Saadaksemme selville, miksi Jumala sallii kärsimyksiä, meidän täytyy palata aikaan, jolloin ne alkoivat. Kun Saatana sai Aadamin ja Eevan olemaan tottelemattomia Jumalalle, heräsi tärkeä kysymys. Saatana ei kyseenalaistanut Jumalan voimaa. Hänkin tietää, että se on rajaton. Sen sijaan hän kyseenalaisti Jumalan oikeuden hallita. Saatana esitti Jumalan valehtelijana, joka pidättää alamaisiltaan jotain hyvää, ja syytti siten häntä huonoksi hallitsijaksi. (1. Mooseksen kirja 3:2–5.) Hän vihjaili, että ihmisillä olisi paremmat oltavat riippumattomina Jumalan hallitusvallasta. Tämä oli hyökkäys Jumalan suvereeniutta vastaan: hänen oikeutensa hallita kyseenalaistettiin.
Aadam ja Eeva kapinoivat Jumalaa vastaan. He sanoivat oikeastaan: ”Emme tarvitse Jumalaa hallitsijaksemme. Pystymme itsekin päättämään, mikä on oikein ja mikä väärin.” Miten Jumala voisi selvittää tämän asian? Miten hän voisi opettaa kaikille älyllisille olennoille, että nuo kapinalliset olivat väärässä ja että hänen toimintatapansa on todella paras? Joku voisi sanoa, että Jumalan olisi pitänyt vain tuhota kapinalliset ja aloittaa kaikki alusta. Jumala oli kuitenkin ilmoittanut, että hänen tarkoituksensa oli täyttää maa Aadamin ja Eevan jälkeläisillä, ja hän halusi, että he eläisivät maanpäällisessä paratiisissa (1. Mooseksen kirja 1:28). Jumala toteuttaa aina tarkoituksensa (Jesaja 55:10, 11). Sitä paitsi Eedenin kapinallisten tuhoaminen ei olisi vastannut kysymykseen, joka oli herätetty Jumalan oikeudesta hallita.
Eedenin kapinallisethan eivät olleet ainoita asianosaisia, sillä tilannetta tarkkailivat miljoonat enkelit (Job 38:7; Daniel 7:10). Se millä tavalla Jumala käsittelisi kapinan, vaikuttaisi suuresti kaikkiin noihin enkeleihin ja viime kädessä kaikkiin älyllisiin luomuksiin. Miten Jumala siis on toiminut? Hän on antanut Saatanan näyttää, miten tämä hallitsisi ihmiskuntaa. Jumala on antanut myös ihmisten hallita itseään Saatanan ohjauksessa.
Jumala tietää, että kaikki sydämeltään rehelliset ihmiset ja enkelit hyötyvät nähdessään, että Saatana ja muut kapinalliset ovat epäonnistuneet ja että ihmiset eivät pysty hallitsemaan itseään. He oppivat tärkeän totuuden, jonka entisaikoina elänyt Jeremia jo tunsi: ”Tiedän hyvin, oi Jumala, ettei ihmisen tie kuulu hänelle. Miehelle, joka vaeltaa, ei kuulu edes askeleensa ohjaaminen.” (Jeremia 10:23.)
Tärkeä kiistakysymys herää
6
194
Vastaukset
- sinä Tetragrammi
Tahtoisitko jo tulla uskoon?
- sunnyriver
Tuo laulu "Kautta kärsimysten voittoon" on kaikunut mielessäni koko viikon.
Ystävämme, 41-vuotias kahden pienen lapsen isä,
leikattiin viikko sitten aivokasvaimen takia.
Leikkaus oli jo neljäs smanlainen. Leikkaus sinänsä meni hyvin, mutta sen jälkeen tili
verenvuoto, ystävä ei palannutkaan tajuihinsa.
Edellisen kerran Jumala ihmeen lailla nosti hänet siitä, niin että hän muutaman vuoden ehti
hoitaa tilaansa ja tehdä töitä pelloillaan.
Nytkin rukoilimme häntä takaisin ja jossakin vaiheessa hän puristi vaimonsa kättä tämän
puhuessa.
Jossakin vaiheessa Jumala näytti näyssä, että hän oli jo korkealla ilmassa maan yläpuolella ja siihen tulivat vain Pyhän Hengen sanat: " On hyvin vaikeaa tavoittaa häntä enää rukouksin." Eli Erkki oli jo siirtymässä taivaallisiin, taivaan kirkkaus veti häntä yhä enemmän puoleensa. Eilen tuli sitten viesti, että
ystävämme on siirtynyt taivaaseen.
Kun kävimme häntä viikolla katsomassa, mieheni sanoi hänen kasvojaan teholla katseltuaan:
Nyt Erkki on valmis taivaaseen! Ja sama olo
minullakin oli. Kolmannen leikkauksen jälkeen hän ei vielä ollut valmis, mutta nyt juuri ennen
viimeistä leikkausta Jumala täytti hänet Pyhällä Hengellä ja hänen ajatuksensa alkoivat olla yhä enemmän taivaallisissa. (Tämä ei tarkoita sitä, että Pyhän Hengen kastetta pitäisi vaatia ihmisiltä, Jumalan suurta armoa se on.) Mutta Erkin kohdalla piti tosiaan
paikkansa: Kautta kärsimysten virran... En oikein päässyt ymmärtämään, mitä pyrit aloituksessasi sanomaan. Mutta jos kykenet vastaanottamaan, niin tiedä, että Jeesus Kristus on Jehova, Jumalan ainosyntyinen Poika. Eikä ole pelastusta yhdessäkään muussa nimessä kuin Jeesuksessa. Isä lähetti Poikansa pelastamaan maailman ja Pyhä Henki tuo tämän pelastuksen sydämiimme.
- tetragrammiin-JHWH
Jos Jeesus Kristus on Jehova, Jumalan ainosyntyinen
Poika, niin minkä niminen on tämä Jumala, kenen
poika hän on?
Jeesushan "teki Isänsä nimen ilmeiseksi" opetuslapsilleen (Joh. 17:6,26). Mikä on Isän nimi? tetragrammiin-JHWH kirjoitti:
Jos Jeesus Kristus on Jehova, Jumalan ainosyntyinen
Poika, niin minkä niminen on tämä Jumala, kenen
poika hän on?
Jeesushan "teki Isänsä nimen ilmeiseksi" opetuslapsilleen (Joh. 17:6,26). Mikä on Isän nimi?Jumala on ilmoittanut itsensä nimellä JHWH jonka luemme (Adonain vokaalit tetragrammiin lisättyinä) Jahve. Tarkkaa tietoa JHWH:n ääntämis- ja lukutavasta ei ole meille säilynyt, koska juutalaiset eivät lausuneet Hänen nimeään.
Jos tutkit JHWH:n sanoja Vanhassa Testamentissa ja vertaat niitä Jeesuksen sanoihin Uudessa Testamentissa, niin huomaat, että Jeesus samaistaa itsensä monta kertaa Jahveen. Itse asiassa Raamatun tutkijoiden mukaan yli 6000 kertaa VT:n JHWH viittaa UT:n Jeesukseen. Esimerkiksi nimimerkki Jaikal on tästä kirjoittanut.
Neuvon Sinua perehtymään mitä itämaisissa kielissä merkitsee tulla jonkun nimessä.
Minulla ja isälläni on sama nimi. Olen hänen poikansa ja perimältäni ihminen, kuten isänikin. Uudessa Testamentissa sekä Isää että Poikaa nimitetään Herraksi. Pojalla on Isältä Jumalalta saatu perimä ja siksi Hän on "yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, aamen".- tetragrammiin-JHWH
jukka.finland kirjoitti:
Jumala on ilmoittanut itsensä nimellä JHWH jonka luemme (Adonain vokaalit tetragrammiin lisättyinä) Jahve. Tarkkaa tietoa JHWH:n ääntämis- ja lukutavasta ei ole meille säilynyt, koska juutalaiset eivät lausuneet Hänen nimeään.
Jos tutkit JHWH:n sanoja Vanhassa Testamentissa ja vertaat niitä Jeesuksen sanoihin Uudessa Testamentissa, niin huomaat, että Jeesus samaistaa itsensä monta kertaa Jahveen. Itse asiassa Raamatun tutkijoiden mukaan yli 6000 kertaa VT:n JHWH viittaa UT:n Jeesukseen. Esimerkiksi nimimerkki Jaikal on tästä kirjoittanut.
Neuvon Sinua perehtymään mitä itämaisissa kielissä merkitsee tulla jonkun nimessä.
Minulla ja isälläni on sama nimi. Olen hänen poikansa ja perimältäni ihminen, kuten isänikin. Uudessa Testamentissa sekä Isää että Poikaa nimitetään Herraksi. Pojalla on Isältä Jumalalta saatu perimä ja siksi Hän on "yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, aamen".Jumalan persoonanimi on todellakin Jehova tai Jahve(oikeasta lausumistavastahan ei ole tietoa). Vaikka hänestä käytetäänkin Raamatussa esimerkiksi sellaisia kuvailevia arvonimiä kuin ”Jumala”, ”Suvereeni Herra”, ”Luoja”, ”Isä”, ”Kaikkivaltias” ja ”Korkein”, niin ainoastaan tämä persoonanimi ilmaisee täysin hänen persoonallisuutensa ja ominaisuutensa – sen, kuka hän on ja mitä hän on (Ps 83:18).
Jumala on itse valinnut nimensä, ja se on täynnä merkitystä. ”Jahve” merkitsee kirjaimellisesti ’hän saattaa tulemaan (joksikin)’. Hän on saattanut kaiken olemassaoloon.
Jahve sanoi Moosekselle: ”Minä osoittaudun miksi osoittaudun.” (2. Mooseksen kirja 3:14.) Monissa raamatunkäännöksissä tämä jae kuuluu: ”Minä olen se, joka minä olen.” Jahve ’osoittautuisi’ eli saattaisi itsensä tulemaan aina siksi, mitä tarvittaisiin, täyttääkseen lupauksensa.
Heprealainen nimi Jeesus tarkoitta; Jahve on pelastus.
Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa, joilla on
omat persoonanimet. Isä on Jahve ja Poika on Jeesus.
Mikäli löydät Raamatunkohdan jossa Jeesus sanoo
että Hänellä ja Isällä on sama nimi niin katsotaanpa se sitten. Minä en ole sellaista löytänyt. Ja lauseeseen, jossa sanot että Isä on perimältään ihminen, siihenkään en löydä Raamatunkohtaa. Tosin Joh. 4:24 toteaa että:
"Jumala on Henki, ja häntä palvovien täytyy palvoa hengessä ja totuudessa.”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "904219Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293203No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10939
- 134931
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770