Beethovenia koskien. Tuskin olin ainoa, jolla tuli nuo väitteet koskien Salieria (että Salieri myrkytti muka Mozartin) mieleen. Myös itse peruskommenttisi, jonka mukaan Beethoven olisi muka vähemmän suuri säveltäjä kuin Mozart (ja lahjakkuuden ero peräti "räikeä"), oli naurettava. Mieti nyt taas, miksi Beethoven on suurista suurin mm. vaikka alla puhutulla listalla. Mutta tuleehan Mosse siellä heti kakkosena.


      • tarkemmin kirjoituksia
        Idänkävijän jutut hoksasin kirjoitti:

        eihän se eka kerta ole kun hän väittää Beethovenin suurinpiirtein olleen holokaustinkin taustalla. ;)

        Mutta kuten on myös selvää, juuri SINÄ alun perin mokasit, kun heitit Salierin tapaukseen niin selvästi rinnastettavan kommentin Beethovenia koskien. Tuskin olin ainoa, jolla tuli nuo väitteet koskien Salieria (että Salieri myrkytti muka Mozartin) mieleen. Myös itse peruskommenttisi, jonka mukaan Beethoven olisi muka vähemmän suuri säveltäjä kuin Mozart (ja lahjakkuuden ero peräti "räikeä"), oli naurettava. Mieti nyt taas, miksi Beethoven on suurista suurin mm. vaikka alla puhutulla listalla. Mutta tuleehan Mosse siellä heti kakkosena.

        Eihän Idänkävijä sanonut Beethovenin murhanneen ketään, vaan musiikin kuolemantuomioksi väitti kuorosinfoniaa. Hän samalla rinnasti politiikan kohdalla samanlaiseksi kehityskaareksi mm. Napeolinista Hitleriin ulottuvaa kehitystä.. Beethovenia hän kyllä toistelee usein kaiken romantiikan virheiden takapiruksi.

        On totta, että Beethoven vaikutti valtavasti musiikkiin, kuten teki myös Mozart. Molemmat ovat suurin säveltäjä omalla tavallaan. Ja jokunen muukin siellä kärjessä heiluu, sanoisinko parikymmentä nimeä. ;)


      • Sacre du Printemps
        923856892736 kirjoitti:

        Ensinnäkin: se on Salieri eikä Salier. Toiseksi: sulla tässä moka kävi, kun oletit jotain, mistä sinulla ei ollut mitään hajua. Taidat ylipäänsä olla pihalla koko keskustelusta ja kaikista sen konteksteista. Silloin kannattaa kirjoittaa jostain ihan muusta; sellaisesta, josta ymmärtää jotain... mutta ei tänne.

        Hassu äijä :D vetää hirveet pultit jostain täysin tyhjänpäiväsestä nettikeskustelusta :)


      • ei näin...
        Idänkävijä kirjoitti:

        "4)Sinfonia nro 9 (Beethoven)
        -uskomaton taidonnäyte; kuuron säveltäjän teknisen mestaruuden huipentuma herättää useita ajatuksia ja tunteita - jokin jättää kuitenkin kylmäksi, mutta siihen tällä mielenkiintoisella teoksella on varaa..."

        Uskomaton, kyllä, mutta lähinnä siinä mielessä miten huonoa makua ja musiikillisen ajattelun alkeellisuutta kyseinen sekasotku edustaa jopa niinkin rahvaanomaisen säveltäjän ja valeneron kohdalla kuin Beethoven. Ei mikään ihme että tämä sinfonia oli natsien suosikkimusiikkia. Koko romanttisen musiikin katastrofi sai alkunsa yhdeksännestä, kuten myöhäiset kvartetot johtivat lopulta modernismin vielä pahempaan onnettomuuteen (vrt. politiikan alueella samanaikainen ja kulttuurimorfologisesti yhtenevä kehitys Napoleonista Hitleriin). KUOROSINFONIA ON LÄNSIMAISEN MUSIIKIN KUOLEMANTUOMIO, KUTEN TAIKAHUILU ON SEN JÄÄHYVÄISTEOS, jonka jälkeen ei ole enää tullut paljon mitään.

        Mitä tunteita minulle herää yhdeksännestä sinfoniasta? Suunnilleen samanlaisia kuin se herättää Kellopeliappelsiini-elokuvan Alexissa: joko sairaita fantasioita tai kuolemantuskaista kuvotusta.

        Eläköön Goethe, ALAS SCHILLER - eläköön Mozart, ALAS BEETHOVEN.

        Jos aletaan puhua musiikillisen ajattelun köyhyydestä ja yksipuolisuudesta, niin ennemminkin syyttäisin näistä synneistä Mozartia, jonka teoksissa ei neljäykköstä ja paria muuta lukuunottamatta esiinny juuri nimeksikään minkääntasoista kontrapunktia tai kehittynyttä polyfoniaa. Lisäksi tapa jolla hän pysytteli orjallisesti sävellajien kahleissa on jokseenkin hellyyttävä.
        Mitä tulee teemankäsittelyyn, niin nähdäkseni Beethoven on melodian kehittelyn ainoa oikea mestari ja tiedän etten ole mielipiteeni kanssa yksin.


      • ihan hirveetä
        aguioliugierug kirjoitti:

        Jos Beethovenin kolmannen sinfonian tunnet, niin luulenpa, ettet voi oikeasti olla tuota mieltä, että 3. osa olisi "teoksen toisiksi merkittävin osa". Jokainen muusikko tietää, että tuon sinfonian sisäinen merkittävyysjärjestys osien välillä on: 4.-1.-2.-3. Sen vielä ymmärtää, jos joku on mieltä: 4.-2.-1.-3., mutta että 3. osa tulisi toisena. Onko moista kuultu - hah!

        no voi KAMALA!


      • idänkävijä
        mistä puhut... kirjoitti:

        ...niin älä kirjoita tänne, pyydän. Tietenkään tässä keskustelussa ei ole kyse Salieri-Mozart-kytköksestä, vaan siitä, mitä Idänkävijä-nimimerkki väitti...eli että Beethoven on mukamas syypää natsien tekoihin. Luulotauti taitaa vaivata vähän useampaa täällä...

        innostuta. Ainoa syy miksi arvostan Mozartia yli Beethovenin on se, että olen homoseksuaali ja Mozartin feminiinisen viekoittelevat lurittelun kiihottavat minua.


      • lähellekään
        -reizi- kirjoitti:

        Così fan tuttehan valittiin taannoin (muutama vuosi takaperin) erään arvovaltaisen tahon toimesta kaikkien aikojen musiikilliseksi mestariteokseksi.

        On silkkaa ymmärtämättömyyttä jättää kyseinen teos näistä listaamisista.

        yhtä hyvä kuin esim. Beethovenin 5. tai 9. sinfonia, tai Mahlerin merkittävimmät sinfoniat. Beethovenin teoksissa oli täysin uudistava ote, ne olivat avantgardea jos jokin! Mozart saattoi olla paras oopperoiden kirjoittaja, mutta missään tapauksessa hänen teemankehittelynsä tai orkesterin käyttönsä eli sinfonisen muodon hallitsemisensa ei yltänyt Beethovenin tasolle!

        Ja vaikka CfT on hieno ooppera, niin ei se nyt VIIDEN parhaan teoksen joukkoon mahdu, ei millään. Händelillä on paljon parempaa musiikkia, samoin Tshaikovskilla, Bachilla, Beethovenilla, Haydnilla ja monilla muilla. Don Giovanni kuuluu topviiteen, siinä olet oikeilla jäljillä.


      • et tiedä mistä puhut...
        aguioliugierug kirjoitti:

        Jos Beethovenin kolmannen sinfonian tunnet, niin luulenpa, ettet voi oikeasti olla tuota mieltä, että 3. osa olisi "teoksen toisiksi merkittävin osa". Jokainen muusikko tietää, että tuon sinfonian sisäinen merkittävyysjärjestys osien välillä on: 4.-1.-2.-3. Sen vielä ymmärtää, jos joku on mieltä: 4.-2.-1.-3., mutta että 3. osa tulisi toisena. Onko moista kuultu - hah!

        monet klassisen kriitikot pitävät ensimmäistä osaa parhaana. Ei ole mikään totuus, että Eroican neljäs eli finaaliosa olisi paras... ja eikä liioin se että kolmas osa olisi huonoin. Makuasioita..

        Mutta kyllä mäkin sitä 3-osaa vähiten hyvänä pidän, kuitenkin sekin on hyvää musiikkia verrattuna suurimpaan osaan Mozartin sinfonioiden osasia.


      • parhaista teoksista
        Ja huomenna lisää kirjoitti:

        Puhelet ihan omiasi. Kuka tuollaista höpötystä tosissaan ottaa?

        on varsin uskottava. Jotain tekisin toisin jos nyt musiikkia järjestykseen asettelisin, mutta ainakin top3 on moitteeton.


    • Zappist

      Juuri tästä syystä en pidä alkuunkaan tästä foorumista. Kaikki kirjoittajat näyttävät olevan täysin pakkomielteisiä allekirjoittaneen mielestä jokseenkin tylsien wieniläisklassikkojen suhteen. Miksei kukaan kirjoita esim. Mahlerin, Brucknerin, Debussyn, Stravinskyn, Bergin tai Varesen henkeäsalpaavista saavutuksista, jotka kekseliäisyydessään ja vallankumouksellisuudessaan päihittävät Mozartin ja Haydnin sinänsä nokkelat teokset mennen tullen.
      Mikä siinä kuluneitten kaavojen orjallisessa kertaamisessa viehättää niin paljon? En käsitä.

      • olivat kyllä näitä kaikkein

        suurimpia, kuten Beethoven, Bach ja muut, mutta olen samaa mieltä sikäli kanssasi että nuo mainitsemasi ovat monessa suhteessa vähintään yhtä eteviä. Mutta hittien metsästäjät toki tyytyvät wieniläisklassikoihin ja barokin kolmeen tunnetuimpaan, vaikka toista yhtä hyvää olisi myös tarjolla...


      • älä jaksa
        olivat kyllä näitä kaikkein kirjoitti:

        suurimpia, kuten Beethoven, Bach ja muut, mutta olen samaa mieltä sikäli kanssasi että nuo mainitsemasi ovat monessa suhteessa vähintään yhtä eteviä. Mutta hittien metsästäjät toki tyytyvät wieniläisklassikoihin ja barokin kolmeen tunnetuimpaan, vaikka toista yhtä hyvää olisi myös tarjolla...

        älä jaksa


    • Anonyymi
      UUSI

      Kaikkien aikojen pianisti Arthur Rubinstein piti Bachia, Beethovenia ja Schubertia kolmena suurimpana säveltäjänä. Mozart häviää Beethovenille kaikissa lajeissa paitsi oopperoissa ja konserttojen saralla. Tosin sekä viulukonsertossa että pianokonsertossa Beethoven ylitti Mozartin, mutta kaikki käyrätorvikonsertot ym. mukaan lukien Mozartin konserttotuotanto on Bachin jälkeen merkittävimmästä päästä. Pianosonaateissa, sinfonioissa, kvartetoissa Beethoven on merkittävämpi kuin Mozart. Schubert ja Händel kuuluvat myös kärkinimiin. Mozart on top5-kamaa, muttei top3 kamaa. BBC:n sinfonialistauksessa Mozartin sinfoniat jäivät selkeästi alle Beethovenin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Mozart on säveltäjistä suurin, ja Vladimir Ashkenazyn mukaan hän edustaa elämän transsendentaalista ydintä. Olen kokenut sekä Mozartin, että Beethovenin pianokonsertoista katharsiksen, mutta Mozart elämys oli vaikuttavin.


    • Anonyymi
      UUSI

      mozartin viulukonsertto -levy jonka omistan on hieno (ei hittejä sillä julkaisulla ja esittäjä on eräs suomalainen klassisen musan soittaja)
      mut harmi vaan etten muista levyn nimmee mut on kyl maaginen

      samoin kuin anton vivaldinin musaa sisältävä levy jonka esittäjää en muista ja tämäki vähä noloa sannoo koska levy ollu minulla 12 vuotta mutta minulla varmasti onkin tarkkaavaisuushäiriö. Sillä levyllä on vivaldinin viulumusaa.

      Beethovenin pianokonsertti C-kasetti jossa hänen muutama pianokonserttiteos. Taidokasta!

      Chopinin eräs pianoteos jossa sorminäppäryys koetukselle. Klassikko.

      Clara Schumannin pianotaide noin niinku kokonaiskuvassa = kauniin ajatonta vaikkei mitään maailman tunnetuin eikä erityisen soitettuakaan.

      sama juttu Fanny Mendelssohn joka jäi aikalailla täysin veljensä Felixin varjoon vaikka minusta oli lahjakkaampi eli kuten Clara schumanni, niin Fanny teki teokset pianolle ja viululle yleensä. Ajatonta musaa, kaunista melodioiden maalailua. Ei välttämättä paljoa hittejä mut hienoja kokonaisuuksia = linjakkuus huipputasoa!

      Dvorakin tunnetuin teos.

      otetaan myös Tchaikovskyn pähkinänsärkijän se tunnetuin osio = klassikko

      sekä aika itseselvästi Sibeliuksen finlandia. tuo kyseinen teos on rakennettu tyylikkäästi ja päättäväisesti jossa huikea linjakkuus.

      varmasti on paljon myös tunnettujen säveltäjien ulkopuolella loistavaa musaa josta emme vain tiedä niin paljoa koska hukkuneet unholaan mutta joita jotkut esittävät. Esim romaniassa on /oli paljon lahjakkaita säveltäjiä.


      viestin lähettäjä juha pohjola

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      4967
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3282
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3019
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1757
    5. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      20
      1589
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1520
    7. 450 000 ulosotossa

      Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      115
      1396
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      115
      1083
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

      Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1079
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

      halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1047
    Aihe