Hammaslääkärijonot

odottelija

Kuinka pitkiä ovat hammaslääkärijonot kekimäärin kunnalliseen hammashoitoon? Kysyn täältä kun tuntuu ettei muualta vastausta saa.

Asun melko pienessä kunnassa Hämeessä ja odotellut aikaa 5kk hammastarkastukseen. Kävin suuhygienistillä 5kk sitten, ja selvisi sen verran, että ainakin 4 reikää, joista yhteen joudutaan tod.näk. tekemään juurihoito. Soitin pari viikkoa sitten kysyäkseni milloin voisin odottaa vuoroani ja vastaus oli "Ei mitään tietoa". Luulisi, että ammattitaitoinen henkilökunta osaisi antaa jonkinlaisen arvion jononen pituudesta, mutta ei ainakaan kohdallani. Yksityiselle menisin kiljuen, jos rahat riittäisivät, mutta valitettavasti eivät riitä.

25

3579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuen missä asuu

      Vastaan vaan Vantaan puolesta eli täällä jonoa on 6-7 kk. Viime vuonna olin jonossa 7 kk ja yhden viikon. Pääsin aloittamaan hoidon sitten alkutalvesta. Oikeastaan turha kysellä muiden paikkakuntien jonoja, koska niissä on suuresti eroja.

      • n ½ - vuoden jonot

        ,mutta sovittamalla ja tarpeen mukaan jopa alle !


      • Helsingissä:
        n ½ - vuoden jonot kirjoitti:

        ,mutta sovittamalla ja tarpeen mukaan jopa alle !

        Tarkastukseen jonotin noin 6 kk. Sen jälkeiseen hoitoon, kun alkoi 6 kk täyttymään, tarjosivat palveluseteliä, mutta halusin nimenomaan kunnalliselle puolelle koska hoitotarve oli jonotusaikana muuttunut. Pääsin hoitojen alkuun noin 7 kuukaudessa ja koko hoitorupeama (lähinnä jononpurutyönä harvakselleen) kesti noin 5 kk.


    • erkkaruotsalainen

      Hämeenlinnassa odotellut nyt melko tasan vuoden.
      Onneksi ei ole kipuja , reikiä on kylläkin.
      Ei innosta teeskennellä kipuja päästäkseni jonon ohi , kuten monet suosittelevat.

    • vielä saa kai odotel

      Varasin aikaa tai siis ilmottauduin jonoon Helsingin hammashoitoon kesäkuussa, ja jos jono on esim. puolivuotta, niin tuleeko se aika postissa vasta vähän ennen sen ajankohtaa, esim. viikkoa ennen??

      • Jonoon tottunut

        En muista kuinka paljon aikaisemmin kirje tulee, mutta aina on sopinut menoihini joten sen verran ajoissa tulee. Jos hoitoaikaa ei löydy puolessa vuodessa, tulee tarjous ostopalveluun tai nykyisin ilmeisesti hoitoseteli tms. Kun olet kirjattu Helsingin hoitojonoon, voit seurata etenemistäsi jonossa netin kautta. Netissä näet kuinka paljon jonottajia on edelläsi kyselyn hetkellä. Kyselyyn pääsee terveyskeskuksen nettisivulta pankkitunnuksilla.


    • -Hämeenkyrössä-

      Jono tällä hetkellä 9 kk. Minullakin oli yksi juurihoidettava hammas. Sitä hoidettiin kunnallisessa hammashoidossa huhtikuusta nyt syyskuuhun kerran kuukaudessa käynneillä. Laskua kertyi 160 euroa yhteensä. Koko kesän kärsin hammassädystä pitkien hoitovälien takia.

    • the_road

      Tieto löytyy todennäköisesti ko. kunnan nettisivuilta, jostain missä muutenkin on hammashoidon yhteystietoja yms. Kunnalla on velvollisuus ilmoittaa jonotilanne neljännesvuosittain, esim. netissä ja/tai paikallislehdessä tms.

      Esim. meidän kaupungin tilanne tällä hetkellä näyttää olevan nettisivujen mukaan " 1.4.2011 jonossa potilaita 339. Jonotusaika nyt n. 5 kk. "

      Välillä on ollut huonompikin tilanne, esim. 1.1.2009 jono 9,5 kk ja 1.11.2010 7,5kk. 6-5,5 kk näyttää olevan tavanomainen tilanne.

      Jos ei muualta löydy, niin THL.n raporteista ainakin, jos vaan jaksaa selata.

    • ..-----...,.,.,.----

      Jonojen pituus ei johdu hammaslääkäreiden puutteesta hammashoidossa, vaan suomeen tulleiden pakolaisten niin sanottujen hyvinvointipakolaisten suurestä määrästä. Keilläs muilla voisi olla niin paljon kakruja kainalossa kun tänne tulevat ja reikiä hampaissaan kuin köyhistä maista suomeen tulleilla tyhjätaskuilla. Siksi me suomalaiset saamme jonottaa hammashoitoloihin kohta viisi vuotta ennenkuin saamme jonon viimeisenä hoitoa, vaikka kuinka hammasta pakottaisi.

      • -----------

        Sen enempää Suomen pakolaispolitiikkaan puuttumatta voin todeta että jos hammasta särkee, jonottaa ei tarvitse päivää pidempään. Olen saanut akuuttiajan Helsingissä parhaimmillaan samalle päivälle, viimeistään seuraavalle. Hoitotakuun perusteella kiireettömään hammashoitoon tulee päästä kuudessa kuukaudessa, pienet kunnat yrittää luistella tästä kun uskovat ettei viranomaiset tartu asiaan. Esimerkiksi Helsinki on joutunut noudattamaan aikarajaa koska saa muuten melkoisen suuren uhkasakon.


      • Yksityisellä käyny
        ----------- kirjoitti:

        Sen enempää Suomen pakolaispolitiikkaan puuttumatta voin todeta että jos hammasta särkee, jonottaa ei tarvitse päivää pidempään. Olen saanut akuuttiajan Helsingissä parhaimmillaan samalle päivälle, viimeistään seuraavalle. Hoitotakuun perusteella kiireettömään hammashoitoon tulee päästä kuudessa kuukaudessa, pienet kunnat yrittää luistella tästä kun uskovat ettei viranomaiset tartu asiaan. Esimerkiksi Helsinki on joutunut noudattamaan aikarajaa koska saa muuten melkoisen suuren uhkasakon.

        Tulee päästä kun ei pääse on aivan turhaa jassutusta .10 hammasläkärin vajaus julkisella puolella täällä yksityiset lääkärit ylityöllistettyjä myös.Hammaslääkäri koulutusta on lisätty mahd positiiviset vaikutukset n 5 v päästä.


      • Kannattaa valittaa
        Yksityisellä käyny kirjoitti:

        Tulee päästä kun ei pääse on aivan turhaa jassutusta .10 hammasläkärin vajaus julkisella puolella täällä yksityiset lääkärit ylityöllistettyjä myös.Hammaslääkäri koulutusta on lisätty mahd positiiviset vaikutukset n 5 v päästä.

        Kunta ei voi perustella liian pitkiä jonoja liian vähällä hammaslääkärimäärällä. Ellei pääse hammaslääkärille kuudessa kuukaudessa, kunnan on tarjottava hoito vaikka yksityispuolella. Ellei näin tapahdu, kannattaa valittaa asiasta. Valitus ei ehkä korjaa asiaa heti, mutta kunta joutuu miettimään asiaa uudelleen, vaikkapa siten että korotetaan hammaslääkärin palkkaa niin paljon että työnhakuilmotus alkaa kiinnostaa.


      • Yksityisellä käyny
        Kannattaa valittaa kirjoitti:

        Kunta ei voi perustella liian pitkiä jonoja liian vähällä hammaslääkärimäärällä. Ellei pääse hammaslääkärille kuudessa kuukaudessa, kunnan on tarjottava hoito vaikka yksityispuolella. Ellei näin tapahdu, kannattaa valittaa asiasta. Valitus ei ehkä korjaa asiaa heti, mutta kunta joutuu miettimään asiaa uudelleen, vaikkapa siten että korotetaan hammaslääkärin palkkaa niin paljon että työnhakuilmotus alkaa kiinnostaa.

        Ei julkisella puolella ole varaa sellaisiin työolosuhteisiin mitkä yksityispuolella on.Raha ei ole ainoa ratkaiseva tekiä asiakaskunta vaikuttaa varmasti paljon lääkärin työssä viihtymiseen työajat myös yms.Kunta ei päätä hammaslääkäri koulutuksen lisäämisestä se asia kuuluu eduskunalle tyhjästä on paha nyhjästä.


    • the_road

      " Hoitotakuun perusteella kiireettömään hammashoitoon tulee päästä kuudessa kuukaudessa, pienet kunnat yrittää luistella tästä kun uskovat ettei viranomaiset tartu asiaan. "

      Voi olla, että jossain pienessä kunnassa on näin, mutta kyllä meillä ainakin on suurin syy siinä, että virkoja ei ole saatu täytettyä, vaikka kuinka on yritetty houkutella extra porkkanoilla hammaslääkäreitä. On luvattu puolisollekin järjestää työpaikka jne... Ei vaan näytä kiinnostavan korkeasti koulutettuja tälläinen tuppukylä.

      No, tästä huolimatta jono on nyt noin 5kk, eli alle sallitun, vaikka aina tilanne ei ole ollut yhtä hyvä (ks.ylempänä oleva viesti).

      " Siksi me suomalaiset saamme jonottaa hammashoitoloihin kohta viisi vuotta ennenkuin saamme jonon viimeisenä hoitoa, vaikka kuinka hammasta pakottaisi. "

      Hoitotakuun täyttyminen edellyttää, että päivystykseen pääsee samana, tai viimeistään seuraavana päivänä, eli ei todellakaan ole pakko jonottaa kuukausi tolkulla jos hammasta särkee. Itse olen päässyt hammaslääkärille päivystyksenä, vaikka ei edes särkenyt. Etuhammas oli "vain" haljennut niin, että lähes puolet hampaasta puuttui. Ensin yrittivät kyllä tyrkyttää aikaa, että hygienistille, joka olisi paikannut väliaikaisella paikalla, mutta en suostunut. Ei olisi ollut mukava jonottaa puolta vuotta ruma väliaikainen paikka etuhampaassa.

    • ........

      Espoossa muutaman viikon jonotus, maksimissaan kuukauden. Lahdessa asuessani jonotin vuoden.

    • vielä saa kai odotel

      Helsingissä jono ilmeisesti puolivuotta, koska eilen tuli postissa aika, joka olis joulukuun lopussa. Ilmottauduin jonoon siis kesäkuussa. Tosi monet tuntuu käyttävän yksityisiä hammaslääkäreitä mut silti julkiselle on tollaset vitunmoiset jonot.oO Jos olis varaa, niin minäkin menisin varmaan yksityiselle. Ei kunnallisessa muuta vikaa ole kuin toi pitkä odotusaika, meinaa edes päästä tarkastukseen.

      • Ennakkovarautuja

        Olen oppinut Helsingissä vakiorutiinin vuosien mittaan. Aina kun edellinen hoitojakso päättyy, ilmoittaudun heti jonoon seuraavaa tutkimusta varten. Kun tutkimukseen joutuu jonottamaan 6 kk ja sen jälkeen hoitoon taas 6 kk, hammashoitojen väli on vähän yli vuosi. Aika usein olen joutunut käymään vielä jonotusaikoina akuuttikäynneillä päivystyksessä kun joku hammas on hajonnut.


    • hampi88

      Espoossa erikoishammaslääkärille/suukirurgille (viisaudenhampaan poistoon)
      minimissään tällähetkellä 3 kk (kiirellisellä lähetteellä..) Joten taidan mennä suosiolla yksityiselle...

    • jonossa

      Lahdessa on jonotus nyt puolitoistavuotta hammaslääkärille. Soitin juuri äsken kun olen ollut itse jonossa tasan vuoden.Sais tulla se sote voimaan pian, että pääsis valitsemaan hoitopaikkansa. Tämä kunnallinen puoli ei toimi ainakaan Lahdessa.

      • Valittamaan_vaan

        Jos jono on yli 6 kk, hoitotakuun perusteella pitäisi tarjota vaihtoehtoista hoitoa. Esimerkiksi Helsingissä käytettiin ostopalvelua tai palveluseteliä, nykyisin jonot lienee lyhentyneet tuohon lain määräämään 6 kuukauteen.

        Ei muuta kuin valitusta pykäämään jotta Lahti pistetään ojennukseen viranomaisten taholta.


      • Anonyymi
        Valittamaan_vaan kirjoitti:

        Jos jono on yli 6 kk, hoitotakuun perusteella pitäisi tarjota vaihtoehtoista hoitoa. Esimerkiksi Helsingissä käytettiin ostopalvelua tai palveluseteliä, nykyisin jonot lienee lyhentyneet tuohon lain määräämään 6 kuukauteen.

        Ei muuta kuin valitusta pykäämään jotta Lahti pistetään ojennukseen viranomaisten taholta.

        Hoitojono ei kyllä pitäisi olla kun max kolmekuukautta, kummalliseksi mennyt maailma kun lääkäreille jonotetaan,hammaslääkäreille myös, ihmiset jotka tarvitsevat psykiatria laitetaan jonoon vaikka tarve heille on akuutti. Fysioterapeutille jonot ja yleensä joka paikkaan missä ihmisten asioita hoidellaan ja papereita. Ennen oli paperijournaalit jotka kirjoitettiin käsin, siis luulis että se olisi ottanut aikaa, ja sitten kun tietsikat tuli niin sanottiin että tulee helpommaksi asiat kun tietsikka hoitelee hommat.
        Mutta se on kyllä mennyt ihan päinvastoin , jonot vaan pitenee , jossain täytyy olla pahasti vikaa, ja kun vaan ne sairaat menis lääkäriin ja pikkujutuista sairaanhoitajalle niin sekin helpottais .
        Yksikin tuli akuutti vastaanotolle kun oli virtsatulehdus, vaikka ne asiat hoidetaan terveyskeskuksessa eikä oteta aikaa vakavasti sairailta
        Joustavuus puuttuu kokonaan työnteosta , ja joskus oikein ajattelee että eikö kaikilla ole kunnon koulutusta kun pihistellään aikojen kanssa .äitse ei minun ole tarvinnut koskaan odotella kun korkeintaan viikon,


    • Anonyymi

      Minä olin 60vuotiaana ekan kerrankunnan kunnallisessa hammashoidossa ja silloin oli 6kkn jono Pieksämäellä.

    • Anonyymi

      Suomessa on melkein 6miljoonaa asukasta ja hammaslääkäreitä ja tiloja on vähän. HARJAA HAMPAAT HUUHDO SUU HAMMASPEIKKO LANNISTUU.

    • Anonyymi

      Minä olin ekan kerran 60v kunnallisella hammaslääkärillä 10vuotta sitten ja lääkäri sanoi,että on säilytettävä hampaita .jonoa oli 6kk.

    • Anonyymi

      Kajaanissa 10 kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe